Mihin allalle kannattaa hakea?

Alottaja

Eli olen nyt ysillä ja keväällä olis yhteishaku. Mille allalle kannattaisi hakea? Eli missä on nyt ja tulevaisuudessa hyvä työllistymistilanne? Hyvä palkka tietenkin olisi aina plussaa. Olen miettinyt rakennusinsinööriä tai ensihoitajaa, joten alan työntekijöiltä olisi kiva kuulla kokemuksia. Ja älkää sanoko, että tee sitä mikä kiinnostaa, koska tiedän sen sanomattakin!

11

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • senäin

      Peruskoulupohjalta et voi hakea insinöörin tai ensihoitajan koulutukseen. Pitää olla ylioppilas tai ammattikoulun käynyt. Joten menet lukioon, vaikka ei kiinnosta.

      Rakennusalan työt ovat hyvin suhdanneherkkiä. Hoitoalalla työllistyminen on melko varmaa aina.

    • Alottaja

      Tiedän kyllä, ettei kummallekkaan allalle pääse suoraan, mutta ne ovat vaihtoehtoja mitä olen miettinyt. Onkos millaiset mahdollisuudet päästä ammattikoulun kautta lähihoitajapohjalla opiskelemaan ensihoitajaksi, että onko paljon hakijoita ja kuinka tiukat vaatimukset on?

      • kfkrk3

        Ihan hyvät mahdollisuudet. Itse hain amispohjalta ja pääsin ensimmäisellä hakukerralla sisään, tosin sosionomiksi, mutta kuitenkin.
        Pitää vaan lukea enemmän pääsykokeeseen kuin lukiolaisten jos menet insinööriksi


      • kannattamattomat

      • pieniero

    • temfi

      https://www.tem.fi/files/42286/Ammattibaro_helmikuu_2015.pdf
      Ammattibarometri päivittää listaa muutaman kerran vuodessa. Kannattaa pitää itsensä ajan tasalla.

      Tuoreimmassa Kauppalehden Optio-liitteessä mainittiin, että lähes kaikki alat siirtyvät robottityövoimalle. Biotalous olisi ainoa, joka työllistäisi vapaaehtoistyön lisäksi. Palkkatyöt siirtyvät siis roboteille.

      • Kysyn_vain

        Kai Optio myös kertoi, kenelle ne robotit tuotteita ja palveluita tekevät, kun 95 prosentilla väestöstä ei silloin ole ostovoimaa? Vai kannattako bisneslehden noin vähäiseen yksityiskohtaan takertua?


      • Ärsyyntynyt

        Tätä olen itsekin monesti miettinyt. Mitä järkeä on siirtää ihmisten työt roboteille? Mitä me potentiaaliset ostajat sitten teemme? Rakennamme metsään majan, koska ei ole varaa asuntoon, ruokaan, mihinkään? Kyllä on taas tämänkin idean keksijällä välähtänyt ja kunnolla............


      • palveluinnovaatio

      • loka2015

    • Emppyy

      Hoitoalalla riittää töitä. Palkat eivät kyllä päätä huimaa, vuorotyölisät sitten nostavat sitä jos sellaisia hommia tekee. Ja aika paljonhan niitä tehdään. Mutta on se parin tonnin palkka huomattavasti kivempi kuin luuhata työttömänä...

      Mutta ei se ammatti itsessään tietenkään työpaikkaa takaa, vaan on sitä oltava hyvä siinä mitä tekee. Hyvä huomioida jos aikoo ammattikouluun, siellä kun monilla melko helppoa ja äkkiä huomaamatta tarttuu semmonen sluibailuasenne.

      Amiksen ja lukion käyneet on samalla viivalla korkeakouluhaussa, ei kumpaakaan katsota parempana. Mutta toki työkokemuksesta saa joissain paikoissa pisteitä, jolloin amiksen käynyt voi olla sikäli paremmassa asemassa. Ja jossain valintakokeessa saattaa antaa vakuuttavamman kuvan jos on vastaavaa alaa jo opiskellut toisella asteella — tietää ehkä paremmin mihin on hakemassa.

      Itseäni harmitti amiksen keskeyttäminen ja lukioon siirtyminen AMK:hon hakiessa, koska amiksen päättötodistuksesta olisin saanut huomattavasti paremmin pisteitä kuin lukion vastaavasta... Siellä kun keskiarvoni oli lähes paras mahdollinen ja lukiossa taas ei kymppejä niin helpolla saa.

      Ensihoitajaksi on haastavaa päästää. Eli jos se on tähtäimessä, toisella asteella kannattaa todella panostaa opiskeluihin ja saada hyviä numeroita. Näin pääsee edes ylipäänsä valintakokeeseen ja saa mahdollisuuden. Lisäksi niissä taitaa olla jotain lihaskuntotestejä. Mikään huippu-urheilija toki tarvitse olla, mutta työ vaatii fyysistä kestävyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe