päitset???

yllitietoinen

Onko päitset ja riimu sama asia? Ympän kirjassani luki että päitset olis suitset mutta olen kuullut tallilla että joku tyttö sanoi aloittelialle, muista laittaa päitset päähän kun viet hepanulos

6

3097

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

Minulle päitset on suitset ja riimu on riimu. Mutta erään ystävän mielestä riimu on tallipäitset ja suitset on suitset.
      Taitaa olla murrekysymys.

• hevoseton

Minä muistelen, että päitset ovat hevosen pään ympärillä oleva nahkainen "kehikko" suitset ovat ohjaimet ja riimu on se jolla hevonen on kiinnitetty päitsistä johonkin

• hepotäti

Minun terminologiani kulkee vanhan kansan mukaan: "päitset päähän ja suitset suuhun", eli suitsissa on aina kuolaimet ja ohjatkin mukana. Päitset on sitten ne mistä vaan talutellaan/laitetaan hevonen kiinni. Riimu voi tarkoittaa joko samaa kuin päitset tai sitten pelkkää riimunvartta joka on kiinni päitsissä.
      Mut jonkun verran aluekohtaisia eroja näissäkin näkemyksissä on.

• z---

Jep, täysin aluekohtaista.
      Itselle päitset = suitset, eli remmit johon kuuluu ohjat ja kuolaimet. Jos heovnen halutaan sitoa kiinni tai taluttaa tarhaan, sillä on päässä riimu.

Mutta kaikenlaista versiota olen kuullut. Esim. tosiaan tuo, että riimu voi tarkoittaakin pelkkää riimunnarua ja päässä oleva "riimu" on päitset.

• Hevostelija93

Suitset on suitset, missä on kuolaimet ja ohjat. Päitset ja riimu sama asia, hevosen päässä, jossa kiinni riimunnaru ja päitset/riimu riimunnaru yhdistelmällä hevonen viedään esim. tarhaan.

• Anonyymi

Meidän tallilla päitset on sama asia kuin riimu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      86
      6338
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe