Kovin hiljaista ollut palstalla viime päivinä.
Olen vaihtamassa Focus-00 uuteen ja toisena vaihtoehtona on uusi Focus. Saa nyt nähdä, kun ensi viikolla pääsen koeajamaan.
Vaihtoon menevä Focus on ensimmäinen eurooppalainen autoni, sitä ennen meni 100A, Corolla, Camry, Primera ja Carina. Toyotan kanssa meni lähes ilman vikoja, Primerassa oli pari uusittavaa osaa. Focus hakkaa edellisten viat yhteenlaskettuna, mutta on se ollut muuten oikein mukava auto.
Olen miettinyt mistä tämä ero voi johtua? Olen tehnyt sellaisen huomion, että saksalainen suunnittelu ei anna periksi virheissään! Sama vika autossa seuraa mallisarjan loppuun ja jopa seuraavaan malliin.
Mistä tämä voi johtua? Vastaus on: Saksalainen luonteenlaatu! Kun katsomme Saksan historiaa, eteemme aukeaa peräänantamattomuuden karmea historia. Ensimmäisen maailmansodan aikana Saksan armeija ei pystynyt muuttamaan taktiikkaa vaan miehiä tapatettiin vuosikausia samoissa juoksuhaudoissa mätänemässä. Hyökkäysyrityksestä toiseen kerrattiin samaa vanhentunutta taktiikkaa ja miestä meni miljoonia. Periksi ei annettu, sota johti vallankumouksiin, maanmenetyksiin ym. mutta moraali ja periaatteet eivät horjuneet. Toisessa maailmansodassa lähdettiin samalla kaavalla Itävallan, Ranskan, Englannin ja Venäjän ja taas lopuksi jenkkien kanssa. Jälleen tuhottiin yksi sukupolvi, mutta huomatkaa, periksi ei annettu, taas moraali kesti, ja vielä kun Berliini valloitettiin, oli kansa Adolfin takana. Vasta kun johtaja lopetti itsensä, taipui kansa.
Älkää siis uskoko, että Focus oppisi historiastaan, ei niin kauan kuin saksalainen suunnittelija on päätösten takana, virheet on ja pysyy.
Mutta on se niin hyvä ajettava....
Saksalaisuus
21
4029
Vastaukset
- Itä-saksakin on saksaa
Ensinnäkin Ford Focuksella ja Saksalla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Ford on amerikkalainen autofirma jolla on valmistusta euroopassa.
Tällä hetkellä yhtään Focusta tai Mondeota ei tule Suomeen Saksasta.
Toyotaakaan ei mielletä Turkkilaiseksi auton valmistajaksi/suunnittelijaksi vaikka sillä on valmistusta Turkissa.
Lopettakaa huohottaminen sinne Saksaan sieltä ei juurikaan ole tänäpäivänä kerrottavaa kun puhutaan kehityksestä.- Namiska
Olen ymmärtänyt että Focus on suunniteltu Saksassa. Focuksen ongelmat ei johdu kokoonpanohallin sijainnista, aikä ruuvarin geneettisestä perimästä. Mielestäni Focuksen ongelma on reagoimattomuus ongelmiin, suunnittelijat ovat niin "hyviä" ettei virheitä voi olla, jolloin niitä ei voi korjatakaan.
Tähän ongelmaan tähtäsi alkuperäinen keskustelun avaukseni, ei niinkään vakavasti vaan itseäni kiinnostavana mielleyhtymänä.
Jos sitäpaitsi Focus ei ole saksalainen auto, ei myöskään Skoda ole tsekki- eikä saksalaisauto, firmahan perustettiin ennen kuin Tsekkoslovakiasta tiedettiin mitään, maa taisi olla Itavalta-Unkarin jonkinlainen yhteenliittymä.
- FocusMies
Missäpäin Suomenmaata pääset jo koeajamaan uutta Focusta? Täällä Kainuun korvessa auton saa ajoon vasta joulun jälkeen. On todella himo päästä kokeilemaan uutta Focusta ja miettimään mikä väri se uuteen Focukseeni sitten kävisikään!
Vaihda ihmeessä sinäkin kunnon auto, eli uusi Focus. Itellänikin on tällä hetkellä vm. 04 farkku Focus ja kilometrejä on ~30 000km.- Namiska
Autoja pitäisi olla jo maassa, keskiviikkona Pohjanmaalla.
- Focus -01
Namiska kirjoitti:
Autoja pitäisi olla jo maassa, keskiviikkona Pohjanmaalla.
Samaa tässä on odoteltu.
Pitäis päästä kokeilemaan ottaako polvi ovenkahvaan yhtä ärsyttävästi kuin C-Maxissa.
Ajo-ominaisuudet siinä varmaan on kohdallaan.
- lähes ex-fordisti
siis... nyt on pakko ottaa kantaa...
kahden voortin kokemuksella (ensin vokus ja kun en kerralla uskonut niin vielä sitten monteokin) voin sanoa, että kaikki hyvä ei todellakaan kumuloidu automerkkiin Ford. Positiivista on että kyseinen automerkki on hyvä ajaa ja riittävän kokoinen hintaansa nähden. Muttamutta... se mitalin toinen puoli: keksintö ei kauaa kunnossa kestä kun se taas on vietävä pajalle korjausta varten, siinä sivussa euro poikineen vaihtaa omistajaansa.
Se mitä tässä yritän havainnollistaa on se, että voorti on niitä merkkejä mitä mahtuu 13 kpl tusinaan mitä tulee laatuasioihin. Olen ajanut erimerkkisiä autoja jo 25-vuotta, ja vielä mikään muu merkki ei ole aiheuttanut näin paljon korjaustarvetta kuin tämä "kaikkien autojen äiti" Ford (mukaanlukien jopa Lada 1200...)- era
kolmas focus menossa eikä ongelmia,huoletonta ja halpaa ajamista.
- Timo
era kirjoitti:
kolmas focus menossa eikä ongelmia,huoletonta ja halpaa ajamista.
Miksi sitten olet vaihtanut jo kolmanteen?
Et kai vain faceliftin vuoksi? Eikö olisi tullut enemmän rahalle vastinetta kun olisi ajanut yhdellä pidempään kun kerran löysit loisto yksilöt. - era
Timo kirjoitti:
Miksi sitten olet vaihtanut jo kolmanteen?
Et kai vain faceliftin vuoksi? Eikö olisi tullut enemmän rahalle vastinetta kun olisi ajanut yhdellä pidempään kun kerran löysit loisto yksilöt.ekan vaihdoin pois lähinnä värin takia,oli sellainen heräteostos,mutta oli hyvä auto eli ostin uuden samanlaisen.Vuosi sitten laitettiin koira ja niin tuli farkun tarve.keväällä näin focuksen tarjouksen niinpä sit tilasin ja 6/04 saatiin.
- Uusi Focus farmari
Missä valmistetaan suomeen tulleet ja tulevat farmari Focukset. Auto otettu käyttöön 9/2004
- foc
No ainakin hatchbackit tulivat aikaisemmin Saarlousista, joka siis ons kaupunki Saksassa lähellä Ranskan rajaa. Kuten yleensä, valmistuspaikkakunnan voi selvittää VIN-numeron perusteella. Ohjeet sen tulkitsemiseen löytyvät Googlella.
- Focus -01
foc kirjoitti:
No ainakin hatchbackit tulivat aikaisemmin Saarlousista, joka siis ons kaupunki Saksassa lähellä Ranskan rajaa. Kuten yleensä, valmistuspaikkakunnan voi selvittää VIN-numeron perusteella. Ohjeet sen tulkitsemiseen löytyvät Googlella.
ellen nyt väärin muista.
Hatchbackit Saksasta. Sedan ja farkku Belgiasta kuten myös Mondeo (hmm...oliskohan Belgiassa juuri ne huonommat ovikitit). - jape
Focus -01 kirjoitti:
ellen nyt väärin muista.
Hatchbackit Saksasta. Sedan ja farkku Belgiasta kuten myös Mondeo (hmm...oliskohan Belgiassa juuri ne huonommat ovikitit).Focuksia valmistetaan Saksassa ja Espanjassa. Belgiassa ei valmisteta Focusta, ainostaan Mondeota.
- Ihmettelijä
Ei kai nyt sentään?
- Namiska
Kopioin yllä olevan tähän samaan ihmettelyyn liittyen:
Olen ymmärtänyt että Focus on suunniteltu Saksassa. Focuksen ongelmat ei johdu kokoonpanohallin sijainnista, aikä ruuvarin geneettisestä perimästä. Mielestäni Focuksen ongelma on reagoimattomuus ongelmiin, suunnittelijat ovat niin "hyviä" ettei virheitä voi olla, jolloin niitä ei voi korjatakaan.
Tähän ongelmaan tähtäsi alkuperäinen keskustelun avaukseni, ei niinkään vakavasti vaan itseäni kiinnostavana mielleyhtymänä.
Jos sitäpaitsi Focus ei ole saksalainen auto, ei myöskään Skoda ole tsekki- eikä saksalaisauto, firmahan perustettiin ennen kuin Tsekkoslovakiasta tiedettiin mitään, maa taisi olla Itavalta-Unkarin jonkinlainen yhteenliittymä. - Mauge
Namiska kirjoitti:
Kopioin yllä olevan tähän samaan ihmettelyyn liittyen:
Olen ymmärtänyt että Focus on suunniteltu Saksassa. Focuksen ongelmat ei johdu kokoonpanohallin sijainnista, aikä ruuvarin geneettisestä perimästä. Mielestäni Focuksen ongelma on reagoimattomuus ongelmiin, suunnittelijat ovat niin "hyviä" ettei virheitä voi olla, jolloin niitä ei voi korjatakaan.
Tähän ongelmaan tähtäsi alkuperäinen keskustelun avaukseni, ei niinkään vakavasti vaan itseäni kiinnostavana mielleyhtymänä.
Jos sitäpaitsi Focus ei ole saksalainen auto, ei myöskään Skoda ole tsekki- eikä saksalaisauto, firmahan perustettiin ennen kuin Tsekkoslovakiasta tiedettiin mitään, maa taisi olla Itavalta-Unkarin jonkinlainen yhteenliittymä.Jotta juttu ei jäis ihan kokonaan Esson pöytäkeskusteluksi, niin laitetaan jotain dokumenttia pöytään.
It is produced by factories in Saarlouis, Germany; Valencia, Spain; Vsevolzhsk near Saint Petersburg, Russia; Hermosillo, Mexico; Pacheco, Argentina; and Wayne, Michigan in the U.S.
VIN code info:
your VIN code starts like this
*1234567891011121314151617*
World Manufacturer Identifier (digits 1 to 3)
9BF = Ford Brazil (Brazil)
SFA = Ford Motor Company Ltd. (England)
TW2 = Ford Lutisania sarl (Portugal)
UNI = Henry Ford and Son Ltd. (Ireland)
VS6 = Ford Espana sa (Spain)
WF0 = Ford Werke A.G. (Germany)
WF1 = Ford Werke A.G. (Germany)
XLC = Ford Nederland nv (Netherlands)
Body Type (digits 4 and 10)
3 = van high roof
5 = combi high roof
A = 5-door hatchback
B = 3-door hatchback
C = 2-door coup�
D = 2-door estate/wagon/clipper
E = 3-door hatchback
F = 4-door saloon
G = 5-door multi-purpose vehicle
L = 2-door cabriolet
N = 5-door estate/wagon/clipper
P = 2-door single cab pick-up
T = 2-door saloon
V = 2-door van
W = 3-door van
XX (digits 5 and 6)
Assembly Line (digit 7)
B = Ford Great Britain (own assembly)
C = Ford Great Britain (assembly by affiliate)
C = Ford Lusitana S.A.R.L., Azambuia, Portugal (own assembly)
E = Ford Germany (assembly by affiliate)
G = Ford Germany (own assembly)
L = Ford Brazil (own assembly)
S = Japan (own assembly)
W = Ford Spain (own assembly)
Z = Unites States (own assembly)
Assembly Plant (digit 8 )
A = Cologne (Germany)
A = Dagenham (United Kingdom)
A = Ipiranga (Brazil)
B = Genk (Belgium)
B = Halewood (United Kingdom)
B = Sao Bernado (Brazil)
C = Langley (United Kingdom)
C = Saarlouis (Germany)
E = Cork (Ireland)
F = La Villa (Mexico)
G = Barcelona (Spain)
H = Hiroshima (Japan)
J = Caracas (Venezuela)
K = Rheine (Germany)
M = Rheine (Germany)
N = Amsterdam (Netherlands)
P = Azambuja (Portugal)
P = Valencia (Spain)
S = Setubal (Portugal)
V = Flat Rock (United States)
Production Model (digit 9)
A = Escort, Orion
B = Cortina, Cougar, Mondeo, Sierra, Taunus
D = Focus
E = Capri, Puma
F = Fiesta
G = Granada, Scorpio
J = Fiesta
O = Mustang
R = Ka
S = Galaxy
W = Galaxy
Production Year and Month (digit 11 and 12)
VIN Position 11 - Year of Manufacture
W 1998
X 1999
Y 2000
1 2001
2 2002
3 2003
4 2004
5 2005
VIN Position 12 - Month of Manufacture
1998--1999--2000--2001--2002--2003--2004--2005
Jan L C B J L C B J
Feb Y K R U Y K R U
Mar S D A M S D A M
Apr T E G P T E G P
May J L C B J L C B
Jun U Y K R U Y K R
Jul M S D A M S D A
Aug P T E G P T E G
Sep B J L C B J L C
Oct R U Y K R U Y K
Nov A M S D A M S D
Dec G P T E G P T E
Production Sequence Number (digits 13 to 17)
from 10001 to 59999
- heimo
Pitää katsoa miten laadukas tää uusi Fokus on.
Aika varmaan näyttää mitkä osat leviää käsiin. - "Mutta on se niin hyvä...
Osta Wokkipannu = Japski. Ei ne 2005 Fokuksen viat sillä koeajollasi todennäköisesti "yllätä"?
Itse kävin pikalenkillä 2005 2.0 Sportin kanssa.
Hyvästä on tullut vieläkin parempi, joku uskaltanee väittää, jopa luokkansa paras.
Oma 1,6 2001 Focus, ajettu n. 65000 km ilman kittivikoja ym. murheita. Määräaikaiset todella ystävällisessä merkkiliikkeessä.
Onneksi on valinnan vapaus. Päätös on oma. Ei ikinä Japanilaista. Mistään hinnasta.- Ei enää toista Fordia
Focus on epäilemättä hyvä ajaa ja antaa tukevan kuvan (kuten Mondeokin). Valitettavasti koeajot eivät paljasta sitä miten auto pidemmän päälle toimii ja kuinka luotettavasti.
Et voi olla koeajotilanteessa tietoinen siitä kestävätkö vetonivelet, ruostuvatko ovet, onko pikkumurheita joiden takia saat ravata kerran kuussa takuuhuollossa. Et todellakaan. Sen kertovat vasta kilometrit.
Nämä kestävyys ja luotettavuus asiat ovat sellaisia jotka tulevat esiin vasta kun olet ajanut autollasi 2-3 vuotta. Jos kaduttaa silloin, on vähän myöhäistä. Valitettavasti
Fordin jälleenmyyntiarvo on muuten myös seikka joka mitataan muullakin kuin ajo-ominaisuuksilla ja 17-tuuman vanteilla. Näiden lisäksi vaikuttavat nk tyyppiviat tai äällä "Fordin ominaisuuksiksi" kutsutut murheet. Siksi Fordin hinnat tippuvat niin nopeasti. - Heimo
Ei enää toista Fordia kirjoitti:
Focus on epäilemättä hyvä ajaa ja antaa tukevan kuvan (kuten Mondeokin). Valitettavasti koeajot eivät paljasta sitä miten auto pidemmän päälle toimii ja kuinka luotettavasti.
Et voi olla koeajotilanteessa tietoinen siitä kestävätkö vetonivelet, ruostuvatko ovet, onko pikkumurheita joiden takia saat ravata kerran kuussa takuuhuollossa. Et todellakaan. Sen kertovat vasta kilometrit.
Nämä kestävyys ja luotettavuus asiat ovat sellaisia jotka tulevat esiin vasta kun olet ajanut autollasi 2-3 vuotta. Jos kaduttaa silloin, on vähän myöhäistä. Valitettavasti
Fordin jälleenmyyntiarvo on muuten myös seikka joka mitataan muullakin kuin ajo-ominaisuuksilla ja 17-tuuman vanteilla. Näiden lisäksi vaikuttavat nk tyyppiviat tai äällä "Fordin ominaisuuksiksi" kutsutut murheet. Siksi Fordin hinnat tippuvat niin nopeasti.Olet todellakin oikeassa tuossa. Itelläni on 99 focus :vetarit vaihdettu ja ovit konepelti vaihdettu. Kilsoja takana 89ooo. Ajan vuodessa siis todella vahän. Onneksi ovia ei tarvinnut vaihtaa omaan laskuun. Nyt taas on Hihnankiristin alkanut ulvoa. Onse kiva että naapurit ja muut kanssa autoilijat saavat kuulla ihan fyysisesti miten foorti vinkuu. UUden fokuksen suhteen olen todella EPÄILEVÄ , en todellakaan aio vaihtaa toiseen PASKAAN kotteroon.
- era
Heimo kirjoitti:
Olet todellakin oikeassa tuossa. Itelläni on 99 focus :vetarit vaihdettu ja ovit konepelti vaihdettu. Kilsoja takana 89ooo. Ajan vuodessa siis todella vahän. Onneksi ovia ei tarvinnut vaihtaa omaan laskuun. Nyt taas on Hihnankiristin alkanut ulvoa. Onse kiva että naapurit ja muut kanssa autoilijat saavat kuulla ihan fyysisesti miten foorti vinkuu. UUden fokuksen suhteen olen todella EPÄILEVÄ , en todellakaan aio vaihtaa toiseen PASKAAN kotteroon.
toioitaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628