Kysymyksiä Meksikosta

Vielä_on_odotettavaa

Toivoisin jonkun Meksikon käyneen vastaavan muutamaan kysymykseen.
Olemme menossa ensi vuoden alussa Playa del Carmeniin.
Hotelli on kaukana keskusta-alueesta, onko takseilla turvallista ja edullista liikkua?
Kannattaako suunnata ostoksille ostoskeskukseen vai pieniin myymälöihin? Ostoskeskuksissa on toki se hyvä puoli ettei tarvitse tinkiä, mutta mietin vaan että onko niissä kovin kallista
Mitä olette Meksikosta tuoneet tuliaisiksi?
Mihin kannattaa mennä snorklaamaan? Akumalissa on lukemani mukaan mahdollista snorklata kilpikonnien kanssa, mutta entä Cosumel?
Oletteko säästyneet vatsanväänteiltä reisussa?
Meillä on allinclusive hotelli, mutta koska tiedän maan palkkatason haluan tipata. Ketä ja paljonko olette tipanneet?
Kaikki muukin yleinen tieto on tervetullutta.

20

1728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksitoistaviis

      Taksit on luotettavia ainakin jos otat sen hotellin pihalta. Yleensä hinta on kiinteä hotellilta keskustaan ja päinvastoin. Hinnan voit kysyä hotellin respasta, ne tietää sen kyllä.
      Playa Del Carmenin keskustassa ei ole kuin yksi pieni "ostoskeskus" siinä on muutama pieni liike. oakley, victorias secrets, yms. Ihan turha paikka.

      Cosumel on paras paikka snorklata, muutenkin sataman edustalla oleva kaupunki on ihan ok paikka. Ei kannata ostaa mitään valmista pakettia vaan osta itse lauttarannasta lippu ihan itse lippuluukulta ja säästät rahaa ja vältyt kusetukselta.
      Cozumelilla on monia hyviä snorklailu paikkoja josta pääset suoraan rannasta snorklailemaan ja ainakin muutamassa paikassa on jopa suihkut, baari tai ravintola ja aurinkotuolit. Myös lokerot joihin voi jättää omat kamat snorklailun ajaksi.

    • SaaKysyäLisää

      Kun otat hotellilta taksin niin yleensä hotellin portilla otetaan taksin tiedot ylös ja onpa myös otettu ylös mistä huoneesta ja kuinka monta turistia on taksissa. Olen yleensä sopinut saman taksin kanssa paluukyydistä ollessani tyytyväinen taksiin ja kuskiin, jos esim. olen ollut vaikkapa ostoksilla. Sopii vain paikan ja ajan. Monissa kohteissa esim. elämyspuistoissa taksimaksu maksetaan etukäteen kojuun ja sitten ohjataan taksille. Käyttävät vain hyväksi havaittuja taksifirmoja ja kuskeja. Samoin hotellit kirjaavat turistit palatessa takaisin.

      Turistin kannataa suunnata Playa del Carmenissa 'viidennelle kadulle' 'fifth Avenue' 'Quinta Avenida'. Sopii ensikertalaiselle. Kilometri matkamuisto krääsää. Riittää kaikkiin tarpeisiin. Kokeneemmat meksikonmatkaajat suuntaavat sitten muualle. Mutta jokainen tavallaan.

      Tuliaisiksi tuon laadukasta tequilaa. Riippumatot ovat myös mukavia. Aitoa ja alkuperäistä tuliaista ei ole kuitenkaan helppo löytää. Ehkä jotain käsityöläisen tuotoksia.

      Vatsan kanssa ei ole ollut ongelmia, eikä kenelläkään tutulla.

      Tippaa taksikuskia, taksin tilaavaa pikkoloa, siivoajaa sekä baarimikkoa sekä altaalla että muissa baareissa. Aamiais ja illallispaikoissa jotkut jättävät tippiä.

      Taksille 10%, siivoajalle muutama taala (jos dollareita matkassa) viikossa ja baarimikolle ja muille muutama taala silloin tällöin. HUOM !! Tippaus ei AI-hotelissa ole missään nimessä pakollista, palvelu pelaa muutenkin. Mutta jos sulle tulee parempi mieli tai otat mallia jenkeistä, niin mikä ettei, anna mennä vaan. MUISTA antaa tippi suoraan esim. siivoajalle, muuten esim. hänen esimies voi kahmia ne itselleen tarkastellessaan siivouksen tasoa...

      Nämä olivat henk.koht. mielipiteitä. Erimieltä saa myös olla...

      • mariantero

        Fifth Avenuesta sen verran että krääsää on kyllä paljon molemmin puolin katua. Mutta kun olet kävellyt ensimmäiset sata metriä niin huomaat katu toistaa itseään. Eli samat kamat joka kaupassa. Silti kadulla on ihan kiva kävellä ja kuluttaa aikaa.

        Sellainen varoituksen sana että aivan varmasti paikalliset kauppiaat kadulla tulee tervehtimään sinua ja ihmettelevät etkö muista häntä. Hän sanoo olevansa hotellisi tarjoilija tai joku muu työntekijä ja on hieman loukkaantunut kun et tunnistanut. Seuraavaksi hän ystävällisesti pyytää sinua vierailemaan kauppaasi ja tyrkyttää kaikkea ylihintaista krääsää.
        Todellisuudessa hän ei ole hotellisi työntekijä vaan uskottelee niin jotta saisi sinut hieman nolostumaan ja vierailemaan liikkeessään hyvitykseksi. Hotellisi nimen hän tietää Alinclusive rannekkeestasi.
        Huomasin että kun rannekkeen peitti hikinauhalla tai kellolla yms niin loppui ahdistelu siihen paikkaan.

        Lisäksi täytyy muistuttaa että aina pitää tinkiä, ja reilusti. Aloitushinta on yleensä aivan tähtitieteellinen siihen hintaan nähden jolla tavaran saat mukaasi.
        Esimerkiksi minulle kaupattiin puista naamiota 800 pesolla. Minulla ei sattumalta ollut käteistä mukana kuin 260 pesoa. Kun näytin myyjälle rahapussia että enempää ei todellakaan ollut niin sain naamion mukaani sillä hinnalla. Todennäköisesti maksoin silti reilusti ylihintaa.

        Maya riviera on ihana paikka ja yksi parhaista paikoista viettää mukavaa rantalomaa.

        Pakko vielä suositella Tulumin raunioilla käymistä. Todella mielenkiintoinen ja hieno paikka. Siellä on raunioiden lisäksi todella hieno ranta, joten uikkarit mukaan. Itse vuokrasin hotellilta auton päiväksi ja ajoin sillä Tulumiin. Ensin hieman arvelutti koska paljon oli varoiteltu auton vuokraamisen vaaroista.
        Kaikki kuitenkin sujui mutkattomasti ja helposti. Tie Carmenista Tulumiin on molempiin suuntiin kaksikaistaista hyväkuntoista valtietä ja liikenne rauhallista.
        Lisäksi autolla oli kiva käydä tutkimassa cenoteja ja vesiputouksia.

        Hyvää lomaa.


    • Vielä_on_odotettavaa

      Kiitos kovasti vastauksistanne, olipa ilo niitä lukea.
      Mayakulttuuri on pääsyy kohteemme valintaan ja se on selvä, että kaikki mayanähtävyydet käydään katsomassa.
      Tippaan ihan siksi, että itsellekin tulee parempi mieli että voi edes pienellä panoksella avittaa hotellin työntekijöitä.
      Tuskin maltan odottaa reissua :)
      Ai niin vielä, olette vaihtaneet paikallista valuuttaa vasta Meksikossa?

      • mariantero

        Vaihdoin suomessa valmiiksi. Tosin kun alinclusive hotellissa asustaa niin paljon en edes ottanut rahaa mukaan. Katsoin että hotellin aulassa oli myös ihan hyvä kurssi jos haluaa paikanpäällä vaihtaa. Itse käytin vain paikallista rahaa mutta jotkut käyttivät dollareita. Molemmat kelpasi yhtä hyvin. Tosin jotkut valittivat siitä että kun maksoivat dollareilla saivat paikallista rahaa takaisin.

        Luottokorttia en suosittele käyttämään, niitä kopioidaan siellä paljon. Omani kopioitiin todennäköisesti lentokentällä eräässä pienessä kaupassa koska en sitä muualla käyttänyt. En käyttänyt korttia muualla koska olin kuullut varoituksia korttien kopionnista, mutta oletin että lentokenttä olisi turvallinen paikka. Taisin olla väärässä koska myöhemmin tililtäni oli veloitettu tuhansia euroja nettipokeriin. Onneksi reklamaation ja rikosilmoituksen jälkeen sain rahat takaisin luottokunnalta.


      • Toluca

        No eipä juuri uutta AI-matkalaisen toiminnaksi.
        Näin se pelaa; eniten yritetään rahastaa kaikkialla AI-matkaajia, onhan hänellä kansainvälisen tietämyksen mukaan ollut varaa ostaa kaikki asiat kerralla.
        Naamio on aika kallis ollut tuolla hinnalla. Parhaiten onnistuu ostokset muissa, kuin lomavaatteissa. Ja mieluummin paikallisten palveluun keskittyneistä kaupoista. Toinen tekijä on maksaa dollareilla, "ahaa, americano, sinulle halpa" = kolminkertainen hinta!


      • nimierkkineiti

        Kas vain. Joku persaukinen tuli jakamaan mielipiteitään.


      • Toluca
        nimierkkineiti kirjoitti:

        Kas vain. Joku persaukinen tuli jakamaan mielipiteitään.

        Kas vain joku ääliö olettaa mielipiteen ilmaisun paljastavan taloudellisen aseman?
        Eiköhän se paremminkin paljasta kokemusta kerrotuista asioista; mutta meitähän on jäämään asemillekkin!


    • KäynytKerran

      Vastaan ketjun aloittajalle ja ko. on yksi ainoa vastaus. En tiedä, että milloin palaan tänne, joten minulle on aivan turha kommentida.

      Varasin matkan Si Kaoon, kosken ollut koskaan aiemmin käynyt Thaikuissa. Suomi24-palstan ikävät kirjoitukset Thaikuista laittoivat minut peruuttamaan ko. matkan. Surffasin netissä paljon, kunnes löysin kuvia juuri Playa del Carmenin rannoilta ja ihastuin. Sain keskustelemalla miehen muuttamaan matkasuunnitelmia ja lähdimme Meksikoon.

      Jos olisin saanut reiluja ja rehtejä neuvoja, niin olisin etsinyt hotellia mahdollisimman läheltä lentokenttää, sillä pitkän lentomatkan päätteeksi 2-3 h matkanjärjestäjän bussissa on uuvuttavaa matkustamista. Bussi, kun vie tietenkin matkustajia myös muihin hotelliin kuin sinne minne itse majoittuu.

      Matka kesti pari viikkoa ja tapsin muita suomalaisia, jotka olivat matkailleet Meksikossa myös aiemmin.

      Tärkeä vinkki on se, että älä koskaan (jos suinkin vain on mahd.), niin tilaa taksia itse. Hotellin henkilökunta tietää turistien tarpeet ja oman maan vaarat ja käytänteet, joten SUOSI aina ja VAIN hotellista tilattuja takseja. Ja voi toki liikkua pikkurahalla colectiivolla. Collectiivo saattaa pysähtyä joka pysäkillä ja niiden collectiivojen ikkunat, joilla matkustin olivat tummennetut, joten maisemia en nähnyt ollenkaan ja collectiivossa oli melko ahdasta.

      Suosi joko kotimaisen matkanjärjestäjän retkiä tai turvallista paikallisopasta, jonka tiedot saat hotellin henkilökunnalta tai matkaoppaalta.

      Unohda kaikki matkamuistot ja nauti lomasta.

      Jos haluat ostaa tuliaisia, niin monenlaista löydät Cancunin lentokentän kaupoista ja hotellisi myymälöistä.

      Me kävimme matkanjärjestäjän retkellä Cichen Itzassa, itsenäisesti piipahdimme Akumalin (love) kilpikonnarannalla ja Playa Paraison paratiisirannalla.

      Hotelli oli yllätykseksemme 9-10 välillä ja suurelta alueelta löytyi lähes kaikkea. Liikkuminen Meksikossa ei vastaa esim. Kanarian turvallisuustasoa. Liikkuminen on verrattavissa Floridan tms. turvallisuustasoon tai liikkuminen on jopa turvattomampaa kuin USA:sa.

      All Inclusive täytti kaikki toiveemme, ruoka oli herkullista ja hyvää, kuten myös jälkiruoat ja juomat olivat suussasulavia. Myös erikoisravintoloiden tarjonta kolmesti viikossa kuului tarjontaan, mutta emme nauttineet erikoisruoista kuutta kertaa loman aikana, koska ensimmäisten päivien aikana ravintoloiden varauskäytäntö oli vierasta

      Karibianmeri on upea ja Meksiko on useilta alueiltaan kaunis maa. Meksikossa on nähtävää ja koettavaa paljon.

      Muistaakseni hotellissamme ei annettu tippejä, mutta listajuomista veloitettiin. Yl. sekä alkoholi- että alkoholittomat juomat olivat ilmaisia ja sis. all inclusiveen.

      Huoneen siivous oli kympin luokkaa, kuten hotellin siisteystaso. Salmonellalääke oli turha ja ko. lääkkeen tarpeesta luin täältä. Arvelen, että lääkitys keltatautia vastaan on riittävä.

      Meksiko on hyvin kaukana ja Meksikossa on vaaroja, joten en välttämättä itse matkusta Meksikoon enää.

      Toivon teille elämysrikasta ja turvallista lomamatkaa Meksikoon.

    • KäynytKerran

      Vastaan ketjun aloittajalle ja ko. on yksi ainoa vastaus. En tiedä, että milloin palaan tänne, joten minulle on aivan turha kommentoida.

      Varasin matkan Si Kaoon, kosken ollut koskaan aiemmin käynyt Thaikuissa. Suomi24-palstan ikävät kirjoitukset Thaikuista laittoivat minut peruuttamaan ko. matkan. Surffasin netissä paljon, kunnes löysin kuvia juuri Playa del Carmenin rannoilta ja ihastuin Carmeniin. Sain keskustelemalla miehen muuttamaan matkasuunnitelmia ja lähdimme Meksikoon.

      Jos olisin saanut reiluja ja rehtejä neuvoja, niin olisin etsinyt hotellia mahdollisimman läheltä lentokenttää, sillä pitkän lentomatkan päätteeksi 2-3 h matkustus matkanjärjestäjän bussissa on uuvuttavaa matkustamista lennon lisäksi. Bussi, kun vie tietenkin matkustajia myös muihin hotelleihin kuin sinne minne itse majoittuu.

      Matka kesti pari viikkoa ja tapasin muita suomalaisia, jotka olivat matkailleet Meksikossa myös aiemmin.

      Tärkeä vinkki on se, että älä koskaan (jos suinkin vain on mahd.), niin tilaa taksia itse. Hotellin henkilökunta tietää turistien tarpeet ja oman maan vaarat ja käytänteet, joten SUOSI aina ja VAIN hotellista tilattuja takseja. Ja voit toki liikkua pikkurahalla colectiivoilla. Tosin collectiivo saattaa pysähtyä joka pysäkillä ja niiden collectiivojen ikkunat, joilla matkustin, niin olivat tummennetut, joten maisemia en nähnyt ollenkaan ja collectiivossa oli myös ahdasta.

      Suosi joko kotimaisen matkanjärjestäjän retkiä tai turvallista paikallisopasta, jonka tiedot saat hotellin henkilökunnalta tai matkaoppaalta.

      Unohda kaikki matkamuistot ja nauti lomasta.

      Jos haluat ostaa tuliaisia, niin monenlaista löydät Cancunin lentokentän kaupoista ja hotellisi myymälöistä.

      Me kävimme matkanjärjestäjän retkellä Chichen Itzassa, itsenäisesti piipahdimme Akumalin (love) kilpikonnarannalla ja Playa Paraison paratiisirannalla.

      Hotelli oli yllätykseksemme 9-10 arvosanan väliltä ja suurelta hotellialueelta löytyi lähes kaikkea. Itsenäinen liikkuminen Meksikossa ei vastaa esim. Kanarian turvallisuustasoa. Liikkuminen on verrattavissa Floridan tms. turvallisuustasoon tai liikkuminen on jopa turvattomampaa kuin USA:sa. Lue ulkoministeriön matkustustiedote, jonka löydät netistä.

      All Inclusive täytti kaikki toiveemme, ruoka oli herkullista ja hyvää, kuten myös jälkiruoat ja juomat olivat suussasulavia. Myös erikoisravintoloiden tarjonta kolmesti viikossa kuului tarjontaan, mutta emme nauttineet erikoisruoista kuutta kertaa loman aikana, koska ensimmäisten lomapäivien aikana ravintoloiden varauskäytäntö oli vierasta

      Karibianmeri on upea ja Meksiko on useilta alueiltaan kaunis maa. Meksikossa on nähtävää ja koettavaa paljon.

      Muistaakseni hotellissamme ei annettu tippejä, mutta listajuomista veloitettiin. Yl. sekä alkoholi- että alkoholittomat juomat olivat ilmaisia ja sis. all inclusiveen.

      Huoneen siivous oli kympin luokkaa, kuten hotellin siisteystaso. Salmonellalääke oli turha ja ko. lääkkeen tarpeesta luin täältä. Arvelen, että lääkitys keltatautia vastaan on riittävä.

      Meksiko on hyvin kaukana ja Meksikossa on vaaroja, joten en välttämättä itse matkusta Meksikoon enää.

      Toivon teille elämysrikasta ja turvallista lomamatkaa Meksikoon.

    • Toluca

      Nyt on aikaa laitella lisää tuntemuksia Meksikosta.
      Tämähän on itsestäänselvyys, että arkojen ja täysin valmiiseen matkaan/palveluihin tottuneen ei kannata poiketa kaavastaan, ettei sattuisi niitä negatiivisia kokemuksia.
      Onneksi meitä turhia kursailemattomia kulkijoita on myös.
      Kuten aiemmin kerroin, minulla/meillä on aivan eri kokemukset ja tunnelmat Meksikosta, kuin edellä "KäynytKerran"-nimimerkillä.
      Ehkä tämä johtuu siitä, että olen ensimmäisen matkani Meksikoon tehnyt osittain liftaamalla. Ja kulkemalla muutenkin vähän mielijohteiden mukaan. Katsoin kuitenkin esimerkiksi Palenquen rauniot ja paljon muuta. Vielä parin vuosikymmenen jälkeen se ensireissu on mielessä suurena matkana ja nautittavimpia muistoja elämässä.
      Sittemmin olemme käyneet muutaman kerran ihan reppureissuilla, ja viimeksi tuolloin 2011 nuorempi kouluikäinen mukana- teltassa ja hostelleissa majoittuen.
      Turistialueet ovat aroille turvattomia, jos lähtee ulos varsinaiselta alueelta. Varkaat kun tunnistavat jo kaukaa hienostelun ja arkuuden. Ja rahakkuuden!
      Nyt katselin tuota Yucatanin niemen pohjoista osaa koko rannikon pituudelta, ja alkoi kiehtomaan joskus kiertää koko alue.
      Näkyi olevan melko helposti saavutettavissa vaikka Tulumista Munan kautta Celestùniin ja siitä rannikkotietä Cancuniin. Matkan varrelle osuu paljon raunioitakin.
      Cancun on siksi kuvioissa, että se on lentokenttä, jonne/josta on edulliset yhteydet Suomeen.
      Tietysti voi kulkea myös busseilla U.S.A:sta käsin, kuten olen myös tehnyt- sitten vasta maailmaa näkeekin kun on pitempi kiertomatka.
      Makeaa matkailuvuotta kaikille ennakkoluulottomille eläville!
      Olen muuten alkuperäiseltä puumerkiltä Perdone.

    • Lommalla

      Onnittelut hyästä matkavalinnasta. Olen käynyt Meksikossa kuusi kertaa. Meridassa, Carmenissa, Tulumissa, Holboxilla ja nyt menossa alkuvuodesta Akumaliin
      Kaikkialla on ollut turvallista ja helppoa liikkua. Olen reissannut paikallistakseilla edullisesti, vuokrannut skootterin muutamaksi päiväksi ja tehnyt retkiä myös omatoimisesti. Kaikki on menneet hyvin.
      Snorklata kannattaa myös maanalaisissa jokiuomissa, ne ovat ehdottomasti kokemisen arvoisia. Samoin tippukiviluolat kannatta käydä katsomassa. Maya- kulttuuri ja temppelit ovat tosihienoja, kannattaa varata aikaa riittävästi.
      Riittävät ostokset löytää kävelykadulta, mitä ei voi olla löytämättä Carmenissa. Itse olen reissannut paljon ja ostan ainoastaan itselleni sen mitä tarvitsen, en kanna muille tuomisia ja käytä kallisarvoista loma-aikaa kaupoissa.
      Tippiä kannattaa antaa alussa hieman hotellin siivoajalle, allasbaarin baarimikolle. 5 euroa tai taalaa / viikko on ok.
      Playacarin alue on mukavaa hotellialuetta, sieltä kävelee alle puolessa tunnissa keskustaan.
      Espanjaa kannattaa opetella muutama lause, varsinkin hotellin ulkopuolella palvelu paranee. Samoin kun kerrot olevasi Euroopasta ja et ole jenkki on palvelu ja avuliaisuus hyvää.
      Olen käynyt ja asunut kaukoidän kohteissa. Lomilla kanarialla ja Egyptissä. Parhaat kohteet ovat kuitenkin löytyneet karibian alueelta. Brasilian sademetsät, Panaman Gamboa, Kolumbian Baru jne. Meksikosta löytyy kohteita jotka ovat kokemisen arvoisia ja eri kohteet ovat hieman erilaisia, vaikkapa Merida-Holbox - Carmen -Tulum. Jokaisessa on omat hienoudet, jotka voi löytää, jos niin haluaa.
      Toivottavasti vertailu eri kohteista ei saa aikaan turhaa sanailua. Tämä on vain oma mielipiteeni.
      Vielä kerran onnittelut hyvästä valinnasta turvallisessa ja mielenkiintoisessa lomakohteessa.

    • Kysyn Teidän arvioita mitä mieltä.

      Katselen nettiä ja mielessä pyöriin vaihtoehdot Intian Goa tai Meksikon Cancun?

      • Marinja

        Meksiko!!!! Riippuu tietenkin mitä lomaltasi haluat...ovat niin erilaisia paikkoja...


      • Marinja kirjoitti:

        Meksiko!!!! Riippuu tietenkin mitä lomaltasi haluat...ovat niin erilaisia paikkoja...

        Hei vaan. Olen käynyt lähellä, Kuubassa ja myös etelä-Intiassa.
        Olen vähän vanhempi ukkeli ja en ole kova auringon palvoja.
        Mitä mukavaa Cancunin suunnalta löytyy?
        Kiitos etukäteen. :)


      • Toluca
        epikuros kirjoitti:

        Hei vaan. Olen käynyt lähellä, Kuubassa ja myös etelä-Intiassa.
        Olen vähän vanhempi ukkeli ja en ole kova auringon palvoja.
        Mitä mukavaa Cancunin suunnalta löytyy?
        Kiitos etukäteen. :)

        No sen verran, että Mexico ja Cuba ovat aika erilaisia muuten, paitsi kieleltään.
        Mexicossa ei juurikaan ole afrikkalaisperäistä väestöä, ja nähtävyyksiä on paljon, mutta lähes kaikki kuitenkin liittyy Maya-kulttuuriin. Tietenkin tehty turismin käyttöön erilaisia luontonähtävyyksiä ja aktiviteetteja lähinnä Cancunin ympäristöön Yucatanilla. Muuallakin runsaasti. Sitten niitä luonnon muovaamia näkemisen arvoisia paikkoja melkoisesti. Rannat ovat korallihiekkaisia ja etempänä keltaisempia puhtaita hiekkoja. Cancunista saa ostoksia jos niitä hakee. Edullisesti, kun muistaa turismin maailmanlaajuisen rahastuksen periaatteen, tai jaksaa poistua matkailijoiden käyttämiltä alueilta.
        Espanjan taitaminen on valtavaksi eduksi. Amerikkalaisiin yhdistäminen tietää varmaa rahastusta.
        Kulkeminen bussilla edullista, vaikka kauempanakin poikkeaminen. Tulumissa kannattaa katsoa vanhemmat mayarauniot meren rannalla. Jos sukellus on mahdollista, ne riutat ja xenotet on kokemus.
        Kyllähän sitä kertomista riittäisi, mutta ei niinkään rajatulta alueelta.


      • Toluca kirjoitti:

        No sen verran, että Mexico ja Cuba ovat aika erilaisia muuten, paitsi kieleltään.
        Mexicossa ei juurikaan ole afrikkalaisperäistä väestöä, ja nähtävyyksiä on paljon, mutta lähes kaikki kuitenkin liittyy Maya-kulttuuriin. Tietenkin tehty turismin käyttöön erilaisia luontonähtävyyksiä ja aktiviteetteja lähinnä Cancunin ympäristöön Yucatanilla. Muuallakin runsaasti. Sitten niitä luonnon muovaamia näkemisen arvoisia paikkoja melkoisesti. Rannat ovat korallihiekkaisia ja etempänä keltaisempia puhtaita hiekkoja. Cancunista saa ostoksia jos niitä hakee. Edullisesti, kun muistaa turismin maailmanlaajuisen rahastuksen periaatteen, tai jaksaa poistua matkailijoiden käyttämiltä alueilta.
        Espanjan taitaminen on valtavaksi eduksi. Amerikkalaisiin yhdistäminen tietää varmaa rahastusta.
        Kulkeminen bussilla edullista, vaikka kauempanakin poikkeaminen. Tulumissa kannattaa katsoa vanhemmat mayarauniot meren rannalla. Jos sukellus on mahdollista, ne riutat ja xenotet on kokemus.
        Kyllähän sitä kertomista riittäisi, mutta ei niinkään rajatulta alueelta.

        Kiitos, kiitos. Kirjoituksesi kertoi seikkoja jotka pistävät minut nyt pohtimaan.
        Hyvää keskitalvea kun sentään on lämpö mielessä. : )


    • halbahalba

      Ainakin Meksikoon pääsee nyt halvalla lippalakkilennoilla.

      • Toluca

        Katsoin myös että on tosi halpaa lennot. Ja majoitusta kyllä löytyy paikan päältä ottaen. Tai sitten netistä etukäteen. Näkyi moni kuskaavan noin/alle 750€ edestakaisin.
        Ei vain saa emäntä lomaa viikkoa enempää, niin ei voi tehdä kuin lähimatkan.
        Mutta pian se paistaa päivä risukasaankin!D


    • kävisiellä

      En suosittele. Raiskaavat jo katseellaan meksikolaisen -ja perheen pienimmät

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe