-99 oct 1.9 tdi glx
Olen tekemässä itse huoltoa ko autoon ja olisi pari kysymystä.
Sijaitseeko raitisilmasuodatin tuulilasin ja rintapellin välissä? Jos niin miten lähtee irti tämä muovi, josta tuulilasinpyyhkijät tulevat läpi?
Toinen kysymys on hiukan vaikeampi kuvata. Missä sijaitsee vaihdelaatikkoöljyn poisto ja tarkastus tulpat? Vaihdelaatikon etuosassa oli suuri (n 17mm) kuusiokoloinen pultti. Se oli laatikon pohjasta n 7 cm ylempänä. Kuitenkin selvästi alempana, kuin vetoakseli.
Toinen samanlainen kuusiokolopultti oli vaihelaatikon takaosassa pohjassa. Onko tämä poistokanava?
Kiitoksia vinkeistä.
Raitisilmasuod
7
1955
Vastaukset
Kyllä se sielä on.Muovi irtoaa kun nostat etuosan "tiivistekumin"pois ja irroitat muoviset ristipääruuvit.Voipi olla että suotimen saa vaihdettua pelkästään etuosaa raottamalla.
- huoltoon
jos et ite osaa vaihtaa laatikkoöljyjä ja et saa sitä muovia irti niin eikö kannattaisi viedä auto huoltoon??
- opiksi!
Älytön kommentti! Miten voi oppia autostansa huolta pitämään ja sen rakenteita tuntemaan, muuten kuin oikeasti harjoittelemalla?
Ei ole mitenkään sanottu, että huollossa kaikki nuo hommat varmasti tulee tehdyksi. Perusasiat taas opettelun jälkeen pystyy miltei jokainen tekemään, eikä suinkaan luonnostaan vaan esimerkiksi juuri täältä kyselemällä. Käytännöllisesti katsoen kaikki normaalit huoltotoimet pystyy ihan helposti tekemään itse, listan töistä saa jokaisen huollon yhteydessä. Listassa on vuosihuollon, 30 tkm, 60tkm ja 90 tkm työt yksilöity.
Tee-se-itse -hallin käyttö toki maksaa jos ei muuta huoltotilaa löydy, mutta kyllä siinä silti omilleen pääsee. Tosiasiassa 90 tkm huollossa tehtävät jakohihnan ja -kiristimen vaihto sekä mahdolliset stefojen ja vesipumpun vaihdot samalla ovat niitä harvoja toimia, joita ei viitsi omin nokkineen alkaa tehdä. Muut tekee aivan muutamilla perustyökaluilla sujuvasti sen ensimmäisen kerran jälkeen.
Suurin ongelma on tietenkin korjausoppaan puute, löytyy vaan saksalainen opas sekä Golf IV / Bora -opas suuomeksi. Viimemainitullakin pärjää suht. pitkälle. - seat kulu
opiksi! kirjoitti:
Älytön kommentti! Miten voi oppia autostansa huolta pitämään ja sen rakenteita tuntemaan, muuten kuin oikeasti harjoittelemalla?
Ei ole mitenkään sanottu, että huollossa kaikki nuo hommat varmasti tulee tehdyksi. Perusasiat taas opettelun jälkeen pystyy miltei jokainen tekemään, eikä suinkaan luonnostaan vaan esimerkiksi juuri täältä kyselemällä. Käytännöllisesti katsoen kaikki normaalit huoltotoimet pystyy ihan helposti tekemään itse, listan töistä saa jokaisen huollon yhteydessä. Listassa on vuosihuollon, 30 tkm, 60tkm ja 90 tkm työt yksilöity.
Tee-se-itse -hallin käyttö toki maksaa jos ei muuta huoltotilaa löydy, mutta kyllä siinä silti omilleen pääsee. Tosiasiassa 90 tkm huollossa tehtävät jakohihnan ja -kiristimen vaihto sekä mahdolliset stefojen ja vesipumpun vaihdot samalla ovat niitä harvoja toimia, joita ei viitsi omin nokkineen alkaa tehdä. Muut tekee aivan muutamilla perustyökaluilla sujuvasti sen ensimmäisen kerran jälkeen.
Suurin ongelma on tietenkin korjausoppaan puute, löytyy vaan saksalainen opas sekä Golf IV / Bora -opas suuomeksi. Viimemainitullakin pärjää suht. pitkälle.ainakin seatin merkkihuollossa aikanaan oli osa töistä jätetty tekemättä.siinä meni luottamus merkkihuoltoihin.ja tuntitaksat muilla liki puolet edullisempia.
- opiksi!
Raitisilmasuodatin sijaitsee oikean tuulilasipyyhkimen alla. Moottoritilan takana olevaa tiivistettä pitää raottaa aina keskikokhtaan saakka tai kokonaan irroittaa se, ja irroittaa oikeanpuoleinen vedenjohtokouru, niin raitisilmasuodatin kehyksineen paljastuu.
Vaihteiston öljyntarkistustulppa tosiaan on kuusiokoloinen pultti vaihdelootan sivussa, hieman "keskiakselilta" alaspäin. 17mm avain on juurikin ok. Öljyä ei ole tarkoitettu normaalisti vaihdettavaksi.- huoltaja
Kiitoksia neuvoista.
Korjausoppaista ei juuri apuja ole, moottorityyppejä on monia ja VW passat, Golf, Jetta/Bora kirjoissa on erilaisia vaihtoehtoja ja yksikään ei ole samanlainen kuin omassani. Vaihdeöljyn vaihto tyssäsi siihen että minulla ei ollut näin isoja 6kulma-avaimia. Nyt on.
Ja tästä muovista, ennemmin kysyn neuvoa kuin rikon osia. Irrotin reunimmaisen aukon muovista ja siinä ei ollut mitään ruuvia. Täytyy tutkia, eiköhän homma hoidu.
Ja mitä ajattelen huolloista yleensä: Tämä 60tkm huolto olisi maksanut liikkeessä 350e. Osat ja öljyt maksoivat n 100e. Ja nyt tiedän varmasti että mitä autoon on tehty. On aika vmäistä saada selville että liike on laskuttanut ja jättänyt jotakin tekemättä. Omalle kohdalle näin on käynyt.
- -Dontom
Ainakin minulla vm. 00 1,6 octaviassa ei tämä tuulilasin alapuoleinen muovi ole kiinni kuin painamalla, joten lähtee irti kohtuullista voimaa ja nylkytystä käyttämällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1216030- 292120
- 1771952
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661114Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101113Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24997- 73987
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24902Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42897Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12765