En osaa arvioida. Kannattaako syödä koululla 4 e ateria vai skipata se ja syödä kotona lounaansa? Säästääkö tuolla 4 euron aterialla ruokakuluja?
Säästääkö jos syö kouluruuan 4 euroa / ateria?
12
59
Vastaukset
- minaniin
Kotona ei synny kunnon ateriaa 4 eurolla. Pelkät raaka-aineet voivat maksaa enemmän. Laske vielä raaka-aineiden hankkimiseen ja aterian valmistamiseen käytetty aika ja vaiva sekä jälkisiivous.
Kouluruoka kannattaa syödä senkin takia, että saat sen opiskelun lomassa. Se on myös ammattitaitoisesti valmistettu. - dietisti
Korkeakoulussa ruuan hinta on yleensä 2-3 euron välillä, koska valtio korvaa osan opiskelijan aterian hinnasta. Ammatillisissa oppilaitoksissa ruoka on yleensä päiväopiskelijalle ilmaista. Jos olet aikuisopiskelija, etkä jostain syystä saa ilmaista ateriaa, 4 euroa ei ole paha hinta. Jos osaat kokata, ruoka-annoksen saa tehtyä vielä senkin alle, mutta vaivaa ja aikaa se vaatii. Monipuolistakin pitäisi olla, mikä nostaa hintaa, kuka jaksaa raastaa porkkanoita ja lanttua, selvittää halvimmat hedelmät eri aikoina sun muuta.
- gyjj
Kotiruokaa saa kyllä tehtyä myös halvalla.
http://www.k-ruoka.fi/ruoanlaiton-kasikirja/edulliset-reseptit/ - Huomautan_vain
Tietysti se, että osaa laittaa halpaa ruokaa kotona, on etu, kun jää opiskelujen jälkeen työttömäksi eikä oppilaitoksen halpa ruoka ole enää käytettävissä.
- Niukkis
Olen tietoinen ruokailun hinnoista, mutta kiitos dietistille kertauksesta ;)
Aikuisopiskelija olen jonka opetus on iltaisin, joten joutuisin käymään joka päivä erikseen koululla syömässä. Kuluja matkoista ei tule.
Tuloni ovat kyllä ihan samaa tasoa kuin muidenkin opiskelijoiden eli yhtään ylimäärästä ei ole vara laittaa... 4 euroa tuntuu nippa nappa säästöltä, jos ruoka on pääosin pastaa, riisiä, lihapullaa/makkaraa, leipä ilman leikkeleitä, raastesalaatti... Helposti osaan vastaavat kotona!- Näkökulmaa
En ole laskenut mitä maksaa annos itsetehtyä hernekeittoa.
Kun teen vaikka 5 litran kattilallisen,syön sitä viikon jos söisin rokkaa kaksi annosta päivässä.Tuskin se maksaa paljon.Vaihtoehtona voisi valmistaa ihakeittoa.
Molemmat on vahvoja ruokia,mutta keittojahan piisaa maun mukaan.
Valmistan kaiken ruokani itse,en ostele valmisruokia. - hernarii
Viiden litran kattilallinen hernekeittoa tulee itse tehtynä maksamaan n. neljä euroa. Kilo herneitä 1,50 €, 400 g jauhelihaa 2 €. , sipuli ja 2 lihaliemikuutiota 0,20 €. Jos laskisi, että annos on n. puoli litraa, niin annoksen hinnaksi tulee 40 senttiä. Tässä laskelmassa ei ole otettu mukaan sähkön hintaa. Keittoaikaa saa lyhennettyä liottamalla herneitä ainakin puoli vuorokautta, eli noin yön yli. Lihan määrä on ohjeessa tietoisesti pieni, mutta maukas keitto tulee tuollakin määrällä.
- Riippuuonkohyväävaiei
4 euroa x 20 koulupäivää/kk = 80 e/kk. Kyllä minä sen maksaisin.
Olen amk-aikuisopiskelija, opintovapaalla ja koulutustuella n. 1800 e/kk. Meillä ruoka maksaa 2,40 e. Ruoka on hyvää ja voisin maksaa siitä enemmänkin, esimerkiksi 4 euroa :-) joka on pilkkahinta kunnon ateriasta. Ruokailutuen voisi säästää nuoremmille opiskelijoille, jotka kituuttelevat Kelan opintotuella tai taiteilevvat työssä käynnin ja opiskelun välillä.
Eri asia tietysti, jos ruoka ei ole hyvää, vaan on pelkkää halpaa hiilaria ja lihapullia/makkaraa kuten sanoit ... en maksaisi sellaisesta yhtään mitään, vaan ottaisin eväät.- Niukkis
Kuten sanoin, minulla samat tulot kuin muillakin opiskelijoilla eli opintotuki opintolaina. Jos saisin 1800 euroa kuussa en miettisi, mutta kun en saa, joutuu näitä pohtimaan...
- Riippuuonkohyväävaiei
Aah soo ... jotenkin käsitin että samat tulot kuin muillakin aikuisopiskelijoilla, ja meidän ryhmässä se ainakin tarkoittaa yleensä ansiosidonnaista koulutustukea tai palkkatuloja työn ohessa. Ei meillä juuri kukaan opiskele Kelan tuilla, koska melkein kaikilla on asuntolainat ja perheet, niin eihän se onnistu.
Jos muuten täyttää köyhän opiskelijan kriteerit, niin että on oikeutettu Kelan opintotukiin, niin tuntuu väärältä, että joutuu maksamaan ruoasta 4 euroa. Miten se noin voi mennä?
- Säästäjä
Riippuu ruokavaliosta. Itse katselen ostokseni hyvin tarkkaan ja ruokaan menee keskimäärin n. 15 e viikossa. Kaurapuuro ja makaroni ovat tuttuja, samoin pakastevihannekset ja itse kerätyt marjat. Milloin vain on mitäkin kissanristiäisiä, missä saa ilmaista ruokaa, oli se sitten pullaa tai mitä vain, käytän tilaisuuden hyväkseni. Joten ainakin itse menettäisin rahaa tuolla hinnalla, varsinkin kun en ole tottunut syömään raskasta lounasta.
- rokkaaa
Täällä on jo mainittu hernekeitto. Eli vitosella teet viiden litran kattilallisen hernaria. Veikkaisin, että yhdelle ihmiselle riittää viikoksi. Meillä riittää kahdelle aikuiselle n. viideksi päiväksi. Päiväkustannus jää alle euroon, vaikka laskisit mukaan näkkileivän ja lasillisen maitoa.
Muita yhtä edullisia ruokia on makaronilaatikko, kinkkukiusaus, perunakeitto eri variaatioina jne. Päiväkustannuksen saa pieneksi nimenomaan sillä, että teet ruokaa aina ison annoksen. Ihan hyvin em. ruoat säilyy jääkaapissa viikonkin. Keitot melkeinpä paranee, ennen kuin loppuvat.
Eli yhteenvetona voisi sanoa, että kotona syöminen kannattaa, vaikka koulunkin ruoka on melko edullinen. Osta lisäksi porkkanaa, kaalia ym. kotimaisia vihanneksia, niin vitamiinitkin hoituu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3097062Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662106- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151317- 1121267
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71186RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541106Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411051Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992