Porukat käyttäny kaikki MUN kesätyörahat

18plus17

Moikka, eli hei: nyt vähän vituttaa. Oon 19v likka ja asun viel kotona, lukio loppu keväällä ja nyt oon lähössä amkkiin. Oon käyny tän kesän töissä ja saanu rahaa tienattua noin 3000€, mut mun tilillä on vajaa 70€ tälläki hetkellä. Ite oon siis rahoistani käyttäny ~150€ koko kesän aikana, tilitiedoista nään että faija on siirtäny oikeestaan kaikki rahat itelleen. On toki sanonu mulle aina välillä että joutuu lainaamaan muutaman satasen, mut on myös sanonu maksavansa takasin. No, eipä oo kuulunu, ja aina ku palkka tulee ni menee päivä tai kaks ni tili on taas lähes tyhjä. Ei siinä muuten mitään, ei mulla kuitenkaan sellasia säännöllisiä menoja oo, tosiaan ku kotona vielä asun ja ruokia en joudu ostaa ym, mut olis silti ihan kiva että kun ite oon töissä käyny ni saisin myös ite ne rahat käyttää miten haluan.
Meiän perheellä on rahasta tiukkaa, tiiän sen erittäin hyvin, mut silti mun mielestä on vähän epäreilua että koko ison perheen elättämiseen käytetään mun rahoja. Itsekästä joo, mut ennen mun kesätöitäki selviydyttiin, ni nyt sitten heti ku rahaa vaan jolleki tuli, ni kaikki kans meni samantie. Ite olin suunnitellu jo vaikka mitä käyttöö mun rahoille, reissaamista ja "pesämunaa" omaan kämppään muuttamista varten, mut jää nyt ulkomaanreissut vaan haaveeks. Uusia vaatteitaki varmaan turha ostaa ennen ku ens kesänä taas (toivottavasti) saan töitä ja ehin muutaman lantin käyttämään ihan itteeni ennen ku faija maksaa taas laskut mun rahoilla.
Eipä täs muuta, mitä mieltä ootte ja tekeekö teiän vanhemmat samaa? En viitti asiasta kauheesti valittaa, koska tiiän että rahat tosiaanki on tiukilla, mut aika paska fiilis ku koko kesän tehny duunii enemmän tai vähemmän ja nyt ei oo varaa edes kunnolliseen läppäriin jonka tartteisin ennen koulun alkuu. Mut oonpahan rahottanu tätäki taloutta nyt kaks kuukautta.
Ainii ja loppuun vielä, siis minkäännäkösestä "vuokramaksusta" ei oo kyse, koska selkeesti ollaan viimeset viis vuotta puhuttu että niin kauan ku opinnot on kesken ni ei tarvii elämisestään maksaa, jos on rahaa ni "ylimääräset" vaatteet pitää ite kustantaa.

24

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysynvaan

      Miten ihmeessä isäsi on voinut siirtää rahat tililtäsi pois, kun ei hänellä ole edes tilin käyttöoikeutta?

      • 18plus17

        Meillä on tiliin yhteiset käyttöoikeudet, koska sillon kun tää tili mulle avattiin ni ajattelin et helpompi niin. Ei tarvii ite hoitaa kaikkia raha-asioita, vaan faija pystyy kans käyttämään tiliä. Näköjään oli huono idea.


      • opiskelija-äiti
        18plus17 kirjoitti:

        Meillä on tiliin yhteiset käyttöoikeudet, koska sillon kun tää tili mulle avattiin ni ajattelin et helpompi niin. Ei tarvii ite hoitaa kaikkia raha-asioita, vaan faija pystyy kans käyttämään tiliä. Näköjään oli huono idea.

        Ne käyttöoikeudet voi muuttaa, ja sun kannattaisikin muuttaa ne kaikesta päätellen.

        Jos isäsi on käyttänyt noin paljon sinun tienaamiasi rahoja kysymättä ja neuvottelematta sinun kanssasi, niin on rumasti tehnyt. Jos hän ei olisi päässyt tilillesi siirtelemään, olisi hänen ollut pakko neuvotella ja pyytää sinulta rahaa.

        Miten voit olla varma, ettei hän käytä opintotukiasikin johonkin?

        Ja ei ne AMK-opinnotkaan mitään ilmaisia ole. Hieman alastakin riippuu, mutta usein on pakko hankkia 200 e laskin (tekniset alat) ja joitakin kalliita kirjoja, vaikka osan kirjastosta saisikin. Itselläni kallein kirjahankinta maksoi 140 e. Tarjouksesta vieläpä.

        Itse olen ollut yksinhuoltaja keskituloisessa työssä, ja maksanut lapseni lukiokirjat ja läppärit. Penniäkään en ole pyytänyt lapseni ansioista koskaan itselleni/talouteemme. Nyt opiskelen itse, ja silti olen auttanut myös opiskelevaa lastani.

        Minun mielestäni isäsi on sinulle velkaa.


      • 18plus17

        Pitäis varmaan muuttaa joo. Must tuntuu että käyttää kyllä opintotuetkin, koska rahaa mulle ei tuu lisää kyllä mistään, jos en töissä käy (ja niitäkään ei erityisemmin kyllä nykyään). Toiki vähän pelottaa että paljon sitä rahaa sitten noihin opintoihin tarvii, kun tili tosiaan nyt aikalailla tyhjä. Pitää toivoo että sitten kun tarviin rahaa ni porukat pystyy maksaa, koska omat rahat on nyt menny ihan itestä riippumattomasti.
        Mutta nii, sinänsä kyllä ymmärrän että faija on joutunu rahaa multa ottamaan että on pystyny laskuja maksamaan, mut senttiäkää en oo vielä saanu takasin ja kuitenki myös "turhia" hankintoja on tässä kesän aikana tähän talouteen tullu :/


    • eilopunarina

      Kyllä olisi aika lentää pesästä jos tuntuu ettei viihdy enään lapsuudenkodissa ja kohtelu tuntuu väärältä .Katsoa miten omat siivet kantaa.

      • 18plus17

        Tiedän, että ehkä olis aika muuttaa pois, mut milläköhän rahalla oman asunnon kustantaisin ku kaikki mitä saan tienattua, menee samantie perheen laskuihin? Koulujen alkaessa ei oo taas enää aikaa käydä säännöllisesti töissä, eli lisää rahaa ei oo tulossa. Opinto- ja asumistuilla ei kuitenkaan kauheen pitkälle pötkitä.


      • 18plus17

        Nii ja se vielä, että muuten viihdyn erittäinki hyvin, eli sen puolesta ei oo mitään syytä muuttaa pois. Sen verran kiireinen elämä kuitenki mulla, että kotona asuminen on yksinkertasesti helpompaa ja järkevämpää, kun ei sitä aikaa tosiaan mihinkään "ylimääräseen" ole. Myöskään en koe olevani vielä todellakaan liian vanha asumaan kotona, käsittääkseni en ole ainoa "siipeilijä" joka VIELÄ 19-vuotiaana luuhaa porukoidensa nurkissa. Ei, mun mielestä parikymppinen voi ihan hyvin asua kotona mikäli siellä viihtyy ja ei ole erityistä syytä muuttaa poiskaan. Etenkään jos ei rahatkaan riittäisi. (Silti, kaikesta huolimatta, koen että olisi reilua jos saisin itse käyttää tienaamani rahat, koska miten voin ikinä päästä muuttamaan pois jos en saa edes tilaisuutta kerätä rahaa omillaan asumista varten?)


    • TeeNäin

      Siis sähän oot täysikänen niin sä saat haastaa isäs oikeuteen.

      • 18plus17

        En nyt ihan noin radikaalisti kuitenkaan haluu toimii


      • grwty4wmt
        18plus17 kirjoitti:

        En nyt ihan noin radikaalisti kuitenkaan haluu toimii

        No jos haluat rahasi takaisin, niin jotain on tehtävä. Itse en ainakaan tee töitä 3000€ edestä, ja sitten katson sivusta kun rahat viedään tuosta vain.


      • Niilo2222
        18plus17 kirjoitti:

        En nyt ihan noin radikaalisti kuitenkaan haluu toimii

        Älä sitten valita jos ei kiinnosta mitään asialle tehdä.


    • amelien

      Nyt kipkap muuttaan tilisi vain sun käyttöön.meet syys ja joululomil tienaan rahat kuuluu sulle.ruokakuluihin voit ottaa osaa ja lainata vähän jos tiät et mihin menee mut faijas on nyt sul velkaa.

      • 18plus17

        Näin aattelin tehä. Pitää toivoo että saan duunii lomiks ni saisin vähän raha itelleni tulevaisuutta varten


    • Lörsläräkfk

      Aika paska tilanne. Olethan tietoinen että huoltajillakaan ei ole oikeutta koskea yli 15.v nuoren itse työllä ansaitsemiin rahoihin lain mukaan? Vanhempasi tuskin haluavat rikkoa välejään sinun kanssa.

      • 18plus17

        Tuskin haluavat, enkä itekään kyllä tällasen asian takia halua välejä pistää poikki, kun muuten ei kuitenkaan oo mitään valittamista kotioloissa. Vaikka tiiänki että ns pakon edessä faija on noi rahat ottanu/lainannu, ni ois silti kiva että saisin omat rahani pitää itelläni. Ehkä itsekästä joo, mut tulevaisuutta varten kuitenki rahaa tienannu ja nyt oon tasan samassa, jopa huonommassa, tilanteessa rahojen suhteen ku ennen kesää.
        Ja vaikka ehkä onkin laitonta, niin en nyt silti niin "rajuna" tätä haluu ajatella, toivon vaan että saisin tienaamani rahat takasi et pystyisin omaaki elämää suunnittelemaan.


    • provo

      Ne alaikäisen tiliin kuuluneet käyttöoikeudet päättyvät automaattisesti, kun tullaan täysi-ikäiseksi. Silloin sinulle on pankista toimitettu omat tunnusluvut sun muut, jolloin vanhemmat eivät enää ole päässet tiliäsi tutkimaan. Höpöhöpö

      • 18plus17

        Joo, ehkä näin, mutta sillon kun täytin 18, niin käytiin ihan paikanpäällä kotipankissa kirjottamassa jotain papereita ja hankkimassa pankkikortti mulle ym., ja siinä yhteydessä siis tehtiin se päätös että myös faijalla on käyttöoikeudet mun tiliin. Kyllä mulla on omatki tunnusluvut ja kaikki itelläni, mut myös faija pääsee mun tilitietoihin ja rahoihin käsiks. Että näin, kyllä ne käyttöoikeudet ois sillon voitu ottaa faijalta pois, mutta me tehtiin nimenomaan toisella tavalla.


    • provo

      Siis itse päätit antaa käyttöoikeuden tiliisi ja nyt sitten valitat...

      • 18plus17

        Näin tein. Ja kyllä, nyt valitan. Kyse kuitenki pohjimmiltaan siitä, että LUOTIN mun vanhempiin, ja sen takia en silloin 18v täyttäessäni nähnyt mitään syytä evätäkään näitä käyttöoikeuksia. En kuitenkaa sillon ois mitenkää osannu ennustaa että niille mun rahoille kävis näin, mut hei: hyvä jos sulla on niin hieno elämä, ettet oo koskaan joutunu pettymään luottaessas johonki ihmiseen. Mä nyt kuitenki satuin sen virheen tekemään, ja täl hetkel koen tilanteen vähän epäreiluks, ja sen takia valitan.


      • provo
        18plus17 kirjoitti:

        Näin tein. Ja kyllä, nyt valitan. Kyse kuitenki pohjimmiltaan siitä, että LUOTIN mun vanhempiin, ja sen takia en silloin 18v täyttäessäni nähnyt mitään syytä evätäkään näitä käyttöoikeuksia. En kuitenkaa sillon ois mitenkää osannu ennustaa että niille mun rahoille kävis näin, mut hei: hyvä jos sulla on niin hieno elämä, ettet oo koskaan joutunu pettymään luottaessas johonki ihmiseen. Mä nyt kuitenki satuin sen virheen tekemään, ja täl hetkel koen tilanteen vähän epäreiluks, ja sen takia valitan.

        Luotit, vaikka tilitä katosi rahaa useampaan kertaan? Eikö ekan kerran jälkeen tullut mieleen lopettaa isäsi käyttöoikeuksia? Miksi isälläsi edes on käyttöoikeudet tiliisi?


    • aikauskomatonta

      Ihan ensimmäisenä kannattaisi nyt hoitaa nuo tilin käyttöoikeudet kuntoon. Ajaudut todella äkkiä ongelmiin, jos tililtä häviää rahaa tuota vauhtia ja kohta on maksettavana kaikki omat menot vuokrineen päivineen. Vuokranantajat ei oikein ymmärrä, jos vuokra jää maksamatta, kun isä on ryöstänyt kaikki rahat. Vaikka siis aikoisitkin asua vielä kotona, niin hoida asia kuntoon nyt. Niitä säästöjä olisi erittäin hyvä olla, kun joskus kotoa pois muutat.

      Seuraavaksi tiukka keskustelu vanhempien kanssa. Tulostat nettipankista tilitapahtumat, mistä näkyy kaikki nostot ja ilmoitat, että jokainen nostettu sentti on tilille ilmestyttävä takaisin. Ajallisesti ehkä ei ole kiire, mutta velat on silti maksettava takaisin. Rahaa voi tilille siirtää, vaikka käyttöoikeus vanhemmilta pois otetaankin.

      Aivan uskomatonta touhua kyllä. Ei normaalit perheet toimi näin. Melkein kävisin selvittämässä vielä poliisilta onko tässä aihetta rikostutkintaan ja miten tuo käyttöoikeus antaa luvan palkkarahojen käyttöön.

    • Nulikka

      Tee rikosilmoitus.

    • oikeus112345875849943

      Ymmarran. sori, mulla ei toimi oikein mikaan kun kone rikki. kuitenkin, ne on siis SUN rahoja, ei kenenkaan muun. olet ansainnut ne, paatat omista rahoistasi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe