Vanha negatiivi onkin dia?

dianegatiivi

Digiaikana edes Iltalehden toimituksessa ei tiedetä mikä ero on negatiivilla ja dialla.
”Mika sai vanhukselta negatiiveja Saksan-reissulla … kun hän kehitti kuvat … löysi vanhoista diakuvista muun muassa. Negatiivit olivat pitkään laatikossa…

13

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dianegatiivi
    • Mistä päättelit niiden ollen diapositiiveja? Äkkiä katsoen en havainnut mitään varmaa tuon suhteen joskaan en popissulkevaakaan. Samalla tavalla olen aikoinaan saanut niin negat kuin diatkin kun niitä aikoinaan itse kehystin.

• Fkdkei

Pointti oli se, että tekstissä mainitaan kerran diaksi, vaikka muuten puhutaan negoista, joita ne kuvan mukaan olikin.
        Dia on aina positiivi, negatiivi on negatiivi.

• itsekkö

”Samalla tavalla olen aikoinaan saanut niin negat kuin diatkin kun niitä aikoinaan itse kehystin”
        —keneltä sinä sait niiden ollen negat jotka aikoinaan ihan itse kehystit?

• poissulkevaakaan

nikon_d90 sai aikoinaan dioja joissa näkyy reunoilla ja ruutujen välissä negan värimaski, ei musta niinkuin kaikilla muilla?
        Jos nikon_d90 ei ole havainnut jotain varmaa tai poissulkevaa niin sitä ei ole olemassa?

• itsekkö kirjoitti:

”Samalla tavalla olen aikoinaan saanut niin negat kuin diatkin kun niitä aikoinaan itse kehystin”
        —keneltä sinä sait niiden ollen negat jotka aikoinaan ihan itse kehystit?

Mistäkö sain, arvaa! Samasta paikasta josta sinäkin jos olit jo silloin muualla kuin kapaloissa. Samanlaisissa pusseissakin.

• itsekkö
        nikon_d90 kirjoitti:

Mistäkö sain, arvaa! Samasta paikasta josta sinäkin jos olit jo silloin muualla kuin kapaloissa. Samanlaisissa pusseissakin.

”… en havainnut mitään varmaa tuon suhteen joskaan en popissulkevaakaan”
        Mitä meidän tulisi ajatella hörhöstä joka kertoo itse kehystäneensä negoja ja dioja, mutta ei tunnista kuvasta onko kysymyksessä nega vai dia?
        Minä en ole saanut mistään valmiiksi kehitettyjä negoja ja dioja (niinkuin lehtiartikkelissa mainittu Mika sai saksalaiselta vanhukselta. Olen yleensä joutunut ostamaan filmit.
        Mustavalkoiset olen ”saanut” kehittää ja vedostaa itse. Kodakromet lähetin Kodakin labraan (Kodak Pathé) Ranskaan kehitettäväksi. Värinegat kehitytin Pyynikin panimolla sijainneessa ammattilabrassa.
        Arvaan sinun uskovan, että olet ”aikoinaan saanut” popissulkevat kehitetyt filmit postilaatikosta?
        Vain kerran olen ”saanut” filmiä, vaihtarina 20 rullaa ”Ektachrome Professional 64T (EPY)” filmiä. Aina muulloin olen joutunut ostamaan.

• negatiivilla

Lehden uutistekstin perusteella mies pani myyntiin kuvat jotka hän sai. Kuvat olivat negatiiveja jotka olivat dioja jotka olivat negatiiveja.
      Kukahan tulee saamaan tekijänoikeuskorvaukset näistä kuvista – kuvaajan perikunta?
      Onko Mikolla oikeus myydä kuvia joihin hänellä ei ole tekijänoikeutta?

Tulee mieleen palstalla nimimerkillä ”diamies …” esiintynyt hörhö joka kuvaa 60 mm leveälle metritavara-dianegatiiville jonka leveys on 70 mm kun siinä on ääniraidat reunoissa.

• Aattww

Negatiivit ovat näköjään värifilmiä, joten ne ovat ilmeisesti myöhemmin reprottuja toisen maailmansodan kuvia ja asiakirjoja.

• dianegatiivi

Arvaan, että lehden kuva on feikki. Ehkä toimittaja on niin tyhmä ettei älynnyt edes laittaa kuvituskuvaksi mustavalkofilmiä. Tai kysymyksessä on erikoinen mustavalkofilmi jossa on värillinen maski.

• Aattww

Kuvat on sen tyylisiä, joita myytiin siihen aikaan postikortteina. Suomessakin myytiin rintamalla kuvia kaatuneista ryssistä.

• Aattww
    • dianegatiivi

http://www.voice.fi/ilmiot/veteraani-antoi-imatralaismiehelle-sota-ajan-negatiivit-jattiyllatys-paljastui-kehitettaessa/8/76457
      Mies kertoi, että haluaisi saada kuvat yleiseen tietoisuuteen, Klemolin kertoo.
      Imatralainen Mika Klemolin on laittanut Tori.fi -sivustolle myyntiin ennen julkaisemattomia toisen maailmansodan aikaisia valokuvia.

”sota-ajan negatiivit - jättiyllätys paljastui kehitettäessä”
      Tuo lienee silkkaa valhetta/toimittajan tyhmyyttä. Väitän, että sota-ajan negatiivien kehittäminen ei enää onnistu.

Klemolin myy tori.fi sivulla valokuvia joihin hänellä ei ole tekijänoikeutta.
      Klemolin on laittanut kuvat myyntiin, koska arvelee niiden kiinnostava keräilijöitä. - Kuvia on muistaakseni 38
      HUOM Tekijänoikeuden omistaja halusi kuvat yleiseen tietoisuuteen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3266
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1838
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1539
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1146
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe