Kuka on ateisti?

uskonkuitenkin

Onko hän Jumalan kieltäjä?
Kun ateisti ei usko Jumalaan, silloin hän on uskovainen tavallaan. Kun pitää uskoa, ettei ole Jumalaa. Niin voiko sen lastea tavallaan uskonnoksi?

Vai onko kriittinen ateisti sellainen, joka antaa jumallalle mahdollisuuden olla, jos se tieteellisesti todistetaan. Vai haluaisiko ateisti silloinkin kieltää Jumalan?
Siis haluaa olla Jumalan kieltäjä joka tapauksessa.

No tää on tätä samaa pyöritystä, sori..

61

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.Teisti

      Kyllä ateistit, ainakin positiiviset ateistit, ovat oikeastaan jumalankieltäjiä. Jumalankieltäjähän on yksinkertaisesti henkilö, joka on sitä mieltä, että mitään jumalaa (tai jumalia) ei ole olemassa.
      Uskovaiset kylläkin usein haluavat määritellä jumalankieltäjäksi henkilön, joka (muka) tietää, että Jumala on olemassa, mutta ei vain halua uskoa häneen, haluaa "kieltäytyä" uskomasta häneen.
      Minulle ainakin (jumalan) kieltäminen, ja ateismi, tarkoittaa teismin negaatiota eli kieltoa (ei kieltäytymistä).
      >"Kun ateisti ei usko Jumalaan, silloin hän on uskovainen tavallaan. Kun pitää uskoa, ettei ole Jumalaa. Niin voiko sen lastea tavallaan uskonnoksi?"<
      Ateisti ei ole uskovainen, koska ateismi ei ole uskontoa. Eihän teismikään ole uskontoa: teismi on käsitys, että on olemassa (persoonallinen) jumala. Kyseessä on siis väitelause olemassaolosta, ei uskonnollisesta uskosta (faith). Eikä kyse ole myöskään siitä, että "pitäisi" uskoa jotain.
      >"Vai onko kriittinen ateisti sellainen, joka antaa jumallalle mahdollisuuden olla, jos se tieteellisesti todistetaan. Vai haluaisiko ateisti silloinkin kieltää Jumalan?
      Siis haluaa olla Jumalan kieltäjä joka tapauksessa."<
      Ei "jumalankieltäminen" ole mikään itsetarkoitus. Jumalasta ei ole koskaan löytynyt mitään näyttöä, joten ei ole mitään syytä olettaa, että jokin jumala olisi olemassa (negatiivinen ateismi).

      • Ei välttämättä.

        Minä olen vakuuttunut siitä että, jumalia ei ole olemassa. Tämä tekee minusta antamasi määritelmän mukaan positiivisen ateistin.
        En kuitenkaan kiellä jumalien olemassaoloa, sillä tunnistan täysin sen, että voin olla minkä tahansa asian osalta väärässä, huolimatta siitä kuinka vakuuttavalta nämä asiat minusta henkilökohtaisesti sitten ikinä vaikuttavatkaan.

        Tämä tarkoittaa sitä, ettei ainutkaan tällä hetkellä hyväksymäni vastaus, näkemys, uskomus taikka asia josta olen vakuuttunut taikka vakuuttumatta, ole sellaisessa asemassa, jossa katsoisin sen olevan absoluuttisesti tosi.
        Pragmaattisesti asiaa tarkasteltaessa minä toki käyttäydyn ikään kuin kaikki näkemykseni joista olen vakuuttunut vastaisisivat sitä mikä varsinainen todellisuus on, mutta teen näin ainoastan välttämättömyydestä.

        Näissä olemassaoloa koskevissa kysymyksissä, en näe mitään syytä kieltää yhtään mitään. Itse kun en näe jonkin olemassaolon olettamista ensisijaiseksi lähtökohdaksi.
        Kieltämiseen ei siis ole mitään syytä, kun jonkin asian olemassaolosta on järkevää lähteä keskustelemaan vasta sitten kun sen olemassaolo on osoitettu. Ennen tätä koko kysymys on vailla merkitystä.


      • A.Teisti

        Minusta tuntuu, että sanoilla "jumalankieltäjä" ja "jumalankieltäminen" on niin huono maine, että niitä ei haluta käyttää ja niitä voidaan pitää liian provosoivina. Ja varsinkin uskovaiselle ne ovat "kauhistus". Mutta siinähän on kyse ainoastaan siitä, että lause "Jumala on olemassa" muutetaan kielteiseen muotoon "Jumalaa ei ole olemassa".
        Edellä kirjoittamasi perustella sanoisin, että olet jumalankieltäjä, koska mielestäsi mitään jumalia ei ole olemassa. Ei siihen vaadita täydellistä varmuutta, eihän juuri mikään ole täysin varmaa, jos mennään tarpeeksi filosofisiksi. Mutta ei sinun silti tarvitse välttämättä olla positiivinen ateisti. Jos sinulla ei ole mitään perusteita olettaa, että jokin jumala olisi olemassa, olet negatiivinen ateisti.


      • A.Teisti kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että sanoilla "jumalankieltäjä" ja "jumalankieltäminen" on niin huono maine, että niitä ei haluta käyttää ja niitä voidaan pitää liian provosoivina. Ja varsinkin uskovaiselle ne ovat "kauhistus". Mutta siinähän on kyse ainoastaan siitä, että lause "Jumala on olemassa" muutetaan kielteiseen muotoon "Jumalaa ei ole olemassa".
        Edellä kirjoittamasi perustella sanoisin, että olet jumalankieltäjä, koska mielestäsi mitään jumalia ei ole olemassa. Ei siihen vaadita täydellistä varmuutta, eihän juuri mikään ole täysin varmaa, jos mennään tarpeeksi filosofisiksi. Mutta ei sinun silti tarvitse välttämättä olla positiivinen ateisti. Jos sinulla ei ole mitään perusteita olettaa, että jokin jumala olisi olemassa, olet negatiivinen ateisti.

        Itse tosin sanoisin että: Olen vakuuttunut siitä, että jumalia ei ole olemassa.
        Ero näissä on se että:
        Jumalia ei ole olemassa; on väite lause.
        Olen vakuuttunut siitä, että jumalia ei ole olemassa; ilmaisee mikä minun henkilökohtainen käsitykseni asiasta on.

        Ensimmäinen tekee väitteen siitä millainen todellisuus on ja jäkimmäinen kuvaa sitä mikä minun todellisuus käsitykseni on. Ja huolimatta siitä, että minä toki katson oman todellisuuskäsitykseni vastaavan sitä mikä todellisuus on, muutoin en olisi vakuuttunut siitä, en näe, että näillä kahdella olisi välttämättömästi mitään tekemistä toistensa kanssa.

        >>> Jos sinulla ei ole mitään perusteita olettaa, että jokin jumala olisi olemassa, olet negatiivinen ateisti. <<<

        Toki, mutta en ole myöskään nähnyt ainuttakaan todistetta taikka argumenttia jumalien olemassaolo puolesta, joka olisi vakuuttanut minut siitä, että jollakin olisi olemassa perusteltavissa oleva syy uskoa jumalien olemassaoloon.
        Mistä johtuen olen myös vakuuttunut siitä ettei jumalia ole olemassa.


      • A.Teisti

        Tuo ero tulee siitä, käsitetäänkö ateismi ontologiseksi vai epistemologiseksi kysymykseksi.
        Ateismi ontologisena kysymyksenä. On vain kaksi vaihtoehtoa: Teismi = jumala on olemassa tai Ateismi = jumala ei ole olemassa.
        Ateismi epistemologisena kysymyksenä. Tässä on kyse henkilön X käsityksestä (tai tiedosta) jumalan olemassaolon suhteen.
        Teismi = henkilö X on sitä mieltä, että jumala on olemassa.
        Ateismi = henkilö X on sitä mieltä, että jumala ei ole olemassa, joko siksi, ettei ole perusteita (todisteita tai argumentteja) olettaa, että jumala olisi olemassa (negatiivinen ateisti) tai siksi, että on perusteita olettaa, että jumala ei ole olemassa (positiivinen ateisti).
        Tässä on myös vaihtoehto: Agnostisismi = henkilö X on sitä mieltä, että ei ole mahdollista tietää, onko jumala olemassa vai ei.
        Minusta lauseet "olen sitä mieltä, että jumalia ei ole olemassa" ja "olen vakuuttunut siitä, että jumalia ei ole olemassa" tarkoittavat samaa.


      • Ateismi = henkilö X ei ole sitä mieltä, että jumal[i]a olisi olemassa.


    • Kiinnnnostunut

      Jos joku jumala tieteellisesti todistetaan, niin ei kai silloin enää ateisti voi olla, mitä sen jälkeen, niin sehän on ihmisten ihan oma asia

      • Voi tietysti olla. Onhan esim. evoluutiodenialisteja ja ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen suhteen denialisteja, vaikka evoluutio ja ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos ovat havaittuja ilmiöitä. Aina näköjään voi kieltäytyä tieteellisestäkin evidenssistä. Mutta sen verran myötäilen, että ateistiksi itsensä määrittelevien määrä tuon spekulatiivisen evidenssin (siis jos jokin jumala todistettaisiin olevaksi tieteellisesti) valossa vähenisi.


      • "Jos joku jumala tieteellisesti todistetaan, niin ei kai silloin enää ateisti voi olla"

        Voi olla. Minä en usko mihinkään jumalolentoon. Jos joku jumalolennoista saataisiin vakuuttavasti todistettua (jota pidän erittäin epätodennäköisenä), en edelleenkään uskoisi siihen. Tietäisin siitä.


      • jkghjgj
        Kaoottinen kirjoitti:

        Voi tietysti olla. Onhan esim. evoluutiodenialisteja ja ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen suhteen denialisteja, vaikka evoluutio ja ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos ovat havaittuja ilmiöitä. Aina näköjään voi kieltäytyä tieteellisestäkin evidenssistä. Mutta sen verran myötäilen, että ateistiksi itsensä määrittelevien määrä tuon spekulatiivisen evidenssin (siis jos jokin jumala todistettaisiin olevaksi tieteellisesti) valossa vähenisi.

        No, etenkin evoluution kohdalla todisteet ovat vielä hieman heikkoja ja lajien syntymisen mekanismista on vielä paljon kiistaa (tästä on kymmeniä, ellei satoja eri teorioita), eikä kukaan oikeasti vielä tiedä, miten eri lajit ovat syntyneet. Evoluutio on vain erittäin todennäköinen mahdollisuus, mutta ei sitä ole kyetty todistamaan. Darwinin havainnotkin eri peipoista jne olivat lähinnä vain lajin sisäisiä muunnelmia, ei oikeasti uusia lajeja. Ei Darwin kyennyt selittämään, miten apinasta on tullut ihminen, eikä sitä kukaan pysty aukottomasti nytkään selittämään. Siltä vain näyttää luiden perusteella, mutta siinä se.

        Ilmastonmuutoksen suhteenkin monet asiat ovat teorioiden varassa. Kyllä, ilmasto todennäköisesti muuttuu, mutta syytä ei vieläkään varmuudella voi tietää. Ilmasto on jatkuvassa muutoksessa ilman ihmistäkin ja koko maapallon ilmastokin on lämmennyt ja kylmennyt aika ajoin. Yksi ainoa tulivuorenpurkaus yksinään riittää viilentämään koko maapalloa yli asteen verran ja jopa aasiassa tapahtuneet tulivuorenpurkaukset ovat aiheuttaneet nälänhädän euroopassa. Jopa auringon lämpötila vaihtelee ja etäisyys auringosta ei ole vakio ja maapallon akselikaan ei aina sama jne. Ihminen on todennäköisin syy muutokseen, mutta täysin varma ei kukaan asiasta voi olla, koska vaihtoehtoja löytyy vaikka kuinka paljon.

        Eli molemmat ilmiöt ja niiden syyt voidaan helposti kiistää, koska kummatkin ovat pelkkiä teorioita, eikä todistettuja asioita. Havaittu ilmiö ei merkitse mitään ilman, että havaitulle ilmiölle pystytään kiistatta nimeämään syy.


      • Epäjumalienkieltäjä
        jkghjgj kirjoitti:

        No, etenkin evoluution kohdalla todisteet ovat vielä hieman heikkoja ja lajien syntymisen mekanismista on vielä paljon kiistaa (tästä on kymmeniä, ellei satoja eri teorioita), eikä kukaan oikeasti vielä tiedä, miten eri lajit ovat syntyneet. Evoluutio on vain erittäin todennäköinen mahdollisuus, mutta ei sitä ole kyetty todistamaan. Darwinin havainnotkin eri peipoista jne olivat lähinnä vain lajin sisäisiä muunnelmia, ei oikeasti uusia lajeja. Ei Darwin kyennyt selittämään, miten apinasta on tullut ihminen, eikä sitä kukaan pysty aukottomasti nytkään selittämään. Siltä vain näyttää luiden perusteella, mutta siinä se.

        Ilmastonmuutoksen suhteenkin monet asiat ovat teorioiden varassa. Kyllä, ilmasto todennäköisesti muuttuu, mutta syytä ei vieläkään varmuudella voi tietää. Ilmasto on jatkuvassa muutoksessa ilman ihmistäkin ja koko maapallon ilmastokin on lämmennyt ja kylmennyt aika ajoin. Yksi ainoa tulivuorenpurkaus yksinään riittää viilentämään koko maapalloa yli asteen verran ja jopa aasiassa tapahtuneet tulivuorenpurkaukset ovat aiheuttaneet nälänhädän euroopassa. Jopa auringon lämpötila vaihtelee ja etäisyys auringosta ei ole vakio ja maapallon akselikaan ei aina sama jne. Ihminen on todennäköisin syy muutokseen, mutta täysin varma ei kukaan asiasta voi olla, koska vaihtoehtoja löytyy vaikka kuinka paljon.

        Eli molemmat ilmiöt ja niiden syyt voidaan helposti kiistää, koska kummatkin ovat pelkkiä teorioita, eikä todistettuja asioita. Havaittu ilmiö ei merkitse mitään ilman, että havaitulle ilmiölle pystytään kiistatta nimeämään syy.

        <>

        Päivitä tietosi. Evoluutioteorian todistusaineisto on vedenpitävä ja lajiutumisen mekanismit tunnetaan. Lajiutumisen selityksissä ei edes tarvitse turvautua teorioihin, kun tiedämme että esimerkiksi Madeiran kotihiiri lajiutui vain parissa sadassa vuodessa kantalajinsa kanssa risteytymättömäksi lajikseen maantieteellisen isolaation ja Robertsonin translokaatioiden takia. Itse asiassa Robertsonin translokaatio on juuri se sama mutaatiotyyppi, jonka takia ihminen ei pysty risteytymään simpanssin kanssa.

        Taidat olla uudestisyntynyt kristitty, kun valehtelet noin röyhkeästi?


    • Epäjumalienkieltäjä

      Ateisti on henkilö, joka on tullut siihen johtopäätökseen, että koska jumalien olemassaololle ei löydy kritiikin kestäviä perusteluja, niin ei ole mitään syytä uskoa yhteenkään niistä.

      Ateisti suhtautuu jumaliin, kuten kaikki normaalit ihmiset useimmiten suhteutuvat asioihin, joiden olemassaololle ei löydy perusteluja. Kukaan terve ei elä vaikkapa jatkuvassa juuri häntä vaanivan kirvesmurhaajan pelossa, vaikka ei pysty aukottomasti todistamaan, että varmasti yhtään potentiaalista kirvesmurhaajaa ei lähiseuduilla ole. Kuitenkin kirvesmurhaajien olemassaolosta sinällään on paljon enemmän todistusaineistoa kuin jumalista.

    • vähä.pohrintaa

      Ateisti on jumalankieltäjä. Tämä lyhyt ja yksinkertainen määritelmä on ollut olemassa kauan.

      Viime aikoina jotkut ateistit ovat tuota vanhaa määritelmää alkaneet vääntää uuteen muottiin tyyliin, että ateismi on jumaluskon puutetta. Tarkoittaako tämä sitten sitä, että ei usko Jumalaan/jumaliin, vaikka Jumala/jumalia on? Vai tarkoittaako tämä sitä, että kieltää Jumalan/jumalien olemassaolonkin eli on jumalankieltäjä?

      Minun mielestäni henkilö, joka sanoo, ettei usko Jumalaan, ei oikeastaan ole vielä ateisti. Itsekään en uskovaisen tavoin usko Jumalaan, mutta en mielestäni silti ole ateisti, sillä minulla on kristillisiä tapoja ja annan Jumalalle mahdollisuuden. Mutta se, joka tavalla tai toisella sanoo, että Jumalaa ei ole, on selvästi jumalankieltäjä eli ateisti.

      Luulen, että useimmille ateisteille ei ole tärkeää pohtia koko kysymystä Jumalan olemassaolosta. Useimmille ateisteille ei varmasti ole myöskään tärkeää olla nimenomaan ateisti. He nyt vain sattuvat olemaan ateisteja, jos asia otetaan esille, ja kieltävät Jumalan olemassaolon, jos sitä kysytään.

      Vain hyvin pieni joukko ateisteja pitää tarpeellisena joka käänteessä korostaa, että Jumalaa ei ole. He elävät ikäänkuin vain sen kautta, että Jumalaa ei ole. Heitä vähän käy sääliksi. Mutta kukin tavallaan.

      • A.Teisti

        >"Viime aikoina jotkut ateistit ovat tuota vanhaa määritelmää alkaneet vääntää uuteen muottiin tyyliin, että ateismi on jumaluskon puutetta. Tarkoittaako tämä sitten sitä, että ei usko Jumalaan/jumaliin, vaikka Jumala/jumalia on? Vai tarkoittaako tämä sitä, että kieltää Jumalan/jumalien olemassaolonkin eli on jumalankieltäjä?"<
        Tuossa uudessa muotissa minua(kin) vähän häiritsee se, että sanotaan: ateismi on jumalauskon puutetta. Minustakaan ei ole oikein selvää, kumpaa mainitsemistasi kulloinkin tarkoitetaan (paitsi, että tuosta pitäisi jättää pois lause: vaikka Jumala/jumalia on). Kuitenkin jumalausko on samaa kuin teismi eli käsitys, että on olemassa (persoonallinen) jumala. Teismi ei tarkoita uskonnollista uskoa jumalaan. Joka "uskoo" jumalaan on uskova tai uskovainen, joka ei "usko" jumalaan on ei-uskova (non-believer).
        >"Minun mielestäni henkilö, joka sanoo, ettei usko Jumalaan, ei oikeastaan ole vielä ateisti. Itsekään en uskovaisen tavoin usko Jumalaan, mutta en mielestäni silti ole ateisti, sillä minulla on kristillisiä tapoja ja annan Jumalalle mahdollisuuden. Mutta se, joka tavalla tai toisella sanoo, että Jumalaa ei ole, on selvästi jumalankieltäjä eli ateisti."<
        Ateisti sanalla on oikeastaan kaksi merkitystä tavallisessa kielenkäytössä: 1) Ateisti on henkilö, joka ei usko jumalaan tai 2) ateisti on henkilö, joka kannattaa ateismia eli käsitystä, että ei ole olemassa jumalia (teismin negaatio)


      • Epäjumalienkieltäjä

        <>

        Kun kirjoitat "Jumalan" isolla J:llä niin tarkoitat sillä ilmeisesti kristittyjen Jumalaa tai vähintään "aabrahamilaista" Jumalaa, joten olet ehkä jonkinlainen kristitty agnostikko. Olet päättänyt, että jos jumalia on, niin sen täytyy olla sinun kulttuuripiirisi Jumala eikä esimerkiksi kymmeniä hindujumalia. Tuollaista asennetta ei voi oikein ateismiksi kutsua.

        Ateismin synonyyminä käytetty "jumalankieltäjä" ei ole minusta koskaan ollut ateistien itsensä mielestä osuva nimitys. Siinähän lähdetään siitä, että olisi joku spesifinen ja tietty jumala joka erityisesti halutaan kieltää. Kristityt tietenkin ajattelevat, että ateistit kieltävät juuri heidän Jumalansa. Tämä tietenkin on ymmärrettävää, kun muistaa, että kristityt elävät itsekeskeisyyden luomassa harhassa, jossa he unohtavat, että heidän palvomansa Jumala on vain yksi monista, monista ihmiskunnan palvomista jumalista.

        Niin kuin missä tahansa normaalin elämän alueella jonkun asian kiistäminen ja kieltäminen ei vaadi perusteluja eikä "epäuskon" kohde tarvitse olla tarkkaan määritelty. Jonkun asian olemassaolon uskominen sen sijaan vaati perusteluja ja ymmärrystä siitä mihin oikein uskoo ja miksi.


    • 1518

      Aloittaja voisi kysyä itseltään kieltääkö hän aktiivisesti esimerkiksi Shivan, Zeuksen ja Thorin vai eikö hän vain usko niiden olevan olemassa.

      • uskonkuitenkin

        Aloittajana voin vastata olevani kristitty uskova. Aluksi ns "muiden mukana uskova". Ja evankeljumit luettuani ajatuksella läpi. Ne kakki neljä kirjaa. En ihmettele miksi aluksi näinkin tylsältä diipadaapalta vaikuttavat kirjoitukset ovat innoittaneet ihmisiä uskomaan vielä nykyäänkin. Itsekin nyt olen sen pohjalta vakuuttunut ihan vain uskomaan. Mitään en voi todistaa tietenkään.

        Mitä Shivaan, Zeukseen ja Thoriin ym tulee, ovat epäjumalia kristityn näkökulmasta. Toisinsanoen pahojenhenkien palvomista. Uskon että persoonallinen paha on niiden takana. Siis uskon. En voi todistaa sitäkään.

        Nänä uskonasiat on uskonasioita ja se varmasti monia ärsyttää helposti.

        Jokainen minun puolesta valitkoon elämänkatsomuksensa oman makunsa mukaan. Nykyään ei ole ainakaan tiedosta ja informaatiosta pula.
        Järkevä asiallinen ateisti, ei mitään hötkyilyjä. Asiat asioina. eletään normaalisti!
        Tai sellanen uskoon hurahtanut hullu sekoilija joka kantaa kristuksen häpeää. ja etsii Jumalan tahtoa kaiken aikaa.. :)

        Tsemppiä kaikille pohtijoille!


      • aivan.loogista
        uskonkuitenkin kirjoitti:

        Aloittajana voin vastata olevani kristitty uskova. Aluksi ns "muiden mukana uskova". Ja evankeljumit luettuani ajatuksella läpi. Ne kakki neljä kirjaa. En ihmettele miksi aluksi näinkin tylsältä diipadaapalta vaikuttavat kirjoitukset ovat innoittaneet ihmisiä uskomaan vielä nykyäänkin. Itsekin nyt olen sen pohjalta vakuuttunut ihan vain uskomaan. Mitään en voi todistaa tietenkään.

        Mitä Shivaan, Zeukseen ja Thoriin ym tulee, ovat epäjumalia kristityn näkökulmasta. Toisinsanoen pahojenhenkien palvomista. Uskon että persoonallinen paha on niiden takana. Siis uskon. En voi todistaa sitäkään.

        Nänä uskonasiat on uskonasioita ja se varmasti monia ärsyttää helposti.

        Jokainen minun puolesta valitkoon elämänkatsomuksensa oman makunsa mukaan. Nykyään ei ole ainakaan tiedosta ja informaatiosta pula.
        Järkevä asiallinen ateisti, ei mitään hötkyilyjä. Asiat asioina. eletään normaalisti!
        Tai sellanen uskoon hurahtanut hullu sekoilija joka kantaa kristuksen häpeää. ja etsii Jumalan tahtoa kaiken aikaa.. :)

        Tsemppiä kaikille pohtijoille!

        Jaksaa ihmetyttää, että uskovaiset pitää saatanaa välttämättömänä pahana, kun kaikkivaltias voi sen olemassaolon lopettaa, koska on sen luonutkin.


      • fda
        uskonkuitenkin kirjoitti:

        Aloittajana voin vastata olevani kristitty uskova. Aluksi ns "muiden mukana uskova". Ja evankeljumit luettuani ajatuksella läpi. Ne kakki neljä kirjaa. En ihmettele miksi aluksi näinkin tylsältä diipadaapalta vaikuttavat kirjoitukset ovat innoittaneet ihmisiä uskomaan vielä nykyäänkin. Itsekin nyt olen sen pohjalta vakuuttunut ihan vain uskomaan. Mitään en voi todistaa tietenkään.

        Mitä Shivaan, Zeukseen ja Thoriin ym tulee, ovat epäjumalia kristityn näkökulmasta. Toisinsanoen pahojenhenkien palvomista. Uskon että persoonallinen paha on niiden takana. Siis uskon. En voi todistaa sitäkään.

        Nänä uskonasiat on uskonasioita ja se varmasti monia ärsyttää helposti.

        Jokainen minun puolesta valitkoon elämänkatsomuksensa oman makunsa mukaan. Nykyään ei ole ainakaan tiedosta ja informaatiosta pula.
        Järkevä asiallinen ateisti, ei mitään hötkyilyjä. Asiat asioina. eletään normaalisti!
        Tai sellanen uskoon hurahtanut hullu sekoilija joka kantaa kristuksen häpeää. ja etsii Jumalan tahtoa kaiken aikaa.. :)

        Tsemppiä kaikille pohtijoille!

        "Aloittajana voin vastata olevani kristitty uskova. Aluksi ns "muiden mukana uskova". Ja evankeljumit luettuani ajatuksella läpi. Ne kakki neljä kirjaa. En ihmettele miksi aluksi näinkin tylsältä diipadaapalta vaikuttavat kirjoitukset ovat innoittaneet ihmisiä uskomaan vielä nykyäänkin. Itsekin nyt olen sen pohjalta vakuuttunut ihan vain uskomaan. Mitään en voi todistaa tietenkään."

        Ei se mikään ihme ole, kirjoille on annettu valta ja ihmiset lataavat odotuksia siihen. Sama juttu Koraanin kanssa ja muiden pyhien kirjojen kuten Bhagavad Gitan tai jopa Taru Sormusten Herrasta. Aina joku saa sieltä innoituksen ja hetken päästä uskonhypnoosi iskee. Tietysti jos olisit lukenut enemmän kuin ne neljä evankeliumia, esimerkiksi modernia tutkimusta niistä, niin et olisi enää niin innostunut niiden totuusarvosta.

        "Mitä Shivaan, Zeukseen ja Thoriin ym tulee, ovat epäjumalia kristityn näkökulmasta. Toisinsanoen pahojenhenkien palvomista. Uskon että persoonallinen paha on niiden takana. Siis uskon. En voi todistaa sitäkään."

        Jep. Mutta Raamatun Jumala tekee paljon pahaa siinä isossa kirjassa, eikö olisi järkevää olettaa että jos se olisi olemassa niin se olisi myös paha henki enenevässä määrin. Jeesuksen nimeä kutsuttiin paljon auto da féssä ja muissa uskonnollisissa teloitusseremonioissa ja se näytti vaan tekevän ihmisistä vielä pahempia toimijoita.

        "Nänä uskonasiat on uskonasioita ja se varmasti monia ärsyttää helposti."

        Ei ne ärsytä, jos ei ihminen väitä niitä tosiksi ja vaadi esimerkiksi toisia alistumaan omaan uskonasiaansa. Sinulla saattaa olla sen sortin usko mitä vastaan minulla ei ole mitään, jos oikein ymmärsin kirjoituksesi. En kuitenkaan voi uskoa samoin kuin sinä.

        "Jokainen minun puolesta valitkoon elämänkatsomuksensa oman makunsa mukaan. Nykyään ei ole ainakaan tiedosta ja informaatiosta pula."

        Hyvin ajateltu.

        "Tsemppiä kaikille pohtijoille!"

        Kuten myös.


      • Epäjumalienkieltäjä
        uskonkuitenkin kirjoitti:

        Aloittajana voin vastata olevani kristitty uskova. Aluksi ns "muiden mukana uskova". Ja evankeljumit luettuani ajatuksella läpi. Ne kakki neljä kirjaa. En ihmettele miksi aluksi näinkin tylsältä diipadaapalta vaikuttavat kirjoitukset ovat innoittaneet ihmisiä uskomaan vielä nykyäänkin. Itsekin nyt olen sen pohjalta vakuuttunut ihan vain uskomaan. Mitään en voi todistaa tietenkään.

        Mitä Shivaan, Zeukseen ja Thoriin ym tulee, ovat epäjumalia kristityn näkökulmasta. Toisinsanoen pahojenhenkien palvomista. Uskon että persoonallinen paha on niiden takana. Siis uskon. En voi todistaa sitäkään.

        Nänä uskonasiat on uskonasioita ja se varmasti monia ärsyttää helposti.

        Jokainen minun puolesta valitkoon elämänkatsomuksensa oman makunsa mukaan. Nykyään ei ole ainakaan tiedosta ja informaatiosta pula.
        Järkevä asiallinen ateisti, ei mitään hötkyilyjä. Asiat asioina. eletään normaalisti!
        Tai sellanen uskoon hurahtanut hullu sekoilija joka kantaa kristuksen häpeää. ja etsii Jumalan tahtoa kaiken aikaa.. :)

        Tsemppiä kaikille pohtijoille!

        <>

        Jos olisi "sielunvihollinen", joka olisi niin taitava, että pystyisi harhauttamaan miljardi vilpittömästi ja aidosti Shivaan ja muihin hindujumaliin uskovaa, niin mistä tiedät että sinä et ole niitä harhautettuja ja hindut niitä oikeauskoisia? Miksi sitä "ymmärtäisit" paremmin? Miksi sinua ei voisi harhauttaa?

        Onko sinulla mitään muuta perustetta oikeassa olemisellesi kuin omahyväisyys? Mikä tekee sinusta niin paljon erinomaisemman, että miljardi hindua ovat harhautuneet, mutta sinä olet oikeassa? Jos olisit rehellinen itsellesi, niin eikö pääasiallinen syy siihen, että olet kristitty ole se, että olet suomalainen etkä intialainen ja aivan samoin hindulaiset ovat yleensä hindulaisia pääasiassa siksi että ovat syntyneet hindulaisuuden kyllästämään kulttuuriin? Luuletko että et olisi hindu, jos sinut olisi kasvatettu kuin keskiverto intialainen?

        Jos olisin hindu voisin perustella kristinuskon "harhautuneisuus" näkyy siinä, että se on vain 2000 vuotta vanha uskonto, joka on syntynyt lahkona vain 500 vuotta vanhemmasta juutalaisuudesta. Mikä jumala sellainen on, joka antaa ihmiskunnan olla tietämätön itsestään tuhansia vuosia? Hindulaiset voivat taas väittää omaa uskontoaan alkuperäiseksi ja maailman vanhimmaksi uskonnoksi. Hindulaista symboliikkaa löytyy jo Intian neoliittisesta taiteesta. Siis myöhemmältä kivikaudelta jopa 7000 vuoden takaa.

        PS.
        Toki tutkijoiden mielestä shamanismi on vielä vanhempi uskonnollisuuden muoto kuin hindulaisuus ja lähimpänä "alkuperäistä", mutta tietenkin uskova hindu voi tämän jotenkin selittää pois.


      • uskonkuitenkin kirjoitti:

        Aloittajana voin vastata olevani kristitty uskova. Aluksi ns "muiden mukana uskova". Ja evankeljumit luettuani ajatuksella läpi. Ne kakki neljä kirjaa. En ihmettele miksi aluksi näinkin tylsältä diipadaapalta vaikuttavat kirjoitukset ovat innoittaneet ihmisiä uskomaan vielä nykyäänkin. Itsekin nyt olen sen pohjalta vakuuttunut ihan vain uskomaan. Mitään en voi todistaa tietenkään.

        Mitä Shivaan, Zeukseen ja Thoriin ym tulee, ovat epäjumalia kristityn näkökulmasta. Toisinsanoen pahojenhenkien palvomista. Uskon että persoonallinen paha on niiden takana. Siis uskon. En voi todistaa sitäkään.

        Nänä uskonasiat on uskonasioita ja se varmasti monia ärsyttää helposti.

        Jokainen minun puolesta valitkoon elämänkatsomuksensa oman makunsa mukaan. Nykyään ei ole ainakaan tiedosta ja informaatiosta pula.
        Järkevä asiallinen ateisti, ei mitään hötkyilyjä. Asiat asioina. eletään normaalisti!
        Tai sellanen uskoon hurahtanut hullu sekoilija joka kantaa kristuksen häpeää. ja etsii Jumalan tahtoa kaiken aikaa.. :)

        Tsemppiä kaikille pohtijoille!

        "Aluksi ns "muiden mukana uskova". Ja evankeljumit luettuani ajatuksella läpi. Ne kakki neljä kirjaa"

        Luepas koko raamattu ajatuksella, nyt olet vain poiminut rusinat pullasta. Enemmistö kristityistä laillasi ei ole koskaan lukenut raamattua kokonaan, jos olisivat, ateisteja olisi paljon enemmän.
        Ostatko sinä auton sillä perusteella että luet esitteestä että siinä on vararengas, etkä tiedä siitä mitään muuta? Näin sinä teet kristinuskon ja raamatun suhteen.
        Olin laillasi ensin "muiden mukana uskova" ja sitten luettuani mm. evankeliumit ja saarnoja jne. kuultuani uskoin ymmärtäväni mitä kristinusko on ja että "jumala kutsuu minua", "tulin uskoon" (ainakin omasta mielestäni). Muutama vuosi ja rippikoulu saivat minut pohtimaan papiksi ryhtymistä. En tosiaan ollut koskaan lukenut raamattua kannesta kanteen, vaan lukenut vain ne kohdat joita "suositeltiin" opettajien, pappien, uskovien jne. toimesta.
        Jos halusin papiksi minun pitää lukea ja tuntea raamattu kuin omat taskuni. Sen lukemisen seurauksena minusta tulikin papin sijasta ateisti, parin vuoden ja parin lukukerran jälkeen olin varma. Siitä on nyt yli 30 vuotta ja sen jälkeen ole lukenut raamattua vielä lisää ja myös apokryfikirjat sekä muuta uskonnollista tekstiä ja keskustellut uskovien kanssa enkä ole katunut "päätöstäni".


        Ja aloitukseen:

        Jätän jumalien olemassaololle ehkä promillen tai vähemmän mahdollisuuden.
        Jumalan kieltäjä en ole koska on mahdoton kieltää jonkin sellaisen olemassaoloa jonka olemassaolemattomuutta on mahdoton todistaa (aukkojen jumala). Jos vaikka raamatun jumala todistettaisiin olevaksi, tietäisin ja uskoisin se olevan olemassa mutta kieltäytyisin palvomasta sitä niin silloin olisin jumalan kieltäjä.
        Väite että ateistit olisivat jumalan kieltäjiä perustuu siihen että ateistit muka tietäisivät että jumala on olemassa ja kieltäytyvät palvomasta tätä.

        Jonkin kieltäminen on mahdollista vain jos varmuus on 100%, eikä kenelläkään ole sellaista jumalien olemassaolosta tai olemattomuudesta, joka muuta väittää valehtelee.
        Jumaluskon olemassaolon voin sen sijaan kieltää kohdallani ja niin tekevät kaikki ateistit omalla kohdallaan.


    • Onko tosiaan niin, että harrastan myös postimerkkien keräilemättä jättämistä?

      • näinhänse

        Kyllä. Kyllä harrastat postimerkkien keräilemättä jättämistä, jos siitä paljonkin paasaat ja asia on usein mielessäsi. Ellen muista aivan väärin, olet tuosta harrastuksestasi ennenkin maininnut.


      • näinhänse kirjoitti:

        Kyllä. Kyllä harrastat postimerkkien keräilemättä jättämistä, jos siitä paljonkin paasaat ja asia on usein mielessäsi. Ellen muista aivan väärin, olet tuosta harrastuksestasi ennenkin maininnut.

        Ja kalju on hiusteni väri?


      • he-ma kirjoitti:

        Ja kalju on hiusteni väri?

        Tarjoilija: "Ja tuleeko maitoa kahviin?"
        Tilaaja: "Ei kiitos"
        (tarjoilija kaataa maitoa kahviin)
        Tilaaja: "Siis hetkinen..."
        Tarjoilija: "Onhan se eräänlaista maidon haluamista se maidosta kieltätyminenkin ;)"
        Tilaaja: "...."


    • fda

      "Onko hän Jumalan kieltäjä?"

      Yleensä ei, koska mikään jumala ei ole ilmoittanut itsestään. En ole koskaan kuullut modernista ateistista joka olisi kieltänyt jonkin mihin uskoo. Islamilaiset kyllä jotenkin sinunlaisesti ajattelevat, että kaikki uskovat islamiin mutta vain piileskelevät siltä.

      "Kun ateisti ei usko Jumalaan, silloin hän on uskovainen tavallaan. Kun pitää uskoa, ettei ole Jumalaa. Niin voiko sen lastea tavallaan uskonnoksi?"

      Samalla tavalla kuin sinä olet nyrkkeilijä vaikka et ole sellainen tai olet murhaaja vaikka et olisi tappanut ketään.

      "Vai onko kriittinen ateisti sellainen, joka antaa jumallalle mahdollisuuden olla, jos se tieteellisesti todistetaan. Vai haluaisiko ateisti silloinkin kieltää Jumalan?"

      Kyllähän jumalia voi olla vaikka 10^1000, mutta meillä ei ole mitään todisteita yhdenkään teistisen jumalan olemassaolosta. Ei sinunkaan Jumalasi.

      "Siis haluaa olla Jumalan kieltäjä joka tapauksessa.

      No tää on tätä samaa pyöritystä, sori.."

      Tähän on totuttu. Tietynlaisella logiikalla(tai sen puutteella), postimerkkien keräilemättömyys on harrastus, ateismi on uskonto, sota on rauhaa jne.

      • onkosanatotus

        "Tähän on totuttu. Tietynlaisella logiikalla(tai sen puutteella), postimerkkien keräilemättömyys on harrastus, ateismi on uskonto, sota on rauhaa jne."

        Kuitenkin luulisin että on mielikuva postimerkistä tai merkin poissa olosta, Oman mielikuvani mukaan jumalan kieltäminen ei ole mahdollista ellei ole mielikuvaa kiellon kohteesta. Muiden mielikuvista ei ole tietellistä näyttöä on kyllä monenlaisia verbaalisia selityksiä


      • fda

        Samalla tavalla postimerkkien keräilemättömyyskään ei ole mahdollinen harrastus, jos ei ole mielikuvaa postimerkistä. Eikä sinun ole mahdollista olla nyrkkeilyn kieltäjä(eli henkilö joka ei nyrkkeile), jos et ole koskaan nähnyt sitä sanaa missään kontekstissa.


      • onkosanatotus

        Kuitenkin verbaalisella tasolla sanotaan että rakastan. Onko kuitenkaan nähnyt rakkautta kukaan. Siihen viittaavaa toimintaa tietenkin jokainen ainakin omien sanojensa mukaan luulisin?


      • fda

        Kyllä rakkaus tunnetaan ja sille annetulla käsitteellä on selvä todellisuus. Xipe Totecille ja Jahvelle taas ei esimerkiksi ole.


      • onkosanatotus

        Kaikella kunnioituksella

        selvä todellisuus Sinun mielessäsi

        Yritän sanoa ettei voi tietää mikä on todellista kaverille mikä epätodellista. Väitellä voi loputtomiin


      • fda
        onkosanatotus kirjoitti:

        Kaikella kunnioituksella

        selvä todellisuus Sinun mielessäsi

        Yritän sanoa ettei voi tietää mikä on todellista kaverille mikä epätodellista. Väitellä voi loputtomiin

        Toisille voi olla asiat tosia, joilla ei ole mitään yhteyttä todellisuuteen. Eikä heitä kiinnosta asiat, jotka voivat todistaa heidän maailmankuvansa vääräksi.


    • Tananlähettiläät

      Tuputupu, on tämä ongelma uskovaisille.

    • ex-ateisti

      Onko ateisti jumalankieltäjä? Sanakirjan mukaan kyllä, mutta vain siinä merkityksessä, että ateisti kieltää Jumalan olemassaolon sillä perusteella, ettei Jumalan olemassaolosta ole todisteita. Kun ateisti kieltää Jumalan, hän toimii rationaalisesti.

      Jumalan voi kieltää kuten Saatana kieltää Jumalan. Silloin ihminen korottaa itsensä Jumalan yläpuolelle, uskoo valheeseen ja väittää sitä totuudeksi. Kuka tahansa voi sillä tavoin kieltää Jumalan, yhtä hyvin uskovainen kuin ateisti. Kyse on toiminnasta, sen luonteesta.

      Kyse on myös määritelmistä. Jos Jumala määritellään ulkoisesti, uskonnon tarinoiden ja kuvausten mukaan, silloin seurataan uskontoa tai jopa jumalankuvaa. Jos Jumala määritellään sisäisesti, kyse on omakohtaisesta kokemuksesta ja sen avulla saadusta todisteaineistosta. Jumala on Totuus, Rakkaus, ja niin edelleen. Sellainen Jumala on sama asia X kuin mihin ateistiset buddhalaiset uskovat.

      • Vastauksesi jumalan kieltämisestä osuu minusta lähelle hyvää vastausta. TArve puhua ateismista tietyn uskomuksen puuttumisena syntyy minun mielessäni ainakin siitä, että jumalan kieltämisellä on kaksi merkitystä, jotka esittelit vastauksessasi.
        Nämä palstakeskustelut ovat kielipelejä usein ja jumalan kieltäminen on oiva pelin avaus, jossta päästään helposti jumalan kieltämisen syihin (itsekkyys, halu elää synnissä yms) tuon toisen merkityksen mukaan. NBäiden kielipelien välttäminen on ainakin minulle yksi syy määritellä ateismioni nimenomaan uskomuksen puuttumisena.

        Toisaalta, koska en ole KOSKAAN uskonut mihinkään jumalaan, niin minun ei ole alunperin tarvinnut tehdä mitään ratkaisua sen suhteen uskonko vai en, enkä ole alunperin ollut edes tietoinen ateismistani. Kaiken tuollaisen olen oppinut vasta teini-iässä ja sen jälkeen. Siksi en koe että mikään aktiivinen kieltäminen olisi minun kohdallani edes tarkka kuvaus ateismistani. Se on todellakin vain uskon puuttumisen tila, josta olen hiljalleen tullut tietoiseksi.
        Sen jälkeen olen tietenkin joutunut kielipeleihin mukaan ja osalliseksi tästä kieltämisasiasta. Mutta enhän minä kiellä jumalia, arvelen vain että ne ovat kovin epätodennäköisiä missään ihmisten kuvailemassa muodossa. Onko niitä, ovatko ne persoonallisia, yms. on tietoni ulkopuolella, joten en ota asiasta juurikaan paineita. Kovin vaikea minun on nykyistäkään asentoani pitää varsin kieltämisenä.


      • Epäjumalienkieltäjä

        <>

        Uskovaisethan korottavat itsensä käytännössä jumalansa yläpuolelle. He kertovat jumalansa puolesta mitä mieltä jumala mistäkin asiasta on.

        Jos joku jumalista tulisi ja kertoisi itse mitä mieltä asioista on, voisin harkita sanomaa vakavasti, mutta nämä kapeakatseiset, epäloogiset, ennakkoluuloiset ja omahyväiset maallikkosaarnaajat, jotka ovat kaiken lisäksi keskenään eripuraisia eivät vakuuta.


      • ex-ateisti
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <>

        Uskovaisethan korottavat itsensä käytännössä jumalansa yläpuolelle. He kertovat jumalansa puolesta mitä mieltä jumala mistäkin asiasta on.

        Jos joku jumalista tulisi ja kertoisi itse mitä mieltä asioista on, voisin harkita sanomaa vakavasti, mutta nämä kapeakatseiset, epäloogiset, ennakkoluuloiset ja omahyväiset maallikkosaarnaajat, jotka ovat kaiken lisäksi keskenään eripuraisia eivät vakuuta.

        "Uskovaisethan korottavat itsensä käytännössä jumalansa yläpuolelle."

        Totta puhut.

        Jumala tuli ja kertoi minulle asioista. Kyse ei ole mielipiteistä. Eivät Totuus, Rakkaus, Hyvyys ja muut Jumalan epiteetit ole mitään mielipidekysymyksiä. Eikä Jumalalla ole mitään tekemistä kapeakatseisuuden, epäloogisuuden, ennakkoluulojen ja omahyväisyyden kanssa.


      • HihhulismusMaximus

        Kerropa meille yksi ainoa peruste miksi meidän pitäisi uskoa varsin epäluotettavan tuntuista hyypiötä joka kertoo kuulevansa ääniä päässään? Miksi tämä mahtava jumalasi valitsee äänitorvikseen vain ihmisiä joita on mahdoton ottaa vakavasti.

        Millä perusteella sinä kuvittelet olevasi jotain muuta kuin edellä mainitut kapeakatseiset, epäloogiset, ennakkoluuloiset ja omahyväiset saarnaajat, kun kaikki mitä olet täällä kirjoittanut on ollut täsmälleen tuota edellä mainittua.

        Sinunkin maailmankuvasi on täydellisen mustavalkoinen, kaikki on joko täydellisen hyvää ja jumalasta, tai täydellisen pahaa ja Saatanasta tai demoneista. Mitään sen kapeakatseisempaa ja ennakkoluuloisempaa ei ole olemassakaan.

        Eikä siinä ole logiikan murustakaan, koska se kaatuu täydellisesti jo kysymykseen teodikeasta. Koska jos sellainen jumala jonka sinä väität olevan olemassa, todella oikeasti olisi olemassa, niin ei tietenkään voisi olla olemassa mitään Saatanaa eikä demoneja. Se olisi täydellinen epälooginen mahdottomuus.


      • Epäjumalienkieltäjä
        ex-ateisti kirjoitti:

        "Uskovaisethan korottavat itsensä käytännössä jumalansa yläpuolelle."

        Totta puhut.

        Jumala tuli ja kertoi minulle asioista. Kyse ei ole mielipiteistä. Eivät Totuus, Rakkaus, Hyvyys ja muut Jumalan epiteetit ole mitään mielipidekysymyksiä. Eikä Jumalalla ole mitään tekemistä kapeakatseisuuden, epäloogisuuden, ennakkoluulojen ja omahyväisyyden kanssa.

        <>

        Jos kerää nippuun kaikki ne asiat joita eri jumalat ovat eri ihmisille heidän subjektiivisen kokemuksensa mukaan kertoneet, niin saadaan aikaan hyvin sekalainen keitos. Johtopäätös: nämä "Jumalan kertomat" asiat eivät tule ihmisen ulko- vaan sisäpuolelta.


      • UskonTyhmyys

        Skitsofreenikot ja muut kaatumatautiset ovat aina kovin närkästyneitä, kun heidän kohtauksissaan kokemia vääntelyitä tuskallisiin asentoihin ja näkemiään näkyjä ja kuulemiaan ääniä ei uskota demonisiksi tai jumalallisiksi teoiksi.

        Suuresti kummastelevat miksi heidän harhoihinsa suhtaudutaan kuten harhoihin yleensä suhtaudutaan. Mielisairaat aina viimeiseen asti kiistävät oman sairautensa ja näkevät vian kaikissa muissa, mutta eivät koskaan itsessään. Muut ovat demonien vallassa koska kiistävät harhat. Koko maailma on aina salaliitossa uskovaa vastaan. Jepjep.


      • ex-ateisti
        HihhulismusMaximus kirjoitti:

        Kerropa meille yksi ainoa peruste miksi meidän pitäisi uskoa varsin epäluotettavan tuntuista hyypiötä joka kertoo kuulevansa ääniä päässään? Miksi tämä mahtava jumalasi valitsee äänitorvikseen vain ihmisiä joita on mahdoton ottaa vakavasti.

        Millä perusteella sinä kuvittelet olevasi jotain muuta kuin edellä mainitut kapeakatseiset, epäloogiset, ennakkoluuloiset ja omahyväiset saarnaajat, kun kaikki mitä olet täällä kirjoittanut on ollut täsmälleen tuota edellä mainittua.

        Sinunkin maailmankuvasi on täydellisen mustavalkoinen, kaikki on joko täydellisen hyvää ja jumalasta, tai täydellisen pahaa ja Saatanasta tai demoneista. Mitään sen kapeakatseisempaa ja ennakkoluuloisempaa ei ole olemassakaan.

        Eikä siinä ole logiikan murustakaan, koska se kaatuu täydellisesti jo kysymykseen teodikeasta. Koska jos sellainen jumala jonka sinä väität olevan olemassa, todella oikeasti olisi olemassa, niin ei tietenkään voisi olla olemassa mitään Saatanaa eikä demoneja. Se olisi täydellinen epälooginen mahdottomuus.

        Ei teidän minua pidäkään uskoa, vaan Jumalaa. Muutenkin olet ymmärtänyt kaiken väärin.


      • Epäjumalienkieltäjä
        ex-ateisti kirjoitti:

        Ei teidän minua pidäkään uskoa, vaan Jumalaa. Muutenkin olet ymmärtänyt kaiken väärin.

        Ehkä sinäkin olet ymmärtänyt väärin kaiken mitä Shiva-jumala yritti sinulle selittää. Erehtyminenhän on inhimillistä.


      • ex-ateisti
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Ehkä sinäkin olet ymmärtänyt väärin kaiken mitä Shiva-jumala yritti sinulle selittää. Erehtyminenhän on inhimillistä.

        Olennaista ei ole se, minkä niminen jumala selittää mitäkin, vaan se, toimiiko väitetty jumala tosiasiassa Jumalassa.


      • Epäjumalienkieltäjä
        ex-ateisti kirjoitti:

        Olennaista ei ole se, minkä niminen jumala selittää mitäkin, vaan se, toimiiko väitetty jumala tosiasiassa Jumalassa.

        Ei vaan olennaista on se, että kun "ihan varmoja" jumalallisia ilmoituksia ovat saaneet useat henkilöt ja niiden sisältö on ristiriitainen, niin miksi sinä kuvittelet saaneesi "aidon" ilmoituksen ja miksi sinä kuvittelet ymmärtäneesi sen oikein?


    • juonijouni

      Ateisti on henkilö, joka kuullessaan nimen Jeesus nousee takajaloilleen, kuin satyrihahmo!

      • fda

        Tarkoitatko sitä olentoa, joka on Raamatussa.


      • uskonkuitenkin

        Juu.. sitä belsebuubia! Vihtahousua.. Tuo sarjakuvaversio perkeleestä on aikas söde itseasiassa..


      • fda
        uskonkuitenkin kirjoitti:

        Juu.. sitä belsebuubia! Vihtahousua.. Tuo sarjakuvaversio perkeleestä on aikas söde itseasiassa..

        Jaa, onko se metsänpeikko/satyyri nykykristinuskossa yleisestikin tulkittu Belsebubiksi? Jotkuthan luulevat, että se yksi kuningas VT:ssäkin tarkoittaa saatanaa tai luciferia.


    • Eli jos et usko Odiniin, sinulla on Odinin kieltämisen uskonto. Ja jos taas et usko Shivaan, sinun täytyy luoda senkin kieltämiselle uusi uskonto?

    • ihminenloijumalan

      jumala kieltää itse itsensä sillä ettei tästä ole mitään havaintoja maailmanhistorian aikana. on perusteetonta uskoa sellaiseen mistä puuttuu kaikki havainnot. usko ja uskonnot tai kirjoitukset ei ole jumalasta. ne on ihmisestä

    • KazuKa

      "Onko hän Jumalan kieltäjä?"

      Ei, mutta jos määrittelet mitä tarkoitat kieltäjällä niin ehkä.

      "Kun ateisti ei usko Jumalaan, silloin hän on uskovainen tavallaan. Kun pitää uskoa, ettei ole Jumalaa. "

      Tuon sama kuin väittäisi, että "En usko sinua, että lasipurkissa on pariton määrä kuulia" ja "Lasipurkissa on parillinen määrä kuulia." olisi sama asia.

      "Niin voiko sen lastea tavallaan uskonnoksi?"

      Pelkkä usko tai epäusko ei tee uskontoa.

      "Vai onko kriittinen ateisti sellainen, joka antaa jumallalle mahdollisuuden olla, jos se tieteellisesti todistetaan."

      Ateismi ei sano mitään siitä kuinka todennäköisenä henkilö pitää jumalia.

      Ateismi ei tarkoita, että "Jumalia ei ole olemassa." vaan "Minä en usko, että jumalia on olemassa. (Minulla ei ole mitään syytä uskoa, että jumalia olisi olemassa."

      • A.Teisti

        >>"Onko hän Jumalan kieltäjä?"
        >"Ei, mutta jos määrittelet mitä tarkoitat kieltäjällä niin ehkä."
        Tuo on juuri yksi tämän ketjun pääpointeista. Minun mielestäni jumalankieltäjä on henkilö, joka on sitä mieltä, että mitään jumalia ei ole olemassa. Ei siis henkilö, joka tietää, että (jokin) jumala on olemassa, mutta itsepintaisesti vain kieltäytyy uskomasta häneen.
        >"Pelkkä usko tai epäusko ei tee uskontoa."
        Pelkkä "uskonnollinen usko" tekee mielestäni uskonnon, mutta uskomattomuus ei.
        >"Ateismi ei sano mitään siitä kuinka todennäköisenä henkilö pitää jumalia."
        Aivan, ei ateistin tarvitse olla "satavarma", 99 % riittää hyvin!
        >"Ateismi ei tarkoita, että "Jumalia ei ole olemassa." vaan "Minä en usko, että jumalia on olemassa. (Minulla ei ole mitään syytä uskoa, että jumalia olisi olemassa."
        Mielestäni teismissä ja ateismissa on juuri kyse jumalien olemassaolosta, ei uskosta. (Suluissa olevan lauseen muuttaisin muotoon: Minulla ei ole mitään syytä olettaa, että jumalia olisi olemassa. Silloin uskovaisillakaan ei ole niin paljon syytä vääntää ateismia uskonnoksi.)
        Joku puhui jossain toisessa ketjussa käsitteiden ateismi ja ateisti erosta, minäkin olen tainnut puhua.


    • NoJuuEi

      Totta kai se että ei usko joulupukkiin on joulupukin kieltämistä ja uskonto, eikö niin?
      Joten miksi sinä krisseli harrastat tuota ajoulupukismi -nimistä uskontoa? Eikös sinulla pitäisi olla vain yksi uskonto? Ja ettet vain harrastaisi ahammaskeijuismiakin? Kenties olet vielä uskomatta Zeukseenkin ja taas sinulla on uusi uskonto siinäkin.

      Vai voisiko sittenkin olla niin, että se että ei usko johonkin, ei voi olla uskonto?
      No ei tietenkään voi, siis hihhulin aivoilla.

    • Lauriksi

      Jos ihminen määrittelee itsensä ateistiksi, on hänen omaksuttava seuraavat elementit elämäänsä:
      - tietellinen ja rationaalinen elämänkatsomus
      - darwinistinen elämänkatsomus (mm. vahvin voittaa niin eläinmaailmassa kuin ihmistenkin kesken)
      - ihminen on yksi eläinlaji

      Kuitenkin suuri osa ateisteista määrittelee itsensä myös humanisteiksi, mikä sotii edellä esittämiäni elementtejä vastaan. Sekulaari humanismihan korostaa mm. inhimillisyyttä, ihmisen luonteen hyvyyttä ja myös käytännössä ihmisen ylivaltaa eläimiin nähden.

      Omasta näkökulmastani katsoen ateistin elämän arvot ja niiden perusteet eivät kestä syvempää tarkastelua vaan niissä esiintyy tiukkaa ristiriitaa. Missä kulkee ihmisen ja eläimen raja? Miten sekulaari humanisti määrittelee ihmisen? Ateistit uskovat, että maailmankaikkeus syntyi alkuräjähdyksestä, käytännössä tyhjästä. Miten jokin asia voi syntyä tyhjästä? Miksi ateistit eivät kykene selittämään elämän viimekäden totuuksia? Miksi ateistit korostavat humaaniutta, vaikka kaiken järjen mukaan heidän olisi selitettävä ihminen osaksi eläinkuntaa, jossa vallitsee laki, jossa vahvin voittaa? Tämän kaltaisia kysymyksiä ja pohdintoja voimme esittää loputtomiin.

      On toki myönnettävä, että on myös nk. rehellisiä ateisteja, jotka näkevät ihmisen osaksi eläinkuntaa ja elävät myös sen mukaisesti. Tämä näkemys oikeuttaa ihmisen ahneuteen, nautintojen maksimaaliseen hakemiseen ja yleisesti ottaen moraalisääntöjen väheksymiseen ja jopa niiden kieltämiseen. Ihminen on eläin ja voi elää kuin pellossa olla välittämättä sem kummemmin kanssaihmisistä.

      • Alex-reg

        Esittämäsi alkuehdot eivät pidä paikkaansa. Rakentelet epätoivoisesti olkiukkoa.

        Toki suurin osa ateisteista pitää tiedettä pätevänä tapana kerätä tietoa ja tosiasioita fysikaalisesta todellisuudesta.
        Samaten suurin osa pitää evoluutioteoriaa parhaana selityksenä biodiversiteetille ja ihmistä osana maapallon eliökuntaa.

        Tuo jatko onkin sitten taas täyttä tuubaa. Humanismilla ja ihmisen luokittelmisella eläinkintaan kulluvaksi nisäkkääksi ei ole mitään sen kummempaa ristiriitaa.

        Sitten hyppäät taas seuraavaan väitteeseesi, Alkuräjähdys on toki varsin hyvin perustelu ja matemaattisesti ristiriidaton tapahtuma. Tyhjästä todellakin syntyy hiukkaisa, tämäkin on todellisuudessa havaittu ilmiö. Se että hiukkasfysiikka ja kvanttitodellisuus menee sinun ymmärryksesi yli ei tee siitä olematonta. Kiellät ilmeisesti todellisuuden olemassaolon?

        Ja muuten, Darwinismi ei tarkoita vahvimman selviytymistä, vaan sopeutuvimman. Yritä ymmärtää edes tämä ero niin olet jo paljon fiksumpi.


      • Epäjumalienkieltäjä

        Kiitos "Lauriksi" kun muistutit miten sivistymättömiä, pahansuopia ja omahyväisiä uskovaiset osaavat olla.


      • UskonTyhmyys

        "darwinistinen elämänkatsomus (mm. vahvin voittaa niin eläinmaailmassa kuin ihmistenkin kesken)"

        Ottaisit nyt kuuppajumi selvää edes perusasioista, ennen kuin kuulutat pohjatonta tyhmyyttäsi kaikelle kansalle. Eihän darwinismi tarkoita sitä että vahvin voittaa. Etkö sinä säälittävä ressu edes sen vertaa tiedä? Ai niin, olet hihhuli ja näin teille on jossain kaatumaseurassa paikallinen lahkojeesus opettanut, omaa pohjatonta tyhmyyttään eteenpäin levittäen. Kyllä te olette sitten säälittävää sakkia, täysin sivistymättömiä ja täydellisen tietämättömiä suunnilleen kaikesta.


    • NäinMeillä

      Heluaisin myös muistuttaa että näennäisestä kytköksestä huolimatta jumalan olemassaololla sekä uskolla ja ateismilla ei ole suoraa yhteyttä. Uskovia ja ateisteja voi olla olemassa ihan riippumatta siitä onko jotain jumalia olemassa tai ei.
      Kyse on siis aina ihmisen henkilökohtaisesta kokemuksesta. Hän joko kokee että jumala/jumalia on olemassa tai sitten ei. Ja silloin ateismi ei (välttämättä) tarvitse mitään aktiivista kieltämistä. Esimerkiksi itse en juuri koskaan ajattele jumalaa tai uskonnollisia asioita. En minä niitä aktiivisesti kiellä mutta ne eivät vain yksinkertaisesti kuulu arkeeni tai tavalliseen ajatteluuni. Jos joskus joudun uskonnolliseen tilaisuuteen, katselen sitä ikäänkuin ulkopuolelta kiinnostuneena mutta se ei herätä minussa sen kummempia tuntemuksia. Enkä minä edellenkään niitä tuntemuksia itseltäni kiellä, niitä ei vain yksinkertaisesti tule.

    • >>Kuka on ateisti?<<
      Ken ei usko jumalolentoihin.
      >>Onko hän Jumalan kieltäjä?<<
      Ei välttämättä, ellei hän erityisesti kieltele Jumalaa, esim. tekemästä jotain. Periaatteessa ns. uskovainenkin voi kiellellä Jumalaa tekemästä jotain. Mutta koska ateisti ei usko jumalolentoihin, ei hänellä ole mitään syytä kiellellä Jumalalta mitään. Tällä perusteella ns. uskovainen on todennäköisemmin Jumalan kieltäjä, kuin ateisti.
      >>Kun ateisti ei usko Jumalaan, silloin hän on uskovainen tavallaan.<<
      Ei edes tavallaan.
      >>Kun pitää uskoa, ettei ole Jumalaa.<<
      Ei pidä. Hän ei vaan usko.
      >>Niin voiko sen lastea tavallaan uskonnoksi?<<
      Ei, ellei hänellä ole uskontoa.
      >>Vai onko kriittinen ateisti sellainen, joka antaa jumallalle mahdollisuuden olla, jos se tieteellisesti todistetaan.<<
      Eihän uskovaisten tarvitsisi jumaliin uskoa, jos jumalolentojen olemassaolo voitaisiin todistaa.
      >>Vai haluaisiko ateisti silloinkin kieltää Jumalan?<<
      Ainakaan silloin uskovaisten ei tarvitsisi uskoa.
      >>Siis haluaa olla Jumalan kieltäjä joka tapauksessa.<<
      ????
      >>No tää on tätä samaa pyöritystä, sori..<<
      Osaat sentään hävetä jankkaustasi.

      • ex-ateisti

        >>Onko hän Jumalan kieltäjä?<<
        "Ei välttämättä, ellei hän erityisesti kieltele Jumalaa, esim. tekemästä jotain. Periaatteessa ns. uskovainenkin voi kiellellä Jumalaa tekemästä jotain. Mutta koska ateisti ei usko jumalolentoihin, ei hänellä ole mitään syytä kiellellä Jumalalta mitään. Tällä perusteella ns. uskovainen on todennäköisemmin Jumalan kieltäjä, kuin ateisti."

        Mielenkiintoinen ajatelma, mutta yhtä lailla sekä ateistit että uskovaiset toimivat sielunsa tasolla siitä riippumatta, ovatko he siitä tietoisia vai eivät.

        Ei tämä ketju mitään jankkausta mielestäni ole ollut. Onhan se hyvä selventää näitä käsitteitä, varsinkin jos ja kun niillä on useita merkityksiä.


    • 8765

      Jumalankieltäjä? Onko mitään naurettavampaa ilmaisua?
      Sama, kuin Akuankankieltäjä.
      Olen ateisti. En siis usko, että jumalia on olemassa.
      Mikä saisi minut muuttamaan näkemykseni? Tiede ei sitä voi tehdä. Ainoa tapa olisi, että Jumala tulisi ulos kaapista, ja kertoisi henkilökohtaisesti omia näkemyksiään, julkisesti koko maailmalle. Ei, Raamattu yms. ei riitä, vaan henkilökohtaisesti ja julkisesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2418
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      216
      2046
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1523
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      177
      1347
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1258
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1056
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      66
      991
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      917
    9. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      894
    10. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      31
      885
    Aihe