puna-vihersokeus

nora

onko puna vihersokeus periytyvä??minun avomiehelläni on tämä punavihersokeus ja kysynkin nyt että periytyykö se meille kohta syntyvään lapseen?meillä on jo ennestään yksi kolme vuotias tyttö jolla on silmälasit muttei silmälääkäri tiedä tästä isän silmäjutusta mitään! (kun emme maininneet silloin) kiitti etukäteen!! =)

19

3502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

      Punavihersokeus ja -heikkous on yleensä x-kromosomiin liittyvä resessiivisesti periytyvä ominaisuus.
      Miehellä on aina X- ja Y-kromosomi ja naisella kaksi X-kromosomia. Kun munasolu hedelmöityy, perii lapsi äidiltä jomman kumman X-kromosomin ja isältä joko X- tai Y-kromosomin.

      Jos lapsi on poika, on hän värisokea siinä tapauksessa, että on perinyt "viallisen" X-kromosomin, joka voi tulla vain äidiltä (sillä pojalla on X- ja Y-kromosomi ja X-kromosomi voi tulla vain äidiltä ja isältä saa Y-kromosomin). Jos saa terveen X-kromosomin (siis taas äidiltä), ei hän ole värisokea eivätkä hänenkään lapsensa voi olla värisokeita (elleivät saa tätä ominaisuutta äitinsä puolelta).

      Jos lapsi on tyttö, on tämä värisokea vain siinä tapauksessa, että saa viallisen X-kromosomin sekä isältä että äidiltä. Tässä tapauksessa myös kaikki jälkeläiset saavat viallisen X-kromosomin eli kaikki pojat ovat värisokeita, mutta tytöt vain taudin kantajia (mikäli isältä saatu X-kromosomi on "terve").

      Eli teidän tapauksessanne aviomiehesi värisokeus EI VOI periytyä poikalapsille, mutta tyttölapsista kaikki ovat värisokeuden kantajia (eli heidän poikalapsistaan keskimäärin PUOLET ovat värisokeita ja tyttölapsista PUOLET värisokeuden kantajia). Tämä siis vain siinä tapauksessa, että sinun (vaimon) molemmat X-kromosomit ovat kunnossa eli et ole itse värisokeuden kantaja.

      Laitan perään pari taulukkoa, josta voi katsella tilannetta.

      X = "terve x-kromosomi"
      x = "värisokea" x-kromosomi
      Y = Y-kromosomi

      XY = terve mies
      xY = värisokea mies

      XX = terve nainen
      xX = terve nainen, mutta värisokeuden kantaja
      xx = värisokea nainen


      Isä XY ja äiti XX: kaikki lapset terveitä

      Isä xY ja äiti XX: Kaikki tyttölapset xX (kantajia), kaikki pojat XY (normaali)

      Isä xY ja äiti xX: Puolet pojista xY ja puolet XY, puolet tytöistä xX ja toinen puoli xx.

      Isä xY ja äiti xx: kaikki pojat xY (värisokea), kaikki tytöt xx (värisokea)

      Isä XY ja äiti xX: puolet pojista xY ja puolet XY, puolet tytöistä xX ja puolet XX

      Isä XY ja äiti xx: kaikki pojat värisokeita (xY) ja kaikki tytöt kantajia (xX).

      Toivottavasti tämä auttaa eteenpäin. Ensi kerralla kun käytte silmälääkärillä lapsen kanssa, voi hän tehdä testin, jonka perusteella voidaan arvioida, onko lapsi värisokea vai ei, tosin tämä (kuten monet muutkin (silmä)lääkärin tutkimukset) edellyttää sitä, että lapsi osallistuu tutkimukseen. Tämä ei kaikilla lapsilla tuossa iässä vielä onnistu luotettavasti, eli epänormaali tulos ei välttämättä ole merkki värisokeudesta. Jos taas lapsi selviytyy testistä, ei hänellä ole värisokeutta.

    • Anonyymi

      Mun värisokeus on tuollainen että ku on nuo testit netissä pallot niissä numerot näen ne mutta ne katoaa ne numerot ja tossa yhdessä näen sinisenä vesimelonin

    • Anonyymi

      Olen myöskin vasenkätinen olen nyt 38 v ja maalasin lapsena nuorena paljon tauluja ja tein taidetta muutakin netissä on nuo illuusio kuvat ne toimii mulla ja ne pyörii ja liikkuu

    • Anonyymi

      Minulla on myös heberfreeninen skitsofrenia epilepsia ja myös astma ja allergia rakasta kissoja hyvin paljon ne on mun sydän rakkaita aina

    • Anonyymi

      Onkin auttajia mulle missään tarvisin apua elämääni mulla on nyt xeplion lääke injektio se ja gababentin minulla on myös reuma mun hermot tulee pinnalle kärsiin en ole saanut apua oikein ja muutakin kipua on OYS on auttanut jonkun verran ihmettelen vaan miksi en koskaan saa apua kokonaan

    • Anonyymi

      Mun taulutki on ryöstetty minulta ne on hyvin kauniita

    • Anonyymi

      Kertokaa presidetillekki tarvin apua myös poliisi on mun värisokeus töiden kimpussa ei päästä irti poliisi ei osaa nyt mun vasen kätisyyttä ja myös aivopesu mua vaikka olin syytön

    • Anonyymi

      Ahtisaari vois ottaa tuon Oulun tutkija poliisin mun kimpusta pois oon vasenkätinen ja se ei osannut se poliisi mun nuoruudessa ensimmäistäkään asiaa vasenkätisyydestäni ja kuulustelu minua

    • Anonyymi

      Hermo ja aivo kuolin siinä kuulustelussa

    • Anonyymi

      Vasenkätisille on erinlsiset aivot ja sydän oikea käteisen pykolgia ei sovi ja voi olla tappava vasenkätelle ja onkin

    • Anonyymi

      Jos sitä ette vasenkätisyydestä tiennyt

    • Anonyymi

      Meillä on erinlaiset hermotki

    • Anonyymi

      Vasenkötistä pystyy myös kuulusteleen ja vasekötisen kanssa pystyy myös keskusteen jo osaa vasenkätisyyttä tai vasen käteinen osaa käyttää omia aivoja eritavslla

    • Anonyymi

      Jesse kehusmaa on nimeni nimeni tähden on Jesse kehusmaa taivas on punainen punainen on taivas

    • Anonyymi

      Jesse kehusmaa on nimeni nimeni n b Jesse kehusmaa onko teillä mukavaa . Mukavaako teillä nyt on vasen järistys ja vasenkätiset tapa omalla mielellä puhua oikean käteisellä jos enään osasin sitäkään ku sekin menee hukkaan jo on yksin kauan oikea käteisen maailmassa

    • Anonyymi

      Kysy minulta tietä ni kysyn mitä tietä .mikä se tie on .se on ajatus tie .mitä sinulla on sydämessäsi .se mitä teet sillä hetkellä kun näen kertoo mielesi näen sydämen sen jälkeen katsomalla sinun elämäsi ja osaan sinua auttaa vasenkötisyys

    • Anonyymi

      Vasenkätisyydessä on paljon muutakin on vain vaikea saada yhteyttä oikea kätiseen

    • Anonyymi

      Jos oli puu alussa ja kysyn mitä puussa oli .jos siellä oli omena se oli ja voi olla ollu minkä värinen vaan se pystyy olleen keltainen vihreä tai minkä värinen tahansa mutta jos se oli siellä punainen minussa se pystyy muttuun vaikka lilaksi

    • Anonyymi

      Apua mun pitäisi saada hoidettua skitsofreniaa omaisuuteni pitäisi takas saada . Lasit värisokeuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe