Eli olen nyt ysillä ja keväällä olis yhteishaku. Mille allalle kannattaisi hakea? Eli missä on nyt ja tulevaisuudessa hyvä työllistymistilanne? Hyvä palkka tietenkin olisi aina plussaa. Olen miettinyt rakennusinsinööriä tai ensihoitajaa, joten alan työntekijöiltä olisi kiva kuulla kokemuksia. Ja älkää sanoko, että tee sitä mikä kiinnostaa, koska tiedän sen sanomattakin!
Mihin allalle kannattaa hakea?
11
91
Vastaukset
- senäin
Peruskoulupohjalta et voi hakea insinöörin tai ensihoitajan koulutukseen. Pitää olla ylioppilas tai ammattikoulun käynyt. Joten menet lukioon, vaikka ei kiinnosta.
Rakennusalan työt ovat hyvin suhdanneherkkiä. Hoitoalalla työllistyminen on melko varmaa aina. - Alottaja
Tiedän kyllä, ettei kummallekkaan allalle pääse suoraan, mutta ne ovat vaihtoehtoja mitä olen miettinyt. Onkos millaiset mahdollisuudet päästä ammattikoulun kautta lähihoitajapohjalla opiskelemaan ensihoitajaksi, että onko paljon hakijoita ja kuinka tiukat vaatimukset on?
- kfkrk3
Ihan hyvät mahdollisuudet. Itse hain amispohjalta ja pääsin ensimmäisellä hakukerralla sisään, tosin sosionomiksi, mutta kuitenkin.
Pitää vaan lukea enemmän pääsykokeeseen kuin lukiolaisten jos menet insinööriksi - kannattamattomat
Uhatuimmat alat ovat tässä listassa:
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1440731845468.html
Noihin ei siis kannata hakea. - pieniero
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015101720447888_uu.shtml
Päivitys kansainvälisten kyselyiden mukaan. Listoissa on vähäisiä eroja, mutta paljon yhtäläisyyttä.
- temfi
https://www.tem.fi/files/42286/Ammattibaro_helmikuu_2015.pdf
Ammattibarometri päivittää listaa muutaman kerran vuodessa. Kannattaa pitää itsensä ajan tasalla.
Tuoreimmassa Kauppalehden Optio-liitteessä mainittiin, että lähes kaikki alat siirtyvät robottityövoimalle. Biotalous olisi ainoa, joka työllistäisi vapaaehtoistyön lisäksi. Palkkatyöt siirtyvät siis roboteille.- Kysyn_vain
Kai Optio myös kertoi, kenelle ne robotit tuotteita ja palveluita tekevät, kun 95 prosentilla väestöstä ei silloin ole ostovoimaa? Vai kannattako bisneslehden noin vähäiseen yksityiskohtaan takertua?
- Ärsyyntynyt
Tätä olen itsekin monesti miettinyt. Mitä järkeä on siirtää ihmisten työt roboteille? Mitä me potentiaaliset ostajat sitten teemme? Rakennamme metsään majan, koska ei ole varaa asuntoon, ruokaan, mihinkään? Kyllä on taas tämänkin idean keksijällä välähtänyt ja kunnolla............
- palveluinnovaatio
http://magneettimedia.com/palveluala-tyollistajana-on-kupla/
Palvelualallakin työt vähenevät. Palveluinnovaatio lisääntyy jatkuvasti. - loka2015
Päivitetty versio tässä kuussa:
https://www.tem.fi/files/43993/Ammattibarometri_lokakuu_2015.pdf
Ei merkittäviä muutoksia listassa, vähäisesti kylläkin.
- Emppyy
Hoitoalalla riittää töitä. Palkat eivät kyllä päätä huimaa, vuorotyölisät sitten nostavat sitä jos sellaisia hommia tekee. Ja aika paljonhan niitä tehdään. Mutta on se parin tonnin palkka huomattavasti kivempi kuin luuhata työttömänä...
Mutta ei se ammatti itsessään tietenkään työpaikkaa takaa, vaan on sitä oltava hyvä siinä mitä tekee. Hyvä huomioida jos aikoo ammattikouluun, siellä kun monilla melko helppoa ja äkkiä huomaamatta tarttuu semmonen sluibailuasenne.
Amiksen ja lukion käyneet on samalla viivalla korkeakouluhaussa, ei kumpaakaan katsota parempana. Mutta toki työkokemuksesta saa joissain paikoissa pisteitä, jolloin amiksen käynyt voi olla sikäli paremmassa asemassa. Ja jossain valintakokeessa saattaa antaa vakuuttavamman kuvan jos on vastaavaa alaa jo opiskellut toisella asteella — tietää ehkä paremmin mihin on hakemassa.
Itseäni harmitti amiksen keskeyttäminen ja lukioon siirtyminen AMK:hon hakiessa, koska amiksen päättötodistuksesta olisin saanut huomattavasti paremmin pisteitä kuin lukion vastaavasta... Siellä kun keskiarvoni oli lähes paras mahdollinen ja lukiossa taas ei kymppejä niin helpolla saa.
Ensihoitajaksi on haastavaa päästää. Eli jos se on tähtäimessä, toisella asteella kannattaa todella panostaa opiskeluihin ja saada hyviä numeroita. Näin pääsee edes ylipäänsä valintakokeeseen ja saa mahdollisuuden. Lisäksi niissä taitaa olla jotain lihaskuntotestejä. Mikään huippu-urheilija toki tarvitse olla, mutta työ vaatii fyysistä kestävyyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3097062Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662106- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151317- 1121267
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71186RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541106Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411051Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992