Tere!
Olen jouluksi hankkimassa uutta kovalevyä 80 gigasen kaveriksi ja olen ajatellu 120-160Gt.
Vanha on Maxtor Diamondmax 9 7200 ja muuten vastaavia kovoja löytyy melkein joka kaupasta, mutta kannattaako laittaa samanlaista ku vanha?
Kovalevy on yleensä pisimpiä koneen osia, joten olen ajatellut, että sen tulisi olla sellainen joka kävis myös mahdolliseen "uuteen" koneeseen.
Minkälaisia seikkoja kannattaisi ottaa huomioon kovalevyä hankittaessa? Miten yhteensopivuus uudempiin emolevyihin jne...?
Jos päädyn Maxtorin vastaavaan, mutta kapasiteetiltaan suuremppaan kovoon, niin mistä kannattais hankkia? Netistä? Ja mikä mahtais olla hinta tänä päivänä? Asun Oulussa.
Kiitti
Kovalevyä hankkimassa?!
15
1001
Vastaukset
- pjotr
jos emossa ei liitäntää sata kovalevylle .vanha on varmaan ide paikkaan.samanlainen/vastaava kai ostettava.
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/esittelyt/kiintolevy.asp - oulunmaalainen
osta samsungi 160gb servitistä... siinä on hyvä levy halvalla.
- Juuso the man
Servitissä Maxtor on halvempi! Miten tuon Samsungin 8Mb muisti sitten vaikuttaa asiaan? Onkohan suurta merkitystä?
SAMSUNG SP80 160GB DMA / 133 7200 RPM 8MB SP1614N 87,00 ?
MAXTOR DIAMONDMAX 9 160GB DMA133 7200, 36KK 80,00 ?
http://www.servit.fi/tuotteet/1/11/
Käykö nuo IDEt sitten uudempiin emoihin vai pitäiskö odottaa koko koneen päivitystä ja ostaa sitten SATA kovo?
Ei tuo nyt niin euron päälle ole, mutta tulevaisuuden kannalta ois vain hyvä tietää nuo yhteensopivuudet. - Poro
Juuso the man kirjoitti:
Servitissä Maxtor on halvempi! Miten tuon Samsungin 8Mb muisti sitten vaikuttaa asiaan? Onkohan suurta merkitystä?
SAMSUNG SP80 160GB DMA / 133 7200 RPM 8MB SP1614N 87,00 ?
MAXTOR DIAMONDMAX 9 160GB DMA133 7200, 36KK 80,00 ?
http://www.servit.fi/tuotteet/1/11/
Käykö nuo IDEt sitten uudempiin emoihin vai pitäiskö odottaa koko koneen päivitystä ja ostaa sitten SATA kovo?
Ei tuo nyt niin euron päälle ole, mutta tulevaisuuden kannalta ois vain hyvä tietää nuo yhteensopivuudet.Ite ostin kans 80GB kovon rinnalle
MAXTOR DIAMONDMAX10 200GB DMA133 7200 IDE
ja myyjä sano että pitää olla xp service pack 1 asennettuna kun muuten ei tunnista koko tilaa ja ei se tunnistanukkaan kun 139GB ja service packin jälkeen tunnisti kokonaan. - Juuso the man
Poro kirjoitti:
Ite ostin kans 80GB kovon rinnalle
MAXTOR DIAMONDMAX10 200GB DMA133 7200 IDE
ja myyjä sano että pitää olla xp service pack 1 asennettuna kun muuten ei tunnista koko tilaa ja ei se tunnistanukkaan kun 139GB ja service packin jälkeen tunnisti kokonaan.Service pack 1 on asennettu. Kiitti tiedosta!
Ei sitä vastausta nyt näytä tulevan, joten täytyy varmaan ostaa se IDE liittännäinen 120 tai 160Gt kovo, ja toivoa, että se pelittää vielä seuraavassakin kovossa. - pjotr
Juuso the man kirjoitti:
Service pack 1 on asennettu. Kiitti tiedosta!
Ei sitä vastausta nyt näytä tulevan, joten täytyy varmaan ostaa se IDE liittännäinen 120 tai 160Gt kovo, ja toivoa, että se pelittää vielä seuraavassakin kovossa.ei ne ide paikat nyt ihan äkkiä häviä .tuleehan nuo esim.polttavat dvd-asemat samoihin piuhoihin
- juupsan
Juuso the man kirjoitti:
Service pack 1 on asennettu. Kiitti tiedosta!
Ei sitä vastausta nyt näytä tulevan, joten täytyy varmaan ostaa se IDE liittännäinen 120 tai 160Gt kovo, ja toivoa, että se pelittää vielä seuraavassakin kovossa.Osta vain ihan rauhassa se IDE väyläine kovo ei ne tule mihinkään häviämään markkinoilta siis jos uutta emoa olet joskus hankkimassa.osta vaikka westeern digitalin kovo hiukan kalliimki ja kovaäänisempi mutta kestää ja toimii ku junan vessa. näin o!
- maxtoriin!!!!
Kokemuksesta tiedän että maxtorit eivät niitä parhaita ole!! Itseltäni hajonnut 4 kovoo 3:ssa vuodessa!!! Hommaa mielummin samsung tai seagate! Jälkimmäisellä on vielä muistaakseni 5 vuoden takuu!!
- halumboja
Maxtoria ei kannata ostaa, ne ovat tunnettuja heikosta kestävyydestä. Ostaisin vähintään teraisen levyn, joku 120 Gt levy on aivan liian pieni.
- Hei_haloo
Vastasit 12 vuotta vanhaan viestiin.
- oinkoink
Maxtoria ei kannata ostaa, ne ovat tunnettuja heikosta kestävyydestä. Ostaisin vähintään teraisen levyn, joku 120 Gt levy on aivan liian pieni.
Meinaat ettei kahdessatoista vuodessa ei ole laatu parantunut yhtään?- laatua-laatua
Auttaisko jos ajais ccleanerin ja sanois ammuu, ammuu?
- just_some_cents.eighteen
Huono maine on vaikea kiertää tai unohtaa. Olen käsittänyt, että toiset opettelevat juttuja ulkoa, esim maxtorin surullisenkuuluisan 9-sarjan kohdalta.
Suurin osa mulla hajonneista kiintolevyistä ovat olleet merkkiä Western Digital. Lisäksi yksi IBM:n kovalevy, joka ei kestänyt käyttöä sitten yhtään. SSD voi myös hajota mitä kummallisimmila tavoilla. Nykyinen PNY 240GB SSD on haukuista huolimatta kestänyt jo viitisen vuotta kovaa käyttöä.
120GB ei ole pieni. Nykyiset ohjelmistot (ja käyttöjärjestelmät) ovat ihan törkeän huonosti devattuja ja vievät todella paljon kapasiteettia. Toista se oli silloin, kun kiintolevytilaa/muistia piti oikeasti tavu kerrallaan laskea, että riittääkö... Nykyään ei tunnuta erottavan kilotavun ja terabitin eroa. ;-) - gfgfhfrh
just_some_cents.eighteen kirjoitti:
Huono maine on vaikea kiertää tai unohtaa. Olen käsittänyt, että toiset opettelevat juttuja ulkoa, esim maxtorin surullisenkuuluisan 9-sarjan kohdalta.
Suurin osa mulla hajonneista kiintolevyistä ovat olleet merkkiä Western Digital. Lisäksi yksi IBM:n kovalevy, joka ei kestänyt käyttöä sitten yhtään. SSD voi myös hajota mitä kummallisimmila tavoilla. Nykyinen PNY 240GB SSD on haukuista huolimatta kestänyt jo viitisen vuotta kovaa käyttöä.
120GB ei ole pieni. Nykyiset ohjelmistot (ja käyttöjärjestelmät) ovat ihan törkeän huonosti devattuja ja vievät todella paljon kapasiteettia. Toista se oli silloin, kun kiintolevytilaa/muistia piti oikeasti tavu kerrallaan laskea, että riittääkö... Nykyään ei tunnuta erottavan kilotavun ja terabitin eroa. ;-)Itellä on kaikki kiintolevyt Western Digital merkkisiä, eikä yksikään ole kuollut. Vanhin on 80Gb WD Caviar SE WD800JD, eli 2006 vuoden kiintolevy. Toimii vieläkin ongelmitta.
- bua-ha-haa
gfgfhfrh kirjoitti:
Itellä on kaikki kiintolevyt Western Digital merkkisiä, eikä yksikään ole kuollut. Vanhin on 80Gb WD Caviar SE WD800JD, eli 2006 vuoden kiintolevy. Toimii vieläkin ongelmitta.
Mulla kans kaikki hajonneet olleet Seageateja. WD:t on aina kestäneet (tosin Green-sarjalaiset on kuulemma roskaa, eli hajoilee jatkuvasti).
Yleensä kiintolevy kyllä väistyy isomman tieltä ennen kuin se hajoaa. Seagatet tekee poikkeuksen.
Mutta joo, vähän on vanha viestiketju :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446