Raitisilmasuod

huoltaja

-99 oct 1.9 tdi glx
Olen tekemässä itse huoltoa ko autoon ja olisi pari kysymystä.

Sijaitseeko raitisilmasuodatin tuulilasin ja rintapellin välissä? Jos niin miten lähtee irti tämä muovi, josta tuulilasinpyyhkijät tulevat läpi?

Toinen kysymys on hiukan vaikeampi kuvata. Missä sijaitsee vaihdelaatikkoöljyn poisto ja tarkastus tulpat? Vaihdelaatikon etuosassa oli suuri (n 17mm) kuusiokoloinen pultti. Se oli laatikon pohjasta n 7 cm ylempänä. Kuitenkin selvästi alempana, kuin vetoakseli.

Toinen samanlainen kuusiokolopultti oli vaihelaatikon takaosassa pohjassa. Onko tämä poistokanava?

Kiitoksia vinkeistä.

7

1982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha-erkki

      Kyllä se sielä on.Muovi irtoaa kun nostat etuosan "tiivistekumin"pois ja irroitat muoviset ristipääruuvit.Voipi olla että suotimen saa vaihdettua pelkästään etuosaa raottamalla.

    • huoltoon

      jos et ite osaa vaihtaa laatikkoöljyjä ja et saa sitä muovia irti niin eikö kannattaisi viedä auto huoltoon??

      • opiksi!

        Älytön kommentti! Miten voi oppia autostansa huolta pitämään ja sen rakenteita tuntemaan, muuten kuin oikeasti harjoittelemalla?
        Ei ole mitenkään sanottu, että huollossa kaikki nuo hommat varmasti tulee tehdyksi. Perusasiat taas opettelun jälkeen pystyy miltei jokainen tekemään, eikä suinkaan luonnostaan vaan esimerkiksi juuri täältä kyselemällä. Käytännöllisesti katsoen kaikki normaalit huoltotoimet pystyy ihan helposti tekemään itse, listan töistä saa jokaisen huollon yhteydessä. Listassa on vuosihuollon, 30 tkm, 60tkm ja 90 tkm työt yksilöity.
        Tee-se-itse -hallin käyttö toki maksaa jos ei muuta huoltotilaa löydy, mutta kyllä siinä silti omilleen pääsee. Tosiasiassa 90 tkm huollossa tehtävät jakohihnan ja -kiristimen vaihto sekä mahdolliset stefojen ja vesipumpun vaihdot samalla ovat niitä harvoja toimia, joita ei viitsi omin nokkineen alkaa tehdä. Muut tekee aivan muutamilla perustyökaluilla sujuvasti sen ensimmäisen kerran jälkeen.

        Suurin ongelma on tietenkin korjausoppaan puute, löytyy vaan saksalainen opas sekä Golf IV / Bora -opas suuomeksi. Viimemainitullakin pärjää suht. pitkälle.


      • seat kulu
        opiksi! kirjoitti:

        Älytön kommentti! Miten voi oppia autostansa huolta pitämään ja sen rakenteita tuntemaan, muuten kuin oikeasti harjoittelemalla?
        Ei ole mitenkään sanottu, että huollossa kaikki nuo hommat varmasti tulee tehdyksi. Perusasiat taas opettelun jälkeen pystyy miltei jokainen tekemään, eikä suinkaan luonnostaan vaan esimerkiksi juuri täältä kyselemällä. Käytännöllisesti katsoen kaikki normaalit huoltotoimet pystyy ihan helposti tekemään itse, listan töistä saa jokaisen huollon yhteydessä. Listassa on vuosihuollon, 30 tkm, 60tkm ja 90 tkm työt yksilöity.
        Tee-se-itse -hallin käyttö toki maksaa jos ei muuta huoltotilaa löydy, mutta kyllä siinä silti omilleen pääsee. Tosiasiassa 90 tkm huollossa tehtävät jakohihnan ja -kiristimen vaihto sekä mahdolliset stefojen ja vesipumpun vaihdot samalla ovat niitä harvoja toimia, joita ei viitsi omin nokkineen alkaa tehdä. Muut tekee aivan muutamilla perustyökaluilla sujuvasti sen ensimmäisen kerran jälkeen.

        Suurin ongelma on tietenkin korjausoppaan puute, löytyy vaan saksalainen opas sekä Golf IV / Bora -opas suuomeksi. Viimemainitullakin pärjää suht. pitkälle.

        ainakin seatin merkkihuollossa aikanaan oli osa töistä jätetty tekemättä.siinä meni luottamus merkkihuoltoihin.ja tuntitaksat muilla liki puolet edullisempia.


    • opiksi!

      Raitisilmasuodatin sijaitsee oikean tuulilasipyyhkimen alla. Moottoritilan takana olevaa tiivistettä pitää raottaa aina keskikokhtaan saakka tai kokonaan irroittaa se, ja irroittaa oikeanpuoleinen vedenjohtokouru, niin raitisilmasuodatin kehyksineen paljastuu.

      Vaihteiston öljyntarkistustulppa tosiaan on kuusiokoloinen pultti vaihdelootan sivussa, hieman "keskiakselilta" alaspäin. 17mm avain on juurikin ok. Öljyä ei ole tarkoitettu normaalisti vaihdettavaksi.

      • huoltaja

        Kiitoksia neuvoista.
        Korjausoppaista ei juuri apuja ole, moottorityyppejä on monia ja VW passat, Golf, Jetta/Bora kirjoissa on erilaisia vaihtoehtoja ja yksikään ei ole samanlainen kuin omassani. Vaihdeöljyn vaihto tyssäsi siihen että minulla ei ollut näin isoja 6kulma-avaimia. Nyt on.
        Ja tästä muovista, ennemmin kysyn neuvoa kuin rikon osia. Irrotin reunimmaisen aukon muovista ja siinä ei ollut mitään ruuvia. Täytyy tutkia, eiköhän homma hoidu.

        Ja mitä ajattelen huolloista yleensä: Tämä 60tkm huolto olisi maksanut liikkeessä 350e. Osat ja öljyt maksoivat n 100e. Ja nyt tiedän varmasti että mitä autoon on tehty. On aika vmäistä saada selville että liike on laskuttanut ja jättänyt jotakin tekemättä. Omalle kohdalle näin on käynyt.


    • -Dontom

      Ainakin minulla vm. 00 1,6 octaviassa ei tämä tuulilasin alapuoleinen muovi ole kiinni kuin painamalla, joten lähtee irti kohtuullista voimaa ja nylkytystä käyttämällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe