Vanha negatiivi onkin dia?

dianegatiivi

Digiaikana edes Iltalehden toimituksessa ei tiedetä mikä ero on negatiivilla ja dialla.
”Mika sai vanhukselta negatiiveja Saksan-reissulla … kun hän kehitti kuvat … löysi vanhoista diakuvista muun muassa. Negatiivit olivat pitkään laatikossa…

13

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dianegatiivi
    • Mistä päättelit niiden ollen diapositiiveja? Äkkiä katsoen en havainnut mitään varmaa tuon suhteen joskaan en popissulkevaakaan. Samalla tavalla olen aikoinaan saanut niin negat kuin diatkin kun niitä aikoinaan itse kehystin.

• Fkdkei

Pointti oli se, että tekstissä mainitaan kerran diaksi, vaikka muuten puhutaan negoista, joita ne kuvan mukaan olikin.
        Dia on aina positiivi, negatiivi on negatiivi.

• itsekkö

”Samalla tavalla olen aikoinaan saanut niin negat kuin diatkin kun niitä aikoinaan itse kehystin”
        —keneltä sinä sait niiden ollen negat jotka aikoinaan ihan itse kehystit?

• poissulkevaakaan

nikon_d90 sai aikoinaan dioja joissa näkyy reunoilla ja ruutujen välissä negan värimaski, ei musta niinkuin kaikilla muilla?
        Jos nikon_d90 ei ole havainnut jotain varmaa tai poissulkevaa niin sitä ei ole olemassa?

• itsekkö kirjoitti:

”Samalla tavalla olen aikoinaan saanut niin negat kuin diatkin kun niitä aikoinaan itse kehystin”
        —keneltä sinä sait niiden ollen negat jotka aikoinaan ihan itse kehystit?

Mistäkö sain, arvaa! Samasta paikasta josta sinäkin jos olit jo silloin muualla kuin kapaloissa. Samanlaisissa pusseissakin.

• itsekkö
        nikon_d90 kirjoitti:

Mistäkö sain, arvaa! Samasta paikasta josta sinäkin jos olit jo silloin muualla kuin kapaloissa. Samanlaisissa pusseissakin.

”… en havainnut mitään varmaa tuon suhteen joskaan en popissulkevaakaan”
        Mitä meidän tulisi ajatella hörhöstä joka kertoo itse kehystäneensä negoja ja dioja, mutta ei tunnista kuvasta onko kysymyksessä nega vai dia?
        Minä en ole saanut mistään valmiiksi kehitettyjä negoja ja dioja (niinkuin lehtiartikkelissa mainittu Mika sai saksalaiselta vanhukselta. Olen yleensä joutunut ostamaan filmit.
        Mustavalkoiset olen ”saanut” kehittää ja vedostaa itse. Kodakromet lähetin Kodakin labraan (Kodak Pathé) Ranskaan kehitettäväksi. Värinegat kehitytin Pyynikin panimolla sijainneessa ammattilabrassa.
        Arvaan sinun uskovan, että olet ”aikoinaan saanut” popissulkevat kehitetyt filmit postilaatikosta?
        Vain kerran olen ”saanut” filmiä, vaihtarina 20 rullaa ”Ektachrome Professional 64T (EPY)” filmiä. Aina muulloin olen joutunut ostamaan.

• negatiivilla

Lehden uutistekstin perusteella mies pani myyntiin kuvat jotka hän sai. Kuvat olivat negatiiveja jotka olivat dioja jotka olivat negatiiveja.
      Kukahan tulee saamaan tekijänoikeuskorvaukset näistä kuvista – kuvaajan perikunta?
      Onko Mikolla oikeus myydä kuvia joihin hänellä ei ole tekijänoikeutta?

Tulee mieleen palstalla nimimerkillä ”diamies …” esiintynyt hörhö joka kuvaa 60 mm leveälle metritavara-dianegatiiville jonka leveys on 70 mm kun siinä on ääniraidat reunoissa.

• Aattww

Negatiivit ovat näköjään värifilmiä, joten ne ovat ilmeisesti myöhemmin reprottuja toisen maailmansodan kuvia ja asiakirjoja.

• dianegatiivi

Arvaan, että lehden kuva on feikki. Ehkä toimittaja on niin tyhmä ettei älynnyt edes laittaa kuvituskuvaksi mustavalkofilmiä. Tai kysymyksessä on erikoinen mustavalkofilmi jossa on värillinen maski.

• Aattww

Kuvat on sen tyylisiä, joita myytiin siihen aikaan postikortteina. Suomessakin myytiin rintamalla kuvia kaatuneista ryssistä.

• Aattww
    • dianegatiivi

http://www.voice.fi/ilmiot/veteraani-antoi-imatralaismiehelle-sota-ajan-negatiivit-jattiyllatys-paljastui-kehitettaessa/8/76457
      Mies kertoi, että haluaisi saada kuvat yleiseen tietoisuuteen, Klemolin kertoo.
      Imatralainen Mika Klemolin on laittanut Tori.fi -sivustolle myyntiin ennen julkaisemattomia toisen maailmansodan aikaisia valokuvia.

”sota-ajan negatiivit - jättiyllätys paljastui kehitettäessä”
      Tuo lienee silkkaa valhetta/toimittajan tyhmyyttä. Väitän, että sota-ajan negatiivien kehittäminen ei enää onnistu.

Klemolin myy tori.fi sivulla valokuvia joihin hänellä ei ole tekijänoikeutta.
      Klemolin on laittanut kuvat myyntiin, koska arvelee niiden kiinnostava keräilijöitä. - Kuvia on muistaakseni 38
      HUOM Tekijänoikeuden omistaja halusi kuvat yleiseen tietoisuuteen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1513
    2. 209
      1458
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      980
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      50
      747
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      735
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      53
      682
    8. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      676
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      4
      673
    10. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      34
      660
    Aihe