Mitä mieltä olette ?

tätä-mieltä-

Haluatteko omiin hautajaisiin monta saattajaa,
vai haluatteko että teidät haudataan aivan yksin, pelkkä pappi paikalla ja kanttori joka soittaa saattomusiikin,
Iltasanomissa oli artikkeli, Liisan hautajaisissa ei ollu aiuttakaa saattajaa,
vain pappi ja kanttri,
omakohatisesti voisin lähteä samanlailla,
mutta se ei aivan onnistu,
koska muutamia jälkeläisiä on siunaantunu,
he ovat varmasti hautaan saattamassa.
Oikeestaan ei ole yhtään mukava kun nostetaan ihmettelyn aiheeksi erakon kuolema,
miksi kuoleman jälkeen media kiinostuu vainajasta,
kun enen kuolemaa ei kukaan ole vaivautunu kyseleen vointia ja jaksamista,
olisi ollu kohteliampaa jos asiasta ei olisi nostettu media otsikkoa,
oli vainajaa loukaava otsikko.

30

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1eero

      Luin tuon otsikon, tuntuu aika lohduttomalta mutta ei harvinaita .
      Haluanko saattajaa, niitä tulee vaikken haluaisi, sillä nyt ei mulle ole siinä vaiheessa merkitystä.
      Toisekseen ei ole tarkoitus vielä kuolla kun noita rästi hommeleita ja vähän tulevaisuuden suunnitelmia joten yläkerran ukko älä pidä kiirettä.

      • reppuriika

        No jos "Liisan" tavalla tulee haudatuksi, niin ei se taida siinä vaiheessa mieltä rassata, ettei ole arkun vierellä itkijöitä. Tietenkin voi ajatella, että miten ne Liisan viimeiset viikot, kuukaudet ja vuodet ovat kuluneet. Onko hänellä ollut yksinäistä ja ikävää.
        Mitä sitten jos elää yksin satojen kilometrien päässä sukulaisista ja sitten suku saapuu hautaamaan, tyhjentää asunnon ja toimittavat perunkirjoitukset. Voihan olla että ilman sukua ollut on elänyt vilkasta sosiaalista elämää, käynyt konserteissa, harrastuspiireissä, saattanut olla jopa ystäviä, mutta varsinaisiin hautajaisiin ei sitten tule ketään, kun ei ole sitä kutsujaa. Ei hautajaisten muodollisuudella voi arvioida ja määritellä ihmisen onnellisuutta.
        Se jo tiedän tässä vaiheessa, että sukua ei tule olemaan hautajaisissani. Järjestän asiat niin, että se kristillinen yhteisö, jonka jäsen olen, toimittaa minut hautaan. Kyllä ne minut sinne saattavat. Ne vähät sukulaiset, ystävät, ym. minut tuntevat saavat tulla mukaan, mikäli tahtovat.


    • Psykoterapeutitar

      Ihan sama! Kuolema on ihan luonnollinen juttu, enkä halua ihmisiä pillittämään monttubileisiin. Jos jotain lohileivät kiinnostaa, niin tervetuloa vaan peijaisiin! Mutta, jos ei ketään kiinnosta, niin en siitä herneitä vedä.

    • ajat-muuttuu-

      Nykyään hautajaiset ovatkin pieniä, enimmäkseen kutsuttu on vain lähiomaiset,
      ennenvanhaan hautajaiset oli koko kylän tapahtuma,
      kutsut oli suuret vieraita jopa sata määrin,
      hyvin muistan sen ajan,
      silloin olin nuori, sain aina kutsun kahvitarjoiluun ja keittäjäksi,
      siitä on ajat muuttuneet,
      nyt lähiomasiten hautajaiset järjestää hautaustoimisto,
      kaikki käy fiksusti ammattitaidolla aivan grematorioon asti,
      omaisten tarvii vain tilata kukat ja maksaa laskut,

    • eppu2

      Olen sanonut pojalle, että mahdollisimman halvalla ja lähiomaiset paikalla. Ei mitään sirkusta.
      Hiljaa ja rauhallisesti pienin elein.

    • Minä itse en halua muuta kuin että polttavat tai hautaavat maahan, jotten jää muumioksi maatumaan maan pinnalle ja että petoeläimet eivät pääse raatelemaan. Jos joku haluaa ottaa tehtäväkseen sen, olen kiitollinen. Näine etukäteen tietenkin. Luotan että kyllä sen pestin joku hoitaa.

    • exitusletalis

      Itseltäni on lähiomaiset kuolleet, suku on pieni ja omia lapsia ei ole. Työelämästä poistumisesta on jo kulunut aikaa ja ovat muuttaneet kuka mihinkin. En ole haalinut ympärilleni ihmisiä, koska osaan olla yksinkin . Hautajaiseni tulevat olemaan yksinkertaiset. Kukaan ei itke lähtöäni. Olen miettinyt myös oman käden kautta lähtöäni,jos tila heikkenee eikä hallitse omaa elämäänsä.

    • ent.siivoojaparka

      En ole kutsukorteja lähetänyt kenellekään.
      En tarvitse pappia enkä kanttoriakaan. Mihin minä niitä sitten, kun en nytään. Eikös se kanttori ole jonkunlainen säestäjä. Enhän minä osaa laulaa eläessänikään. Miten sitten kuoltuanikaan?

      • Sun.tio

        Kanttorit ovat sellaisia, että he osaavat laulaa muutenkin kuin urkujen vierestä. He ovat karaokeissa ja tangomarkkinoilla harjaantuneita laulajia ja kirkko ottaa heidät työsuhteeseen hyvin mielellään. Toki soittotaitoakin tarvitaan. Kanttorit saattavat olla jopa entisiä kapakkamuusikoita. Tanssilavojen taitureita.


    • ö-Öö

      Mnaah

      Kai krematoriossa joku vaksi on, joka hoitaa tekniset asiat, roudaukset jne. Jos joku haluaa juhlia mun kuolemaa, oma asiansa, meitsiä ei kiinnosta se pätkääkään.

      =DW=

    • Kellekuuluu

      No en todellakaan halua mitään suurta porukkaa.Just lähimmäiset,ts.lasten perheet ja puoliso,jos vielä sit elää.Kuolinilmoitus lehdessä on tosi turha.

    • vaatimattomat

      On hyvä eläissään kertoa läheisille, millaiset hautajaiset aikanaan haluaa. Tiedän lähipiiristä kaksi tapausta tältä vuodelta, joissa oli toiveena, ettei kukkavihkoja lainkaan. jos haluaa tuoda kukkia, niin vain yksi kukanoksa/saattaja. Vain läheisimmät saattamaan. Valta-osa valitsee tuhkauksen.

    • Minusta olisi mukava, jos läksiäisiäni olisi juhlimassa suuri joukko, joka saisi nauttia kestityksestä ja muistella hauskoja yhteisiä kokemuksiamme. On tullut välillä hupsutelluksikin ja varmaan joku muistaa hauskoja kommelluksia yhteisen matkamme varrelta.

      Siunaus yms. hoituu sovitulla tavalla, eikä ihmisten tarvitse mielestäni vaivautua sinne tai tuhkan kätkemistilaisuuteen. Toimikoot jälkeläiseni niin kuin itse haluavat. Siunaustilaisuus järjestetään ehkä Anatomian laitoksella, jos ruumiillani on käyttöä siellä. Krematorion kappeliin ei mielestäni tarvitsisi vaivautua kuin ihan lähimpien ja jomman kumman tutuista pappismiehistä, joiden kanssa olen jo keskustellut kirkkoon kuulumattoman siunaamisesta.

      Läksiäisjuhlat vietetään kotitaloni yhteisessä olohuoneessa, Uskon, että ruokailun ja muun kestityksen järjestämiseen löytyy naapureistakin vapaaehtoista apua. Toivon, että viimeisissä juhlissani jokainen voi herkutella ja kokea jotain positiivista.

      Pitäisiköhän pyytää lapsia esiintymään tillaisuudessa? Ehkä pitäisi miettiä, millaista musiikkia joku voisi soittaa tilaisuudessa. Housbandiä en ehkä kuitenkaan pyydä esiintymään. Jätän musiikin valinnan jälkeläisille ja esiintyjille. Virsiä siellä ei varmaankaan veisata, mutta flyygeli ja jokin tai joitain kielilisoittimia voisi olla käytössä. - Hitsiläinen, kun olisi kiva päästä seuraamaan tapahtumaa jossain sfäärissä. ;)
      Tilaisuus on avoin kaikille ja naapurit saavat jakaa rääppiäiset, varsinkin, jos osallistujia olisi arveltua vähemmän.

      Kestityksessä ei säästellä, vaikka arkukseni kelpaa minun puolestani vaikka pahvilaatikko ja hautakiveni aion kaiverruttaa valmiiksi joskus lähiaikoina. Kun löydän sopivan mukulan, kaiverrutan siihen kauniisti vain etunimeni ja kivi asetetaan sitten aikanaan jo haudalla olevan hautakiven jalustalle.

      • ö-Öö

        Muistui mieleen kivat hautajaiset.

        Yks mukava mimmi kuoli johonkin hiljakseen tappavaan sairauteen. Asia oli ihan tiedossa, että hautajaiset tulossa. itse oli määrittänyt, että krematorion läpi. Mutta sitten pidätte kunnon peijaiset.

        Oli siinä sellainen virallinen osuus sukulaisille, missä vietiin kukkia arkulle, joku piti puheen, ei mitään kummallista. Vaan peijaiset sen jälkeen oli todella mukavat sen x- miehen järjestämät. Hitosti ihmisiä, juomaa ja ruokaa, saunottiin ja grillattiin. Välillä nyt väkisinkin oli polemiikkia juhlakalusta, joka itse matkasi krematorioon. Mutta erittäin hyvät peijaiset, oikein hyvin kävi ns. surutyöstä, kaikilla kivaa ja vainajasta jäi lämmin viimeinen muisto.

        Noita pitkiä kirkkohautajaisia en ole käynyt varmaan kymmenen vuoteen, net on vittumaisia tilaisuuksia ja niistä jää paska mieli. Sitäpaitsi, en pidä lohisopasta.

        =DW=


      • Viimeksi olin hautajaisissa kauniissa Inkoon vanhassa kirkossa. Katselin äskettäin ottamiani kuvia kirkosta, hautajaissaattueesta ja muistotilaisuudesta. Tapahtuma oli hyvin järjestetty ja siitä jäi paljon kauniita muistoja. En pysty keksimään mitää negatiivista santtavaa tilaisuudesta.


    • Ei.muita.kiitos

      Pappi jolla on kauhakuormaajan ajokortti.
      Saa olla vaikka islamilainen imaami.
      Tai SwartLierihattu israelista.

    • pani-ajattelemaan-

      On käyny ilmi,
      suurin osa ihmisistä haluaa pienet lähiomaisten kanssa vietetyt lähtiäiset maanpäältä,
      olisko ilmiö seurausta muutenki yhteiskunnassa tapahtneesta muutoksesta,
      yksin eläjiä on nykyään enemistö suomessa,
      tai ainaki valtavan suuri määrä,
      vielä viiskyt-luvulla hautajaiset oli koko kylän tapahtuma,
      kaupungeissa myös oli suuret pileet , autoja parkkipikat täynnä,
      kappeli ääriä myöten täynnä ihmisiä,
      toisin on nyt, enimmäkseen pieni ryhmä on saattoväkeä, aivan muutama henkilö,
      olisko tullu rahasta puute, vai miksi suuria hautajisia ei enään järjestetä,
      --meillä oli noin kolmevuotta sitten hautajaiset, vaikka oli vain lähiomaiset saattamassa , hautajaisten hinnaksi tuli hiukan yli kymmenen tuhatta euroa myös hautakivi sisältyi hintaan,
      mielestäni hautajaiset on aivan liian kallis investointi,
      joten omista lähtiäisistä tulee aivan pienet,
      vain pahvilaatikko joka työnnetään grematorioon,
      jos kukkia lapset haluaa tuoda, niin kukanenki vain varallisuutensa mukaan,
      eikä ole pakko tuoda ollenkaa, riittää kun on läsnä siunaustilanteessa,
      tietenki ennen oli yhteisöllisyys suurempaa kuin nykyään, hautajaispirskeet toi piristystä muuten hiljaisiin kyläyhteisöön,
      mutta mistä silloin oli rahaa suuriin hautajaisiin, se ihmetyttää,
      nyt suomi on muka rikas maa,
      mutta suuriin hautajaisiin ei riitä enää rahaa juuri kenelläkää,
      onko meillä laskutaidossa jotain vikaa, vai oliko silloin hinnat niin alhaalla että rahaa riitti,
      onko nyt kaikki liian kallista, kun rahaa ei ole enää juuri kenelläkää,

      • Hautajaisista tulee kalliit, kun pitää hankkia komea hautakivi? ???

        Yhteisöllisyyskö vähäisempää kuin aikaisemmin?
        Yhteisöllisyys on mielestäni lisääntymässä hyvää vauhtia. Olen seurannut sivusta yhteisöllistä asumista edustavaa ryhmä facebookissa, ja siellä etsitään koko ajan erilaisia asumiskollektiiveja ja/tai vuokralaisia sellaisiin.

        Yhteisöllisiä omistusasuntoja, kerros- ja rivitaloja rakennetaan koko ajan lisää eri puolilla Suomea. Jotkut ryhmät voivat suunnitella ostavansa joitain suuria kartanoita yms. Myös loma-asuntoja hankitaan erilaisilla omistuspohjilla sekä Suomessa että suomalaiset ryhmät myös ulkomailla.


        Itse taidan ryhtyä pohtimaan, ehtisinkö ja haluaisinko osallistua johonkin lomakollektiivijuttuun. Muutamat nykyisistä naapureistani ovat mukana sellaisissa, toisilla on jo varsin pitkäaikaisiakin kokemuksia.


      • tätä-mieltä-
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Hautajaisista tulee kalliit, kun pitää hankkia komea hautakivi? ???

        Yhteisöllisyyskö vähäisempää kuin aikaisemmin?
        Yhteisöllisyys on mielestäni lisääntymässä hyvää vauhtia. Olen seurannut sivusta yhteisöllistä asumista edustavaa ryhmä facebookissa, ja siellä etsitään koko ajan erilaisia asumiskollektiiveja ja/tai vuokralaisia sellaisiin.

        Yhteisöllisiä omistusasuntoja, kerros- ja rivitaloja rakennetaan koko ajan lisää eri puolilla Suomea. Jotkut ryhmät voivat suunnitella ostavansa joitain suuria kartanoita yms. Myös loma-asuntoja hankitaan erilaisilla omistuspohjilla sekä Suomessa että suomalaiset ryhmät myös ulkomailla.


        Itse taidan ryhtyä pohtimaan, ehtisinkö ja haluaisinko osallistua johonkin lomakollektiivijuttuun. Muutamat nykyisistä naapureistani ovat mukana sellaisissa, toisilla on jo varsin pitkäaikaisiakin kokemuksia.

        Juu,
        mutta yhteisöllisyys on vielä lapsenkengissä,
        eikä fagespooki vielä takaa normaalia fyysistä yhteisöllisyyttä,
        ei koneen takana keskustelijat välttämättä koskaan tapaa fyysisesti,
        luulempa,
        juuri tietotekniikka on tehny nyky yhteiskunnasta fyysisesti erakkojen maailman,
        se on erittäin surullinen näkymä nyky yhteiskunnastamme,


      • ö-Öö
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Hautajaisista tulee kalliit, kun pitää hankkia komea hautakivi? ???

        Yhteisöllisyyskö vähäisempää kuin aikaisemmin?
        Yhteisöllisyys on mielestäni lisääntymässä hyvää vauhtia. Olen seurannut sivusta yhteisöllistä asumista edustavaa ryhmä facebookissa, ja siellä etsitään koko ajan erilaisia asumiskollektiiveja ja/tai vuokralaisia sellaisiin.

        Yhteisöllisiä omistusasuntoja, kerros- ja rivitaloja rakennetaan koko ajan lisää eri puolilla Suomea. Jotkut ryhmät voivat suunnitella ostavansa joitain suuria kartanoita yms. Myös loma-asuntoja hankitaan erilaisilla omistuspohjilla sekä Suomessa että suomalaiset ryhmät myös ulkomailla.


        Itse taidan ryhtyä pohtimaan, ehtisinkö ja haluaisinko osallistua johonkin lomakollektiivijuttuun. Muutamat nykyisistä naapureistani ovat mukana sellaisissa, toisilla on jo varsin pitkäaikaisiakin kokemuksia.

        Mnaah

        En muista tarkemmin, äsken julkaistu tutkimut, missä oli tutkittu tiiviisti asuvien mielipiteitä. Tutkijoille muka yllätys, että ihmiset nimenomaan viisveisaavat yhteisöllisyydelle. Sitä vaan on paljon helpompi asustella vaikkapa isossa kerrostalossa itsekseen, kuin vaikkapa ok-talossa pientaloalueella. Siis nimenomaan siksi, että isossa populaatiossa voi elellä itsekseen ja rauhassa, pienemmissä kuvioissa pistää väkisinkin silmiin jne.

        Ton nyt olisi tiennyt iman tutkimuksiakin.

        Suomessa 40% huusholleista on yhden hengen huusholleja, tsadissa melkein puolet. Mainiten, ns- "lapsiperheitä" noin 24%. Eikä se, että on lapsia suinkaan tarkoita, että netkään haluavat asua kolhoosissa.

        Näissä asuntoasioissa yks tekijä on nimenomaan asunnon hinta. Asunnot liian suuria ja etenkin liian kalliita. Erityisesti opiskelijat vuokraavat mieluusti isoja asuntoja porukalla, koska pieniä ei ole saatavilla ja jos onkin isonkimppakämppä tulee halvemmaksi. Ei sen puoleen, soluasunnossa itsekin joskus asunut. Mikäpä siinä, jokaisella oma huoneensa, muut tilat yhteisiä. Ei se ollut mikään yjteidä, se oli asumismuoto. Niitten muitten kanssa ei pahemmin oltu tekemisissä, sellaista joka.aamuista vessaanjonottamista jne.

        Että pitää huomata, "yhteisöasuminen" ei tarkoita yhteisöllisyyttä muissa mielissä, kuin rahan takia. Erittäin harva jaksaa asua kolhoosissa vapaaehtoisesti. Ihminen tarvitsee henkilökohtaisen reviirin.

        Noin netistä puhuen. Täysin samaa mieltä, internet on erittäin hieno asia nimenoamaan yhteisöllisyytensä takia. Netissä tutustuu paljon helpommalla ihmisiin, kuin livessä. Tarkoitan sitä, sieltä helpompi pongailla tutustumisen arvoiset, kuin kadulla kävellessä. Sinällään netin paras puoli on anonymiteetti, mutta just sen takia kontaktien luominen on helpompaa. Ja lisäksi paljon kätevämpi yhteydenpitomuoto, kuon savumerkit tai pulloposti.

        Tossa joku sekoili fyysisyyden kanssa. Tais unohtaa, netistä sitä parhaiten seksiseuraa saa :DDDD

        =DW=


    • Kyllä tytär tulee perheineen, myös veljet vaikka en "kutsuisi".
      Parempi mitä hiljaisemmin voi poistua, mieluummin polttohautaus ja uurnalehto, ei olisi jälkeenjääneille huolia haudan hoidosta.
      Jos joku haluaa muistaa sen voi tehdä muutenkin kuin haudalla.

      • ö-Öö

        Sivusta.

        Tunsin jäbän, joka oli ilmoittanut, että velipojat ei sitten tule hautajaisiin. Kyllä tollaset asiat voi järjestää. Ainoa ongelma, kun on kuollut, sä et itse päätä mistään enää mitään. Noin mainiten, mun isä oli eronnut kirkosta, mutta sen uskovaiset sisarukset hommas papin hautajaisiin "kyllä se kuitenkin uskoi". Meitsi oli reilun kymmenen vanha, mun mielipiteitä ei otettu huomioon. Nyttemmnin hikiän seurakunnalla ongelma, kun kirkosta eronnut montutettuna sukuhautaan. Eivät tiedä, mitä sille tekisivät. Utelivat meitsiltä, ilmoitin, ei ole mun ongelma.

        Niin, sen jäbän veljet tajusivat olla menemättä hautajaisiin. Osansa saattoi olla silläkin, että vainaja oli antanut kolmelle pojalleen toimeksiannon poistaa ne paikalta, jos naamarinsa sinne tunkevat.

        Mun mielestä ihmisen kuolemisesta tehdään ihmeellisen suuri numero, kaikki nyt kuolee kuitenkin.

        =DW=


    • Ruusutaipäivänkakkara

      Saattajien määrää minä en enää siinä vaiheessa pysty päättämään mutta kullakin saattajalla saa olla vain yksi ainoa kukkanen haudalleni ja puulaatikolleni laskettavaksi.

      • tuhkaushalvinta

        Hautaustoimistoja saattaa mennä konkurssiin kun yhä enemmän on tulevaisuudessa tuhkauksia, eikä kukkavihkoja tai seppeleitä. Pieni muistotilaisuus jossa vain lähimmät. Mutta järkevää on, ettei jälkipolville tule hautakiven hoitoa ja tunnetta, ettei ole käynyt tarpeeksi usein haudalla viemässä kukkia tai kynttilää. Moni lähipiiristäni on suunnitellut pienet hautajaiset ja ei kukkia, ei hautakiveä. Tuhkauksen jälkeen jää nimi yhteiseen kivipaateen. Ja tuhkaus on edullista pitkän päälle.


      • Liekkinätaivaanrantaan

        Kyllä se tuhkauurna on hautaan ja hautakiven viereen laskettu niissä parissa läheisen hautauksessa joissa olen ollut mukana. Ihmisen tuhkaahan ei ole lupa levitellä minne sattuu.

        Ja tuhkauksesta huolimatta siunaustilaisuudessa on laskettu seppeleet ja kukkavihot arkulle. Mutta käytäntöjä on varmaankin monenlaisia ...


      • tuhkaushalvinta
        Liekkinätaivaanrantaan kirjoitti:

        Kyllä se tuhkauurna on hautaan ja hautakiven viereen laskettu niissä parissa läheisen hautauksessa joissa olen ollut mukana. Ihmisen tuhkaahan ei ole lupa levitellä minne sattuu.

        Ja tuhkauksesta huolimatta siunaustilaisuudessa on laskettu seppeleet ja kukkavihot arkulle. Mutta käytäntöjä on varmaankin monenlaisia ...

        Tietysti. Tuhkauurnalle voi ostaa oman hautapaikan, tai laskea se sukuhautaan tai uurna lasketaan ns yhteisen muistolehdon multiin. Jälkimmäisessä tapauksessa nimikilpi laitetaan muistolehdon kivipaateen tai kirkon ao taululle jne..( olen käynyt lukemassa mm kallion kirkon sisällä olevia nimikilpitauluja, tuhkattujen nimiä. Siellä on erään tuttuni nimikilpi)
        Tuhkaa ei tosiaan saa ripotella mihin haluaa, eikä saa jakaa kahteen paikkaan vaikka olen sellaisesta kuullut.


    • palstalaiset

      Hautajaisissakaan ei ole näin hiljaista, puhumatta huopatehtaalla.

    • Minusta kun tuntuu ettei sitä meikäläiseltä enää kysytä kun aika on jättäny. Pakostakin siellä on ainakin kantajat enkä tiedä keitä he ovat, mutta saatto väkeähän hekin on.
      Miksi edes pitää tuollaisella päätänsä vaivata. Ei tänne ketään maanpinnalle jätetä.

    • sfmsh

      Ei ketään. Ei mtään juhlia. Joku firma voi hoitaa tuhkani vaikka puulannoitteeksi, keramiikkauurnan voi iskeä sirpaleiksi ja roskikseen.
      Mitättömyys jo eläessään - ei mitään muistoja tarvitse jäädä jälkipolville
      - ei kukkia, kynttilöitä, nimilaattaa, haluan että lapseni ja omaiseni muistavat minut vain rikkaruohona elämänherran yrttitarhassa, "kun pakkanen ja tuuli ylitseni kulkeneet ovat, en enää ole olemassa. Joku rekisteriviranomainen aikanaan voi ilmoittaa kuolemasta lähiomaisille.
      Romut ja rääsyt joku firma voi hoitaa veks vaikka kaatopaikalle tai kierrätykseen jonnekin. Jo elämänaikuisista huushollin "puhdistuksista" rahasta, tavaroista ja varoista olen saanut ihan tarpeekseni, joten kenenkään ei tarvitse enää etukäteen tulla mitään puhdistuksiaan tekemään. Tosin jos kotiisa kuolee, senn sanotaaan laskevan kodin arvoa, muuta sitä varten on olemassa"kalmanpuhdistajat" - toivottavasti varani riittävät siihenkin ettei lapseni, joilla muutenkin oli sangen karu lapsuus, tarvitse niukkoja varojaan uhrata. Liekö heilläkin se suvun raskas henkinen perintö, ettei kotia, koti- ja isänmaata missään maailmassa?

      • HorsmaKasvaaHaudalla

        Siis hautajaiset järjestää nykyisin sossu. Rikaskin voi saada sossun hautajaiset, jos lähtöhetkellä ei ole arkkuun ym. mania. Omaiset vaan heti sossuun puhumaan ja asiat järjestyy. Sossulla kanavat saada halpa mm. arkku ym. jutut. Omaiset älköön missään tapauksessa laittako omia rahojaan hautajaisteni kuluihin. Hallinto-oikeuden päätös hautajaiskuluista olemassa. Se on lainvoimainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3023
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2878
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      93
      2164
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1848
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      338
      1794
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1672
    Aihe