Tervehdys
Olisiko kellään tietoa, mikä voisi olla 1.2 8v x12sz koneella olevassa corsassa vikana? kun kaasua ryhtyy painamaan, niin kierrokset nousee enemmän, kun pedaalia painaa.
loppupään kierrosalue toimii normaalisti. Tämä on ikävä piirre esim. kaupunkiajossa.
aiheuttaa nykkimistä ym.
corsan kierrokset
17
2199
Vastaukset
- jtyi7uyi7
En ole varma että ymmärsinkö kuvauksen ihan oikein mutta... Tuntuuko auto myös normaalia tehottomammalle alakierroksilla? Syttyykö mittaristoon vikavalo tyhjäkäynnillä tai ajossa?
- sorsa3333
Kyllä tuntuu tukkoiselle aivan, kun tehoja olisi kadoksissa.
Vikavalo ei ole syttynyt, olisko tuossa kaasuläpän asentotunnistin mahdollinen vikapaikka?- jtyi7uyi7
Kuulostaisi sille että saattaa käydä liian laihalla seoksella.
Kaasuläpän asentotunnistin ja myös lambda-anturi ovat mahdollisia vikapaikkoja mutta sytyttävät helposti vikavalon vikaantuessaan. Tuota kaasuläpän tunnistintahan on helppo tutkia mittaamalla liittimen navoista vastusta yleismittarilla & käännellen samalla kaasuvivustoa.
Yksi todennäköinen vikapaikka voisi olla map-anturi (mittaa imusarjan alipainetta). Löytynee kun seuraa moottorista tulipellin luokse lähtevää letkua. Sieltä pitäisi löytyä pieni mokkula johon tulee kyseinen letku ja 1 sähköliitin.
Kyseisen osan vika ei useimmiten sytytä vikavaloa (ellei mene kokonaan rikki) mutta aiheuttaa helposti tehottomuuden tunnetta ajossa.
Suosittelen myös laittamaan tankkiin ruiskutusjärjestelmän puhdistusaineet (masinol kat käy hyvin).
- asdfaerwa3
yleensä kierrokset nousee sitä enemmän mitä enemmän kaasua painaa. ja tuossa nyt ei ole mikään ihme että tuntuu tukkoiselle vaikka kaikki olisi kunnossakin. tuollainen vanha 1.2 kone nyt ei voi olla muuta kuin tehoton.
- sorsa3333
Mainittakoon, että autoon on vaihdettu:
-tulpat
-tyhjäkäyntimoottori
-multecin ja imusarjan välinen tiiviste.
-tulpanjohdot
Lisäksi on erikoinen jutttu, jos ottaa lambdan tai tyhjäkäyntimoottorin johdon irti
ei sytytä vikavaloa, molempiin johtoihin tulee kuitenkin jännite.
Vikavalo kyllä syttyy muissa kohteissa johdon irroituksen jälkeen.
kerrottakoon vielä nämä oireet:
moottorijarrutuksen aikana saattaa nykiä ja moottorijarrutuksen jälkeen, kun
painaa kaasua niin tulee teräviä nykäyksiä.
hyvin vähäistä nykimistä/puutumista esiintyy kiihdyttäessä.
paikallaan, kun alkaa painamaan kaasua, kierrokset karkaa ja palautuu hitaasti.
polkimen alkupään liikkeellä ei ole merkitystä vaikka pedaalia painasi kuinka varovasti.
Voisiko multecin ruiskun o-renkaat vuotaa?- jtyi7uyi7
Vikavalon pitäisi kyllä syttyä jos liittimiä irroitellaan auton käydessä. Tämä ei välttämättä tapahdu silloin jos liitintä käyttää nopeasti irti / takaisin kiinni mutta jos johdon jättää irti niin valon pitäisi alkaa palaa koska ecu luulee komponentin hajonneen.
Mittailepa se kaasuläpän asentotunnistin. Moottorijarrutuksessa nykimisen pitäisi teoriassa olla mahdotonta koska normaalisti silloin kyseinen tunnistin käskee lopettaa polttoaineen syötön kokonaan.
- sorsa3333
kokeilin tänään toimivalla kaasuläpän asentotunnistimella, toimivasta samanlaisesta corsasta, ei vaikutusta. Vikavalo ei syty palamaan vaikka johto olisi kauankin irti.
Nyt huomasin, että auto nykäisee jonkun kerran moottorijarrutuksessa.
kun kaasua aletaan painamaan moottorijarrutuksen jälkeen tulee terävä nykäisy.
Tänää puhdistin joutokäyntisäätimen kara oli jumissa hieman, mutta rupesi pyörimään ihan sormin pyörittämällä wd-40 puhdistuksen jälkeen.
Vaikuttaako moottorin tukikumit noihin, nytkäyksiin?- jtyi7uyi7
Tuskin merkittävästi. Mielestäni tuo edelleenkin kuulostaisi siltä että käy liian laihalla seoksella.
Imuvuoto? Ruiskutussuutin tukkoinen? Kaasuläppä ei sulkeudu kunnolla? Kaasuläpän asentotunnistimen asetus pielessä? Joku hapettunut liitin?
Mitä tapahtuu jos ajat esim kolmosvaihteella pintakaasulla alle 40 kmh ja polkaiset kerralla kaasun pohjaan? Alkaako nykimään tai jääkö empimään hetkeksi?
Kierrokset tyhjäkäynnillä lämpimänä?
Hmmm....
Voisikohan muuten vikana olla auki jumiutunut EGR-venttiili?
- sorsa3333
Imuvuotoja olen etsinyt brakecleanerilla ei havaintoja.
kaasuläppä sulkeutuu ja avautuu oikein. tutkittu kääntelemällä kaasuvivusta.
kaasuvaijerikin liikkuu takertelematta.
testaan huomenna tuon 40kmh kaasu pohjaan homman.
kierroksista en oikein osaa sanoa, koska tuossa ei ole kiekkamittaria.
tankkiin lisätty masinol i katia.
"kaasuläpän asetus pielessä" siis pitääkö se säätää jotenkin? ei siinä osassa ollut, kun kaksi ruuvin reikää ei minun mielestä mitään säätö mahdollisuutta.
Egr-venttiilin käytin myös auki ja putsasin brakecleanerilla, kara liikkui kyllä tosi hyvin ilman jumituksia.- jtyi7uyi7
Voi hyvinkin olla ettei siinä ole säätöä, en muista enää tarkasti. Jos anturin kiinnitysreiät ovat pyöreät niin silloin säätöä ei ole.
Eipä tässä tule enää muuta mieleen kuin se map-anturi.
Itsellä oli aikanaan 1.8 8v vectrassa kyseinen vika. Auto kiihtyi yläkierroksilla ihan ok mutta alavääntö oli jokseenkin hukassa ja kaasua oli melko hankala annostella oikein. Alamäissä auto tuntui kiihtyvän vaikkei kaasuun juuri edes koskenut ja ylämäissä taas piti painaa kohtuuttoman paljon kaasua jotta sai vauhdin pysymään samana.
- sorsa3333
Kokeilin tuota 40kmh ja kaasu pohjaan hommaa.
Auto näytti hieman empivän, mutta lähti sitten kuitenkin kulkemaan.
Moottorijarrulle mentäessä nykii ja sen jälkeen kaasun polkaisu aiheuttaa
kovia nykäyksen/nykäyksiä. Liikkeelle lähtö on todella vaikeaa, kun kaasun säännöstely on haastavaa nykimisen takia.- jtyi7uyi7
Kannattaisi ehkä lainata jostain map-anturi testattavaksi tuossa. Ilmeisesti ihan samaa osaa on käytetty monissa muissakin malleissa kun katsoo tuota sivun listaa...
http://www.aliexpress.com/store/product/Pressure-MAP-Sensor-GM-Ford-Opel-12569240-19204S-2131545-19204S-1378162-3933024750-6238927-7700706876-60811-16017460/217758_746646143.html
Map-anturin letku varmasti täysin ehjä?
- sorsa3333
kokeilin ajaa map-anturin johto irti vikavalo syttyi ja auto hyytyi ja sammui.
Onko tuo sitten toimiva toi mappi?
Mapin letkuun suihkuttelin jarrucleaneria ei ainakaan kiekat muuttunut.
Tänään huomasin, että se vipu mikä tulee kaasuvivulta joka menee siihen telineeseen
mikä on imusarjan päällä johon tulee myös kaasuvaijeri.
siinä liitäntä kohdassa on väljää, vaikuttaako tuo tohon kierrosten karkaamiseen?
Vähän vaikeasti selitettävä toivottavasti saa selvää.- jtyi7uyi7
Map on silti mahdollinen vikapaikka koska vaikka osa sinällään muuten toimisikin se saattaa antaa virheellistä tietoa eculle.
Myös aiemmin mainittu lambda-anturi pystyy aiheuttamaan liian laihan seoksen & nykimistä kevyellä kaasulla. Lambdahan on oikeastaan kulutusosa vaikkei sitä sellaisena usein pidetäkään. Muistaakseni bosch ilmoitti taannoin lambdan vaihtoväliksi 150tkm.
Eikös se kaasuläpän palautusjousi sijaitse suoraan läppärungon sivussa? Tällöin vivuston väljyydellä ei ole merkitystä.
- sorsa33333
Mutta vaikuttaako tuo lambda tuhon kierrosten karkaamiseen/hitaaseen palautumiseen?
Juu siellä läppärungon sivussa on se palautusjousi. Eli tuo vivusto on ilmeisesti ok.
Voiko tuota map-anturia mitata mitenkään?- jtyi7uyi7
Mahdollisesti, en ole varma. Nykimistä ainakin (nimenomaan kun lähtee painamaan kaasua tai pintakaasulla ajaessa), siitä on itselläkin kokemusta.
Luultavasti ihan ok.
Mapin voi mitata ainakin opelin testerillä varmasti. Yleismittarillakin luultavasti onnistuu mutta en ole koskaan tuota joutunut tekemään. Netistä varmaankin löytyy jostain ohjeet jos englanti taipuu ja viitsit etsiä. - jtyi7uyi7
Löysin netistä tällaisen:
The MAP sensor can be tested quite easily. There will be a three pin plug attached to it. The outer pins are that one will be a 5V supply (with ignition on) and the other will be earth. The centre pin will be the signal to the ECU.
1. Check for voltage supply with ignition on, around 4.5V
2. Make sure earth connection is good. Earths should always be <5Ω. Make sure ignition is off when you check resistance, or you will not get an accurate reading.
3. Remove vacuum pipe, use voltmeter to probe centre pin with ignition on and gently apply vacuum to pipe. The voltage should fall down to about 0.5V, and return to around 4.5V when vacuum is released. If it does the the sensor is working and need not be replaced.
4. Check continuity of wiring from MAP sensor to ECU.
http://www.allcorsa.co.uk/forums/showthread.php/fault-code-33-45344.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2335430Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k233790Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,182284Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2852162Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast481421Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611269Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1301165Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.1201018- 34930
- 161807