kyselylomake

utelevat_opettajat

Taustaa, olen ulkosuomalainen äiti.
Meillä on opettajilla tapana pyytää oppilaita täyttämään kyselylomake ensimmäisellä oppitunnilla. Henkilötietojen lisäksi opettaja kysyy vanhempien ammatit, ovatko vanhemmat naimisissa, eronneet ja onko isä- tai äitipuolia, harrastukset jne. Itse asiassa jokainen opettaja kyselee mitä haluaa.

Tämä on opettajille ihan perinteinen juttu (perinteinen = opettajiin piinttynyt tapa.) On tahoja, jotka osoittavat kyselyn olevan jopa negatiivinen asia, lokeroidaan oppilas sosiaalisen taustansa mukaan (esim. vanhempien ammatit...)
Perus tiedothan löytyvät jokaisen oppilaan oppilaskortista, vai miksi sitä kutsutaan, jota pidetään koulussa. Kyse on siis opettajan itsensä laatimista kysymyksistä ihan omaan tietoon.

Miten on, saako ja tekeekö Suomessa opettaja oppilaillaan tällaisia kyselyjä?

3

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulevainen
    • käytännössä.sama

Pienellä paikkakunnalla tiedetään oppilaista kaikki asiat. Sitä kautta se lokerointi tapahtuu täällä. Ja vielä tänä päivänä on niitä opettajia, jotka antavat ne paremmat numerot, jos vain tietävät "Kallen" tai "Liisan" olevan paremmasta perheestä.
      Isommilla paikkakunnilla on sitten eri. Kyselyjä ei teetetä, mutta vanhempien yhteystiedoista, varsinkin sähköpostista, pyritään päättelemään ainakin työpaikka ja sen jälkeen googlailemalla yrtitetään selvittää asema.
      Varsin takapajuista toimintaa.

• Amishope

Olen opettanut 12 vuotta toisen asteen ammatillisella puolella. Pätkääkään ei kiinnosta opiskeijoiden taustat, tietysti omien lasten kaverit tunnistaa joukosta ja ehkä heidän sisaruksiaankin. Ja jos on hyvät tissit, niin ehkä tulee juteltua vähän pitempään. Mutta muuten otan jokaisen ilman mitään ennakkoasenteita saati -tutkimuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      115
      7305
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      656
      4835
    3. Kuka on menehtynyt?

https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      24
      3164
    4. Nainen, ota nyt rauhallisesti

Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      138
      1317
    5. 50
      1305
    6. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      90
      1158
    7. Savonlinnan murhapolttaja romani

Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      117
      1059
    8. Ajattelen sinua kiitollisuudella

Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      51
      956
    9. Sinulle tiedoksi

Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si
      Ikävä
      27
      863
    10. Mitä olisitte sanonut hänelle?

Onko teille jäänyt mieleen joku tietty ihminen ja tilanne, joka polttelee yhä – se asia, jota ette uskaltaneet sanoa ään
      Ikävä
      50
      854
    Aihe