Vauvabuumi 24.8.45.

Kat-leija

Itse en kuulu suureen sodanjälkeiseen ikäluokkaan, mutta moni palstalainen kuuluu.
Talvisota käytiin 30.11.39-13.3.40, jatkosota 25.6.41-19.9.44.
Sodissa menetettiin yli 90 000 ihmistä. Luonto hoiti ja korjasi tuon suurella syntyvyden lisäyksellä, joka kulkee nimellä suuret ikäluokat.
24.8 1945 oli päivä, jolloin on tiettävästi syntynyt enemmän suomalaisia kuin yhtenäkään toisena päivänä, 493 suomalaista näki silloin päivänvalon. Onko kellään palstalaisella huomenna 70-vuotispäivät. Ehkä olisi pitänyt kysyä tätä 60 :laisilta.

3

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En myöskään kuulu sodan jälkeen syntyneihin. Ekaluokalle meni yli 7 vuotiaana v.-45. Lapinsota oli vielä kesken.
      Mitään tiemättömänä maailman asioista jälkeen päin huomaan että A.H oli keväällä samana vuonna tehnyt henkilökohtaisen ratkaisunsa Kotkanpesässään.
      Nuorin sisaremme syntyi joulun tienoilla myöskin ainoana sodan jälkeisen ajan lapsena. Vanhin veljemme täyttää syksyllä 80v.

      Ollaan me suomalaiset pieni kansa kun tuollaisella vauvamäärällä pokkaamme oman ennätyksemme.

    • julmaa

      Aika julmaa touhua, lisääntyä vaikka sota olisi voinut syttyä koska vaan ja olisi voinut tulla vaikka minkälainen länänhätä. Tälläkin hetkellä pitäisi rajoittaa kun ilmasto muuttuu ja kohta ruuan viljely saati kasvattaminen vaikeutuu huomattavasti.

      • siinäpä.kyssäri

        Vuosi 1938 oli viimeinen täysinäinen rauhan vuosi. Meillä oli nykyiseen verrattuna isohko maa eurooppalaisittain.
        Parhaan osan maatamme, Karjalan Kannaksen vei generalissumus J.S. Meillä oli yhteys Petsamon kautta Jäämerelle.
        Meillä oli suurenmoisia Suomenlahden saaria, joilla asui omavaraisuuteen erikoistuneita kansalaisia kuten tietysti muuallakin suomessa.

        Katleijan aihe on kyllä syntyvyys. Sehän alenee elintason nousun yhteydessä ihan globaalissakin mitassa.
        Miten me saadaan kotoutettua noita maahanpyrkiviä työssäkäyviksi veronmaksajiksi täys ylläpidon sijaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      128
      1266
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1078
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      914
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      837
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      774
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      705
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      18
      677
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      42
      625
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      589
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      573
    Aihe