Minusta on käsimätöntä, että Suomen kevytliikenteessa ei ole tapanan antaa suuntamerkkiä, jos aikoo kääntyä liikenteen sekaan. Havaitsin, että vain vanhat ihmiset käyttävät - joskus- tätä yksinkertaista keino varmistaakseen kulkunsa.
Mm. Saksan tieliikennelaissa on maininta, että suunnan muutos tai kääntymistä on ilmaistava selkäesti. Tähän myös Saksan polkupyöräliöiden liiton (Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club) julkaisu:
Die Straßenverkehrs-Ordnung bestimmt: „Wer abbiegen will, muss dies rechtzeitig und deutlich ankündigen.“ Anstelle der am Fahrrad nicht zugelassenen Blinker verwenden Radfahrer das allgemein bekannte Handzeichen. Mit einer Einschränkung, so ADFC-Rechtsreferent Roland Huhn: „Da Radfahrer den Lenker mit beiden Händen halten, sind sie nicht verpflichtet, während des ganzen Abbiegevorgangs den Arm auszustrecken.“ Aus dem Herunternehmen des Arms darf der folgende Autofahrer aber nicht schließen, der Radfahrer habe seine Abbiegeabsicht wieder aufgegeben (OLG Hamm, 27 U 2/89; OLG Karlsruhe, 1 Ss 161/73).
Das Handzeichen allein genügt nicht: Radfahrer müssen außerdem den rückwärtigen Verkehr vor dem Einordnen und unmittelbar vor dem Abbiegen beobachten. Besonders wichtig ist diese doppelte Rückschaupflicht beim Abbiegen nach links. „Wer sein Rad ohne Umschauen und Handzeichen nach links lenkt, begeht einen groben Verkehrsverstoß“, sagt Huhn. Wird der Radler dabei von hinten angefahren, erhält er unter Umständen keinen Schadensersatz (LG Koblenz, 5 O 611/03; OLG Hamm 27 U 139/00 und 27 U 164/90).
Der ADFC empfiehlt Radfahrern, das Handzeichen zumindest so lange zu geben, bis der nachfolgende Verkehr erkennbar auf die angezeigte Abbiegeabsicht reagiert, zum Beispiel durch Abbremsen oder Fahrstreifenwechsel.
Eli siellä velvoitettaan pyöräilijiä anatmaan KÄSIMERKKI ajoissa ennen kääntymistä.
Ihmettelisin suuresti jos vastavia säännöksiä ei olisi voimassa niin Hollannissa kuin Tanskassa. Siis milloin Suomessa?
pyöräilijän kääntymisen merkkinanto
72
169
Vastaukset
- 10-3
ei se käsimerkki suomessa mitään auta. viimeksikin näytin pyörätien jatkeelle kääntyessäni käsimerkkiä ja siitäkin huolimatta väistämisvelvollinen poliisimaija oli ajaa päälle kolmionsa takaa. kanssani kulkenut jalankulkija joutui perääntymään suojatieltä jottei jäisi alle.
poliisilla ei ollut kiire. ei ollut hälytysajossa ja vauhdista päätellen ei ollut muutenkaan kiire.
oletko koskaan käynyt alankomaissa? kevyt liikenne on siellä täyttä kaaosta. turvallisuus on jätetty yksin autoilijoiden vastuulle.
pyöräilijät ajavat kuin vauhkoontuneet apinalaumat. eivät pysy omalla puolella ja joukossa kulkee hyvin yleisesti kevytmopoja jne. hyvin harva näyttää käsimerkkiä.- töttöröövink
Ei kyllä autoilijatkaa muista vilkkua käyttää muista aina liikenteessä monta vaaraa ompi eessä ja törppöjä sitäki enemmän poliisitki nii väsynei ja loppu ...
- polkkup
milloin suomessa autoon asennetaan vilkut?
monelta merkiltä puuttuu vakiovarustuksesta vilkut
AUDI-BMW-MB-OPEL-FORD-YM
toyotaan ei vielä asenneta ollenkaan,on kallis lisävaruste- Folkkup
Juu juu. No osassa noista mainitsemistasi merkeistä olen huomannut saman vian kyllä.
Itsellä 12 vuotta vanha, aikanaan halvimmalla varustetasolla varustettu Mazda 323F ja siinä on kyllä vilkut. Ja ne toimiikin jopa moitteettomasti, joka kulkemassani paikassa, missä niitä tarvitaan, niitä myöskin käytetään. Eli onkohan tuo sitten niin, että kaikkien kannattaisi ostaa Mazda? - rahtireino
milloin polkupyöräilijät alkavat hiljentää vauhtiaan risteys alueilla,,,
täysillä vaan alle - maksaloota
Eli onkohan tuo sitten niin, että kaikkien kannattaisi ostaa Maksalaatikkoa?
12 vuotta vanha, aikanaan halvimmalla tehty rusinaton Maksalaatikko joka on jo homeessa,kannattaako syödä?? - winkkarit_rutussa
maksaloota kirjoitti:
Eli onkohan tuo sitten niin, että kaikkien kannattaisi ostaa Maksalaatikkoa?
12 vuotta vanha, aikanaan halvimmalla tehty rusinaton Maksalaatikko joka on jo homeessa,kannattaako syödä??22 v. vanha Volvo 945 GL (vm. 1993).
- rajoitustenmukaan
rahtireino kirjoitti:
milloin polkupyöräilijät alkavat hiljentää vauhtiaan risteys alueilla,,,
täysillä vaan allePaljonko sinä hidastat ajaessasi etuajo-oikeutettua tietä?
- ne_suojatiet
rajoitustenmukaan kirjoitti:
Paljonko sinä hidastat ajaessasi etuajo-oikeutettua tietä?
Joka suojatien kohdalla himmaan vähän ja varon koska ne ovat juuri se kohta missä jalankulkijat pyrkivät ylittämään tien ja heille on anettava esteetön kulku yli.
- rajoitustenmukaan
ne_suojatiet kirjoitti:
Joka suojatien kohdalla himmaan vähän ja varon koska ne ovat juuri se kohta missä jalankulkijat pyrkivät ylittämään tien ja heille on anettava esteetön kulku yli.
Mutta paljonko hidastat risteyksissä joissa olet etuajo-oikeutettu?
- pelotonpelle
rajoitustenmukaan kirjoitti:
Mutta paljonko hidastat risteyksissä joissa olet etuajo-oikeutettu?
jankutijankutijankutijankuti,minä jankkaan vaan.pyöräilijällä ei ole etuajo oikeutettua risteystä,pelle.
- Minäkin_pyöräilen
Polkupyörä on ajoneuvo. Mikäli liikennemerkein ei ole muuta osoitettu, oikealta tulevalla ajoneuvolla on etuajo-oikeus. Valitettavasti tuohon yksinkertaiseen, jopa autoilijoiden ymmärtämään perussääntöön lisättiin joitakin vuosia sitten poikkeus Ruotsin mallin mukaisesti. Poikkeuksen hyvään tarkoittavana tarkoituksena oli tietysti lisätä pyöräilijöiden turvallisuutta. Ongelmana vaan on, ettei tuota poikkeusta osata – en osaa minäkään – mistä on ollut seurauksena, että autoilijat nykyään luulevat, ettei pyöräilijällä ole koskaan etuajo-oikeutta.
- Harhaluulosta_vapautus
rajoitustenmukaan kirjoitti:
Paljonko sinä hidastat ajaessasi etuajo-oikeutettua tietä?
Et kai tarkoita että pidät pyörätietä, sen jatketta, suojatietä yms.. etuajo-oikeutettuna.
Niin ei asia ole.
Pääsääntö on, että jokainen liikkuja tarkkailkoon muuta liikennettä ja käyttöytyköön sen mukaisesti - rajoitustenmukaan
pelotonpelle kirjoitti:
jankutijankutijankutijankuti,minä jankkaan vaan.pyöräilijällä ei ole etuajo oikeutettua risteystä,pelle.
Pyöräilijälle on ihan samanlaisia etuajo-oikeutettuja risteyksiä kuin muillekkin. Mutta jankutukseltasi et huomannut vastata kysymykseen. Voisitko vihdoin vastata?
- rajoitustenmukaan
Harhaluulosta_vapautus kirjoitti:
Et kai tarkoita että pidät pyörätietä, sen jatketta, suojatietä yms.. etuajo-oikeutettuna.
Niin ei asia ole.
Pääsääntö on, että jokainen liikkuja tarkkailkoon muuta liikennettä ja käyttöytyköön sen mukaisestiKeskity vain vastaamaan kysymykseen.
- UncleBen
rajoitustenmukaan kirjoitti:
Paljonko sinä hidastat ajaessasi etuajo-oikeutettua tietä?
Etuajo-oikeutettu tie, 40, pyörätie. Risteys edessä, autolla hyvä näkyvyys suhteessa etäisyyteen sivu- ja pituussuunnassa. Pyörätiellä sama rajoitus, mutta aivan eri tilanne. Sama näkyvyys risteykseen tulevaan ajoneuvoon saadaan vasta 5 m päässä risteyksestä, jalankulkijaan 0-näkyvyys, ei juurikaan tilaa sivusiirtymään http://tinyurl.com/p6whlpj
Pyöräilijän äskeistä näkyvyyttä vastaava tilanne autolla. Rajoitus voi olla 30, 40 tai jopa 50. Ei tulisi mieleenkään ajaa hölkkävauhtia kovempaa http://tinyurl.com/ntf72ra
23 § Tilannenopeus. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P23 - trollisetä
Älkää ruokkiko trollia.
- pyöralla
pelotonpelle kirjoitti:
jankutijankutijankutijankuti,minä jankkaan vaan.pyöräilijällä ei ole etuajo oikeutettua risteystä,pelle.
jankutijankutijankutijankuti,minä jankkaan vaan.pyöräilijällä ei ole etuajo oikeutettua risteystä,pelle.
Missään ei ole etuajooikeutta risteyksessä
on vain väistämisvelvollisuus.
Kun auto tulee kolmion takaa,on väistämisvelvollinen.
kun auto kääntyy.ja pyöräilijä ylittää risteävää tietä suojatiellä ajaen
on auto väistämisvelvollinen. - tässäsulle
pelotonpelle kirjoitti:
jankutijankutijankutijankuti,minä jankkaan vaan.pyöräilijällä ei ole etuajo oikeutettua risteystä,pelle.
Samanarvoisten liikenneväylien risteyksessä on kuljettajan väistettävä samanaikaisesti häntä oikealta lähestyvää ajoneuvoa. Jos toinen ajoneuvo on jo näköpiirissä oikealla, on risteysalueelle ajaminen sallittu vain siinä tapauksessa, että kyseinen ajoneuvo on vielä sen verran kaukana, että normaalitapauksessa sallitulla nopeudella ehtii rauhallisesti ylittää risteyksen häiritsemättä ollenkaan oikealta tulevaa kulkua. Muussa tapauksessa on jäätävä odottamaan suojatien tai vastaavan taakse ja annettava tietä oikealta tulevalle, jotta tämä voi ensin ylittää risteyksen.
Tämä väistämisvelvollisuus tulee myös muistaa, kun kääntyy risteyksessä vasemmalle. Risteyksessä vasemmalle kääntyvä on väistämissääntöjen mukaan velvollinen väistämään vastaantulevaa, kääntymisvaiheessa häneen nähden oikealta tulevaa liikennettä.
Poikkeuksena tästä ovat tilanteet, joissa poliisi ohjaa liikennettä tai hälytysajoneuvoa on väistettävä. Valo-ohjatussa risteyksessä ajetaan aina valojen edellyttämällä tavalla. Väistämisvelvollisuuden pääsäännöstä poiketaan myös silloin, kun tie on etuajo-oikeutettu. Tällöin muiden väistämisvelvollisuus on yleensä osoitettu liikennemerkillä.
Poikkeuksen muodostaa myös se tilanne, jossa autoilija tulee tielle esimerkiksi pihakadulta, pihasta, huoltoasemalta tai pysäköintipaikalta. Tällöin kyseinen autoilija on aina velvollinen väistämään muuta liikennettä, eikä siis muiden tarvitse väistää häntä, vaikka hän tulisikin heihin nähden oikealta. Myös polkupyöräilijän ja mopoilijan on pääsääntöisesti väistettävä muuta liikennettä tullessaan pyörätieltä ajoradalle. - 11-11
rahtireino kirjoitti:
milloin polkupyöräilijät alkavat hiljentää vauhtiaan risteys alueilla,,,
täysillä vaan allemilloin motoristit alkavat hiljentää risteysalueilla? täysillä vain päälle.
mielisairasta että autoilijat odottavat pyöräilijän hiljentävän ja väistävän silloinkin kun pyöräilijä tulee "etuajo-oikeutettua" tietä ja risteyksessä on tulossa väistämisvelvollisia motoristeja tielle.
- rwlgk
Olinkin aikeissa kysyä täällä, että onko se oikein vai väärin, jos näyttää kädellä, että on kääntymässä pyörätienjatkeelle? (esim. liikenneympyrässä)
Muutaman kerran olen koittanut, kun yrittänyt olla huomaavainen, ettei tulisi autoilijoille yllätystä, mutta alkanut epäilyttämään. Eräskin ilmeisesti oletti, että näytin kädellä, että "mene vain", kun ensiksi hiljensi, mutta sitten kaasuttikin, kun näytin kääntyväni. Osa ei ole suuntamerkistä huolimatta halunnut antaa tietä. Siis, kun autolla oikeasti väistämisvelvollisuus, ja ennakkoon näyttänyt kääntyvän. - kerranSeKopsahtaa
Eihän nämä kuspäiset itsemurhasukkulat mitään ymmärrä, luulevat ettei heti koske mitkään säännöt ja heillä on vain etuoikeuksia kun ovat niin vihreitä ja fiksuja kun ihan pyörällä liikkuvat.
- munamankeliko
Just näin! v,,tun munapäät ajelee just silleen että kaikissa tilanteissa on etuajo oikeus,ja nää pyöräpelleilijät tosiaan luulevat että jotain sattuessa autoilija on maksumies,ei kuulkaa mene näin,säännöt ne on munamankelillekkii,,
- ghghghhg
munamankeliko kirjoitti:
Just näin! v,,tun munapäät ajelee just silleen että kaikissa tilanteissa on etuajo oikeus,ja nää pyöräpelleilijät tosiaan luulevat että jotain sattuessa autoilija on maksumies,ei kuulkaa mene näin,säännöt ne on munamankelillekkii,,
Kyllähän se niin on, että jos pyörä ja auto ajavat kolarin, niin pyöräilijä häviää aina. Se on ihan paskan hailee kumman vika, jos pyöräilijältä pahimmassa tapauksessa lähtee henki. Kyllä sitä voisi itse kukin miettiä miten siellä liikenteessä ajelee oli sitten alla mikä menopeli hyvänsä ja otetaan ne muut liikkujat myös huomioon...
- näitänäkeeusein
Useamman kerran auton ratissa käynyt näin. Fillaristi tullut täydellä vauhdilla suojatielle puskon takaa eteen, edes katsomatta sivulle. Lakihan vielä määrää, että suojateillä pitäisi pyörää taluttaa. Näissä kohdissa ei ole ollut pyörätien jatketta. Siinä meinaa pumppu tulla kurkun kautta ulos täyden lukkojarrutuksen lisäksi. Joskus tulee vielä iso vahinko näille itsemurhakandidaateille. Useammassa tapauksessa nämä fillaristit ovat näitä ketkä ovat vetäneet kokovartalokortsun päälleen. Siinä sisällä on sitten luultavasti kokovartalokyr,,pä.
- Narikka-aivo
Meillä on säännöt olemassa liikenteessä. Nuori poika juoksi auton eteen, päin punaisia opasteita. Seurauksena pojan kuolema. Autoilijaa ei epäillä liikennerikkomuksesta. Kannatta noudattaa niitä sääntöjä ja liikennevaloja.
Kohteliasuus liikenteessä on rikollista toimintaa. Jos aina päästät sen pyöräilijän menemään ennen sinua, vaikka tämä tulee kolmiontakaa. Pyöräilijä oppii olevansa etuajo oikeutettu kolmiosta huolimatta. Sitten tuleekin autoilija joka noudattaa sääntöjä, pyöräilijä jää alle ja henki irtautuu lihoista. Käräjillä sitten mietitään mitä tapahtui, todetaan että pyöräilijä ajoi kolmion takaa suoraan auton eteen noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan. Voi voi sentään. Tuomittavina eivät ole nämä rikolliset autoilijat, jotka olivat opettaneet pyöräilijälle väärää käyttäytymistä liikenteessä.
Aivoja ei kannata jättää narikkaan.- Jhgjygjyg
Samoin on väärin päästää kolmion takaa tuleva autoilija ensin. Silloin autoilijat oppivat ettei pyöräilijää tarvitse väistää. Hetkinen, ovat jo muuten oppineet.
- huomaavaisuus
Itse asiassa tähän suuntaan pitäisikin mennä, että heikompi osapuoli saa mennä ensin.
- eritysvarovaisuus
TLL 30 §. Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään .... sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.
- Työmatkapyöräilijä
Jhgjygjyg kirjoitti:
Samoin on väärin päästää kolmion takaa tuleva autoilija ensin. Silloin autoilijat oppivat ettei pyöräilijää tarvitse väistää. Hetkinen, ovat jo muuten oppineet.
Näinhän se pitäisi mennä, mutta minulla on sen verran itsesuojeluvaistoa vielä tallella, että en ala kilpailemaan auton kanssa. Ensin katson väistääkö kolmion takaa tuleva auto ja menen vasta sitten. Heikomman on varottava.
- kuusieppo
Tässä palataan perimmäisten kysymysten äärelle. Oletko mieluummin oikeassa, vai sairaalassa/ruumishuoneella?
Itsellä tulee ainakin automaattisesti katsottua paikat aina liikenteen/tilanteen mukaan ja etenkin mitä heikommassa asemassa itse suhteessa muuhun liikenteeseen on. Vaikka itsellä olisi kuinka etuajo/kävely oikeus tietyssä paikassa tulee kyllä katsottua miten se muu liikenne valuu kohti ja reagoitua sen mukaan eikä vedellä vanhasta muistista että ei tästä ennenkään ketään ole tullut ja onhan se etuajo-oikeus.
Autolla hieman samaan tapaan etenkin kaupunkiolosuhteissa, joissa vauhti on joka tapauksessa hitaampi, mutta toki myös isoilla teillä arvioi automaattisesti mm. sivusta kolmion takaa tulevien nopeuksia, että onko toinen selkeästi hiljentämässä vai näyttääkö nopeus olevan hieman suhteeton paikkaan nähden ja jos siltä näyttää, niin tilanteen mukaan kevyesti keskittyy tilanteeseen hieman tarkemmin, että näyttääkö tarpeelta lisätoimenpiteisiin.
Mutta kukin tavallaan. Jos joku pyöräilijä tai jalankulkija vain sokeasti luottaa oikeuksiinsa seuraamatta ympäristöä, niin omalla riskillään niin tekee. Itse vaihdan oikeassa olemisen suht. ehjään kroppaan ja terveyteen. kuusieppo kirjoitti:
Tässä palataan perimmäisten kysymysten äärelle. Oletko mieluummin oikeassa, vai sairaalassa/ruumishuoneella?
Itsellä tulee ainakin automaattisesti katsottua paikat aina liikenteen/tilanteen mukaan ja etenkin mitä heikommassa asemassa itse suhteessa muuhun liikenteeseen on. Vaikka itsellä olisi kuinka etuajo/kävely oikeus tietyssä paikassa tulee kyllä katsottua miten se muu liikenne valuu kohti ja reagoitua sen mukaan eikä vedellä vanhasta muistista että ei tästä ennenkään ketään ole tullut ja onhan se etuajo-oikeus.
Autolla hieman samaan tapaan etenkin kaupunkiolosuhteissa, joissa vauhti on joka tapauksessa hitaampi, mutta toki myös isoilla teillä arvioi automaattisesti mm. sivusta kolmion takaa tulevien nopeuksia, että onko toinen selkeästi hiljentämässä vai näyttääkö nopeus olevan hieman suhteeton paikkaan nähden ja jos siltä näyttää, niin tilanteen mukaan kevyesti keskittyy tilanteeseen hieman tarkemmin, että näyttääkö tarpeelta lisätoimenpiteisiin.
Mutta kukin tavallaan. Jos joku pyöräilijä tai jalankulkija vain sokeasti luottaa oikeuksiinsa seuraamatta ympäristöä, niin omalla riskillään niin tekee. Itse vaihdan oikeassa olemisen suht. ehjään kroppaan ja terveyteen.Juuri näin tulee liikenteessä toimia, liikenteessä ei missään tilanteessa kannata olla oikeassa, vaan kun pyrkii eliminoimaan omat virheensä ja pystyy ottamaan toisen tekemät viheet huomioon ja estämään niistä aiheutuvat vaaratilanteet, lopputulos on parempi.
Näytetään sitä vilkkua aina hyvissäajoin kun siirrytään sivusuunnassa, vaikka laki sitä ei velvoittaisikkaan juuri siinä kohdassa, niin viestitään kanssaliikkujille että poikkean vakaasta ajolinjasta. Autoissa on nykyään paljon varusteita, suuntavilkutkin vielä, sitten kun tulee kristallipallot ,josta voi ennustaa toisen ajatukset, voi vilkut käydä tarpeettomaksi.
Liikenteesä oikeassa oleminen harvoi kannattaa, yleensä siinä katkeaa myös oma matkanteko.
Lisäksi heti tulee mieleen pari termiä mitkä pitäisi poistaa käytöstä, etuajo-oikeus, suojatie, alinopeus....
Valot kuntoon ja käytöön, samoin heijastimet, turvallistamatkaa.
- skfjsklfjsdl
Ajokortilliset pyöräilijät ymmärtävät antaa suuntamerkin ainakin tarvittessa mutta kortittomat ekohipit eivät älyä senkään vertaa, syyttävät autoilijaa omista toilailuistaankin, saakelin tollot.
- tasapuolisesti
Silloin kun autoilijat oppivat käyttämään suuntavilkkua, niin alan itse näyttämään käsimerkkejä.
- HawkStephensfink
Noista ajokortillisista pyöräilijöistä ihan hiukan. Eräs tuttavani on minun havaintojeni (ja luultavasti monen muunkin) mukaan aina ajanut autoa maltillisesti ja fiksusti. Ei ole tarvinnut kyydissä pelätä. Polkupyörän selkään päästyään kuitenkin kääntää kuin jostakin kytkimestä ajatukset aivan älyvapaalle, ajelee diagonaalisesti risteykset, ei vahingossakaan näytä kääntymismerkkiä, painelee jalkakäytävällä kuin heikkopäinen eikä piittaa toisten turvallisuudesta sen enempää kuin omastaankaan. Asia selvisi aivan sattumalta, kun itse autoillessani säikähdin aikamiestä, joka kylmästi humautti risteyksessä ohitseni alamäkeen päin punaisia ja vielä osan matkasta vastaantulijoiden kaistaa. Sehän oli tuo tunnollinen autoilija-ystäväni. Myöhemmin asia varmistui muutamaan otteeseen. Hurja ajotyyli oli vakio fillarilla liikuttaessa, mutta autonratissa kaveri toimii edelleen varsin hillitysti ja fiksusti.
Olen varma, että omissa asenteissani on korjattavaa, ei sen puoleen. Jotenkin on kuitenkin alkanut tuntua, ettei ajokortti ihan kaikille auta, koska senkin joku tulkitsee jostakin syystä vain autoilua koskevaksi. Asennekasvatus ei ole kovin kiitollista hommaa, mutta tarpeellista se taitaa silti olla. Keskustelin asiasta tuon tuttavani kanssa pariinkin otteeseen, mutta aika lyhyesti. Hän ei kokenut mitään outoa pyöräilytyylissään. "Niinhän kaikki ajavat polkupyörällä!" oli vastaus minun ihmettelyyni.- PaninpaMerkille
"HawkStephensfink", asiallinen ja totuudenmukainen kirjoitus. Ja onko tällä pyöräilijöiden tekemällä terrorismilla tavoitteena saada toiminta lailliseksi? Tarpeeksi monen tehdessä jotain väärin on yhteiskunta on polvillaan ja laillistaa sen?
- Hawkstaffan
Ja eräs tuttavani tuttava ajaa aina fillarilla fiksusti ja nätisti. Mutta kun hän istuu autonrattiin tulee hänestä itsekäs öykkäri joka ajaa agressiivisesti.
- Käsimerkein
Ihan kuin puhuisit minun miehestäni. Tosi tunnollinen autoilija, vaan kun hyppää pyörän selkään,on kuin piru merrassa.
Itse olen opetellut tavallaan uusiksi suuntamerkin käytön pyöräillessäni vilkkaasti liikennöidyssä kaupungissa.
Lisää kummasti turvallisuuden tunnetta. - Hiepo
Jännä asennevamma kyllä, etenkin kun pyörällä suihkiessa on kuitenkin itse paljon heikommassa asemassa, kuin siellä kehikon sisässä istuessa.
Kyllä itsekin on tullut kevyen liikenteen joukoissa tehtyä huomattavasti enemmän luovia ratkaisuja esim. punaisten suhteen jos esim. risteys ammottaa tyhjyyttään joka suuntaan, mutta myös silloin tulee kyllä varmistuttua vapaasti kulkuväylästä pariinkin kertaan ettei näytäkään siltä että joku voisi esim. kääntyä yllättäen päälle.
Vastaavasti autolla taas niissäkin paikoissa tulee nakotettua paljon kiltimmin johtuen jo siitä että tietää että on astetta enemmän tuhovoimaa alla. Esim. luovasti kävellen riskeeraan lähinnä itseni havainnointikyky joka suuntaan on paljon parempi (kuulee hyvin mitä ympärillä tapahtuu, ei vastaavia pimeitä kulmia päätä kääntäessä jne.), autolla luoviessa taas riskeeraisin muita. Siksi niissä tyhjissä risteyksissäkin tulee nakotettua huomattavasti paljon kiltimmin.
- sidos
Oletteko käyneet Tukholmassa? Siellä pyöräilijöiden vauhti huimaa ainakin mun päätä, niillä on omat merkityt ajoreitit ja kannattaa vilkaista sivulle jos ei halua jäädä alle. En tiedä mutta luulen että Ruotsissa autoilijan on väistettävä pyörää aina. Miksei pyöriin voisi laittaa vilkkua niin kuin mopoissakin? Tässä menee ihan pieni pää pyörälle kun ei tiedä kuka väistää ja jos väistää niin väistääkö oikeesti vai on vaan väistävinään.
- säännöt_tiedettävä
Säännöt on tunnettava jos meinaa liikkua liikenteessä. Jos ei kykene, kannattaa pysytellä kotona ja tilata pizzat kotiovielle. Lapset ovat sitten asia erikseen koska he eivät vielä osaa.
- totuusseerumi
Törkeä temppu pyöräilijältä lapselle!
20.8.2015, 12:30
Mika Lahtonen
Polkupyörällä koulumatkalla ollut lapsi joutui aikuisen pyöräilijän töytäisemäksi Joensuussa tänä aamuna vähän ennen kello 9. Pyöräilijä sai kaatumisesta lieviä vammoja.
Tapahtumapaikkana oli Sirkkalantie 12 (rautatien alikulkutunnelissa Karsikon koulun uusien tilojen kohdalla). Törmäyksen jälkeen toinen pyöräilijä jatkoi matkaansa pysähtymättä.
Poliisi etsii nyt tapahtumapaikalta poistunutta pyöräilijää. Hän on keski-ikäinen, noin 40-45-vuotias parrakas mies, joka oli pukeutunut tummansiniseen huppariin (huppu päässä) ja farkut- kätönen
Polkupyörällä koulumatkalla ollut lapsi joutui aikuisen pyöräilijän töytäisemäksi Joensuussa tänä aamuna vähän ennen kello 9. Pyöräilijä sai kaatumisesta lieviä vammoja.
Tapahtumapaikkana oli Sirkkalantie 12 (rautatien alikulkutunnelissa Karsikon koulun uusien tilojen kohdalla). Törmäyksen jälkeen toinen pyöräilijä jatkoi matkaansa pysähtymättä.
Poliisi etsii nyt tapahtumapaikalta poistunutta pyöräilijää. Hän on keski-ikäinen, noin 40-45-vuotias parrakas mies, joka oli pukeutunut tummansiniseen huppariin (huppu päässä) ja farkut
Menikö lapsella kännykkä kädessä rikki? - joko.jäänyt
kätönen kirjoitti:
Polkupyörällä koulumatkalla ollut lapsi joutui aikuisen pyöräilijän töytäisemäksi Joensuussa tänä aamuna vähän ennen kello 9. Pyöräilijä sai kaatumisesta lieviä vammoja.
Tapahtumapaikkana oli Sirkkalantie 12 (rautatien alikulkutunnelissa Karsikon koulun uusien tilojen kohdalla). Törmäyksen jälkeen toinen pyöräilijä jatkoi matkaansa pysähtymättä.
Poliisi etsii nyt tapahtumapaikalta poistunutta pyöräilijää. Hän on keski-ikäinen, noin 40-45-vuotias parrakas mies, joka oli pukeutunut tummansiniseen huppariin (huppu päässä) ja farkut
Menikö lapsella kännykkä kädessä rikki?Siis tänään vähän ennen yhdeksää, no joko se nyt on jäänyt. Kellohan on vajaa kahdeksan vielä.
Silloin kun vielä omistin pyörä, niin kyllä aina näytin käsillä, jos meinasin suuntaa vaihtaa / kääntyä. Itse taasen ihmettelen suuresti, että mikä siinä on autoilijoilla niin vaikeaa ymmärtää, että lain mukaan heidän kuuluu antaa tietä suojatien ylittävälle? Varsinkin, jos jalankulkijalla on lastenrattaat. Tuntuu tuolla ulkona kulkiessa siltä, että suurin osa autoilijoista on saanut ajokorttinsa Kinder munasta tai muropaketista -.-
- näemmä.näköjään
sheanya kirjoitti:
*pyörän
Olet näköjään saanut kindermunan perseeseen.
- ei_merkitystä
Sillä ei ole mitään merkitystä onko jalankulkijalla lastenrattaat vai ei. Suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalle on AINA annettava ESTEETÖN kulku yli. Suojatiellä jalankulkijat ovat "kingejä" ja autoilijat väistävät.
No siis ei tietenkään, mut rattaiden kanssa tulee oltua entistäkin varovaisempi kuin ilman. Mutta niin, kovin harva sitä tietä antaa, valitettavasti.
- kannariia
ei_merkitystä kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä onko jalankulkijalla lastenrattaat vai ei. Suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalle on AINA annettava ESTEETÖN kulku yli. Suojatiellä jalankulkijat ovat "kingejä" ja autoilijat väistävät.
meneppä kanarialle autoa ajamaan,
jos jalankulkija on lähellä suojatietä,
tai horjahtaa suojatiehen päin,
SAAT 600€ SAKON JOS ET PYSÄHDY SUOJATIEN ETEEN.
TÄÄ LAKI PITÄÄ SAADA MYÖS SUOMEEN.
- ÄäliötUlkoavaruudesta
Pyöräilijät nyt eivät muutenkaan ajan minkään liikennesäännön mukaan. Onneksi kannassa on tapahtunut viimeaikoina luonnollista ja odotettavissa olevaa harvennusta. " Jahti alkakoon ".
- peltikoppatöytäisi
mikä johtuu siitä, että autoilija ei noudata liikennesääntöjä.
- Huupa
peltikoppatöytäisi kirjoitti:
mikä johtuu siitä, että autoilija ei noudata liikennesääntöjä.
Niin, ja kun tämän tiedostat, niin voit ihan itse tehdä valinnan. Oletko aina oikeassa, vai sairaalassa/kuollut?
Todellisuus kun on, että tuolla vapaana vipeltää kaikenlaista kulkijaa, osa jalkaisin, osa pyörillä, osa peltilehmillä kaikki muut liikkumismuodot päälle.
On aivan sama millä tavalla itse liikut, vastaan tulee kaikenlaisia tilanteita. Autolla liikkuessa joku voi syöksyä yllättäen sivusta eteesi, joskus autolla, joskus pyörällä, joskus jalan. Yllättäviä pyöräilijöitä ei ole itsellä sattunut kohdalle, jalkailijoita ja autoilijoita joskus.
Kerran taas ajoin pyörällä puistossa suht. leveää kevyenliikenteen väylää pitkin ja olin lähes ohittamassa edellä kulkenutta jalankulkijaa ajaen väylän toista reunaa, kun tämä täysin ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta, edes vilkaisematta ympärilleen, tai hidastamatta vauhtiaan yhtään, päätti muuttaa suuntaansa terävät 90 astetta ja harppoa suoraan eteeni väylän yli ns. keskellä ei mitään. Siinä ei ollut risteystä tai mitään ennalta havaittavaa syytä mikä siinä väylän toisessa reunassa olisi voinut yht. äkkiä kiinnostaa.
Sain väistettyä.
Oma asenne on, että liikunpa miten tahansa, pyrin seuraamaan ympäristöä ja suhteuttamaan toimeni sen mukaan, jopa tilanteissa joissa olisin "oikeassa", jos tilannetta myöhemmin perattaisiin.
Autolla en välittäisi tappaa muita, ja kevyemmin liikkuessa itseäni. Se tarkoittaa mm. että jos autolla liikkuessa näen esim. pieniä kakaroita tien pientareella, katson tilanteen vähän tarkemmin ja mahdollisuuksien mukaan vielä paremmalla turvavälillä, joskus jopa hieman kaasua hellittäen.
Ja pyörällä suhteutan nopeutta paikan/liikennemäärän mukaan. Pimeä risteys/talonkulma, hiljennän aina nopeuden ja varaudun että kulman takaa voi joku ilmestyä vaikka kuinka olisi oikeus mennä siitä ensin sääntöjen mukaan.
Mutta se onkin vain oma terveyteni josta välitän astetta enemmän kuin egostani tai oikeudestani sanoa: "olin oikeassa".
- Munamankeloija
Ei voi antaa käsimerkkiä kun molemmat kädet ovat ohjaustangossa. Tavallisillekin tahkoajille myytävät pyörät on rakenteeltaan sellaisia, että oma paino on suurelta osalta käsien ja edelleen ohjaustangon varassa. Ohjaustangossa on käsijarru, jota käyttää toinen käsi, yksi käsi ei sitten kestä ajajan painoa. Ainut tapa on pysähtyä ja näyttää käsimerkkiä ja samallahan voi kilauttaa kelloa koirantaluttajille. Kaupunkipyörän pitää olla jalkajarrullinen ja painon pitää olla yksinomaan satulalla. Ranskan ympäriajajien on kyllä muutenkin syytä pysytellä poissa yleisiltä ajoväyliltä.
- Meridaonmulla
Älä nyt oikeesti viitsi. Jos et pysty pyörää oikeasti hallitsemaan hiljaisessa vauhdissa yhdellä kädellä, niin kannattaisi opetella. Vaikkapa jossain rauhallisella tieosuudella?
40 vuotta olen pyöräillyt ja aina on onnistunut pyöräileminen yhdellä kädellä, ja sen käsimerkin näyttäminen.
itsekin pidän autoillessani siitä että edes ne vanhemman ikäluokan pyöräilijät osaavat kertoa käsimerkillä pian kääntyvänsä, niin pystyy sen oman ajonopeuden säätämään sen mukaiseksi.
Nää kuulokkeet korvassa fillaroivat teinit ja keski-ikäiset ei ainakaan havaitse muuta maailmaa lainkaan; käännytään vasemmalle/oikealle ilman että katsotaan ensin että tuleekos sieltä muita, eikä vahingossakaan voida sitä käsimerkkiä näyttää.
Telepatia ei vielä toimi, mutta opettelen sitä joka päivä. - Niipos
Eksoottisen pyörän olet kyllä onnistunut hankkimaan, voisitko laittaa linkin jos löydät netistä kuvan omaasi vastaavasta kulkuvälineestä? Minkälaiseksi ajoasentosi on oikein säädetty?
Vai alkaako ikä jo painaa jäseniä sen verran etteivät voimat enää todellakaan riitä?
Vai mistä painoluokasta oikein puhut sanoessasi ettei yksi käsi kestä ajajan painoa? Jalat ja alakroppa kun yleisesti ottaen ovat satulan varassa ja niissä näin pääsääntöisesti on hyvin suuri osa ihmisen massasta. Jos taas on hervoton kehonrakentaja, jolla on massiivinen yläkroppa ei luulisi myöskään käsistä puuttuvan puhtia.
Vai minkä kokoluokan rinnat sinulla mahdollisesti on jos yhden käden tukikaan ei kerta riitä?
Tai onko ajotyylisi/pyöräsi tai sen asento säädetty sellaiseksi, ettei perseesi kosketa ollenkaan satulaa ja jalat polkimia kun sillä ajelet? Moista en olekaan nähnyt kuin ehkä joskus sirkuksessa.
Jos istut tuolissa etkä tue yläruumistasi pitämällä käsilläsi polvistasi/reisistäsi kiinni, kaatuuko yläkroppasi automaattisesti eteenpäin jalkojesi väliin tai vastaavasti selkänojaa vasten ilman käsien tukea? Suht. normaalissa ihmisruumissa on pääsääntöisesti lihaksia lantion seudulla, joilla yläkropan kulmaa suhteessa alaruumiiseen saa muutettua ilman käsien apua.
Alkaa oma mielikuvitus loppua tekosyiden suhteen etteikö jompaa kumpaa kättä voisi sekunniksi-pariksi irroittaa, minkä se sivulle viittaus vie. Hidastaa vaikka sitä nopeutta hieman ensin jos kovasti pelottaa.
Ei ole vielä eläissä tässä useamman vuosikymmenen aikana tullut vielä eteen sellaista kaksipyöräistä, jota ei olisi voinut tarvittaessa yhdellä kädellä hetkeä ohjastaa, jos nyt ei esim. lähes poluttomassa epätasaisessa umpimetsässä ole edennyt. Kaupungit ja päällystetyt normitiet joilla liikenne pääosin kulkee, ovat pääsääntöisesti aika tasaisia.
Meridaonmulla neuvoa noudatellen. Treenaa hetki jollain hiljaisella paikalla. Tulevaisuus on sekä sinun, että muiden tieälläliikkujien kannalta mukavampi.
Ja itseasiassa, itselle tuli muinoin tilanne armeijan pyöräsuunnistuspäivänä että omasta intti-mankelista petti toisen sarven hitsaus kesken reissun keskellä metsää ja se katkesi kokonaan irti. Käytäntö siis pakotti ajamaan suurimman osan siitä reissusta yhden käden varassa. Ei ollut vaihtoehtoa paitsi taluttaa koko pitkähkö taival jos halusi metsästä pois. Eli alla armeijan karuin tykinvihreä tankkipyörä, viittä vaille älytön maasto, jotkut isoimmat mäet/aivan pahimmat ryteiköt oli vain pakko taluttaa, mutta muuten pystyi etenemään yksikätisesti. - lapsusos
Niipos kirjoitti:
Eksoottisen pyörän olet kyllä onnistunut hankkimaan, voisitko laittaa linkin jos löydät netistä kuvan omaasi vastaavasta kulkuvälineestä? Minkälaiseksi ajoasentosi on oikein säädetty?
Vai alkaako ikä jo painaa jäseniä sen verran etteivät voimat enää todellakaan riitä?
Vai mistä painoluokasta oikein puhut sanoessasi ettei yksi käsi kestä ajajan painoa? Jalat ja alakroppa kun yleisesti ottaen ovat satulan varassa ja niissä näin pääsääntöisesti on hyvin suuri osa ihmisen massasta. Jos taas on hervoton kehonrakentaja, jolla on massiivinen yläkroppa ei luulisi myöskään käsistä puuttuvan puhtia.
Vai minkä kokoluokan rinnat sinulla mahdollisesti on jos yhden käden tukikaan ei kerta riitä?
Tai onko ajotyylisi/pyöräsi tai sen asento säädetty sellaiseksi, ettei perseesi kosketa ollenkaan satulaa ja jalat polkimia kun sillä ajelet? Moista en olekaan nähnyt kuin ehkä joskus sirkuksessa.
Jos istut tuolissa etkä tue yläruumistasi pitämällä käsilläsi polvistasi/reisistäsi kiinni, kaatuuko yläkroppasi automaattisesti eteenpäin jalkojesi väliin tai vastaavasti selkänojaa vasten ilman käsien tukea? Suht. normaalissa ihmisruumissa on pääsääntöisesti lihaksia lantion seudulla, joilla yläkropan kulmaa suhteessa alaruumiiseen saa muutettua ilman käsien apua.
Alkaa oma mielikuvitus loppua tekosyiden suhteen etteikö jompaa kumpaa kättä voisi sekunniksi-pariksi irroittaa, minkä se sivulle viittaus vie. Hidastaa vaikka sitä nopeutta hieman ensin jos kovasti pelottaa.
Ei ole vielä eläissä tässä useamman vuosikymmenen aikana tullut vielä eteen sellaista kaksipyöräistä, jota ei olisi voinut tarvittaessa yhdellä kädellä hetkeä ohjastaa, jos nyt ei esim. lähes poluttomassa epätasaisessa umpimetsässä ole edennyt. Kaupungit ja päällystetyt normitiet joilla liikenne pääosin kulkee, ovat pääsääntöisesti aika tasaisia.
Meridaonmulla neuvoa noudatellen. Treenaa hetki jollain hiljaisella paikalla. Tulevaisuus on sekä sinun, että muiden tieälläliikkujien kannalta mukavampi.
Ja itseasiassa, itselle tuli muinoin tilanne armeijan pyöräsuunnistuspäivänä että omasta intti-mankelista petti toisen sarven hitsaus kesken reissun keskellä metsää ja se katkesi kokonaan irti. Käytäntö siis pakotti ajamaan suurimman osan siitä reissusta yhden käden varassa. Ei ollut vaihtoehtoa paitsi taluttaa koko pitkähkö taival jos halusi metsästä pois. Eli alla armeijan karuin tykinvihreä tankkipyörä, viittä vaille älytön maasto, jotkut isoimmat mäet/aivan pahimmat ryteiköt oli vain pakko taluttaa, mutta muuten pystyi etenemään yksikätisesti.ajappa ilman käsiä kun olet yli 60-vuotias
eipä onnistu enää siinä iässä.
tulet sen lapsonen huomaamaan 50-vuoden päästä
- entykkääen
Maassa maan tavalla. Yrittäkää ulkomaalaiset tajuta se, että Suomessa on eri kulttuuri.
- no.niin.onkin
Aloittaja on muuten täysmulkku.
- Ösenssön
Noudatan äitini ja isäni minulle pienenä antamia oppeja. "Pidä aina kiinni kahdella kädellä ohjaustangosta." :>
- UncleBen
”Eli siellä velvoitettaan pyöräilijiä anatmaan KÄSIMERKKI ajoissa ennen kääntymistä. Ihmettelisin suuresti jos vastavia säännöksiä ei olisi voimassa niin Hollannissa kuin Tanskassa. Siis milloin Suomessa?”
Laki on tältä osin samalla tavalla Suomessa kuin Saksassakin ( koskien pyöräilijöitäkin ). Ollut ainakin jo 58 vuoden ajan. Suuntamerkin näyttämättömyys on hyvin yleistä, mutta en pidä sitä yhtä vaarallisena kuin sitä ettei tarkisteta voiko sitä toimenpidettä tehdä.
12 § Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P12
21 § Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P21
35 § Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla. Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P35
Videossa 0.35-0.45 Baanalta näkyy hyvin, että peilitön edelläajava naispyöräilijä ohittaessaan a) ei näytä suuntamerkkiä ja mikä kaikkein tärkeintä b) ei tarkista voiko siirtyä sivusuunnassa. Minua ei lohduta yhtään työntääkö tuo nainen ylösnousevalla kädellään vai kropallaan minut nurin ohittaessani häntä https://www.youtube.com/watch?v=mnhPZiRk-AA Joskus uuden pyörän ostettuani ajoin kaupasta parisataa metriä ilman vasenta peiliä. Tuli niin hirveä olo ettei tapahdu enää.
Muuten ”yksiulkomaalainen”, koulusaksani antoi ymmärtää, että Saksassa on sama kuin Norjassa eli pyörätieltä tuleva väistää kaiken muun ajoneuvoliikenteen, myös kääntyvät ajoneuvot. Onko näin?- omillasäännöillä
Ohitat muita liian läheltä, varmistamatta että ohitus on turvallinen.
- peukkuamyös
Kylhä suomessa fillaristit antaa herkästi käsimerkkejä. Milloin heristetään nyrkkiä, milloin näytetään keskaria. Joten se on täyttä kukkua, etteivät pyöräilijät käsimerkkiä näyttäisi.
- matkalainen7
Botseanassa ollessani siellä sai vain kävellä ja pyöräillä. Rikkaat ajelevat aasilla.
- kääntyilevä
Kyllä minä käytän kääntymismerkkinä kädellä viittaamista.Se opetettiin jo alakoulussa kun poliisisetä piti meille useastikin liikenneopetusta.Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.....
- bananabutt666
ihan v!ttuillakseni en näytä mitään käsimerkkejä. polkupyörissä ei ole vielä vilkut tai jarruvalot pakollisena niinkuin mopoissa, miksi ei? ei ole minun vikani.
- Guilem
Joo ei kannatakkaan. Kyllä se sinut teilaava autoilija siitä oppii. Saat sitten naureskella pillillä keittoa imiessäsi tai pilvenreunalta miten nokkela olitkaan. Itse lupaan naureskella myös.
- Raivos
Minusta se on hyvä sääntö mikä opetettiin autokoulussa : vahvempi väistää aina heikompaa !
- Guilem
Missä ihmeen autokoulussa oikein kävit? Eiköhän sitä ensisijaisesti pyritä väistämään paikan liikennesääntöjen mukaisesti ja sitten tilanteen mukaan miten itse kykenee toimimaan täysin siitä omasta liikuntavälineestä huolimatta.
Vai meinasitko testata tuota loistavaa neuvoa polkupyörälläsi/jalan esim. rekan kanssa että väistääkö, jos näyttää että se on tulossa suoraan päälle?
Se kun voi tilanne olla niin ikävästi että juuri se vahvempi on se joka ei satu huomaamaan sitä heikompaa. Hyvin harva sitä kuitenkaan tahallisesti kenenkään päälle ajaa vaan yleensä jompikumpi ei huomaa toista/ehdi reagoida oikein.
Itse ainakin ajattelin hypätä pois kohtitulevan auton tai pyörän alta jos vain kykenen, mutta ihan miltä vain itsestä tuntuu.
- Hatuttaa38
Näitä merkkejä ei sallita ,kääk !
- jöysy-62
Kyllä se ainakin 70-luvulla opetettiin heti 1. luokalla eli iveläkin käytän käsimerkkiä, jos tilanne vaatii.
- Kypänamppi
Ei uskalla merklejä antaa, tulee vielä väärinkäsittänyt autoilija ja tuuppaa nurin
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2592884Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1052398Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121980- 731483
Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki851434Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181330TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161148Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos431014- 71983