Hyvää alkavaa lukuvuotta!
Koulut/työt ovat alkaneet ja monet uudet/uudehkot opettajat ovat aloittaneet työnsä.
Siksipä onkin taas hyvä aika keskustella aloittelevien opettajien (ja miksei muidenkin) tilanteista ja kokemuksista.
Esimerkkejä keskustelunaiheiksi:
1. Koetko tekeväsi liikaa töitä tuntisuunnitelmien muodossa?
2. Onko luokkia vaikea saada hallintaan/kuriin/oppimismoodiin? Vastustatko käsitettä kuri?
3. Koetko ettet voi ikinä olla varma meneekö oppi perille vai ei?
4. Onko vaikea tajuta mistä koko ammatissa ja opettamisessa loppujen lopuksi on kysymys - so. onko opettaminen opettamista?
5. Millainen työyhteisö?
6. Miten käyttää opetuksessa entistä enemmän sähköistä materiaalia ja tekniikkaa; ja miten opettaa luovuutta/ongelmanratkaisutaitoja/tms. nykyisin arvostettavaa perinteisen "pelkän tiedon" sijasta/lisäksi?
Alla linkki kahteen vanhempaan jo suljettuun ketjuun, joissa moniulotteista keskustelua.
Aloitteleva opettaja
http://keskustelu.suomi24.fi/t/9629566/aloitteleva-opettaja
Syksy pelottaa jo valmiiksi...
http://keskustelu.suomi24.fi/t/11629904/syksy-pelottaa-jo-valmiiksi...
P.S. Ennen muinoin jossain sfnet-keskusteluissa oli mahdollista laittaa tietty nimimerkki kill fileen, jolloin ei enää koskaan nähnyt mitään tämän kirjoituksia. Henkilö siis poistui maan päältä kill fileä käyttäneen näkökulmasta. Tämä oli erittäin hyvä tapa pitää näkyvä keskustelu itselle miellyttävänä. Suomi24:ssä moinen ei ole mahdollista, koska ilman rekisteröitymistäkin saa kirjoittaa ja muutenkaan tekniikka ei ehkä anna myöten. Mutta ajatelkaa että voitte mielessänne killfilettää minkä tahansa epämiellyttävän kommentin hyppäämällä välittömästi sen yli. Jos ignoroit kaikki ala-arvoiset vastaukset, ne eivät koskaan saa kasvualustaa. Voit siis harrastaa mentaalista "kill file" -toimintaa...
Aloitteleva opettajat vol. II
2
83
Vastaukset
- oi_kuusipuu
Yritin saada kirjoituksesi killfileen. En onnistunut. Tässä vastaukset:
1. Tuntisuunnitelma? Mekaanista opettamista?
2. Ei vaikeuksia. Kuri on normaali asia.
3. Ikinä? Jos opettaja kokee noin, hän on väärällä alalla.
4. Katso edellinen vastaus.
5. Perinteinen opettajatyöyhteisö. Muutama kukkahattu kokee olvansa kaiken ja kaikkien yläpuolella. He korostavat omaa erinomaisuuttaan aina kun voivat. Siksi kannattaa välttää kahvihuonetta esittämällä kiireistä muka tekemällä jotain seuraavien tuntien materiaalia.
6. Ei nykyisin arvosteta pelkkää tietoa. sähköisen materiaalin ja tekniikan käyttäjät ovat laiskoja. Mieti seuraavaa viikko tai pari: "Motoriikka on ajattelun pohja.". Tuon kun ymmärrät, jätät jatkossa tabletit ynnä muut epäolennaisuudet kotiin. - pling
Olen aika aloittelija. Takana pari vuotta aineenopettajana yläkoulussa ja lukiossa.
Tässä vastauksia:
1. Aluksi tein aivan liikaa omia materiaaleja, vaikka oppikirjassa olisi ollut ihan hyvää kamaa. Tuntisuunnitelmiin käytän nykyään paljon aikaa vain silloin, jos haluan kokeilla jotakin uutta tai toteutan jonkin uuden projektin. En kirjoita suunnitelmia enää nykyään paperille, sillä muistan ne muutenkin.
2. Aluksi oli vaikeaa saada työrauhaa. Vähitellen omat käytännöt ovat vakiintuneet, mutta työrauhan ylläpidossa on vielä parantamisen varaa haastavien, paljon käytösongelmista kärsivien ryhmien kanssa. Yritän tehdä oppimistilanteista sellaisia, että oppilaat eivät opiskele koska minä pakotan vaan koska he itse haluavat. Yksilöllisen oppimisen menetelmät ovat osalle porukkaa tässä hyvin toimivia. Lukiossa tunneilla vallitsee aina hyvä työrauha, mutta osa oppilaista menee sieltä missä aita on matalin kurssista toiseen (ja oppiaineesta toiseen).
3. Yleensä koen, että oppi kyllä menee valtaosalla perille. Tiedän jo valmiiksi tapaukset, joilla oppi ei mene perille normimenetelmin ja heille keksin muuta. En yritäkään opettaa kaikille kaikkea - se ei onnistu koskaan.
4. Minulle valkeni oman opettamiseni ja opettajuuteni olemus vähitellen ja työstän asiaa edelleen. Eikö tämä ole asia, jota jokaisen opettajan pitäisi työstää koko uransa ajan?
5. Työyhteisöjä on ollut erilaisia. Oli riitaisa mutta yhteisöllinen, tyyni mutta hyvin epäyhteisöllinen ja sitten tämä nykyinen, josta en vielä osaa sanoa. Sen olen oppinut, että myönteinen vuorovaikutus kollegojen kanssa merkitsee minulle paljon: kyräilevässä klikkiyhteisössä kärsin. Erityisesti inhoan työorientoituneita perheettömiä vanhempia opettajia, jotka kyttäävät toisten työn laatua. Olen nähnyt, kuinka sellaiset ovat jauhaneet epävarmoja, aloittelevia kollegoja murusiksi.
6. TVT-taitoja pitää kehittää jatkuvasti. Ei se ole ongelma; kaikki on kyllä otettavissa haltuun kun vähän malttaa. Opetukseni on muuttunut yhä vähemmän opettajajohtoiseksi ja yhä enemmän oppilaat tekevät itse omaan tahtiin itse valitsemiaan opsin sisältöjen mukaisia juttuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167150- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021947En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708