Metsästystutkinto

Metsälle_mars

Moro vaan kaikille. Olen 15.v pojankloppi joka on menossa suorittamaan tutkintoa :) Onko se kovinkin vaikea? Mitkä ovat tärkeimmät asiat jotka olisi hyvä opetella. Omistan metsästäjän oppaan http://kauppa.riista.fi/tuoteryhma/metsastajatutkinto/681447#!product_id=9789527031063
Lajintunnistukset suht helppoja mulle(Biologia ja maantieto 10 oppilas) Ja oliko se niin että 8 TAI vähemmän jos on väärin = Koe hyväksytty

10

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsästäjäflicka

      Itse kävin elokuun alussa suorittamassa metsästystutkinnon ja ei se nyt niin vaikea ollut. Kysymykset kyllä piti lukea tarkkaan ja oli niitä hankalampiakin kysymyksiä. Mutta maalaisjärjellä pääsee pitkälle jos ei suoraan tiedä oikeaa vastausta.
      Lajintunnistus on helppoa, mutta mm. sorsat kannattaa opetella kunnolla.
      Itse en juuri lukenut koiria koskevia säännöksiä ja ase ja patruunat/haulit (minkä kokoisella mitäkin eläintä ammutaan) ym. jutut kannattaa kanssa lukea hyvin. Näistä oli kysymyksiä.
      Jos luet huolellisesti läpi tarvittavan aineiston (metsästäjän opas ja lakitieto) ja sisäistät asiat niin kyllä sinä läpi pääset.
      Itse en käynyt kurssia, luin nuo edellä mainitut kirjat ja muita metsästyskirjoja. Yksi virhe tuli.

      Tsemppiä kokeeseen! :)

    • metsälle

      Joo 8 tai vähemmä virheitä. Ite suoritan metsästystutkinnon ens kuussa.

    • sepikum

      Sanotaan, että metsästys on hyvä harrastus, mutta ei se loppupelissä ole. 30 vuotta harrastin metsästystä ja sitten lopetin.

      • Anonyymi

        no kai se nyt sen verran hyvä harrastus on jos sitä 30 vuotta harrastit.


      • Anonyymi

        Pamahditko uskoon vai homppeliksi, kun metsästyksen lopetit?


    • Anonyymi

      Minunkin yksi kaveri lopetti metsästyksen kun seinään, kun ratista paloi. Kerkesi harrastaa useamman vuosikymmenen.

    • Anonyymi

      -Lääkäri tarkastus ennen tutkintoa.
      -Vuotuinen metsästyslupa 38 euroa.Seuran liitymismaksu 200 euroa.
      -Vuotuinen seuranjäsenmaksu 50-100 euroa .
      Aseenkantoluvat 30-100 euroa kappale.
      Ammunta luvat 20 e kerta (ampuradalle)
      Riistanhoitomaksut seuralle vuosittain jäsenistä riipuen 100-300 euroa vuosi.
      Aseet: 1500 euroa kappale,patruunat ja hoitovälineen.
      Metsästyksen matkakustannukset 1000-4000 euroa metsästysvuosi.
      Ilman vanhempiaan näistä maksuista ei nuoret selviä' ja vieläpä ilman maata
      on vaikea päästä seuran vuokraamiin alueisiin metsästämään,ylipäätä jäseneksi.
      Suomessa kaikki tehdään vaikeaksi,ja kalliiksi nuorille.PS:Metsästystutkinto myös maksaa.

      • Anonyymi

        Käyvät nuokin esimerkistä, miten paljon voi maksaa, varmasti jollain on paljon kalliimpaakin ja toisilla voi olla hyvinkin paljon edullisempaa. Noihin kuitenkin puuttuisin :
        1. Lääkärintarkastus ?
        2. Ammunta luvat 20 e/ kerta, täällä 10 e/kerta, jossain varmaan "jäsenetuna" halvempaakin.
        3. Aseiden hinnat, käytettynä paljonkin alle 1500 e, 400-800 e on jo varaa valita.
        4. Matkakustannukset, jos omasta pihasta kävellen lähtee 0 e, riippuu missä metsästysalueet
        sijaitsevat ja missä itse asustaa, toki Afrikan matka maksaa "maltaita&mansikoita".


      • Anonyymi

        Nojoo Heitit tuohon sellaisiakin jotka ovat kertamaksuja. Itse näin keskituloisena neljään metsästysseuraan kuuluvana jään ennemminkin voitolle vuosittain kaikissa kuluissa. Kiitos suurien hirvilupamäärien kun tulee kaksi hirveä jäsentä kohden vuodessa. Puolikkaan kun pitää ja 1.5 myy niin kuittaa kyllä koko harrasteen vuosikustannukset kilometreineen. Ja vaikka ei kuittaisi kyllä tätä työttömänäkin pystyisi harrastamaan.


    • Anonyymi

      -Lääkäri tarkastuksen suoritin perukoulun viimeisellä mopokortin yhteydessä,todettiin tervepäiseksi.Metsätystutkinto vierapaikkakunnalla kirjoineen ja tutkintomaksuineen
      sekä matkakuluineen tuli maksamaan 400 e .Seuraan liityminen 200 e/vuosittainen
      jäsenmaksu 70 e/talkoista poisjääminen 20 e kerta/Ampumaratamaksu 20 e vuosi/
      Hirvi ja Karhumerkki 40 e ( 3 vuotta) Baikal 200 e/kivääri 400 e/Hirvestys maksut
      100 e.Seuran lahtisolamaksu 300 e. Metsästyksen matkakulut riipuu metsästäjästä.
      Metsäjänis/Teeri/Koppelo/Pyy .Rauhoitettu koko seuran alueella.
      Kennelit ovat vallanneet koko seuran koira miehineen,auto-metsästäjät hyppii pihapiireissäkin rusakkajahdeissa.Jotenkin tuntuu että metsästäjätutkinto oli aivan turha hanke,jotkut tahot näyttää haalivan vain euroja jo nuorten kustannuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe