Minulla on ollut aina vaikeukaisa rahan kanssa, olen ostellut mitä sattuu, tilaillut mitä sattuu, ja pakettien tullessa ei hajuakaan mitä olen tilannut..
Velkaa kertynyt muhkea määrä, se mikä tässä on surullista, niin tavarat ,joita ostettu, olen joutunut ne uudenveroisina myymään eteenpäin , kun olivat käyttämättömiä.
Tätä vuoristorataa, on pahempana ollut nyt 10 vuotta, nuorempana se ei ehkä niin ollut pinnalla, kun velaksi ei voinut ostaa.
Minä en ole erityisen toimelias ,eli varsinaisia hypomania jaksoja ollut 10 vuoden sisään ehkä kaksi, jolloin ostelu riistäytyi ihan käsistä.
Muuten ollut semmoisia parin viikon mittaisia toimeliaita kausia, asunto maalattu kerran kaikki seinäpinnat ja katto, ihan ilman suunnitelmaa se lähti , ja nopeastiko se 80 neliötä maalattiin, kun ei nukkunut.
Kaikenlaista tämmöistä pientä nopeaa toimintaa ollut, mutta enemmänkin elämäni on sitä, etten saa mitään aikaan ja väheksyn itseäni..
No kuitenkin, tämä kaikki läjähti ihan yllättäen päin näköä, kevään mittainen todella kovaa mennyt kausi, ja rahaa paloi.
Sitten tuli rysähdys ja romahdus..
Mutta tällä kertaa kaikki olikin toisin. Tapasin psykiatrin, jolle kaikki olreet olivat ihan selvää kieltä, bibo 2...
Tästä onkin sitten rulla alakanut pyörimään ja lujaa eteenpäin, diagnoosin jälkeen ei puhettakaan töihin menosta.
Työterveydestä sairaslomaa 2 kuukautta, sitten ehkä puolikasta työpäivää, ja jos lääkitys ei toimi, niin tiedä sitten mitä, tai en jotenkin pääse enää työn sivuun kiinni, mitenkähän miun käy.
Olen valtion virassa.
Työni on erittäin stressaavaa, hektistä, vuorotytötä, jossa on ihmishengistä myös kyse.
Itse huomannut aikaisemmin jo työtehon laskua, ja ihmetellyt miksi ei asiat enää onnistu, miksi muisti temppuilee ja olin jotenkin hidas.
Välillä unohtui joku työtoiminto, että miten se piru vie nyt tehtiin...
Työpaikalla jaksoi joskus työkavereiden kanssa puhua, aina ei. Kotona oli aivan puhki..
Olen sinnitellyt vuosia työssäni, tai jos totta puhutaan niin 30 vuotta, ja ikääkin , seuraava mitä täytän on 54 vuotta.
Välillä on hyvä päivä, ja sitten todella huono päivä, mutta minulla on aina ollut tarve miellyttää ihmisiä, eli en ole kenellekään koskaan sanonut rumasti. Silloin kun en jaksa, niin eipä minua paljon ihmisten ilmoilla näe.
Hirveä huoli on päällä, että miten minun käy, jos en kykenekään tuohon puolikkaaseen työhön, koska työpaikalla tahti on jo niin kovaa, että ei meinaa terveetkään pysyä kelkassa.
Toki täysi palaaminen työelämään olisi toiveissa, mutta jotenkin minulla on paha fillis sen suhteen, että onko mahdollisuutta...juuri tuon työni vaativuuden takia, virheisiin ei ole varaa.
Semmoinen sivulause työpaikkalääkäriltä tuli jossain yhteydessä, että tässä tapauksessa ei uudelleenkoulutus tule kyseeseen.
Ikinä en ollut tämmöistä sairautta edes ajatellut, mutta yhtäkkiä se on minulla ja pelottaa aivan älyttömästi. Suhteeni ovat olleet hyvin pitkiä, ja ei niissä hirveätä draamaakaan ole ollut.
Raha-asiat on päin prinkkalaa, ja ulosottoon varmaankin menevät, koska palkkani putoaa, koska sairauspäiviä on jo kertynyt liikaa.
Velkaa on ja paljon, mutta se kai kuuluu tähän taudinkuvaan, että rahat menee ihan älyttömiin..minulla ei ole mennyt pelaamiseen, eikä juomiseen, mutta roinaa on.
Aina olen yrittänyt raha-asiani kuitenkin hoitaa, toisella kortilla maksettu toista, mutta kaikki lähtee , kun sairausajan palkka ei riitä.
Olenko sitten ulos-otossa loppuikäni, vai onko tuo sairaus, joka on juuri todettu, niin voisiko se auttaa velkajärjestelyä haettaessa..
Kuitenkin minua pelottaa nyt ja paljon....
Työkyky, ja paljon muita avoimia kysymyksiä
3
81
Vastaukset
- Bipopää
Tuosta kirjoituksestasi paljon on kuin omasta elämästäni. Minäkin sain bipo-diagnoosin vajaa vuosi sitten. Menneisyydessä on ollut juuri tuota rahan käyttöä omituisiin juttuihin ja raha-asioiden sotkemista. Tämän kanssa kamppailen yhä vieläkin.
Samoin työkyky on nyt nollassa ja tulevaisuudesta en tiedä. Olen ollut sairaslomalla nyt pian 10 kuukautta. Oma työni on myös vaativaa, henkistä työtä, jossa virheitä ei siedetä ja jatkuvasti pitäisi tuottaa sekä määrällisesti että laadullisesti hyvää tulosta. Itseasiassa minua on jo pitkään harmittanut, etten ole jossain fyysisessä työssä, koska tuollaisia hommia (esim. pihan hoito) pystyn kyllä tekemään myös nyt sairaslomalla. Jos ammattikin olisi tuollainen, en varmaankaan olisi sairaslomalla. Oma tilanteeni on siinäkin mielessä vaikea, että olen työtön, ts. pitäisi saada itseni niin hyvään kuntoon, että selviäisi vaikeasta työnhakuprosessista ja vaativasta koeajasta. Tämä vaatii vielä enemmän kuin paluu jo olemassa olevaan työpaikkaan.
Tuohon sinun kertomukseesi haluaisin sanoa, että jos ja kun et pysty maksamaan velkojasi, koeta HETI neuvotella velkojiesi kanssa ja selitä heille tilanteesi. Monilla velkojilla on suurempi intressi saada jossain ajassa rahojaan takaisin kuin saattaa sinut toivottomaan tilanteeseen. Mikäli velkojat eivät neuvottele kanssasi, niin heti kun maksu on ulosotossa niin vouti neuvottelee kanssasi jopa mielellään ja maksusi voidaan sovittaa tuloihisi. Tiedän tämän varmasti, koska olin ennen taloushommissa ja jatkuvasti hoitamassa ulosottoasioita. Tärkeintä on tässä asiassa toimia nopeasti, eli heti kun huomaat ettet selviä maksuistasi, ota yhteys velkojiisi tai ota yhteys voutiin heti kun saat sieltä ensimmäisen yhteydenoton. Älä viivyttele tässä asiassa, se vain hankaloittaa sitä. Älä myöskään laske velkajärjestelyn varaan mitään, se on pitkä ja hankala tie. - umpiumpiumpikujassa
En jaksanut kokonaan lukea, mutta mikä työterveyslääkäri on ottamaan kantaa uudelleen koulutukseen? Koulutustahan voi hankkia monen eri kanavan kautta, joten jos itselläsi on halua ja motivaatiota, niin mikä ettei. Tosin vaikeat mielenterveysongelmat ovat lähes ainoa keino nykyään päästä eläkkeelle. Jos muutenkin elämä on yhtä hullunmyllyä, ja jos se mahdollisuus on, niin eikö se kannataisi käyttää? Kaikilla tulotaso romahtaa eläkkeelle jäädessä. Mitä nuorempana ja pienemmiltä tuloilta, sitä enemmän. Moni hyvässä kunnossa oleva nuori eläkeläinen onnistuu kuitenkin erilaisilla omilla bisneksillään hankkimaan lisätuloa (onpa se sitten marjankeruuta tai kirpparia tai jotan hämärän rajamailta). Itse olisin onnellinen eläkkeestä, kun koko aikuinen elämäni on jo valunut kankkulan kaivoon, mitään normaalin elämän mahdollisuuksia ei enää syrjäytyneellä keski-ikäisellä lapsettomalla naisella ole.
Edellinen vastaaja oli ilmeisesti sitä mieltä, että sinun on pärjättävä yksin rahaongelmiesi kanssa. Itse suosittelen edunvalvonnan ja velkajärjestelyn kaltaisia ratkaisuja. Massiivisia umpisolmuja on vaikea ratkaista itse. Minimitulot eivät ole suuret, olen elänyt itse niillä 10 vuotta. Ja välillä täysin tulotta, kuten nyt. Niilläkin pärjää. Jos ei hallitse itse rahankäyttöään, niin silloin siinä tarvitsee apua. Itse aion hakea itselleni edunvalvojaa. Diagnoosini on eri. Mutta tiedän tarvitsevani apua, ja nyt olen ollut kuukausia täysin rahaton, mikä sekään ei ole minun etu. Kaverini vastustaa edunvalvontaa, mutta itse haluan. Samalla edunvalvoja saa autettua vaikeissa paperihommissa ym.- Bipopää
En tarkoittanut, että ap:n pitää pärjätä itsekseen velkojensa kanssa, vaan hänen kannattaa valita se vähäisimmän tuskan tie, eli neuvotella velkojien/voudin kanssa. Jos hän nyt pystyy velkansa maksamaan, niin pudotus sille tasolle, että velkaa pystyisi maksamaan myös sairaana ollessa olisi hyvinkin neuvoteltavissa. Velkajärjestelyyn hakeminen on pitkä ja epävarma tie, samoin edunvalvonta. Kokemukseni mukaan (olin vuosia talousalalla) parhaiten kyllä pärjäävät ne henkilöt, jotka eivät päästä raha-asioitaan niin kuralle, että velkojen maksut menevät ulosottoon eivätkä yritä edes sen ulosoton kanssa neuvotella. Velkojen hoidossa avainasemassa on siis nopeasti toimiminen, eli ennakoi maksukyvyttömyyden ja ottaa heti yhteyttä velkojiinsa.
Apuna raha-asioiden järjestämisessä kannattaa käyttää oman kunnan velkaneuvontaa. Kyllä siellä osaavat arvioida maksukyvyn ja mitä toimia pitää tehdä.
Kunnollinen lääkehoito auttaa myös elämän saamisessa raiteilleen. Olen myös ylläolevan kanssa sitä mieltä, että jos eläkettä suorastaan tyrkytetään, niin se mahdollisuus kannattaisi ehkä käyttää. Nykyaikana sairaseläkkeelle pääsy on kuitenkin hyvin vaikeaa ja nykyisessä taloustilanteessa ei kyllä tule lähivuosina helpottumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212642Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J691094Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101054- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38931- 47894
- 36876
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123853- 4829
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812