Kananpoikien kuolema

Viallako

Olen kesällä aloittanut kanankasvuksen. Laitoimme mieheni kanssa kanojen munia hautomoon. Munista tuli terveitä tipuja. Myöhemmin huomasin ettei yksi tipu käytä jalkaansa, se kyllä potkii sitä ikään kuin sivuun liikkuessaan. Tipu käyttäytyy muuten ihan normaalisti ja muhissa peseytyessä käyttää molempia jalkoja. Tuohon toivon saavani vastauksen mutta pääkysymys liittyy uudempiin tipuihin. Pistimme 7 munaa hautomoon. Ensimmäinen tipu teki munaan reiän ja piipitti normaalisti, se kuitenkin kuoli ennen kuoriutumista. Sitten kuoriutui viisi munaa. Ne käyttäytyivät aluksi ihan normaalisti. Eräänä päivänä tiput näyttivät olevan reippaimmillaan kuoriutumisen jälkeen. Säilytämme tipuja olohuoneessa. Menimme mieheni kanssa nukkumaan ja kun mieheni nousi töihin niin huomasin silloin jo jotain outua. Yleensä tiput alkoivat piipittämään jonkun äänen kuullessaan, mutta nyt ne piipittivät vain vähän. Kun itse heräsin ja menin katsomaan tipuja niin kaikki vain makoilivat. Olen yrittänyt antaa niille pipetillä vettä, mutta kun tulin työssäoppimasta niin löysin kaksi tipua kuolleena. Tiput ovat aivan nuutuneita eivätkä ne jaksa piipittää tai liikkua. Viimeinenkin tipu kuoriutui ja se kuulostaa terveeltä, uskallanko pistää sen muiden tipujen se vai pitäisikö sille hankkia joku oma paikka? Mikä muissa tipuissa voi olla vialla ja kuuluuko niiden osata kävellä heti samana päivänä kun ne ovat kuoriutuneet? Itsellä ensimmäiset tiput oppivat vasta parin päivän päästä kuoriutumisesta. Onko tämä vain sitä normaalia tipukuolleisuutta josta kaikki puhuvat?

1

1136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karjamies

      Suosittelen ensi tilassa kääntymään eläinlääkärin puoleen. Ei ehkä yötä vasten mutta aamusta. Tipuille ei valitettavasti ole tehtävissä mitään jos huonossa kunnossa. Mutta ensisijaista on saada selville mitä tuo on ja mistä johtuu jatkoa ajatellen. Itse olen kanojen kanssa ollut tekemisissä sikäli paljon kun olen tuurannut parilla pientilalla tarvittaessa mutta en ole juur joutunut haudottamaan koneella. Pienissä olosuhteissa on ehkä helpompi antaa kanan hautoa. Nykyään on kyllä vaikea kokemuksesta edes löytää sellaisia kanoja jotka hautoo tai huolehtii aikuisten oikeasti edes niistä tipuista. Silkkikanoista olen saanut itse hyviä kokemuksia ja olenkin antanut niille muitakin munia haudottavaksi. Aina pesään pariton määrä munia niin se ei huomaa eroa. Tosin jotkut ei ole taas onnistunert silkkikanojen kanssa mutta pienkanalassa voi pitää osan kanoista ikään kuin haudontakoneina.

      Mutta vielä kananpoikien ongelmaan että ota yhteys vaikka kunnaneläinlääkäriin, löydät netistä oman seutusi eläinlääkärin numeron. Ei välttämättä maksa mitään mutta en mene takeisiin. Kalliita ukkoja ja akkoja yleensä ovat. Mutta mieluummin aina kun jokin akuutimpi tilanne niin yhteys eläinlääkäriin niin saat neuvoa aikailematta toisin kun täältä. Enkä minäkään osaa enempää auttaa tähän asiaan mutts eläinlääkäri kyllä. Saattaahan kyseessä olla vaikka huono munaerä tms. mutta en uskalla spekuloida.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      592
      16196
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      46
      14354
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      365
      9178
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      44
      5005
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      10
      4397
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      148
      2801
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      108
      1718
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1309
    9. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1217
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1215
    Aihe