Vääjäämättä muistuu mieleen kun yläasteen kovanaamaat kiukuttelivat äidinkielen tuntien turhuudesta.
Todennäköisesti samat antisankarit ja yhteiskunnan menetetyt toivot laukovat suuria totuuksia keskivertomaahanmuuttajan lauserakenteilla.
Merkillepantavinta on kuitenkin yhdyssanojen käyttö. Tai niiden käyttämättömyys.
Pitäisikö seriffien puuttua kielioppivirheísiin?
Kyllä, kiitos.
Yhdyssana
4
1437
Vastaukset 4
- sinisin
mun mielestä on ihan järkkyä että nyky nuoriso on julmasti hyljännyt äidin kielensä ja puhuu ihme lyhenteillä outoja sanoja ja käytää kaari sulkuja ja pisteitä ja puolipisteitä ja kaiken maailman merkkejä tunteidensa ilmaisuun.
tupla määrä äidin kielen tunteja perus kouluun ja kaikille maailman keskustelu palstoille auto-maattinen oikoluku ohjelma joka korjaisi kaikki kirjoitus virheet ja viidestä virheestä sensuroisi viestin.- minä sanon että
Pitäisi vaihtaa ne äidinkielen tunnit huumoritunteihin. Tarkoitan oppitunteja, joilla opetettaisiin hyvää huumoria.
- Nimetön
Taisipa sinunkin kirjoituksessa muutama yhdyssana virhe olla.
- tsörsselssön
Oma rakas lähetti tänään viestin, jonka aihe oli "vapaa päivä", mutta viestiä lukiessa selvisi, että kyseessä oli "vapaapäivä". Olimme aikanaan samassa koulussa samoilla tunneilla, koskien myös äidinkieltä ("EI: äidin kieltä"), eli jotkut oppivat, vieressä istuvat taasen eivät välttämättä koskaan.
Ehdotan, että jokainen ottaa henkilökohtaisen (EI: henkilö kohtaisen) vastuun osaamisestaan. Eli koulujärjestelmän vika ei ole se, jos itse on tyhmä tai laiska. Oma rakkaani on minusta hälläväliätyyppi (EI: hällä väliä tyyppi).
Nimimerkki (EI: nimi merkki)
kirjoitustaitoinen (EI:kirjoitus taitoinen)
Jos joku haluaa helpon avun yhdyssana (EI: yhdys sana) ongelman, se menee näin: laita "-kin" sanan perään tai keskelle, kumpi tuntuu paremmalta:
KirjoitusKINtaitoinen hälläväliäKINtyyppi huoltaavapaaKINpäivänä henkilöKINkohtaisen äidinKINkielen.
VAI:
KirjoitustaitoinenKIN hälläväliätyyppiKIN huoltaa vapaapäivänäKIN henkilökohtaisenKIN äidinkielenKIN.
Lause kokonaisuutena ei toimi, mutta kukin yhdyssana kylläKIN. Eli kokeile vaan epävarmuustilanteessa laittaa KIN joko keskelle tai loppuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Törkeä petosepäily Suomussalmella
Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta913993Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli
Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii4131461Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää
Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty391147Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon
Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä239977Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut
Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty72953Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?
Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s294855Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas
Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto24832Sysmä tarvitsee päätöksiä
Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen26752Älä katoa elämästäni
Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan43736Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen
Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel33731