Työmarkkinatuki ja opintotuki

Japedi222

Hei,
Heräsi semmonen kyssäri, johon en suoraa vastausta guuglaamalla löytäny. Eli olen tässä pari kuukautta nostelly työmarkkinatukea ja nyt 1.9 alkaisi opinnot, joka tarkoittaisi myös opintotukikauden alkamista. Kysymys kuuluukin että voinko vielä tältä kuukaudelta nostaa työmarkkinatukea? Kelan sivuilla kun menen työttömyysajan ilmoitukseen niin siellä sanotaan että seuraava ilmoitus työttömyysajasta annetaan ajalta 31.07.2015 - 27.08.2015, joka tarkoittaisi että tuki tulisi 31.8. Meneekö nuo tuet jotenkin ristiin, kun syyskuu on opintotukikuukausi?

Kiitos niille, jotka vaivautuu auttamaan tietämätöntä :)

3

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 478534

Päätät työmarkkinatuen elokuun viimeiseen päivään. 1.9. on ensimmäinen päivä, jolta saa opintotukea (eli käytännössä siis syyskuulta). Tuet eivät mene mitenkään ristiin tai päällekäin. Mitä lie kysymyksellä tarkoitat. Maksupäivillä ei ole merkitystä, kunhan et hae samoille päiville kumpaakin tukea ja miksi hakisitkaan.

Pystyykö netissä hakemaan työmarkkinatukea eri ajalle, kuin mikä sinne on merkitty? En ole itse käyttänyt tuota palvelua työmarkkinatuen osalta. Kannattaa tarkistaa. Paperiversioon voi joka tapauksessa merkitä suoraan hakemuksen ajalle 31.7. - 31.8. ja ilmoittaa samalla lomakkeella, että oikeus tukeen päättyy. Ei tarvitsisi sitten jättää niitä muutamaa päivää jättää vielä seuraavaan työmarkkinatukihakemukseen.

• Japedi222

Kiitos vastauksestasi! Alkujaan olin siinä uskossa että kun kuun lopulla haen tuota työmarkkinatukea, niin se kattaisi ensi kuukauden. Ja koska syyskuussa tulee opintotuki, ajattelin että siinä tulee tukea kahdesta reiästä samalle kuukaudelle. Samantyyppisestä skenaariosta minulta aikoinaan takaisinperittiin myönnetty tuki, koska se oli ristiriidassa toisen tuen kanssa. Sekin tapahtui kuun vaihteessa, joka saa pykälänatsit penkomaan lakikirjojansa esille mahdollisesta tuen väärinkäytöstä.

• 478534

Aa, aivan juu. Työmarkkinatuki on tosiaan aina menneeltä kuukaudelta (tai ajanjaksolta) maksettava ja opintotuki taas tulee "ennakkoon" juuri alkaneelta kuukaudelta. Näissä maksupäivillä ei ole merkitystä, vaan sillä, mille ajanjaksolle tukia hakee. Tulet saamaan aikalailla samaan aikaan molemmat tuet. Juhlaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      99
      6592
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      366
      6166
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      60
      3043
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      111
      2514
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      108
      2165
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1804
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      19
      1663
    8. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1340
    9. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      34
      1315
    10. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      73
      1237
    Aihe