Asuntoyhtiössä on jokaisella asuntokohtainen poistopuhallin, omalla nopeudensäädöllä liesikuvussa.
Toiset käyttää kovalla, toiset hiljaisella ja toiset eivät ollenkaan sähkönsä säästösyistä tai hurinan takia.
Nyt kun näitä hajoilee niin onko oma asia korjata vaikko asuntoyhtiön kustannuksella?
Kuka maksaa?
32
6904
Vastaukset
ILMANVAIHTO JA HORMIT
yhtiö teettää ja maksaa:
- Ilmanvaihdon perussäätö
- Poistopuhallin ja huippuimuri
- Ilmanvaihtokanavat
Osakas teettää ja maksaa:
- Liesituuletin
- Rivariasukas
Niitä itse ohjataan; täysillä, normaalisti tai ei ollenkaan. Vrt. sauna, pakastin, liesi,jääkaappi?
Rivariasukas kirjoitti:
Niitä itse ohjataan; täysillä, normaalisti tai ei ollenkaan. Vrt. sauna, pakastin, liesi,jääkaappi?
Lähde: Suomen kiinteistöliitto, Vastuunjakotaulukko
- Rivariasukas
R_oi kirjoitti:
Lähde: Suomen kiinteistöliitto, Vastuunjakotaulukko
Pliis.
Itse olen sitä mieltä, että lähes jokainen käsittää asiat niin, että muut maksavat. Ei siis aiheuttamisperusteella. Rivariasukas kirjoitti:
Pliis.
Itse olen sitä mieltä, että lähes jokainen käsittää asiat niin, että muut maksavat. Ei siis aiheuttamisperusteella.merkitystä mitä mieltä olen.
Jos asuntoyhtiössänne on kyseinen vastuunjakotaulukko hyväksytty käytettäväksi, sitä käytetään. Ja vaikka ei olisi otettukaan, sitä kuitenkin noudatetaan, ellei jossain yhtiökokouksessa tai -järjestyksessä olisi kirjattu toisin.
Jos poistopuhallin on asuntonne ulkopuolella esim huippari, yhtiö korjaa ja maksaa. Jos se on liesituulettimessa, osakas korjaa ja maksaa.- ilmajarrumies
Rivariasukas kirjoitti:
Pliis.
Itse olen sitä mieltä, että lähes jokainen käsittää asiat niin, että muut maksavat. Ei siis aiheuttamisperusteella.Katso omasta koneestasi google
Jos talossanne on sähkölämpö, niin tuhlarit maksavat pietinsä itse; jos taas öljy- tahi kaukolämpö niin säästäväiset maksavat tuhlareittenkin puolesta!!!
Huippuimurinsa kulut ja remontit maksavat jokainen itse.
Tahvo ilmajarrumies kirjoitti:
Katso omasta koneestasi google
Jos talossanne on sähkölämpö, niin tuhlarit maksavat pietinsä itse; jos taas öljy- tahi kaukolämpö niin säästäväiset maksavat tuhlareittenkin puolesta!!!
Huippuimurinsa kulut ja remontit maksavat jokainen itse.
Tahvomaksa.
Yhtiö maksaa huipparin korjaukset.- ilmajarrumies
R_oi kirjoitti:
merkitystä mitä mieltä olen.
Jos asuntoyhtiössänne on kyseinen vastuunjakotaulukko hyväksytty käytettäväksi, sitä käytetään. Ja vaikka ei olisi otettukaan, sitä kuitenkin noudatetaan, ellei jossain yhtiökokouksessa tai -järjestyksessä olisi kirjattu toisin.
Jos poistopuhallin on asuntonne ulkopuolella esim huippari, yhtiö korjaa ja maksaa. Jos se on liesituulettimessa, osakas korjaa ja maksaa.Anteeksi R__oi, olet oikeassa, asukki maksaa liesituulettimen ja yhtiö asunnon katolla olevan imurin.
Tekevälle sattuu vaikka pullojen korkit ovat toistaiseksi tiukasti kiinni.
google antaa tietoja, vaikka koko Asunto-osakeyhtiölaki on siellä luettavissa!
Tahvo - ilmajarrumies 73 v
R_oi kirjoitti:
maksa.
Yhtiö maksaa huipparin korjaukset.Sanoppas R__oi, onko ilmajarrumieheen iskenyt varhaisdementia vai miksikö tulee joskus poskettomuuksia ladeltua?
Tahvo ilmajarrumies kirjoitti:
Anteeksi R__oi, olet oikeassa, asukki maksaa liesituulettimen ja yhtiö asunnon katolla olevan imurin.
Tekevälle sattuu vaikka pullojen korkit ovat toistaiseksi tiukasti kiinni.
google antaa tietoja, vaikka koko Asunto-osakeyhtiölaki on siellä luettavissa!
Tahvotapauksia saattaa löytyä asuntoyhtiöistä jotka on rakennettu yhtiön puolesta puolivalmiiksi, jolloin esim ilmanvaihtolaitteet kanavistoineen on jätetty osakkaan hankintaan.
Niissähän tuntuu kohtuuttomalta maksattaa laitteistojensa korjauksia sellaisilla, joilla ei omassa asunnossaan vastaavia laitteita ole lainkaan.
Olettaisi tai toivoisi, että näiden yhtiöjärjestyksissä on asia huomioitu.
Vastuunjakotaulukko joka on yhdenmukainen asoylain kanssa löytyy mm täältä:
http://www.martinlaaksonhuolto.fi/vasttaul.htmilmajarrumies 73 v kirjoitti:
Sanoppas R__oi, onko ilmajarrumieheen iskenyt varhaisdementia vai miksikö tulee joskus poskettomuuksia ladeltua?
Tahvovain se korkki.
- inssi
Kysyn tässä saunan päälle: mihin loppuu liesituuletin ja mistä alkaa poistopuhallin, kun ne ovat yhtä ja samaa pakettia, kuten tuossa kysymyksessä ilmeisesti esitetään. Mielestäni tuo koko paketti on selkeästi taloyhtiön kontolla, koska sillä lienee tarkoitus hoitaa asunnon ilmanvaihtoa. Lukekoon vastuunjakotaulukoissa mitä tahansa.
Tämä on siis mielipide. Asian oikea laita selviää, kun rivariasukas laittaa tänne viestiä heti, kun ensimmäinen systeemi yhtiössä on korjattu. Tietysti vasta sen jälkeen, kun kaikki oikeusasteet on käyty läpi. inssi kirjoitti:
Kysyn tässä saunan päälle: mihin loppuu liesituuletin ja mistä alkaa poistopuhallin, kun ne ovat yhtä ja samaa pakettia, kuten tuossa kysymyksessä ilmeisesti esitetään. Mielestäni tuo koko paketti on selkeästi taloyhtiön kontolla, koska sillä lienee tarkoitus hoitaa asunnon ilmanvaihtoa. Lukekoon vastuunjakotaulukoissa mitä tahansa.
Tämä on siis mielipide. Asian oikea laita selviää, kun rivariasukas laittaa tänne viestiä heti, kun ensimmäinen systeemi yhtiössä on korjattu. Tietysti vasta sen jälkeen, kun kaikki oikeusasteet on käyty läpi."oikea laita" käy ilmi tuosta ylempää ilman oikeuskäsittelyjä. Tämä nyt kun ei ole mikään uusi asia.
- Rivariasukas
R_oi kirjoitti:
"oikea laita" käy ilmi tuosta ylempää ilman oikeuskäsittelyjä. Tämä nyt kun ei ole mikään uusi asia.
Meillä tähän mennessä asukas on korjauttanut itse, vaihtanut myös ohjausjärjestelmän huuvassa.
Olen vaan sitä mieltä, että laite, jota itse ohjaan/säädän on omalla kustannuksella. Jos talo ohjaa, on selvää, että talo maksaa.
On lukemattomia asioita asunnoissa, joita "huonosti" hoidetaan ja ongelmissa haetaan maksaja muualta!!
Lainsäätäjä on mielestäni hakoteillä. Pitäisi pitkälti verrata omakotiasujaan. Rivariasukas kirjoitti:
Meillä tähän mennessä asukas on korjauttanut itse, vaihtanut myös ohjausjärjestelmän huuvassa.
Olen vaan sitä mieltä, että laite, jota itse ohjaan/säädän on omalla kustannuksella. Jos talo ohjaa, on selvää, että talo maksaa.
On lukemattomia asioita asunnoissa, joita "huonosti" hoidetaan ja ongelmissa haetaan maksaja muualta!!
Lainsäätäjä on mielestäni hakoteillä. Pitäisi pitkälti verrata omakotiasujaan.jos joku on korjannut omaan piikkinsä viitsimättä ottaa asiasta selvää.
alla asoylakia:
78 §
Kunnossapitovastuu
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä yhtiön rakennuksen ja muiden tilojen kunnossapitovastuun jakamisesta osakkeenomistajien ja yhtiön kesken. Yhtiöllä on kuitenkin aina oikeus suorittaa välttämätön korjaustyö. Sikäli kuin yhtiöjärjestyksessä ei ole määrätty kunnossapitovastuun jakamisesta, se jakautuu 2–4 momentin mukaan.
Osakkeenomistajan on pidettävä kunnossa hallitsemansa huoneiston sisäosat ja muut osakkeiden perusteella hallinnassaan olevat tilat. Yhtiö on kuitenkin velvollinen korjaamaan rakenteista johtuvat sisäpuoliset viat sekä pitämään kunnossa huoneistoon asennetut sellaiset lämpö-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri-, ilmanvaihto- ja muut sen kaltaiset johdot ja kanavat sekä vesihanat, jotka on asennettu samantasoisina rakennuksen huoneistoihin. Osakkeenomistajan on ilmoitettava yhtiölle viivytyksettä sellaisesta huoneiston viasta tai puutteellisuudesta, jonka korjaaminen kuuluu yhtiölle.
Yhtiökokous voi päättää osakkeenomistajalle kuuluvien kunnossapitotöiden suorittamisesta yhtiön kustannuksella, jos se saattaa tapahtua osakkeenomistajien yhdenvertaisuutta loukkaamatta.
Yhtiö on vastuussa kunnossapidosta siltä osin kuin se ei kuulu osakkeenomistajille.- Rivariasukas
Rivariasukas kirjoitti:
Lainsäätäjä on mielestäni hakoteillä. Pitäisi pitkälti verrata omakotiasujaan.Funtsikaa myös miten käy, kun asoy muotoinen paritalonasukas toimittaa naapurilleen 50%:ia korjauslaskuja laitteidensa korjauksista.
- Rivariasukas
R_oi kirjoitti:
jos joku on korjannut omaan piikkinsä viitsimättä ottaa asiasta selvää.
alla asoylakia:
78 §
Kunnossapitovastuu
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä yhtiön rakennuksen ja muiden tilojen kunnossapitovastuun jakamisesta osakkeenomistajien ja yhtiön kesken. Yhtiöllä on kuitenkin aina oikeus suorittaa välttämätön korjaustyö. Sikäli kuin yhtiöjärjestyksessä ei ole määrätty kunnossapitovastuun jakamisesta, se jakautuu 2–4 momentin mukaan.
Osakkeenomistajan on pidettävä kunnossa hallitsemansa huoneiston sisäosat ja muut osakkeiden perusteella hallinnassaan olevat tilat. Yhtiö on kuitenkin velvollinen korjaamaan rakenteista johtuvat sisäpuoliset viat sekä pitämään kunnossa huoneistoon asennetut sellaiset lämpö-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri-, ilmanvaihto- ja muut sen kaltaiset johdot ja kanavat sekä vesihanat, jotka on asennettu samantasoisina rakennuksen huoneistoihin. Osakkeenomistajan on ilmoitettava yhtiölle viivytyksettä sellaisesta huoneiston viasta tai puutteellisuudesta, jonka korjaaminen kuuluu yhtiölle.
Yhtiökokous voi päättää osakkeenomistajalle kuuluvien kunnossapitotöiden suorittamisesta yhtiön kustannuksella, jos se saattaa tapahtua osakkeenomistajien yhdenvertaisuutta loukkaamatta.
Yhtiö on vastuussa kunnossapidosta siltä osin kuin se ei kuulu osakkeenomistajille.Osakkeenomistajan on pidettävä kunnossa hallitsemansa huoneiston sisäosat ja muut osakkeiden perusteella hallinnassaan olevat tilat. YHTIÖ on kuitenkin velvollinen korjaamaan rakenteista johtuvat sisäpuoliset viat sekä pitämään kunnossa huoneistoon asennetut sellaiset lämpö-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri-, ILMANVAIHTO- ja muut sen kaltaiset JOHDOT JA KANAVAT sekä vesihanat, jotka on asennettu samantasoisina rakennuksen huoneistoihin.
- ilmanvaihtojohdot ja -kanavat ymmärrän kuuluvan
naapureiden maksettaviksi,MUTTEN korjausta.
Sähköjohdot kuulunevat taloyhtiölle, muttei kytkimet ja pistorasiat. Rivariasukas kirjoitti:
Funtsikaa myös miten käy, kun asoy muotoinen paritalonasukas toimittaa naapurilleen 50%:ia korjauslaskuja laitteidensa korjauksista.
asian voi luonnollisesti huomioida yhtiöjärjestyksessä. Toisaalta palaa se meidänkin sauna ...
Tässä nyt esiintyy koko ajan sellaista henkeä, että osakas omistaisi jotain laitteita. Näinhän ei ole vaan osakas omistaa osakepapereita, jotka oikeuttavat jonkin tilan hallintaan. Ne ovat siis yhtiön tavaroita, jotka menvvät rikki, siksi yhtiö ne myöskin korjaa.
Mitä tulee lainsäätäjien ammattitaitoon, uskon että lakia säätämässä ovat olleet asiat paremmin hallitsevat lakimiehet ja yhteisöjen edustajat kuin mitä näillä palstoilla esiintyy.- inssi
R_oi kirjoitti:
"oikea laita" käy ilmi tuosta ylempää ilman oikeuskäsittelyjä. Tämä nyt kun ei ole mikään uusi asia.
Ei käy varsinaisesti ilmi, kenelle kuuluu yhdysrakenteisen liesituuletin/huipparin korjaaminen. Paitsi, jos kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että yhtiö korjaa rikkoutuneen imurin. Jos liesituulettimen kytkin särkyy, sen korjaa osakas, mutta ei rikki mennyttä puhallinta.
inssi kirjoitti:
Ei käy varsinaisesti ilmi, kenelle kuuluu yhdysrakenteisen liesituuletin/huipparin korjaaminen. Paitsi, jos kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että yhtiö korjaa rikkoutuneen imurin. Jos liesituulettimen kytkin särkyy, sen korjaa osakas, mutta ei rikki mennyttä puhallinta.
tässä nyt mättää?
Selvää teksiähän tuo on. Huippari ei ole asunnon sisäpuolelle asennettu, joten se ei kuulu osakkaan korjata.
Liesituuletin on asunnon sisällä ja se kuuluu osakkaan korjata. Laki ja vastuutaulukko ovat asiasta harvinaisen yksimielisiä. On sama ovatko asiasta kaikki yhtä mieltä tai ei.
Mikä siis ei "varsinaisesti" käy ilmi?- Rivariasukas
R_oi kirjoitti:
tässä nyt mättää?
Selvää teksiähän tuo on. Huippari ei ole asunnon sisäpuolelle asennettu, joten se ei kuulu osakkaan korjata.
Liesituuletin on asunnon sisällä ja se kuuluu osakkaan korjata. Laki ja vastuutaulukko ovat asiasta harvinaisen yksimielisiä. On sama ovatko asiasta kaikki yhtä mieltä tai ei.
Mikä siis ei "varsinaisesti" käy ilmi?Olet legaalisesti oikeassa.
Mitenkä on hlökohtainen ajatuksesi - LAITE, JOTA ASUKAS OHJAA/SÄÄTÄÄ/HALLITSEE.
Onko mielipidettä? Rivariasukas kirjoitti:
Olet legaalisesti oikeassa.
Mitenkä on hlökohtainen ajatuksesi - LAITE, JOTA ASUKAS OHJAA/SÄÄTÄÄ/HALLITSEE.
Onko mielipidettä?osakkaina/asukkaina moneen muuhunkin asiaan, esim sisälämpötilan säädöllä vaikutamme lämmityskustannuksiin yhtä lailla kuin ilmanvaihdon määrällä ilmanvaihdosta syntyvään energiakulutukseen.
Samoin miten käytämme yhtiön yhteisiä kojeita ja laitteita yhteisissä tiloissa, vaikuttaa niiden kestävyyteen ja kulutukseen.
Siis ei se säätömahdollisuus muuta mitenkään korvausvelvollista, laitos ja laitehan on tarkoitettu säädettäväksi.
Jos on huoneistokohtainen ilmanvaihto/lto-koje, mielestäni sen osalta laite kuuluu yhtiön korjauspiiriin, vaikka se olisi huoneiston sisällä. Sen huolto sen sijaan pitäisi kuulua asukkaalle.
Näissä asioissa pitää ottaa kokonaisuus hanskaan ja jättää nipotukset yhtiökokouksen jälkeiseen yleiseen jupinaan.
Mutta kuten aikaisemmin useampaan kertaan todettu, asiat voidaan hoitaa yhtiöjärjestyksellä.Rivariasukas kirjoitti:
Funtsikaa myös miten käy, kun asoy muotoinen paritalonasukas toimittaa naapurilleen 50%:ia korjauslaskuja laitteidensa korjauksista.
ajateltuna:
Rakennetaan viiden talon taloyhtiö. Ostetaan 5 huipparia, joista yhden moottori leikkaa kiinni takuuajan jälkeen.
Miksi juuri sen, jonka asunnon päällä se sattuu olemaan, pitäisi yksin maksaa sen uusiminen?- Rivariasukas
R_oi kirjoitti:
osakkaina/asukkaina moneen muuhunkin asiaan, esim sisälämpötilan säädöllä vaikutamme lämmityskustannuksiin yhtä lailla kuin ilmanvaihdon määrällä ilmanvaihdosta syntyvään energiakulutukseen.
Samoin miten käytämme yhtiön yhteisiä kojeita ja laitteita yhteisissä tiloissa, vaikuttaa niiden kestävyyteen ja kulutukseen.
Siis ei se säätömahdollisuus muuta mitenkään korvausvelvollista, laitos ja laitehan on tarkoitettu säädettäväksi.
Jos on huoneistokohtainen ilmanvaihto/lto-koje, mielestäni sen osalta laite kuuluu yhtiön korjauspiiriin, vaikka se olisi huoneiston sisällä. Sen huolto sen sijaan pitäisi kuulua asukkaalle.
Näissä asioissa pitää ottaa kokonaisuus hanskaan ja jättää nipotukset yhtiökokouksen jälkeiseen yleiseen jupinaan.
Mutta kuten aikaisemmin useampaan kertaan todettu, asiat voidaan hoitaa yhtiöjärjestyksellä.Totean vain, että eräs puhallin hapettui rikki, koska sitä ei pidetty käynnissä.
On kait sitten taloyhtiön syy, ettei tehty sellaisiksi, ettei pysähdy koskaan eikä ylikierroksilla pysty asukas käyttämään.
Oikeastaan olemme samoilla linjoilla, kun puhut huollosta. Huoltoahan on laakereiden vaihto ja portaattoman kierrosnopeuden säätö(hapettuvat).
Jos moottori palaa, voin hyväksyä taloyhtiön "piikkiin".
Kanavien puhdistus(sisäpuolelta) kuuluu toki yhtiölle.
"tilintarkastaja" Rivariasukas kirjoitti:
Totean vain, että eräs puhallin hapettui rikki, koska sitä ei pidetty käynnissä.
On kait sitten taloyhtiön syy, ettei tehty sellaisiksi, ettei pysähdy koskaan eikä ylikierroksilla pysty asukas käyttämään.
Oikeastaan olemme samoilla linjoilla, kun puhut huollosta. Huoltoahan on laakereiden vaihto ja portaattoman kierrosnopeuden säätö(hapettuvat).
Jos moottori palaa, voin hyväksyä taloyhtiön "piikkiin".
Kanavien puhdistus(sisäpuolelta) kuuluu toki yhtiölle.
"tilintarkastaja"huollon suhteen. Laakereiden vaihto ei ole normaalia huoltotyötä, suodattimien vaihto ja laitteiden puhtaana pito on.
Laakereiden vaihto tehdään kahdella periaattella:kaikki vaihdetaan tai vain rikkoutumisen tapahduttua.
Jos laakeri ehtii mennä rikki, saattaa siitä aiheutua moottorin ja puhaltimen muiden osien rikkoutuminen. Siksi se kuuluu perushuoltojen, ei vuosihuoltojen, piiriin ja pitäisi tehdä moottorivalmistejien suosituksen mukaisesti 5 vuoden välein.
Laakerin käyttöikää on vaikea ennustaa; toiset kestää 3 toiset 30 vuotta, siksi jos halutaan ottaa pientä riskiä, vaihdetaan vain tarvittaessa, mutta siloin yhtiön pitää kantaa vastuu myös muista rikkoutuneista osista.
Puhallin hapettui rikki? Mistähän on kysymys, ilmeisesti moottori hapettui jumiin.
Jos osakasta/asukasta ei ole velvoitettu käyttämään puhallinta, miten se asukkaan vika voisi olla. Talon asumisohjeille olisi taas käyttöä.- Rivariasukas
R_oi kirjoitti:
huollon suhteen. Laakereiden vaihto ei ole normaalia huoltotyötä, suodattimien vaihto ja laitteiden puhtaana pito on.
Laakereiden vaihto tehdään kahdella periaattella:kaikki vaihdetaan tai vain rikkoutumisen tapahduttua.
Jos laakeri ehtii mennä rikki, saattaa siitä aiheutua moottorin ja puhaltimen muiden osien rikkoutuminen. Siksi se kuuluu perushuoltojen, ei vuosihuoltojen, piiriin ja pitäisi tehdä moottorivalmistejien suosituksen mukaisesti 5 vuoden välein.
Laakerin käyttöikää on vaikea ennustaa; toiset kestää 3 toiset 30 vuotta, siksi jos halutaan ottaa pientä riskiä, vaihdetaan vain tarvittaessa, mutta siloin yhtiön pitää kantaa vastuu myös muista rikkoutuneista osista.
Puhallin hapettui rikki? Mistähän on kysymys, ilmeisesti moottori hapettui jumiin.
Jos osakasta/asukasta ei ole velvoitettu käyttämään puhallinta, miten se asukkaan vika voisi olla. Talon asumisohjeille olisi taas käyttöä.Olet ilmeiseti alaan perehtynyt.
Jään kuitenkin sille mielelle, että asoy-lakia pitäisi muuttaa lähemmäs "omakotiomistajan lakia" aikakin korjaus/huoltovelvotteiden osalta. Rivariasukas kirjoitti:
Olet ilmeiseti alaan perehtynyt.
Jään kuitenkin sille mielelle, että asoy-lakia pitäisi muuttaa lähemmäs "omakotiomistajan lakia" aikakin korjaus/huoltovelvotteiden osalta.että olen edelleen tuostakin eri mieltä.
Laki ei ole esteenä, yhtiöjärjestyksen kautta on aina mahdollista tehdä sellainen yhtiö kuin halutaan.
Juuri tällä hetkellä rakennnetaan kerrostaloasoyita, joissa on huoneistokohtainen ilmanvaihtolaite lämmöntalteenotolla tai ilman.
Eihän näiden laitteiden huoltoa saa jättää asukkaan hoidettavaksi. Se on yhtiön hoidettava suodattimien vaihtoa myöden. Tässä on nyt iso potentiaalinen virhe tapahtumassa jos tämä jää asukkaan hoidettavaksi.
Asunto-osakkeen omistajan yksi lähtökohtainen toivomus on, että yhtiö hoitaa, hän asuu ja maksaa. Siksi tätä lähtökohtaa pitäisi kunnioittaa ja jos joku haluaa tehdä korjaus- huolto- lumi- ym työt itse hankkikoot omakotitalon.
Esim. maaseutukeskuksien kerrostaloasoy:hin siirtyvvät juuri vanhemmat henkilöt, joilla ei ole fyysisiä ym edellytyksiä hoitaa em asioita.
- Kaarina *R*
Ilmanvaihto/lto-kojeet uusitaan. Asuntoja rivarissa 10kpl,78-132m2 kokoisia.
Kysymys kuuluu: Maksaako jokainen saman hinnan ko kojeesta,vai meneekö jyvityksen mukaan.- jyvitys
Kaikki kustannukset menee jyvityksen mukaan ellei yhtiökokous muuta päätä. Mutta tämän muun päättäminen ei olekaan mikään läpihuutojuttu juttu - oliko peräti niin, että tähän vaadittiin yksimielinen päätös / yksi osakas, jolle ao. päätös voi aiheuttaa haittaa, voi sen kumota.
- R oi
(Onpas ollut aikanaan muka paljon sanottavaa ...)
Jos jokaiseeen asuntoon vaihdetaan esim samanlainen ulko-ovi, on melko todennäköistä, että yhtiökokouksessa saa menemään tasasuuruisen maksun läpi.
Iv-koje on vähän eri juttu kun asuntojen koot noinkin suuresti vaihtelevat. Isompiin voi tulla isompi koje kuin pienimpiin, tai isompiin tarvitaan enemmän äänenvaimennusta ja/tai kanavointia.
- Kaarina *R*
Kaikille samanlainen koje,sekä täysin yhtä paljon aikaa vievä asennustapa.
- Jyväjemmari
Pieniasuntoinen maksaa vähän suuriasuntoinen vähän enemmän. JYVITYS.
Pieniasuntoisten pitää olla tarkkana. ettei jyrätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876