Vanha negatiivi onkin dia?

dianegatiivi

Digiaikana edes Iltalehden toimituksessa ei tiedetä mikä ero on negatiivilla ja dialla.
”Mika sai vanhukselta negatiiveja Saksan-reissulla … kun hän kehitti kuvat … löysi vanhoista diakuvista muun muassa. Negatiivit olivat pitkään laatikossa…

13

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dianegatiivi
    • Mistä päättelit niiden ollen diapositiiveja? Äkkiä katsoen en havainnut mitään varmaa tuon suhteen joskaan en popissulkevaakaan. Samalla tavalla olen aikoinaan saanut niin negat kuin diatkin kun niitä aikoinaan itse kehystin.

      • Fkdkei

        Pointti oli se, että tekstissä mainitaan kerran diaksi, vaikka muuten puhutaan negoista, joita ne kuvan mukaan olikin.
        Dia on aina positiivi, negatiivi on negatiivi.


      • itsekkö

        ”Samalla tavalla olen aikoinaan saanut niin negat kuin diatkin kun niitä aikoinaan itse kehystin”
        —keneltä sinä sait niiden ollen negat jotka aikoinaan ihan itse kehystit?


      • poissulkevaakaan

        nikon_d90 sai aikoinaan dioja joissa näkyy reunoilla ja ruutujen välissä negan värimaski, ei musta niinkuin kaikilla muilla?
        Jos nikon_d90 ei ole havainnut jotain varmaa tai poissulkevaa niin sitä ei ole olemassa?


      • itsekkö kirjoitti:

        ”Samalla tavalla olen aikoinaan saanut niin negat kuin diatkin kun niitä aikoinaan itse kehystin”
        —keneltä sinä sait niiden ollen negat jotka aikoinaan ihan itse kehystit?

        Mistäkö sain, arvaa! Samasta paikasta josta sinäkin jos olit jo silloin muualla kuin kapaloissa. Samanlaisissa pusseissakin.


      • itsekkö
        nikon_d90 kirjoitti:

        Mistäkö sain, arvaa! Samasta paikasta josta sinäkin jos olit jo silloin muualla kuin kapaloissa. Samanlaisissa pusseissakin.

        ”… en havainnut mitään varmaa tuon suhteen joskaan en popissulkevaakaan”
        Mitä meidän tulisi ajatella hörhöstä joka kertoo itse kehystäneensä negoja ja dioja, mutta ei tunnista kuvasta onko kysymyksessä nega vai dia?
        Minä en ole saanut mistään valmiiksi kehitettyjä negoja ja dioja (niinkuin lehtiartikkelissa mainittu Mika sai saksalaiselta vanhukselta. Olen yleensä joutunut ostamaan filmit.
        Mustavalkoiset olen ”saanut” kehittää ja vedostaa itse. Kodakromet lähetin Kodakin labraan (Kodak Pathé) Ranskaan kehitettäväksi. Värinegat kehitytin Pyynikin panimolla sijainneessa ammattilabrassa.
        Arvaan sinun uskovan, että olet ”aikoinaan saanut” popissulkevat kehitetyt filmit postilaatikosta?
        Vain kerran olen ”saanut” filmiä, vaihtarina 20 rullaa ”Ektachrome Professional 64T (EPY)” filmiä. Aina muulloin olen joutunut ostamaan.


    • negatiivilla

      Lehden uutistekstin perusteella mies pani myyntiin kuvat jotka hän sai. Kuvat olivat negatiiveja jotka olivat dioja jotka olivat negatiiveja.
      Kukahan tulee saamaan tekijänoikeuskorvaukset näistä kuvista – kuvaajan perikunta?
      Onko Mikolla oikeus myydä kuvia joihin hänellä ei ole tekijänoikeutta?

      Tulee mieleen palstalla nimimerkillä ”diamies …” esiintynyt hörhö joka kuvaa 60 mm leveälle metritavara-dianegatiiville jonka leveys on 70 mm kun siinä on ääniraidat reunoissa.

    • Aattww

      Negatiivit ovat näköjään värifilmiä, joten ne ovat ilmeisesti myöhemmin reprottuja toisen maailmansodan kuvia ja asiakirjoja.

      • dianegatiivi

        Arvaan, että lehden kuva on feikki. Ehkä toimittaja on niin tyhmä ettei älynnyt edes laittaa kuvituskuvaksi mustavalkofilmiä. Tai kysymyksessä on erikoinen mustavalkofilmi jossa on värillinen maski.


      • Aattww

        Kuvat on sen tyylisiä, joita myytiin siihen aikaan postikortteina. Suomessakin myytiin rintamalla kuvia kaatuneista ryssistä.


    • Aattww
    • dianegatiivi

      http://www.voice.fi/ilmiot/veteraani-antoi-imatralaismiehelle-sota-ajan-negatiivit-jattiyllatys-paljastui-kehitettaessa/8/76457
      Mies kertoi, että haluaisi saada kuvat yleiseen tietoisuuteen, Klemolin kertoo.
      Imatralainen Mika Klemolin on laittanut Tori.fi -sivustolle myyntiin ennen julkaisemattomia toisen maailmansodan aikaisia valokuvia.

      ”sota-ajan negatiivit - jättiyllätys paljastui kehitettäessä”
      Tuo lienee silkkaa valhetta/toimittajan tyhmyyttä. Väitän, että sota-ajan negatiivien kehittäminen ei enää onnistu.

      Klemolin myy tori.fi sivulla valokuvia joihin hänellä ei ole tekijänoikeutta.
      Klemolin on laittanut kuvat myyntiin, koska arvelee niiden kiinnostava keräilijöitä. - Kuvia on muistaakseni 38
      HUOM Tekijänoikeuden omistaja halusi kuvat yleiseen tietoisuuteen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe