Nyky-yhteiskunta on turmeltunut

17v_lukiolainen

Olen viime aikoina alkanut miettimään nyky-yhteiskuntaa verraten sitä menneisiin aikakausiin ja tullut sellaiseen tulokseen, että nyky-yhteiskunta on turmeltunut(turmeltunut viittaa enemmän moraaliin, mutta en keksi parempaa sanaa kuvaamaan tilannetta).

Ensinnäkin ajattele musiikkia. Ajattele mitä vanhempasi ja iso-vanhempasi sinulle aina sanoo! He luulta vasti ajattelevat, että nyky musiikki on huonoa ja ennen kuunneltiin hyvää musiikkia, ja he ovat oikeassa. Eräs tutkimus on osoittanut, että musiikki on aikojen kuluessa muuttunut ainavaan yksinkertaisemmaksi ja kovemmaksi.[1] Sama pätee elokuviin. Lähes jokaisessa Hollywood elokuvassa mainostetaan seksiä tai jos ei, se on älytön toiminta trilleri. Aidot draama elokuvat ovat harvassa. En edes tahdo aloittaa tietokoneella luoduista erikoistehosteista puhumista.

Entä ero tilastot, jotka ovat olleet koko ajan nousussa. En ole mikään hullu uskovainen enkä kuulu kirkkoon, mutta asia vaivaa minua. Aina sanotaan, että kasvavat erot johtuvat siitä, että nykyään erolla ei ole samanlaista stigmaa kuin ennen. En usko kuitenkaan tämän olevan ainoa syy, vaan syy on meissä. Ajatelkaapa miksi ennen syntyi avioliitto! Avioliitti oli ennenvanhaan järkiperäinen teko. Siinä oli esimerkiksi kyse naapureiden maiden liitämisestä. Nykyään on kyse siitä, että "rakastanko minä häntä". En todellakaan sano, että meidän tulisi tehdä kuten ennen, vaan että ihmiset nykyään eivät ajattele yhtään järjellä avioliittoa. Rakkautta ei osata käsitellä järjellä! Täälläkin nuorten palstalla joka päivä näkee vietejä, joissa 12-vuotiaat hakee tyttö- tai poikaystävää.

Nykyään kaikki katsovat kokoajan puhelimiaan eivätkä puhu toisilleen, tai jos puhuvat eivät laske puhelimiaan alas. Katsovat telkkaria tai käyttävät chat palveluita kuten kikkiä jos on nukahtamis vaikeuksia. Katsovat Netflixiä busissa, eivätkä katso ulos ikkunasta. ELokuvailtakin oli ennen perheen yhteinen sosiaalinen tilaisuus. Nykyään jokainen katsoo mitä haluaa omissa oloissaan. Ja ennen kuin oli mahdollista katsoa elokuvia kotona, perhe kokoontui radion ääreen ihmettelemään tuota uutta ja ihmeellistä keksintöä.

Entäs julkkikset. Ennen he olivat esikuvia, täyttä glamouria. Jokainen unelmoi heidän seurapiiri elämästään. Nykyään ihminen voi olla julkkis kun tekee pari videota youtubeen, joissa hän puhuu kameralle.

Printattu media on kuolemassa. Sekä lehdet että kirjat. Pitkään toimineita maineikkaita sanomalehtiä kuten New York Times on talousvaikeuksissa samalla kun BuzzFeedin kaltaiset kissavideoita julkaisevat mediatalot kasvavat huimaa vauhtia. Lisäksi vuodesta 1768 asti julkaistua Encyclopædia Britannicaa ei julkaista enää painettuna, vaan sähköisenä. Nyt syntyvissä sukupolvissa tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät tule elämässään lukemaan painettua kirjaa, vain digikirjoja.

On olemassa kaiken maailman ipadeja, joille ei ollut mitään tarvetta ennen kuin ne keksittiin. Kukaan ei kukaan kaivannut puhelimen ja tietokoneen välimuotoa ennen kuin se keksittiin.

Minulla oli enemmänkin asioita mielessä kun aloitin kirjoittamaan, mutta en muista niitä enää.

Haluaisin tietää liikkuuko näillä palstoilla ketään muuta, joka on turhautunut nyky-yhteiskuntaan ja olisi halunnut elää jonakin muuna aikakautena. Jos on olisi myös kiva tietää minä aikakautena olisit halunnut elää. Itse olisin halunnut elää 1920-luvun (art deco)pariisissa tai valistuksen aikaan Ranskassa.

[1] http://www.smithsonianmag.com/smart-news/science-proves-pop-music-has-actually-gotten-worse-8173368/

28

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeaa asiaa. En ehkä kaikkia mainitsemiasi piirteitä sanoisi merkeiksi turmeltumisesta; minusta turmeltuminen on liian vahva sana. Ennemminkin puhuisin kulttuurin muutoksesta huonoon suuntaan.

      Mielestäni myös kielessä on tapahtunut jonkinlaista rappeutumista. Minusta tuntuu, että ennen ihmiset käyttivät vivahteikkaampaa kieltä puhuessaan. Tämä on huomattavissa, kun kuuntelee ikätovereidensa sekä vanhempiensa ja isovanhempiensa puhetta. Toisaalta nykynuoriso käyttää paljon englannista lainattuja sanoja, joista useat voidaan luokitella jonkinlaisiksi slangisanoiksi. Nämäkin tuovat kieleen vivahteikkuutta, mutta minusta - tämä siis vain oma henkilökohtainen mielipiteeni - huonolla tavalla. Mielestäni meidän tulisi vaalia kaunista kietämme.

      Haluaisin myös mainita nykyihmisten huonon luonnontuntemuksen. Varsinkaan nuoremmat sukupolvet eivät tunne enää tunne edes yleisimpiä kasveja, eläimiä ja sieniä.

      En haluaisi luoda tähän keskusteluun huonoa ilmapiiriä, mutta pakko kai minun on mainita sekin, että yksi nykyihmisen rappiota osoittava asia on huono oikeinkirjoitus. En kuitenkaan ala siitä tässä valittaa. Netissä kirjoitetaan, mitä sylki suuhun tuo miettimättä edes isoja alkukirjaimia virkkeissä tai pisteitä virkkeiden lopussa.

      • Olet oikeassa turmeltuminen on vahva sana ja mainitesemasi kulttuurin muutos on parempi ilmaisu.

        Kielessä tapahtunut rappeutuminen minulta unohtuikin, joten kiitos sen lisäyksestä. En ole koskaan ymmärtänyt lainasanoja. En vain voi käsittää miksi ei voida keksiä suomalaisia vastikkeita sanoille, vaikka onhan niitä hyviäkin lainasanoja kuten prosessi(process), mutta sitten on niitä huonoja puheessa käytettyjä lainasanoja, joita eräs lyhytaikainen työnantajani käytti. Näitä lainasanoja oli esimerkiksi "ignoorata" ja "rispektiä". Luulisi, että näille sanoille kuitenkin keksisi järkevät suomalaiset vastineet.

        Kiitos nyt yleensäkin, että vaivauduit vastaamaan. Se on kiva tietää että ei ole ainut, joka ei ole tyytyväinen nykykulttuurin kulku suuntaan.


    • asianydin

      On erittäin harhaanjohtavaa verrata sellaista, jota ei ole, koskaan valmistumattomaan.

    • ENNU10

      Kysyppä tätä keski-ikäisiltä tai vanhuksilta. Heistä suurin osa on turhautunut nyky-yhteiskuntaan.

    • jokutyyppi19

      Ei kaikki nykymusiikki paskaa ole. Joskus aiempina aikakausina musiikin teossa noudatettiin aivan liikaa sääntöjä. Nykyäänkin toki, mutta vain massamusiikissa. Kultakautena ehkä voisi tuolla ajattelumallilla pitää 70-lukua, jolloin progressiivinen rock oli suosituimmillaan. Ja kyllä vielä näin 2010-luvullakin tehdään monimutkaista ja taiteellista musiikkia. Et vain kuule sitä, jos et itse etsi.
      Elokuvat ovat aina olleet pääasiassa aivokuollutta viihdettä, mutta pitempään muistettavat klassikot ovat toki niitä aikansa parhaita. Vertaa 80-luvun Terminaattoria 2000-luvun Unelmien sielunmessuun. Kumpi onkaan syvällisempi?

      Avioerot johtuvat siitä, että nykyään siitä paskasta narsistipuolisosta uskaltaa erota.

      Julkkikseksi ei tosiaan pääse "vain parilla videolla". Kuka vain voi niitä tehdä, mutta vain parhaat pääsevät suosioon. (tai sitten ei, mutta keskiajallakin riitti, että sattui syntymään kuningasperheeseen)

      Printattu media on pitkälti mielipidekysymys. Paitsi että sen tekeminen kuluttaa metsiä...

      Kännyköitten käytöstä sentään olen samaa mieltä. Ihmisten ei pitäisi olla kännykällä, jos varta vasten ovat tulleet toista tapaamaan. Muutoin kyllä tykkään netin tuomasta mahdollisuudesta eristäytyä IRL ja etsiä omanlaistaan seuraa, kuten sinäkin btw teet.



      Kieli kehittyy. Englannista otetut sanat helpottavat kyseisen kielen oppimista. Mielestäni on erityisen miellyttävää, että nykyään on mahdollisuus yhdistellä teinipuhetta vanhahtaviin ilmaisuihin ja sivistyssanoihin, jolloin kaikki vittuuntuvat yhtäläisesti.

      Luonnontuntemus ei ole nykyään läheskään kaikille relevanttia. Opiskelkoot kuka haluaa. Minulle riittää, että tunnistan amanita muscarian ja psilocype cubensiksen. En minä kuitenkaan mitään luonnosta syö, vaikka siellä paljon olenkin.

      No, jos olisi pakko valita jokin muu, niin antiikin Roomassa olisi kiva olla. Jäisin kyllä kaipaamaan suosikkibändieni musiikkia...

      • jokutyyppi79

        "Vertaa 80-luvun Terminaattoria 2000-luvun Unelmien sielunmessuun. Kumpi onkaan syvällisempi?"

        Terminaattori. Se sisältää paljon enemmän tahattomia piilomerkityksiä kuin muka terävä snobinöyhtä 2000-luvulta.

        "Kuka vain voi niitä tehdä, mutta vain parhaat pääsevät suosioon."

        Parhaat? Tyhmillehän juuri kelpaa ihan mikä vaan. Vaikka 2000-luvun elokuvat.


    • lauleskelija

      Hyvin kirjoitettu ja pitkälti olen samaa mieltä. Olen monesti miettinyt historiaa rakastavana ihmisenä, milloin tämä kukoistuskausi romahtaa. Kaikki korkeakulttuurit ja suurvallat ym. ovat joskus kukistuneet. Ja uskon, että tämäkin tekniikan kehitys jne. vielä taantuu ja loppuu. Se on vain ajan kysymys, milloin tämä maailma ja ihmiset palautetaan maan pinnalle.

      • dsadsadasd

        Kansainvaellus noin 400 jaa aiheutti Euroopassa kulttuurisen romahduksen, jonka seurauksena täällä tipahdettiin Kiinan ja Intian kehitykseen verrattuna vuosisatoja taaksepäin. Pimeää keskiaikaa kesti silloin noin 1000 vuotta, eli jotain 50 sukupolvea. Nykyinen länsimaihin kohdistuva muuttoaalto voi aiheuttaa jotain samaa.

        Olenko nyt rasisti kun kirjoitin noin? Professori Markku Myllykangaskin näyttää olevan samaa mieltä.


      • lauleskelija

        Mielenkiintoinen kommentti, eikä ollenkaan huono ajatus.
        Etkä ole rasisti. Tuossa ei ole mitään siihen viittaavaa. (:


    • Äiti: "Laita se puhelin pois ennen kuin se kasvaa sun käteen kiinni."
      Minä: "No hyvä sun on sanoa; sä voit jutella ilman kännykkää ihmisille, joille haluat jutella."

      En minä käyttäisi tietokonetta ja puhelinta niin paljon, jos voisin olla lempi ihmis(i)eni seurassa. On täällä toki myös IRL muutamia kivoja tyyppejä, mutta en välttämättä halua aina olla heidän seurassaan.

    • DonKalevi

      En allekirjoita väitettä nyky-yhteiskunnan ehdottomasta turmeluksesta. Erotilastot ovat tosiaan nousussa, mutta se toisaalta on merkki siitä, että avioliitot ovat usein aitoja rakkausavioliittoja. Ahdasmielisistä naimakaupoista, serkusavioliitoista ja perhe-elämään läheisesti liittyvästä huutolaisuudesta on päästy eroon.

      Uutisten siirtyminen verkkoon eli tiedonvälityksen nopeutuminen on yksinomaan hyvä asia. Tämä tosin vaatii lisääntynyttä kriittisyyttä median kuluttajalta. Suomalainen sanomalehtimedia ei ole vielä kuolemassa mihinkään.

      • "Uutisten siirtyminen verkkoon eli tiedonvälityksen nopeutuminen on yksinomaan hyvä asia. Tämä tosin vaatii lisääntynyttä kriittisyyttä median kuluttajalta. Suomalainen sanomalehtimedia ei ole vielä kuolemassa mihinkään."

        Tarkoitin tuolla enemmän sitä, että BuzzFeedin kaltaiset tusina uutis-sivustot on nousseet suurimpien mediatalojen joukkoon. Siinä, että uutiset siirtyy verkkoon ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta olen vain taipuvainen nostalgiaan.


    • Gjena

      Nykyään kuitenkin hyväksytään seksuaalivähemmistöt jne. vähän paremmin kuin joskus vuosikymmeniä sitten. Laiha lohtu kai, mutta kuitenkin.

      Eniten vituttaa itseäni suomalaisessa järjestelmässä se, että ammattikouluissa ja lukioissa (lähinnä tarkoitan niitä, joihin on vaikea päästä ja joihin on jonoa) on opiskelijoita, joita ei kiinnosta opiskelu, numerot tai edes paikalle raahautuminen. Kaverini kertoi, että ammattikoulussa oli joku joka lintsasi suurimman osan vuotta ja aloitti kahden vuoden jälkeen opinnot uudestaan.

      Älypuhelinten palvonta on taas ihan hyvä juttu minun mielestäni. Yhä harvempi kiinnittää minuun huomiota ja on aina vain helpompaa ajatella, etten ole enää ollut olemassa vuosiin.

      • way.to.the.future

        Kun yhteiskunnan autoritaarisuus on vähentynyt, on samalla ryhmiin kohdistunut rakenteellinen sorto vähentynyt, ainakin jonkin verran. Sen sijaan yksilöihin kohdistuva kiusaaminen on lisääntynyt selvästi ja se näkyy suurena mielenterveysongelmaisten nuorten ja nuorten aikuisten määränä. Yhteiskunnallinen ja asenteellinen vapautuminen on myös lisännyt päihdeongelmaisten määrää, mutta pidemällä aikavälillä se saattaa alkaa laskemaan sitä. Aika näyttää kuinka käy.

        Kaikilla asioilla on hyvät ja huonot puolensa.


      • Itse olen seksuaalvähemmistön edustaja josta voisi luulla, että tämä aika olisi minulle oikein mieluinen, mutta en voi nauttia vapaudestani olla oma itseni kaiken turhuuden keskellä. Muutenkin alkaa minuakin ärsyttämään tämä, jonkin muotoinen muoti olla homo. Kakkialla on homo sitä homo tätä. Muutenkin antiikin Roomassa suhtauduttiin homoihin todella myönteisesti.


    • tyttö01

      Olen samaa mieltä aloittajan kanssa monista asioista. Oikeastaan ainut on tuo musiikkipuoli vaikka suurin osa massamusiikista alkaa ärsyttää jo minuakin. Mutta kyllä niitä hyviäkin löytyy! Ja tämähän on paljolti mielipidekysymys. Elokuvista ja sarjoista senverran, että kaipa niitä hyviäkin tulee mutta ennen jokainen elokuva ja sarja oli hyvä. Nykyään on jotain niinkin turhia kuin ensitreffit alttarilla ja kaikki ne missä ollaan alasti ja etsitään "elämän tosirakkautta". Voiko tyhmempää olla. Ja minuakin naurattaa tämä kun 10- vuotiaat itkevät kuinka eivät ikinä saa poika-tai tyttöystävää. :') Minun mielestäni itse puhelin on ihan järkevä asia, mutta älypuhelimet ja iPadit ja tabletit.. Ne olisi voinut jättää keksimättä! Myönnetään minullakin on älypuhelin ja tällä hetkellä sitä käytän mutta välillä toivon etten olisi ikinä sitä saanut. Ja syyt? Onhan tässä paljon hyviä puolia mutta myös paljon huonoja. Ihmisistä tulee epäsosiaalisia, heidän on aina vaan hankalampi hankkia ystäviä koska eivät pysty kommunmmaan. Sen myötä myös työn saaminen on hankalaa. Älypuhelin aiheuttaa myös tavallaan riippuvuutta, mikä lisää stressiä koska koko ajan pitää olla selvillä jokaisen menoista ja päivittää myös omat menot. Ja jos ei heti tunnin sisään tekemästään pysty sitä päivittämään, saa hirveän paniikkikohtauksen. Ja kun täten elämä pyörii niinsanotun somen ympärillä, muu elämä jää huomaamatta. Ja liikunta myös. En tiedä, katsooko kukaan ikinä yleisurheilukisoja mutta minä katson, ja olen huomannut varsinkin juoksumatkoilla että euroopan maat eivät enää pärjää. Sen sijaan afrikan maat saavat neloisvoittoja peräjälkeen. Tiedättekö miksi? Eurooppalaiset ovat laiskistuneet! Kukaan ei enää viitsi harjoitella niin paljon vaivaisen metallipyörylän ja loppuelämän maineen takia. Some on paljon helpompi tapa tulla kuuluisaki. Ja afrikkalaisillahan ei tätä iloa ole. Heidän ainut mahdollisuutensa tulla tunnetuksi on urheilla ja saada sitä kautta mainetta ja kunniaa. Meillä istutaan pari tuntia koneen ääressä ja puhutaan kuinka ostettiin uudet mahtavat farkut jotka olivat 70% alennuksessa! Eisillä että se olisi paha juttu, kyllä vlogeja on mukava katsoa aina välillä, mutta kunhan ei unohtaisi vähän liikkuakkin välilää. Eikä kaikista tarvitse tulla urheilijoita, kaikkiahan se ei taida edes kiinnostaa.. Minä vaan tällainen urheiluhullu. :') Mitäs vielä.. Niin suurimman osan mielestä tämä on hyvä juttu, mutta mielestäni on hirveää että käsialaa eli kaunokirjoitusta ei kohta enää opeteta kouluissa. Kohtahan yo-kirjoituksetkin tehdään sähköisesti! Pian ihmiset eivät osaa enää kirjoittaa enää käsin ja siinä ihmiskunta saisi sellaisen menetyksen että huh..Eroijen määrään en oikein osaa kommentoida.. Sen vain tiedän että ennen vanhaan eroaminenhan oli tavallaan kuin syntiä. Oli erittäin häpeällistä erota miehestään ellei hän kuollut tai jotain. Mutta se on taas ymmärrettävä että jotkut eroavat puolison alkoholi-, päihde- tai väkivaltaongelmien takia. Sen minä ymmärrän. En minäkään niin haluaisi/voisi elää. Ja näin asiasta toiseen, itseäni ihmetyttää kuinka muutamat kavereistani tietävät tasan tarkkaan mitä tarkoittaa Hru ja Wyd mutta heillä ei ollut hajuakaan mitä tarkoittaa sarkastinen. Ei tosin mitään tietoa mistä tämä sana on peräisin mutta pienestä asti olen tuon sanan tarkoituksen tiennyt. :') Noh tässä oli vaihteeksi tällaista tekstiä. Nämähän ovat minun mielipiteitäni, toivon että luette ne järjellä ja avoimin mielin:) Paljon jäi vielä sanomatta, mutta sormeni eivät enää kestä tätä:p Muttaa niinkuin isäni sanoo: Sitä päivää odotellessa, kun satelliitit tippuvat taivaalta!

    • jokutyyppi79

      Onko siis kellään sitä Hesan karttaa?

    • tyttö01

      Anteeksi kirjoitusvirheet, siinä sitä nähtiin taas nuorten kirjoitustaito :D

    • kovakovaavastaan

      Keskiajalla jos olisin elänyt niin olisin hakannut kaikki minua ärsyttävät ihmiset tapparalla prkele!

      • Gotham_City

        Et takuulla olis lyöny Jokeria sillonkaan.


      • kovakovaavastaan

        ???????????


    • Anonyymi

      Olet oikeassa, Saatana kulkee ympäriinsä täynnä vihaa ja tietää, että hänellä on vain vähän aikaa. Joku on sanonut, että täytyy ensin tulla hulluksi, että olisi viisas tässä maailmassa. Jos joku haluaa tehdä totuuden tulee hän tietämään, että ihmiset on sokaistu näkemään totuus. Tällä maailmalla ei ole toivoa.

      Jokainen on kadotettu syntinen ilman Jeesusta, ja kaikki ovat syntiä tehneet. Uusimmat poliittiset ideologiat ym. eivät tule sitä asiaa muuttamaan. Saatana yrittää piilottaa totuuden, että helvetti on olemassa ja Raamattu ei ole totta(hyviä käännöksiä on esim. 1933/38 ja KJV).

      Vielä on aikaa pelastua, älä jätä sielun pelastusta myöhemmäksi, vaan etsi Herraa jo tänään:

      JEESUS rakastaa sinua ja tahtoo pelastaa sinutkin. Ota siksi Jeesus vastaan Vapahtajanasi, että saisit iankaikkisen elämän Taivaassa.

      Sinäkin voit pelastua. Jumalan armahtavan laupeuden kautta saat uuden alun jo täällä maan päällä.

      [Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.] Apt. 17:30

      [Minä sanon teille: eivät suinkaan! Mutta ellette käänny, samoin te kaikki tuhoudutte.] Luukas 13:3

      [Ja niin kuin ihmisille on määrätty, että heidän on kerran kuoltava ja sen jälkeen tulee tuomio,] Hebr. 9:27

      JEESUS RAKASTAA SINUA

      [Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.] Joh. 3:16

      [Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäviensä puolesta.] Joh. 15:13

      JEESUKSEN VERESSÄ ON PUHDISTAVA VOIMA

      [Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois] Apt. 3:19

      [Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän on valossa, meillä on yhteys keskenämme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, me eksytämme itsemme eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.] 1 Joh. 1:7-9

      OTA JEESUS VASTAAN OMANA VAPAHTAJANASI TÄNÄÄN! Kun olet tullut uskoon käy kasteella Jeesuksen Kristuksen nimeen kuten Raamattu opettaa.

      Voit rukoilla vaikka näin omin sanoin:

      "Rakas Jeesus, tiedän olevani syntinen ja tarvitsen pelastusta. Uskon, että olet sovittanut minunkin syntini Golgatan ristillä. Haluan NYT vastaanottaa Sinut omana Vapahtajanani ja nöyrryn parannukseen synneistäni. Herra Jeesus, auta minua! Haluan tästä lähtien seurata Sinua ja tunnustaa Sinut myös ihmisten edessä. Amen."

      • Anonyymi

        Kirjoitusvirheen korjaus:

        Raamattu on siis totta, ja Jumalan Sanaa. Sen paholainen yrittää ihmisten mielistä sokaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitusvirheen korjaus:

        Raamattu on siis totta, ja Jumalan Sanaa. Sen paholainen yrittää ihmisten mielistä sokaista.

        Mikä ja kenen versio niistä? Raamattuhan oli ensimmäinen lähde, joka valjastettiin kansalaisten hallintaan. Sitä ei saanut edes käsin kirjoittaen kopioida ennen painotekniikan keksimistä.
        Tämä nykyinen transapropaganda on suoraan satanistien oppikirjoista. Mikä on Baphomet kaksine sukupuolineen? Sitä työnnetään Hollywoodin lastenohjelmissa koko maailmaan ja lapset opetetaan muodostamaan lapuilla lauseita kuten "We love Satan".
        Osa ongelmaa on, että jos asiasta puhuu, niin heti mediassa saavat vallan mielensäpahoittajat, jotka nostetaan martyyriuden pylväännokkaan, nauttimaan 15 minuutin julkisuudesta.
        Perheiden hajoittaminen on myös osa väestönvähennyksen projektia. Samoin sukupuolenvaihdokset, jotka käytännössä kastroivat molemmat sukupuolet.
        Onneksi tämä hulluus loppuu piakkoin.
        Mitä muuten on menossa Antarktiksella? Niin monet politikot ovat taas siellä ja toisaalta monet laivaristeilyt ovat peruttu alueelle, ilmoittamatta miksi. Varsinkin Norjalaiset varustamot ovat nyt tikunnokassa. Matkaan kyllä on lähedetty, mutta laiva ei aja lähellekään mannerta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitusvirheen korjaus:

        Raamattu on siis totta, ja Jumalan Sanaa. Sen paholainen yrittää ihmisten mielistä sokaista.

        Raamattu on todistetusti satua kuten vedenpaisumus tai exodus, vanhan testamentin Jumala oli vielä anteeksiantamaton hirviö jonka vierellä Lucifer näytti hyvältä tyypiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ja kenen versio niistä? Raamattuhan oli ensimmäinen lähde, joka valjastettiin kansalaisten hallintaan. Sitä ei saanut edes käsin kirjoittaen kopioida ennen painotekniikan keksimistä.
        Tämä nykyinen transapropaganda on suoraan satanistien oppikirjoista. Mikä on Baphomet kaksine sukupuolineen? Sitä työnnetään Hollywoodin lastenohjelmissa koko maailmaan ja lapset opetetaan muodostamaan lapuilla lauseita kuten "We love Satan".
        Osa ongelmaa on, että jos asiasta puhuu, niin heti mediassa saavat vallan mielensäpahoittajat, jotka nostetaan martyyriuden pylväännokkaan, nauttimaan 15 minuutin julkisuudesta.
        Perheiden hajoittaminen on myös osa väestönvähennyksen projektia. Samoin sukupuolenvaihdokset, jotka käytännössä kastroivat molemmat sukupuolet.
        Onneksi tämä hulluus loppuu piakkoin.
        Mitä muuten on menossa Antarktiksella? Niin monet politikot ovat taas siellä ja toisaalta monet laivaristeilyt ovat peruttu alueelle, ilmoittamatta miksi. Varsinkin Norjalaiset varustamot ovat nyt tikunnokassa. Matkaan kyllä on lähedetty, mutta laiva ei aja lähellekään mannerta.

        Olipas sinulla paljonhöperöä ja tietämätöntä tekstiä.


    • Anonyymi

      Pukeutuminen myös, moni nuori ja jopa vanhempi pitää VAUVA HUPPUA.
      Ollaan piilossa kuin muslimit?
      On outoa jos kasvoja ei näy.Ei kuulu Suomalaiseen elämiseen ennen mutta nyt moni on kuin vaippapaska kehdossa,älä tunnista mua :))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe