Adventistista puoliso - miksi ei?

avionparatiisi

Johtoryhmässä oleva teologiantohtori Timo Flink ei vihi ja siunaa adventtikirkon ulkopuolisia avioliittoja.
Onkohan Flinkin oma puoliso aktiivinen adventisti?
Jos Adventtikirkosta olisi löytynyt puoliso tämän palstan fiksulle ja viriilille aktiivi ex-adventistille joka on kunnon mies niin hänen ei olisi tarvinnut erota Adventtikirkosta.
Adventismi on siitä kummallinen ettei siitä pääse eroon vaikka eroaakin kirkon jäsenyydestä.

Adventistipuolison löytymättömyyden vuoksi on hyvä syytä erota kirkosta vaikka jäsenistä yli 75% on naisia? Turha myös maksaa tyhjästä(?) adventtikirkolle rahaa sillä säästyyhän ne omaan elämään.

Onko Adenttikirkosta vaikea löytää puolisoa ja miksi?

49

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä en Adventtikirkosta puolisoa itselleni löytänyt. Tosin eräässä vaiheessa muuan adventistinainen omaa tytärtään koetti ehdottaa minulle, että alkaisimme seurustelemaan (olin tuolloin 20 vuotias). Mutta ei siitä mitään tullut. Puolison sain sitten muuta kautta muualta paljon myöhemmin.

Muistan, kuinka jotkut nuoret adventistit purnasivat 1980-luvulla sitä, että Adventtikirkosta on niin kovin vaikea löytää puolisoa, ei löydy rakastettavia miehiä (noin eräs nuori nainen valitteli).

• Jotkutainakin

Jotkut pastorit ainakin vihkivät vaikkei toinen osapuoli adventisti olisikaan. Hölmöläisten hommaa kun ei osata säätää selvää toimintatapaa että vihkitäänkö vai ei. Huutoäänestyslauman hommaa.

• Adventtikirkon pitäisi ottaa jokin yhtenäinen käytäntö tähän vihkimisasiaan, etteivät ihmiset joudu mielivaltaisesti kohdelluiksi, jos oman seurakunnan pastori ei suostu vihkimään, kun taas joku pastori toisessa seurakunnassa vihkii.

• Halvat.häät
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

Adventtikirkon pitäisi ottaa jokin yhtenäinen käytäntö tähän vihkimisasiaan, etteivät ihmiset joudu mielivaltaisesti kohdelluiksi, jos oman seurakunnan pastori ei suostu vihkimään, kun taas joku pastori toisessa seurakunnassa vihkii.

Maistraatti hyvä vaihtoehto, eikä häät tule kalliiksi. Monelle adventistinuorelle järjestetään kalliit häät ja muutaman vuoden päästä pari asuu jo erillään ja suvut karttavat näkemästä toisaan.
        Hulluun adventistiakkaan kannattaa varautua, vaikka hulluus ei seurustelun aikana tulisikaan esiin. Kun se pastori on sanonut aammenen, niin pian sen jälkeen alkaa helvetti adventistipuolison rinnalla. Monet ovat tämänkin kokeneet ja eron jälkeen ovat pysyneet sinkkuina ja runkkuina lopun elämäänsä vahingosta viisastuen.

• No maistraatti on todellakin hyvä ja edullinen ratkaisu vihkimiseen. Voihan sitä sitten maistraatin jälkeen mennä, jos haluaa, pastorin luokse esirukousta ja siunausta pyytämään.

Tunnen ja tiedän adventistisia pariskuntia, joille on avioero tullut ja sitten on joko jääty sinkuiksi tai menty taas naimisiin - ja kenties petytty uudemman kerran.

• kunneskuolemaeroittaa

Kyllä tuo eroaminen on tuttua monessa muussakin seurakunnassa, eikä vain adventtiseurakunnassa, liekö sitten häijyn akan syytä taikka ukon kyllä ne miehetkin osaa olla hankalia. Minä kuitenkin en ole eron kannalla, se on niin joka risrin ottanut itselleen, hän ristinsä kantakoon loppuun asti.

• Olet ihan oikeassa, kyllä esim. luterilaiset pariskunnat eroavat ja uudelleen avioituvat yhtälailla ja paljon.

Minäkään en avioeroja hyväksy (paitsi aviorikoksen tähden) enkä eronneiden uudelleen avioitumisia, edellisen puolison vielä eläessä, vaan pidän kiinni Jeesuksen käskyistä ja opetuksista avioliittoon liittyen.

• TimoHirmuinen

Adventtikirkon pitäisi ottaa jokin yhtenäinen käytäntö tähän vihkimisasiaan, etteivät ihmiset joudu mielivaltaisesti kohdelluiksi, jos oman seurakunnan pastori ei suostu vihkimään, kun taas joku pastori toisessa seurakunnassa vihkii.

Muut pastorit käyttäytyvät normaalisti ja inhimillisesti, vain Timo Flink on se ainut mielivaltainen ja julma.

• Hyvä tietää. Onpas se Flink sitten aika änkyrä ja äärimmäinen menettelyssään.

• OnSiinäPastori

No maistraatti on todellakin hyvä ja edullinen ratkaisu vihkimiseen. Voihan sitä sitten maistraatin jälkeen mennä, jos haluaa, pastorin luokse esirukousta ja siunausta pyytämään.

Tunnen ja tiedän adventistisia pariskuntia, joille on avioero tullut ja sitten on joko jääty sinkuiksi tai menty taas naimisiin - ja kenties petytty uudemman kerran.

Joo, voi mennä Timo Flinkin luo pyytämään ersirukoustA ja siunausta... Näitä ei tipu kuin tapauksessa, että molemmat aviopuolisot ovat adventisteja. Muiden seurakuntien elävässä uskossa olevat kristityt eivät Timon silmissä ansaitse sen enempää esirukousta kuin siunaustakaan. Hänen mielestään adventisti ei saa mennä toisen seurakunnan kristityn kanssa naimisiin. Ei vihi, ei siunaa, vaan antaa potkun takapuoleen!

• OnSiinäPastori

Hyvä tietää. Onpas se Flink sitten aika änkyrä ja äärimmäinen menettelyssään.

Timo on Suomen pahin adventistiänkyrä. Ihan järkky tapaus!

• Voi sitä Flinkiä.
        No hyvä sentään, että ei ole useampia hänenlaisiaan, noin jyrkkiä ja suppeakatseisia pastoreita.

• pysykäätotuudessa

Onkohan tuo totta mitä te T Finkistä kirjoittelette, pitäisi ensin ottaa selvää asiasta ja sitten kirjoittaa jos on tarpeen.

• äläuskokaikkea

No ei oo. Ei vihi adventistia ei-adventistin kanssa liittoon, mutta väitteet esirukouksista on valhetta. Eikä se ole ainoa adventistipastori, joka ei vihi. On niitä muitakin.

• TimoHirmuinen
        pysykäätotuudessa kirjoitti:

Onkohan tuo totta mitä te T Finkistä kirjoittelette, pitäisi ensin ottaa selvää asiasta ja sitten kirjoittaa jos on tarpeen.

Kirjoitan vain sen perusteella, mitä Flink on tästä avioliittoteemasta itse tällä palstalla vastaillut. En huhupuheita. Miksi pitää "ottaa selvää" jos ko.pastori on itse tänne kirjoittanut, ettei vihi eikä edes siunaa avioliittoa,elleivät molemmat ole adventisteja?

• TimoHirmuinen kirjoitti:

Kirjoitan vain sen perusteella, mitä Flink on tästä avioliittoteemasta itse tällä palstalla vastaillut. En huhupuheita. Miksi pitää "ottaa selvää" jos ko.pastori on itse tänne kirjoittanut, ettei vihi eikä edes siunaa avioliittoa,elleivät molemmat ole adventisteja?

Sanat teologia ja tohtori ovat jo niin korneja samassa yhteydessämlausuttuina, että ei kannata kummeksua hörhön muita kummallisuuksia.

• mitäseteillekuuluu
        TimoHirmuinen kirjoitti:

Mitä se teille kuuluu? Jokainen vihkijä on oikeutettu päättämään itse kenet vihkii ja ketä ei.

• JeesukselleKelpaa
        mitäseteillekuuluu kirjoitti:

Mitä se teille kuuluu? Jokainen vihkijä on oikeutettu päättämään itse kenet vihkii ja ketä ei.

On toki, mutta tuo perustelu, siis AINUT syy, miksi ei suostu, on että "kun vain toinen on adventisti" ja toinen saattaa sitten olla vaikka kuinka uskollinen Jeesuksen seuraaja - mutta tämähän ei Timolle kelpaa eikä riitä. Täytyy olla adventtikirkon jäsen, muusta ei väliä.

Onneksi Jeesukselle kelpaa jokainen Häneen uskova, Herra ei laita ehdoksi adventtikirkkoon kuulumista.

• kunrakkauskatoaa
        OnSiinäPastori kirjoitti:

Joo, voi mennä Timo Flinkin luo pyytämään ersirukoustA ja siunausta... Näitä ei tipu kuin tapauksessa, että molemmat aviopuolisot ovat adventisteja. Muiden seurakuntien elävässä uskossa olevat kristityt eivät Timon silmissä ansaitse sen enempää esirukousta kuin siunaustakaan. Hänen mielestään adventisti ei saa mennä toisen seurakunnan kristityn kanssa naimisiin. Ei vihi, ei siunaa, vaan antaa potkun takapuoleen!

En tunne Timoa mutta kyllä minä uskon ettei Timo ole tuollainen kun mitä olette täällä palstalla kuvailleet hänen olevan, hän tietääkseni on entinen luterilainen kääntynyt myöhemmin adventistiksi, joten kyllä hän tuntee molempien kirkkojen opetuksen kuinka vihitään ja ketä vihitään.
        Minun henkilökohtainen uskoni on että molempien vihittävien osapuolten pitäisi kuulua samaan kirkkoon, jos ovat uskossa, koska siinä tulee hankaluuksia elämän varrella, siinä tarvitaan hyvin paljon ymmärtämistä ja venytystä puolin ja toisin ja jos ei anna periksi, koti ei ole enää sitä mitä se alussa rakkauden huumassa luuli olevan.

• noinhansesanoiperusteeks

No tuo on just se peruste miksi Flink sanoi vihkivänsä vain adventistin adventistin kanssa.

• Mielestäni sanat teologia ja narsismi kuuluvat erottamattomina yhteen ja varsinkin kun teologia sanan yhteyteen liitetään vielä sana tohtori.

• pyhpyhpyhpyh

Sinä oletkin kusipää.

• omituinensvrt

Adventtiairut osuit ihan keskelle naulan kantaan :D

• älyhoiäläjätätaas

No ei tietenkään vihi eikä siunaa, koska hänen oikeutensa rajoittuvat Adventtikirkkoon. Miksi hän luterilaisia keskenään vihkisi?

• Niinmutta

Tässä puhuttiinkin adventisti ja ei-adventisti vihkimisestä. Eikä muuten rajoitu oikeudet adventtikirkkoon. Voi vihkiä muitakin vaikka sitten evlut evlut. Ota selvää ennen kuin huutelet.

• älyhoiäläjätätaas

Suomen lain edessä voi, mutta Adventtikirkon omissa ohjeistuksissa ei voi. Miksi vihkisi ei-adventisteja, häh?

• älyhoinäköjäänjättäätaas
        älyhoiäläjätätaas kirjoitti:

Suomen lain edessä voi, mutta Adventtikirkon omissa ohjeistuksissa ei voi. Miksi vihkisi ei-adventisteja, häh?

No miksi sitten ei vihkisi adventisti esim. evlut? Minä tiedän ainakin yhden pastorin joka on vihkinyt adventistin toisen kristityn (ei adventistin) kanssa joten ei liene mikään kirkon ohjeistus.

• älyhoiäläjätätaas

Kyllä on. Suoraan seurakuntakäsikirjasta, jota Flink siteerasi.

• Josnäinon

Kyllä on. Suoraan seurakuntakäsikirjasta, jota Flink siteerasi.

Jos näin on niin ihmettelen miksi tämä kyseinen pastori sitten vihki tämän parin. Toisaalta adventtikirkossa nyt ilmeisesti muutenkin toimii jokainen miten haluaa ja jokaisella paikallisseurakunnalla on oma tapansa ja tyylinsä.

• EnnenkuinHuutelet

Nimimerkille älyhoiäläjätätaas! Nimimerkkisi suo sinulle peiliin katsomisen paikan: ei täällä kukaan puhu sellaista, että Timo Flinkin pitäisi " vihkiä luterilaisia keskenään". Kyse on tapauksesta, että TOINEN avioliittoon aikova/ avioliiton solminut ja siunausta pyytävä on ADVENTISTI ja toinen vaikkapa muuhun vapaaseen suuntaan kuuluva. Ennen kuin huutelet älynpuutteesta muille, opettele lukemaan!

• älyhoiäläjätätaas

Opettele itse. Aloittaja kirjoitti "siunaa adventtikirkon ulkopuolisia avioliittoja." Tuon voi lukea evlut evlut.

Ja miksi pitäisi vihkiä adventisti ja ei-adventisti?

• SiksiVihkimys

Opettele itse. Aloittaja kirjoitti "siunaa adventtikirkon ulkopuolisia avioliittoja." Tuon voi lukea evlut evlut.

Ja miksi pitäisi vihkiä adventisti ja ei-adventisti?

"Ja miksi pitäisi vihkiä adventisti ja ei-adventisti?" Löytyisköhän vastaus tähän sinulle näköjään ylivoimaiseen vaikeaan ongelmaan vaikka tästä: Kaksi uskovaa, mies ja nainen, ovat rakastuneet toisiinsa, rukoilleet yhdessä ja erikseen Jumalalta johdatusta elämälleen ja haluavat nyt laillistaa suhteensa Jumalan ja ihmisten edessä, aloittaa avioelämän, perustaa perheen ja pysyä yhdessä, kunnes kuolema heidät erottaa. Avoliitossa eivät halua elää, siis haluavat tulla vihityiksi avioliittoon. JA TÄTÄ VARTEN PYYTÄVÄT PASTORIA VIHKIMÄÄN - mikä tässä on niin hämmästyttävää, torjuttavaa ja pahaa?

• älyhoiäläjätätaas

Toistan, miksi pitäisi vihkiä adventisti ei-adventistin kanssa, kun on eri usko?

• Hep-

Kuule, pastorin mahdollisuus puuttua toisen vihkimiseen on kuitenkin vain oman omantunsa evankeliumin viranhoidon vuoksi kieltäytyä sellaisista vihkimisistä jotka pastorin oma omatunto katsoo ettei halua virkansa puolesta vihkiä.
      Raamattu suosittaa Jumalan tahtona kyllä pidättymistä ns. seka-avioliitoista -avioitumista jumalattoman kanssa. Tämä on ymmärrettävää kun ajattelee että ajattelisi olevansa pyhittynyt uskon elämälle.
      - EI aikuisia ihmisiä voi kieltää menemästä naimisiin. Minusta pastorin omantunnon ratkaisua pitää asiassa kunnioittaa hurskaana Jumalan palvelijana, ja vihkiä itsensä toisella pastorilla ja jos ei tärppää että joku suostuisi vihkimään niin sitten vihkiä itsensä maistraatissa tuomarilla taikka ulkomaanmatkalla.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• AsianYdin

Jari, tässä keskustellaan kahden USKOVAN ihmisen avioliittoaikeista. Toinen adventisti, toinen kuuluu muuhun seurakuntaan. Mutta elävässä uskossa molemmat.

• AsianYdin kirjoitti:

Jari, tässä keskustellaan kahden USKOVAN ihmisen avioliittoaikeista. Toinen adventisti, toinen kuuluu muuhun seurakuntaan. Mutta elävässä uskossa molemmat.

Minulla oli kirjoitusvirhe, tarkoitan tietenkin omantuntonsa vuoksi kieltäytyä, ei; "omantunsa." Tuosta jokainen ymmärtää että kirjoitusvirhe mutta voi vääntää sanaa muuksi mitä tarkoitin.

Mutta jaa, että kaksi uskovaista, mutta eri seurakuntaa. Tämäpä jännä kuvio.
        Mutta saattaa olla että ei mikään Jumalan idea ollenkaan avioliitto kuitenkaan?
        On ehkä ihan jonkun hupailua palstalla leikkiä asialla?
        - Mutta jaa että jos niin olisi tapahtunut että ovat pyytäneet vihkimään ja ei onnistunutkaan?

Kyllä pastoriparka on jotakin ajatellut asiassa jos on totuus että on kyselty vihkimään ja on kieltäytynyt.
        Tämä kysymys on osoitettu nimeltä mainitulle jollakin tavalla ainakin epäsuorasti.
        Minä olen täällä vain keskustelija. Kukaan ei anna kirkon lausuntojakaan täällä tosin kuitenkaan. Kirkon lausunnot annetaan kirkosta eikä pastorit keskustele täällä parin vihkimisestä ristin sielunkaan kanssa.

On niin tapaus- yksilökohtainen asia siis pariskunnan asia etten minä ota suotaa kantaa koska tapausta ei voi ilman tapausta arvioidakaan.
        Minä en olen vain keskustelija ja Raamatun harrastaja joka mielellään rupattelee täällä foorumilla. Siksihän foorumi on olemassa, mm.
        Kyllä riskit on olemassa monenlaista käytännön uskonelämän vieton valintaa voi tulla paljon joissa sitten on vaara että elämä menee jatkuvaksi oikeaoppisuuden taisteluksi päivittäinen elämä aviossa jatkuvaa kysymysmerkkiä ja ihmetystä sillä pariskuntia ei ole suunniteltu elämään kahdessa seurakunnassa.
        Minä neuvoisin ratkaisemaan saman seurakunnan puolelle uskossa jäsenkirjat.
        Adventtikirkon oppi on tukevasti -teologia tukevasti Kristus kalliolla eikä siitä hievahdakaan maailman synnin puolelle. Omaa mieltä saa olla kaikesta mutta ei esittää toisille oman näkemyksensä vaatimuksia vaatimuksia. Mielipiteensä voi kertoa, uskossa ja tiedossa edetä ajan kanssa.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• älyhoiäläjätätaas
        AsianYdin kirjoitti:

Miksi pitäisi vihkiä adventisti ei-adventistin kanssa, kun niillä on eri usko?

• eikösnäinole

Ei tietystikään pitäisi vihkiä, mutta kun rakkaus on sokea se ei tunne sääntöjä, vasta sitten kun eletään yhdessä niin sitten aletaan ymmärtää asiat paremmin ja tulee erimielisyyksiä.

• eikösnäinole kirjoitti:

Ei tietystikään pitäisi vihkiä, mutta kun rakkaus on sokea se ei tunne sääntöjä, vasta sitten kun eletään yhdessä niin sitten aletaan ymmärtää asiat paremmin ja tulee erimielisyyksiä.

Hep-

Jossakin määrin tietenkin kokeneet pastorit osaavat ennalta tietää mahdollisia riskejä ja vaaroja. Niistä pitäisi voida keskustella loukkaantumatta.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• noinhanseperusteli
        eikösnäinole kirjoitti:

Aivan. Siksi Flink ei vihi.

• TimoHirmuinen
        noinhanseperusteli kirjoitti:

Aivan. Siksi Flink ei vihi.

Siis Flink määrää, kuka saa ketä rakastaa, kenen avioliitto tulee onnistumaan ja kenen ei.... Luuleeko hän suuruudenhulluudessaan olevansa Jumalaa suurempi? Tässä kuvaillaan Jumalan ihmisille, aviopuolisoille, lahjoittama keskinäinen rakkaus EREHDYKSEKSI ja VIRHEEKSI, jonka vain Flink saa estettyä!

• AdvEiKristinuskoa

Niin, adventismi kun ei ole raamatullista kristinuskoa, vaan ihmisoppien kyhäelmää. Adventismin tärkeimmät tukipilarit ovat Raamatun ulkopuolelta.

• AdvEiKristinuskoa kirjoitti:

Niin, adventismi kun ei ole raamatullista kristinuskoa, vaan ihmisoppien kyhäelmää. Adventismin tärkeimmät tukipilarit ovat Raamatun ulkopuolelta.

Hei!

En usko että mikään yksittäinen tapaus kuuluu tänne kristisoitavaksi.
        Tapaukset kaikki ovat aina yksilöllisiä.
        Mutta itsekin keskustelin vain yleisesti asiasta -en persooniin liittyviä asioita.
        En sellaisista edes tiedä eikä kuulu minulle.

Pitää pystyä selvittämään ristiriidat keskustelemalla asianomaiset keskenään aina. Tänne ei kenenkään yksityisasioita tai henkilöasioita foorumeille.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• AdvEiKristinuskoa kirjoitti:

hep-

Kysymykset ns. seka-avioliitoista ovat Raamatullisia totuuksia.

Seka-avioliitolla tarkoitetaan avioitumista, jossa Jumalalle uskollinen uskova pariutuu ei- uskovan kanssa. Raamattu varoittaa tällaisesta avioliitosta hyvin vakavasti. (5 Moos 7:1-4, 2 Kor 6:14-16)

Jumala kielsi kansaltaan seka-avioliitot, koska vieraiden heimojen puolisot houkuttelivat epäjumalan palvontaan. (5 Moos 7:1-4) 1 Moos 6:2-6 Jumalaa palvelevat (Seetin jälkeläiset) ottivat puolisoikseen "ihmisten tyttäriä" (uskomattomia Kainin jälkeläisiä) Kuningas Salomo on surullinen esimerkki. Hän oli maailman viisain mies ja Herran oma, mutta naiset langettivat hänet. Hän otti itselleen 1 000 vaimoa ja lankesi epäjumalanpalvelukseen. (1 Kun 11:1-13)

2 Kor 6:14-16 varoittavat ja kieltävät avioitumasta epäuskoisen kanssa. Monet vaikeudet seuraavat, kun sydämet eivät syki samassa tahdissa. Sydämen tulee sykkiä ensin Jumalalle ja Kristukselle, ennenkuin se on valmis sykkimään rakkautta puolisolle rakkauden varsinaisessa merkityksessä. Avioliitto onnistuu yleensä paremmin, jos puolisoilla on rakkauden lisäksi arvostus toisiinsa, ja ainakin sopivasti yhteisiäkin harrastuksia, arvoista puhumattakaan. Monet ovat joutuneet katumaan katkerasti liittoaan nuoruuden ihastuksensa kanssa kun ovat solmineet seka-avioliiton. Asiassa tulee käyttää tunteiden sijasta järkeä, ja selvittää itselleen kumpi on tärkeämpi, Herra ja pelastus, vai ihastukseni?

Vaikeuksia tulee aina ennen pitkää mm. ajan ja rahan käytössä, lasten kasvatuksessa ja ystäväpiirin valinassa. Kun toinen elää maailman arvoissa, ja toinen suuntaa katseensa taivaallisiin, ovat askeleet kovin eri suuntiin vievät. Kun esim. toinen haluaa uhrata aikaansa Herran työhön, ja toinen teatterihuveihin, tai kun toinen haluaa käyttää varojaan Herran työssä, niin toinen haluaa komean auton? Kun toinen varjelee lapsiaan maailman saastutukselta, niin toinen vie lapset maallisiin huvituksiin maistelemaan maailman himoja.

Onnellinen hän joka voi saattaa rakkautensa kohteen ("sen oikean, jolle sydän sykkii") Herran armon piiriin, ja opettaa hänelle ensin Raamatusta elämän tien, ja solmia rakastamansa ihmisen kanssa myös avioliiton. Kirkkokulissit eivät kuitenkaan riitä ehdoiksi. Tarvitaan sydämen muutos, eli uudestisyntyminen. Lihan mieli ei voi yhtyä mieleen joka on Kristuksessa. Vanha elämä haudataan kaikkine synteineen, ja uusi puhdas elämä alkaa Kristuksessa. Puolison hankinta ei voi olla uskoontulon ensimmäinen vaikutin, vaan Jeesus Kristus. Armo, syntien katumus ja todellinen kääntymys. Todellinen Jumalan lapsi ei voi kokea rakkauden kaikkia syvyyksiä kuin toisen todellisen Jumalan lapsen kanssa. Muu yhtälö on mahdoton kun halutaan maksimoida puolisoiden keskinäistä rakkautta toisiinsa. Kun puolisot rakastavat ensin Herraa, on liitolla suurempi siunaus. Rakkaus ja avioliitto ovat kokonaan Jumalan keksintöä, ja Jumalan Henki mahdollistaa rakkauden. Siksi molempien aito usko on A ja O liiton onnelle.

Maailman arvojen ja mm."viihdeteollisuuden" huonon vaikutuksen vuoksi ihmiset luulevat usein, että rakkaus on ihastusta ja himoa. Lähimmäisrakkauskin on outo käsite monille. Moni menee harhaan, ja maailmaan on kirjoitettu paljon onnettomuutta, epätoivoa, tuskaa ja surua tämän vuoksi. Usko ja periaatteet joutuvat liian suureen vaaraan solmittaessa seka-avioliittoja. Puolisoilla on aina taipumus vetää toisiaan omaan suuntansa. Riitojen kasvupohja on valmiiksi petattu tällaisessa suhteessa. Monet näyttävät onnistuvan sekaliitossaan, mutta monta surullista kertomusta voidaan kertoa. Avioliiton onnellisuuden taso kuitenkin riippuu aina myös puolisoiden sopusuhtaisuudesta.

Toisinaan epäuskoinen puoliso tahtoo erota uskovasta puolisostaan. Raamattu antaa ohjeen ettei uskovaa sido tässä tilanteessa aviolupaus. (1 Kor 7:15) Jumala vihaa eroa, ja eroon ei pidä tietenkään pyrkiä. (Mal 2:11-16) Tavallisesti uskova puoliso tekee kaikkensa saattaakseen puolisonsa Herran poluille. Kun toinen puolisosta on uskova, on perhe pyhitetty lasten tähden. (1 Kor 7:14) Uskomaton puoliso ja lapset vastaavat itse Herran edessä elämänsä ratkaisuista, sitten kun Herra odottaa heiltä omia ratkaisuja.

Jumalan kansan suurimpia vaaroja ovat seka-avioliitot, sekä maailmallinen seura, johon vanhemmat päästävät lapsensa. (Jaak 1:27) Rakastavat vanhemmat tekevät kaikkensa estääkseen lapsiaan menemästä maailman ruuaksi. Murrosiässä lapset pyytävät ja tahtovat, mutta eivät ymmärrä vielä itse parastaan. Vanhempien on käytettävä kovaakin kuria, mutta siten että lapsi ymmärtää sen olevan hänen parhaakseen, eli rakkaudessa. Vihassa ei saa koskaan kurittaa. Taipumuksien, päämäärien ja mieltymyksien on aina kuljettava samaan suuntaan. Muuten on edessä riitaa ja masennusta, rakkaudesta, sekä periaatteista luopumista. Edessä on väistämättä Jumalan tahdon polkeminen ja Jumalan mielisuosion menetys.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• JarinPuurotJaVelllit
        jarinhotelli kirjoitti:

hep-

Kysymykset ns. seka-avioliitoista ovat Raamatullisia totuuksia.

Seka-avioliitolla tarkoitetaan avioitumista, jossa Jumalalle uskollinen uskova pariutuu ei- uskovan kanssa. Raamattu varoittaa tällaisesta avioliitosta hyvin vakavasti. (5 Moos 7:1-4, 2 Kor 6:14-16)

Jumala kielsi kansaltaan seka-avioliitot, koska vieraiden heimojen puolisot houkuttelivat epäjumalan palvontaan. (5 Moos 7:1-4) 1 Moos 6:2-6 Jumalaa palvelevat (Seetin jälkeläiset) ottivat puolisoikseen "ihmisten tyttäriä" (uskomattomia Kainin jälkeläisiä) Kuningas Salomo on surullinen esimerkki. Hän oli maailman viisain mies ja Herran oma, mutta naiset langettivat hänet. Hän otti itselleen 1 000 vaimoa ja lankesi epäjumalanpalvelukseen. (1 Kun 11:1-13)

2 Kor 6:14-16 varoittavat ja kieltävät avioitumasta epäuskoisen kanssa. Monet vaikeudet seuraavat, kun sydämet eivät syki samassa tahdissa. Sydämen tulee sykkiä ensin Jumalalle ja Kristukselle, ennenkuin se on valmis sykkimään rakkautta puolisolle rakkauden varsinaisessa merkityksessä. Avioliitto onnistuu yleensä paremmin, jos puolisoilla on rakkauden lisäksi arvostus toisiinsa, ja ainakin sopivasti yhteisiäkin harrastuksia, arvoista puhumattakaan. Monet ovat joutuneet katumaan katkerasti liittoaan nuoruuden ihastuksensa kanssa kun ovat solmineet seka-avioliiton. Asiassa tulee käyttää tunteiden sijasta järkeä, ja selvittää itselleen kumpi on tärkeämpi, Herra ja pelastus, vai ihastukseni?

Vaikeuksia tulee aina ennen pitkää mm. ajan ja rahan käytössä, lasten kasvatuksessa ja ystäväpiirin valinassa. Kun toinen elää maailman arvoissa, ja toinen suuntaa katseensa taivaallisiin, ovat askeleet kovin eri suuntiin vievät. Kun esim. toinen haluaa uhrata aikaansa Herran työhön, ja toinen teatterihuveihin, tai kun toinen haluaa käyttää varojaan Herran työssä, niin toinen haluaa komean auton? Kun toinen varjelee lapsiaan maailman saastutukselta, niin toinen vie lapset maallisiin huvituksiin maistelemaan maailman himoja.

Onnellinen hän joka voi saattaa rakkautensa kohteen ("sen oikean, jolle sydän sykkii") Herran armon piiriin, ja opettaa hänelle ensin Raamatusta elämän tien, ja solmia rakastamansa ihmisen kanssa myös avioliiton. Kirkkokulissit eivät kuitenkaan riitä ehdoiksi. Tarvitaan sydämen muutos, eli uudestisyntyminen. Lihan mieli ei voi yhtyä mieleen joka on Kristuksessa. Vanha elämä haudataan kaikkine synteineen, ja uusi puhdas elämä alkaa Kristuksessa. Puolison hankinta ei voi olla uskoontulon ensimmäinen vaikutin, vaan Jeesus Kristus. Armo, syntien katumus ja todellinen kääntymys. Todellinen Jumalan lapsi ei voi kokea rakkauden kaikkia syvyyksiä kuin toisen todellisen Jumalan lapsen kanssa. Muu yhtälö on mahdoton kun halutaan maksimoida puolisoiden keskinäistä rakkautta toisiinsa. Kun puolisot rakastavat ensin Herraa, on liitolla suurempi siunaus. Rakkaus ja avioliitto ovat kokonaan Jumalan keksintöä, ja Jumalan Henki mahdollistaa rakkauden. Siksi molempien aito usko on A ja O liiton onnelle.

Maailman arvojen ja mm."viihdeteollisuuden" huonon vaikutuksen vuoksi ihmiset luulevat usein, että rakkaus on ihastusta ja himoa. Lähimmäisrakkauskin on outo käsite monille. Moni menee harhaan, ja maailmaan on kirjoitettu paljon onnettomuutta, epätoivoa, tuskaa ja surua tämän vuoksi. Usko ja periaatteet joutuvat liian suureen vaaraan solmittaessa seka-avioliittoja. Puolisoilla on aina taipumus vetää toisiaan omaan suuntansa. Riitojen kasvupohja on valmiiksi petattu tällaisessa suhteessa. Monet näyttävät onnistuvan sekaliitossaan, mutta monta surullista kertomusta voidaan kertoa. Avioliiton onnellisuuden taso kuitenkin riippuu aina myös puolisoiden sopusuhtaisuudesta.

Toisinaan epäuskoinen puoliso tahtoo erota uskovasta puolisostaan. Raamattu antaa ohjeen ettei uskovaa sido tässä tilanteessa aviolupaus. (1 Kor 7:15) Jumala vihaa eroa, ja eroon ei pidä tietenkään pyrkiä. (Mal 2:11-16) Tavallisesti uskova puoliso tekee kaikkensa saattaakseen puolisonsa Herran poluille. Kun toinen puolisosta on uskova, on perhe pyhitetty lasten tähden. (1 Kor 7:14) Uskomaton puoliso ja lapset vastaavat itse Herran edessä elämänsä ratkaisuista, sitten kun Herra odottaa heiltä omia ratkaisuja.

Jumalan kansan suurimpia vaaroja ovat seka-avioliitot, sekä maailmallinen seura, johon vanhemmat päästävät lapsensa. (Jaak 1:27) Rakastavat vanhemmat tekevät kaikkensa estääkseen lapsiaan menemästä maailman ruuaksi. Murrosiässä lapset pyytävät ja tahtovat, mutta eivät ymmärrä vielä itse parastaan. Vanhempien on käytettävä kovaakin kuria, mutta siten että lapsi ymmärtää sen olevan hänen parhaakseen, eli rakkaudessa. Vihassa ei saa koskaan kurittaa. Taipumuksien, päämäärien ja mieltymyksien on aina kuljettava samaan suuntaan. Muuten on edessä riitaa ja masennusta, rakkaudesta, sekä periaatteista luopumista. Edessä on väistämättä Jumalan tahdon polkeminen ja Jumalan mielisuosion menetys.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

Jari, eikö sinulle vieläkään mennyt perille, että keskustelun teema tässä on kahden uudestisyntyneen kristityn avioliitto, joissa toinen puolisoista on adventisti ja toinen johonkin muuhun vaikkapa vapaaseen suuntaan kuuluva.

Kirjoitat pitkät sepustukset uskovan ja ei-uskovan avioliitosta, josta Raamattu syystäkin varoittaa. Yritä nyt hyvä mies tajuta, mistä tässä keskustellaan äläkä kirjoita asian vierestä; ei siitä ole mitään hyötyä.
        Vai oletko sitä mieltä, että vain adventistit ovat "uskovia" ja kaikki muut "ei-uskovia"?

• JarinPuurotJaVelllit kirjoitti:

Jari, eikö sinulle vieläkään mennyt perille, että keskustelun teema tässä on kahden uudestisyntyneen kristityn avioliitto, joissa toinen puolisoista on adventisti ja toinen johonkin muuhun vaikkapa vapaaseen suuntaan kuuluva.

Kirjoitat pitkät sepustukset uskovan ja ei-uskovan avioliitosta, josta Raamattu syystäkin varoittaa. Yritä nyt hyvä mies tajuta, mistä tässä keskustellaan äläkä kirjoita asian vierestä; ei siitä ole mitään hyötyä.
        Vai oletko sitä mieltä, että vain adventistit ovat "uskovia" ja kaikki muut "ei-uskovia"?

Hei!

Olen tajunnut kyllä, -Jokainen vastaa omasta tietomäärästään. Riskit että aviosta tulee ajan kanssa oikeaoppisuuden jokapäiväinen taisteluareena on suuri.
        Kumpaan seurakuntaan lapset? Ristiriitojen mahdollisuus on suuri paljossa.

Yksilöt ovat yksilöitä ja tapauskohtaisia. Minulla ei tästä harmaata hajua ja asia ei minulle kuulu, en vihki ihmisiä. Keskustelen umpia ja lampia ilman persoonallisia tekijöitä.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• Hep-

Seurakunnasta voi olla erossa monista syistä. Tilapäinen ero on toisinaan joillakin totta. San 24:16, Dan 12:10.
      Jotkut jäävät lopullisesti maailman teille, taikka viettävät uskonelämää jollakin toisella tavalla, Joh 10:16. On inhmillisiä ja maantieteellisiä syitä olla jossakin.

Pastorikunta eikä mikään muukaan virkamiestaho ei voi päättää itsenäisesti ihmisten yksityisasioita. Kaikenlaisessa ihmisten toiminnassa on aina vuorovaikutuksen asiat ensimmäisinä oltava. Kyllä ihmisten henkilökohtaisissa ja -ryhmään liittyvissä asoissa ollaan aina subjektin kanssa vuorovaikutuksessa ja neuvottelussa ja sopimuksissa.
      Ei sellaista virkamiesasemaa missään ole missä voisi subjektin sivuuttaa subjektia koskevassa päätöksenteossa kun subjektin henkilökohtaisista asioista on kyse.
      On niinkin että jokaisen jokainen asia ei kuulu joka paikassa jokaiselle. Integriteettisuojaakin on olemassa aina.

Että jokaiselle joka paikassa ei löydy mieluisaa puolisoa ei ole mikään tavaton asia.
      Ihmisten arvostukset ovat niin moninaiset ja tarpeet moninaiset. Ei ole yhtä helppoa enää kuin valssi kyläseuran lavalla 1940 luvun lopulla tai körttiseuroissa.

Yksikin entinen ryyppykaverini heitti kaverinsa kanssa tanssien päälle kahdesta likasta markalla kruunaa ja klaavaa kumpi ottaa kumman puolisoksi pienissä kaljoissa ja Koskekorva viinan houruissa. Niin sitä sitten mentiin naimisiin ja rakennettiin talot ja tehtiin lapset.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• kerettiläinen---

/// Yksikin entinen ryyppykaverini heitti kaverinsa kanssa tanssien päälle kahdesta likasta markalla kruunaa ja klaavaa kumpi ottaa kumman puolisoksi pienissä kaljoissa ja Koskekorva viinan houruissa. Niin sitä sitten mentiin naimisiin ja rakennettiin talot ja tehtiin lapset.///

No miten kävi...vieläkö ovat naimisissa vai onko ero jo tullut? Vai ovatko myös nämä entiset ryyppykaverisi jo päätyneet mullan alle?

• kerettiläinen--- kirjoitti:

/// Yksikin entinen ryyppykaverini heitti kaverinsa kanssa tanssien päälle kahdesta likasta markalla kruunaa ja klaavaa kumpi ottaa kumman puolisoksi pienissä kaljoissa ja Koskekorva viinan houruissa. Niin sitä sitten mentiin naimisiin ja rakennettiin talot ja tehtiin lapset.///

No miten kävi...vieläkö ovat naimisissa vai onko ero jo tullut? Vai ovatko myös nämä entiset ryyppykaverisi jo päätyneet mullan alle?

Hei!

Kuule, Tämä ryyppykaveri oli minun isänikin ryyppykaveri nuorilla päivillään, ja tuota ikäluokkaa on mullan alla.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5467
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3653
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3235
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      451
      2544
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1600
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      88
      1335
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1309
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1253
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      147
      1180
    Aihe