Kovalevyä hankkimassa?!

Juuso the (wo-)man

Tere!

Olen jouluksi hankkimassa uutta kovalevyä 80 gigasen kaveriksi ja olen ajatellu 120-160Gt.

Vanha on Maxtor Diamondmax 9 7200 ja muuten vastaavia kovoja löytyy melkein joka kaupasta, mutta kannattaako laittaa samanlaista ku vanha?

Kovalevy on yleensä pisimpiä koneen osia, joten olen ajatellut, että sen tulisi olla sellainen joka kävis myös mahdolliseen "uuteen" koneeseen.

Minkälaisia seikkoja kannattaisi ottaa huomioon kovalevyä hankittaessa? Miten yhteensopivuus uudempiin emolevyihin jne...?

Jos päädyn Maxtorin vastaavaan, mutta kapasiteetiltaan suuremppaan kovoon, niin mistä kannattais hankkia? Netistä? Ja mikä mahtais olla hinta tänä päivänä? Asun Oulussa.

Kiitti

15

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pjotr
    • oulunmaalainen

      osta samsungi 160gb servitistä... siinä on hyvä levy halvalla.

      • Juuso the man

        Servitissä Maxtor on halvempi! Miten tuon Samsungin 8Mb muisti sitten vaikuttaa asiaan? Onkohan suurta merkitystä?

        SAMSUNG SP80 160GB DMA / 133 7200 RPM 8MB SP1614N   87,00 ?

        MAXTOR DIAMONDMAX 9 160GB DMA133 7200, 36KK   80,00 ?

        http://www.servit.fi/tuotteet/1/11/

        Käykö nuo IDEt sitten uudempiin emoihin vai pitäiskö odottaa koko koneen päivitystä ja ostaa sitten SATA kovo?

        Ei tuo nyt niin euron päälle ole, mutta tulevaisuuden kannalta ois vain hyvä tietää nuo yhteensopivuudet.


      • Poro
        Juuso the man kirjoitti:

        Servitissä Maxtor on halvempi! Miten tuon Samsungin 8Mb muisti sitten vaikuttaa asiaan? Onkohan suurta merkitystä?

        SAMSUNG SP80 160GB DMA / 133 7200 RPM 8MB SP1614N   87,00 ?

        MAXTOR DIAMONDMAX 9 160GB DMA133 7200, 36KK   80,00 ?

        http://www.servit.fi/tuotteet/1/11/

        Käykö nuo IDEt sitten uudempiin emoihin vai pitäiskö odottaa koko koneen päivitystä ja ostaa sitten SATA kovo?

        Ei tuo nyt niin euron päälle ole, mutta tulevaisuuden kannalta ois vain hyvä tietää nuo yhteensopivuudet.

        Ite ostin kans 80GB kovon rinnalle
        MAXTOR DIAMONDMAX10 200GB DMA133 7200 IDE

        ja myyjä sano että pitää olla xp service pack 1 asennettuna kun muuten ei tunnista koko tilaa ja ei se tunnistanukkaan kun 139GB ja service packin jälkeen tunnisti kokonaan.


      • Juuso the man
        Poro kirjoitti:

        Ite ostin kans 80GB kovon rinnalle
        MAXTOR DIAMONDMAX10 200GB DMA133 7200 IDE

        ja myyjä sano että pitää olla xp service pack 1 asennettuna kun muuten ei tunnista koko tilaa ja ei se tunnistanukkaan kun 139GB ja service packin jälkeen tunnisti kokonaan.

        Service pack 1 on asennettu. Kiitti tiedosta!

        Ei sitä vastausta nyt näytä tulevan, joten täytyy varmaan ostaa se IDE liittännäinen 120 tai 160Gt kovo, ja toivoa, että se pelittää vielä seuraavassakin kovossa.


      • pjotr
        Juuso the man kirjoitti:

        Service pack 1 on asennettu. Kiitti tiedosta!

        Ei sitä vastausta nyt näytä tulevan, joten täytyy varmaan ostaa se IDE liittännäinen 120 tai 160Gt kovo, ja toivoa, että se pelittää vielä seuraavassakin kovossa.

        ei ne ide paikat nyt ihan äkkiä häviä .tuleehan nuo esim.polttavat dvd-asemat samoihin piuhoihin


      • juupsan
        Juuso the man kirjoitti:

        Service pack 1 on asennettu. Kiitti tiedosta!

        Ei sitä vastausta nyt näytä tulevan, joten täytyy varmaan ostaa se IDE liittännäinen 120 tai 160Gt kovo, ja toivoa, että se pelittää vielä seuraavassakin kovossa.

        Osta vain ihan rauhassa se IDE väyläine kovo ei ne tule mihinkään häviämään markkinoilta siis jos uutta emoa olet joskus hankkimassa.osta vaikka westeern digitalin kovo hiukan kalliimki ja kovaäänisempi mutta kestää ja toimii ku junan vessa. näin o!


    • maxtoriin!!!!

      Kokemuksesta tiedän että maxtorit eivät niitä parhaita ole!! Itseltäni hajonnut 4 kovoo 3:ssa vuodessa!!! Hommaa mielummin samsung tai seagate! Jälkimmäisellä on vielä muistaakseni 5 vuoden takuu!!

    • halumboja

      Maxtoria ei kannata ostaa, ne ovat tunnettuja heikosta kestävyydestä. Ostaisin vähintään teraisen levyn, joku 120 Gt levy on aivan liian pieni.

      • Hei_haloo

        Vastasit 12 vuotta vanhaan viestiin.


    • oinkoink

      Maxtoria ei kannata ostaa, ne ovat tunnettuja heikosta kestävyydestä. Ostaisin vähintään teraisen levyn, joku 120 Gt levy on aivan liian pieni.

      Meinaat ettei kahdessatoista vuodessa ei ole laatu parantunut yhtään?

      • laatua-laatua

        Auttaisko jos ajais ccleanerin ja sanois ammuu, ammuu?


      • just_some_cents.eighteen

        Huono maine on vaikea kiertää tai unohtaa. Olen käsittänyt, että toiset opettelevat juttuja ulkoa, esim maxtorin surullisenkuuluisan 9-sarjan kohdalta.

        Suurin osa mulla hajonneista kiintolevyistä ovat olleet merkkiä Western Digital. Lisäksi yksi IBM:n kovalevy, joka ei kestänyt käyttöä sitten yhtään. SSD voi myös hajota mitä kummallisimmila tavoilla. Nykyinen PNY 240GB SSD on haukuista huolimatta kestänyt jo viitisen vuotta kovaa käyttöä.

        120GB ei ole pieni. Nykyiset ohjelmistot (ja käyttöjärjestelmät) ovat ihan törkeän huonosti devattuja ja vievät todella paljon kapasiteettia. Toista se oli silloin, kun kiintolevytilaa/muistia piti oikeasti tavu kerrallaan laskea, että riittääkö... Nykyään ei tunnuta erottavan kilotavun ja terabitin eroa. ;-)


      • gfgfhfrh
        just_some_cents.eighteen kirjoitti:

        Huono maine on vaikea kiertää tai unohtaa. Olen käsittänyt, että toiset opettelevat juttuja ulkoa, esim maxtorin surullisenkuuluisan 9-sarjan kohdalta.

        Suurin osa mulla hajonneista kiintolevyistä ovat olleet merkkiä Western Digital. Lisäksi yksi IBM:n kovalevy, joka ei kestänyt käyttöä sitten yhtään. SSD voi myös hajota mitä kummallisimmila tavoilla. Nykyinen PNY 240GB SSD on haukuista huolimatta kestänyt jo viitisen vuotta kovaa käyttöä.

        120GB ei ole pieni. Nykyiset ohjelmistot (ja käyttöjärjestelmät) ovat ihan törkeän huonosti devattuja ja vievät todella paljon kapasiteettia. Toista se oli silloin, kun kiintolevytilaa/muistia piti oikeasti tavu kerrallaan laskea, että riittääkö... Nykyään ei tunnuta erottavan kilotavun ja terabitin eroa. ;-)

        Itellä on kaikki kiintolevyt Western Digital merkkisiä, eikä yksikään ole kuollut. Vanhin on 80Gb WD Caviar SE WD800JD, eli 2006 vuoden kiintolevy. Toimii vieläkin ongelmitta.


      • bua-ha-haa
        gfgfhfrh kirjoitti:

        Itellä on kaikki kiintolevyt Western Digital merkkisiä, eikä yksikään ole kuollut. Vanhin on 80Gb WD Caviar SE WD800JD, eli 2006 vuoden kiintolevy. Toimii vieläkin ongelmitta.

        Mulla kans kaikki hajonneet olleet Seageateja. WD:t on aina kestäneet (tosin Green-sarjalaiset on kuulemma roskaa, eli hajoilee jatkuvasti).

        Yleensä kiintolevy kyllä väistyy isomman tieltä ennen kuin se hajoaa. Seagatet tekee poikkeuksen.

        Mutta joo, vähän on vanha viestiketju :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      81
      2400
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1548
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1244
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1044
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      393
      973
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      693
    Aihe