Kuinka monella lapset saavat lapsilisän omalle tililleen ja minkä ikäisenä?
Lapsilisä lapsen tilille
30
8738
Vastaukset
- tarja
ei ole varaa laittaa lapsen tilille vaan ne menee suoraan kulutukseen ja siinä tapauksessa kun jotain jää niin siirrän lasten tilille jonkun summan.
- Nimetön
Me annettiin lapsilisä 14 vuotaalle sai ostaa vain vaatetta sillä rahalla karkit ja muut sellaiset meidän pussista hyvin on mennyt on jo 16 vuotias ja ammattikoulussa mutta kai se riippuu lapsesta pystyykö hänelle antamaan omaan käytöön lapsilisän?
- klabi
Meikäläisen on erittäin vaikea ymmärtää lukemaansa, kun välimerkit puuttuvat tekstistä. Jouduin tuonkin moneen kertaan lukemaan, ennen kuin sisältö aukesi. Skarppaa.
- kissa
Kun lapsi syntyy joutuu pari hankkimaan useinmiten isomman asunnon, luotettavamman auton, lapselle vaatteita ja tarvikkeita, sekä ruokaa.
Mielestäni lapsilisä on tarkoitettu kattamaan näitä menoja. Ei siis lapselle karkkirahaksi tai muuhun sellaiseen.
Niillä joilla on varaa laittaa kyseinen raha lapsen pankkitilille korkoa kasvamaan eivät tarvitsisi lapsilisää mielestäni lainkaan, koska heillä on niin hyvät tulot että lapsilisä on ns. ylimääräistä rahaa jolle ei ole sillä hetkellä käyttöä, joten se annetaan lapselle tai laitetaan lapsen tilille.- elättäjä
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Lapsilisiähän ei ole tarkoitettu lapselle itselleen taskurahaksi. Alun pitäinhän oli tarkoitus auttaa lapsiperheitä taloudellisesti - niitä elättäjiä ja huoltajia.
- mitä rahoillaan tekee...
elättäjä kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Lapsilisiähän ei ole tarkoitettu lapselle itselleen taskurahaksi. Alun pitäinhän oli tarkoitus auttaa lapsiperheitä taloudellisesti - niitä elättäjiä ja huoltajia.
En ole itse todellakaan hyvätuloinen vaan opiskelija, mutta ei ole hyvätuloisten vika, että jotkut eivät ole "jaksaneet tai halunneet" kouluttaa itseään kunnolla ja hankkia kunnon töitä, josta maksetaan kunnon palkkaa... Tasa-arvo on kuitenkin se asia, joka tässä maassa jyllää. Olen pahoillani!!!
- elättäjä
mitä rahoillaan tekee... kirjoitti:
En ole itse todellakaan hyvätuloinen vaan opiskelija, mutta ei ole hyvätuloisten vika, että jotkut eivät ole "jaksaneet tai halunneet" kouluttaa itseään kunnolla ja hankkia kunnon töitä, josta maksetaan kunnon palkkaa... Tasa-arvo on kuitenkin se asia, joka tässä maassa jyllää. Olen pahoillani!!!
Niin ajat ovat muuttuneet...ei ollut samoja etuja opiskelijoilla n. 25 - 30 vuotta sitten, kuin nykyisin. Itse olen sitä ikäluokkaa, joka vielä oppikouluun pyrki, ja pääsi. Se oli jo etuoikeus minulle, kun vanhemmat pystyivät kahdelta lapselta lukukausi-, linja-auto- ja kirjamaksut maksamaan - eväät piti koulussa olla - ruokailuun ei ollut enää varaa.
Sitten piti nuorena työelämään lähteä, hankkia sitä rahaa elämiseen ja muuhun koulutukseen. Tuli asuntovelkaa ja opiskeluvelkaakin. Ja ne kun helpotti, tuli taas lisää asuntovelkaa, kun isompaan pikkuhiljaa vaihtoi. Siinä sivussa se perhekkin kasvoi. Lapsille sitä vain haluaa parempaa tulevaisuutta, ja helpompaakin, mitä itsellä on ollut. Siksihän sitä yrittää. On korkeakoulututkinto takana, ja useampia muitakin koulutuksia, koska se on nyky-yhteiskunnan trendi, että ihmisen täytyy hankkia elämänsä aikana useampikin ammatti että pärjää.
Ja on se kumma vaan, että miten korkeasti olisikin kouluttautunut, niin lapsilisät tarvitaan niiden tulojen jatkoksi, että voidaan tarjota lapsille muutakin, kuin ei oota. Minä ihmettelen edelleenkin suuresti, että mistä hitosta se johtuu, että tunnen perheitä, joissa toinen on työtön, tai jopa molemmat, niin lapsilisät annetaan lapsille (ja saatetaan jopa asua vuokralla).
Ei mene tasan onnenlahjat! - make
meinaatko että yhteiskunnassa ei tarvita siivoojia, lastenhoitajia, sairaanhoitajia ym. alojen työntekijöitä? Olisi tietysti hienoa kun joka alalla olisi hyvä palkkataso, mutta kun se vaan ei ole mahdollista. Ero ei saisi kasvaa hyvä- ja huono-osaisten välillä, mutta aina se tulee olemaan. Eikö sinun opiskelijakalloosi mene se, että kaikki eivät voi olla hyväpalkkaisia insinöörejä? Kaikki toki voivat olla insinöörejä, jolloin osa olisi siivoavia insinöörejä, tuskin insinöörin palkalla kuitenkaan...
- HALOO!
Kuule syy ei välttämättä ole ettei ole halunnut tai jaksanut,syy voi olla myös se,ettei ole ollut VARAA!
- JESPER
pisti kaikki lapsilisärahat tilille että pystyin ostaan auton kun täytin 18 se oli ainakin musta hyvä systeemi
- riå
Eli sait tavallaan auton tekemättä itse yhtään mitään, sekö on hyvä, että saa heti kättelyssä auton, kun täyttää 18, ilman minkäänlaista vaivannäköä.
- Näinpäin
riå kirjoitti:
Eli sait tavallaan auton tekemättä itse yhtään mitään, sekö on hyvä, että saa heti kättelyssä auton, kun täyttää 18, ilman minkäänlaista vaivannäköä.
kävi niinpäin,että isä hakkasi kaikki perheen rahat lapsilisät mukaanlukien omiin autoihinsa,eikä auttanut minua edes kortin hankinnassa,joten minä olen kyllä tästä mokasta oppineena pistänyt lapsille lapsilisät,ostakoon niillä sitten auton tai mitä hyvänsä,kadehtikoot muut niitä manun illallisia.
- maksu
Lapseni ovat jo aikuisia, mutta muutamat vuodet taaksepäin saivat lapsilisää vielä.
Minulla on käsitys, että Kela maksaa pääsääntöisesti lapsilisät äidin tilille ei siis lapselle. Isän tilille ne maksetaan silloin kuin isä on pääasiallinen huoltaja.
Eri asia on mihin ne sitten äidin tililtä ohjataan.- Neena
Kelaan ilmoitetaan vain tilinumero, jolle lapsilisä halutaan maksettavan - oli tili sitten kenen tahansa. Kela ei todellakaan rupea valitsemaan, mitä kautta perheen rahat kiertävät.
Tarkoitin siis, kun moni tällä palstalla kirjoittaa, että ll menee lapsen tilille, ja lapselle ei sen jälkeen anneta muuta rahaa. Itse en ole lapsilisää ikinä saanut itselleni, 15-vuotiaana sain isäni eläkkeen (n 150 mk/kk) omalle tililleni omiin menoihini.
- Lakipykälä
Suomessa on kielletty lapsilisän antaminen suoraan lapselle. jos tämä saadaan selville voi lapsilisä lähteä kokonaan.
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen vaatteiden, ruuan ja koulutustarvikkeiden ostoon. ei lapsen leluihin, karkkeihin tai muuhun lapsen itse haluamiin asioihin!- Nimetön
...mustaa valkoisella! Jees!
- Sanna
Kuinka kauan näin on ollut? Syksyllä 1993 kun menin yläasteelle äiti ja isi tekivät päätöksen antaa lapsilisän minulle, muistaakseni summa oli silloin huikeat 360mk kuussa. Tällä rahalla minun piti kustantaa kaikki omat menoni ja vaatteeni (paitsi suuremmat ostokset kuten talvitakit ja kengät). Silloin tuo lapsilisän siirtäminen lapsen tilille oli mahdollista, ei vaan ollut mahdollista jakaa lapsilisät, mikä tarkoitti sen, että sain myös nuoremman siskoni rahat tilille josta ne sitten siirrettiin edelleen äidin tilille.
Eli koska tuo laki on astunut voimaan, sillä ainakin vuosina 93-97 oli mahdollista laittaa lapsilisät lapsen nimissä olevalle tilille. Jos kerrot mistä laista on kyse voisin myös itse käydä finlexistä katsomassa... - 5xäiti
Onko maksamiseen tullut jotain muutoksia? Kyllä minun mielestäni lisät saa vaikka lapsen tilille jos haluaa. Jos lapsia on useampia niin silloin ei kannata näin tehdä, itse häviäisin näin tehden n.160e/kk. 1.lapsesta saa lisää 100e/kk, viidennestä jo n.151e/kk, mutta jos lisät menisivät jokaisen omalle tilille niin ne katsottaisiin aina 1n lapsen mukaan. Kannattaa siis ottaa lisät omalle tilille ja maksaa erikseen viikko-/kuukausiraha, joka ainakin meillä on 16-ja15-v. lähes tuo lapsilisä. He ostavat itse vaatteensa ja maksavat puh.laskunsa. Kumpikaan heistä ei tuhlaa rahojaan karkkiin yms. turhaan, vaan säästävät jo ajokortteihin.
- Neena
Milläs sen kukaan pystyy erottamaan, millä rahalla on ostettu takki ja millä "lapsen itse haluama asia". Samaa rahaa se on kaikki.
- toope
Lapsilisän saa laittaa kyllä lapsen tilille, yhteenaikaan pankit jopa antoivat bonusrahaa parisataa mk. jos näin teki ja perusti samalla tilin. Mutta..jos lapsen tilille laittaa kolmessa vuodessa yli 3499 euroa/henkilö, niin siitä menee lahjavero, koko summasta. Lapsilisä kun ei ole lapselle tarkoitettua rahaa juridisesti, vaan vanhemmille. Käytännössä kuitenkin lapsilisän on katsottu olevan molemmilta vanhemmilta, joten siitä pelkästään ei mene lahjaveroa.
- Neena
Tyttäreni on 14-vuotiaasta asti saanut lapsilisän omalle tililleen. Maksaa siitä kännylaskunsa, "heräteostokset", henkilökohtaiset menot (meikit yms) ja riennot kaverien kanssa. Hyvin on toiminut.
- JOs
meillä lasten (5,7,13) tileille menee kymppi kuussa (=30e). Loput jää mutsille hätävaraks.
- Köyhä
On se saatanallista kun rikkaatkin saa yhteiskunnalta lapsilisää ja nyt sitte täällä vaaditaan sen maksamist lapsen tilille. Se on osoituksena siitä ettei ne sitä tarvitse, siksi olen sitä mieltä että lapsilisä pitää poistaa rikkailta. Miksi yhteiskunnan pitää jakaa veromarkkojaan jo muutenkin kultalusikka suussa eläville?
- vain tarpeeseen
Olen samaa mieltä,ettei niille sitä tarvi maksaa, jotka ei sitä tarvi!
- hhh
Että tuloerot motivoisivat nämä lapset kouluttautumaan ja tekemään töitä.
Ja pystyvän antamaan aikanaan lapsilisät lapsilleen :)
- viisaan tytär
aikoinaan fiksun ratkaisun, sain lapsilisät tililleni 12-vuotiaasta asti. Silloin ne maksettiin kerran kolmessa kuukaudessa. Muistan tilanteen, jossa 12-vuotiaana olimme takkiostoksilla. Saadakseni ihanuuden, jonka halusin, jouduin maksamaan puolet takin hinnasta. Se että sain "lisät" tililleni, opetti, että raha vähenee käyttämällä ja loppuu lopulta. En muista koskaan joutuneeni vippaileen rahaa tuhlailun vuoksi, tuli nimittäin opeteltua rahankäyttö jo lapsena.
- rallis
en ikinä nähnytkään niitä lapsilisärahoja.. itse menin töihin kun olin 14 ja samaa työtä teen edelleen.. oli pakko ruveta tekemään töitä.. siitä asti maksoin itse kaikki menoni, vaatteeni, laskuni ym. nyt asun jo omassa asunnossa ja opiskelen ja käyn töissä. tosin isona plussana sain vanhemmiltani auton, kun täytin 18, mutta sinänsä miinusta, että nyt on tiukalla säästölinjalla elettyäni pakko ostaa uusi, kun saatu auto meni rikki... että näin meillä! laittakaa ne kultapuppelinne töihin ja opettakaa siihen, että kaikkea ei saa valmiina!
- Äiti
Lapsemme 6 v. tilille on mennyt alusta asti koko lapsilisä josta osa menee aina osakesijoitukseen ja osa jää tilille. Näin aikanaan tehtiin myös minun kohdallani, ja niinpä minulla olikin 20 v. oma asunto säästettynä. Lapsen ymmärryksestä riippuu, milloin omaa tiliä saa alkaa käyttää. Sen aika näyttää, vielä sitä rahaa ei tarvita. Ehkä 13-14v.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781