Toivotaan että joku oikeasti puuttuu tuohon minimax hölmöilyyn!
Taas kaato eikä tällä kertaa päästy edes ensimmäiseen mutkaan! Kuskeilla ei oo mitään älyä ajamisessa ja kilpakumppaneita työnnetään surutta pois tieltä.
Nuoremmat törmäilee osaamattomuuttaan ja vanhemmat typeryyttään.
Toivotaan että kuljettaja on kunnossa.
Minimax hölmöily jatkui
33
92
Vastaukset
- Eimennytniin
Ei ollut koko viikonlopun aikana yhdessäkään luokassa kaatoja. Jos et erota että onko kartti pyörillään vai ei, niin et voi täälläkään esittää tapahtumattomia asioita faktoina.
Lauantainen ambulanssi vietailu osoittautui onneksi lähinnä säikähdykseski ja muutamaksi mustelmaksi, joita saat myös pelatessasi jalkapalloa...- minimäksi
Eli jos ei katkea luita niin kaikki meni hienosti?
- Kaatoja
MiniMaxissa kaadettiin ainakin kertaalleen
- hyvänäkö
Kaatoja kirjoitti:
MiniMaxissa kaadettiin ainakin kertaalleen
Oletpa ollut tarkkaavainen
- hfhfhfhlL
Jo on kommentti! Vai tulee jakapallossakin tuollaisia mustelmia!? No kartti kun kaatuu on hiton hyvä onni jos selviää mustelmilla! Ja aina ei todellakaan selviä. Tarpeeksi tuollaisia hölmöilyjä niin ennemmin tai myöhemmin sattuu pahasti.
- iuyyy
Ei tainnu montaa lähtöä olla ilman jonkunlaista kasaa eka mutkassa.
- yyttui
Minimax huoltajat on vieraantunu todellisuudesta. Luullaan että törmäily kuuluu lajiin.
- taasjotainmiettimistä
Se ambulanssikäynti on sen takia , että osaava hoitohenkilökunta tekee päätöksen mahdollisista jatkotoimista jos tarvetta. Ovat töissä ja on ammattitaito / vakuutettuja työnantajan puolesta. Ensiapuryhmät ovat lisänä . Jos näin ei olisi ja sattuisi jotain ,kun oltaisiin talkoosairaanhoitajilla liikkellä vastaavassa tilanteessa , niin vastuukysymykset ovat sitten niitä mihin kukaan ei halua joutua , Saa mahdollisesti maksaa lopun ikänsä korvauksia . Moititaan täällä vaan toisiamme ja sama meno jatkuu taas seuraavassa kisassa , ei se muuksi muutu , osa porukka lopettaa , aina tulee uusia tilalle .
- Sairasauto
Lahdessa kilp.joht ei suostunut jatkamaan kilpailutapahtumaa ennenkuin bulassi oli tyhjä vaikka ambulassi henkilökunta antoikin luvan jatkaa. Esimerkillistä toimintaa!!
- lanssistalanssiin
Sekin on ihan säännöissä ..... ei siis mitään ihmeellistä
- IsäMursu
Siirryttäessä Cadett luokasta suoraan Mini Max:iin on vauhtiero liian suuri. Ikärajojen muutoksella ei saavuteta muuta, kuin harrastajamäärien väheneminen. Vauhtia on helppo pudottaa teknisillä ratkaisuilla. Hinta on vain muutamia kymppejä.
- Poikamiehet
Niinpä. Osta raket 95. Ja kisoja on myös enemmän kuin rotaxissa.
- tottatosiaan
Poikamiehet kirjoitti:
Niinpä. Osta raket 95. Ja kisoja on myös enemmän kuin rotaxissa.
Voisi olla esim kovempi rengas , kuin raketissa aikanaan.
- IsäMursu
Poikamiehet kirjoitti:
Niinpä. Osta raket 95. Ja kisoja on myös enemmän kuin rotaxissa.
En kommentoinut pelkästään omasta puolestani, vaan useamman nykyisen cadett-harrastajan isän puolesta, joilla on jo Rotax hankittuna.
Raket 95 -luokassa on sama ongelma kuin aikoinaan 85 -luokassa. Moottoreissa on kohtuuttoman suuret tehoerot -> valikoituu kultamunia, jotka sitten maksaa moninkertaisesti pakettikoneeseen verrattuna. - en_tunne_lajia
IsäMursu kirjoitti:
En kommentoinut pelkästään omasta puolestani, vaan useamman nykyisen cadett-harrastajan isän puolesta, joilla on jo Rotax hankittuna.
Raket 95 -luokassa on sama ongelma kuin aikoinaan 85 -luokassa. Moottoreissa on kohtuuttoman suuret tehoerot -> valikoituu kultamunia, jotka sitten maksaa moninkertaisesti pakettikoneeseen verrattuna.tehoerot johtuu enemmänkin siitä, että häntäpää tahkoo vuodesta toiseen huoltamattamatta koneita kunnolla, kärki uusii kaikki sisuskalut säännöllisesti ja heillä on erikseen harkkakone, millä tahkota harjoitusajoa.
- assddffghjö
Eikö kannattaisi olla niin rehellinen, että myöntää reilusti sen tosiasian, että cadetista minimaxiin on aivan liian iso harppaus.
- IsäMursu
assddffghjö kirjoitti:
Eikö kannattaisi olla niin rehellinen, että myöntää reilusti sen tosiasian, että cadetista minimaxiin on aivan liian iso harppaus.
Juuri näin, kuten assddffghjö ;-) sanoi. Järki käteen ja tehot alas Mini Maxista. Eihän sillä kolareita täysin estetä, mutta vauhtia rajoittamalla nuoret kuljettajat saavat ainakin lisää reagointiaikaa.
- IsäMursu
en_tunne_lajia kirjoitti:
tehoerot johtuu enemmänkin siitä, että häntäpää tahkoo vuodesta toiseen huoltamattamatta koneita kunnolla, kärki uusii kaikki sisuskalut säännöllisesti ja heillä on erikseen harkkakone, millä tahkota harjoitusajoa.
En minäkään väitä lajia tuntevani, mutta kokemusperäisesti voin Radnen valmistamista 85, 95 ja 125 koneista sanoa, ettei niitä kaikkia valitettavasti saa kulkemaan kilpailukykyisesti.
Harrastajamäärät on viimeisen kymmenen vuoden aikana laskeneet voimakkaasti. Lajille ei ole lajille hyödyksi tilanteet, joissa moottoria vaihdetaan vuosittain tai moottoria joutuu jatkuvasti päivittämään. Kaikki lajiliiton tai sarjajärjestäjin toimet, joilla kasvatetaan lajin kustannuksia, vaikuttavat harrastajamääriin negatiivisesti . - korjaamongorilla
samanlailla se lähdössä rytisee, vaikka olis heppa tai kaksi vähemmän kuin nyt, jos kovasta vauhdista lähetetään tai tuupitaan perään. Siinä olen kyllä täysin samaa mieltä, että cadetista suoraan ei kannata lastansa Minimaxiin laittaa missään nimessä vaikka säännöt sen sallisikin.
Tämä on vähän kuin suomalainen viinakeskustelu. Muutaman törtön vuoksi haluttais kieltää kaikilta koko huvi :) - äöz
IsäMursu kirjoitti:
Juuri näin, kuten assddffghjö ;-) sanoi. Järki käteen ja tehot alas Mini Maxista. Eihän sillä kolareita täysin estetä, mutta vauhtia rajoittamalla nuoret kuljettajat saavat ainakin lisää reagointiaikaa.
Miksei Minimaxissa noudateta vastaavaa junior / yleinen jakoa kuin muussakin kartingissa. Jospa tällä jaolla kokeneemmat ja kokemattomammat eri aikaan eri lähdöissä onnistuisi paremmin.
- kaartinguru
Tää koko säätö alko ku alettiin himoamaan hienompaa ja "tasalaatuisempaa " kalustoa kf6 :n muodossa tänne takapajulaan, mutta mitä sitten tapahtui. Ne jotka ovat olleet mukana kymmenen vuotta tietävät. Ja tälle säätämiselle ei tunnu loppua tulevan.
- dsfsdfsdfsdfsfs
IsäMursu kirjoitti:
Juuri näin, kuten assddffghjö ;-) sanoi. Järki käteen ja tehot alas Mini Maxista. Eihän sillä kolareita täysin estetä, mutta vauhtia rajoittamalla nuoret kuljettajat saavat ainakin lisää reagointiaikaa.
130 kg auto on liian painava 10 vuotiaalle vaikka vauhdista pari sekuntia nipistettäisiin. Muutama vuosi sitten 10 vuotiaat ajoi 95 kg painavilla autoilla ennen kuin tämä viime vuosien luokkahullutus alkoi. Puolet painoa lisää tarkoittaa kaksinkertaista energiamäärää joka kohdistuu pikkukuskiin kaadossa vaikka vauhti pysyisi samana.
- korjaamongorilla
KF6-luokka ja kisat oli hienoja! Tosin siellä rytisi samanlailla kuin nyt minimaxissa, mutta mitä sitten?
No eipä hätää, sedät on taas heränneet ja tulee ja korjaa tilanteen. Ensin keksitään lääke, sitten keksitään tauti, parannetaan se väkisin, ja lopussa potilas kuolee. Sitten voikin mennä muutamaksi vuodeksi päiväunille, kun enää ei kukaan kolaroi missään ja maassa vallitsee hiljaisuus ja rauha. Aamen.- Voisikohan
Voisiko jonkinmoinen rytinä KF6:sessa ja iso rytinä MiniMaxissa johtua KF6:n pari sekuntia raksua nopeammista vauhdeista ja MiniMaxin 5 sekuntia raksua nopeammista vauhdeista? Muistetaan että puikoissa on 10 vuotiaita joista osa on ajanut vasta vähän aikaa.
- korjaamongorilla
En pistäisi läheskään kaikkia kolareita pienempien piikkiin. Silloin ja nytkin näyttäisi nämä kokeneemmat säheltävän yhtälailla. Kovaa tuomarointia ja entistä kovempia sanktioita kannatan.
No joo, kovempi vauhti on tietysti riskitekijä, mutta moottorin tehoja enemmän lähdössä vaikuttaa dumari, jos se antaa lähtömuodostelman tulla viivalle liian lujaa.
Ehkä ne muualla maailmassa vaan ajaa perkeleen kovaa isolla porukalla ja riskit on vähän suuremmat. Matkitaan me täällä ruotsalaisten keppananlaimennusta: seurauksena nousee taas joku uusi raksua nopeampi luokka ja kauppa käy. Sitten nousee sedät päikkäreiltä ja sama säätö alkaa taas. - ooohaaah
Oman kokemuksen perusteella uskallan väittää että mitä hiljempaa tullaan lähtöön sen enemmän kolareita. Kun paalumies painaa kaasun pohjaan vikassa mutkassa, jono ehtii venyä lähemmäs normaalia ennen ekaa mutkaa. Ainakin winter cupissa mitä kovempaa lähtöihin tultiin, sen vähemmän kolareita.
- Riskithallintaan1
korjaamongorilla kirjoitti:
En pistäisi läheskään kaikkia kolareita pienempien piikkiin. Silloin ja nytkin näyttäisi nämä kokeneemmat säheltävän yhtälailla. Kovaa tuomarointia ja entistä kovempia sanktioita kannatan.
No joo, kovempi vauhti on tietysti riskitekijä, mutta moottorin tehoja enemmän lähdössä vaikuttaa dumari, jos se antaa lähtömuodostelman tulla viivalle liian lujaa.
Ehkä ne muualla maailmassa vaan ajaa perkeleen kovaa isolla porukalla ja riskit on vähän suuremmat. Matkitaan me täällä ruotsalaisten keppananlaimennusta: seurauksena nousee taas joku uusi raksua nopeampi luokka ja kauppa käy. Sitten nousee sedät päikkäreiltä ja sama säätö alkaa taas.Tää toimii näin siihen asti että jotain peruuttamatonta käy. Sitten kärsii pahasti koko karting ja autourheilu. Turhia riskejä ei kannattaisi Suomessa ajettavien luokkien kanssa ottaa kun ajamaan oppii, erittäin hyvinkin, myös kalustolla joka vauhdiltaan ja painoltaan on sopiva tuon ikäisille.
- sert6y5hawse5
Muutama fakta. Minimax on noin sekunnin hitaanpi esim Kouvolassa kuin Yamaha jota pääsee ajamaan vasta 13 vuotiaana. Yhdeksän vanha kuljettaja ei ole missään nimessä valmis ajamaan tälläistä nopeutta. Ja tälläisellä painolla. Miettikääpä nut tosissanne. Ero cadettiin on 45 kiloa. Jotain järkeäkin saa käyttää
- ghyiikf
Jos pelkkä kartti ilman kuskia painaa sata kg niin se on ihan liikaa.
- OHaapalainen
Pitänee tässä kai sanoa omakin kommetti sekaan.
Cadetista tulee pieniä ( heikkoja ja kevyitä) kuljettajia suoraan mini maxiin. Jos painoraja on 130 kg kuten aiemmin mainittiin, niin eihän noin nuorten voimat riitä millään ajamaan noita autoja kunnolla kun on lämmin ja rataan tulee pitoa. Toiseksi on jo vaarallista. CIK tiputtamassa KFJ:n tilalle (OKJ)tulevaa painorajaa 140 kg ja OK (KF:n tilalle ) 145 kiloon. Syynä on painavien karttien vaarallisuus. Ja KF:ssä suurin osa kuljettajia on jo aikuisia eli mini max autot painavat pienellä kuljettajalla enemmän kuin aikuisten autot = erittäin vaarallista.
Lisäksi tulee vielä nopeus. Näin 2011 Kotkassa jonkun harjoittelevan kyseisellä autotyypillä ja pidin sitä aivan liian nopeana noin nuorille kuljettajille. Positiivisena asiana on, että ajavat sentään samankokoisilla rungoilla kaikki. Toisin kuin pari vuotta sitten jolloin osalla raketin runko ja osalla iso runko. Oli aivan hullua.
Karting isinä tiedän että iseillä yleensä hirveä kiire mahdollisimman nopeaan autoon, mutta kyllä sitä ehtii myöhemminkin. Joku voi toki olla nuorenakin valmis ajamaan nopeampia autoja, mutta suurin osa ei. Ajattelee isit mitä tahansa.- jhuk
Näin on! Paitsi että osa ajaa 950mm Cadetti rungolla ja osa 1010 raksu rungolla.
950mm runko on ihan liian pieni/kapea minimaxiin.
- ergqwqE
Onneksi ikäraja nousee. Fakta
- hhdh
Ja teho laskee n.3hv vääntöä katoaa reilusti. Painolle ei paljoa voi tehdä ku mosa on niin painava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075658Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453723Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4552601Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2641641- 871376
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito141322Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321313- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511206