JOPO-luokka

lastensuoje

Onko kellään kokemusta JOPO -luokasta. Eräästä perhekodista laitetaan lapset järjestään JOPO -luokkaan. Kolme täysin erilaista poikaa ovat kaikki JOPO -ainesta. Olen alkanut epäilemään, että tuo JOPO -luokka onkin tarkoitettu lastensuojelulapsille, koska sen ympärillä pyöriskelevät jatkuvasti kaiken maailman lastensuojelun perhetyöntekijät ja etsivät nuorisotyöntekijät.

Opiskelu on kosken laskua, sählyä, retkeilyä yms. lapsi, joka tuollaiseen luokkaan on laitettu, on mielestäni ihan normi poika - paitsi että asuu sijoitettuna. Onko kokemuksia JOPO -luokasta?

18

4420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinkuulinjalähdin

      Olen ollut harjoittelussa JOPO-luokalla ja ainakaan sillä luokalla ei tietääkseni ollut yhtään huostalasta! Ja tiedän muuten myös yhden ihan normaalin perheen pojan, jonka vanhemmat haki ysille JOPO:lle. Eli omien pienten kokemusteni mukaan luokka on tyypillisemmin käytössä ihan vanhempien tai vanhemman kanssa asuvalle. Huostaanotetut saattaa toki saada hakijoista helpommin paikan sinne, koska heillä on nämä painolastit ja tavallaan saatetaan taustan takia jopa suosia tässä asiassa. Suomennettuna: JOPO:lle on enemmän tulijoita, kun otetaan.

      Se on totta, että JOPO-luokassa tehdään kaikkea muuta enemmän kuin normiluokassa ja heillä on esim. työharjoittelua enemmän. Tai ainakin oli tässä tämän harjoittelukouluni mallissa. En tiedä, onko se malli sitten yleisempi vai toteutetaanko tämä toiminta vaihtelevasti eri kouluissa ja kaupungeissa. Mutta enimmäkseen niillä oli ihan normaaleja tunteja. Erona normaaliin luokkaan oli, että ryhmä oli pienempi, siellä oli open lisäksi ohjaaja ja he olivat sopineet tiettyjä perusjuttuja vuoden alussa, joista pidettiin kiinni. Esimerkiksi heillä oli myöhästely yksi juttu. Oli tilanne kuulemma jo parantunut tosi hyväksi ja heillä oli sovittu rankku myöhästymisestä suhteessa myöhästymisminuutteihin ja asiasta ei sen enempää meuhkattu tai reagoitu ja nuori tiesi myöhästyessään jo, mitä se tarkoittaa. Heillä minuutit korvattiin eli myöhästyminen 22 minuuttia -> koulun jälkeen 22 minuuttia. Minulle tämä henkilökunta kuvasi luokan idean niin, että kyse on alisuorittavista nuorista, joilla on vaara jäädä ilman amispaikkaa, ellei todistus nouse. Kuvasivat mulle luokkaa sillä idealla, ettei kyse ole "mistään entisaikojen apukoulusta tai tarkkiksesta" vaan "normaalijärkisistä nuorista, jotka kyllä pystyy halutessaan..."

      Sinuna en olisi huolissani omien kokemustani pohjalta. Saa tn. paremman päättötodistuksen ja haluamansa opiskelupaikan.

    • coool

      Eräs nuori diagnosoitiin "Jopo -ainekseksi" sen jälkeen, kun opettaja oli tuntenut hänet kuukauden. Nuorella oli keskiarvo lähes 8, mutta silti häntä alettiin kovalla tohinalla järjestämään JoPo -luokkaan. Rehtori sanoi, että hakijoita pitää saada enemmänkin, kuin mitä luokkaan mahtuu, muuten luokka ei saa jatkaa. Tuonne ainakin järjestään lastattiin nuoria perhekodista. Ei kuulemma läksyjä ja muutenkin on niin Coolia. Kyllä olen huolissani, sillä tuollainen syrjään laittaminen vaikuttaa nuoren käsitykseen omasta itsestä ja pärjäävyydestä. Tokkopa jatkossakaan "normijutut" kelpaa, kun asiat voi tehdä koskea lasketellen.

    • coolinool

      Alla joidenkin nuorten keskustelua (netistä poimittua): Että kyllä huolestuttaa.

      Jellyjortikka:Jos on joutumass JOPOLLE niin kannattaa tehdä helvetin nopeasti jonkinsortin ryhtiliike. Ylä-aste ei ole mikään erityistä aivokapasiteettia vaativa oppilaitos. Ja eihän JOPO ole mikään erityisluokka tai helpotettu varsinaisesti, vaan se on tarkotettu käytöshäiriöisille ongelmatapauksille. Ylä-asteella ei saada tuhottomasti läksyjä eikä se ole mitenkään haastava (koska se on pakollinen ja kaikkien on se hyväksytysti suoritettava). Katso nyt peiliin ja mieti missä vika.

      Mä olen nyt pienluokalla, ja joutumassa jopolle ihan vain sen takia että jouduin viettämään tässä kasiluokan alussa pari kuukautta psykiatrisella osastolla jossa opiskelu ei oikein onnistunut. Muuten mä oon aina pärjänny koulussa ihan normaalisti..
      fag_

      16.04.2013 18:15

      (5/8)
      jennac:Itekki sain mahdollisuuden hakea ens vuodeks JOPOlle, ja hainki..koska koulu menny 8lk päin persettä suoraan sanottuna.
      Eli siis mä oon jäämässä luokalle nii pystyn luokalle jäämisestä huolimatta suorittamaan peruskoulu 1.5v JOPOlla, ku normiluokalla se olis se 2v. Mun ymmärryksen mukaa (JOPOn opettaja selitti)
      -Ei läksyjä
      -Pienempi ryhmä
      -enemmän työssäoppimisjaksoja (TET)
      -Enemmän opintoretkiä, tutustumisia eri yrityksiin jne.

      • Anonyymi

        Haluan vain sanoa, että jopolle ei jouduta, sinne päästään, ja oppilas itse voi tehdä hakemuksen jopolle... toisaalta asiat ovat voineet olla erillälailla 2013-15, sillä itse olen juuri menossa jopolle, ja kuulin, että sielä saa itse päättää oman numeronsa esim matikasta, jos haluat siitä 8, pitää tehdä senverran töitä sen eteen että saa 8, jopolla ei tule läksyä eikä kokeita, se ei ole häiriö lapsille tarkoitettu sillä itse olen hiljainen koulussa, jopa kavereitteni mielestä, ja menen silti jopolle..


    • jokalähtö

      Tuntemillani nuorilla, jotka ko. luokkaan laitettiin, ei ole muuta erityistä, kuin sijoitus. Yksi on vilkas, toinen hidas ja kolmas siitä keskeltä, mutta KAIKKI TYNNI JoPo -ainesta.

    • henkinenväki

      Painolastia on tullut lähinnä viranomaisten välinpitämättömyydestä. Kaltoin kohtelua, vastuun kantoa itse valinnoistaan jo 7. luokalla (haluaisinko olla pienluokassa, suurluokassa vai JoPo -luokassa) yms. Muutoin aivan hyvä menestys koulussa (keskiarvo lähes 8 7. luokalla)

    • eiläksyjä

      Niin nämä koulut tarvitsevat näitä sijoitettuja, kun heitä on niin helppo heitellä milloin yksityiskouluun, milloin pienluokkaan, milloin JoPo -lastensuojeluluokkaan tms. Eivät useinkaan lasten omat vanhemmat kykene pitämään lastensa puolia. Eivät edes edunvalvojat välitä. Who cares? Ja PERÄPUUN Sisukas -hankkeeseenkin oli vuoden liian vanha - joku muu kyllä perhekodista kelpasi hankkeeseen. Ei muuta kuin kaltoin kohtelua ja sitten otat itse vastuuta peruskoulusta. Sijaisvanhemman mukaan lapsi päätti todellakin itse, mitkä tunnit on pienluokassa ja mitkä ei. Kukaan "normiperheen" lapsi ei ´joudu tekemään itse tuollaisia päätöksiä. Sitten ensimmäinen lähti JoPolle ja KAMALA HEHKUTUS perhekodissa, miten YLIVERTAISEN COOLI (ei läksyjä mm.) tuo JoPo-luokka onkaan. Tuo ensimmäisenä lähtijä oli sellainen, joka ehkä luokkaa tarvitsikin, mutta kun hän sattui olemaan perheen lemmikki ja suosikki, niin todella kovasti luokkaa HEHKUTETTIIN. Ja kyllä sitä toisetkin sitten hetimmiten halusivat noin mainioon COOLIIN ja läksyttömään paikkaan. Ei tarvitse sijaisvanhempienkaan vaivautua.

    • Ja_sitten_asiaan

      Voi LUOJA taas tätä roskapuheiden määrää!!!

      JOPO-luokkaa ei ikinä huvin vuoksi perusteta! Se on KUSTANNUSERÄ ja luokka perustetaan vain siinä tapauksessa, että JOPO-luokan tarvitsijoita on useita ja he ovat syrjäytymisvaarassa. Tämän asian liittäminen yhteen huostaanottojen ja laitosten kanssa on tyypillistä tämän keskustelun idiotismia: asioista puhutaan vaikkei mistään mitään tiedetä!!

      • äläpärajoitasananvapautt

        Tämän asian liittäminen yhteen huostaanottojen ja laitosten kanssa on tyypillistä tämän keskustelun idiotismia: asioista puhutaan vaikkei mistään mitään tiedetä!!

        Siis jos jossain perhekodissa kolme eri lasta käy tällaisella luokalla ja aloittaja sitä ihmettelee, niin sinä näet siinä idiotismiä. Miksi ihmeessä ei saa ihmetellä ja kysellä jos joku tietäisi mistä johtuu.


      • TuhannenTulimmaista
        äläpärajoitasananvapautt kirjoitti:

        Tämän asian liittäminen yhteen huostaanottojen ja laitosten kanssa on tyypillistä tämän keskustelun idiotismia: asioista puhutaan vaikkei mistään mitään tiedetä!!

        Siis jos jossain perhekodissa kolme eri lasta käy tällaisella luokalla ja aloittaja sitä ihmettelee, niin sinä näet siinä idiotismiä. Miksi ihmeessä ei saa ihmetellä ja kysellä jos joku tietäisi mistä johtuu.

        No ei se nyt ole niin vaikea käsittää, että huostaanotetuilla lapsilla useasti on sellainen henkilöhistoria, että erityistoimia, esim. JOPO-luokkaa tarvitaan. Eihän sinne ketään huvin vuoksi laiteta, vaan useasti erilaisia tukitoimia tarvitsevia olisi paljon enemmän kuin niitä on mahdollista järjestää.

        "Niin nämä koulut tarvitsevat näitä sijoitettuja, kun heitä on niin helppo heitellä milloin yksityiskouluun, milloin pienluokkaan, milloin JoPo -lastensuojeluluokkaan tms. " - Tämä virke on kyllä typeryydessään ylivertainen! Katsooko kirjoittaja todellakin koulujen tarvitsevan oppilaita, joita on helppo heitellä?


    • niinpähänniin

      Just joo. Jos 7-8 keskiarvoiset ovat jotenkin syrjään laitettavia, niin siitä vaan. Pitäisi miettiä, kuinka paljon näissä rakenteissa on syrjäyttäviä aineksia.

      Niin, valitettavasti siellä sijaishuollossa kaltoin kohdellaan lapsia, kuten viimeaikoina olemme saaneet lukea (esim. Kemi-Tornio). Ja tuohan oli Perthehoitoliiton lemmikkiperhe. Tiedän muitakin, jotka ovat olleet lemmikkejä, mutta osoittautuneet kaltoin kohtelijoiksi.

      • Temppurata-apina

        "Niin, valitettavasti siellä sijaishuollossa kaltoin kohdellaan lapsia, "

        Valitettavasti sitä tapahtuu ja asia olisi pitänyt korjata jo ajat sitten. Onneksi se kuitenkin on melkoisen harvinaista - vaikka jokainen tapaus on liikaa. Lukumääräisestihän kotona (=biovanhemman tai toisen heistä luona) kaltoinkohtelua tapahtuu moninkertainen määrä - ja näistäkin tapauksista joka ainoa on liikaa.

        Eiväthän huostaanotetut lapset kansoita mitään erityisluokkia, vaan niillä vähillä erityisluokilla, joita vielä on, on oppilaita, joilla on ihan kaikenlaisia kotitaustoja.


      • tuoonetaaks

        Valitettavasti en usko, että on harvinaista. Systeemi on pielessä.
        Viranomaiset eivät välitä, eivätkä halua nähdä sitä kaltoin kohtelua. Sinne metsien keskellä nämä lapset monesti unohdetaan.


      • Ja_sitten_asiaan

        Mistähän päähäsi on pälkähtänyt, että normaalitasoisia oppilaita sijoitettaisiin JOPO-luokkiin? Olet ilmeisesti laajaltikin tutkinut aihetta?


      • hei_ammattikasvattaja
        Ja_sitten_asiaan kirjoitti:

        Mistähän päähäsi on pälkähtänyt, että normaalitasoisia oppilaita sijoitettaisiin JOPO-luokkiin? Olet ilmeisesti laajaltikin tutkinut aihetta?

        Mihin asiaan sinä olet menossa?


    • Näinkuulinjalähdin

      Ainakin sillä minun tutustumallani JOPO-luokalla todistukset oli alle kutosen luokkaa. Sitähän sillä haetaan, että nostetaan todistusta (kun amikseen ei pääse noilla keskiarvoilla kuin jollekin "jätelinjoille") ja opetellaan perusjuttuja kuten aikataulussa pysymistä ja puhelimessa asiointia, työssäkäyntiä jne.

      Ei sinne todellakaan dumpattu mitään keskitason oppilaita. Tavoite ymmärtääkseni taloudelliselta kannalta on, että kymppiluokat voitaisiin hävittää kokonaan JOPO:n tieltä. Kymppi on kallis, muistaakseni 10-kertaa kalliimpi kuin lukiovuosi, ja lisäksi tavallaan hukkavuosi. JOPO:n avulla toivotaan, että se ennen kympin tekemä työ tehtäisiin jo ysin aikana.

    • Kfkfofo

      Ite meen ens vuon jopolle ja meil on 14 vk tettiä ja kolme viikon pitusta leiri koulua ja kokeissa jokasen numeroa nostetaan aina 2 ylöspäin ja mumeroita kalastellaan ylemmäs että edes viitsii edes tulla kouluun ja joka tunnin jälkeen röökitauot ja huumeet ja alkoholikin sallitaan. Itse olen todella innoisssan koska keksiarvo tulee nousemaan ensi vuonna 6.6-9.6 dokaamalla luokassa ja vittuillen opettajalle eli lyhyesti sanottuna niille ketkä tulee tappamaan itsensä heti peruskoulun päätyttyä

      • Anonyymi

        Olipas älykäs kirjoitus! Onnittelut siitä!

        Olitko mielestäsi hyvinkin suurta kypsyyttä osoittava tuon muotoiltuasi vai oletko vain pienluokkatasoa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe