-99 oct 1.9 tdi glx
Olen tekemässä itse huoltoa ko autoon ja olisi pari kysymystä.
Sijaitseeko raitisilmasuodatin tuulilasin ja rintapellin välissä? Jos niin miten lähtee irti tämä muovi, josta tuulilasinpyyhkijät tulevat läpi?
Toinen kysymys on hiukan vaikeampi kuvata. Missä sijaitsee vaihdelaatikkoöljyn poisto ja tarkastus tulpat? Vaihdelaatikon etuosassa oli suuri (n 17mm) kuusiokoloinen pultti. Se oli laatikon pohjasta n 7 cm ylempänä. Kuitenkin selvästi alempana, kuin vetoakseli.
Toinen samanlainen kuusiokolopultti oli vaihelaatikon takaosassa pohjassa. Onko tämä poistokanava?
Kiitoksia vinkeistä.
Raitisilmasuod
7
1982
Vastaukset
Kyllä se sielä on.Muovi irtoaa kun nostat etuosan "tiivistekumin"pois ja irroitat muoviset ristipääruuvit.Voipi olla että suotimen saa vaihdettua pelkästään etuosaa raottamalla.
- huoltoon
jos et ite osaa vaihtaa laatikkoöljyjä ja et saa sitä muovia irti niin eikö kannattaisi viedä auto huoltoon??
- opiksi!
Älytön kommentti! Miten voi oppia autostansa huolta pitämään ja sen rakenteita tuntemaan, muuten kuin oikeasti harjoittelemalla?
Ei ole mitenkään sanottu, että huollossa kaikki nuo hommat varmasti tulee tehdyksi. Perusasiat taas opettelun jälkeen pystyy miltei jokainen tekemään, eikä suinkaan luonnostaan vaan esimerkiksi juuri täältä kyselemällä. Käytännöllisesti katsoen kaikki normaalit huoltotoimet pystyy ihan helposti tekemään itse, listan töistä saa jokaisen huollon yhteydessä. Listassa on vuosihuollon, 30 tkm, 60tkm ja 90 tkm työt yksilöity.
Tee-se-itse -hallin käyttö toki maksaa jos ei muuta huoltotilaa löydy, mutta kyllä siinä silti omilleen pääsee. Tosiasiassa 90 tkm huollossa tehtävät jakohihnan ja -kiristimen vaihto sekä mahdolliset stefojen ja vesipumpun vaihdot samalla ovat niitä harvoja toimia, joita ei viitsi omin nokkineen alkaa tehdä. Muut tekee aivan muutamilla perustyökaluilla sujuvasti sen ensimmäisen kerran jälkeen.
Suurin ongelma on tietenkin korjausoppaan puute, löytyy vaan saksalainen opas sekä Golf IV / Bora -opas suuomeksi. Viimemainitullakin pärjää suht. pitkälle. - seat kulu
opiksi! kirjoitti:
Älytön kommentti! Miten voi oppia autostansa huolta pitämään ja sen rakenteita tuntemaan, muuten kuin oikeasti harjoittelemalla?
Ei ole mitenkään sanottu, että huollossa kaikki nuo hommat varmasti tulee tehdyksi. Perusasiat taas opettelun jälkeen pystyy miltei jokainen tekemään, eikä suinkaan luonnostaan vaan esimerkiksi juuri täältä kyselemällä. Käytännöllisesti katsoen kaikki normaalit huoltotoimet pystyy ihan helposti tekemään itse, listan töistä saa jokaisen huollon yhteydessä. Listassa on vuosihuollon, 30 tkm, 60tkm ja 90 tkm työt yksilöity.
Tee-se-itse -hallin käyttö toki maksaa jos ei muuta huoltotilaa löydy, mutta kyllä siinä silti omilleen pääsee. Tosiasiassa 90 tkm huollossa tehtävät jakohihnan ja -kiristimen vaihto sekä mahdolliset stefojen ja vesipumpun vaihdot samalla ovat niitä harvoja toimia, joita ei viitsi omin nokkineen alkaa tehdä. Muut tekee aivan muutamilla perustyökaluilla sujuvasti sen ensimmäisen kerran jälkeen.
Suurin ongelma on tietenkin korjausoppaan puute, löytyy vaan saksalainen opas sekä Golf IV / Bora -opas suuomeksi. Viimemainitullakin pärjää suht. pitkälle.ainakin seatin merkkihuollossa aikanaan oli osa töistä jätetty tekemättä.siinä meni luottamus merkkihuoltoihin.ja tuntitaksat muilla liki puolet edullisempia.
- opiksi!
Raitisilmasuodatin sijaitsee oikean tuulilasipyyhkimen alla. Moottoritilan takana olevaa tiivistettä pitää raottaa aina keskikokhtaan saakka tai kokonaan irroittaa se, ja irroittaa oikeanpuoleinen vedenjohtokouru, niin raitisilmasuodatin kehyksineen paljastuu.
Vaihteiston öljyntarkistustulppa tosiaan on kuusiokoloinen pultti vaihdelootan sivussa, hieman "keskiakselilta" alaspäin. 17mm avain on juurikin ok. Öljyä ei ole tarkoitettu normaalisti vaihdettavaksi.- huoltaja
Kiitoksia neuvoista.
Korjausoppaista ei juuri apuja ole, moottorityyppejä on monia ja VW passat, Golf, Jetta/Bora kirjoissa on erilaisia vaihtoehtoja ja yksikään ei ole samanlainen kuin omassani. Vaihdeöljyn vaihto tyssäsi siihen että minulla ei ollut näin isoja 6kulma-avaimia. Nyt on.
Ja tästä muovista, ennemmin kysyn neuvoa kuin rikon osia. Irrotin reunimmaisen aukon muovista ja siinä ei ollut mitään ruuvia. Täytyy tutkia, eiköhän homma hoidu.
Ja mitä ajattelen huolloista yleensä: Tämä 60tkm huolto olisi maksanut liikkeessä 350e. Osat ja öljyt maksoivat n 100e. Ja nyt tiedän varmasti että mitä autoon on tehty. On aika vmäistä saada selville että liike on laskuttanut ja jättänyt jotakin tekemättä. Omalle kohdalle näin on käynyt.
- -Dontom
Ainakin minulla vm. 00 1,6 octaviassa ei tämä tuulilasin alapuoleinen muovi ole kiinni kuin painamalla, joten lähtee irti kohtuullista voimaa ja nylkytystä käyttämällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683