Mitä mahtaa olla seuraamuksena, jos erityistä varovaisuutta noudattamalla siirryn ajamalla parin kilometrin matkan hiljaista kylätietä pitkin varsinaiselle (lailliselle) ajopaikalle, ja poliisipartio sattuu tämän havaitsemaan?
Kyseessä on siis tieliikenteeseen tarkoittamaton moottoriajoneuvo.
Motocross pyörällä liikenteessä
34
3078
Vastaukset
- 15-11
Kyllä siitä sakoilla selviää. Jos olet kortiton, niin vuoden karenssi sakkojen lisäksi.
- jormaet
Vaakutukset voi maksaa enemmän koska vakuutukset on pakolliset tie liikenteessä ja ne laittaa ne monikertasena
- 6-5
Laiminlyöntimaksu taitaa tehdä 34 euroa.
http://www.lvk.fi/fi/vakuuttamisvelvollisuus/laiminlyontimaksu/
Ja verojahan ei tule koska tuota ei saa ilpiin ilman isoja muutoksia :)
- 19-9
Tän trollin jutut kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa. Se ei tiedä laista mitään ja kusettaa porukkaa minkä kerkee. Tai yrittää
- Vakes
Maastossakin tulee olla liikennevakuutus. Mikäs muu ne henkilövahingot korvaisi...
- Suzukimies
Kokemukseen perustuva havainto olis ihan kiva. Voisihan sen tietty poliisiasemallakin käydä kysymässä, mutta aika tyhmänä pitävät jos tälläistä kysyy ikään kuin varautumismielessä.
Itse olen aikonut/toivonut selviäväni pelkällä nuhtelulla ja pyörän taluttamisella kotiin. Perusteena juurikin tuo erityinen varovaisuus ja hiljainen kylätie. Ja erityinen varovaisuushan tarkoittaa 40 - 50 km/h nopeutta tiukasti tien oikeassa laidassa.- amg63m5
Enpä suosittelisi. Erityinen varovaisuus ja kylätien hiljaisuus eivät ole vapauttavia asianhaaroja, mikäli jäät kiinni rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajosta yleisellä tiellä. Samalla palstalla on pitkä, melko tuore keskustelu viritetyn mopon seuraamuksista; hyvin pitkälle samat seuraamukset tulevat rekisteröimättömällä motocross -pyörällä ajamisesta.
Löydät Trafin sivuilta vastauksen, se on linkitetty "Mopon virityksen seuraamukset" -ketjun aivan alkupäähän. Ainoat erot näin äkkiseltään ajateltuna saattavat tulla motocross -pyöräsi rakenteellisen maksiminopeuden ja moottorin koon puolesta. Et maininnut kumpaakaan, joten en ota siihen sen enempää kantaa. Verot määräytyvät joka tapauksessa moottorin iskutilavuuden mukaan tietyllä prosentilla ajoneuvon jälleenmyyntiarvosta. - amg63m5
amg63m5 kirjoitti:
Enpä suosittelisi. Erityinen varovaisuus ja kylätien hiljaisuus eivät ole vapauttavia asianhaaroja, mikäli jäät kiinni rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajosta yleisellä tiellä. Samalla palstalla on pitkä, melko tuore keskustelu viritetyn mopon seuraamuksista; hyvin pitkälle samat seuraamukset tulevat rekisteröimättömällä motocross -pyörällä ajamisesta.
Löydät Trafin sivuilta vastauksen, se on linkitetty "Mopon virityksen seuraamukset" -ketjun aivan alkupäähän. Ainoat erot näin äkkiseltään ajateltuna saattavat tulla motocross -pyöräsi rakenteellisen maksiminopeuden ja moottorin koon puolesta. Et maininnut kumpaakaan, joten en ota siihen sen enempää kantaa. Verot määräytyvät joka tapauksessa moottorin iskutilavuuden mukaan tietyllä prosentilla ajoneuvon jälleenmyyntiarvosta.Satuin taannoin törmäämään yhteen keskusteluun Modified Motorcycle Association of Finland -sivustolla, mikä käytiin pari vuotta sitten. Kyseinen tapaus kuulostaa hyvin samankaltaiselta, mistä kysyit omaan kokemukseen perustuvaa havaintoa. Tämä kyseinen tapaus ei ole minun omakohtainen kokemukseni, mutta lienee yhtä hyvä kuin kenen tahansa anonyymisti kirjoittama.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=2032.0
Viestiketju on lyhyt, mutta referoin sen. Kaverilla oli mökillään yleiseen liikenteeseen rekisteröimätön Kawasaki KLX300R, jota hän oli siirtämässä pientä, mutta yleistä hiekkatietä pitkin tarkoitetulle ajopaikalle pelkästään siirtymätarkoituksessa. Hän oli seisahduksissa leväkkeellä, kun poliisi kaarsi eteen ja "pysäytti" sinänsä jo pysähdyksissä olleen pyörän.
Kaveri itse kertoo noin kolme kuukautta myöhemmin seuraamuksista; ajokortti lähti, ajokieltoa yksi kuukausi, Trafilta verot 516 euroa. Toisin kuin viritetyn mopon kanssa, tietenkään muutoskatsastuskustannuksia ei tule, koska motocross pyörää ei missään vaiheessa oltu tarkoitettu ennen eikä jälkeen yleisille teille, mutta muutoin periaatteessa samat seuraukset kuin viritetyllä mopolla. - htrehr
amg63m5 kirjoitti:
Satuin taannoin törmäämään yhteen keskusteluun Modified Motorcycle Association of Finland -sivustolla, mikä käytiin pari vuotta sitten. Kyseinen tapaus kuulostaa hyvin samankaltaiselta, mistä kysyit omaan kokemukseen perustuvaa havaintoa. Tämä kyseinen tapaus ei ole minun omakohtainen kokemukseni, mutta lienee yhtä hyvä kuin kenen tahansa anonyymisti kirjoittama.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=2032.0
Viestiketju on lyhyt, mutta referoin sen. Kaverilla oli mökillään yleiseen liikenteeseen rekisteröimätön Kawasaki KLX300R, jota hän oli siirtämässä pientä, mutta yleistä hiekkatietä pitkin tarkoitetulle ajopaikalle pelkästään siirtymätarkoituksessa. Hän oli seisahduksissa leväkkeellä, kun poliisi kaarsi eteen ja "pysäytti" sinänsä jo pysähdyksissä olleen pyörän.
Kaveri itse kertoo noin kolme kuukautta myöhemmin seuraamuksista; ajokortti lähti, ajokieltoa yksi kuukausi, Trafilta verot 516 euroa. Toisin kuin viritetyn mopon kanssa, tietenkään muutoskatsastuskustannuksia ei tule, koska motocross pyörää ei missään vaiheessa oltu tarkoitettu ennen eikä jälkeen yleisille teille, mutta muutoin periaatteessa samat seuraukset kuin viritetyllä mopolla.Ihan kohta Pakettiautomaatti tulee tarjoilemaan tähän "Turun käräjäoikeuden päätöstä R14/1584", jonka mukaan tuollaisia veroja ei olisi pitänyt maksaa.
- Suzukimies
amg63m5 kirjoitti:
Satuin taannoin törmäämään yhteen keskusteluun Modified Motorcycle Association of Finland -sivustolla, mikä käytiin pari vuotta sitten. Kyseinen tapaus kuulostaa hyvin samankaltaiselta, mistä kysyit omaan kokemukseen perustuvaa havaintoa. Tämä kyseinen tapaus ei ole minun omakohtainen kokemukseni, mutta lienee yhtä hyvä kuin kenen tahansa anonyymisti kirjoittama.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=2032.0
Viestiketju on lyhyt, mutta referoin sen. Kaverilla oli mökillään yleiseen liikenteeseen rekisteröimätön Kawasaki KLX300R, jota hän oli siirtämässä pientä, mutta yleistä hiekkatietä pitkin tarkoitetulle ajopaikalle pelkästään siirtymätarkoituksessa. Hän oli seisahduksissa leväkkeellä, kun poliisi kaarsi eteen ja "pysäytti" sinänsä jo pysähdyksissä olleen pyörän.
Kaveri itse kertoo noin kolme kuukautta myöhemmin seuraamuksista; ajokortti lähti, ajokieltoa yksi kuukausi, Trafilta verot 516 euroa. Toisin kuin viritetyn mopon kanssa, tietenkään muutoskatsastuskustannuksia ei tule, koska motocross pyörää ei missään vaiheessa oltu tarkoitettu ennen eikä jälkeen yleisille teille, mutta muutoin periaatteessa samat seuraukset kuin viritetyllä mopolla.Selkis täydellisesti. 2-tahti pyörä on kyseessä ja tehoja sekä kuutiosenttejä sen verta paljon, että peräkärryn käyttöön panostan jatkossa.
Kiinnijäämisen riskiä lisää aktiiviset kansalaiset jotka parantavat maailmaa ilmoittamalla virkavallalle kaikesta joka ei satu miellyttämään omaa silmää tai korvaa :( htrehr kirjoitti:
Ihan kohta Pakettiautomaatti tulee tarjoilemaan tähän "Turun käräjäoikeuden päätöstä R14/1584", jonka mukaan tuollaisia veroja ei olisi pitänyt maksaa.
Päätös koska moposkootteria Chunlan CL50QT-B... Jokainen noista on yksittäistapaus :)
- trfgdge
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Päätös koska moposkootteria Chunlan CL50QT-B... Jokainen noista on yksittäistapaus :)
Täh? Saisiko saman suomeksi? Ja se juttunumero unohtui.
Entä paljonkon tulee veroja/sakkoja jos ajaa yleisellä tiellä Hakomaticin lattianpesukoneella jossa on siis painoa noin 700-800 kiloa ja ajomoottorin teho noin 6 kilowattia...
Luonnollisestikaan laite ei ole rekisterissä koska sitä käytetään pääasiassa vain isoissa halleissa yms. sisätiloissa...
Laitteen arvo uutena on noin 45.000€ ja parin vuoden vanhana ehkä noin 2/3 osa siitä...
Teko voisi tapahtua esim. kun siivooja ajaa laitteen messukeskuskesta HK areenalle turussa koska ei saatu kuorma-autokuljetusta ja laitteen pyörät kestää kuitenkin myös ajoa satunnaisesti myös asvaltilla....
Laitetta siis ilmeisesti käsiteltäisi nelipyöränä tai autona poliisin ja verottajan silmissä :)- trfgdge
Todennäköisemmin moottorityökoneena, kuten esimerkiksi ruohonleikkuria, mutta sen paremmin en tunne oikeuskäytäntöä. Sinulla epäilemättä on tiedossa jokin jännittävä vaikka "Turengin käräjäoikeuden" päätös. Ei muuta kun numero esiin. Päästään taas nauramaan sinulle.
trfgdge kirjoitti:
Todennäköisemmin moottorityökoneena, kuten esimerkiksi ruohonleikkuria, mutta sen paremmin en tunne oikeuskäytäntöä. Sinulla epäilemättä on tiedossa jokin jännittävä vaikka "Turengin käräjäoikeuden" päätös. Ei muuta kun numero esiin. Päästään taas nauramaan sinulle.
Noh kerro paljonko määrätään veroa tuosta laitteesta nelipyöränä tai autona :D
Sehän on päivänselvää että sitä ei saa rekisteröityä autoksi tai nelipyöräksi (kuten ei saa useimpia mopojakaan kevariksi) mutta sillähän ei palstalaisten mukaan ole mitään merkistystä- trfgdge
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Noh kerro paljonko määrätään veroa tuosta laitteesta nelipyöränä tai autona :D
Sehän on päivänselvää että sitä ei saa rekisteröityä autoksi tai nelipyöräksi (kuten ei saa useimpia mopojakaan kevariksi) mutta sillähän ei palstalaisten mukaan ole mitään merkistystäNyt sinulta paketti on mennyt jo lukutaitokin. Tai siis heikoksihan se osoittautui jo viimeksi, mutta nyt tuli rimanalitus. Luehan nyt se viestini uudelleen ja kysele sitten vähemmän typeriä.
Sillä välin voit taas keksiä jonkin kivan olemattoman jutun numeron. Ihan sama minkä, ei sinulla mitään uskottavuutta kuitenkaan enää ole. trfgdge kirjoitti:
Nyt sinulta paketti on mennyt jo lukutaitokin. Tai siis heikoksihan se osoittautui jo viimeksi, mutta nyt tuli rimanalitus. Luehan nyt se viestini uudelleen ja kysele sitten vähemmän typeriä.
Sillä välin voit taas keksiä jonkin kivan olemattoman jutun numeron. Ihan sama minkä, ei sinulla mitään uskottavuutta kuitenkaan enää ole.Noh kerro paljonko tulisi autoveroa jos ajaisi tuolla vempeleellä yleisellä tiellä... Sillähän ei sun mukaan ole mitään väliä saako laitteen kilpiin vaiko ei..
Eli kerro paljonko tulee veroa... Noh kerro!!! Tai väititkö nyt jo "ei voida verottaa, koska ei ole kilvissä"- trfgdge
"Noh kerro paljonko tulisi autoveroa jos ajaisi tuolla vempeleellä yleisellä tiellä... "
En tiedä eikä kiinnosta ottaa selvää.
"Sillähän ei sun mukaan ole mitään väliä saako laitteen kilpiin vaiko ei.."
Ei minun mielestäni, vaan lainkäyttäjän mielestä. Kuten siinä edellisessä ketjussa jo osoitettiin vaikka sinä yrititkin änkyröidä siitä "Turun käräjäoikeuden" päätöksestä, jota todistettavasti ei ollutkaan olemassa.
"Eli kerro paljonko tulee veroa... Noh kerro!!! Tai väititkö nyt jo "ei voida verottaa, koska ei ole kilvissä"
Miksi jankutat samoja kysymyksiä eri sanamuodoin? Tajuatko kuinka naurettavalta se näyttää?
Nojoo, saat taas jäädä kinaamaan ihan itsesi kanssa. Halvasta huvistahan tämä sinun kyykyttämisesi käy, mutta ei siihen määräänsä enempää jaksa aikaansa käyttää. trfgdge kirjoitti:
"Noh kerro paljonko tulisi autoveroa jos ajaisi tuolla vempeleellä yleisellä tiellä... "
En tiedä eikä kiinnosta ottaa selvää.
"Sillähän ei sun mukaan ole mitään väliä saako laitteen kilpiin vaiko ei.."
Ei minun mielestäni, vaan lainkäyttäjän mielestä. Kuten siinä edellisessä ketjussa jo osoitettiin vaikka sinä yrititkin änkyröidä siitä "Turun käräjäoikeuden" päätöksestä, jota todistettavasti ei ollutkaan olemassa.
"Eli kerro paljonko tulee veroa... Noh kerro!!! Tai väititkö nyt jo "ei voida verottaa, koska ei ole kilvissä"
Miksi jankutat samoja kysymyksiä eri sanamuodoin? Tajuatko kuinka naurettavalta se näyttää?
Nojoo, saat taas jäädä kinaamaan ihan itsesi kanssa. Halvasta huvistahan tämä sinun kyykyttämisesi käy, mutta ei siihen määräänsä enempää jaksa aikaansa käyttää.Siis sinähän jankutat että verot voidaan määrätä vaikka ei voi saada kilpiin (oikeudessa olleessa tapaukseussa ksyeessä oli ChunlanCL50QT-B ja kahden katsurin lausunto että ei voi saada kilpiin)
Noh mutta kerro paljonko tuosta lattianpesukoneesta voisi määrät veroja kun sen nykyarvo on 30.000€ painoa 800 kiloa ja moottorin teho 6 kiloawattia...- amg63m5
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Siis sinähän jankutat että verot voidaan määrätä vaikka ei voi saada kilpiin (oikeudessa olleessa tapaukseussa ksyeessä oli ChunlanCL50QT-B ja kahden katsurin lausunto että ei voi saada kilpiin)
Noh mutta kerro paljonko tuosta lattianpesukoneesta voisi määrät veroja kun sen nykyarvo on 30.000€ painoa 800 kiloa ja moottorin teho 6 kiloawattia...Minäkään en tiedä, kuinka paljon kussakin erikoisessa (hypoteettisessa?) tapauksessa veroja tulee maksettavaksi, varsinkaan, jos sellaista tapausta ei ole oikeudessa vielä ollut. Joka tapauksessa periaate on hyvin järkeenkäypä; autoverolaissa on määritelty monenlaisia ajoneuvoja, eri luokkaan kuuluvia, joilla saa ajaa yleisillä teillä. Näille ajoneuvoille on määrätty tietynlaiset verot maksettaviksi ja joidenkin ajoneuvojen kohdalla on verovapaus. Kuten esimerkiksi mopo on verovapaa ajoneuvo.
Vastaavasti taas ajoneuvoverolaissa on sanottu, että:
5 §
Verovelvollinen
Ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai rekisteriin merkitty haltija on velvollinen suorittamaan ajoneuvosta ajoneuvoveroa rekisteriin merkityltä omistus- tai haltijuusajaltaan. Jos rekisteriin on merkitty sekä omistaja että haltija, haltija on verovelvollinen. Jos verovelvollisia on enemmän kuin yksi, he ovat yhteisvastuussa veron suorittamisesta.
Jos liikenteessä käytetään liikennekäytöstä poistettua taikka rekisteröimätöntä ajoneuvoa tai rekisteriin merkitty tieto on virheellinen, verovelvollinen on se, jonka olisi tullut olla ajoneuvolain tai sen nojalla annettujen säännösten mukaisesti merkittynä rekisteriin ajoneuvon omistajaksi tai haltijaksi. Jollei omistajaa tai haltijaa voida osoittaa tai jos liikennekäytöstä poistettua tai rekisteröimätöntä ajoneuvoa on käytetty omistajan tai haltijan suostumuksetta, verovelvollinen on se, jonka käytössä ajoneuvon on katsottava olleen.
ja
47 a § (2.3.2007/235)
Lisävero rekisteröimättömän tai liikenne- käytöstä poistetun ajoneuvon käyttämisestä liikenteeseen
Jos liikenteessä käytetään rekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa eikä kyseessä ole 4 a §:n 2 momentissa tarkoitettu ajoneuvon käyttö liikenteeseen, 47 §:n perusteella maksuunpantavan ajoneuvoveron lisäksi ajoneuvosta kannetaan lisäveroa. Lisäveron määrä ajoneuvosta on 10 ja 11 §:n nojalla 12 kuukauden mittaiselta ajanjaksolta laskettava ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin vähintään 1 000 euroa.
Lisävero määrätään sen maksettavaksi, joka on 5 §:n mukaan ajoneuvosta verovelvollinen. Lisävero määrätään noudattaen 47 §:ssä säädettyä jälkiverotusmenettelyä.
<<>>
Eli verovelvollisuus syntyy, mikäli rikkoo lakia ajamalla rekisteröimättömällä moottorikäyttöisellä ajoneuvolla yleisillä teillä, ellei kyseinen ajoneuvo ole verovelvollisuudesta vapaa. Verovelvollisuudesta vapaan, tai rajoitetun verovelvollisuuden piiriin kuuluvan ajoneuvon täytyy täyttää ne rajoitukset ja ne määräykset, jotka siihen luokkaan kuuluvat.
Lienee sanomattakin selvää ja sillä kuuluisalla maalaisjärjellä ajateltuna, että ei voi olla mahdollista sellainen asia, että rikkomalla lakia saisi helpotuksen tai jopa vapautuksen verovelvollisuudesta esimerkiksi siten, ettei ajoneuvo täytä niitä vaatimuksia, mihin luokkaan ajoneuvon täytyisi kuulua. Tietenkään mikään järkevä katsastusasema, tai katsastusmies ei päästä läpi rekisteriin ajoneuvoa, joka ei täytä kyseisen ajoneuvoluokan vaatimuksia. Olisi mielestäni aika utopistisen hullunkurista, että laittamalla ajoneuvon katsastuskelvottomaan kuntoon saisi suojakilven veroille. Lainkuuliaiset maksavat, mutta rikolliset eivät, niinkö logiikan kuuluisi mielestäsi mennä? amg63m5 kirjoitti:
Minäkään en tiedä, kuinka paljon kussakin erikoisessa (hypoteettisessa?) tapauksessa veroja tulee maksettavaksi, varsinkaan, jos sellaista tapausta ei ole oikeudessa vielä ollut. Joka tapauksessa periaate on hyvin järkeenkäypä; autoverolaissa on määritelty monenlaisia ajoneuvoja, eri luokkaan kuuluvia, joilla saa ajaa yleisillä teillä. Näille ajoneuvoille on määrätty tietynlaiset verot maksettaviksi ja joidenkin ajoneuvojen kohdalla on verovapaus. Kuten esimerkiksi mopo on verovapaa ajoneuvo.
Vastaavasti taas ajoneuvoverolaissa on sanottu, että:
5 §
Verovelvollinen
Ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai rekisteriin merkitty haltija on velvollinen suorittamaan ajoneuvosta ajoneuvoveroa rekisteriin merkityltä omistus- tai haltijuusajaltaan. Jos rekisteriin on merkitty sekä omistaja että haltija, haltija on verovelvollinen. Jos verovelvollisia on enemmän kuin yksi, he ovat yhteisvastuussa veron suorittamisesta.
Jos liikenteessä käytetään liikennekäytöstä poistettua taikka rekisteröimätöntä ajoneuvoa tai rekisteriin merkitty tieto on virheellinen, verovelvollinen on se, jonka olisi tullut olla ajoneuvolain tai sen nojalla annettujen säännösten mukaisesti merkittynä rekisteriin ajoneuvon omistajaksi tai haltijaksi. Jollei omistajaa tai haltijaa voida osoittaa tai jos liikennekäytöstä poistettua tai rekisteröimätöntä ajoneuvoa on käytetty omistajan tai haltijan suostumuksetta, verovelvollinen on se, jonka käytössä ajoneuvon on katsottava olleen.
ja
47 a § (2.3.2007/235)
Lisävero rekisteröimättömän tai liikenne- käytöstä poistetun ajoneuvon käyttämisestä liikenteeseen
Jos liikenteessä käytetään rekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa eikä kyseessä ole 4 a §:n 2 momentissa tarkoitettu ajoneuvon käyttö liikenteeseen, 47 §:n perusteella maksuunpantavan ajoneuvoveron lisäksi ajoneuvosta kannetaan lisäveroa. Lisäveron määrä ajoneuvosta on 10 ja 11 §:n nojalla 12 kuukauden mittaiselta ajanjaksolta laskettava ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin vähintään 1 000 euroa.
Lisävero määrätään sen maksettavaksi, joka on 5 §:n mukaan ajoneuvosta verovelvollinen. Lisävero määrätään noudattaen 47 §:ssä säädettyä jälkiverotusmenettelyä.
<<>>
Eli verovelvollisuus syntyy, mikäli rikkoo lakia ajamalla rekisteröimättömällä moottorikäyttöisellä ajoneuvolla yleisillä teillä, ellei kyseinen ajoneuvo ole verovelvollisuudesta vapaa. Verovelvollisuudesta vapaan, tai rajoitetun verovelvollisuuden piiriin kuuluvan ajoneuvon täytyy täyttää ne rajoitukset ja ne määräykset, jotka siihen luokkaan kuuluvat.
Lienee sanomattakin selvää ja sillä kuuluisalla maalaisjärjellä ajateltuna, että ei voi olla mahdollista sellainen asia, että rikkomalla lakia saisi helpotuksen tai jopa vapautuksen verovelvollisuudesta esimerkiksi siten, ettei ajoneuvo täytä niitä vaatimuksia, mihin luokkaan ajoneuvon täytyisi kuulua. Tietenkään mikään järkevä katsastusasema, tai katsastusmies ei päästä läpi rekisteriin ajoneuvoa, joka ei täytä kyseisen ajoneuvoluokan vaatimuksia. Olisi mielestäni aika utopistisen hullunkurista, että laittamalla ajoneuvon katsastuskelvottomaan kuntoon saisi suojakilven veroille. Lainkuuliaiset maksavat, mutta rikolliset eivät, niinkö logiikan kuuluisi mielestäsi mennä?Eikös sun logiikalla tuota lattianpesukonetta verotettaisi sähköautona??? Ihan kuten sun mielestä mopoakin voidaan verottaa kevarina vaikka ei se sellaisen vaatimuksia täytä...
Entäpäs jos on 200.000€ arvoinen kuorma-auto josta on poistettu rajoitin, ja auto kulkee vaikkapa 110km/h... Paljonko tulee veroa? Noh autohan on tuossa tapauksessa henkilöauto ja vero on 50% arvosta eli semmonen 100.000€... Ja tottakai tulisi myös mätkyt koska käyttövoimaveroa maksettu kuorma-auton mukaan vaikka kyseessä onkin henkilöauto... Myöskin perusvero tulee maksuun.... Eli äkkiä tulee yli sadan tuhannen euron paukku jos rajoitin ei toimi kuorma-autossa...
Ja oikeuiden päätös oli yksittäistapaus, mutta uskon että sama tulos toistuu jos on näyttää mustaa valkoisella että ei täytä vaikkapa moottoripyörän vaatimuksia...
Sama juttu tuon lattianpesukoneen kanssa, ei varmana saisi rekisteröitä autoksi, mutta sun logiikalla voitaisi siitäkin määrätä verot- amg63m5
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Eikös sun logiikalla tuota lattianpesukonetta verotettaisi sähköautona??? Ihan kuten sun mielestä mopoakin voidaan verottaa kevarina vaikka ei se sellaisen vaatimuksia täytä...
Entäpäs jos on 200.000€ arvoinen kuorma-auto josta on poistettu rajoitin, ja auto kulkee vaikkapa 110km/h... Paljonko tulee veroa? Noh autohan on tuossa tapauksessa henkilöauto ja vero on 50% arvosta eli semmonen 100.000€... Ja tottakai tulisi myös mätkyt koska käyttövoimaveroa maksettu kuorma-auton mukaan vaikka kyseessä onkin henkilöauto... Myöskin perusvero tulee maksuun.... Eli äkkiä tulee yli sadan tuhannen euron paukku jos rajoitin ei toimi kuorma-autossa...
Ja oikeuiden päätös oli yksittäistapaus, mutta uskon että sama tulos toistuu jos on näyttää mustaa valkoisella että ei täytä vaikkapa moottoripyörän vaatimuksia...
Sama juttu tuon lattianpesukoneen kanssa, ei varmana saisi rekisteröitä autoksi, mutta sun logiikalla voitaisi siitäkin määrätä verotEn jaksa miettiä saati tutkia mitä kymmenessä miljoonassa eri tapauksessa voisi rikolliselle tulla veroja maksettavaksi. Mielestäni sinun ongelmasi on siinä, ettet ymmärrä lähtökohtaa ja periaatetta. Yleiset tiet vaativat rakentamista ja jatkuvaa ylläpitoa. Ajoneuvoveroilla kerätään rahaa tätä ylläpitoa varten. Jos käytät yleisiä teitä, käytät silloin hyödyksesi verovaroilla rakennettua infrastruktuuria. Ajoneuvot (tietysti myös luonnonvoimat ja aika) kuluttavat tätä infrastruktuuria ja sitä on pidettävä yllä.
Jos ajat yleisillä teillä ajoneuvolla, millä ei ole siellä tarkoitusta tai lupaa ajaa, rikot lakia. Yleiseen tieliikenteeseen rekisteröimättömällä ajoneuvolla ei ole yleisen tieliikenteen veroja maksettavanaan. Tämä lienee päivänselvää. Jos nyt kuitenkin teet niin, kyllä verot voidaan määrätä maksettavaksi muiden rikkomusten (kuten sakkojen) ohella.
Muussa tapauksessahan kannattaisi perustaa tehdas, joka tuottaa laittomia ajoneuvoja, auton ja muiden ajoneuvojen kaltaisia, joita ei voida rekisteröidä tiettyyn veroluokkaan, jos se olisi keino välttyä veroilta. amg63m5 kirjoitti:
En jaksa miettiä saati tutkia mitä kymmenessä miljoonassa eri tapauksessa voisi rikolliselle tulla veroja maksettavaksi. Mielestäni sinun ongelmasi on siinä, ettet ymmärrä lähtökohtaa ja periaatetta. Yleiset tiet vaativat rakentamista ja jatkuvaa ylläpitoa. Ajoneuvoveroilla kerätään rahaa tätä ylläpitoa varten. Jos käytät yleisiä teitä, käytät silloin hyödyksesi verovaroilla rakennettua infrastruktuuria. Ajoneuvot (tietysti myös luonnonvoimat ja aika) kuluttavat tätä infrastruktuuria ja sitä on pidettävä yllä.
Jos ajat yleisillä teillä ajoneuvolla, millä ei ole siellä tarkoitusta tai lupaa ajaa, rikot lakia. Yleiseen tieliikenteeseen rekisteröimättömällä ajoneuvolla ei ole yleisen tieliikenteen veroja maksettavanaan. Tämä lienee päivänselvää. Jos nyt kuitenkin teet niin, kyllä verot voidaan määrätä maksettavaksi muiden rikkomusten (kuten sakkojen) ohella.
Muussa tapauksessahan kannattaisi perustaa tehdas, joka tuottaa laittomia ajoneuvoja, auton ja muiden ajoneuvojen kaltaisia, joita ei voida rekisteröidä tiettyyn veroluokkaan, jos se olisi keino välttyä veroilta.Siis tiedät lattianpesukoneesta kaikki oleelliset asiat:
- Paino 800kg
- Ajomoottorin teho 6 kilowattia
- Nykyarvo 30.000€
Paljoko siis tulee veroa jos ajaa tuolla rekisteröimättömällä vempeleellä yleisellä tiellä???
"Muussa tapauksessahan kannattaisi perustaa tehdas, joka tuottaa laittomia ajoneuvoja, auton ja muiden ajoneuvojen kaltaisia, joita ei voida rekisteröidä tiettyyn veroluokkaan, jos se olisi keino välttyä veroilta." Onhan tuollaisia laitteita vaikka kuinka.... Tosin sakkoa siitä tulee jos tuollaisella ajaa kuten kävin siinä oikeudessakin olleessa tapauksessa...- amg63m5
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Siis tiedät lattianpesukoneesta kaikki oleelliset asiat:
- Paino 800kg
- Ajomoottorin teho 6 kilowattia
- Nykyarvo 30.000€
Paljoko siis tulee veroa jos ajaa tuolla rekisteröimättömällä vempeleellä yleisellä tiellä???
"Muussa tapauksessahan kannattaisi perustaa tehdas, joka tuottaa laittomia ajoneuvoja, auton ja muiden ajoneuvojen kaltaisia, joita ei voida rekisteröidä tiettyyn veroluokkaan, jos se olisi keino välttyä veroilta." Onhan tuollaisia laitteita vaikka kuinka.... Tosin sakkoa siitä tulee jos tuollaisella ajaa kuten kävin siinä oikeudessakin olleessa tapauksessa...Ei tuo lattianpesukonelaite ole tässä oleellista kokonaisuuden kannalta. Eivätkä sen tekniset ominaisuudet. Voisin tutkimalla asiaa jopa vastata kysymykseesi, mutta jotta ei tartuta nyt lillukanvarsiin, lainaan sinulle vielä Ajoneuvoverolaista yhden oleellisen kohdan (suurin kirjaimin kaikkein oleellisimmat kohdat)
Ajoneuvoverolaki 8 §
Verovelvollisuuden alkaminen ja päättyminen
Verovelvollisuus alkaa:
1) päivänä, jona ajoneuvo ensi- tai uudelleenrekisteröidään tai OTETAAN LIIKENNEKÄYTTÖÖN;
2) sitä seuraavana päivänä, jona rekisteriin merkityn ajoneuvon omistaja- tai haltijatieto muuttuu siten, että vero on maksuunpantava uudelle verovelvolliselle;
3) päivänä, jona verosta vapaa ajoneuvo muutosrekisteröidään tai muutoskatsastetaan veronalaiseksi; tai
4) verovapautuksen edellytysten päättymispäivää seuraavana päivänä.
(2.3.2007/235)
Jos verovelvollisuuden alkamisen ajankohtaa 5 §:n 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa ei voida selvittää, verovelvollisuus voidaan arvion perusteella vahvistaa alkavaksi ENINTÄÄN 12 KUUKAUTTA ennen sitä päivää, jona Liikenteen turvallisuusvirasto sai tiedon 5 §:n 2 kohdassa tarkoitetusta ajoneuvon käytöstä. (22.12.2009/1327)
<<>>
Se, miten vero missäkin tapauksessa määrittyy, on enemmän sivuseikka kokonaisuuden kannalta. Veroa määrättäessä katsotaan sitä lain kohtaa, joka parhaiten sopii tilanteeseen sopivaan ajoneuvoon. Siinä ratkaisevat ajoneuvon rakenteellinen nopeus, moottorin koko, moottorin teho, ajoneuvon massa, minkä tyyppinen ajoneuvo on kyseessä ja niin edelleen. Näistä löytyy tarkemmin esimerkiksi Autoverolaista. amg63m5 kirjoitti:
Ei tuo lattianpesukonelaite ole tässä oleellista kokonaisuuden kannalta. Eivätkä sen tekniset ominaisuudet. Voisin tutkimalla asiaa jopa vastata kysymykseesi, mutta jotta ei tartuta nyt lillukanvarsiin, lainaan sinulle vielä Ajoneuvoverolaista yhden oleellisen kohdan (suurin kirjaimin kaikkein oleellisimmat kohdat)
Ajoneuvoverolaki 8 §
Verovelvollisuuden alkaminen ja päättyminen
Verovelvollisuus alkaa:
1) päivänä, jona ajoneuvo ensi- tai uudelleenrekisteröidään tai OTETAAN LIIKENNEKÄYTTÖÖN;
2) sitä seuraavana päivänä, jona rekisteriin merkityn ajoneuvon omistaja- tai haltijatieto muuttuu siten, että vero on maksuunpantava uudelle verovelvolliselle;
3) päivänä, jona verosta vapaa ajoneuvo muutosrekisteröidään tai muutoskatsastetaan veronalaiseksi; tai
4) verovapautuksen edellytysten päättymispäivää seuraavana päivänä.
(2.3.2007/235)
Jos verovelvollisuuden alkamisen ajankohtaa 5 §:n 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa ei voida selvittää, verovelvollisuus voidaan arvion perusteella vahvistaa alkavaksi ENINTÄÄN 12 KUUKAUTTA ennen sitä päivää, jona Liikenteen turvallisuusvirasto sai tiedon 5 §:n 2 kohdassa tarkoitetusta ajoneuvon käytöstä. (22.12.2009/1327)
<<>>
Se, miten vero missäkin tapauksessa määrittyy, on enemmän sivuseikka kokonaisuuden kannalta. Veroa määrättäessä katsotaan sitä lain kohtaa, joka parhaiten sopii tilanteeseen sopivaan ajoneuvoon. Siinä ratkaisevat ajoneuvon rakenteellinen nopeus, moottorin koko, moottorin teho, ajoneuvon massa, minkä tyyppinen ajoneuvo on kyseessä ja niin edelleen. Näistä löytyy tarkemmin esimerkiksi Autoverolaista.Sun logiikalla se lattainpesukone on henkilöauto...
Samaten kuorma-auto jossa ei ole rajoitinta on henkilöauto (henkilöautoon ei vaadita rajotinta)- amg63m5
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Sun logiikalla se lattainpesukone on henkilöauto...
Samaten kuorma-auto jossa ei ole rajoitinta on henkilöauto (henkilöautoon ei vaadita rajotinta)"Sun logiikalla se lattainpesukone on henkilöauto..."
En ole koskaan sellaista väittänyt. Auto on M-luokan henkilöiden kuljetukseen valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, jolla voi ajaa kovempaa kuin 25 km/t. En tiedä yhtään lattianpesukonetta, jolla voisi kuljettaa muita henkilöitä kuljettajaa lukuunottamatta, tai joka kulkisi kovempaa kuin 25 km/t.
"Samaten kuorma-auto jossa ei ole rajoitinta on henkilöauto (henkilöautoon ei vaadita rajotinta)"
Ei henkilöauton luokka sovi kuorma-autoonkaan. Joissakin tapauksissa kuorma-autoa voi olla luonnollista verottaa pakettiauton tavoin. Esimerkiksi, jos kuorma-auton paino on korkeintaan 3500 kg ja jos se on muutettu pakettiautoksi poistamalla rajoitin yms. Pelkkä rajoittimen poisto ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että kuorma-autoa verotettaisiin pakettiautona. Kuten varmasti muistat toisesta viestiketjusta, ei kaikkia viritettyjä mopojakaan veroteta moottoripyörinä. Oikeuskäytännössä mopo on luokiteltu moottoripyöräksi vasta, jos sen rakenteellinen nopeus on yli 65km/t varmuusvähennyksen (3km/t) jälkeen. Tämän tukena on ollut korkeimman oikeuden päätös vuodelta 1988.
En kuitenkaan ole kiinnostunut avaamaan tästä mitään matopurkkia ja spekuloimisen loputonta viidakkoa mitä erilaisemmilla tapauksilla. Jokainen juttu on katsottava tapauskohtaisesti. Kaikista tapauksista ei välttämättä ole esimerkiksi korkeimman oikeuden päätöstä, tai oikeuden päätöstä ollenkaan.
Jos sinua ajoneuvojen veroasiat kiinnostavat, kannattaa lukea lainkohdat. Esimerkiksi Ajoneuvoverolaissa sanotaan näin, hyvin yleisluontoisesti, että:
Ajoneuvoverolaki 47 §
47 §
Jälkiverotus
Jos ajoneuvo on toimittamatta jätetyn taikka puutteellisen tai tiedoiltaan väärän ilmoituksen tai muun tiedon tai asiakirjan johdosta jäänyt kokonaan tai osaksi verottamatta tai veroa on aiheettomasti palautettu, Liikenteen turvallisuusvirasto määrää maksuun panematta jääneen tai palautetun veron suoritettavaksi. (22.12.2009/1327)
Jos veron määrä tulee laskettavaksi ajoneuvolle, joka ei ole rekisterissä tai joka on ilmoitettu liikennekäytöstä poistetuksi, arvioidaan veron määrä sen mukaiseksi, mikä tiedossa olevien seikkojen perusteella vastaisi todennäköisesti vastaavanlaisesta rekisteröidystä ajoneuvosta suoritettavan veron määrää. Vero voidaan määrätä aina vähintään niiden tietojen mukaisena, jotka ajoneuvosta on kirjattu sen ollessa viimeksi rekisterissä.
ja
47 a § (2.3.2007/235)
Lisävero rekisteröimättömän tai liikenne- käytöstä poistetun ajoneuvon käyttämisestä liikenteeseen
Jos liikenteessä käytetään rekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa eikä kyseessä ole 4 a §:n 2 momentissa tarkoitettu ajoneuvon käyttö liikenteeseen, 47 §:n perusteella maksuunpantavan ajoneuvoveron lisäksi ajoneuvosta kannetaan lisäveroa. Lisäveron määrä ajoneuvosta on 10 ja 11 §:n nojalla 12 kuukauden mittaiselta ajanjaksolta laskettava ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin vähintään 1 000 euroa.
<<>>
Trafi voi verottaa laittomasta ajoneuvon käytöstä tarvittaessa korotetulla autoverolla, ajoneuvoverolla tai lisäverolla. Joissain tapauksissa voi selvitä pelkillä sakoilla, jos rikkomus on vähäinen. Mahdollisuuksia on paljon. amg63m5 kirjoitti:
"Sun logiikalla se lattainpesukone on henkilöauto..."
En ole koskaan sellaista väittänyt. Auto on M-luokan henkilöiden kuljetukseen valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, jolla voi ajaa kovempaa kuin 25 km/t. En tiedä yhtään lattianpesukonetta, jolla voisi kuljettaa muita henkilöitä kuljettajaa lukuunottamatta, tai joka kulkisi kovempaa kuin 25 km/t.
"Samaten kuorma-auto jossa ei ole rajoitinta on henkilöauto (henkilöautoon ei vaadita rajotinta)"
Ei henkilöauton luokka sovi kuorma-autoonkaan. Joissakin tapauksissa kuorma-autoa voi olla luonnollista verottaa pakettiauton tavoin. Esimerkiksi, jos kuorma-auton paino on korkeintaan 3500 kg ja jos se on muutettu pakettiautoksi poistamalla rajoitin yms. Pelkkä rajoittimen poisto ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että kuorma-autoa verotettaisiin pakettiautona. Kuten varmasti muistat toisesta viestiketjusta, ei kaikkia viritettyjä mopojakaan veroteta moottoripyörinä. Oikeuskäytännössä mopo on luokiteltu moottoripyöräksi vasta, jos sen rakenteellinen nopeus on yli 65km/t varmuusvähennyksen (3km/t) jälkeen. Tämän tukena on ollut korkeimman oikeuden päätös vuodelta 1988.
En kuitenkaan ole kiinnostunut avaamaan tästä mitään matopurkkia ja spekuloimisen loputonta viidakkoa mitä erilaisemmilla tapauksilla. Jokainen juttu on katsottava tapauskohtaisesti. Kaikista tapauksista ei välttämättä ole esimerkiksi korkeimman oikeuden päätöstä, tai oikeuden päätöstä ollenkaan.
Jos sinua ajoneuvojen veroasiat kiinnostavat, kannattaa lukea lainkohdat. Esimerkiksi Ajoneuvoverolaissa sanotaan näin, hyvin yleisluontoisesti, että:
Ajoneuvoverolaki 47 §
47 §
Jälkiverotus
Jos ajoneuvo on toimittamatta jätetyn taikka puutteellisen tai tiedoiltaan väärän ilmoituksen tai muun tiedon tai asiakirjan johdosta jäänyt kokonaan tai osaksi verottamatta tai veroa on aiheettomasti palautettu, Liikenteen turvallisuusvirasto määrää maksuun panematta jääneen tai palautetun veron suoritettavaksi. (22.12.2009/1327)
Jos veron määrä tulee laskettavaksi ajoneuvolle, joka ei ole rekisterissä tai joka on ilmoitettu liikennekäytöstä poistetuksi, arvioidaan veron määrä sen mukaiseksi, mikä tiedossa olevien seikkojen perusteella vastaisi todennäköisesti vastaavanlaisesta rekisteröidystä ajoneuvosta suoritettavan veron määrää. Vero voidaan määrätä aina vähintään niiden tietojen mukaisena, jotka ajoneuvosta on kirjattu sen ollessa viimeksi rekisterissä.
ja
47 a § (2.3.2007/235)
Lisävero rekisteröimättömän tai liikenne- käytöstä poistetun ajoneuvon käyttämisestä liikenteeseen
Jos liikenteessä käytetään rekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa eikä kyseessä ole 4 a §:n 2 momentissa tarkoitettu ajoneuvon käyttö liikenteeseen, 47 §:n perusteella maksuunpantavan ajoneuvoveron lisäksi ajoneuvosta kannetaan lisäveroa. Lisäveron määrä ajoneuvosta on 10 ja 11 §:n nojalla 12 kuukauden mittaiselta ajanjaksolta laskettava ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin vähintään 1 000 euroa.
<<>>
Trafi voi verottaa laittomasta ajoneuvon käytöstä tarvittaessa korotetulla autoverolla, ajoneuvoverolla tai lisäverolla. Joissain tapauksissa voi selvitä pelkillä sakoilla, jos rikkomus on vähäinen. Mahdollisuuksia on paljon.Mistäs kohtaa lakia löydät painorajan henkilöautolle :D Pakettiautolle raja on 3500 kiloa, henkilöautolle rajaa ei ole
Aivan, kuorma-autoa on siis mahdollista sellaiseksi rekisteröidä...
Entäpä missä mainitaan montako istumapaikkaa tulee olla henkilöautossa???
Mutta siis yhtä hyvin voidaan verottaa lattianpesukonetta henkilöautona kuin mopoa moottoripyöränä, vai mitä :D- amg63m5
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Mistäs kohtaa lakia löydät painorajan henkilöautolle :D Pakettiautolle raja on 3500 kiloa, henkilöautolle rajaa ei ole
Aivan, kuorma-autoa on siis mahdollista sellaiseksi rekisteröidä...
Entäpä missä mainitaan montako istumapaikkaa tulee olla henkilöautossa???
Mutta siis yhtä hyvin voidaan verottaa lattianpesukonetta henkilöautona kuin mopoa moottoripyöränä, vai mitä :DNuo asiat eivät liity toisiinsa. Korkeimman oikeuden päätöksen R87/845 mukaan viritettyä mopoa voidaan kohdella laittomana moottoripyöränä. Sen ei tarvitse olla muutoskatsastettu, tai katsastettu ollenkaan. Hylätty katsastuspäätös tarkoittaisi täsmälleen samaa kuin kokonaan katsastamaton mopo. Hyväksytty katsastuspäätös muuttaisi asian niin, että mopo olisi hyväksytysti moottoripyörä. Viritettyjä mopoja on verotettu kaksikymmentäviisi vuotta, verotetaan tänään ja verotetaan tulevaisuudessakin moottoripyörinä, ellei lakiin tule oleellista muutosta.
Ja se siitä. Valitettavasti tästä asiasta sinun kanssasi on aivan turha keskustella, koska syyllistyit jo muiden kirjoittajien esittämien todistusaineistojen valossa suoraan valehteluun väittämästäsi oikeuden päätöksestä. Minun kiinnostukseni vängätä tästä asiasta kanssasi on puhdas nolla. amg63m5 kirjoitti:
Nuo asiat eivät liity toisiinsa. Korkeimman oikeuden päätöksen R87/845 mukaan viritettyä mopoa voidaan kohdella laittomana moottoripyöränä. Sen ei tarvitse olla muutoskatsastettu, tai katsastettu ollenkaan. Hylätty katsastuspäätös tarkoittaisi täsmälleen samaa kuin kokonaan katsastamaton mopo. Hyväksytty katsastuspäätös muuttaisi asian niin, että mopo olisi hyväksytysti moottoripyörä. Viritettyjä mopoja on verotettu kaksikymmentäviisi vuotta, verotetaan tänään ja verotetaan tulevaisuudessakin moottoripyörinä, ellei lakiin tule oleellista muutosta.
Ja se siitä. Valitettavasti tästä asiasta sinun kanssasi on aivan turha keskustella, koska syyllistyit jo muiden kirjoittajien esittämien todistusaineistojen valossa suoraan valehteluun väittämästäsi oikeuden päätöksestä. Minun kiinnostukseni vängätä tästä asiasta kanssasi on puhdas nolla.Totta, hylätty katsaatuspäätös tarkoittaa sitä että laite EI täytä moottoripyörän, eikä liiemmin kevarinkaan vaatimsukaiakaan ->
Ja mopoja toki verotetaan (väärin (kin)) kevytmoottoripyörinä jos omistajalla ei ole osotitaa muuta faktaa :)
- trfgdge
"(oikeudessa olleessa tapaukseussa ksyeessä oli ChunlanCL50QT-B ja kahden katsurin lausunto että ei voi saada kilpiin)"
Kerros nyt vielä mikä oikeuden päätös se oli, niin saamme kaikki taas nauraa sinulle.- trfgdge
Joko pian, Paketti?
- trfgdge
No, Pakettiautomaatti. Mihin ne päätöksen tunnistetiedot jäivät? Et kai pelästynyt kun sanoin, että nauramme sinulle. Älä pelkää, et sinä sitä Internetin läpi kuule.
Oliko se se pahoinpitelyä koskenut R14/1584? Vai kenties se R13/8368, jota ei ole olemassakaan, koska kyseinen käräjäoikeus ei ollut kyseisenä vuonna noin montaa juttua käsitellytkään?
Kerro nyt! - trfgdge
Ei nyt Pakettiautomaatilta oikeen irtoa vastausta tähän oikeustapausjuttuun. Se jaksaa vain suoltaa typeriä kysymyksiään erilaisista teoreettisista oikeusongelmista.
Noh, jostain kai kaikkien meidän on huvituksemme keksittävä. Toisilla ne ovat vaan vähän oudompia kuin toisilla. Typerä trollaaminen näyttää käyvän huviksi Pakettiautomaatille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti19026191Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2463212Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos292991Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori922675Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s201781Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta231544En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk51149Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.2921116Nurmijärven onnettomuus.
Ihan vain muistutuksena (onnettomuushan tapahtui yksityisellä tiellä) se, että nykyinen hallitus päätti 2023 leikata yks321092- 511059