Veneessäni on vanhempi Fischer Panda generaattori. Uusilla herkillä sähkölaitteita tuntuu olevan yhteensopivuudessa ongelmia väkkärän kanssa, esim Nespresso keitin ei halua oikein toimia. Onko jostain saatavissa siniaaltoa tuottava muunnin virtapiirin. Voin tietysti asentaa invertterin akkuihin, mutta silloinjpoutuisin purkamaan akkuja kahvia hörppiessäni. Jos kuormitan genua saman aikaisesti tarpeeksi muilla laitteilla, sään nespresson toimimaan. Ilmeisesti sähkön laatu paranee kuormituksen kasvaessa. Olisiko jollain ehdotuksia ongelmaan.
Kantoaalto siniaalloksi
69
2755
Vastaukset
- Joakim1
Siis 230 V generaattori? Kyllä ne aina tuottavat siniaaltoa. Toinen juttu sitten miten tarkasti jännite ja taajuus ovat kohdillaan. Ehkä Nespressosi on hankala kuorma tuolle? Jos kerran kuorma auttaa, kai voit jotain hehkulamppua vaikkapa polttaa samaan aikaan.
- kjhg53
Eivät tuota. Nykyään lähes kaikki generaattorit tekevät vaihtovirran invertteri tekniikalla ja tulos on joko puhdas siniaalto taikka modifoitu.
- MitäHaittaa
Miksi et ottaisi virtaa invertterillä ja samalla käytä generaattoria?
Meneehän siinä jonkun verran hukkaan tehoa, mutta akut ei tyhjene koska genu on päällä ja ainoa vahinko on puolella sentillä polttoainetta ja hiukan lisää CO2 ilmakehään. - Toto-mies
Veikkaisin että vika on generaattorisi säätimessä, joka ei tunnista keittimesi pientä kuormaa ja pitää itseään tyhjäkäyntitilassa.
Keittimen teho lienee muutama sata wattia maksimissaan ja virran aaltomuodolla ei pitäisi olla mitään vaikutusta toimintaan. - sojaaja
Laita genun lähtöön suojaerotus muuntaja.
- Kerttutäti
Ja sekö auttaa? Toimii lähinnä vikavirtasuojan tavoin eikä muuta siniaaltoa mihinkään eikä auta nespressoa toimimaan juntti. Keitin tahtoo 240 ja genu tuottaa 240 mitäs ehdottaisit muuntajan toisiojännitteeksi?
- sojaaja
anteeksi tietämättömyyteni
- segrtsudtyiyuou9p
Kerttutäti kirjoitti:
Ja sekö auttaa? Toimii lähinnä vikavirtasuojan tavoin eikä muuta siniaaltoa mihinkään eikä auta nespressoa toimimaan juntti. Keitin tahtoo 240 ja genu tuottaa 240 mitäs ehdottaisit muuntajan toisiojännitteeksi?
Suojaerotusmuuntajan ensiö- ja toisiojännite on samoja. Sitä käytetään mm. sähkölaitekorjaamoissa ja sairaaloissa erottamaan maadoitus sähkölaitteesta. Käämien induktanssi ehkäisee jännitepiikkejä.
- tätiniontoistamaata
Kerttutäti kirjoitti:
Ja sekö auttaa? Toimii lähinnä vikavirtasuojan tavoin eikä muuta siniaaltoa mihinkään eikä auta nespressoa toimimaan juntti. Keitin tahtoo 240 ja genu tuottaa 240 mitäs ehdottaisit muuntajan toisiojännitteeksi?
Rakas Kerttutäti, jos olemme täällä kaikki äälliöitä tai juntteja niin miksi vaivaudut tuotoksiamme lukemaan ja etenkin kommentoimaan.
Olen jo aikaisemminkin puuttunut noihin melko tylyihin kommenteihisi. Mielestäni ne eivät ole omiaan kohottamaan keskustelujen tunnelmaa D - Kerttutäti
Olen kovin pahoillani. Olen vanha ja hapan piru mutta yritän olla mukavampi jatkossa....
- Kerttutäti
segrtsudtyiyuou9p kirjoitti:
Suojaerotusmuuntajan ensiö- ja toisiojännite on samoja. Sitä käytetään mm. sähkölaitekorjaamoissa ja sairaaloissa erottamaan maadoitus sähkölaitteesta. Käämien induktanssi ehkäisee jännitepiikkejä.
Jossain vaiheessa niitä käytettiin myös lattialämmityksissä kylppäreissä ja näissä virityksissä toisio oli alempi, usein 24 volttia. Sama tuo, siniaaltoa se ei modifioi suuntaan eikä toiseen.
- Nespresso2000
Hiukan lisätietoa, nespreesso ottaa 1500w lämmityksessä ja genu pyörii vakiokierroksilla. Jos puran invertterillä akkuja, niin genuun kytketty laturi ei tuota kuin 25 A tilalle (ctek). Keitin toimii joten kuten, kun käytän pölynimuria samalla. Luin jostain, että kunnon kuormalla kestomagneetti genun virran laatu paranee ja siksi häiriö herkkä nespresso alkaa toimimaan. Jos ei kellään ole antaa vinkkiä, täytyy hommata siniaaltoinvertteri. Kiitokset joka tapauksessa.
- Mokkamikko_
1500 W on on jatkuvana tehona jo pieni lämmitin ja polttaa taatusti koko muovisen laitteen ja ympäristön jatkuvasti päällä ollessaan.
Hetkellinen tarve saattaa olla tuota luokkaa vastuksen ollessa päällä, vastus taas ei välitä virran laadusta , taajuudesta tai jännitevaihtelusta, se toimii ja lämpenee läpi kulkevan virran mukaisesti.
Ongelmana osittainen toimintahäiriö voi aiheutua keittimen virrantarpeen pienentyessä kiehutusvaiheen jälkeen ja sen aiheuttamasta generaattorin toiminnasta, muuten ei olisi selitettävissä että keitin toimii jos generaattorilla on muutakin kuormaa.
Se kuitenkin luulisi olevan hyvin kaukaa haettua että puutteellinen aallon sini-muotoisuus voisi aiheuttaa kyseisiä ongelmia. - keinokuorma
Mokkamikko_ kirjoitti:
1500 W on on jatkuvana tehona jo pieni lämmitin ja polttaa taatusti koko muovisen laitteen ja ympäristön jatkuvasti päällä ollessaan.
Hetkellinen tarve saattaa olla tuota luokkaa vastuksen ollessa päällä, vastus taas ei välitä virran laadusta , taajuudesta tai jännitevaihtelusta, se toimii ja lämpenee läpi kulkevan virran mukaisesti.
Ongelmana osittainen toimintahäiriö voi aiheutua keittimen virrantarpeen pienentyessä kiehutusvaiheen jälkeen ja sen aiheuttamasta generaattorin toiminnasta, muuten ei olisi selitettävissä että keitin toimii jos generaattorilla on muutakin kuormaa.
Se kuitenkin luulisi olevan hyvin kaukaa haettua että puutteellinen aallon sini-muotoisuus voisi aiheuttaa kyseisiä ongelmia.Noissa kahvinappeja käyttävissä espressokeittimissä on elektroniikkaa sisällä ja se voi tykätä huonoa kanttiaallosta. Jos generaattorille pitää saada kuormaa, niin tavallinen lämpövastus on paras. Esim. siirrettävä keittolevy. Toisaalta jos kuormaksi laittaa keittolevyn, niin samalla vaivalla voi laittaa levylle mutteripannun ja keittää kahvit siinä :)
- Sähköukko
keinokuorma kirjoitti:
Noissa kahvinappeja käyttävissä espressokeittimissä on elektroniikkaa sisällä ja se voi tykätä huonoa kanttiaallosta. Jos generaattorille pitää saada kuormaa, niin tavallinen lämpövastus on paras. Esim. siirrettävä keittolevy. Toisaalta jos kuormaksi laittaa keittolevyn, niin samalla vaivalla voi laittaa levylle mutteripannun ja keittää kahvit siinä :)
Kotikäyttöön tarkoitetut elektroniikkaa sisältävät kojeet kestävät huonosti erillisen genun tekemää sähköä. Tämä johtuu siitä, että valtakunnanverkon häiriöt on otettu suunnittelussa huomioon. Ne siis sietävät "normaaleja" häiriöitä. Ja verkon häiriöt ovat kuitenkin aivan erilaisia, kuin venegenun. Pienestä (invertteri)genusta tulee pahimmillaan huonoa siniaaltoa ja voi olla ajoittain erittäin sekalaista kanttiaaltoa. Ns. prummia, yliaaltoja, harmonisia piikkejä yms. tulee ulos. Kotikapineet eivät hintasyistä ole noilta juurikaan suojattuja.
Helposti ( halvalla ) ei noita häiriöitä veneessä saa kuriin. Tasasähkökojeissa, tutka, plotteri, VHF jne. asia on paljon helpompi, kun filtterit ovat helppoja ja yksinkertaisia valmistaa.
Mikä siis neuvoksi? Tehokas invertteri tekemään akkusähköstä 230VAC. Genu taas lataa akkuja samaan aikaan. Vaatii tietenkin 230VAC => 24VDC ati 12VDC. Tai sitten ihan kunnollinen genu. Siis hylkää kauppaan halvat Hing-Hong-TigerPower -vekottimet... - Niin_mutta
Avaajan tekstistä päätellen kyseessä ei ole invertteri- vaan vakiokierros-genu, joka tuottaa lähes täydellisen sinimuotoista aaltoa.
Latausteho (AC) riippuu kuormasta ja tehon säätö voi olla niin "karkea" että aiheuttaa -jännitepiikkejä hyvin pienillä virroilla.
DC- piiri on yleensä erillinen, joka ei vaikuta AC-puoleen. - Tutka-Timo
Niin_mutta kirjoitti:
Avaajan tekstistä päätellen kyseessä ei ole invertteri- vaan vakiokierros-genu, joka tuottaa lähes täydellisen sinimuotoista aaltoa.
Latausteho (AC) riippuu kuormasta ja tehon säätö voi olla niin "karkea" että aiheuttaa -jännitepiikkejä hyvin pienillä virroilla.
DC- piiri on yleensä erillinen, joka ei vaikuta AC-puoleen.Käytännössä kaikki genut ovat vakiokierroskoneita. Taajuus tehdään kierrosluvulla ja jännite magnetoinnilla. Genuvalmistajat tekevät vakiogenuja, joita taas aggrekaattivalmistajat käyttävät. Laitteen ollessa 50Hz, on pienissä snurrissa 3000rpm kone. Yksikään aggregaattivalmistaja ei teetä vain itselleen generaattoreita hintasyistä.
Säätö voi todellakin olla niin "karkea", että jännitevaihtelu jopa ilman kuormaa on melko suuri. Vaihtelevan kuorman kanssa vaihtelu voi olla vieläkin suurempi, sillä huono ( =halpa ) säädin ei "ehdi" säätämään. Tällä asialla ei ole paljonkaan merkitystä vastuskuorman kanssa olettaen tietenkin, että alijännite ei polta sulakkeita. Mutta elektroniikan kanssa saattaa tulla ongelmia. Ja tässäKIN asiassa pätee se, ettei halvalla saa hyvää. Olisin ostamatta Ping-Pong-Il-Sun -merkkisiä tekeleitä.
Minä tekisin veneessä niin, että "herkät" elektroniikkavehkeet - jos nyt niitä on pakko raahat paattiin - olisi joko a) 24VDC tai b) 230V invertterikäyttöisiä. Toinen asia, joka voisi olla hyvä, on pyytää ihan oikea elektroniikkamies oskilloskoopin kanssa tutkimaan mitä DC-verkossa tapahtuu kuormituksen ja genun / invetterin kanssa.
Joskus ihmettelimme koko päivän miksi sat.nav sammuu black-outin tapahtuessa, vaikka siinä oli DC-varmennussyöttö. No, sen laivan ( CCCP ) DC-verkko oli niin huono, että se tipahteli pois ja aina silloin, kun 230VAC:ssa oli bläkäri. Asia varmistui kunnollisilla mittalaitteilla...
Jotain saatan tietää, olen myynyt satoja generaattoreita 3kVA - 2000MVA...
PS. Jos et sitten itse ihan varmasti tiedä tai osaa, niin eipä kannata tehdä mitään poppakonsteja tai viritelmiä. Kun ne sitten pimeällä, myrkyssä, sateessa yms. yleensä ilmoittavat asioistaan...
Eikä uskoa sitä naapuripaatin kaveria, joka tapasi miehen, jonka veli oli nähnyt messuilla työkaverinsa serkun, joka.... - Tyhmäkysyygenuista
Tutka-Timo kirjoitti:
Käytännössä kaikki genut ovat vakiokierroskoneita. Taajuus tehdään kierrosluvulla ja jännite magnetoinnilla. Genuvalmistajat tekevät vakiogenuja, joita taas aggrekaattivalmistajat käyttävät. Laitteen ollessa 50Hz, on pienissä snurrissa 3000rpm kone. Yksikään aggregaattivalmistaja ei teetä vain itselleen generaattoreita hintasyistä.
Säätö voi todellakin olla niin "karkea", että jännitevaihtelu jopa ilman kuormaa on melko suuri. Vaihtelevan kuorman kanssa vaihtelu voi olla vieläkin suurempi, sillä huono ( =halpa ) säädin ei "ehdi" säätämään. Tällä asialla ei ole paljonkaan merkitystä vastuskuorman kanssa olettaen tietenkin, että alijännite ei polta sulakkeita. Mutta elektroniikan kanssa saattaa tulla ongelmia. Ja tässäKIN asiassa pätee se, ettei halvalla saa hyvää. Olisin ostamatta Ping-Pong-Il-Sun -merkkisiä tekeleitä.
Minä tekisin veneessä niin, että "herkät" elektroniikkavehkeet - jos nyt niitä on pakko raahat paattiin - olisi joko a) 24VDC tai b) 230V invertterikäyttöisiä. Toinen asia, joka voisi olla hyvä, on pyytää ihan oikea elektroniikkamies oskilloskoopin kanssa tutkimaan mitä DC-verkossa tapahtuu kuormituksen ja genun / invetterin kanssa.
Joskus ihmettelimme koko päivän miksi sat.nav sammuu black-outin tapahtuessa, vaikka siinä oli DC-varmennussyöttö. No, sen laivan ( CCCP ) DC-verkko oli niin huono, että se tipahteli pois ja aina silloin, kun 230VAC:ssa oli bläkäri. Asia varmistui kunnollisilla mittalaitteilla...
Jotain saatan tietää, olen myynyt satoja generaattoreita 3kVA - 2000MVA...
PS. Jos et sitten itse ihan varmasti tiedä tai osaa, niin eipä kannata tehdä mitään poppakonsteja tai viritelmiä. Kun ne sitten pimeällä, myrkyssä, sateessa yms. yleensä ilmoittavat asioistaan...
Eikä uskoa sitä naapuripaatin kaveria, joka tapasi miehen, jonka veli oli nähnyt messuilla työkaverinsa serkun, joka....Mikä ero on aggregaatilla ja generaattorilla?
Missä käytetään kahden tuhannen megawatin generaattoreita? Ydinvoimaloissa tietysti, mutta missä muualla? Eli mihin olet myynyt sellaisia? - HurjiaJuttuja
Tyhmäkysyygenuista kirjoitti:
Mikä ero on aggregaatilla ja generaattorilla?
Missä käytetään kahden tuhannen megawatin generaattoreita? Ydinvoimaloissa tietysti, mutta missä muualla? Eli mihin olet myynyt sellaisia?Http://www.world-nuclear-news.org/NN_Giant_generator_hits_the_road_2808131.html
Pari vuotta sitten tuo oli maailman suurin.
Mutta sinä olet siis myynyt vielä suurempia?
On täällä hurjat jutut... - Lisääkysymyksiägenuista
Tutka-Timo kirjoitti:
Käytännössä kaikki genut ovat vakiokierroskoneita. Taajuus tehdään kierrosluvulla ja jännite magnetoinnilla. Genuvalmistajat tekevät vakiogenuja, joita taas aggrekaattivalmistajat käyttävät. Laitteen ollessa 50Hz, on pienissä snurrissa 3000rpm kone. Yksikään aggregaattivalmistaja ei teetä vain itselleen generaattoreita hintasyistä.
Säätö voi todellakin olla niin "karkea", että jännitevaihtelu jopa ilman kuormaa on melko suuri. Vaihtelevan kuorman kanssa vaihtelu voi olla vieläkin suurempi, sillä huono ( =halpa ) säädin ei "ehdi" säätämään. Tällä asialla ei ole paljonkaan merkitystä vastuskuorman kanssa olettaen tietenkin, että alijännite ei polta sulakkeita. Mutta elektroniikan kanssa saattaa tulla ongelmia. Ja tässäKIN asiassa pätee se, ettei halvalla saa hyvää. Olisin ostamatta Ping-Pong-Il-Sun -merkkisiä tekeleitä.
Minä tekisin veneessä niin, että "herkät" elektroniikkavehkeet - jos nyt niitä on pakko raahat paattiin - olisi joko a) 24VDC tai b) 230V invertterikäyttöisiä. Toinen asia, joka voisi olla hyvä, on pyytää ihan oikea elektroniikkamies oskilloskoopin kanssa tutkimaan mitä DC-verkossa tapahtuu kuormituksen ja genun / invetterin kanssa.
Joskus ihmettelimme koko päivän miksi sat.nav sammuu black-outin tapahtuessa, vaikka siinä oli DC-varmennussyöttö. No, sen laivan ( CCCP ) DC-verkko oli niin huono, että se tipahteli pois ja aina silloin, kun 230VAC:ssa oli bläkäri. Asia varmistui kunnollisilla mittalaitteilla...
Jotain saatan tietää, olen myynyt satoja generaattoreita 3kVA - 2000MVA...
PS. Jos et sitten itse ihan varmasti tiedä tai osaa, niin eipä kannata tehdä mitään poppakonsteja tai viritelmiä. Kun ne sitten pimeällä, myrkyssä, sateessa yms. yleensä ilmoittavat asioistaan...
Eikä uskoa sitä naapuripaatin kaveria, joka tapasi miehen, jonka veli oli nähnyt messuilla työkaverinsa serkun, joka....Miksi pitäisi tutkia tasavirtapuolen mahdollisia ongelmia, kun kyse oli generaattorilla käytettävän kahvinkeittimen toimimattomuudesta?
Missä kohtaa siinä systeemissä on se tasavirta, jota tutkisit oskilloskoopilla?
Eikö riittäisi tutkia skoopilla generaattorin tuottamaa virtaa? - Tutka-Timo
Lisääkysymyksiägenuista kirjoitti:
Miksi pitäisi tutkia tasavirtapuolen mahdollisia ongelmia, kun kyse oli generaattorilla käytettävän kahvinkeittimen toimimattomuudesta?
Missä kohtaa siinä systeemissä on se tasavirta, jota tutkisit oskilloskoopilla?
Eikö riittäisi tutkia skoopilla generaattorin tuottamaa virtaa?Tasavirtaa paatissa kannattaa tutkia joskus skoopilla. Se paljastaa hyvin usein sen, että tasavirraksi luultu ei olekaan pelkkää tasasähköä. Se saattaa olla puoliaaltotasasuunnattua tai siinä on prummia ja siinä ratsastaa mukana isohko AC-komponentti. Näin erityisesti veneissä.
Jos paatissa on 230VAC generaattori, niin eipä siihen muitta mutkitta kannata skooppia tyrkätä. Ne mittaprobet ovat yllättävän kalliita... Mutta oikella mittavehkeillä saattaa löytää mielenkiintoista syheröä.
Ja tuo kahvinkeitin...Sen ohjauselektroniikan häiriösieto saattaa olla niin huono, että se ei kestä aggrekaatin tuottaman sähkön häiriöitä ja erilaisia lyhyitä pulsseja, joiden amplitudi saattaa olla melkomoinen. En ole koskaan sellaista tutkinut, joten...
Olin joskus tutkahuoltokeikalla kookkaassa kalastusveneessä, jossa oli ihan itse tehty sähköt. Tuulilasin pieleen oli kiinnitetty tavan shukopistorasia ja isolla tussilla merkitty ja - puolet. Siitä kuulemma sai 12VDC. Pian selvisi, että pilssipumpun sähkö kiersi sitä kautta niin, että kytkiessäni skoopin päälle pumppu käynnistyi ja vast. sammui. Kehoitin pistämään ensin sähkö kuntoon ja oikein ja siiten soittamaan tutkahuoltoon. Eipä siitä koskaan sen koommin kuulunut mitään.
Ja tuo 2000MVA on tietenkin panovirhe. Po. 2000kVA. Omaa tekstiä kun tarkistaa...Pahoittelen joillekin aiheuttamaani mielenmyllerrystä. Generaattori on se osa aggrekaattia, joka sen sähkön tekee. Aggrekaatti on siis moottori generaattori.
- KenusOnRikki
Nespresso kuluttaa siis 1500W ?
Se on paljon eikä vähän.
Pölynimuri vie saman verran.
Kyllä ehjän generaattorin pitää toimia tuolla kuormalla. - Pellepelåtån
Jos laite olisi oma, niin pistäisin sen osiin.
Elektroniikalle ottaisin oman lähdön, se ei vie paljon virtaa ja toimii parhaassa tapauksessa suoraan 12V (tosin tuskin toimii), mutta jännitteenalentajia löytyy.
Vastukset toimivat huonommallakin virralla, joten ne voi tyrkätä huonon genun riesaksi. - Farymanne
Jos sinulla on vanha Panda, niin siinä voi olla Farymann dieseli. Jos se ei käy hyvin, niin suutin pitää puhdistaa tai vaihtaa. Suutinvika ilmenee juurti siinä ettei käy kunnolla pienellä kuiormalla tai jopa sammuu.
Muistit kai sen, että ennen kuormaa koneen pitää antaa ottaa täydet kierrokset? Muuten saa liikaa polttoainetta ja se ei tee hyvää.- nespresso2000
Pandassa on BMW pikkudiesel, ollut aikoinaan hyvin laadukas peli. Pitää ruveta mittailemaan noita jännitteitä erilaisilla kuormilla, jospa se olisi kuitenkin se ongelma.
- BStrattonFarymannBMW
nespresso2000 kirjoitti:
Pandassa on BMW pikkudiesel, ollut aikoinaan hyvin laadukas peli. Pitää ruveta mittailemaan noita jännitteitä erilaisilla kuormilla, jospa se olisi kuitenkin se ongelma.
Olisko kuitenkin niin, että kyse on Brigg&Strattonin koneesta, joka on tehty BMW:n nimelle? Jos se on diesel, niin silloin se on Farymann.
Katsopa, mitä lukee tyyppikilvessä... - Kaikkea-sitä.kuulee
Joo just niin, tällä palstalla kelpaa näköjään kaikkiin ongelmiin suutinvika.
- SiitinvikaOnIttelläs
Kaikkea-sitä.kuulee kirjoitti:
Joo just niin, tällä palstalla kelpaa näköjään kaikkiin ongelmiin suutinvika.
Ei, esimerkiksi sille hemmolle, joka oli ajanut perämoottorinsa kivelle ehdotettiin potkurinvaihtoa.
Mutta nyt vain on niin, että nuo ongelmat istuvat tarlkalleen Farymannin ohjekirjan vianetsintään... - Äly--Hoi
Jos viitsit edes lukea viestit niin saatat huomata että moottorissa ei käsiteltävä ongelma voi olla.
Moottorin käyntiongelmat vaikuttavat vain taajuuteen synkronoidussa kytkennässä ja moottorin käyntihäiriön kuulee kyllä normaali ihminen.
Avaajan kysymys oli sini aallon muodosta tai korjaamisesta, suutin on varmuudella viimeinen ja älyttömin vikakohde, jota voisi kuvitella vaikuttavan kantoaallon muotoon. - Frekvenssimoduloitu
Äly--Hoi kirjoitti:
Jos viitsit edes lukea viestit niin saatat huomata että moottorissa ei käsiteltävä ongelma voi olla.
Moottorin käyntiongelmat vaikuttavat vain taajuuteen synkronoidussa kytkennässä ja moottorin käyntihäiriön kuulee kyllä normaali ihminen.
Avaajan kysymys oli sini aallon muodosta tai korjaamisesta, suutin on varmuudella viimeinen ja älyttömin vikakohde, jota voisi kuvitella vaikuttavan kantoaallon muotoon.Olis hioukan uskottavampi kommentti, jos tietäisit mikä kantoaalto on. Kyse on generaattorista ei radiolähettimestä. Moottorin pyörimisen nopeus ja tasaisuus vaikuttaa suoraan taajuuteen ja siniaallon muotoon.
- Ei_kai_sentään
Miten se vaikuttaa aallon muotoon ?
- keinokuorma
Frekvenssimoduloitu kirjoitti:
Olis hioukan uskottavampi kommentti, jos tietäisit mikä kantoaalto on. Kyse on generaattorista ei radiolähettimestä. Moottorin pyörimisen nopeus ja tasaisuus vaikuttaa suoraan taajuuteen ja siniaallon muotoon.
Kantoaalto tai kanttiaalto. Sanat muistuttavat niin paljon toisiaan, että itsekin meinasin kiireessä kirjoittaa väärin.
- Vakiotaajuus
Ei_kai_sentään kirjoitti:
Miten se vaikuttaa aallon muotoon ?
Magneettivuon vaihtelu vaikuttaa
- vahva-virta
Magneettivuo synnytetään generaattorin tasavirtapiirillä ja sitä ohjaa säädin, se ei ole kytköksissä kierroslukuun.
- EläAlaOppineelle
vahva-virta kirjoitti:
Magneettivuo synnytetään generaattorin tasavirtapiirillä ja sitä ohjaa säädin, se ei ole kytköksissä kierroslukuun.
Kierrosluku vaikuttaa aallon pituuteen ja kyllä se vaikuttaa magneettivuohonkin. Magneettivuo on vahvasti kytköksissä pyörimiseen ja siten myös nopeuteen.
- Oppineelle
Aallon pituudella tarkoittanet taajuutta !
Staattorin magneettikenttä muodostetaan säädettävällä tasavirralla.
Säätötoimi korjaa kuorman , pyörintänopeuden ym vaikutukset pitäen jännitteen vakiona.
Jos taajuus hoidetaan digitaalisesti, roottori voi pyöriä lähes rajattomalla kierrosalueella. - Mikäsunoikeinon
Oppineelle kirjoitti:
Aallon pituudella tarkoittanet taajuutta !
Staattorin magneettikenttä muodostetaan säädettävällä tasavirralla.
Säätötoimi korjaa kuorman , pyörintänopeuden ym vaikutukset pitäen jännitteen vakiona.
Jos taajuus hoidetaan digitaalisesti, roottori voi pyöriä lähes rajattomalla kierrosalueella.Aallonpituudella tarkoitan aallon pituutta
- Tiedoksesi
sähkötekniikassa kyseisestä ilmiöstä käytetään yleensä nimeä taajuus.
- Oppineelle
Mikäsunoikeinon kirjoitti:
Aallonpituudella tarkoitan aallon pituutta
Yritätkö tahallasi sotkea asioita vai etkö ymmärrä niitä ?
Aallon pituus on taajuuden käänteisarvo nopeuden ollessa vakio.
Miksi haluat käyttää poikkeavaa nimitystä asiasta jota on yleisesti totuttu ilmaisemaan merkinnällä Hz eli taajuus ? - TurhaaLöpinää
Oppineelle kirjoitti:
Yritätkö tahallasi sotkea asioita vai etkö ymmärrä niitä ?
Aallon pituus on taajuuden käänteisarvo nopeuden ollessa vakio.
Miksi haluat käyttää poikkeavaa nimitystä asiasta jota on yleisesti totuttu ilmaisemaan merkinnällä Hz eli taajuus ?Käytän aallonpituudesta sitä nimistysä, mitä me teknillisen korkeakoulutuksen saaneet kätämme aallonpituudesta. Jos yrität briljeerata sillä, että tiedät sen korrelaation taajuuden kanssa, niin yrität päteä väärälle henkilölle.
Loetan tämän keskustelun perusasiosita tähän. Se ei anna minulle mitään. - Oppineelle
TurhaaLöpinää kirjoitti:
Käytän aallonpituudesta sitä nimistysä, mitä me teknillisen korkeakoulutuksen saaneet kätämme aallonpituudesta. Jos yrität briljeerata sillä, että tiedät sen korrelaation taajuuden kanssa, niin yrität päteä väärälle henkilölle.
Loetan tämän keskustelun perusasiosita tähän. Se ei anna minulle mitään."Asiantuntevien" kirjoitustesi vuoksi ei voi muuta kuin syvästi hävetä ammattikuntamme alennustilaa.
- AWEFawfwefwe
Oppineelle kirjoitti:
"Asiantuntevien" kirjoitustesi vuoksi ei voi muuta kuin syvästi hävetä ammattikuntamme alennustilaa.
Asia ei minulla kuulu, mutta jos toi omaan pesään pskantaminen on sitä, mistä sä olet ylpeä, niin ei mee teillä hyvin
- VähänTietoaVälillä
Oppineelle kirjoitti:
Yritätkö tahallasi sotkea asioita vai etkö ymmärrä niitä ?
Aallon pituus on taajuuden käänteisarvo nopeuden ollessa vakio.
Miksi haluat käyttää poikkeavaa nimitystä asiasta jota on yleisesti totuttu ilmaisemaan merkinnällä Hz eli taajuus ?"Aallon pituus on taajuuden käänteisarvo nopeuden ollessa vakio"
Okei...
Eli jos taajuus on yksi hertsi, aallonpituus on metri, kun nopeus on vakio?
Ja taajuuden yksikkö on 1/m?
Ei ole.
No, ei tietysti pitäisi naureskella, mutta tuossa se netin "viisaus" taas hyvin tiivistyy.
Tässä vielä varmuudeksi oikea tieto: aallonpituus = etenemisnopeus/taajuus
Yksikköinä: m = (m/s)/(1/s)
Sähkövirralle voi yksinkertaisuuden vuoksi käyttää etenemisnopeutena valon nopeutta eli likimain 3E8 m/s
Äänelle (ilmassa) vastaavasti voi käyttää likiarvoa 330 m/s
- Mikäonkantoaalto
Mikä on generaattorin kantoaalto?
Olen opiskellut sähkötekniikkaa Teknillisessä korkeakoulussa. Siltä pohjalta aloin jo kirjoittamaan pidempää vastausta generaattoreista. Huomasin kuitenkin, etten tiedäkään asiasta oikasti kovin paljon, joten jätin kirjoittamatta.
Nämä keskustelut olisivat hyödyllisiä, jos muutkin toimisivat samalla periaatteella ja kirjoittelisivat pääsääntöisesti varman tiedon pohjalta, ei mutua.
Mutta tuo kantoaalto jäi silti vaivaamaan. Yleensä olen törmännyt siihen radiotekniikassa, en generaattoreiden yhteydessä. Kantoaalloksi kutsutaan perustaajuista aaltoa, jonka taajuusalue on eri kuin hyötysignaalin ja jonka taajuutta tai aallonpituutta moduloidaan hyötysignaalilla. Vastaanottimessa hyötysignaali sitten erotetaan kantoaallosta. Mutta mitä kantoaallolla tehdään generaattorissa, sitä en tiedä. Osaako joku kertoa?- luetarkemmin
Siinä on kirjoitusvirhe, pitäisi olla katkoaalto .
Asia on ketjussa jo korjattu aikaisemmin. - SurkimuksiaKaikki
Kysy vaan, jos et osaa.
Toisaalta sun on turha copypastata tähän mitään elementry classicalfhysicsiä :D
Se aallto on ollut täällä välillä kantoaaltona ja kanttiaaltona ja nyt tuli vielä uusi esitys katkoaalto.
Siniaalto ei ole jostain syystä saanut juurikaan kannatusta. Se on aika erikoista koska kysehän on vanhasta vaihtovirtageneraattorista, jossa on BMWn dieseli. Eli kyseessä ei ole ihan pikkuhärveli. BMW on tehnyt muistaakseni vain yli 2,5l dieseleitä :D
Tää on aika ivallista, mutta näin käy, kun jokainen haluaa päteä, mutta kukaan ei tunne aihetta. Kaikkein paras oli tuo prohvessori, joka ei ymmärrä että aallonpituus voi olla aallonpituus :D - Mikäonkantoaalto
luetarkemmin kirjoitti:
Siinä on kirjoitusvirhe, pitäisi olla katkoaalto .
Asia on ketjussa jo korjattu aikaisemmin.Selvä, kirjoitusvirhe.
Mikä sitten on katkoaalto? - OnnetontaSekoilua
luetarkemmin kirjoitti:
Siinä on kirjoitusvirhe, pitäisi olla katkoaalto .
Asia on ketjussa jo korjattu aikaisemmin.Näillä mennään ;-)
Mikä pakko se on kirjoitella nettiin asioista, joista ei näemmä tiedä juuri mitään? Vaan tuollaistahan nämä palstat ovat täynnä, ei kai sille mitään sitten voi.
Sen ymmärrän, että oikean tiedon selvittäminen on työlästä. Sähkötekniikan perusteetkin ovat itse asiassa aika monimutkaisia. Jos ne eivät olisi, kaikki tuntisivat ne. - Joakim1
SurkimuksiaKaikki kirjoitti:
Kysy vaan, jos et osaa.
Toisaalta sun on turha copypastata tähän mitään elementry classicalfhysicsiä :D
Se aallto on ollut täällä välillä kantoaaltona ja kanttiaaltona ja nyt tuli vielä uusi esitys katkoaalto.
Siniaalto ei ole jostain syystä saanut juurikaan kannatusta. Se on aika erikoista koska kysehän on vanhasta vaihtovirtageneraattorista, jossa on BMWn dieseli. Eli kyseessä ei ole ihan pikkuhärveli. BMW on tehnyt muistaakseni vain yli 2,5l dieseleitä :D
Tää on aika ivallista, mutta näin käy, kun jokainen haluaa päteä, mutta kukaan ei tunne aihetta. Kaikkein paras oli tuo prohvessori, joka ei ymmärrä että aallonpituus voi olla aallonpituus :DBMW:llä on ollut meridieseleitä 7 hv:stä alkaen. Näyttää olevan 0,28 l kone: http://www.bmwmarine.com/media/d7_detail_info08.pdf
Tuo pienin oli varsin yleinen 70-luvun veneissä.
Siniaalto minullakin oli ensimmäisenä mielessä. Ei kai vieläkään ole selvinnyt että kyseessä edes olisi invertterigeneraattori, joka teoriassa voisi tuottaa muuta kuin siniaaltoa.
Tuleeko mistään markkinoilla olevasta invertterigeneraattoristakaan muuta kuin siniaaltoa? Tuskin ainakaan suorakaiteista kanttiaaltoa.
Aallonpituus on melko hämärä suure puhuttaessa virrasta tai jännitteestä. Aallonpituus on kuitenkin yksiköltään metrejä tai joskus dimensioton, mutta silloin se on sidottu kiertokulmaan eli ei muuttuisi koneen yskiessä. Selkeämpää olisi puhua jakson pituudesta, joka mitataan ajassa. - Vaikeaulkomaankieli
SurkimuksiaKaikki kirjoitti:
Kysy vaan, jos et osaa.
Toisaalta sun on turha copypastata tähän mitään elementry classicalfhysicsiä :D
Se aallto on ollut täällä välillä kantoaaltona ja kanttiaaltona ja nyt tuli vielä uusi esitys katkoaalto.
Siniaalto ei ole jostain syystä saanut juurikaan kannatusta. Se on aika erikoista koska kysehän on vanhasta vaihtovirtageneraattorista, jossa on BMWn dieseli. Eli kyseessä ei ole ihan pikkuhärveli. BMW on tehnyt muistaakseni vain yli 2,5l dieseleitä :D
Tää on aika ivallista, mutta näin käy, kun jokainen haluaa päteä, mutta kukaan ei tunne aihetta. Kaikkein paras oli tuo prohvessori, joka ei ymmärrä että aallonpituus voi olla aallonpituus :D"Toisaalta sun on turha copypastata tähän mitään elementry classicalfhysicsiä"
Se on elementary classical physics
:-)
Mutta sinänssä kyllä, totta. Turhaa on, joo... - Epätieto_on_valtaa
SurkimuksiaKaikki kirjoitti:
Kysy vaan, jos et osaa.
Toisaalta sun on turha copypastata tähän mitään elementry classicalfhysicsiä :D
Se aallto on ollut täällä välillä kantoaaltona ja kanttiaaltona ja nyt tuli vielä uusi esitys katkoaalto.
Siniaalto ei ole jostain syystä saanut juurikaan kannatusta. Se on aika erikoista koska kysehän on vanhasta vaihtovirtageneraattorista, jossa on BMWn dieseli. Eli kyseessä ei ole ihan pikkuhärveli. BMW on tehnyt muistaakseni vain yli 2,5l dieseleitä :D
Tää on aika ivallista, mutta näin käy, kun jokainen haluaa päteä, mutta kukaan ei tunne aihetta. Kaikkein paras oli tuo prohvessori, joka ei ymmärrä että aallonpituus voi olla aallonpituus :DNo minäpä kysyn; Paljonko mielestäsi on normaali 230V verkkosähkön aallonpituus? Noin niinkuin johtimessa...
- VastausSähköstä
Epätieto_on_valtaa kirjoitti:
No minäpä kysyn; Paljonko mielestäsi on normaali 230V verkkosähkön aallonpituus? Noin niinkuin johtimessa...
Enpä usko, että tuo kaveri osaa vastata, joten minä vastaan.
Suomalaisen vaihtovirran aallonpituus on noin 3000--6000 km sen mukaan, millaista johdinta käytetään. Jännite ei tässä tapauksessa vaikuta aallonpituuteen. - EiOoBemari
Joakim1 kirjoitti:
BMW:llä on ollut meridieseleitä 7 hv:stä alkaen. Näyttää olevan 0,28 l kone: http://www.bmwmarine.com/media/d7_detail_info08.pdf
Tuo pienin oli varsin yleinen 70-luvun veneissä.
Siniaalto minullakin oli ensimmäisenä mielessä. Ei kai vieläkään ole selvinnyt että kyseessä edes olisi invertterigeneraattori, joka teoriassa voisi tuottaa muuta kuin siniaaltoa.
Tuleeko mistään markkinoilla olevasta invertterigeneraattoristakaan muuta kuin siniaaltoa? Tuskin ainakaan suorakaiteista kanttiaaltoa.
Aallonpituus on melko hämärä suure puhuttaessa virrasta tai jännitteestä. Aallonpituus on kuitenkin yksiköltään metrejä tai joskus dimensioton, mutta silloin se on sidottu kiertokulmaan eli ei muuttuisi koneen yskiessä. Selkeämpää olisi puhua jakson pituudesta, joka mitataan ajassa.Tai sitten Bemarilla ei ole:
http://www.dacie.ca/pdfs/Hatz/Hatz Generic Info/HATZ Diesel List of engine families, types and versions.pdf
Sen verran otan takaisin, että Bemarilla on 1,5l 3 sylinterinen dieseli.
Pienempiä ei ole jos muiden tekemiä ei lasketa. - Joakim1
No kyllä se BMW on, jos kyljessä on BMW:n mallimerkintä. Se on sitten toinen juttu mikä on peruskoneen alkuperäinen valmistaja. Kukaan kai ei ole väittänyt, että peruskone on BMW:n valmistama?
- KysymysSähköstä
VastausSähköstä kirjoitti:
Enpä usko, että tuo kaveri osaa vastata, joten minä vastaan.
Suomalaisen vaihtovirran aallonpituus on noin 3000--6000 km sen mukaan, millaista johdinta käytetään. Jännite ei tässä tapauksessa vaikuta aallonpituuteen.Liikkuuko sähkö johdossa aaltoina kuten sähkömagneettisessa säteilyssä jossa tietyn taajuuden allonpituus voidaan laskea?
- KysymysSähköstä
VastausSähköstä kirjoitti:
Enpä usko, että tuo kaveri osaa vastata, joten minä vastaan.
Suomalaisen vaihtovirran aallonpituus on noin 3000--6000 km sen mukaan, millaista johdinta käytetään. Jännite ei tässä tapauksessa vaikuta aallonpituuteen.Liikkuuko sähkö johdossa aaltoliikkeenä, jonka aallonpituus voidaan laskea sen taajuudesta kuten sähkömagneettisessa säteilyssä?
- MaxwellSmart86
KysymysSähköstä kirjoitti:
Liikkuuko sähkö johdossa aaltoliikkeenä, jonka aallonpituus voidaan laskea sen taajuudesta kuten sähkömagneettisessa säteilyssä?
Kyllä, tietenkin liikkuu, mutta arvaa onko kyse pitkitäisestä vai poikittaisesta aallosta :D
Pieni vinkki, Maxwell teki muutakin kuin esiityi TV-sarjassa. - punanoita
höpöhöpö, vmp
- Punaperse
punanoita kirjoitti:
höpöhöpö, vmp
Varamiespalvelun teknikkosiipi antoi näytteen osaamisestaan.
- kytö
Kyllä tämä keskustelu todellakin rohkaisee osallistumaan. Melkein joka toinen kommentti on ihan asian vierestä, tai todella väärinymmärryksen tulosta. Aloittajan otsikossa on jo vakava virhe: Kantoaalto todellakin kuuluu radiotekniikan piiriin. Aloittajan kysymys sen sijaan oli vahvavirtatekniikan pienjännite-osastoa.
Me veneilijät ja purjehtijat tarvittaisiin tällainen palsta toki, mutta miksi kaikkien tietämättömien arvailijoitten pitää tulla tänne sössöttämään.
Kommenttini ei erityisesti koske Joakim1:stä, paitsi että ei J:nkään täällä kannata väitellä, jos löytyy parempaa tekemistä :)- MeniÖveriksi
Ehkä noinkin, mutta ku ottaa huomioon että tällä palstalla vaihtuvuus on pientä, niin ei ole ketään, joia voisi rohkaista. Jos näistä asioista ei saisi (tietenkin saa) kirjoittaa omalla tyylillään, palsta olisi hyvin, hyvin hiljainen.
Sananvapauden luonteeseen kuuluu myös oikeus esittää, ettei kirjoiteta niin, että se ei oo kivaa. Se ei kuitenkaan nouse edes muun keskustelun tasolle koska keskustelu keskustelusta on nurkkakuntaisuuden huippu. Sähköstäkin on parempi kirjoittaa kuin siitä mitä kirjoitetaan. - MielipideEioletieto
Samat ongelmat ovat läsnä kaikessa nettikeskustelussa.
Kaikki mielipiteet eivät todellakaan ole yhtä arvokkaita, eikä mielipide todellakaan ole sama asia kuin tieto. - Patakattila
MielipideEioletieto kirjoitti:
Samat ongelmat ovat läsnä kaikessa nettikeskustelussa.
Kaikki mielipiteet eivät todellakaan ole yhtä arvokkaita, eikä mielipide todellakaan ole sama asia kuin tieto.Mutta sinun on?
Ei jumalauta! Mä kyllä juon veneellä pannukahvia - suosittelen viestin avaajallekin. Aika paljon vaivattomammin kuuloista
- keinokuorma
Sitä minäkin tuossa edellä jo ehdotin. Genun perään keinokuormaksi tavallinen sähköllä toimiva keittolevy ja kahvipannu siihen porisemaan. Jos espresson tyylistä haluaa, niin sitten mutteripannu.
Homman järkevyyden pohtiminen on sivuseikka :)
- tai_rahat_takaisin
Voisi olla hyvä informoida elektronisen/sähkölaitteen valmistajaa toimivuusongelmista invertterin kanssa käytettäessä, jotta parantaisi tuotettaan. Jos käyttöohjeessa ei erikseen sanota, ettei pidä käyttää invertterin tuottamalla sähköllä jollei se ole sinimuotoista, siis. Nykykäyttöohjeissahan on direktiivin mukainen litania siitä, mitä pitää varoa eikä saa tehdä. Jos ei ole mainittu invertterin tuottamaa kehnonmuotoista vaihtovirtaa niin kuuluisi toimia. Ja jos on hankkimassa vasta laitetta, niin varmistaa valmistajalta tai maahantuojalta¸että toimii.
- kuningatarkuuluttaja
Jos kanttiaalto häiritsee, niin suodattimen avulla voisi saada toimimaan. Joskin 50 Hz:n resonanssipiirin komponentit ovat aika hankalan kokoisia.
- SähkäriA1
Ei kyseessä oleva vakiokierrosgeneraattori tee mitään kanttiaaltoa !
Aloittajan ongelma on muualla, joka lienee jo todettu aiemmin , ilman että asiaan kuulumattomiin seikkoihin tarvitsisi taas uudelleen puuttua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763452
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t242097Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä701950Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191510- 281411
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261358Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61326Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671277Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101217Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531045