Fuengirolaan muutto, vinkkejä?

Espanjalainenko

Olisi siellä töitä tarjolla, 1500e kuussa saisi. Saako sillä millaisen asunnon, mites perustarpeeet, ruoka, vaatteet? Millainen on yleinen hintataso, halvempi vai samankaltainen kuin Suomessa? Netistä löydettyjen tietojen mukaan tuo on vähän alle keskipalkan siellä, ja hieman alhainen ammattitaitoni huomioon ottaen. Espanjaan muutto kuitenkin houkuttelee.

Matkailusivustoilta lähinnä olen löytänyt tietoja Espanjasta yleisesti, tippaamistavoista, turistirysien taskuvarkaista ja tapaksista, mutta jos joku on siellä viettänyt enemmän aikaa, olisi kiva saada vähän tietoa. Ilmeisesti Fuengirola on hyvin suositu suomalaisten keskuudessa.

Sivujen mukaan selviää jopa suomenkielellä aika hyvin. Espanjaa en ole ehtinyt opiskella, sanakirjalla varmaan selviän, mutta Englanti sujuu erinomaisesti. Paikoista ja nähtävyyksistä, jopa ruoasta jota suosittelette olisi kiva kuulla, vaikka onhan se vähän aikaista tässä vaiheessa. Ja kaikkia muita vinkkejä siellä selviytymiseen.

11

3335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskoiskohan

      Kerros muillekkin,mika firma maksaa noinpaljon?

      • Espanjalainenko

        Suomalainen. Onko se sitten paljon Fuengirolan hintaluokassa, vai? Tosiaan itse katsoin että on keskipalkkaa alhaisempi Espanjassa vaikka olen tehtävään koulutettu.


      • halpaameille

        Kyllä se on yli Fuengirolassa maksettavan keskipalkan. Andalucia on köyhintä Espanjaa.
        Hintataso on Suomea halvempi, mutta niin ovat palkatkin. Espanjalaisille ei siis mikään halpa maa. Suomalainen keskieläkeläinen ja siitä ylöspäin pärjää siellä loistavasti, kun tulot tulevat Suomesta.
        Kaksion vuokra ehkä 400 €/kk ja siitä ylöspäin.


      • fugenherra
        Espanjalainenko kirjoitti:

        Suomalainen. Onko se sitten paljon Fuengirolan hintaluokassa, vai? Tosiaan itse katsoin että on keskipalkkaa alhaisempi Espanjassa vaikka olen tehtävään koulutettu.

        Se palkkalupaus osoittautuu paikanpäällä ihan toiseksi kun luulit. Olen auttanut monia paikanpäälle juuttuneita suomalaisia joita on höynäytetty pahasti. Olen tarjonnut nettiä ja puhelinta käyttöön, muutaman kerran yösijankin kun viimeiset rahansa lentolippuun käyttänyt suomalainen on käytännössä kadulla nälkäisenä kun joku työnantaja on sanonut ota tai jätä. Eli olisi pitänyt elää kaksi seuraavaa viikkoa ilman rahaa ja palkkakin olisi ollut kaksi kolmasosaa vähemmän kuin vielä sähköpostissa oli luvattu. Sen neuvon annan että älkää lähtekö viimeisillä rahoillanne.


    • grkmhnkmnky

      Joo mene vaan Puhelinmyyntin tuonne ja usko palkka ym. lupaukset ! tai eihän se kai ole puhelinmyyjä vaan Myyntineuvottelija niin kuulostaa hienommalta , mutta todellisuudessa on samaa paskaa...

    • fugefani

      Mäkin suunnittelen syksyllä muuttoa joksikin aikaa Fugeen. Sun kannattais etsiä esim.espanja.orgista ym.sen tapaisista faktatietoa, samoin Fuengirola-lehteä voi lukee koneelta ja töihin espanjaan/fb, tietoa espanjasta.com. Itse olen saanut paljon tietoa (tosin olen vuoden jo suunnitellutkin ;) ).Fiksut pärjää aina, hölmöjä höynäytetään. Ihminen joka lähtee ulkomaille duuniin, normaalisti kyllä ottaa kaiken mahdollisen tiedon ko.firmasta etukäteen.Työsopimus ja kaikesta sovitusta mustaa valkoisella on selviö! Myyntihommissa mm. takuupalkan suuruus n.1000e hyvillä firmoilla, myyntibonukset ymt lisänä, moni minunkin kaveri tienasi kepoisesti sen 1500. Tosi on, ettei myyntityö onnistu kaikilta ja pettymys on kova jos tuloksia ei synny..toisilla jo lähtökohtaisesti korkeet arvot monis sosiaalisen kyvykkyyden tekijöissä, mutta ei auta olit sitten miten koulutettu tahansa, voi homma ns. k...a . Asuntoa kannattaa etsiä paikallisilta (tai miksei suomalaisiltakin) .Itse olen löytänyt parhaimmat ja edullisimmat ihan paikallisten ilmoitusten kautta. 300egestä lähtien kyllä löytyy. Sitten hyvä neuvo vielä sulle: Kannattaa vähän suodattaa ihmisten kirjoituksia, mielipidejuttuja netissä sillä niitä paljon lukeneena tulin helposti siihen tulokseen, että paljon puhutaan negatiiviseen sävyyn (oli sitten kyse työstä espanjassa tms)ja nämä ovat niitä katkeroituneita ihmisiä, ketkä eivät sitten siellä koskaan pärjänneetkään.Tietenkin varovainen pitää aina olla, eikä liian sinisilmäinen. Mutta reippaalla käytöksellä ja enlanninkielellä pärjäät varmasti erinomaisesti! Suomea puhuu "jokatoinen" :D . Ruoka paikassa on älyttömän halpaa. Kiukku tuli kun espanjasta palatessani menin kotipaikkakunnan ruokakauppaan, totesin suureen ääneen kassalla: tää on ryöstömeininkii! sillä rahalla kävin espanjas ruokaostoksil kymmenet kerrat, murrr!!!

    • oikeallaasenteella

      Sinun pitää anoa Fuengirolan poliisilaitokselta recidencia ennen kuin menet töihin. Tällöin sinulla on oltava passin lisäksi jo vuokrasopimus ja työsopimus mukana. Myös kaupungin asukkaaksi pitää kirjautua kaupungintalolla. Pankkitilin taitaa nykyään saada avattua vasta, kun on esittää työsopimus ja recidencia. Prepaid-liittymän saa passilla.

      Vuokratakuu on 1 kk:n vuokra ja jos otat asunnon välittäjän kautta niin välityspalkkio on monilla 1 kk:n vuokran suuruinen. Sähkö veloitetaan yleensä kulutuksen mukaan ja sähkösopimus on usein vuokranantajan nimissä.

      Muista varmistaa, että rokotukset on ajantasalla. Sairausvakuutuksen on oltava kunnossa varsinkin siihen asti, kun pääset työpaikan ansiosta julkisen terveydenhuollon piiriin.

      Arki on arkea Espanjassakin. Työmarkkinoilla voi olla aika villiä eli rahattomana tänne ei kannata tulla.

    • Torreviejasta

      Pankkitilin voi avata Espanjassa kuka tahansa Suomalainen ja eurooppalaisella kela kortilla hoituu terveydenhuolto , sen saat Suomen Kelasta.
      Kunnon työnantaja kyllä avustaa paikanpäällä, huijarit on sitten erikseen.
      Sairauskuluvakuutuksen voi ottaa Suomestakin on hyvä lisäturvana, kustannus N. 400 € vuosi iästä ja terveydentilasta riippuen.
      Espanjan keskipalkka on siellä tonnin tasossa kuukaudessa, mikä näkyy hinnoissa tietysti.
      Muuten maana täysin turvallinen ja englannilla pärjää hyvin. Sairaalat aivan Suomen tasoa ja tarvittaessa Suomalaisia lääkärin palveluja vakuutuksella hyvin saatavana. Oikeastaan palvelua, jota ei Suomeksi saa ei puutu.
      Espanjassa asuu myös Eläkeläisten lisäksi paljon Suomen työttömiä, meidän ansiosidonnainen on suurempi kuin Espanjan palkka. Ilmoittautuminen hoituu nykyisin postilla tai puhelimella.
      Suomen talous ei tätä tietenkään kauaa kestä , joten sen varaan ei voi laskea.
      Härskeimmät työttömyysturvan väärinkäyttäjät tekevät myös töitä ulkomailla, eläkeläisillehän se on aivan sallittua.

    • Fuengirolan_asukas

      Espanja.com sivuilta löytyy uutisia ja tietoa Fuengirolastakin. Lisäksi sieltä löytyy asuntoja.

      http://www.espanja.com/

    • vanhatäti

      Joo, älä lannistu noista kirjoituksista, jotka kuvaavat vain ongelmia. Ongelmia tulee varmasti, mutta varaudu niihin ja tee jo lähtiessäsi itselle selväksi, että jos aiot jäädä, niin selvität ongelmat. Mutta jos et ole varma jäämisestäsi, niin laadi suunnitelma B eli rahat paluulippuun ja yllättäviin menoihin.
      Jos olisin itse nuori, niin muuttaisin heti Espanjaan, mutta en Fuengirolaan vaan johonkin pienempään paikkaan Renfe-radan varrelta.

    • nbuty

      Totta kaikki on mitä kirjoitettu! Et tule pärjäämään Fugessa sillä ei ole töitä jne. Asuttava on jossakin. Näitä tulijoita=lähtijöitä on paljon autettu kaikenlaisissa ongelmissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe