Adoben härskiys

pettynyt_Adobeen

Olen sillointällöin ihmetellyt miksi jotkut purnaavat Adoben käyttäytymistä asiakkaita kohtaan. En ihmettele enää.

Adobe laittoin PS CC:n tilttiin tiistaina ja näyttöön ilmestyi teksiti jossa selitettiin, että Adobe ei pysty varmistamaan onko minulla voimassaoleva lisenssi. Todella tökeröä ”asiakaspalvelua”. Ei voi olla minun vastuulla jos Adobella on tarkistusongelmia.
Ymmärtäisin hyvin jos Adobe pystyy tarkistamaan että minulla ei ole lisenssiä ja käyttö estetään, mutta jos tarkistaminen ei onnistu niin vastuu lienee yksin Adobella.

Pari päivää aikaisemmin olin saanut Adobelta sähköpostissa kiitokset ja kuittauksen sopimuksen jatkamisesta vuodella.
Onneksi minulla on myös C1 8 joten kiireelliset kuvat ei jääneet säätämättä, mutta Adobe menetti asiakkaan. En maksa vuoden kuluttua enää uutta CC-lisenssiä.

Tänään CC toimii taas normaalisti eikä mitään varmistusta enää vaaditakaan.

67

2363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Synkkä_tulevaisuus

      Tähän samaan malliin toimii pian valtaosa Microsoftin varassa toimivista maksullisista ohjelmista. Ja Microsoftin käyttöjärjestelmistä.
      Ohjelmistotuottajat haluavat jatkossa imeä ohjelmiensa käyttäjistä kaiken ver.. eiku hyödyn.

      • hmmhhm

        Sanoppa muuta.

        Onneksi tulevaisuudessa avoimet ohjelmat kehittyy kehittymistään. Saadaan vaihtoehtoja näille järjestelmille.


    • 920

      No pääasia että toimii taas.
      Photoshopille ei ole tarjolla kunnollista vaihtoehtoa.

      • Aladoobe

        'Photoshopille ei ole tarjolla kunnollista vaihtoehtoa.'

        Voi itku näitä uskovaisia!
        Vaikka jonkun ohjelman käyttäjäkunta olisi mittava, niin se ei silti todista sitä, etteikö 'kunnon vaihtoehtoja' olisi lainkaan olemassa. Tämä on tullut todistetuksi tietojenkäsittelyn historiassa jo lukemattomia kertoja.


      • 920
        Aladoobe kirjoitti:

        'Photoshopille ei ole tarjolla kunnollista vaihtoehtoa.'

        Voi itku näitä uskovaisia!
        Vaikka jonkun ohjelman käyttäjäkunta olisi mittava, niin se ei silti todista sitä, etteikö 'kunnon vaihtoehtoja' olisi lainkaan olemassa. Tämä on tullut todistetuksi tietojenkäsittelyn historiassa jo lukemattomia kertoja.

        No sanoppa millä ohjelmalla onnistuu kaikki samat asiat kuin Photoshopilla.
        Läheskään aina ei riitä pelkkä kuvan säätäminen.


      • Aladoobe
        920 kirjoitti:

        No sanoppa millä ohjelmalla onnistuu kaikki samat asiat kuin Photoshopilla.
        Läheskään aina ei riitä pelkkä kuvan säätäminen.

        Yhtä yksittäistä ohjelmaa ei ehkä toistaiseksi suoraan löydy, mutta

        - raakatiedostojen käsittelyyn sopii esimerkiksi RawTherapee (dokumentaatio:
        RawPedia), LightZone sekä UFRaw,
        - jatkossa IrfanView auttaa, joka tosin toimii wintoosassa,
        - Bitmap-muotoisten kuvien käsittelyssä esimerkiksi Pixia (wintoosassa),
        PhotoScape (wintoosassa), GIMP ja sen erilaiset reinkarnaatiot.

        Vaikka tällaisten erillisten työkalujen käyttö voi aluksi tuntua kiusalliselta, niin niiden laatua tarkastellessa on selvästi havaittavissa, että valtaosa Alatoopin käyttäjistä maksaa (sikäli kuin ylimalkaansa maksaa) lisensseistä täysin turhaan. En lainkaan ihmettelisi, jos jo muutaman vuoden kuluttua vapaan lähdekoodin rintamalta löytyisi jo täysin tasaveroisia työkaluja. Toistaiseksi esimerkiksi GIMPin suurin ongelma liittyy tavallisen jakeluversion käyttämään bittisyvyyteen. Kertovat kuitenkin, että GEGLin (Generic Graphics Library) käyttö korjaa jo tämänkin puutteen.


      • 920
        Aladoobe kirjoitti:

        Yhtä yksittäistä ohjelmaa ei ehkä toistaiseksi suoraan löydy, mutta

        - raakatiedostojen käsittelyyn sopii esimerkiksi RawTherapee (dokumentaatio:
        RawPedia), LightZone sekä UFRaw,
        - jatkossa IrfanView auttaa, joka tosin toimii wintoosassa,
        - Bitmap-muotoisten kuvien käsittelyssä esimerkiksi Pixia (wintoosassa),
        PhotoScape (wintoosassa), GIMP ja sen erilaiset reinkarnaatiot.

        Vaikka tällaisten erillisten työkalujen käyttö voi aluksi tuntua kiusalliselta, niin niiden laatua tarkastellessa on selvästi havaittavissa, että valtaosa Alatoopin käyttäjistä maksaa (sikäli kuin ylimalkaansa maksaa) lisensseistä täysin turhaan. En lainkaan ihmettelisi, jos jo muutaman vuoden kuluttua vapaan lähdekoodin rintamalta löytyisi jo täysin tasaveroisia työkaluja. Toistaiseksi esimerkiksi GIMPin suurin ongelma liittyy tavallisen jakeluversion käyttämään bittisyvyyteen. Kertovat kuitenkin, että GEGLin (Generic Graphics Library) käyttö korjaa jo tämänkin puutteen.

        Eli ei löydy.
        Raakakuvien konvertointiin löytyy kyllä ohjelmia, Phace One eri versioineen on jopa Adoben ohjelmia parempi, Canonin DPP toimii sekin mutta itse Photoshopille ei vastinetta löydy.
        Kun Photoshoppi on työkalu, siltä vaaditaan nopeaa ja luotettavaa toimintaa ja jatkuvuutta vuodesta toiseen. Ilmaisohjelmat jossa joku asia toimii vähän niinkuin jossain 10 vuotta vanhassa photarissa on ihan hanurista.

        Itse käytän photaria päivittäin, ja oon käyttänyt sitä 3.1 versiosta lähtien.


      • hanurista
        920 kirjoitti:

        Eli ei löydy.
        Raakakuvien konvertointiin löytyy kyllä ohjelmia, Phace One eri versioineen on jopa Adoben ohjelmia parempi, Canonin DPP toimii sekin mutta itse Photoshopille ei vastinetta löydy.
        Kun Photoshoppi on työkalu, siltä vaaditaan nopeaa ja luotettavaa toimintaa ja jatkuvuutta vuodesta toiseen. Ilmaisohjelmat jossa joku asia toimii vähän niinkuin jossain 10 vuotta vanhassa photarissa on ihan hanurista.

        Itse käytän photaria päivittäin, ja oon käyttänyt sitä 3.1 versiosta lähtien.

        Ensimmäinen suosikkini kuvansäätöön ennen PS:n siirtymistä oli Aperture. Minusta Aperturessa oli ylivoimaisesti paras käyttöliittymä. PS on minulle vain ”paha tapa” josta on vaikea luopua pitkähkön rutimoitumisen ja pitkälle rakentamieni makrojen takia. Jos nyt aloittaisin kuvansäädön niin valintani olisi C1. Minusta PS ei pärjää kuvansäädössä C1:lle. Palstan otsikko on VALOKUVAUS.


      • 920
        hanurista kirjoitti:

        Ensimmäinen suosikkini kuvansäätöön ennen PS:n siirtymistä oli Aperture. Minusta Aperturessa oli ylivoimaisesti paras käyttöliittymä. PS on minulle vain ”paha tapa” josta on vaikea luopua pitkähkön rutimoitumisen ja pitkälle rakentamieni makrojen takia. Jos nyt aloittaisin kuvansäädön niin valintani olisi C1. Minusta PS ei pärjää kuvansäädössä C1:lle. Palstan otsikko on VALOKUVAUS.

        Valokuvaus, juu.
        Valokuvia joutuu aika usein käsittelemään hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Ennenvanhaan korjauksia tehtiin negalle tai joissain tapauksissa korjaukset piti tehdä vedokseen.

        Molempien menetelmien lopputulos on valokuva.


      • hmhmhm
        920 kirjoitti:

        Eli ei löydy.
        Raakakuvien konvertointiin löytyy kyllä ohjelmia, Phace One eri versioineen on jopa Adoben ohjelmia parempi, Canonin DPP toimii sekin mutta itse Photoshopille ei vastinetta löydy.
        Kun Photoshoppi on työkalu, siltä vaaditaan nopeaa ja luotettavaa toimintaa ja jatkuvuutta vuodesta toiseen. Ilmaisohjelmat jossa joku asia toimii vähän niinkuin jossain 10 vuotta vanhassa photarissa on ihan hanurista.

        Itse käytän photaria päivittäin, ja oon käyttänyt sitä 3.1 versiosta lähtien.

        Adobe on tällä hetkellä hyvä, mutta mikä estää kehittämästä parempaa.

        Sitä paremman kehittymistä ei jarruta mikään muu kuin pässi käyttäjäkunta.


      • hmhmhm
        920 kirjoitti:

        Eli ei löydy.
        Raakakuvien konvertointiin löytyy kyllä ohjelmia, Phace One eri versioineen on jopa Adoben ohjelmia parempi, Canonin DPP toimii sekin mutta itse Photoshopille ei vastinetta löydy.
        Kun Photoshoppi on työkalu, siltä vaaditaan nopeaa ja luotettavaa toimintaa ja jatkuvuutta vuodesta toiseen. Ilmaisohjelmat jossa joku asia toimii vähän niinkuin jossain 10 vuotta vanhassa photarissa on ihan hanurista.

        Itse käytän photaria päivittäin, ja oon käyttänyt sitä 3.1 versiosta lähtien.

        Avoimen koodin ohjelmat olisivat parempia jos niiden kehitystä tuettaisiin innokkaammin.

        Ja monessa asiassahan avoimen koodin ohjelmistot ovatkin jo ylivoimaisia. Toki eivät kuvankäsittelyssä vielä.


      • 920
        hmhmhm kirjoitti:

        Adobe on tällä hetkellä hyvä, mutta mikä estää kehittämästä parempaa.

        Sitä paremman kehittymistä ei jarruta mikään muu kuin pässi käyttäjäkunta.

        Jaa.....pitäiskö ruveta käyttämään jotain ilmaisohjelmaa että ne kehittyis? Paljon niiden pitäis kehittyä Photoshoppia että alkaisin vaihtamaan, vuosikaudet kun sillä on töitä tehnyt ja omat käsittelytavat on kehitelty.


      • Canonisti_minäkin
        920 kirjoitti:

        Eli ei löydy.
        Raakakuvien konvertointiin löytyy kyllä ohjelmia, Phace One eri versioineen on jopa Adoben ohjelmia parempi, Canonin DPP toimii sekin mutta itse Photoshopille ei vastinetta löydy.
        Kun Photoshoppi on työkalu, siltä vaaditaan nopeaa ja luotettavaa toimintaa ja jatkuvuutta vuodesta toiseen. Ilmaisohjelmat jossa joku asia toimii vähän niinkuin jossain 10 vuotta vanhassa photarissa on ihan hanurista.

        Itse käytän photaria päivittäin, ja oon käyttänyt sitä 3.1 versiosta lähtien.

        Tuossahan juuri todistettiin, ettei Adobe nykymuodossaan enää ole "...Kun Photoshoppi on työkalu, siltä vaaditaan nopeaa ja luotettavaa toimintaa ja jatkuvuutta vuodesta toiseen..." Tapa toteuttaa ohjelmisto on verkon kautta on kaukana luotettavasta. Sen verran olen töissä joutunut miettimään käyttövarmuutta, etten kotikäyttöön hanki yhtään ohjelmaa, joka vaatii verkkoyhteyden.


      • Esimerkiksi GIMP.


      • 920 kirjoitti:

        Jaa.....pitäiskö ruveta käyttämään jotain ilmaisohjelmaa että ne kehittyis? Paljon niiden pitäis kehittyä Photoshoppia että alkaisin vaihtamaan, vuosikaudet kun sillä on töitä tehnyt ja omat käsittelytavat on kehitelty.

        Käyttäjän käsittelytapojen puute ei ole vika ohjelmassa vaan käyttäjässä.


      • Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Tuossahan juuri todistettiin, ettei Adobe nykymuodossaan enää ole "...Kun Photoshoppi on työkalu, siltä vaaditaan nopeaa ja luotettavaa toimintaa ja jatkuvuutta vuodesta toiseen..." Tapa toteuttaa ohjelmisto on verkon kautta on kaukana luotettavasta. Sen verran olen töissä joutunut miettimään käyttövarmuutta, etten kotikäyttöön hanki yhtään ohjelmaa, joka vaatii verkkoyhteyden.

        Kyllähän nuo toimii offline käytössä myös. Verkkoyhteys pitää löytyä hetkittäin, että voi tarkistaa onko maksut hoidettu.


      • 920
        M-Kar kirjoitti:

        Esimerkiksi GIMP.

        No ei. Vaivainen räpellys.


      • 920 kirjoitti:

        No ei. Vaivainen räpellys.

        Vähän niinkuin Photoshop. Vastaavanlainen sovellus ja "räpellys" amatöörien mielestä jotka eivät osaa käyttää ohjelmia joissa on enemmän kuin yksi nappi.


      • 920
        M-Kar kirjoitti:

        Vähän niinkuin Photoshop. Vastaavanlainen sovellus ja "räpellys" amatöörien mielestä jotka eivät osaa käyttää ohjelmia joissa on enemmän kuin yksi nappi.

        Gimpistä puuttuu moni tarpeellinen ominaisuus mitä tulee käytettyä Photoshopilla päivittäin.
        Photoshoppikin paranee pikkuhiljaa, uusia ominausuuksia tulee ja entiset paranevat.


      • 920 kirjoitti:

        Gimpistä puuttuu moni tarpeellinen ominaisuus mitä tulee käytettyä Photoshopilla päivittäin.
        Photoshoppikin paranee pikkuhiljaa, uusia ominausuuksia tulee ja entiset paranevat.

        Kuten puuttuu myös Photoshopista. Lähdetään nyt vaikka siitä vakaudesta.


      • 920
        M-Kar kirjoitti:

        Kuten puuttuu myös Photoshopista. Lähdetään nyt vaikka siitä vakaudesta.

        Ja Gimp on vakaa....hah.


      • 920 kirjoitti:

        Ja Gimp on vakaa....hah.

        Tietysti. Esim. minulla tuossa ollut yksi asennus yli 3v muuttumattomana ja ilman muutostarpeita.

        Adobe CC:n tullut pari muutosta jo. CC 2014 ja CC 2015.


      • 920
        M-Kar kirjoitti:

        Tietysti. Esim. minulla tuossa ollut yksi asennus yli 3v muuttumattomana ja ilman muutostarpeita.

        Adobe CC:n tullut pari muutosta jo. CC 2014 ja CC 2015.

        Niin, taas pari muutosta kauemmas Gimpin tasosta.


      • 920 kirjoitti:

        Niin, taas pari muutosta kauemmas Gimpin tasosta.

        Kehittyyhän se GIMP toki myös. Se vaan muuttuu kerralla rajummin ja on sitten vakaa, vuosikausia ilman muutoksia ei sitten ole ongelmia kuten vaikka joku lisenssin tarkastus. Ja vaikka tulisikin muutos niin se tapahtuu toki synkronoidusti käyttöjärjestelmän kanssa, että ei ole jatkuvaa päivitysrumbaa vaan muutokset tapahtuu siististi.

        Photoshopissa sitten on joka vuosi pientä muutosta ja tuollaiset muutokset sitten voi esim. vaikuttaa plugineihin jotka on muualta kuin Adobelta.

        Jossain Ubuntussa kun käyttää GIMP:iä, joka julkaisu on oletuksena tarvittaessa vähintään 5v vakaa. Ja esim. Ubuntu 10.04 LTS:ssä kun oli GIMP 2.6, sama GIMP 2.6 sarja jatkui 12.04 LTS:ssä joten sitä sai peräti max. 7v stabiiliutta kuvankäsittelyohjelmaan vaikka käyttöjärjestelmää päivitti kerran välissä.

        Tuo tarkoittaa käytännössä sitä, että ei sitten napit ja toiminnot vaihda paikkaa miten sattuu ja ennen kaikkea sen päälle voi itse helposti tehdä omia työprosesseja helpottamaan plugineja jotka toimivat varmasti vuodesta toiseen sellaisenaan ilman säätöä.


      • 920

        Itse oon siirtänyt työkalut kakkosnäytölle ja omatekemiä makroja käytän paljon ja jatkuvasti. Enpä ole huomannut että nappulat olis vaihtanut paikkaa niin että olis vaikuttanut työskentelyyn.
        Vasen käsi on näppiksellä pikanäppäimiä köyttämässä kun oikea käsi hoitelee hommat piirtopöydällä. Hiirtä työkoneessa ei ole ollut yli 5 vuoteen.

        Onhan se tietysti harmi jos jollain joku lisenssijutsku tökkii, mutta mulla ei niitä ongelmia 7 vuotta vanhassa koneessa ole ollut.


      • 920
        M-Kar kirjoitti:

        Esimerkiksi GIMP.

        Niin, GIMP onkin ilmeisesti vain 8 bittinen.......surkeekuin mikä.


      • 920 kirjoitti:

        Niin, GIMP onkin ilmeisesti vain 8 bittinen.......surkeekuin mikä.

        Ei ole. 64-bittinen ollut jotain 13v.


      • 920
        M-Kar kirjoitti:

        Ei ole. 64-bittinen ollut jotain 13v.

        Siis pystyykö sillä käsittelemään 16/48 bittisiä kuvia? Käsittääkseni ei, ja ompahan siten mopo ohjelmaksi.


      • 920 kirjoitti:

        Siis pystyykö sillä käsittelemään 16/48 bittisiä kuvia? Käsittääkseni ei, ja ompahan siten mopo ohjelmaksi.

        Siinähän saa tarkkuuden 32-bit per kanava.


      • Anonyymi

        Tässä joukko enemmän ja vähemmän kunnollisia vaihtoehtoja.
        Kyseessä on monesti käyttäjien taidottomuus ja ryhmäpsykoosi:
        -"Millään muulla kuin photoshopilla ei tule toimeen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä joukko enemmän ja vähemmän kunnollisia vaihtoehtoja.
        Kyseessä on monesti käyttäjien taidottomuus ja ryhmäpsykoosi:
        -"Millään muulla kuin photoshopilla ei tule toimeen."

        Linkki mokoma katosi johonkin.

        https://thedesignest.net/photoshop-alternatives/

        Itse voi kukin etsiä lisää.


      • Anonyymi
        920 kirjoitti:

        Ja Gimp on vakaa....hah.

        "Ja Gimp on vakaa....hah."

        Älä käytä Windowsia!


    • pettynyt_Adobeen

      Näinköhän tässäkin jylläsi ”smurffin” laki. PS tilttasi juuri silloin kun minulla on pahin kiire.
      Eikä siinä vielä kaikki. Tänään ilmestyi kahdesti näytölle vaatimus lisenssisopimuksen hyväksymisestä. Ei tuosta haittaa, mutta ihmettelen?

      • vaiko_Murphyn_laki

        Kysy Adobelta tuosta vaatimuksesta.


      • pettynyt_Adobeen
        vaiko_Murphyn_laki kirjoitti:

        Kysy Adobelta tuosta vaatimuksesta.

        Enpä viitsi tuollaisen takia vaatia selitystä kun ohjelma toimii taas. Voin hyväksyä lisenssisopimuksen vaikka kolmesti joka päivä jos se tekee Adoben onnelliseksi. Jotain häikkää siellä on kun taannoin minun piti vaihtaa Adobe-salasanani kahteen otteeseen jonkun hakkeroinnin takia.

        Ei voi olla sattumaa, että parin päivän välein Adobe kiittää sähköpostilla uudesta CC-sopimuksesta, sitten estää ohjelman käytön kun ei voi varmistaa lisenssiäni ja sitten parin päivän kuluttua ei vaadikaan lisenssin olemassaolon varmistamista. Sitten taas parin päivän kuluttua vaatii lisenssisopimuksen hyväksymistä kahteen otteeseen. Onkohan taas joku hakkeri ollut asialla?
        Kolmas hassu asia on, että PS vaihtaa kieltä aina kun se päivittää. Onneksi tuo asia on helppo korjata aina päivityksen jälkeen (.dat/.bak).


      • käykö_joku_näistä
        pettynyt_Adobeen kirjoitti:

        Enpä viitsi tuollaisen takia vaatia selitystä kun ohjelma toimii taas. Voin hyväksyä lisenssisopimuksen vaikka kolmesti joka päivä jos se tekee Adoben onnelliseksi. Jotain häikkää siellä on kun taannoin minun piti vaihtaa Adobe-salasanani kahteen otteeseen jonkun hakkeroinnin takia.

        Ei voi olla sattumaa, että parin päivän välein Adobe kiittää sähköpostilla uudesta CC-sopimuksesta, sitten estää ohjelman käytön kun ei voi varmistaa lisenssiäni ja sitten parin päivän kuluttua ei vaadikaan lisenssin olemassaolon varmistamista. Sitten taas parin päivän kuluttua vaatii lisenssisopimuksen hyväksymistä kahteen otteeseen. Onkohan taas joku hakkeri ollut asialla?
        Kolmas hassu asia on, että PS vaihtaa kieltä aina kun se päivittää. Onneksi tuo asia on helppo korjata aina päivityksen jälkeen (.dat/.bak).

        Siis mukavampi on vaan valittaa kuin ottaa yhteys ohjelman valmistajaan ja saada homma taas pelittämään? :)
        Onko virheilmoitus "“Licensing for this product has stopped working"
        http://www.adobe.com/support/contact/licensing.html
        Löytyy myös ohjetta virheilmoituksiin "Licensing for this product has expired" / "The serial number you used to activate this product has expired" / "Invalid serial number. The serial number appears to be invalid"
        https://helpx.adobe.com/creative-suite/kb/error-licensing-product-expired-cs4.html
        Jos joku noista ei ole sopiva, niin voit katsoa Adoben sivulta. En usko, että mitään härskiyttään tuota tekevät vaan on joku virhe sattunut.


      • kiitä_kohteliaasti
        pettynyt_Adobeen kirjoitti:

        Enpä viitsi tuollaisen takia vaatia selitystä kun ohjelma toimii taas. Voin hyväksyä lisenssisopimuksen vaikka kolmesti joka päivä jos se tekee Adoben onnelliseksi. Jotain häikkää siellä on kun taannoin minun piti vaihtaa Adobe-salasanani kahteen otteeseen jonkun hakkeroinnin takia.

        Ei voi olla sattumaa, että parin päivän välein Adobe kiittää sähköpostilla uudesta CC-sopimuksesta, sitten estää ohjelman käytön kun ei voi varmistaa lisenssiäni ja sitten parin päivän kuluttua ei vaadikaan lisenssin olemassaolon varmistamista. Sitten taas parin päivän kuluttua vaatii lisenssisopimuksen hyväksymistä kahteen otteeseen. Onkohan taas joku hakkeri ollut asialla?
        Kolmas hassu asia on, että PS vaihtaa kieltä aina kun se päivittää. Onneksi tuo asia on helppo korjata aina päivityksen jälkeen (.dat/.bak).

        "Ei voi olla sattumaa, että parin päivän välein Adobe kiittää sähköpostilla uudesta CC-sopimuksesta"
        Lähetä adoben tukeen yhtä monta kertaa vastaus "I'm about override this problem" ja liitä nuo meilit siihen. Luulisi jollain tuolla adobella kasvavan myös jölli otsaan.


      • pettynyt_Adobeen
        käykö_joku_näistä kirjoitti:

        Siis mukavampi on vaan valittaa kuin ottaa yhteys ohjelman valmistajaan ja saada homma taas pelittämään? :)
        Onko virheilmoitus "“Licensing for this product has stopped working"
        http://www.adobe.com/support/contact/licensing.html
        Löytyy myös ohjetta virheilmoituksiin "Licensing for this product has expired" / "The serial number you used to activate this product has expired" / "Invalid serial number. The serial number appears to be invalid"
        https://helpx.adobe.com/creative-suite/kb/error-licensing-product-expired-cs4.html
        Jos joku noista ei ole sopiva, niin voit katsoa Adoben sivulta. En usko, että mitään härskiyttään tuota tekevät vaan on joku virhe sattunut.

        “Licensing for this product has stopped working"
        Ei ollut tuollainen viesti vaan ruudulla olevassa tekstissä sanottiin, että Adobe ei pysty varmistamaan että minulla on voimassaoleva lisenssi.
        Harmikseni en älynnyt ottaa ruutukaappausta veististä, ensi kerralla olen viisaampi.

        Meilejä tuli vain yksi:
        Adobe Creative Cloud Adobe
        Adobe Creative Cloud membership update
        Thank you We received payment for your Photoshop Photography Program subscription, and your membership will renew … Visit the Download Center for our newest updates and releases.

        Muut viestit (4kpl) ilmestyivät näytölle kun käynnistin ohjelman.
        Ei ole mitään tarvetta valittaa asiasta Adobelle. PS toimii vähintään yhtä hyvin kuin ennenkin.


      • Canonisti_minäkin
        käykö_joku_näistä kirjoitti:

        Siis mukavampi on vaan valittaa kuin ottaa yhteys ohjelman valmistajaan ja saada homma taas pelittämään? :)
        Onko virheilmoitus "“Licensing for this product has stopped working"
        http://www.adobe.com/support/contact/licensing.html
        Löytyy myös ohjetta virheilmoituksiin "Licensing for this product has expired" / "The serial number you used to activate this product has expired" / "Invalid serial number. The serial number appears to be invalid"
        https://helpx.adobe.com/creative-suite/kb/error-licensing-product-expired-cs4.html
        Jos joku noista ei ole sopiva, niin voit katsoa Adoben sivulta. En usko, että mitään härskiyttään tuota tekevät vaan on joku virhe sattunut.

        Ei varmaan härskiyttään, mutta osoittaa talon ohjelmistokehityksen tason. Ammattikäyttöön myytävältä ohjelmistolta voi vaatia kohtuullista stabiliutta. Tuo ei ole sitä. Ei ole viitsitty testata jotain palvelimella olevaa myynti ja luvitus ohjelmistojen rajapintaa. Ei noita niin hirveän paljoa tarvita ja virta vie parempiin ohjelmistoihin.


      • Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Ei varmaan härskiyttään, mutta osoittaa talon ohjelmistokehityksen tason. Ammattikäyttöön myytävältä ohjelmistolta voi vaatia kohtuullista stabiliutta. Tuo ei ole sitä. Ei ole viitsitty testata jotain palvelimella olevaa myynti ja luvitus ohjelmistojen rajapintaa. Ei noita niin hirveän paljoa tarvita ja virta vie parempiin ohjelmistoihin.

        Varmaan 1-4x vuodessa muuttavat sitä, että sellaista stabiiliutta. Stabiilius kun on sitä, että miten usein tehdään muutoksia.

        Vika ei myöskään välttämättä ole rajapinnassa.

        Ensiksi varmaan kannataisi kokeilla käynnistää tietokone uusiksi ja sitten koittaa toistaa se virhe.


    • NikoneroX

      RAW-kuvan käsittely ilman naurettavia lisenssimaksuja hoituu ainakin Nikonin tuotteilla helposti. Capture NX-D:llä hoitaa valon, värin, croppauksen jne sekä muuntamisen jpg tai tiff-formaattiin.

      Varsinaisen kuvankäsittelyyn Gimp

      Itsellä on koneella muutaman version takainen Adobe paketti mutta en ole vissiin vuoteen edes käynnistänyt niitä koska saan omat kuvani hoidettua noille kahdella ilmaissoftalla.

      • Itsellä

        Eikö olekin hienoa kun ”lisessimaksu” Capture NX-D on itsellä lisätty kameran hintaan. Se tuntuu ihan ilmaiselta. Jos ostaisi kummankin erikseen itselle niin NX-D-ohjelmaa ei kannattaisi vuoteen edes käynnistää itsellä.


    • Telekuvaaja

      Applelle on tullut Serifin Affinity Photo, joka on suora kilpailija Photoshopille. Tuore softa, joka on vasta julkaistu. Affinity on Photoshop-yhteensopiva (tukee PSD-tiedostomuotoa) ja myös UI on hyvin samanlainen kuin Photoshopissa. Youtubessa löytyy ammattilaisten video review-pätkiä ja hands on testausta. En nyt heti keksi, mikä photarilla onnistuisi ja Affinityllä ei. Affinity on myös nopeampi, koska softa on tuore ja kehitetty pelkästään maceille. Joku yksittäinen algoritmi voi photarissa toki olla parempi. Suosittelen ehdottomasti tutustumaan kyseiseen softaan.

      • Itsellä

        Kiitos vinkistä.
        Latsin välittömästi. Erikoinen käyttöliittymä vaatii harjoittelua, mutta jälki on siistiä. Samalla tuli ladattua El Capitano. Yllättävän nopea pari.


    • puolivalmiit_viritykset

      Mulla on kans Adobe pari kertaa käskenyt rekisteröimään Lightroomin, vaikka omalla Adobe-tilillä näkyy rekisteröintipäivä eikä siellä ole mitään huomautusta. Ohjelma ei myöskään avaa mitään ikkunaa, josta pääsisi rekisteröimään. On tehnyt samaa sekä PC:ssä että Macissä. Jotain vikaa niillä on systeemeissään.

      Hieman aihetta sivuten Elisan Tietoturvapalvelu (F-Securen virustutka) lakkasi täysin toimimasta heti kuukauden vaihtuessa, kun nettiyhteys irtisanottu Elisan toimesta. Netissä jossain Elisan sivuilla sanottiin, että pitäisi viikon olla aikaa antaa uusi lisenssikoodi, mutta eipä vaan ollut. Oli käyttäjä hieman hädissään, kun suojaukset meni etukäteen varoittamatta kokonaan pois.

      • Sellainen ajatus tuli mieleen, että pielessä oleva kellon aika saattaa myös vaikuttaa.

        Mikään virustutka ei ole mikään "suojaus" vaan virustutka, joten ei mitään väliä vaikka onkin pois päältä.


    • pettynyt_Adobeen

      Sekoilu jatkuu (tällä kerralla muistin ruutukaappauksen):
      ”The files could not be edited because Adobe
      Photoshop CC 2015 could not be launched”
      … että sillälailla, onneksi mulla on nyt Affinity ja vanhassa koneessa PS pyörii edelleen.

    • pettynyt_Adobeen

      PS:n ja LR:n tuli tänään CC päivitys. Nyt PS toimii taas normaalisti, mutta nyt on LR:n ongelmavuoro:

      ”Ongelmaraporttti kohteelle Lightroom
      Lightroom lopetti yllättäen toimintansa.
      Raportti lähetetään Applelle automaattisesti.”

      Oli aivan ensimmäinen kerta kun LR ”kaatui”

    • vaihtoehtoko

      Itselläni on Corel Photo Paint X7, Rawtherapee ja Gimp. Jokaisessa on omat hyvät puolensa. Adobe on liian kallis harrastajan kukkarolle.

    • Affinity
      • puolivalmiit_viritykset

        Olet käyttänyt Lightroomia väärin, jos noin on. Affinity näyttää olevan Photoshoppia vastaavaa kuvankäsittelyohjelma, ei kuvatietokantaohjelma, joka Lightroom ensisijaisesti on.


      • kuvatietokantaohjelma
        puolivalmiit_viritykset kirjoitti:

        Olet käyttänyt Lightroomia väärin, jos noin on. Affinity näyttää olevan Photoshoppia vastaavaa kuvankäsittelyohjelma, ei kuvatietokantaohjelma, joka Lightroom ensisijaisesti on.

        Mitähän noilla LR:n monilla säätimillä ja valmiilla säätöohjelmilla ja kameraprofiileilla tehdään kuvatietokannassa?
        Katsoppa npita. Näyttääkö ensisijassa kuvatietokannalta?
        http://www.adobe.com/fi/products/photoshop-lightroom/features.html


      • puolivalmiit_viritykset
        kuvatietokantaohjelma kirjoitti:

        Mitähän noilla LR:n monilla säätimillä ja valmiilla säätöohjelmilla ja kameraprofiileilla tehdään kuvatietokannassa?
        Katsoppa npita. Näyttääkö ensisijassa kuvatietokannalta?
        http://www.adobe.com/fi/products/photoshop-lightroom/features.html

        Mutta mitään säätöjä ei pysty tekemään ennen kuin kuvan liittää johonkin tietokantaansa, Adoben termein katalogiin. Käyttöliittymässä on myös aina ensisijaisesti näkyvissä tietokanta, Adoben termein kirjasto. Kaikki säädöt tulee tietokantaan, vain osan muokkauksista voi tallentaa suoraan kuvatiedostoihin.


    • 3141592

      Onko nyt niin että kun haluan kumota edellisen muokkauksen niin pitää aina ensin klikata "Muokkaa" ja sieltä "Askel taaksepäin"? Tietenkin "Kumoa" näppäin pitäisi olla aina suoraan näkyvillä (kuten esim Paint Shop Pro:ssa), ärsyttävä bugi!!! Kyse siis Photshop CC 2015.

      • kuvatietoohjelmako

        Mikä on edelleinen muokkaus? Arvaa miksi ohjelmassa on historia paletti? Kannattanee tutustua myös näppäinkomentoihin.


      • 3141595
        kuvatietoohjelmako kirjoitti:

        Mikä on edelleinen muokkaus? Arvaa miksi ohjelmassa on historia paletti? Kannattanee tutustua myös näppäinkomentoihin.

        Jos esim terävöitän kuvaa ja keksin etten haluakaan terävöittää niin PSP:ssä klikkaan nuolta yläreunassa (selvästi näkyvillä) ja äskettäin tekemäni kuvan terävöinti peruuntuu! Joo varmaan historiasta näkee mitä on tehty mutta nyt on kyseessä mahd helposti ja nopeasti tapahtuva juuri tehdyn "terävöinnin" peruutus!
        No ehkä joskus Atopekin oppii Corelilta... :)


      • kuvatietoohjelmako

        Miten sen nuolen klikkaaminen on helpompaa kuin LR:n Tai PS:n historiapaletin klikkaaminen? Nyt taitaa jossakin olla pitkiä matoja?


      • 3141592

        Mee sit ongelle


      • 920
        3141595 kirjoitti:

        Jos esim terävöitän kuvaa ja keksin etten haluakaan terävöittää niin PSP:ssä klikkaan nuolta yläreunassa (selvästi näkyvillä) ja äskettäin tekemäni kuvan terävöinti peruuntuu! Joo varmaan historiasta näkee mitä on tehty mutta nyt on kyseessä mahd helposti ja nopeasti tapahtuva juuri tehdyn "terävöinnin" peruutus!
        No ehkä joskus Atopekin oppii Corelilta... :)

        Ctlr Z, siinä näppäinyhdistelmä jolla muokkaus on peruttu.
        Ctlr Alt F näppäimillä aukee säädin jolla voit vaikuttaa edellisen tehdyn muutoksen voimakkuuteen.
        Laittamalla historiavalikkoon siveltimenkuvan haluamaasi kohtaan voi palata takaisin historiasiveltimellä maalamalla.

        Jne,jne.........mahdollisuuksia Photoshopissa on paljon.


      • 3141592

        Kiitti! Pitää olla sellainen kuvankäsittelyohjelma jossa ei tarvis painella näppäimiä (esim Ctrl Z) vaan kaiken voisi hoitaa hiirellä. Mutta PS:ssä saa näköjään historialistan kätevästi näkyviin joka hoitaa asiansa.


      • 920
        3141592 kirjoitti:

        Kiitti! Pitää olla sellainen kuvankäsittelyohjelma jossa ei tarvis painella näppäimiä (esim Ctrl Z) vaan kaiken voisi hoitaa hiirellä. Mutta PS:ssä saa näköjään historialistan kätevästi näkyviin joka hoitaa asiansa.

        Onneton hiiri heti veks veks.
        Piirtopöytää kehiin, näppis vasemman käden alla ja piirtopöydällä tehdä hommat mukavasti ja tarkasti, vasenkätisillä tietysti toisinpäin.

        Sitten tuunaamaan näppikselle pikavalinnoiksi tärkeimmät toiminnot ja omat makrot. Homma sujuu hienosti vasemmalla kädellä naputellen ja oikealla piirrellen.
        Tietysti tuplanäyttö ja kaikki tarpeelliset työkaluvalikot auki yhtäaikaa kakkosnäytöllä.


      • 3141592

        Juu kun en oo koskaan piirtopöytää käyttänyt niin tuntuis kai aika hankalalta kuvan muokkaus.. Eli siinä olisi joku "kynä" silloin hiiren tilalla(?)


      • 920
        3141592 kirjoitti:

        Juu kun en oo koskaan piirtopöytää käyttänyt niin tuntuis kai aika hankalalta kuvan muokkaus.. Eli siinä olisi joku "kynä" silloin hiiren tilalla(?)

        Jup.
        Kynällä piirretään niinkuin tavallisella kynällä. Paineentunnistuksella kynän painamisella voidaan säätää piirtämisen peittävyyttä.

        Halpispöytä ei kuitenkaan ole hyvä, ja sen pitää olla oikean kokoinen.


        Toki kaikki eivät piirtopöytään totu mutta työkoneessa mulla ei oo ollut hiirtä vuosikausiin.


    • panzer

      Onnex Siperiassa pärjätään ilman adobea ja....

    • Anonyymi

      Taitaa olla ikivanha ketju mut tässä mun palaute paskafirmalle:

      En yleensä kirjoittele palautteita tai arvosteluita mistään, mutta nyt kyllä harmittaa koko yrityksen toiminta niin, että on pakko jakaa. Tarvitsin Photoshoppia muutaman kuukauden projektia varten ja halvimmaksi vaihtoehdoksi tuli sitoutua vuoden Adobe CC tilaukseen. Ei tässä mitään, elämä jatkuu. Itse tuotteeseen olen erittäin tyytyväinen, vaikka onkin vähän kallis. Tein projektini loppuun ja tilauksen olemassaolo unohtui aina hetkeksi, kunnes maksukuitti ilmestyi kuukausittain inboxiin.

      Muutaman kuukauden käyttämättömyyden jälkeen vuositilaus alkoi kadutamaan ja yritin peruuttaa tilausta. Adobe vaati ymmärrettävästi ainakin osan vuositilauksen summasta ennenaikaisesta peruutuksesta. Porkkanana ehdotettiin toista vaihtoehtoa, jossa muutamaa maksutonta kuukautta vastaan jatkan tilaustani loppuun ja tilaus päättyy automaattisesti lokakuussa 22. Valitsin porkkanan koska se ei ollut paljon kalliimpi kuin peruutus ja siinä oli mielestäni paremmat ehdot. Nyt on lokakuu 22 ja vuositilaustani on jatkettu luvatta ja kortilta on velotettu kuukausimaksu. Yritin peruuttaa tilausta ja siellä vaadittiin puolet vuositilauksen hinnasta ennenaikaisesta peruutuksesta. Tässä vaiheessa alkaa suoraan sanoen vituttamaan, koska en ole koko tuotetta puoleen vuoteen käyttänyt ja tilauksen piti päättyä automaattisesti. Tässä vaiheessa ajattelen, että kannattaa ekaksi kysyä asiakaspalvelusta ja kysellä mitä he meinaavat tilanteestani. Firman meininki paranee paranemistaan, kun firman nettisivuilla ei ole yhtäkään sähköpostia mihin voisi laittaa meiliä tai muutakaan tapaa, miten voisi olla yhteydessä. Ohjeet ja tuki palkista löytyy "ota yhteyttä" nappi joka sitä painaessa ei johda yhtään mihinkään. Help centerissä on tosiaan hyvät ohjeet tilauksen peruutukseen, mutta se ei nyt tässä tilanteessa auta. Tässä vaiheessa olen sitä mieltä, että maksan vaan minulta väärin perittyä maksua jotta pääsen koko firmasta eroon. Enkä muuten todellakaan, enää ikinä maksa yhtäkään senttiä tällaiselle kusetusmeiningille. Käyttäisin mieluummin laadultaan huonompia tuotteita rehellisimmiltä yrityksiltä. Jos joku Adobelta lukee tätä, haluan haistattaa pitkät paskat teille ja teidän törkeälle toimintatavalle.

      Karen-hetkeni ollessa ohi haluan vielä tiivistää: Hyvät tuotteet, huono firma ja olematon asiakastuki.

    • Anonyymi

      Eräs tuntemani valokuvaaja sanoi, että enää ei voi ammattikäytössä käyttää Adoben "ammattiojjelmia", koska ne vakoilee kaiken Adobelle.

      Photoshop on oikeesti ainoastaan valokuvan väärennysohjelma, jolla luodaan valheellisia valokuvia.

    • Anonyymi

      No minäkin petyin pahan kerran, vaikka syy on tietenkin osaamattomuuteni.
      Asensin Adobe Pron kokeilun, kun oli tarve käsitellä kertaluontoisesti muutamia pdf-tiedostoja ja kun Adobe mainosti, että kokeile Adobe Prota veloituksetta.

      Kokeilun jälkeen poirtin koneeltani nuo asennukset, mutta sain siitä kuitenkin 24,79 euron laskun ja kun en ollut laskujen kanssa tarkkana, tuli myös seuraavan kuun lasku.

      Nyt osasin mennä oikeasti perumaan tilaukseni, mutta yllätys yllätys perumisen yhteydessä ilmoitettiiin, että ennen aikaisesta perumisesta johtuen minun on maksettava noin 140 euroa lisää.

      Varmaan se täytyy maksaa, mutta voin vakuuttaa, että Adobela en tilaa enää koskaan mitään ja varoitan myös mita "maksuttoman" kokeilujakson käyttäjiä lankeamasta samaan ansaan.

      Maksuttoman kokeiluversion käyttäjä, jolle kokeilu maksoi n. 200 euroa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe