Vanha koira

Fame

Meidän kohta 11 vuotias sekarotuinen koira alkaa osoittaa vanhuuden merkkejä. se on ollut sokea jo pidemmän aikaa mutta nyt huomasin et se ei pysty pureskelemaan enää hyvin. katsoin tytön suuhun ja huomasin et ikenet oli ihan turvonneet. tippuuko siltä hampaat? vien sen eläinlääkärille maanantaina (siitä on tullut jo rutiinia, koiralla on cushingin tauti).
Muutenkin tytteli saa joka päivä yhden pillerin sydämen vajaatoimintaan, aamulla puolikas solumyrkkyä ja illalla 1/4 samaa. Käveleminen alkaa olla vaikeaa. Varsinkin kun ei näe..niin ikävää kun vanhuus rapistaa koko koiran.. surullista.

7

1728

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cream

Meillä oli neljä vuotta takaperin villakoira, kääpiö. Se oli syntynyt mua vuotta aiemmin ja mä kasvoin sen kanssa yhdessä.
      Se kuoli-tai lopetettiin-kun se oli 18, koska sen näkö oli kehno, jalat heikkona ja se ei syönyt muutenkaan enää juuri mitään. Tuskat oli silläkin kovat mutta luulen että omalla tavallaan ne tuskat siirtyivät minuun, suruna koiran kuoltua.
      Käyn joka kesä sen haudalla jonne isäni teki sille ristin ja äiti istutti kukkia.
      Vieläkin on joskus ikävä sitä vaikka meillä onkin uusi koira, tosin silläkin on varmaan lopetus edessä heti kun maat ovat sulaneet niin että saa haudan kaivettua *niisk*

• Nasu

Minulla oli myös vanha Cushing- koira, joka 13-vuotiaana sai maksakasvaimen ja lähtö tuli yhdessä yössä, yllättäen. Siihen asti koira oli ollut hyvin pirteä, jopa leikkisä, joten vanhuus oli ihan hyvää aikaa. Muistathan seurata koiraasi ja päästää sen pois sitten kun sen elämä on turhan vaikeaa. Itse huomasin koirastani ennenkuin Cushing todettiin, että se häpesi suunnattomasti oireitaan (holtiton virtsaaminen) ja kärsi itse asiasta, sillä se oli aina hyvin tarkka siisteydestä. Yritä olla olematta itsekäs ja pitämättä sairasta koiraa 'väkisin' hengissä sen takia, että sinusta tuntuu kestämättömältä luopua siitä. Ihminen on parhaaalle ystävälleen velkaa myös arvokkaan lähdön.

• Fame

Voisitko sä kertoa kokemuksiasi kyseisestä taudista, kyselin täällä aikaisemmin siitä mutta kukaan ei tuntunut omaavan kokemuksia. Miten lääkittiin? Meillä toi koira on virkku nyt taas kun solymyrkkyä ei enää anneta niin valtavia määriä. Suurilla määrillä se tuli melkein horteiseksi, makasi ja näytti voivan pahoin.. Maha on turvonnut tuosta johtuen ja iho huonona. karvat lähtee osittain..

• Fame
        Fame kirjoitti:

Voisitko sä kertoa kokemuksiasi kyseisestä taudista, kyselin täällä aikaisemmin siitä mutta kukaan ei tuntunut omaavan kokemuksia. Miten lääkittiin? Meillä toi koira on virkku nyt taas kun solymyrkkyä ei enää anneta niin valtavia määriä. Suurilla määrillä se tuli melkein horteiseksi, makasi ja näytti voivan pahoin.. Maha on turvonnut tuosta johtuen ja iho huonona. karvat lähtee osittain..

Se tauti tuntuu olevan kuin vuoristorata. välillä menee paremmin. viime käynnillä lääkäris sanoivat et kannattaa jatkaa hoitoa vielä kun sitä on jatkettu jo niin kauan. Mä en tiedä. ei tytteli enää juo niin holtittomasti mutta jotenkin tuntuu muuten raihnaisemmalta.kyseinen tauti oli luultavasti kauankin hoitamatta ennenkun todettiin..

• Nasu
        Fame kirjoitti:

No, meillä huomattiin olevan aihetta lääkärivisiittiin kun tosiaan ennen niin sisäsiisti koira alkoi juomaan ja pissimään holtittomasti. Viis minuuttia pissalenkin jälkeen sillä saattoi lorahtaa valtava lammikko lattialle. Selvästikään se ei yksinkertaisesti pystynyt pidättämään ja kärsi itse suunnattomasti asiasta.

Kuten arvata saattoi, virtsanäyte oli puhdas ja hyvin laiha paljosta vedenjuonnista. Vastaanotolla otettiin verikoe ja siltä pohjalta lääkäri epäili Cushingia. Tosin hän sanoi, että 100% tulokseen päästäisiin tarkemmilla - ja kalliimmilla- kokeilla, mutta jo tämän perusteella aloitettiin lääkitys Seleginillä. Se ei käsittääkseni ole niin äkäinen 'myrkky' kuin jotkut muut lääkkeet. Se auttoi ihan hyvin, koira oli virkku, mitään iho- tai turkkioireita meillä ei koskaan ollut. Vatsan turvotuksesta on hieman vaikea mennä sanomaan, kun muori oli aina enemmänkin pulskanpuoleinen kuin langanlaiha.

• utale
        Nasu kirjoitti:

No, meillä huomattiin olevan aihetta lääkärivisiittiin kun tosiaan ennen niin sisäsiisti koira alkoi juomaan ja pissimään holtittomasti. Viis minuuttia pissalenkin jälkeen sillä saattoi lorahtaa valtava lammikko lattialle. Selvästikään se ei yksinkertaisesti pystynyt pidättämään ja kärsi itse suunnattomasti asiasta.

Kuten arvata saattoi, virtsanäyte oli puhdas ja hyvin laiha paljosta vedenjuonnista. Vastaanotolla otettiin verikoe ja siltä pohjalta lääkäri epäili Cushingia. Tosin hän sanoi, että 100% tulokseen päästäisiin tarkemmilla - ja kalliimmilla- kokeilla, mutta jo tämän perusteella aloitettiin lääkitys Seleginillä. Se ei käsittääkseni ole niin äkäinen 'myrkky' kuin jotkut muut lääkkeet. Se auttoi ihan hyvin, koira oli virkku, mitään iho- tai turkkioireita meillä ei koskaan ollut. Vatsan turvotuksesta on hieman vaikea mennä sanomaan, kun muori oli aina enemmänkin pulskanpuoleinen kuin langanlaiha.

Mikä tää tämmönen tauti oikein on?

• Nasu
        utale kirjoitti:

Mikä tää tämmönen tauti oikein on?

HYPERADRENOKORTIKOIDISMI ELI CUSHINGIN TAUTI

Tässä taudissa lisämunuaisen kuorikerros tuotaa liikaa hormonia nimeltä kortisoli. Kortisolin liikatuotantokäskyn voi aiheuttaa aivolisäkkeen tai lisämunuaisen kuorikerroksen kasvain, myös pitkäaikainen glukokortikoidilääkitys ( kortisoni ) saattaa oirehtia samoin. Tautia tavataan lähinnä keski-ikäisillä tai sitä vanhemmilla ( yli 6 -v. ) koirilla, pienehköillä roduilla.

Tyypillisiä oireita ovat: kova juominen sekä virtsaaminen, lihasheikkous, alakuloisuus, lämmönsietokyvyn aleneminen, läähätys, lisääntynyt ruokahalu, lihavuus ( päärynävatsa ), runsas karvanlähtö, käytöshäiriöt, vastustuskyvyn heikkeneminen sekä lisääntynyt alttius tulehdussairauksille.

Diagnoosi taudista tehdään oireiden ja verenkuvan perusteella. Taudin toteamiseksi voidaan tehdä myös erilaisia lisämunuaisen kuorikerroksen toimintakokeita ja vatsaontelo kannattaa röntgenkuvata, jotta voidaan sulkea pois kasvaimen mahdollisuus lisämunuaisessa. Mikäli sairaus johtuu lisämunuaisessa olevasta vauriosta, lisämunuainen voidaan poistaa kirurgisesti.

Koska tauti yleisimmin johtuu aivolisäkkeen hyvälaatuisesta kasvaimesta, hoitona käytetään mitotaanilääkehoitoa ( Lysodren ). Lysodren tuhoaa lisämunuaisen kuorikerroksen soluja ja vähentää hormonin eritystä. Lääkitys on elinikäinen. Lysodren on sytostaatti eli solumyrkky, joten lääkettä on käsiteltävä erittäin varovasti kumihanskat käsissä. Lääkityksen sivuvaikutuksena saattaa ilmetä ruokahaluttomuutta, oksentelua, ripulointia ja voimattomuutta, tällöin tulee lääkeannos jakaa useampaan osaan vuorokaudessa. Noin 25 % koirista lääkitys ei sovi. Ennuste tällä hoidolla on 3 - 5 vuotta lisäaikaa.

Viime vuonna on tullut markkinoille myös toinen lääkitys tähän tautiin humaanilääketieteen puolelta. Kyseessä on spyykelääke, jonka vaikuttava aine on selegiliinihydrokloridi, jota käytetään myös eläinten käytöshäiriöiden hoitoon. Ihmisillä sitä on käytetty Parkinsonin taudin hoitoon. Lääke on fysiologisempi kuin Lysodren, ei siis "myrkky", vaan sillä käskytetään aivolisäkettä, joka itsessään käskyttää lisämunuaista hillitsemään hormonieritystä. Koska lääkitys on koirilla vielä uudehko, ei kokemuksia hoitoennusteesta pitkältä ajalta vielä ole.

Cushingin testin tulkinnassa on erittäin tärkeää katsoa kokonaisuutta, sillä maksa - arvot yksistään saattavat kohota moninkertaisiksi ja johtaa vääriin tulkintoihin. Cushingintauti ei ole perinnöllinen. Lääkityksen aloituksen jälkeen kontrollinäyte otetaan n. 1 ½ kk jälkeen ja sen jälkeen 3 - 6 kuukauden välein. Ensimmäisenä oireista häviää runsas juominen ja virtsaaminen. karvan kasvu alkaa noin parin kuukauden sisällä. Hoidon tehotessa koira voi aivan normaalisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe