Lutikoista eroon muuttamalla

lutikkakammo

Halusin jakaa kokemukseni lutikoista ja siitä suursavotasta mitä nämä pirulaiset aiheuttivat. Havaitsin kesäkuussa kutisevia paukamia minulla lapsellani jotka tulivat yön aikana. Aluksi luulin että kyseessä oli huonehyttyset mutta sitten paljastuikin karu totuus LUTIKOITA YÖK!!! Lutikat olivat ulleet naapurin asunnosta, joka oli myrkytetty kuukausi ennen kuin itse havaitsin ongelman. Helsingin kaupungin asunnon isännöitsijä ei ollut ilmoittanut mitään että rappuun oli tehty myrkytys ja tämä ajoi lutikat muihin asuntoihin. Muutin heti tyttäreni kanssa evakkoon vanhemmilleni ja aloin etsiä tietoa näistä saamarin pask***sista.

Myrkyttäjä tuli heti asuntoon tekemään myrkytyksen ja aloitin järjestelmällisen tekstiilien käsittely urakan. Kaikki vaatteet ja tekstiilit pesin 60 asteessa ja heitin suoraan märkänä koneesta jätessäkkiin ja asunnosta pois kuivausrumpuun. Ne, mitä ei voinut pestä 60 asteessa menivät joko roskiin tai pakkaseen. Hävitin kaikki huonekalut. Ainoat mitä säästin oli pesukone ja parvekalusteet ja nekin käsittelin höyrypesurilla ja cooperin aerosolilla juuri ennen kun vein asunnosta pois ja vielä uudestaan pihalla. Asunto on myrkytetty 6 kertaa ja edelleen olen löytänyt yksittäisiä luteita eteisestä kun olen käynyt pesemässä pyykkiä. Enkä ole asunut asunnossa kuukauteen. Myrkyttäjä sanoi että kanta on todella pieni mutta näköjään aika sitkeä. Suojahaalarin vedän heti eteisessä päälle kun menen asuntoon ja pihalla puistelen kaikki omat vaatteet ja kengät höyrytän ettei vaan leviä mihinkään.

Uusi asunto on hankittu ja sinne tilattu kaikki uudet huonekalut. Hävikki on ollu monta tonnia ja korvauksia ei saa mistään (ei vakuutuksesta eikä taloyhtiöltä). En kuitenkaan mistään hinnasta halua näitä tuholaisia uuteen asuntoon joten siksi heitin kaiken pois. Televisiota vielä mietin uskallanko sen ottaa vai lähteekö sekin kaatopaikalle. Onko muilla tietämystä voiko luteet mennä television sisään? Riittäisikö television päällä pitäminen monta tuntia (kuumentuu) ja jos ruiskuttaisi vielä sen cooperin aerosolilla?

Olen nyt saanut kaiken pestyä ja pakastettua ja näissä tavaroissa ei luteet ole kulkeutuneet, sillä olen hankkinut vielä lutikkaluokkuja vanhemmilleni ja uuteen asuntoon mielenrauhan turvaamiseksi. Eli eroon pääsee kun hoitaa kaiken huolellisesti ja pilkun tarkasti. Mikään toimi ei ole ylimitoitettua näiden ötököiden kanssa ja suosiolla kannattaa hävittää kaikki. Tulee tuplasti kalliimmaksi säästää joku 100€ huonekalu, jonka vie uuteen asuntoon, josta nämä öttiäiset leviävät kuin että hävittää kaikki.

Hemmetin iso urakka tämä on ollut ja en toivo kenellekään ikinä, mutta karu totuus on se että nämä leviävät vauhdilla Suomessa ja tulevat ihmisen mukana ulkomailta ja kierrätetyistä huonekaluista. Siksi en enää itse osta mitään käytettyä ja matkoilla säilytän matkatavarat kylpyammeessa.

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia, miten olette voittaneet taistelun luteita vastaan.

3

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyiyökkamalaa

      Olet toiminut hyvin! Jos kämpässä on lutikoita, ei pidä jäädä vetkuttelemaan. Itsellä ei ole kokemusta näistä ällötyksistä, mutta niitä oli taloyhtiössä jossa ennen asuin. Monta vuotta saastuneita asuntoja myrkytettiin, mutta lutikoita ei vain saatu hengiltä. Nykyajan myrkyt eivät pure.
      Olen samaa mieltä: en enää osta mitään kirpputoreilta. Kirpputorien yleistyminen on lisännyt lutikoiden leviämistä.

    • 15000_tänävuonna

      Lutikoiden määrä:

      A: Vähentyy maahanmuuton takia
      B: Lisääntyy maahanmuuton takia
      C: Meillä on unelma

    • Otsonaattori

      Lainaa allergialiitolta tai jostain muualta otsonaattori, se puhaltamaan tilaan / huoneistoon niin kuolee lutikat, torakat ja kaikki muukin. Ei olis edes tarttenu myrkyttää. Tuolla kun käsittelet TV:n ja muut siirrettävät esineet, niin ei siirry luteet eikä niiden munatkaan. Ei vahingoita laitteita. Tuota käytetään autoihin eläin- ja tupakanhajun poistamiseen, sekä tulipaloissa savuvahinkojen häivyttämiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3504
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      228
      2142
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1682
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1557
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1414
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      289
      1289
    7. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1131
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1121
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1117
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      956
    Aihe