yksin vauvan ja koiran kanssa?

selviänkö?

Hei kaikki yksinhuoltajat!
Mitenköhän olette selvinneet pienen vauvan kanssa yksin jos on vielä koirakin mukana?
Miten onnistuu koiran lenkitys kun vauva on vastasyntynyt? Vai kuka teillä sen on hoitanut jos ei itse pysty?
Maaliskuussa pitäisi vauvan syntyä ja olen miettinyt miten onnistun/jaksan..
Pelottaa ja masentaa jo etukäteen, koirakin niin rakas että en siitä poiskaan luovu vaikka vauva tietysti rakkaampi..

14

3309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3lasta&kaksi koiraa

eikös se koiran lenkitys onnistu kun pistät vauvan vaunuihin ja lähdet kämpästä ulos....ajoita koiran ulkoilu aina syötön jälkeiseen aikaan niin vauva saa nukkua raittiissa ilmassa ja koiruli saa lenkkinsä, mä pärjään ihan hyvin kolmen lapsen ja kahden koiran kanssa eikä mitään ongelmaa ole ollut!!!

• alussa..

Koira hoitoon pariksi ensimmäiseksi kuukaudeksi. Vastasyntynyttä ei tietenkään voi viedä ulos, etkä itsekään ole voimissasi muutamaan viikkoon. Yöunet ovat sen verran katkonaisiakin, että jos koiran takia täytyy aamulla herätä, on se jo liian rankkaa. Saattaahan vauvalla olla koliikkikin ( kuten meillä ), jolloin ensimmäiset kuukaudet ovat todella uuvuttavia.
      Maaliskuussa on vielä kylmää ja muistaakseni viikkoon, pariin lasta ei olisi hyvä viedä ulos. Kovilla pakkasilla kestää vielä kauemmin.

Mieti nyt etukäteen mahdollista hoitopaikkaa, turha tehdä elämästäsi liian rankkaa. Jaksat kyllä myöhemmin, ei koirasta pidä luopua. On myös vaativaa olla pikkuvauvan kanssa yksin, tunteet ovat pinnassa, huolestuu herkästi ( onhan se niin pieni ), eikä vähään aikaan jaksa lähteä liikkeelle. Tarvitset itsekin apua kotitöihin ja ystäviä kylään.

Selviät kyllä, mutta muista ottaa huomioon se, että olet väsynyt ensimmäiset viikot ja tarvitset sukulaisten/ystävien apua ja vierailuja. Itse olin yksin koliikkivauvan kanssa vuosia sitten, tarvitsin ja sain apua.

Saatko apua jostakin? Kai synnytykseen tulee joku mukaan?

• yh.ä.

Eläimelle on parhaaksi olla turvallisessa hyvässä hoidossa aina kun omistaja ei ole kunnossa, on sairas tai on muussa elämäntilanteessa, jossa joutuu helposti ylirasittuneeksi, kuten vähän ennen ja jälkeen synnytyksen ja pienen vauvan kanssa.
        Kunpa ystävällisiä ja osaavia ihmisiä olisi silloin tarjoamaan apuaan. Itse en ole saanut kotieläimiäni muiden hoitoon, kun olisin tarvinnut ja eläin on joutunut kärsimään, tietysti minä myös. Äiti tarvitsee mahdollisuuden keskittyä vauvaansa alussa ilman että kukaan joutuu kärsimään.

• Selviäjä

Varmasti selviät. Minäkin selvisin yh:na vastasyntyneen kanssa pakkaamisesta, muutosta toiseen kaupunkiin, tavaroiden purusta ja koiran hoidosta puhumattakaan vauvan hoidosta. Kaikesta selviää kun vaan on tahtoa. Tsemppiä!!

• nimim. se "alussa"

mutta on kuitenkin yksilöllistä, missä kunnossa äiti on synnytyksen jälkeen ja miten vaativa vauva on. Äidinkin pitää pitää huolta itsestään, se on sekä äidin, että vauvan edun mukaista.

Käytännössä, jos synnytys sujuu ilman komplikaatioita, sairaalasta pääse pois 2-3:n vrk:n päästä. Vauvaa ei kuitenkaan saa viedä vielä ulos, eikä jättää yksinkään. Kuinka koiran voi siis viedä ulos, olettaen ettei ole ulkoilutusapua?

• nyt iso baby
        nimim. se "alussa" kirjoitti:

mutta on kuitenkin yksilöllistä, missä kunnossa äiti on synnytyksen jälkeen ja miten vaativa vauva on. Äidinkin pitää pitää huolta itsestään, se on sekä äidin, että vauvan edun mukaista.

Käytännössä, jos synnytys sujuu ilman komplikaatioita, sairaalasta pääse pois 2-3:n vrk:n päästä. Vauvaa ei kuitenkaan saa viedä vielä ulos, eikä jättää yksinkään. Kuinka koiran voi siis viedä ulos, olettaen ettei ole ulkoilutusapua?

Ei ole ongelma selvitä lapsen ja koiran kanssa kahdestaan! Oma lapseni syntyi tammikuussa - synnytys oli vaikea, ja lapsi joutui alkuun teholle. Päästiin kotiin, ja heti takaisin sairaalaan, kun itse sairastuin todella rajusti. Taas viikko sairaalassa (molemmat, mihinkäs minä sen vauvan olisin pistänyt). Koirani oli hoidossa nämä ajat vanhempieni luona.

Kotiin kun tultiin, ei olisi tullut mieleenkään koiraa hylätä minnekkään, vaan hain heti kotia. Ensimmäiset kaksi kuukautta olin aika väsynyt (no sitä olin varmaan ensimmäiset 2 vuotta) voimaton, ja sairas (pahoja komplikaatioita lääkityksestä, jonka sain sairaalassa - meni yli kaksi kk ennen kuin viimeisetkin lääkeaineet hävisivät elimistöstä - mutta se on nyt ihan toinen juttu...). Vauvalla oli koliikki, ja oli aivan mahdoton pulauttelija - maitoa (ensin ei tullut itseltä maitoa, sitten en saanut imettää sairaalassa saadun lääkityksen vuoksi) piti antaa pienissä annoksissa 3 tunnin välein (epäiltiin jopa mahaportin ahtautumaa, mutta ei onneksi ollut).

No joka tapauksessa, sairaalasta kun tultiin, niin hetihän me baanalle painuttiin vaunun kanssa (minä oudosti lyllertäen, toista jalkaa vetäen - paikat kun hieman repeili, ja tikitkin aukesi, joita oli lukematon määrä, että lääkärikään ei jaksanut laskea, kuinka paljon...)ja koira tietenkin mukana. Pakkasraja taisi minulla alkuun pyöriä 15 asteessa, mutta vain alkuun, sitten en muista että olisin sitä pakkasmittaria niin vahtinut. Vaunun edessä oli muistaakseni harso, ja lapsi oli "pakattuna" sinne sisälle lämpimästi.

Koiran kakkki lenkit onnistuivat näin aivan hyvin. Pissitykset hoidin erikseen niin, että vauva joko nukkui, tai oli sitten pinnasängyssä, mistä ei minnekkään päässyt. Koira oppi kyllä nopeasti pissansa tekemään, ettei vauvan montaa minuuttia tarvinnut yksin olla. Monesti kyllä jo muutaman kk:n vanhana nakkasin vauvalle toppahaalarin päälle, tai makuupussiin hujautin, ja sylissä mukana ulkona kannoin, kun lähdin koiraa pissittämään.

Kaupalla käydessäkin minulla oli aina koira mukana. Olihan se taiteilua, kun autosta sisään mentiin - yhdessä kainalossa vauva, toisessa kassi, ja toisessa koira , ja yhdessä kädessä avain, millä ovi aukeaa. Silti ei ollut kuin kaksi kättä, ja mitään en maahan laskenut, että ihmettelen näin jälkikäteen, miten ihmeessä se onnistui.

Kyllä ne kaikki keinot itse keksii, kun tilanne eteen tulee. Ja varsinkin kun yksin olet, niin tekee hyvää teidän koko poppoon sinne ulos säännöllisesti lähteä. Ihmiset kurkistelevat vauvaasi vaunuista, ja taputtelevat koiraasi - kumman hyvältä se tuntuu, koska se äitiys on niin mahtava tunne.

Oma baby on nyt 15 v. - vastuuntuntoinen, energinen, luonto- ja eläinrakas, sosiaalinen tehopakkaus, joka osaa käyttää vasarasta kaulimeen työkaluja tarvittaessa. Eikä takuulla koskaan talvella kylmää valittele, eikä niin kylmää vettä mihin ei menisi.

Onnea sinulle vauvasi ja koirasi kanssa - oman ydinperheesi - aivan takuulla pärjäätte!

• taija

pienen vauvan kanssa!!
      Onko teillä itsellänne koiraa?
      Älkää neuvoko jos ei ole mitään kokemusta koirista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• yh.ä.

Ekan lapsen syntyessä oli koira, kahden muun syntyessä kissa ja kaksi kissaa. Kissatkin, vaikka ovat helpompi hoitoisia kuin koira, jäivät huonolle hoidolle, kun aikani ja voimani meni vauvaan ja itseen.

• yh.ä.
        yh.ä. kirjoitti:

Ekan lapsen syntyessä oli koira, kahden muun syntyessä kissa ja kaksi kissaa. Kissatkin, vaikka ovat helpompi hoitoisia kuin koira, jäivät huonolle hoidolle, kun aikani ja voimani meni vauvaan ja itseen.

Jos olet pärjännyt paremmin ja päässyt helpommalla, olet ehkä fyysisesti ja/tai henkisesti vahvempi, synnytyksesi on mennyt nappiin ja vauvasi oli erinomainen hoidettava.
        Tai sitten et tunnusta itsellesi ja/tai muille, että äitiys otti ajoittain liiankin koville.
        Ei ole kiva tunnustaa, että elämä on/oli rankkaa, kun ympäristö viestittää kaikkien muiden muka-onnellisuutta/muka-vahvuutta ja sitä sinultakin odotetaan tässä yhteisessä juoksupyörässämme.

• minä taas

Sitähän minä juuri mietinkin että kun eihän ihan vastasyntynyttä saa viedä pariin viikkoon (?) ulos niin enhän nyt yksinkään voi jättää.
      No kaipa se hätä keinot keksii..

• se "epäuskoinen" :)

Ehdotin aiemmin, että koira pariksi kuukaudeksi hoitoon, sen kokemuksen perusteella miten koin vastasyntyneen hoivaamisen yksin, tosin koira on ollut vasta myöhemmin. Koska itse olin aivan puhkipoikki ekat viikot, ensimmäinen reaktioni oli, että on ehdottomasti liian rankaa äidille. Luulin että ei millään voi jaksaa, mutta täällähän on äitejä, jotka ovat hyvin? pärjänneet.

Toivoisin kuitenkin äideille vaaleanpunaisia/sinisiä hetkiä ensimmäisinä päivinä lepäillen pikkuisen kanssa ja mahdollisimman vähän kotitöitäkin..

Ehkäpä joku vielä neuvoo, miten pitkäksi aikaa koki tarvitsevansa ulkoilutusapua ja milloin sen vauvan nyt saakaan viedä ulos? Jos se on kevättalvella esim. viikko, niin kai olisi hyväksi sopia siksi ajaksi apua ja sen jälkeen pitä joku "varalla", jos tuntuisikin liian rankalta.

• Ex-yhä

En selvinnyt aikoinaan. Jouduin luopumaan koirasta, vaikka koville se otti. Koira vaati vähintään kolmekertaa pv:ssä ulos ja kerran pv:ssä pidemmän lenkin, ja vauva-aikana olin todella väsynyt, joten jouduin valintatilanteeseen koira vai vauva. Kyllä koira ikävä kyllä joutui lähtemään. Onneksi löysin sille aivan ihanan kodin tutuilta, jossa sillä oli koirakaveri. En ole katunut päivääkään ratkaisuani. Ja siitä on jo vuosia. Etsi sille hyvä koti ja keskity nyt tärkeimpään eli vauvaan.

• Eläinrakas04

Olen ihan yksin vastasyntyneen kanssa, kun miehen kanssa ero. On 2 koiraa ja 3 kissaa, ja hyvin pärjätään. Ei mitään hätää ole. Jos sinulla 1 koira niin kyllä taatusti selviät. Älä luovu rakkaasta koirastasi vaan usko itseesi.

Olen noita samoja asioita itsekinjoskus pohtinut. Tuli vauva taloon ja minun olisi tehtyn mieli myös koiraa - kun aina oli koira ollut nyt vain (onneksi?) jouduttu sairauden takia lopettamaan.

Jätin sitten koira haaveet tulevaisuuteen.

Oma mielipide on että niin kauan kun lapsi vauva ikäinen ja vaunuissa pysyy & pystyy kuljettamaan - niin koiran kanssa ulkoilu onnistuu helpostikin. Mutta miten onnistuu kun lapsi jo noin 3v - nukuu vielä aamu uniaan, koira pitäisi aamupissalle viedä, töihin pitäisi lähteä ja lapsi pitäisi hoitoonkin viedä. En minä tiedä kai se tuossakin vaiheessa onnistuu - itse vain jätin vielä siinäkin vaiheessa koiran hankkimatta kun kuvittelin tuollaiseta rumbasta tulevan ainakin suorituspaineita jos ei muuta.

Mutta älä turhan takia koiraasi ainakaan lopeta - sillä asioilla on yleensä tapana järjestyä tavalla tai toisella. Tsemppiä ja jaksamista!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe