Säästääkö jos syö kouluruuan 4 euroa / ateria?

Niukkis

En osaa arvioida. Kannattaako syödä koululla 4 e ateria vai skipata se ja syödä kotona lounaansa? Säästääkö tuolla 4 euron aterialla ruokakuluja?

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minaniin

      Kotona ei synny kunnon ateriaa 4 eurolla. Pelkät raaka-aineet voivat maksaa enemmän. Laske vielä raaka-aineiden hankkimiseen ja aterian valmistamiseen käytetty aika ja vaiva sekä jälkisiivous.

      Kouluruoka kannattaa syödä senkin takia, että saat sen opiskelun lomassa. Se on myös ammattitaitoisesti valmistettu.

    • dietisti

      Korkeakoulussa ruuan hinta on yleensä 2-3 euron välillä, koska valtio korvaa osan opiskelijan aterian hinnasta. Ammatillisissa oppilaitoksissa ruoka on yleensä päiväopiskelijalle ilmaista. Jos olet aikuisopiskelija, etkä jostain syystä saa ilmaista ateriaa, 4 euroa ei ole paha hinta. Jos osaat kokata, ruoka-annoksen saa tehtyä vielä senkin alle, mutta vaivaa ja aikaa se vaatii. Monipuolistakin pitäisi olla, mikä nostaa hintaa, kuka jaksaa raastaa porkkanoita ja lanttua, selvittää halvimmat hedelmät eri aikoina sun muuta.

    • gyjj
    • Huomautan_vain

      Tietysti se, että osaa laittaa halpaa ruokaa kotona, on etu, kun jää opiskelujen jälkeen työttömäksi eikä oppilaitoksen halpa ruoka ole enää käytettävissä.

    • Niukkis

      Olen tietoinen ruokailun hinnoista, mutta kiitos dietistille kertauksesta ;)
      Aikuisopiskelija olen jonka opetus on iltaisin, joten joutuisin käymään joka päivä erikseen koululla syömässä. Kuluja matkoista ei tule.

      Tuloni ovat kyllä ihan samaa tasoa kuin muidenkin opiskelijoiden eli yhtään ylimäärästä ei ole vara laittaa... 4 euroa tuntuu nippa nappa säästöltä, jos ruoka on pääosin pastaa, riisiä, lihapullaa/makkaraa, leipä ilman leikkeleitä, raastesalaatti... Helposti osaan vastaavat kotona!

      • Näkökulmaa

        En ole laskenut mitä maksaa annos itsetehtyä hernekeittoa.
        Kun teen vaikka 5 litran kattilallisen,syön sitä viikon jos söisin rokkaa kaksi annosta päivässä.Tuskin se maksaa paljon.Vaihtoehtona voisi valmistaa ihakeittoa.
        Molemmat on vahvoja ruokia,mutta keittojahan piisaa maun mukaan.
        Valmistan kaiken ruokani itse,en ostele valmisruokia.


      • hernarii

        Viiden litran kattilallinen hernekeittoa tulee itse tehtynä maksamaan n. neljä euroa. Kilo herneitä 1,50 €, 400 g jauhelihaa 2 €. , sipuli ja 2 lihaliemikuutiota 0,20 €. Jos laskisi, että annos on n. puoli litraa, niin annoksen hinnaksi tulee 40 senttiä. Tässä laskelmassa ei ole otettu mukaan sähkön hintaa. Keittoaikaa saa lyhennettyä liottamalla herneitä ainakin puoli vuorokautta, eli noin yön yli. Lihan määrä on ohjeessa tietoisesti pieni, mutta maukas keitto tulee tuollakin määrällä.


    • Riippuuonkohyväävaiei

      4 euroa x 20 koulupäivää/kk = 80 e/kk. Kyllä minä sen maksaisin.

      Olen amk-aikuisopiskelija, opintovapaalla ja koulutustuella n. 1800 e/kk. Meillä ruoka maksaa 2,40 e. Ruoka on hyvää ja voisin maksaa siitä enemmänkin, esimerkiksi 4 euroa :-) joka on pilkkahinta kunnon ateriasta. Ruokailutuen voisi säästää nuoremmille opiskelijoille, jotka kituuttelevat Kelan opintotuella tai taiteilevvat työssä käynnin ja opiskelun välillä.

      Eri asia tietysti, jos ruoka ei ole hyvää, vaan on pelkkää halpaa hiilaria ja lihapullia/makkaraa kuten sanoit ... en maksaisi sellaisesta yhtään mitään, vaan ottaisin eväät.

      • Niukkis

        Kuten sanoin, minulla samat tulot kuin muillakin opiskelijoilla eli opintotuki opintolaina. Jos saisin 1800 euroa kuussa en miettisi, mutta kun en saa, joutuu näitä pohtimaan...


      • Riippuuonkohyväävaiei

        Aah soo ... jotenkin käsitin että samat tulot kuin muillakin aikuisopiskelijoilla, ja meidän ryhmässä se ainakin tarkoittaa yleensä ansiosidonnaista koulutustukea tai palkkatuloja työn ohessa. Ei meillä juuri kukaan opiskele Kelan tuilla, koska melkein kaikilla on asuntolainat ja perheet, niin eihän se onnistu.

        Jos muuten täyttää köyhän opiskelijan kriteerit, niin että on oikeutettu Kelan opintotukiin, niin tuntuu väärältä, että joutuu maksamaan ruoasta 4 euroa. Miten se noin voi mennä?


    • Säästäjä

      Riippuu ruokavaliosta. Itse katselen ostokseni hyvin tarkkaan ja ruokaan menee keskimäärin n. 15 e viikossa. Kaurapuuro ja makaroni ovat tuttuja, samoin pakastevihannekset ja itse kerätyt marjat. Milloin vain on mitäkin kissanristiäisiä, missä saa ilmaista ruokaa, oli se sitten pullaa tai mitä vain, käytän tilaisuuden hyväkseni. Joten ainakin itse menettäisin rahaa tuolla hinnalla, varsinkin kun en ole tottunut syömään raskasta lounasta.

    • rokkaaa

      Täällä on jo mainittu hernekeitto. Eli vitosella teet viiden litran kattilallisen hernaria. Veikkaisin, että yhdelle ihmiselle riittää viikoksi. Meillä riittää kahdelle aikuiselle n. viideksi päiväksi. Päiväkustannus jää alle euroon, vaikka laskisit mukaan näkkileivän ja lasillisen maitoa.

      Muita yhtä edullisia ruokia on makaronilaatikko, kinkkukiusaus, perunakeitto eri variaatioina jne. Päiväkustannuksen saa pieneksi nimenomaan sillä, että teet ruokaa aina ison annoksen. Ihan hyvin em. ruoat säilyy jääkaapissa viikonkin. Keitot melkeinpä paranee, ennen kuin loppuvat.

      Eli yhteenvetona voisi sanoa, että kotona syöminen kannattaa, vaikka koulunkin ruoka on melko edullinen. Osta lisäksi porkkanaa, kaalia ym. kotimaisia vihanneksia, niin vitamiinitkin hoituu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe