Nostin eilisen viikonloppuketjuun kirjoittamani kommentin uudeksi aloitukseksi koska haluan tietää mitä mieltä olette tajunnanvirtani heräämisestä?
Viikonloppu ulkoilmassa.
Osallistuin erilaisiin Linnavirta2015 kulttuuritapahtumiin. Nyt on aikaa istahtaa koneelle ja kirjoittaa tilaisuudesta, jotka jäi pysyvästi mieleeni.
Olin Kajaanin linnanraunioilla järjestetyssä linnakirkko-tapahtumassa.
Liikunnallinen, ulkoilma-jumalanpalvelus. Mukana oli satoja evl.lut kirkon jäseniä. Tunnelma oli ihanan vapaa ja papit opastivat meitä erilaisin symboolileikein, synnitkin tiputettiin kivinä koriin. Korin päälle asetettiin valkea liina anteeksiannon merkiksi.
Teini-ikäisten tyttöjen kuoro lauloi virsiä (herran kämmenellä jne.) Tytöt olivat pukeutuneet nuorten tavoin. Oli sortseja, toppeja jne. helteen mukaista kevyttä pukeutumista. Oli moni-värjättyjä hiuksia ja kauniita pellavapäivä. Partiolaistytöt keräsivät kolehtia. Heillä oli tummat tiukat farkut (persvakofarkut) kuten joku taisi aijemmin kuvata suomalaisten nykynuorten pukeutumista, heillä oli luonnollisesti partiolaisten paidat ja huivit kaulalla. Hekin lauloivat iloisen näköisinä virsiä kolehtia kerätessään.
Tajusin jotain mitä en ole ennen ajatellut ja ratkaisin ongelman miksi hurstuukit ja muut uskonnolliset symbolit ärsyttävät minua.
Uskontoa näytetään muille vaatteilla.
Evl. kirkkoon kuuluvan ihmisen ei tarvitse näyttää uskoaan vaatteilla. Evl. kirkon jäsenet saa pukeutua kesämuodin mukaisesti.
Tämä koskee myös meitä vanhempia ihmisiä.
Uskon asioita.
69
50
Vastaukset
- Viatonsivullinen
Ehdottomasti on ollut upea juttu!
Tule sellaisena kun olet, sisältä ja päältä. Niin on ihmisystävällinen evl. kirkkomme, olen siitä kiitollinen.- korppis1
Juuri näin;)
Mun mielestä papin pitäisi kuluttajasuojan nimissä kertoa raamatun kijoittamisen ajankohta (vuosikymmeniä väitetyn jeesushahmon kuoleman jälkeen) ja tietysti Nikeassa tapahtunut raamatun tekstien valinta. Kyseessähän ei siis voi olla jumalan sana.
Edelleen pitäisi papin kertoa, että mainitusta jeesushahmosta ei ole yhtään aikalaismerkintää historiassa (totesin jo raamatunnepähistoriallisuuden). Merkintöjen puuttuminen on suhteetonta, jos ottaa huomioon jeesushyypiön mukamas tekemät taikatemput, kuten kuolleiden herättäminen iltakävelylle jne.- korppis1
he-ma kirjoitti:
Mun mielestä papin pitäisi kuluttajasuojan nimissä kertoa raamatun kijoittamisen ajankohta (vuosikymmeniä väitetyn jeesushahmon kuoleman jälkeen) ja tietysti Nikeassa tapahtunut raamatun tekstien valinta. Kyseessähän ei siis voi olla jumalan sana.
Edelleen pitäisi papin kertoa, että mainitusta jeesushahmosta ei ole yhtään aikalaismerkintää historiassa (totesin jo raamatunnepähistoriallisuuden). Merkintöjen puuttuminen on suhteetonta, jos ottaa huomioon jeesushyypiön mukamas tekemät taikatemput, kuten kuolleiden herättäminen iltakävelylle jne.Papit julistavat Herran sanaa mm. Paavalin-, Matteuksen kirjoitusten. mukaan.
korppis1 kirjoitti:
Papit julistavat Herran sanaa mm. Paavalin-, Matteuksen kirjoitusten. mukaan.
Onko luetun ymmärtämisessä ongelma, vai oletko jonkinlajin vajakki?
Juuri kerroin sulle, että pappi tietää raamatun olevan ihmisten jälkikäteen kirjoittama, eikä se todellakaan ole jumalan sanaa. Kysy vaikka papilta, kun sellaisen kohtaat, sen on ollut pakko opiskella tuota asiaa ja sitten keksiä selityksiä.- korppis1
he-ma kirjoitti:
Onko luetun ymmärtämisessä ongelma, vai oletko jonkinlajin vajakki?
Juuri kerroin sulle, että pappi tietää raamatun olevan ihmisten jälkikäteen kirjoittama, eikä se todellakaan ole jumalan sanaa. Kysy vaikka papilta, kun sellaisen kohtaat, sen on ollut pakko opiskella tuota asiaa ja sitten keksiä selityksiä.Herramme vajakki olen. Vuosilukuja en aina muista itsekään.
- ö-Öö
Ei kaikki hullut kulje ympäriinsä pukeutuneena hullunkurisesti.
Se, että uskoo taruolentoihin, lukee satukirjoja, sekä osallistuu pakanallisiin riitteihin, kertoo selkeästi, että mielenterveysongelmia on kaiken näköisillä ihmisillä.
Hyvähän tuo, jos olet alkanut tajuamaan asioita. Menikö paljonkin hallusinogeenejä?
=DW=- korppis1
Ole onnellinen uskossasi.
- bessie-
Nytkö tuo vasta sinulle valkeni?! Ettet vain yritä selitellä?
- korppis1
Nyt vasta tajusin, inhoan uskontoa korostavaa pukeutumista. En ihmisiä jotka uskovat.
- de-meter
"Evl. kirkkoon kuuluvan ihmisen ei tarvitse näyttää uskoaan vaatteilla. Evl. kirkon jäsenet saa pukeutua kesämuodin mukaisesti."
Näinhän tuo näyttää olevan. Sama kuosi mennään kirkkoon tai kapakkaan.
Ortodokseilla on päinvastoin: esim. Valamossa ei mennä palveluksiin sortseissa. Ja pää tulee mieluummin olla peitettynä. Minä tykkään siitä. Tulee juhlallinen olo ja kun ympärillä on kaikki kauneus niin pyhältä tuntuu... - korppis1
de-meter kirjoitti:
"Evl. kirkkoon kuuluvan ihmisen ei tarvitse näyttää uskoaan vaatteilla. Evl. kirkon jäsenet saa pukeutua kesämuodin mukaisesti."
Näinhän tuo näyttää olevan. Sama kuosi mennään kirkkoon tai kapakkaan.
Ortodokseilla on päinvastoin: esim. Valamossa ei mennä palveluksiin sortseissa. Ja pää tulee mieluummin olla peitettynä. Minä tykkään siitä. Tulee juhlallinen olo ja kun ympärillä on kaikki kauneus niin pyhältä tuntuu...Tiedän ortodoksien riitit. Minulla on mökkinaapuri kyseisen uskon pappi. Ystävällinen, mutta etäinen.
Evl.kirkon pappeja tunnen myös, heihin saa helposti puheyhteyden. Arvokkuutta en tilaisuuksista etsi vaan omaa sielunrauhaa. Pukeutuminen ei ole itsetarkoitus kirkoissa ja Jumalanpalveluissa. - bessie-
korppis1 kirjoitti:
Nyt vasta tajusin, inhoan uskontoa korostavaa pukeutumista. En ihmisiä jotka uskovat.
Inhoatko myös nunnan asua? Minä en inhoa mitään, mutta tosiaan uskontoa korostava pukeutuminen ärsyttää koska se viestii minulle pukeutumisen taustalla olevista asenteista joita en pysty hyväksymään. Varsinkin haredit ärsyttävät minua tosi paljon.
Mielestäni myös Suomessa pitäisi lailla kieltää kasvot peittävä vaatetus. Voisin myös harkita huivikieltoa päiväkoteihin, esikouluun ja ehkä vielä ala-asteellekin. - korppis1
bessie- kirjoitti:
Inhoatko myös nunnan asua? Minä en inhoa mitään, mutta tosiaan uskontoa korostava pukeutuminen ärsyttää koska se viestii minulle pukeutumisen taustalla olevista asenteista joita en pysty hyväksymään. Varsinkin haredit ärsyttävät minua tosi paljon.
Mielestäni myös Suomessa pitäisi lailla kieltää kasvot peittävä vaatetus. Voisin myös harkita huivikieltoa päiväkoteihin, esikouluun ja ehkä vielä ala-asteellekin.Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Uskontoa korostava pukeutuminen on provosoivaa. Onko pakko osoittaakseni pukeutumalla olevansa ikäänkuin ulkopuolella paikallisväestön. Jos matkustaisin muslimimaahan ottaisin huomioon näkymättömyyteni.
- KirkasOnKirous
Nykyajan alle 20wittu äpäristä ja penskoista yksikään ei pääsisi Valamo pyhättöön. Eivät osaa tapoja, kunnioitusta, ei etikettejä saati käyttäytyä. Rippijuhlakin heille on teeskentelyä ja sen vuoksi heidät joudutaan pukemaan kaapuihin, että heidät voi viedä kirkkoon ripin ajaksi. Taivasta ei ole, helvettiä ei ole, jumalaa ei ole, jeesus niminen terroristi oli ja kävi kunnes hänet asianmukaisesti pidätettiin ja tuomittiin jalkapuun sijaan ristille, muiden ryöväreiden kera. Mutta hitaasti tappava rutto tulkoon ja sylkeköön nykyajan nuoret nuoret, että he heräisivät bittihoure maailmastaan, elämästä joka ei ole todellista.
- de-meter
korppis1 kirjoitti:
Tiedän ortodoksien riitit. Minulla on mökkinaapuri kyseisen uskon pappi. Ystävällinen, mutta etäinen.
Evl.kirkon pappeja tunnen myös, heihin saa helposti puheyhteyden. Arvokkuutta en tilaisuuksista etsi vaan omaa sielunrauhaa. Pukeutuminen ei ole itsetarkoitus kirkoissa ja Jumalanpalveluissa.Aivan, mutta joillekin sen sielunrauhan tavoittaminen on helpompaa ulkoisten riittien avulla.
Tuntemani ortodoksipapit eivät ole tyrkkyjä, se on totta. Mutta eivät myöskään korosta omaa persoonaansa. - Älä.kiellä.minua
Mites meillä miehillä Pipo ja Hankkija (nyk Agri-Market) lippikset, K-Rauta, K- kauppias tietää homman, olisiko kieltojen piirissä?
- Viatonsivullinen
Kiva jos luopuu lippiksestä, kirkossa, syödessä, nukkuessa, se on nättiä käytöstä.
- bessie-
Älä.kiellä.minua kirjoitti:
Mites meillä miehillä Pipo ja Hankkija (nyk Agri-Market) lippikset, K-Rauta, K- kauppias tietää homman, olisiko kieltojen piirissä?
Kysytkö minulta?
Ihan yks hailee, pidä vaikka väinämöispipoa, koppalakkia tai karvalakkia korvaläpät alas solmittuna, kaikki käy.
Rajani menee kommandopipon, virkatun mansikkapipon (sallittu mansikka-alan ammattilaisille) ja kotkansulkapäähineen kohdalla. - korppis1
KirkasOnKirous kirjoitti:
Nykyajan alle 20wittu äpäristä ja penskoista yksikään ei pääsisi Valamo pyhättöön. Eivät osaa tapoja, kunnioitusta, ei etikettejä saati käyttäytyä. Rippijuhlakin heille on teeskentelyä ja sen vuoksi heidät joudutaan pukemaan kaapuihin, että heidät voi viedä kirkkoon ripin ajaksi. Taivasta ei ole, helvettiä ei ole, jumalaa ei ole, jeesus niminen terroristi oli ja kävi kunnes hänet asianmukaisesti pidätettiin ja tuomittiin jalkapuun sijaan ristille, muiden ryöväreiden kera. Mutta hitaasti tappava rutto tulkoon ja sylkeköön nykyajan nuoret nuoret, että he heräisivät bittihoure maailmastaan, elämästä joka ei ole todellista.
Olkoon Herramme sinulle armollinen ja ottakoon syliinsä, lohduttakoon jos ja kun lapsesi tai lapsen lapsesi otetaan pois sinulta.
- Viatonsivullinen
KirkasOnKirous kirjoitti:
Rippikaapu, muistaakseni alba, otettiin käyttöön ettei tarvitse jokaisen hankkia sitä rippipukua. Pojille tumma ja tytöille valkoinen.
Sillä puvulla moni poika jopa vihittiin, vähän pienihänseoli mut ikimuistoinen, se hymyilyttää vieläkin, siis ei ollut turha:)
- ö-Öö
Ai niin.
Tsekkaa Yle Areenata "Mun heimo" ohjelmat, net vois niinkuin avartaa sun maailmankatsomustasi edes vähäsen. teitsihän muutenkin vaan tuijottaa ulkokuorta ja takertuu kaikenlaiseen pintakiiltoon. Kandeis tosiaan tollasessa tajunnan laajennuksen ja valaistumisen tilasssa ja vielä kun kärpässieniäkin löytyy poimittavaksi, vähän miettiä tota pukeutumiskoodia erilaisissa jengeissä.
Noin malliksi:
http://areena.yle.fi/1-332497
Älä kerro omista tuulipukukokoelmistasi, niitten vaatteitten alla asuu pesunkestävä loispummijuntti. Ja selkeästi luterilaiseksi itseään kuvitteleva.
=DW=- korppis1
Sinun oppisi ja sen julistus on intohimoisempaa kuin minun. Elä ja anna minun elää. Linkkejä en tarvitse, mutta jos ne sinua auttavat availe itesseis.
- ö-Öö
korppis1 kirjoitti:
Sinun oppisi ja sen julistus on intohimoisempaa kuin minun. Elä ja anna minun elää. Linkkejä en tarvitse, mutta jos ne sinua auttavat availe itesseis.
Etkö ole kiinnostunut laulusta, tanssista ja syömisestä? Mun mielestä Hare Krishna on paljon hauskempi ja järkevämpi uskonto, kuin luterilaisuus. Hölynpölyä tokikin, mutta ainakin kunnon periaatteet. Tosin selibaattia en oikein ymmärrä.
=DW= - Viatonsivullinen
Kadulla jutellut heidän kanssaan, ostin ne leivonnaiset joita myivät.
Pyysi minua heidän ruokailutilaisuuteensa, en mennyt.
Aiemmin myös kirjan antoi minulle. Erittäin miellyttäviä, pitempäänkin
olisi kiva keskustella heidän kanssaan. Seuraavaksi kun kutsuvat saatan mennä, saa nähdä, rohkenenko:)
Vahinko että linkki ei avaudu ulkomailla.
Mutta olin tässä just miettimässä noita pukeutumiskoodeja. Kuinka paljon niistä on kulttuurisidonnaisia ja kuinka paljon uskontoon sidottuja. Käsittääkseni musliminainen pitää mielellään hijabiaan koska se kuuluu hänen identiteettiinsä. Sekin on yksilöllistä ja monet arabinaiset vaikka ovatkin muslimeja eivät katso hijabia tai burkhaa tarpeelliseksi omaa identiteettiään vahvistamaan. Sattuu vain että korven perukoille on sattunut eksymään tai siis eksytetty joukko ääriuskonnollisia fundamentalisteja jotka edustavat luonnollisestikin muslimikansa vähemmistöä, mutta pakolaisten enemmistöä.
Yleistäminen on niin helppoa.
Toinen asia onkin sitten onko se nyt kauniimpaa kulkea lökäpöksyissä ja liian tiukoissa shortseissa kuin kauniissa ja vapauttavissa heimovaatteissa.- ö-Öö
Mnaah
Linkissä pikkanen ohjelma Hare Krishna- jengistä. Se mun mielestä ihan hupaisa ja rauhanomainen porukka, tokikin huuhaata. Jotekkin mua enenpi kiehtoo tollaset budhalaiset jne mietiskelijäjengit enenpi, kuin sotaisat ja toraiset kristityt. Tokikin omat kastijakonsa tms ei mieluisat puolensa niissäkin.
Tiesitkö muuten, vapaamuurareilla yli 30 eri askelmaa ja vasta korkeimilla askelmilla paljastetaan, että net palvookin lucifeeriä :DDD
Mua kiehtoo taikauskoissa se, että ihmiset tosiaan uskoo ihan kaheleihin asioihin, ainakin julkisesti. Ei luterilaiset sen järkevämpiä ole, kuin muutkaan sekopäät.
=DW= - korppis1
Sinunkin mahan kohdalta kutistuneet virttyneet t-paitasi eivät Herraamme häiritse.
korppis1 kirjoitti:
Sinunkin mahan kohdalta kutistuneet virttyneet t-paitasi eivät Herraamme häiritse.
Ei meidän herraa myöskään ;)
- mimmimum-mi
Minusta on hyvä asia ... että vähän tuuletetaan kirkkoa.. uusiinkin tuuliin. Tampereen Tuomiokirkossa ollut Syntisten yö... tapahtuma keräsi kirkon täyteen ja satoja jäi ulkopuolelle....Papin kokoaman syntisten virsikirjan lauluja laulaen... mm. Juicea
Kolehdin tuotto oli 5000 euroa...- korppis1
Linnakirkkossa kokeiltiin uusia tuulia. Kokeilu oli onnistunut. Kauniissa kesäsäässä juotiin kirkkokahvit linnanpuistossa jossa nälkäisille oli myös grillimakkaraa tarjottavana
- de-meter
korppis1 kirjoitti:
Linnakirkkossa kokeiltiin uusia tuulia. Kokeilu oli onnistunut. Kauniissa kesäsäässä juotiin kirkkokahvit linnanpuistossa jossa nälkäisille oli myös grillimakkaraa tarjottavana
Kuulostaa kivalta nämä uudet kokeilut. Itse en oikein syty niille, mutta mukaan olisin kyllä mennyt jos tuollaista "viihdettä" olisi ollut tarjolla.
Joskus vain nämä uudet tuulet ovat niin kömpelösti ja kosiskellen toteutettuja, että tulee melkein vaivautunut olo. Ei hengenmies tai -nainen ole kovin taitava heittäytymään uuteen, rikkomaan rajojaan ja olemaan mukana toisten ehdoilla. Vieras rooli ja vieras maaperä... - Korppis1
de-meter kirjoitti:
Kuulostaa kivalta nämä uudet kokeilut. Itse en oikein syty niille, mutta mukaan olisin kyllä mennyt jos tuollaista "viihdettä" olisi ollut tarjolla.
Joskus vain nämä uudet tuulet ovat niin kömpelösti ja kosiskellen toteutettuja, että tulee melkein vaivautunut olo. Ei hengenmies tai -nainen ole kovin taitava heittäytymään uuteen, rikkomaan rajojaan ja olemaan mukana toisten ehdoilla. Vieras rooli ja vieras maaperä...Meillä oli koko viikonlopun erilaisia kulttuuritapahtumia kuten olen kirjoittanut ja mielestäni linnakirkko sunnuntai iltapäivällä lopetti arvokkaasti Kianuulaisen historian havinaa täynnä olleen kesätapahtuman, joka oli kaikinpuolin onnistunut sään-jumalatkin olivat suopeita.
- de-meter
Korppis1 kirjoitti:
Meillä oli koko viikonlopun erilaisia kulttuuritapahtumia kuten olen kirjoittanut ja mielestäni linnakirkko sunnuntai iltapäivällä lopetti arvokkaasti Kianuulaisen historian havinaa täynnä olleen kesätapahtuman, joka oli kaikinpuolin onnistunut sään-jumalatkin olivat suopeita.
Isoja ponnistuksia järjestäjille varmasti. Millähän ne rahoitettiin ? Pääsymaksuja tilaisuuksiin ei tainnut olla ?
Kyllä tuo Syntisten yökin kuulosta hyvältä idealta. Sinne olisin mennyt jo nimen vuoksi. Juicehan oli hengenmiehiä hänkin. Ja hänen uskontunnustustaan olen täällä siteerannutkin: "Jumala on, vaikkei uskoisi"...
- 1eero
Toi uskon asia on vaikea ymmärtää, jumala ei ole koskaan sanonut halastua sanaa enkä tiedä onko kukaan häntä nähnytkää miten ottaa kantaa huhupuheitten perusteella ja uskominen tuntuu siten toivottomalta.
- bessie-
Ei pitäisi olla kovin vaikeaa, taivaankappaleet ja äärettömyys selittämättömät toistuvat tapahtumat ja satunnaisemmat ilmiöt osuessaan ihmiselle merkitykselliseen ajankohtaan saavat ihmisen vetämään johtopäätöksiä ja tarve selittää asiat on osa ihmisyyttä lisäksi elämän suuri ihme nämä saivat ihmisen uskomaan nyt melkein kaikki on selitetty tieteellisesti mutta jotkut vielä uskovat sitä on vähän vaikeampi ymmärtää nyt jatkaa hameen lyhentämistä ei voi pittää pitkänä luullaan romanikerjäläiseksi.
- 1eero
Jos jouituisi valihtee uskonnon ni lähinnä tulee buddalaisuus koska perustuu filosofiaan ilman jumalia, Dalai lama tunnettu, valoisa kaveri ei vihastu mielummin ihastuu, hanskassa elämän arvot et huomaa katkeruutta, luottaa karmaan.
- Korppis1
Eero tämä aloitus on uskon asia, aivan kuin kahvinporoista ennustaminenkin ja siihen uskominen.
Mielestäni on helpottavaa uskoa kun kieltää. Uskoa koetellaan ja välillä se unohdetaan, joskus kirotaan, mutta jokaisella on jokin usko ihmisiähän me vain.
Minäkin vajakki uskoin ennen kuin kaadoimme kuopuksen kanssa keskeltä pihaa kolmimetrisen kuusen, että pihapiiri tulee valaoisaksi, niin kävi usko ei siis pettänyt ; ) - 1eero
Korppis1 kirjoitti:
Eero tämä aloitus on uskon asia, aivan kuin kahvinporoista ennustaminenkin ja siihen uskominen.
Mielestäni on helpottavaa uskoa kun kieltää. Uskoa koetellaan ja välillä se unohdetaan, joskus kirotaan, mutta jokaisella on jokin usko ihmisiähän me vain.
Minäkin vajakki uskoin ennen kuin kaadoimme kuopuksen kanssa keskeltä pihaa kolmimetrisen kuusen, että pihapiiri tulee valaoisaksi, niin kävi usko ei siis pettänyt ; )Suomalaisissa se vika ettei usko ennekö näkkee oikeesi hyvä vika ei mene halpaan.
- henrjii
Jaa oliko rovastit heittäneet messukasukat, ja liperit veke
Heta kysyy mun mielipirettä oman tajunanvirtansa heräämisestä, puolivaloillako olet tähän asti päästellyt?
En osaa sanoa siihen mitään kun en sinua tunne.
Erilaisista vaatteisiin liittyvistä tavoista mulla ei oo kun yksi,en kattele hyvällä jos lätsä pääs ollaan ruokapöyrässä.
ehkä sitä sapuskaa oli pentuna sen verran vähän et haluun arvostaa jokapäiväst leipää.
Toi kivet koriin juttu muistuttaa entistä anekauppaa ,rahalla selvis kaikist synneist.Minä kuulin tossa ohimennen että hijab oli alunperin vain huivi jolla suojeltiin päätä ja nenää ja suuta hiekkamyrskyissä aavikolla, eli ei mitään uskonnollista alkuperää. Että kiihkomuslimit fundamentalistit sitten soveltivat vaatetusta joka oli jo olemassa suojelemaan naisia ja tyttöjä miesten himokkailta katseilta on taas niiden oma tulkinta koraanista missä kehoitetaan ulkonaiseen vaatimattomuuteen ja siveyteen.
- ettei.vaan
Saudi-arabiassa oivallettu auton ajo naisilta kielletty.
- äimänk
ettei.vaan kirjoitti:
Saudi-arabiassa oivallettu auton ajo naisilta kielletty.
Pelkäävätkö miehet että burkhan helmat sotkeutuvat kaasu-ja jarrupolkimiin tai eivät näe hupun takia peruuttaa?
- Pelko.ei.turhaakaan
Siellä pelkäävät ainoastaan sitä, että yksin ajeleva nainen voi hurahtaa harrastamaan autosexiä vieraan mokka-totin kanssa, jopa paheellista liian täydellistä suuseksiä, jollaista termiä pääsi nauramaan muuan naistoimittaja (ei suomessa) haastatellessaan jotakin eunukkia vai mikä imaami se oli.
- eppu2
Muistan lukeneeni jostain, että beduiinit rosvojoukkoja kohdatessaan, peittivät naisensa hunnuilla, heitä suojellakseen. Siitä olisi lähtenyt hunnun käyttö.
En tiedä pitääkö paikkansa. - bessie-
eppu2 kirjoitti:
Muistan lukeneeni jostain, että beduiinit rosvojoukkoja kohdatessaan, peittivät naisensa hunnuilla, heitä suojellakseen. Siitä olisi lähtenyt hunnun käyttö.
En tiedä pitääkö paikkansa.Hunnut eivät taida kummoistakaan suojaa rosvoja vastaan tarjota?
Tiedossa ei ole mistä huivien käyttäminen alun perin olisi lähtöisin. Joidenkin mielestä tapa olisi lähtöisin Bysantin kristityiltä. - kohtameilläkin
Kaipa se huntu suojelee sitä naista. Sielläpäin (ja nyt täälläkin) kovia poikia ovat raiskaamaan, ehkä kauniimmat naiset olisivat suuremmassa vaarassa. Voisivat lisätä suojamaskin sinne hunnun alle niin myrkynheittäjätkään eivat saisi niin pahaa tuhoa aikaan.
- bessie-
kohtameilläkin kirjoitti:
Kaipa se huntu suojelee sitä naista. Sielläpäin (ja nyt täälläkin) kovia poikia ovat raiskaamaan, ehkä kauniimmat naiset olisivat suuremmassa vaarassa. Voisivat lisätä suojamaskin sinne hunnun alle niin myrkynheittäjätkään eivat saisi niin pahaa tuhoa aikaan.
Edelleenkään en ymmärrä miten huntu voisi naista suojella.
- Viatonsivullinen
Kaikki uusi ohjelma kirkon piirissä on tervetullutta, en kiellä, se on
omalla tavallaan viihdyttävää ja kaunista. Silti, suurena syntisenä kaipaan
pyhäpäivän Jumalanpalveluksiin kirkossa jämäköitä saarnoja. Kyllä.
Pappi voisi voimakkaammin varoittaa ja kertoa myös anteeksiannosta,
siitä mitä raamatussa sanotaan. Ei se haittaa vaikka seurakunta pari kyyneltäkin päästää, se kertoo vain että jotain on mennyt perille:)- de-meter
Käväisepä ortodoksikirkossa, jos sinulla on siihen tilaisuus, viaton sivullinen.
Liturgiaan verrattuna luterilainen jumalanpalvelus on hengetön, vailla syvyyttä ja pyhyyttä - siis minun kokemukseni mukaan.
Saarnat (ortodoksikirkossa) ovat lyhyitä, olennaiseen keskittyviä, eivät kosiskele, mutta eivät myöskään tuomitse. Vain kerran olen kuullut tuomion sanoja ortodoksipapilta ja pari kertaa saarna on jättänyt kylmäksi. de-meter kirjoitti:
Käväisepä ortodoksikirkossa, jos sinulla on siihen tilaisuus, viaton sivullinen.
Liturgiaan verrattuna luterilainen jumalanpalvelus on hengetön, vailla syvyyttä ja pyhyyttä - siis minun kokemukseni mukaan.
Saarnat (ortodoksikirkossa) ovat lyhyitä, olennaiseen keskittyviä, eivät kosiskele, mutta eivät myöskään tuomitse. Vain kerran olen kuullut tuomion sanoja ortodoksipapilta ja pari kertaa saarna on jättänyt kylmäksi."de-meter"
"Hengetön, pyhyytön, syvyytön"
Jesse ilmaisi minulle huolensa sinusta.
"kerrohan tuolle läys...vaimolle että kaapuiset vaatteet eivät tee naista"
Yritin kertoa hänelle uskosi pienistä kynttilöistä, niin silloin se nauru vasta
alkoi.
Muu jääköön minulta kertomatta.
Jesse kuitenkin näytti tyytyväiseltä ja nyökkäsi, kysyessäni häneltä, voinko
sanoa sinulle näin:
"Ei kanna sinua ruusut, röyhelöt.
Alastomana pitää sinun vanhanakin astua herrasi eteen.
Silloin herrasi kantaa sinut"
"Muista ihminen, jumalan maa on aina edessäsi, oma kirkkosi ei"
H.- Viatonsivullinen
de-meter kirjoitti:
Saarnat (ortodoksikirkossa) ovat lyhyitä, olennaiseen keskittyviä, eivät kosiskele, mutta eivät myöskään tuomitse. Vain kerran olen kuullut tuomion sanoja ortodoksipapilta ja pari kertaa saarna on jättänyt kylmäksi.Kyllä kiitos, se onkin sitten seuraava projekti, pyydän muutaman ystävän mukaan.
Olen kyllä ihaillut heidän (ortodoksien) menojaan. - de-meter
hunksz kirjoitti:
"de-meter"
"Hengetön, pyhyytön, syvyytön"
Jesse ilmaisi minulle huolensa sinusta.
"kerrohan tuolle läys...vaimolle että kaapuiset vaatteet eivät tee naista"
Yritin kertoa hänelle uskosi pienistä kynttilöistä, niin silloin se nauru vasta
alkoi.
Muu jääköön minulta kertomatta.
Jesse kuitenkin näytti tyytyväiseltä ja nyökkäsi, kysyessäni häneltä, voinko
sanoa sinulle näin:
"Ei kanna sinua ruusut, röyhelöt.
Alastomana pitää sinun vanhanakin astua herrasi eteen.
Silloin herrasi kantaa sinut"
"Muista ihminen, jumalan maa on aina edessäsi, oma kirkkosi ei"
H.Ai mun kilvoittelulle olette jessen kanssa nauraneet, hunksi ?
Pienet kynttilät ? Mitäpä tässä isottelemaan. Pienikin kynttilä riittää, kun ei kätke sitä vakan alle, eikä kuvittele, että sillä valaistaan koko sali....
- ihan.normaalia
Mä en nyt tajua mitä ihmeellistä älynväläystä sait. Samoissa vaatteissa nämä islamistit, katoliset sun muut kulkevat arkena ja käyvät jumalaansa palvomassa.
Suomessa palvontapukeutuminen on vapautunut vanhoista ajoista jolloin mummut mustissaan kirkkohuivi päässä ja virsikirja kädessä papille niiasivat. Eihän täällä enää muutenkaan sellaissa kamppeissa kukaan kulje. Tuollaisissa joukkokokoontumisissa joutuu hurmostilaan ja se lienee tarkoituskin. Kolehtihaaviin kilisee enemmän ja painoa tulee.
Aikoinaan kun jumalanpalveluksissa kävin ja ihan siksi, kun kirkkovaltuuston jäsenen käyntejä vähän seurattiin ja laskettiin. Niin, jonkunlainen joukkohysteria valtasi minutkin, se virrenloilotus, rukoileminen ja ylösalas penkistä pomppiminen sen kai teki.
Kotona sitten ihmettelin, kun enää ei ollut minkäänlaista hurmosta päällä.
Ja kun en kirkossa enää käy, olen siltä vuosia jo säästynyt.
Syntieni anteeksiantamisen suorittamiseen noin kivien muodossa voisin pyytää vaikka naspurin Timppaa, hän muistuttaa vähän pappia ja on vähintään yhtä hurskas kuin he. Sen mitä olen pappien puuhia seurannut.
Kiviä kyllä riittää loppuiän synteihin.- Viatonsivullinen
Eihän kaikki kaipaa kirkkoa, rukoilla voi missä vaan, yleisempi paikka
kun kirkko, on " missä vaan". Minulle on tärkeää olla samanhenkisten
seurassa, kirkonmenojen ja seurakuntatalon kirkkokahvin jälkeen on
aina hyvä olo. Pitkään saatamme jäädä juttelemaan, usein juuri seurakunnan asioista, myös hengellisistä, mistä milloinkin.
Mielestäni seurakunnan pitäisi huolehtia vain ihmisten hengellisestä puolesta. Ei aineellisesta. Kirkkokahvit sekä ehtoollisella viini ja leipä
riittävät:) "Ancelina"
Pitäisiköhän minun vaihteeksi tehdä keino-tekoinen aloitus tuskallisesta
kuolemasta?
Syöpää, kuoliota, keuhko-ahtautumaa, Diabetes-amputaatiota...
Minä tiedän siitä paljon, vaikka omalle kohdalle ei olekaan osunut.
Kyllähän sekin aloitus sopisi näitten keino-vanhusten keino-itketys-
valikoimiin?
Siinä kuin uskontojen asu-keinottelukin :)
H.hunksz kirjoitti:
"Ancelina"
Pitäisiköhän minun vaihteeksi tehdä keino-tekoinen aloitus tuskallisesta
kuolemasta?
Syöpää, kuoliota, keuhko-ahtautumaa, Diabetes-amputaatiota...
Minä tiedän siitä paljon, vaikka omalle kohdalle ei olekaan osunut.
Kyllähän sekin aloitus sopisi näitten keino-vanhusten keino-itketys-
valikoimiin?
Siinä kuin uskontojen asu-keinottelukin :)
H.YYY...
Taamari...
H.Viatonsivullinen kirjoitti:
Eihän kaikki kaipaa kirkkoa, rukoilla voi missä vaan, yleisempi paikka
kun kirkko, on " missä vaan". Minulle on tärkeää olla samanhenkisten
seurassa, kirkonmenojen ja seurakuntatalon kirkkokahvin jälkeen on
aina hyvä olo. Pitkään saatamme jäädä juttelemaan, usein juuri seurakunnan asioista, myös hengellisistä, mistä milloinkin.
Mielestäni seurakunnan pitäisi huolehtia vain ihmisten hengellisestä puolesta. Ei aineellisesta. Kirkkokahvit sekä ehtoollisella viini ja leipä
riittävät:)Seurakunnissa on aineellinen puoli vähintäänkin yhtä tärkeässä roolissa kuin henkinen puoli. Rahaa pitää tulla, milläs ne kirkkokahvit ja ehtoollisviinit muuten maksettaisiin.
Jokainen voi halutessaan rukoilla kotona tai minkä paikan sopivaksi katsoo. Ei siihen pappeja tarvita.
Samanhenkisten seuraan minäkin mielelläni hakeudun, heihin eivät kuulu ne "oikeat uskovaiset". Noin meidät diakoniatyön johtokunnan jäsenet kahteen kastiin diakonissa lajitteli. Huonommat oltiin ihan sarvipään lähettiläitä.hunksz kirjoitti:
YYY...
Taamari...
H.hunksz
Luotan sinuun enemmän kuin Muhammed vuoreen, tai mihin hän nyt mahtoi luottaakaan. Siinä että kehittelisit noistakin valitusvirteen verrattavissa olevista aiheista mieleenpainuvan aloituksen.
Jos kaipaat lisävinkkejä, täältä löytyy. Uusiakin vaivoja löytyy harva se päivä.
YP.- korppis1
Ancelina kirjoitti:
Seurakunnissa on aineellinen puoli vähintäänkin yhtä tärkeässä roolissa kuin henkinen puoli. Rahaa pitää tulla, milläs ne kirkkokahvit ja ehtoollisviinit muuten maksettaisiin.
Jokainen voi halutessaan rukoilla kotona tai minkä paikan sopivaksi katsoo. Ei siihen pappeja tarvita.
Samanhenkisten seuraan minäkin mielelläni hakeudun, heihin eivät kuulu ne "oikeat uskovaiset". Noin meidät diakoniatyön johtokunnan jäsenet kahteen kastiin diakonissa lajitteli. Huonommat oltiin ihan sarvipään lähettiläitä.En ole ehtinyt kommentoimaan, unittaa, kiireitä riittää. mutta enkelille sanon, maksu kahvista, pullasta ja makkaroista oli vapaaehtoinen. pistin makkarastani euron ja olin yllättynyt, olin jonon hännillä eikä pienessä muoviastiassa ollut kuin muutam ropo.
Yötä! korppis1 kirjoitti:
En ole ehtinyt kommentoimaan, unittaa, kiireitä riittää. mutta enkelille sanon, maksu kahvista, pullasta ja makkaroista oli vapaaehtoinen. pistin makkarastani euron ja olin yllättynyt, olin jonon hännillä eikä pienessä muoviastiassa ollut kuin muutam ropo.
Yötä!No tuossahan seurakuntien talousvaikeuksien yksi syy onkin, jos "kolehti" on vapaaehtoinen, ei rahaa haaviin juuri kerry. Kirkonpenkissä sentään monikaan ei ilkeä olla ropoaan haaviin heittämättä, kun se eteen työnnetään.
Sinä sentään euron annoit.
Kyllä seurakunnan on rahaa saatava metsän myynnistä ja mahdollisista sijoituksista, ei mummujen roposilla talous pyöri. Väkeä eroaa kirkosta ja verotulot putoavat.
Ja syy miksi olen näin varhain äänessä, loikoo tuossa sohvalla, aamukahvitkin on juotu jo tunti sitten.
- shimsh
Uskon että kaikkien elämässä on ihmistä suurempia voimia
- miten muuten ihmiset selvinneet rankoista elämänjaksoista, sairauksista, vaikeista vammoista, katovuosista jne - uskoa voi vaikkei näkisikään ja vaikkei kaikkiiin maailman vouho´tuksiin osallistuiskaan - onhan se henkinen ja hengellinen puoli ihmisissä ihan todellisuutta kuin hengetön ja uskomaton toisenlaista ulottuvuutta - elämässä eri lakien alaisuus kuin vaikkapa kuoleman jälkeen - kun ihmiskehot tomuksi muuttuvat.
Aika useat sanovat että uskominen on jotain höyrypäisyyttä tai mielensairautta,
jos ajattelis onko se mielekästä tai mieltä vailla olevaa niin enempkin aivojen toimintana uskominen on jotain tavoitteellista ja mielekkyyttä samassa paketissa - onhan sillä jotain tekemistä mielenrauhankin kanssa.
Ja ihmisten kykyjen - yliluonnollisilta tuntuvia asioita pidetään outoina ja pelottavina, nn kuitenkin olemassa heitäkin joilla kyky nähdä asioita eri vinkkelistä kuin enemmistö - eikä sekään huuhaata ole.
Aika vahvana elää maaseutujen ihmisissä luonto omine henkineen - kyllä niitäkin on - luonto armelias tai armoton, katajaiseks kansaksihan suomalaisia nimitetään - kai se kuvaa henkisenä piirteenä sitkeyttä ja jos joskus olet nähnyt kesäpäivän helteessä katajan kipinöivän - että sekin kertoo että kipinä ikuista tulta olis jokaisen ihmisen luonnossa tai luonteessa - vanhan kansanuskon mukaan.shimsh@
Kirjoitit, asiaa juuri noin uskominen pitää sisäistää. Kun on paha olo on joku johon nojata, joku jolle puhua ja kertoa. Sairauden keskellä rukous auttaa eteenpäin jne.
Miesystäväni on entinen katolinen nykyinen ateisti. Hän rakastaa laulaa kauneimpia suomalaisia joululauluja kirkossa. Hän kertoo sulautuvansa kuolemansa jälkeen taivaan tähtitomuun. Kaunis ajatus ihan samalainen kuin uskovan, joka halajaa taivaaseen. On sanomattakin selvää, että ruumis maatuu ja se ei ole kiva ajatus, mutta kun ajattelee sielu pääsee vapaaksi ja kohtaa uuden ulottuvuuden, tähtitomun, taivaan tai jotain muuta.
Satuja sanoo yksi, sairasta touhua toinen. Ei ole. Usko auttaa, usko lohduttaa, uskon ei tarvitse olla näkyvää, ei vaatteilla esitettyä hurskautta vaan sisällämme antamassa valoa elämään.
Kuvaus katajan kihelmöinnistä muistutti itseäni eräästä kauniista illasta korpimökillä. Mäntyjen ja kuusien keskellä auringon säteet tekivät valospotteja. Yksi valon kohde oli rannan kataja, joka ikään kuin kultanauha liekehti auringonvalossa.
Luonto on täynnä ihmeitä.- bessie-
korpikirjailija kirjoitti:
shimsh@
Kirjoitit, asiaa juuri noin uskominen pitää sisäistää. Kun on paha olo on joku johon nojata, joku jolle puhua ja kertoa. Sairauden keskellä rukous auttaa eteenpäin jne.
Miesystäväni on entinen katolinen nykyinen ateisti. Hän rakastaa laulaa kauneimpia suomalaisia joululauluja kirkossa. Hän kertoo sulautuvansa kuolemansa jälkeen taivaan tähtitomuun. Kaunis ajatus ihan samalainen kuin uskovan, joka halajaa taivaaseen. On sanomattakin selvää, että ruumis maatuu ja se ei ole kiva ajatus, mutta kun ajattelee sielu pääsee vapaaksi ja kohtaa uuden ulottuvuuden, tähtitomun, taivaan tai jotain muuta.
Satuja sanoo yksi, sairasta touhua toinen. Ei ole. Usko auttaa, usko lohduttaa, uskon ei tarvitse olla näkyvää, ei vaatteilla esitettyä hurskautta vaan sisällämme antamassa valoa elämään.
Kuvaus katajan kihelmöinnistä muistutti itseäni eräästä kauniista illasta korpimökillä. Mäntyjen ja kuusien keskellä auringon säteet tekivät valospotteja. Yksi valon kohde oli rannan kataja, joka ikään kuin kultanauha liekehti auringonvalossa.
Luonto on täynnä ihmeitä.Saahan henkisyyttä täysin uskonnosta vapaista taide-elämyksistäkin. Muustakin musiikista kuin 'kauneimmista joululauluista'. Kirjallisuudesta, ja tietenkin luonnosta. Valokuvanäyttelystä (viimeisin oma kokemus). Yhteenkuuluvuuden ja raukkauden tunteen tuovista tilanteista.
Omalla kohdallani uskonnolliset elementit voisivat pikemminkin vähentää henkisyyden kokemusta, mutta tietenkään niin ei aina tapahdu.
Ruumiini maatuminen nimenomaan on minusta 'kiva ajatus'. Niin selvä, yksinkertainen, luonnollinen. Elämäni päättyy lopullisesti, mitään ei jää auki, lopulta olen oman kotitähteni multaa. - eppu2
Monet ihmiset ovat kokemuksensa kautta todentaneet korkeimman voiman olemassaolon, vaikkeivat silmillään ole nähneetkään.
Emmehän me näe bakteereja, viruksia, tuulta, sähköä, tunteita, ääntä, kuitenkin me tiedämme, että ne ovat olemassa.
Ihmisessä on n. 3miljardia atomia, emme me sitäkään ymmärrä, jos katselemme itseämme.
Tiede kertoo, että neutriinit läpäisevät tiiviinkin seinämän.
Pala palalta kautta vuosisatojen tiede tulee ja on tullut todistamaan asioita, joita on pidetty/pidetään huuhaana.
Maailma on mielenkiintoinen, kun sitä avoimin silmin katselee. bessie- kirjoitti:
Saahan henkisyyttä täysin uskonnosta vapaista taide-elämyksistäkin. Muustakin musiikista kuin 'kauneimmista joululauluista'. Kirjallisuudesta, ja tietenkin luonnosta. Valokuvanäyttelystä (viimeisin oma kokemus). Yhteenkuuluvuuden ja raukkauden tunteen tuovista tilanteista.
Omalla kohdallani uskonnolliset elementit voisivat pikemminkin vähentää henkisyyden kokemusta, mutta tietenkään niin ei aina tapahdu.
Ruumiini maatuminen nimenomaan on minusta 'kiva ajatus'. Niin selvä, yksinkertainen, luonnollinen. Elämäni päättyy lopullisesti, mitään ei jää auki, lopulta olen oman kotitähteni multaa.Minä olen taidenäyttelyiden koluaja. Olen joskus saanut upeita fiiliksiä, lähinnä siitä, että olen seissyt jonkun kuuluisan taulun edessä ja tuntenut sen tekijän läsnäolon mm. Rembrantin näyttelyssä. Kirjallisuus ei ole tehnyt minuun voimakkaita tunteita. Olen joko pitänyt kirjasta tai minulle on jäänyt kirjasta epätodellisia tunteita. Olen kokenut Jumalan läheisyyden ehkä voimakkaimmin, tunne on vapauttanut minut ympäristöstä esim. itku on ollut herkässä.
- eppu2
korppis kirjoitti:
Minä olen taidenäyttelyiden koluaja. Olen joskus saanut upeita fiiliksiä, lähinnä siitä, että olen seissyt jonkun kuuluisan taulun edessä ja tuntenut sen tekijän läsnäolon mm. Rembrantin näyttelyssä. Kirjallisuus ei ole tehnyt minuun voimakkaita tunteita. Olen joko pitänyt kirjasta tai minulle on jäänyt kirjasta epätodellisia tunteita. Olen kokenut Jumalan läheisyyden ehkä voimakkaimmin, tunne on vapauttanut minut ympäristöstä esim. itku on ollut herkässä.
Muistui mieleeni 30 vuotta sitten, kun olimme työporukalla Eremitaasissa.
Siellä oli eräs pieni maalaus, nainen ja lapsi. (En muista varmaksi enää, kuvasiko se Mariaa ja Jeesuslasta) Se taulu kuitenkin ikäänkuin imaisi minut vaikutuspiiriinsä.
Toiset meni jo, sittenkin vielä palasin taulun eteen. Muutama jäi jopa väliin, kun piti toiset saavuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä462429Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri391700Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle
Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t241463- 891432
IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl321171- 1351125
Anabaptismin kirous
Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä4171082Pelolla pakottaminen
Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha624926Robotiikka korvaa tulevaisuudessa seurustelusuhteet
Haluan herättää keskustelua aiheesta. Asiantuntijoiden mukaan robottien kehitys on 10-15 vuoden päässä siitä että voidaa240911kamera hakokylässä
kamera kuvaamassa yleistä tietä laittomasti ristauksessa hakokylä-raatevaara!17863