Pois pinnasängystä?

Äippä

Minkä ikäisenä lapsi yleensä siirtyy nukumaan "jatkettavassa lastensängyssä"?

Miten lapsen saa pysymään laidattomassa sängyssä?
Kuinka kauan lasta voi pitää pinnasängyssä?
Onko jotain haittaa, jos pitää "liian pitkään"?

Lapsi 1 v. 7 kk (paino vain 13 kg). Ei vielä toivoakaan, että jäisi/pysyisi laidattomassa sängyssä. Mitä tehdä?

12

2032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lilla

Meillä tyttö sai viime syksynä 30 laidoilla varustetun "ison sängyn". Eli ikää oli rento kaksi vuotta.
      Siirtyminen onnistui helpolla, koska myös 160 senttisesssä sängyssä on vähän reunoja. Ennen tätä meillä otettiin pinnasängystä muutama pinna irti että tyttö sai kulkea sänkyyn ja pois silloin kun halusi (ei tietenkään yöllä annettu lupaa lähteä =))

• tarja

molemmin puolin meillä,meilläkin se pinnasängystä seuraava sänky on ollut semmonen matalalaitainen sänky ja keskimmäinen siirtyi 1,3 vuotiaana kerrossängyn alasänkyyn johon isä teki lisälaidat...

• äitii

nukkumaan reilun kahdenvuodenikäisenä jatkettavaan lastensänkyyn joka on meidän oman sängyn vieressä.

• puolitoista

meillä neiti puolitoista vuotta muutti laidattomaan kun löytyi roikkumasta mahastaan pinnasängyn laidalta

• meerit

No meillä ei nukkunut koskaan pinnasängyssä. Vauvana äidin vieressä isossa sängyssä (ei reunan puolella). Vähän uli yksivuotiaana edelleen isossa sängyssä, ja osasi tulla pois itse herättyään, kun oli opetettu tulemaan jalat edellä. Sänky oli tosin matala runkopatja sänky ja 250 metria leveä ja lapsi nukkui keskellä. Varmaan kannaattaa jo ottaa pois sieltä pinnasängysta ja laittaa omaan matalalaitaiseen sänkyyn. Pane vaikka pehmustetta sängyn viereen, jos pelkäät lapsesi putoamista. Mukavampi on pienen herätä ja päästä itse pois kuin odottaa äitiä tulevaksi. luota omaan vaistoosi.

• Äippä

Alkuperäisessä viestistä unohtui kertoa, että meillä nukkumnen pinnasängyssä on ongelma pikkuihmiselle. Iltaisin pyrkii pois sieltä ja yöllä herätessään haluaa siltä pois. Onko mielestäni ongelma, jos hän nukkuu vielä pitkää pinnasängyssä? -poikamme on ollut meidän lapsemme vasta puoli vuotta (adoptio). Olen ajatellut, että pinnasänky antaisi lapselle turvaa nukkaumaan mentäsessä.

• Kokeile
        Äippä kirjoitti:

Alkuperäisessä viestistä unohtui kertoa, että meillä nukkumnen pinnasängyssä on ongelma pikkuihmiselle. Iltaisin pyrkii pois sieltä ja yöllä herätessään haluaa siltä pois. Onko mielestäni ongelma, jos hän nukkuu vielä pitkää pinnasängyssä? -poikamme on ollut meidän lapsemme vasta puoli vuotta (adoptio). Olen ajatellut, että pinnasänky antaisi lapselle turvaa nukkaumaan mentäsessä.

Voiko sängystä ottaa pari pinna irti? Tulisi hauska aukko, josta on mukava kiivetä sisään ja ulos oman halun mukaan.
        Lapsi on ehkä ahdistunut, koska on kokenut suuren elämän muutoksen siirtyessään teidän kotiinne. Itse ei sitä tietenkään voi muistaa, mutta alitajuntaan on ehkä jäänyt tarve hakea turvaa.
        Pinnasänky saattaa aiheuttaa hätäännystä, kun ei pakomahdollisuutta ole.

• Tiina
        Äippä kirjoitti:

Jos teillä on syytä olettaa, että lapsella on ensimmäisen vuoden aikana ollut turvattomat olot, harkitsisin kyllä viereen (keskelle) nukuttamista. Siitä sitten joskus viereen nukkumaan omaan sänkyyn lähelle. Sen jälkeen joskus omaan huoneeseen jne.

Tosin "normaalistikin" lapset voivat haluta pois pinnasängystä, eikä se välttämättä ole turvattomuuden kokemista, ehkä jotain hämmennystä kuitenkin esim, kun oppii nousemaan seisomaan, se on niin jännää tms.

• yhtä ja ainoaa

oikeaa aikaa siirtää lasta pinnasängystä lasten sänkyyn.. meillä on kaikki siirtyneet 7 kk:n iässä - siinä iässä oppivat kiipeämään pinnasängyn laidan yli joten turvallisempi vaihtoehto oli matalalaitainen lastensänky.. sieltä kyllä tultiin pää ja kädet edellä alas mutta taitavasti ja kun alla oli vaahtomuovipatja niin ei edes harjoittelussa sattunut haavereita..
      mutta onhan noita nähnyt lähes 4 vuotiata pinnasängyssä vielä nukkuvan..

• mikä parhaaksi olisi

Meillä on kaksi lasta, ja molemmilla on ollut tuo vaihe, jolloin pinnasängystä tultiin pois keinolla millä hyvänsä. Silloin tosiaan tuntui, että hyvät neuvot olisivat olleet tarpeen.
      Periaatteessa sängystä ei tietenkään saanut lähteä juoksentelemaan silloin, kun piti nukkua, mutta turvallisuuden vuoksi mekin otimme pari pinnaa pois, niin ettei tarvinnut kiivetä.
      Se vaihe meni jokseenkin nopeasti ohitse, vaikka tosiaan se tuntui silloin pitkältä.
      Ensimmäinen poika siirtyi pinnasängystä tavalliseen sänkyyn joskus 2-vuotiaana. Pikkuveli nukkuikin sitten pinnasängyssä melkein 4-vuotiaaksi, mutta silloin meillä oli sellainen ulkomailta tuotu todella tilava pinnasänky. Olisi se pikkuveli varmaan nukkunut siinä pinnasängyssä kauemminkin, mutta kun isoveli alkoi sitten huomautella, että pinnasänky on vauvasänky...
      Mahtaisiko se sängyn vaihtaminen sitten auttaa siihen sängyssä pysymiseen, en tiedä.

• Amable

Tyttäreni siirtyi pois pinnasängystä 2,5-v iässä ja siihen asti oli meille kaikille paras.

Tätä pienempää aloitin noin kuukaus sitten (poitsu 1,5-v) opettamaan lastensänkyyn, jossa on laidat (jatkettava malli) ja jo pian kuului pienten jalkojen läpsytystä...takaisin sänkyyn yms ja keskellä yötä käveli olkkariin ja ulisi sitten siellä..takas sänkyyn ja rumbaa kesti yöllä klo.3-5.30 välillä..päivisin ihan rättiväsyneenä sitten itse, kunnes otin takaisin käyttöön matkasängyn( pinnasängyn ehdin jo myydä)
      Kyllä lapset viihtyvät aivan hyvin pinnasängyssä 3-vuotiaiksi asti ja voihan vaikka välillä kokeilla.
      Kumpikaan lapsistani ei kyllä ole kertaakaan pudonnut lastensängystä...joten voi sitä kokeilla.
      Pojallani taitaa olla silti turvallisempi olo nukkua kun on sängyssä "seinät" : )

• Marzu

Meidän tyttö siirtyi isoon sänkyyn hieman yli kaksi vuotiaana. Olin aika yllättynyt, ettei kertaakaan ole lähtenyt yöllä sekkailemaan. Aamulla kun herää, huutaa äitiä eikä silloinkaan jostain syystä nouse itse sängystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe