sammon osakkeet

osakkeenomistaja

Veljen jäämistöstä löytyi sammon osakkeita.Arkissa on 10 kpl lipukkeita a 2 osaketta lipuke.Löysin netistä firman joka ostaa niitä,tarjosi 1400 euroa.Onko se hyvä vai huono tarjous? Se on viikon voimassa. Pitääkö paikkansa että osakkeita on vain 2 vaikka minun laskuopin mukaan niitä on 20.Mitä kannattaa tehdä,kysynkö vielä muualta vai onko hinta sama.Tuleeko vero kahteen kertaan,ensin osakkeista ja sitten vielä perintövero päälle. Olen tosi kiitollinen asiallisesta vastauksesta.

2

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isopotti

minusta sinun olisi hyvä käydä pankissa kysymässä. onko osinkoja saamatta ja voiko niitä enää saada. osake on voinut myös jakautua, jolloin osakkeita on vielä enemmän. tänään sammon osake 43.03. 1400/43.03=32.5 osaketta. jokainen ostaja yrittää hyötyä tietämättömästä

• Vakuusvaje

Pienet lipukkeet eivät ole osakkeita vaan osinko- ja osakeantilippuja. Ne ovat vanhentuneet eikä niillä ole enää arvoa.

Itse osakekirjassa on ollut alkuaan 1980-luvun lopulla kaksi osaketta, mutta myöhempien muutosten perusteella se vastaa 40 nykyistä osaketta, joiden kurssi tänään oli noin 43 euroa/kpl. Niiden yhteisarvo on siis noin 1700 euroa ja lisäksi saat kolmelta vuodelta osingot päälle, yhteensä parisataa euroa.

Osakekirjan voi jättää pankkiin vaihdettavaksi nykyisiin arvo-osuuksiin. Sinulla pitää tietysti olla myös ao-tili, jonne osuudet merkitään. On ristiriitaista tietoa siitä, mikä pankki tätä vaihtoa hoitaa. Nordea ja Danske ovat parhaat mahdollisuudet, mutta saattaa se onnistua muuallakin. Ja voihan asiaa kysyä vaikka Sammosta. Perinnönjaon pitää olla selvä ennen vaihtoa. Osakekirjassahan on veljesi nimi ja omistajanvaihdoksesta tarvitaan todisteeksi laillisesti pätevä asiakirja.

Perintövero menee kuolinpäivän arvon mukaan, mutta jos pidät osakkeet itse, muuta veroa ei peritä. Myyntitapauksessa verotetaan voittona myyntihinnan ja perintöveroarvon erotusta. Osingosta verotetaan 25,5 %.

Pikkuisen vaivaahan tuosta vaihtamisesta on, mutta jos haluat pitää osakkeet, se on välttämätöntä. Ja jos haluat myydä, saat pörssin kautta osakkeista reilusti enemmän rahaa. En lainkaan ihmettele, että joku bisnesmies tarjoaa 1400 tästä 1900 euron arvoisesta paperista. Minäkin kävisin mielelläni kerran pankissa 500 eurolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45359
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      31
      11240
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9711
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8528
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6511
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2239
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      37
      1639
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1510
    Aihe