Miksi käytämme alkoholia?

sus.morsian

Siinäpä syvämietteinen kysymys. Ja miksi on ´sivistyneempää ´ maistella viinejä, illalla ilmoittaa ottavansa lasillisen viiniä. No oluen juominen on kai sitten brutaalia. Minähän aikaisemmin ilmoittelin isänmaallisesti ottaneeni Suomi-viinaa , samalla kuitenkin jossain ketjussa minut leimattiin jopa epäisänmaalliseksi.
Palataksemme kysymykseen, miksi alkoholia nautimme, onko se nautinto. Oikeesti minäkin mieluiten otan brandy- tai wiskyryyppyjä, aika pitkin väliajoin tosin. Ei pidä uskoa, mitä vähämielisille uskottelen.
Tuttuahan jo on, että mielelläni pikku kaaosta , elävyyttä palstalle toivon, joten voin hyvin liioitella juttujani. No nyt otan vaihteeksi rommiryypyn, selkäsärkykin vähenee.
Mitäs nyt yks ryyppy, kolme pitää ottaa, jotta positiivista vaikutusta olisi.
Prosit, hölökynkölökyn, naztarovia, zanaztarovia, hyvästi selevä päivä1

44

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjoutava

      Nytkö se ryyppääminen alako? sano suutari kun pullon korkkasi.

      • Suutareita ei olla kuiteskaan, mutta muistan ajan, jolloin suutareita arvioitiin aika juopotteleviksi. Oliko sekin sitten ´pahe´ , hyvin hoitivat hommansa.


    • Siis ketkä me kysys entisen hirvimiehen kaveri kun se lehmän ampui.
      Ryyppi! Eihän sitä koskaan tiedä milloin tulee sellainen tilanne, että vain kunnon tuhti ryyppi auttaa.

      Joskus sitä on vaan sellaisessa tilanteessa kuin olisi vaijerin varassa ylittämässä Niagaraa 20 boforin jäämyrskyssä, pilkkopimeässä.

      Hiukan liioittelin; tuulta olisi vain 19½ bofea. mut kuitenkin. Viimeisestä siiderisipauksesta on kohta vuorokausi. Ei sillä jano sammu.

      • Tuhti ryyppi on ihan tarpeen silloin tällöin, mitä siidereitä juomaan. Minun temperamenttini on edelleen, luojan kiitos sellainen, että tuhti ryyppi tekee hyvän tehtävänsä, alakulo vaihtuu ilokuloksi ja höpsyyteen. Vaiko viisauteen,


      • jjoutava
        sus.morsian kirjoitti:

        Tuhti ryyppi on ihan tarpeen silloin tällöin, mitä siidereitä juomaan. Minun temperamenttini on edelleen, luojan kiitos sellainen, että tuhti ryyppi tekee hyvän tehtävänsä, alakulo vaihtuu ilokuloksi ja höpsyyteen. Vaiko viisauteen,

        Siellä Sus jo nukkuu kun iltauninen hän on. Alkoholin käyttäjiksi meidät on luokiteltu. Nyt jos asiaa syvällisemmin miettii niin onko se nyt niin väärin jos joskus -. Pitääkö minunkin vanhan miehen selitellä? Suoraan sanoen ei pidä. Jos otan niin otan, enkä selittele sitäkään, että olen pääsääntöisesti raitis.

        Pitäisikö minun selitellä sitä etten ota viinaa. Ja kun kuitenkin joskus ryypynkin otan niin mitä se kenellekään kuuluu.? Ihmettelen vain sitä kahjoa joka negatiivisesti on sanomassa meistä vaikka kuinka tiedänkin kuka se kahjo on.


      • Minä olen sellanen alkoholin käyttäjä että --en sylje lasiin , No mieluummin Parasta laatua -- olen perso konjakille. Mutta ei sitä kannata ihan juovuksiinasti nauttia --kallistakin on , Nytkin on taas loppu .


      • kakskertaakolmetoista

        ennen ja joskus harvoin ostinkin laivalta kun se oli olevinaanhalvempaa sielä nekalliimmat laadut --ja hyvää se olla pitää kun se on nautintoaine . ainakin minulla-
        Nyt taidan mennäkkin tänää systeemiin --koska syksy on tulossa ja verenkierto on hidastunut --mutta kun saa konjakkiryypyn tuntee oikein kuinka veri virtaa vanhanki suonissa ja minä kun olen alipaineinen , siinä mittarissakin --voi se olla terveellistäkin-
        Olen tullut siihen tulokseen ja kun ei ole niitä laivareissujakaan kovin useasti , niin halvemmaksikin tulee kun pysyy pirtissä
        Viimeks kun kävin Pojan tyttärellä sielä suomessa oli se kallisreissu --kun oli Pojan nuoremmainen tyttö mukana --ja sitä ja sitä teki niin kovasti sieltä laivalta mieli.
        Nyt kun ei ole sitä Jerrycottoniakaan tekis mieli kyllä matkustella --
        Terkkuja kuitenkin laitan Aloituksen tekiälle
        U.M


    • Niin...huomenta. Naapurin koirakin , tai naapureitten koiratkin jo haukkuvat. Isäntä varmaan tuli kotiin.
      Tuossa eilen illalla viininmaistelijaa arvostelin, olen aikoinaan sen kokenut. Valkoviinissä on ilmeisesti jonkinlaista rikkiä, S. Meillä kun oli ´armeijassa´ jos jonkinlaista juhlaa, tuli mieleeni Haminan Mäntlahessa kesäaamu, kun mieheni oli valkoviinipullon kera laittanut runon...."Tää aamutervehdys on sulle, sä aina rakas olet mulle." Enhän menneitten muistelija olekaan, mutta lämpimänä tuli nyt mieleeni.
      Valjun kalpea on elokuinen taivas, ja kaikki on ylikypsynyttä. Lähenpä Matin viereen vielä nukahtamaan.

      • Ihteää-niin-täpösen.täys

        minä minä minä yääääk


      • Tuo-on-niitä-justiisa_

        Itsekeskeinen josta maahanmuuttajat juuri sanoivat ärsyyntyvänsä.


    • Käytän itselleni ja elinkumppanilleni sopivasti.
      Alkoholin käyttöön kloonasin viimeisten työvuosieni rytmin, pätkittäin ja silloin kunnolla. Vaihtelevan mittaiset välit.

      Miksikö? Koska se on kivaa!
      Syys- ja kevätrupeamilla menen, silkasta myötätunnosta, aamuisin satamakapakkaan mereltä palanneiden kalastajien kaveriksi ottamaan päivän ensimmäiset terävät.

      Aamupäivisin, vaimon kanssa rantakuppilaan, vaimo kahville, minä luostarioluelle.

      Lounaan rakentelun yhteydessä tulee maisteltua viiniä.

      Iltajuomat vaihtelevat. Asunnolla usein halpaa kuohkaria sen nauttimisen luonteen vuoksi. On maisteltava, suussa kuohumisen vuoksi ei pysty lotkuttamaan.

      Laadukkaita tisleitä kuluu ehkä 0,7l/ viikko tai kaksi.
      Olutta ilmojen mukaan.

      Lyhyemmät irtiotot tapahtuvat ilman aamupiristettä.

      Miksikö? Minulla se liittyy rentoon elämäntapaan. Kotona kuntoillaan raittiina.
      Hillitsevänä tekijänä on alkon vaikutus erään elintoiminnon aktiivisuuteen.

      • Loppukommentti, kivaa kun on kivaa. Suomi- viina on lepsu kuin suomalainen,.


    • ynnä.rapsuttelua

      Alkoholia on aina hyvä olla jemmassa. Jos vaikka porsas tulee kipeäksi yötä vasten. Sille kannattaa ensin antaa valeriaana ja intiaanisokeria.
      Näin säästyy hörppi ittelekin jos vaikka flunsdorffia päälle pukkaa.

    • jjoutava

      Äiti antoi sairaalle lehmälle viinaryypyn, lehmän pää kainaloon ja kahviviinaseosta pullosta suoraan kurkkuun. Isä kun tuli flunssaan niin sille sama hoito. Naapurin ukot tulivat pyytämään viinaa niin niille ei antanu vaan sano ei oo, viina on loppunu.

      • Englantilaisessa eläinlääkärisarjassa nuori eläinlääkäri pettyi, kun isäntä kysyi vaikean poikimisen jälkeen:
        "sopisiko viinaryyppy nyt?"
        Lääkärin myöntäessä isäntä kaatoikin sen lehmän kurkkuun!

        Mikäpä ettei viinikin juhlistaisi joskus, minullakin on valkoviini jääkaapissa odottamassa tyttöjen kyläilyä.

        Nyt pitänee alkaa valmistua mieheni suvun perinteiseen sukutapaamisiin Käpylään, Kahvila Siiliin, heippa.


      • Sinulla jj on paragraafit, lait ja profeetat puolellasi. Noin lehmiä ennen lääkittiin ja ehkä mökin ainoaa porsasta.
        Muistan kun äiti toi meille porsaan talvikuun lauhana torstakina. Eikö vaan päälle pompsahtaanut tulipalopakkaset.

        -Ei meidän pikkuista viki-porsasta navetan viileyteen voi laittaasanoi äiti Niinpä viki kapsutteli tuvan lattiallaohi kovien pakkasten.
        Kun lapsia oli paljon kuin silmiä särkikopassa, makuulaverita kanssa, Viki huomasi että pikkusanttujen jalkopäässä on lämpimämpää kuin sen heinäkätkyessä.
        Siellä nelijalkainenkin possu kaksjalkaisten kavereidensa kanssa tyytyväisenä makoili.
        Viki päätti haastaa harmaan maatiaiskissanartun santran. Pian viki naarmu nenässään huomasi, että antaa santran olla. Liian nopeast käy käpälä.


    • Hih - hyvä hyvä, oikeaan suuhun menivät viinakset,
      sillä lehmähän sen urakan oli suorittanut!

      Kesältä olen ottanut nyt ilot vastaan, huippuhienoa on ollut.
      Hienoja säitä riittää vielä ainakin pari päivää, hyvää jatkoa!

      • Ai eipä tainnut tulla oikeaan paikkaa, luin vain Sinisirkun viestin ja tarkoitin kommenttini sen perään.


    • todellahienoa

      Ihmeteltiinkin, miten sinä näin viinanhajuiseen ketjuun hienostuneen nokkasi laitoit. Hienoa että selvensit sinisirkun vain lukeneesi, todella hienoa käytöstä.

    • Olet_varmaan_

      uusi kirjoittaja? Vai niitä vuosituhannen alussa alottaneitako? ja ollut välillä poissa.

      • huomiot-tehty

        Merilii eli Liisa.sal eli Satu . Ainakin nämä itse kertonut. Koko ajan täällä jollain nikillä rai ilman. Joskus paljastaa että oli nimetön aloittaja


      • nikki-huomiot-tehty-on-k

        kiusaaja.Miksi tuo kulkee Tuon toisen perässä kuin perskärpäsenä kiusaamassa jatkuvasti palstan yhtä hyväntahtoisista ihmisistä?Kiusaaminen on jollakin pakkomielteenä ilmeisesti.Tuossahan kysyttiin että kuka on nikki 'todellahienoa', tahallaan ymmärsi kiusaaja kysymyksen väärin.


      • Vanahan.juopponaisen

        puhheista ei kannata perustaa ,se ei oo välilöissä ees omie lastesakkaa kansa.
        nyt ku lapsesa ei ennee oo sillä kiusattavanaa niin sehä tarvii jonku kiusattavaksee ja ku Mattii se pittää viinahakijannaa tostasek ku ei ite ennee pääse liikkeele niin täällä sitte.


      • Ikävähumio
        Vanahan.juopponaisen kirjoitti:

        puhheista ei kannata perustaa ,se ei oo välilöissä ees omie lastesakkaa kansa.
        nyt ku lapsesa ei ennee oo sillä kiusattavanaa niin sehä tarvii jonku kiusattavaksee ja ku Mattii se pittää viinahakijannaa tostasek ku ei ite ennee pääse liikkeele niin täällä sitte.

        Huomattuhan on tämä perässä kulkija sairas ku hän on niin ei tässä enempää"#


    • BaharTokat.ym.keskustel

      Suomalaiset ovat ahkeria, rehellisiä ja lainkuuliaisia. Näinhän me uskomme, mutta pitääkö tämä mamujen mielestä paikkansa?

      Edellisessä lähetyksessä kuultiin, mitkä asiat ärsyttävät mamuissa, joten olisi reilua kuulla, mitkä asiat suomalaisissa ärsyttävät maahanmuuttajia?

      Esimerkiksi suomalaisten viinanjuonti ärsyttää: "Suomalaiset vetävät hirveät perseet ja siitä tulee kauheeta sekoilua. Pelottaa, ettei tiedetä, missä rajat ovat", totesi Bahar Tokat.

      Keskustelijat: Suomalaisten itsekeskeisyys ärsyttää! | Yle ...
      11.2.2015 | Tuomas Hirvonen
      ... Minua risoo suomalaisten tapa arvostella toisten ihmisten käyttäytymistä. Eikö vaan pidettäisi huoli omasta käytöksestä? ... Paljon maailmaa kiertäneenä voin todeta, että yleisesti ottaen suomalaiset eivät osaa käyttäytyä

      • indep

        Mitä merkitystä sillä on mitä mieltä mamut ovat meistä?
        Mielestäni ei mitään!


    • jjoutava

      Sopivan oloinen aloitus kun on tässä niin kerron miten menin janoissani Hervannan "Vanha seppä" pubiin jossa tarjoilija sano "Hyvin on juomat kelevanneet" Vastasin, sehän tuli niinku Oululaiselta. Tyttö sanoi, olenhan minä Oulusta kotosin.

      Siinä se on, Oululainen ei voi hienostella, kuten tyttö vastasi, paskan marijat, ollaanhan kaikki samasta paikasta kotosin ;)

    • pikkutipallinen

      Miksikö käytämme alkoholia?
      Jokaisella kai omat syynsä. Toinen käyttää enemmän, toinen vähemmän, mutta mitä se määrä muille kuuluu, omiani juon, sanoi miesvainajani.

      Omiani juon, jos juon. Kaapeissani on kai valehtelematta 60 litraa viinaa, vahvaa viinaa, ei mitään mehuja. Ne mehut, kotiviinit joita olen valmistanut, ovat paremmissa kellareissa ja niitäkin on paljon.
      Ei vain maistu minulle viinakset.

      Joskus otan tilkan viiniä hienoilla päivällisillä ja toisen tilkan konjakkia kahvin kanssa, siinä ne minun kännäämiset.
      Kuuma rommi on se juttu jota en laske väkevien ottamiseksi.
      Kun flunssa uhkailee, jalkoja palelee ja nenä vuotaa, otan kuuman rommin, kömmin peittoihin ja aamulla on tuhinat pois.

      Että nautitaan siitä mikä tuntuu oman mittarin mukaan oikealta.
      Hyvää konjakkia ei juoda, siitä nautitaan.

      • Myytkövaimitä

        Miksi sinun kaapeissasi on "60 litraa viinaa" jos et sinä juo sitä?


      • pikkutipallinen
        Myytkövaimitä kirjoitti:

        Miksi sinun kaapeissasi on "60 litraa viinaa" jos et sinä juo sitä?

        Mitä ihmettä se taas Sinulle kuuluu? Onko se rikos jos kaapeissa on viinaa, vaikka ei sitä juo, eikä myy?


      • Punkkuonterveellisempää

        No ei kuulu ei enkä siinä mielessä kysynytkään. Ihmettelin vain. Siitäkin huolimatta että tämänkin huushollin kaapeissa on ollut juomia vuositolkulla joihin kukaan ei koske, lähinnä kirkkaita aineita. Joskaan ei noin montaa kymmentä litraa.


      • roletaari
        pikkutipallinen kirjoitti:

        Mitä ihmettä se taas Sinulle kuuluu? Onko se rikos jos kaapeissa on viinaa, vaikka ei sitä juo, eikä myy?

        Mitähän laki palavien nesteiden varastoinnista ja säilytyksestä mahtaa sanoa?


    • Nauttiaksemme-elämästä

      Alkoholi on nautintoaine. Toiset nauttivat sen mausta, toiset ehkä siitä tunnelmasta, joka liittyy ottamishetkeen, joka yleensä on vapaata aikaa ja tarkoittaa samalla rentoutumista. Nautintona alkoholi pysyy vain niin kauan kun sen nauttiminen on kohtuullista, pysyy kohtuuden rajoissa.

      Alkoholilla on myös lääkkeellinen vaikutus, jos sen kanssa ei läträtä liiallisesti. Läträäminen nostaa toleranssia ja lopuksi mikään määrä ei tuota enää toivottua tulosta, vain humalan, joka on ikävä olotila ihmiselle, josta tulee epämiellyttävä örkki, joka ei tajua tilaansa, ei ympäristöään eikä mitään mistään.

      Parhaimman nautinnon alkoholista, no. viineistä, saa kun sen nauttimiseen liittyy myös ruokailu, joko täysi pitopöytä tai pikkupalat kokkareilla. Ja luonnollisesti hyvä seura, joka kruunaa koko homman. Yksin on ikävä skoolata.

      • olikoJoulupukkiakaan

        Lainaten: "Parhaimman nautinnon alkoholista, no. viineistä, saa kun sen nauttimiseen liittyy myös ruokailu, joko täysi pitopöytä tai pikkupalat kokkareilla. Ja luonnollisesti hyvä seura, joka kruunaa koko homman. Yksin on ikävä skoolata".

        Minulla on kyllä päinvastoin. Mikäli otan lasillisenkin viiniä, niin ruokahalu häviää sen siliän`tien. Niin, ja sitten haluan vain lisää viiniä, ..niin tai sitten teräviä.

        Mikäli olen kylläinen, siis syönyt tarpeeksi, niin mikään alkoholipitoinen ei maistu, mutta kun odottaa pientä nälkää, niin, voi että! Silloin saa pikku hiprakan vähällä alkoholipitoisella juomalla.

        Mieheni on samanlainen, mutta siskoni taas haluaa ehdottomasti ruokaa ja sitä hän sitten "puputtaakin" jatkuvasti. Ei ole ihme, jos vaaka heilahtaisikin sinne 100 kg tuntumaan!.

        Vaikka käytän alkoholia melko säännöllisesti, niin aina siitä on huono omatunto, koska koen sen kielletyksi, kuten kaiken sen, mitä lapsuudessa opin näistä siveys-säännöistä.

        Vaikka sitä yrittäisi itselleen hokea, että minulle on kaikki sallittu, mistä itse pidän ja mikä ei vahingoita toisia, niin eikös´vain se pirullinen omatunto muistaa nämä lapsuuden opit.


      • Opettelemuutujamuuta

        Niiin, ehkä siinä kävi meikäläisen kohralla sillä tavalla, että tietyssä kohdassa elämää halusi 'katkaista kaulan' / 'taittaa niskan' kaikilta kielloilta ja säännöiltä ja synneiltä, joita ahtaat elämät ovat pullollaan.

        Niinpä minä opettelin toisenlaiset tavat käyttää esim. alkoholia. Kun en käytä sitä humaltumistarkoituksessa, niin en pode huonoa omaatuntoa ikinä. Minä vain nautin, ihan samalla tavalla kuin hyvästä ruuastakin tai hyvästä seurasta.

        Yleisesti ottaenkin aikuisuus tarkoittaa sitä, että itse ajattelee, asennoituu ja opettelee uusiksi ne asiat, joiden tietää olevan päin mäntyä menneitten polvien kohdalla. Yksi parempaakin parempi esimerkki on humalahakuisuus, joka edellisestä kommentista huokuu. Jos sinut on kasvatettu väärin, miksi sinä edelleen jatkat vääriä tapoja ja ahtaita ajatuksia?


    • Tyhmyyttämoraalia

      Kahta kadun -- elämästäni !
      Sitä että. olin jo niin vanha 19 (menintiin kihloihi) samanapäivänä täytin - opin ne kanssa käymiset ( siveä kunolin)miehenikanssa -Ja vuodenpäästä Vihittiin Meni monta vuotta hukkaan --siittä mukavasta. Varsinkin kun sitten olin Raskaana peräperään 2 lasta - ja niiden hoitaminen oli nuorena kaikki oli uutta.
      Ja se toinen : Kun en ottanut ryypyn ryyppyä -- ennenkun tulin leskeksi -- voi kuinka usein miestoi minullekkin hyvää likööriä ja ulkomaan reissuilta -- niin --varmaan niitä parempia Plaatujakin --
      Mutta jonnekkin ne kuitenkin hävis -- Mies ymmärsi hyvän päällekkin .
      U:M

    • lääkkeeksi.vaan

      Kun säät tästä syksyistyvät mm. lämmittävä Jägermaister poistaa vaikka pienen vilustumisen. Kysyin apteekista, voiko tuon J kanssa ottaa flunssapillerin. Ei hän kieltänytkään.

      • Jännitykseen

        Ehkä se flunssanpoikasenkin poistaa, mutta ko. yrttilikööri on vallan mainio relaksantti, rauhoittaa vatsan ja - hmmm - mielen.


      • mahtipuikko

        Juomme päämme täyteen unohtaaksemme arjen.


      • Unohtuusemuutenkin

        Toiset juovat, toiset eivät. Minä en juo humaltuakseni, nautin vain viihtyäkseni ja rentoutuakseni. arjen askareitten vastapainoksi.


    • jämpti.kuin.mummonryijy

      Miksi kieltäydyin konjakkipaukusta? Tuttu kaveri istui pubin terassilla ja olisi tarjonnut. Kun ei itsellä ollut haikua hatussa, niin en mennyt wanhaan halpaan.
      Tiesi varmaan että nallihan se olisi minulle vanhalle juopolle ollut. Sitten olisi itellä kova viinanhinku niin kukaan ei tarjoo keppanaakan.

    • täytinvuosia

      Olin aikaisemmin valkkarin lipittäjä. Lähes joka viikonloppu vähän naukkailin.
      Mikä lie tullut, viini on alkanut maistua happamalta suussani, väkeviä tai olutta en ole juonut kuin poikkeustilanteissa hyvin harvoin. Kun ei maistu niin ei väkisin, jos alkaa maistumaan niin mikä ettei.

    • Vääriinpaikkoihin

      Aikoja sitten entisessä työpaikassa sanoivat meikäläistä alkoholin väärinkäyttäjäksi. Sen takia, että panin sitä vaikka mihin; kakkuihin, ruokaan, desinfioimiseen ... mutta en suuhuni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      325
      3499
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      214
      2919
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2544
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2065
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2059
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1816
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1692
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      16
      1630
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      268
      1320
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1316
    Aihe