Aloitteleva opettajat vol. II

Almagest

Hyvää alkavaa lukuvuotta!

Koulut/työt ovat alkaneet ja monet uudet/uudehkot opettajat ovat aloittaneet työnsä.

Siksipä onkin taas hyvä aika keskustella aloittelevien opettajien (ja miksei muidenkin) tilanteista ja kokemuksista.

Esimerkkejä keskustelunaiheiksi:
1. Koetko tekeväsi liikaa töitä tuntisuunnitelmien muodossa?
2. Onko luokkia vaikea saada hallintaan/kuriin/oppimismoodiin? Vastustatko käsitettä kuri?
3. Koetko ettet voi ikinä olla varma meneekö oppi perille vai ei?
4. Onko vaikea tajuta mistä koko ammatissa ja opettamisessa loppujen lopuksi on kysymys - so. onko opettaminen opettamista?
5. Millainen työyhteisö?
6. Miten käyttää opetuksessa entistä enemmän sähköistä materiaalia ja tekniikkaa; ja miten opettaa luovuutta/ongelmanratkaisutaitoja/tms. nykyisin arvostettavaa perinteisen "pelkän tiedon" sijasta/lisäksi?


Alla linkki kahteen vanhempaan jo suljettuun ketjuun, joissa moniulotteista keskustelua.

Aloitteleva opettaja
http://keskustelu.suomi24.fi/t/9629566/aloitteleva-opettaja

Syksy pelottaa jo valmiiksi...
http://keskustelu.suomi24.fi/t/11629904/syksy-pelottaa-jo-valmiiksi...


P.S. Ennen muinoin jossain sfnet-keskusteluissa oli mahdollista laittaa tietty nimimerkki kill fileen, jolloin ei enää koskaan nähnyt mitään tämän kirjoituksia. Henkilö siis poistui maan päältä kill fileä käyttäneen näkökulmasta. Tämä oli erittäin hyvä tapa pitää näkyvä keskustelu itselle miellyttävänä. Suomi24:ssä moinen ei ole mahdollista, koska ilman rekisteröitymistäkin saa kirjoittaa ja muutenkaan tekniikka ei ehkä anna myöten. Mutta ajatelkaa että voitte mielessänne killfilettää minkä tahansa epämiellyttävän kommentin hyppäämällä välittömästi sen yli. Jos ignoroit kaikki ala-arvoiset vastaukset, ne eivät koskaan saa kasvualustaa. Voit siis harrastaa mentaalista "kill file" -toimintaa...

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oi_kuusipuu

      Yritin saada kirjoituksesi killfileen. En onnistunut. Tässä vastaukset:
      1. Tuntisuunnitelma? Mekaanista opettamista?
      2. Ei vaikeuksia. Kuri on normaali asia.
      3. Ikinä? Jos opettaja kokee noin, hän on väärällä alalla.
      4. Katso edellinen vastaus.
      5. Perinteinen opettajatyöyhteisö. Muutama kukkahattu kokee olvansa kaiken ja kaikkien yläpuolella. He korostavat omaa erinomaisuuttaan aina kun voivat. Siksi kannattaa välttää kahvihuonetta esittämällä kiireistä muka tekemällä jotain seuraavien tuntien materiaalia.
      6. Ei nykyisin arvosteta pelkkää tietoa. sähköisen materiaalin ja tekniikan käyttäjät ovat laiskoja. Mieti seuraavaa viikko tai pari: "Motoriikka on ajattelun pohja.". Tuon kun ymmärrät, jätät jatkossa tabletit ynnä muut epäolennaisuudet kotiin.

    • pling

      Olen aika aloittelija. Takana pari vuotta aineenopettajana yläkoulussa ja lukiossa.

      Tässä vastauksia:

      1. Aluksi tein aivan liikaa omia materiaaleja, vaikka oppikirjassa olisi ollut ihan hyvää kamaa. Tuntisuunnitelmiin käytän nykyään paljon aikaa vain silloin, jos haluan kokeilla jotakin uutta tai toteutan jonkin uuden projektin. En kirjoita suunnitelmia enää nykyään paperille, sillä muistan ne muutenkin.

      2. Aluksi oli vaikeaa saada työrauhaa. Vähitellen omat käytännöt ovat vakiintuneet, mutta työrauhan ylläpidossa on vielä parantamisen varaa haastavien, paljon käytösongelmista kärsivien ryhmien kanssa. Yritän tehdä oppimistilanteista sellaisia, että oppilaat eivät opiskele koska minä pakotan vaan koska he itse haluavat. Yksilöllisen oppimisen menetelmät ovat osalle porukkaa tässä hyvin toimivia. Lukiossa tunneilla vallitsee aina hyvä työrauha, mutta osa oppilaista menee sieltä missä aita on matalin kurssista toiseen (ja oppiaineesta toiseen).

      3. Yleensä koen, että oppi kyllä menee valtaosalla perille. Tiedän jo valmiiksi tapaukset, joilla oppi ei mene perille normimenetelmin ja heille keksin muuta. En yritäkään opettaa kaikille kaikkea - se ei onnistu koskaan.


      4. Minulle valkeni oman opettamiseni ja opettajuuteni olemus vähitellen ja työstän asiaa edelleen. Eikö tämä ole asia, jota jokaisen opettajan pitäisi työstää koko uransa ajan?

      5. Työyhteisöjä on ollut erilaisia. Oli riitaisa mutta yhteisöllinen, tyyni mutta hyvin epäyhteisöllinen ja sitten tämä nykyinen, josta en vielä osaa sanoa. Sen olen oppinut, että myönteinen vuorovaikutus kollegojen kanssa merkitsee minulle paljon: kyräilevässä klikkiyhteisössä kärsin. Erityisesti inhoan työorientoituneita perheettömiä vanhempia opettajia, jotka kyttäävät toisten työn laatua. Olen nähnyt, kuinka sellaiset ovat jauhaneet epävarmoja, aloittelevia kollegoja murusiksi.

      6. TVT-taitoja pitää kehittää jatkuvasti. Ei se ole ongelma; kaikki on kyllä otettavissa haltuun kun vähän malttaa. Opetukseni on muuttunut yhä vähemmän opettajajohtoiseksi ja yhä enemmän oppilaat tekevät itse omaan tahtiin itse valitsemiaan opsin sisältöjen mukaisia juttuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe