Silmälasit

maria17

Mun paras kavari sai ensimmäiset lasit, missä oli noin -2 voimakkuutta. Mulla on aina ollut samat vaateet kun hänellä, niin haluaisin nyt samanlaiset rillit. Menin optikolle näöntarkastulle mutta hän totesi että mulla on normaali näkö, olin pettynyt. En kehtannut osta kehykset missä olis linssiä ilmaan vahvuutta, niin päätin tilata netistä kehykset missä olivat -1.25 linsejä. Nyt olen käyttänyt niitä noin 3 kuukautta ja rupee tuntumaan että en pärjää ilman niitä. Nyt kysyisin ammatihenkilöltä mitä paha tästä mun leikistä lasien kanssa mulle seuraa. Onko se esimerkiksi niin että joudun loppuelämässä käyttä niitä ja voinko saada muita oireita.
Kiitos.

10

3122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oculus

      En varmaankaan ole ainoa tällä palstalla, joka ihmettelee, miksi haluat silmälasit vaikka et niitä tarvitse. Tietäisitpä, kuinka moni silmälaseja tarvitseva haluaisi niistä eroon!

      Sinun kannattaa ehdottomasti lopettaa noiden tilaamiesi lasien käyttö. Jos silmä on normaalitaitteinen, linssi vahvuudella AIHEUTTAA niihin taittovirheen linssin ollessa silmän edessä. Tila ei ole pysyvä, mutta koska mykiösi joutuu tekemään töitä kompensoidakseen virheen pois, sitä sääteleviin lihaksiin saattaa tulla kramppi, jolloin et silmälasit pois otettuasi näekään heti tarkasti.

      Anna nyt vain silmäsi toimia ihan omillaan ja totuttele pois noista laseista. Sitä paitsi voit ihan hyvin ostaa optikkoliikkeestä kehykset ilman vahvuuksia olevilla linsseillä. Tiedän monia, joilla on ihan vain asustukseen kuuluvat "imago-lasit"...

    • silmälääkäri

      Ei kannata käyttää ilman syytä miinuslaseja. Lasit tekevät sinusta keinoteköisesti kaukonäköisen ja tästä voi olla seurauksena akkomodaatiospasmi (oire: tuntuu siltä että et enää pärjää laseitta) ja muita oireita joita voi ilmaantua ennen pitkää ovat päänsärky, silmien tavallista nopeampi väsyminen, etenkin lukiessa jne.

      Jos haluat laseja käyttää, niin hanki ihmeessä taittovirhettäsi vastaavat lasit. Jos vahvuudet ovat nollat niin kuuluu linssienkin olla näitä vastaavat.

      Suosittelisin, että et käytä näitä laseja ennen kuin tulet niistä liian riippuvaiseksi akkomodaatiospasmin vuoksi. Varsinkin kun ikää tulee lisää, tulee liian vahvojen miinuslasien käyttö aina vaan hankalammaksi ja em. oireet ovat ennaltaohjelmoituja - jos ei nyt niin viimeistään muutaman vuoden kuluttua.

      • maria17

        Syy miksi haluaisin oikeat lasit oli se, ostin noin vuosi sitten semmoiset lasit missä oli 0 arvot, kun kaverit sitten koulussa kokeili niitä niin ne nauroi mulle ja kysyi miksi käytän niitä.
        Niin ajattelin nyt tällä kertaa hankkia oiket rillit. Mutta toi toinen juttu ei kulostaan niin hullulta että ensiksi ostaa piilarit ja niiten kanssa käyttää lasit. Toivottovasti joku optikko myy semmoinen yhdystelmä mulle.
        Terv. silmälasihullu


    • janne

      Tee niin kuin minä, mulla on normaali näkö mutta haluaisin sitten käyttä silmälasit missä oli miinus 4 niin tilasin netistä 4 piilarit ja silmälasit missä oli -4.25 ja se toimii moitettomasti. Lukee enemmän tästä linkistä http://forum.glassesovercontacts.org/.
      Terveisin: Silmälasihullu.
      ps. tällä tavalla et pahennat näkösi.....

      • silmälääkäri

        Anteeksi nyt, että pistän otsikkoon tuollaista tekstiä, mutta hölmöläisten hommaahan tuo on. Otat siis tietoisesti piilolasien mukanaan tuomat komplikaatioriskit, laitat silmääsi vierasesineitä ilman asiantuntijan sovitusta (piilolasien mittojen täytyy olla sopivat silmäsi kanssa, muuten kerjäät vaikeuksia!) ja hankit silmälasit varsin voimakkailla vahvuuksilla (kalliimmat!!!). Jos ostaisit optikolta kehykset "nollalaseilla", pääsisit huomattavasti halvemmalla etkä tarvitsisi kalliita piilolinssejä (ja välttyisit niiden käytön riskeiltä!)

        Uskallanpa väittää, että näkösi huononee kyllä merkittävästi, kun laitat 4,0 piilarit silmiisi (ilman laseja). Jos ei huonone, niin olet reippaasti kaukonäköinen (etkä "normaalinäköinen", kuten mainitsit olevasi).


    • Rillipiru

      Pakkoko oli tilata lasit vahvuuksilla?! Kyllä optikko olisi varmaan sulle myynyt samanlaiset kehykset kuin kaverillesikin, mutta nolla-linsseillä! Jos joku tykkää pukeutua laseihin, niin tuskin optikot ovat ensimmäisenä estelemässä ihmisiä ostamasta kehyksiä. Kyllä heille yrittäjinä varmasti raha kelpaa...

      Ja toisekseen, ole onnellinen, että voit valita, käytätkö laseja vai et. Itselläni esimerkiksi lasit ovat niin vahvat, etten niitä ilman pärjää, mutta piilareitakaan en voi käyttää, kun silmäni ovat niin herkät.

      Kolmannekseen. Jos olette ystäväsi kanssa todellakin jo seitsemäntoista, teidän olisi aika jo hiljalleen erottaa persoonanne. Aikuisillakin ihmisillä on sydänystäviä, puolisoita ja muita rakkaita ihmisiä, mutta yhteenkuuluvuuden tunteen osoittaminen ei vaadi yhdenmukaista ulkoasua. Aidossa ihmissuhteessa (oli kyseessä sitten pari-, ystävyys, sukulais- tms suhde) toinen ihminen hyväksytään sellaisenaan, omana persoonanaan puutteineen ja vahvuuksineen.

    • Anonyymi

      Optikkojen silmälasit, määritykset, on edes vastuutonta,kun saavat tehdä myydä silmälasit vamma ja liikevahinko linjastolla.
      Pääkivut ym

      • Anonyymi

        vastasit 18 vuotta vanhaan viestiin.


    • Anonyymi

      Silmälasit
      Niillä on monta lempinimeä
      Kakkulat
      Hoksottimet
      Itsemurha uhkaakat erittelyn tärkeys

    • Anonyymi

      Väärä auttaja, oikea auttaja olisi ollut psykologi. Kokeile silmälääkäriä, hän voi ohjata oikealla auttajalle jos optikko ei tilaasi huomannut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe