Onko Laine ihan älytön nimi?

Laine-nimi

Hei! Meillä on kaksi viikkoa vanha pikkuinen neiti nimetön täällä kotona ja jostain syystä tyttöä katsellessa mieleen singahtaa aina nimi Laine. En ole aiemmin ollut erikoisempien nimien ystävä, joten tämä mielessä jatkuvasti pyörivä nimi vähän hämmentää minua. Vaikka nimi onkin erikoisempi, niin sillä on kuitenkin merkitys suomen kielessä kuten esim. Tuuli tai Pilvi nimillä. Tiedän, myös, että Laine on myös sukunimi, mikä ei itseäni häiritse, koska Suomessa on paljon muitakin nimiä, joita käytetään sekä suku- että etuniminä (esim. Seppo, Perttu, Kiira).

Nyt haluaisinkin kuulla ulkopuolisen mielipiteen Laine-nimestä. Onko se ihan älytön? Koko nimeksi olisi tulossa Laine Maria Linnea. Vaihtoehtoisesti voisimme kääntää nimirimpsun Linnea Laine Mariaksi, jos tuo Laine ensimmäisenä nimenä alkaa tuntumaan ihan pöhköltä.

6

1145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tätix

      Äänteellisesti Laine kuulostaa suomalaiselta nimelta, ja sopii tosiaan hyvin muiden merkitysnimien joukkoon.

      Jos olette itse mieltyneet nimeen, niin antakaa palaa vaan!
      Vaikka Laine onkin vielä harvinainen nimi, niin on heitä sentään suomalaisten joukkossa jo 253 naista.

    • nättinimi

      Laine on paitsi sukunimi, myös alkuaan virolainen naisennimi. Se tuli Suomessa tunnetuksi Aino Kallaksen nimettyä toisen tyttärensä Laineksi (s. 1902). Nimi merkitsee viron kielessäkin "lainetta, pientä aaltoa"; nimen syntyyn on todennäköisesti ollut vaikuttamassa myös Euroopasta levinnyt Elaine, alkuaan muinaisranskalainen variantti Helenasta. Helena tulee kreikasta (‘Ελενη). Nimen merkitys on epäselvä, mutta se yhdistetään usein auringon ja kuun jumaluuksiin. Helena tunnetaan ennen kaikkea kreikkalaisten muinaistarujen kauniista Troijan Helenasta. Elainen levinneisyyttä on edistänyt Arthur-tarinoiden sykli.

      Laine.. Elaine.. Helena - pehmeät ja kauniit nimet

    • sanomminäki

      Laine kuulostaa hyvin kauniilta. Itse silti pitäisin enemmän nimestä Elaine.

      Ihan voisi miettiä Laine-nimen ja Elaine-nimen eri taivutusmuotoja, joita sitten käytetään.
      Minä pidän Laineesta vai Lainesta. Rakastan Lainetta vai Lainea. Anna kirja Laineelle vai Lainelle. Olin siellä Laineen kanssa vai Lainen kanssa. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa pienen aallon merkitys katoaa, ensimmäisessä korostuu jotenkin hassusti.
      Samoja ongelmia ei tule nimen Elaine kanssa.
      Minä pidän Elainesta. Rakastan Elainea. Anna kirja Elainelle. Olin siellä Elainen kanssa.

      Ehdotukseni koko nimeksi Linnea Laine Maria tai Elaine Linnea Maria.

      • Ei-ongelmaa

        Noista merkitysnimien taivutuksistahan on sellainen sääntö, että niitä ei nimeonomaan kuulu taivuttaa kuten substantiivia normaalisti taivutetaan, jotta erisnimi voidaan erottaa asiasanasta.

        Minä pidän Lainesta.

        Anna kirja Lainelle.

        Olin siellä Lainen kanssa.

        Nämä ovat kieliopillisesti oikeita muotoja.


      • Tätix

        Totta. Eihän taivutusongelmaa ole Pilvin, Tuulin, Helmin, Aarren tai Onninkaan kanssa.


      • laineellaloiskuu
        Tätix kirjoitti:

        Totta. Eihän taivutusongelmaa ole Pilvin, Tuulin, Helmin, Aarren tai Onninkaan kanssa.

        Niinpä. Sitä vaan automaattisesti sanoo Pilviä Pilviksi, eikä Pilveksi, Tuulia Tuuliksi, ei siis Tuuleksi. Laine menee samallalailla. Pidän Lainesta.
        Muuten kiva nimi. Myöskin nuo muut nimet. Linnea ja maria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe