Kypärän pito

idiootin_lapsi

Oon 12v tyttö. Ongelmana on se,et äiti pakottaa käyttää kypärää. Sanoin sil etten haluu käyttää sitä ko muutkaa ei käytä(mun luokalt mä 2 käyttää kypärää) sit äiti sano "hemmetti sä käytät kypärää jos mä nii sanon". Mut äitikää ei käytä kypärää että nii... Mites suostuttelen sen antamaa ajaa ilma kypärää? Enkä sit haluu mitää semmosii "käytä kypärää ettet kuole"

49

72

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytäsitä

      käytä kypärää ettet kuole

    • Kuuntele äitiäs, se puhuu järkeä, käytä sitä kypärää. Sitte ku oot täysikänen niin saat päättää ite onko se oma pää riittävän arvokas suojattavaksi, mutta siihen asti teet kuten vanhempas sanoo.

    • homomomo

      Kerran mulla jäi pää auton renkaan alle, kypärä meni ihan paskaksi mutta selvisin pelkällä päänsäryllä ja säikähdyksellä. Siinä näin miten kypärä voi pelastaa pään. Mutta jos sul ei oo siellä pään sisällä mitään menetettävää (=aivoja) niin antaa mennä, liiku ilman kypärää, mutta mitäs pahaa siin kypärässä on? Painaako se jotenkin liikaa? Ei sen pitäisi vauhtia hidastaa. Ja jos nyt oot taas joku semmonen joka vinkuu "tää on ruma" niin ei jumalauta! Turvallisuus ei katso ulkonäköä.

      • joojusttnii

        No ei kaikki oo yhtä tumpeloita kun sä. Jos osaa ajaa pyörällä hyvin niin ei siinä mitään kypärää tarvita


      • Yoshiii

        Mitä vittua! Jos vaikka ihminen joka ei osaa ajaa autoa hyvin osuu suhun ja ilman kypärää, niin trust me, olet mäsänä.

        Yoshimoto


      • homomomo
        joojusttnii kirjoitti:

        No ei kaikki oo yhtä tumpeloita kun sä. Jos osaa ajaa pyörällä hyvin niin ei siinä mitään kypärää tarvita

        Ei sitä sen takia pidetä että aiotaan kaatua torvi! Sitä pidetään sen takia JOS vahingossa kaatuaa jos vaikka joku Marko 5v juoksee tönäsemään niin ei se pää tuhoudu heti ensimmäisenä! Vittu ku tekin ymmärtäisitte! Ja kaatusin silloin vittu talvella ku oli jäätä! Sä et vissiin osaa ajaa muuta kun kolmipyöräisellä niin älä sinä puutu tähän saatanan junttipelle! Ja mitä vittua te rähisette jostaan kypärän käytöstä?! EI SE PALJOO PAINA!! Mulla on sentään aivot jota suojella, sulla näköjään ei.


      • jooeijuu

        Ottakaa oppia näiltä ammattilaispyöräilijöiltä joilla on semmoset temppupyörät ja tekevät kaikkia kierähdyksiä niillä pyörillään ja niillähän on kaikkia suojia, niin mikset sä mee sinne sekaan ilman mitään varustuksia koska olet niin kova olevinas!?


      • joojusttnii

        Ok, teidän kahden pointti jäi niin epäselväksi että huhhuh... ei kukaan tässä ala mitään stuntteja tekemään, vaan ajamaan pyörällä normaalisti. Ja miks toi toinen tyyppi edes ajaa pyörällä jos se ei kuitenkaan osaa ajaa sillä kunnolla?


      • Joo ja kukas tässä niin sanoi ettei hän osaisi muka ajaa? Minun käsitykseni mukaan tuo tapahtui vahingossa. Musta jää on paha juttu, sitä ei näe eikä siihen voi varautua. Laki ei kyllä käske käyttämään kypärää mutta en kyllä näe syytä miksei sitä voisi käyttää. Kaatuminen pyörällä on erittäin epätodennäköistä kesällä mutta talvella kaatumisprosentti nousee. Jos takarengas lähtee lipsumaan niin siihen voi vielä vaikuttaa mutta etupyörä lähtee alta niin sitä ei pysäytä enää mikään, se kaatuminen tapahtuu niin nopeasti. Mutta jos sä pelle nyt tunnut niin viisasolevasi niin missä vaiheessa hän sanoi ettei osaa ajaa kunnolla?


      • 1-18
        Yoshiii kirjoitti:

        Mitä vittua! Jos vaikka ihminen joka ei osaa ajaa autoa hyvin osuu suhun ja ilman kypärää, niin trust me, olet mäsänä.

        Yoshimoto

        Et lue uutisia? Et käytä järkeäsi?

        Kypärä ei todellakaan suojaa loukkaantumiselta ja kuolemalta kun moottoriajoneuvo ajaa päälle.


      • 1-18
        SuomiMies16 kirjoitti:

        Joo ja kukas tässä niin sanoi ettei hän osaisi muka ajaa? Minun käsitykseni mukaan tuo tapahtui vahingossa. Musta jää on paha juttu, sitä ei näe eikä siihen voi varautua. Laki ei kyllä käske käyttämään kypärää mutta en kyllä näe syytä miksei sitä voisi käyttää. Kaatuminen pyörällä on erittäin epätodennäköistä kesällä mutta talvella kaatumisprosentti nousee. Jos takarengas lähtee lipsumaan niin siihen voi vielä vaikuttaa mutta etupyörä lähtee alta niin sitä ei pysäytä enää mikään, se kaatuminen tapahtuu niin nopeasti. Mutta jos sä pelle nyt tunnut niin viisasolevasi niin missä vaiheessa hän sanoi ettei osaa ajaa kunnolla?

        Kyllä huomaa ettet ole kovin kokenut pyöräilijä.

        Ajan pyörällä päivittäin ympäri vuoden. En asu alueella jossa talvellakin olisi kesäiset olosuhteet. Sellaista syksyä tai talvea en ole t'h'n mennessä kokenut jolloin olisi ollut yllättävän liukasta edes nastattomilla renkailla. Varovaisuudella ajaen ja nopeus olosuhteisiin sovittaen talvella kaatumisen ja loukkaantumisen riski on pienempi kuin kesällä jolloin ajetaan huolettomammin ja nopeammin.

        Nastarenkaat eivät ole kalliita. Tärkeintä on eturenkaan pito, köyhän ei tarvitse ostaa kuin yksi nastarengas. Jos pyöräilee talvella niin nastarenkaat ovat paljon kypärää järkevämpi vaihtoehto.


      • 1-18 kirjoitti:

        Kyllä huomaa ettet ole kovin kokenut pyöräilijä.

        Ajan pyörällä päivittäin ympäri vuoden. En asu alueella jossa talvellakin olisi kesäiset olosuhteet. Sellaista syksyä tai talvea en ole t'h'n mennessä kokenut jolloin olisi ollut yllättävän liukasta edes nastattomilla renkailla. Varovaisuudella ajaen ja nopeus olosuhteisiin sovittaen talvella kaatumisen ja loukkaantumisen riski on pienempi kuin kesällä jolloin ajetaan huolettomammin ja nopeammin.

        Nastarenkaat eivät ole kalliita. Tärkeintä on eturenkaan pito, köyhän ei tarvitse ostaa kuin yksi nastarengas. Jos pyöräilee talvella niin nastarenkaat ovat paljon kypärää järkevämpi vaihtoehto.

        Ja minä huomaan ettet ole kovin kokenut lukija. Sanoin selvästi "hän" en sanonut itsestäni mitään, en edes pyöräile kun on mopokin käytössä. Mutta sä kun tunnut niin tietävän niin sanos mikä tossa kypärän pidossa on niin hirveetä? Painaako sen jotenkin?


      • 1-18
        SuomiMies16 kirjoitti:

        Ja minä huomaan ettet ole kovin kokenut lukija. Sanoin selvästi "hän" en sanonut itsestäni mitään, en edes pyöräile kun on mopokin käytössä. Mutta sä kun tunnut niin tietävän niin sanos mikä tossa kypärän pidossa on niin hirveetä? Painaako sen jotenkin?

        Juuri niin. Et pyöräile, mutta esität silti pyöräilyn asiantuntijaa..

        Kaiken lisäksi kirjoitat usealla nimimerkillä ja olet mopo-iässä, joten ei sinua voi ottaa vakavasti.


      • 1-18 kirjoitti:

        Juuri niin. Et pyöräile, mutta esität silti pyöräilyn asiantuntijaa..

        Kaiken lisäksi kirjoitat usealla nimimerkillä ja olet mopo-iässä, joten ei sinua voi ottaa vakavasti.

        Usealla nimikkeellä vai? Oon kirjoittanut aina nimellä SuomiMies16. Mistäs sinäkin olet tälläisen käsityksen saanut? Ja ajan minä pyörällä vieläkin vaikka on mopokin käytössä, en ole mikään asiantuntija mutta on kokemusta pyöräilystä ja mustasta jäästä, mitäs sinä itse tulet pätemään siihen? Ootko olevinas viisaampi kuin kukaan muu? Muttet vieläkään vastannut kysymykseeni: mitä pahaa kypärässä on? Se kypärä kyllä suojaa, ei ehkä sinua kun et osaa laittaa sitä kypärää kiinni.


      • 1-18 kirjoitti:

        Juuri niin. Et pyöräile, mutta esität silti pyöräilyn asiantuntijaa..

        Kaiken lisäksi kirjoitat usealla nimimerkillä ja olet mopo-iässä, joten ei sinua voi ottaa vakavasti.

        Ei oo koskaan käyttäny mitään muuta nimikettä kuin tämä... miten sinä tämänkin käsityksen olet saanut? Et kyllä vastannut kysymykseeni: mitä pahaa kypärässä on? Ajan pyörällä välillä vieläkin vaikka mopokin on käytössä. Mitäs itse tulet siihen pätemään hä? Jos nyt oot noin mestariajaja niin meneppä tonne ajamaan johkuun extreme olosuhteisiin ajamaan. On minulla kokemusta talvella ajosta, on sitä mustaa jäätä kohdattu ennenkin.


      • Sori, tuli palvelin virhe ja luulin ettei viestini tullut joten kirjoitin uudestaan...


      • joojusttnii

        Se pointti tuli tossa jo selville. Jos osaa ajaa pyörällä tarpeeksi hyvin niin kypärää ei tarvita.


      • joojusttnii kirjoitti:

        Se pointti tuli tossa jo selville. Jos osaa ajaa pyörällä tarpeeksi hyvin niin kypärää ei tarvita.

        Saanen muistuttaa että hyvinkin harvinaiset tilanteet ovat mahdollisia. Esim. Jäisellä kelillä rekka ajaa harhaan ja osuu pyöräilijään, pyöräilijä ei jää alle vaan kaatuaa ja lyö päänsä pyörätien vieressä menevään kaiteeseen siten että päälaki osuu ensimmäisenä. Joten kypärä pelastaisi tilanteen.


      • joojusttnii
        SuomiMies16 kirjoitti:

        Saanen muistuttaa että hyvinkin harvinaiset tilanteet ovat mahdollisia. Esim. Jäisellä kelillä rekka ajaa harhaan ja osuu pyöräilijään, pyöräilijä ei jää alle vaan kaatuaa ja lyö päänsä pyörätien vieressä menevään kaiteeseen siten että päälaki osuu ensimmäisenä. Joten kypärä pelastaisi tilanteen.

        Mahdollisia, mutta harvinaisia. Mielummin otan sen pienen riskin että joku epäammattimainen rekkakuski tekee virheen, kuin että käytän vittumaista, hiostavaa ja kampauksen tuhoavaa kypärää.


      • tarjoilija
        1-18 kirjoitti:

        Juuri niin. Et pyöräile, mutta esität silti pyöräilyn asiantuntijaa..

        Kaiken lisäksi kirjoitat usealla nimimerkillä ja olet mopo-iässä, joten ei sinua voi ottaa vakavasti.

        joo huutelee se tyyppi jonka pää on niin epämuodostunu ettei siihen mikään kypärä mene!


      • no.seliseli.ja.valivali
        joojusttnii kirjoitti:

        Mahdollisia, mutta harvinaisia. Mielummin otan sen pienen riskin että joku epäammattimainen rekkakuski tekee virheen, kuin että käytän vittumaista, hiostavaa ja kampauksen tuhoavaa kypärää.

        epäammattimainen? joo kuka tässä nyt muka sano että sen täytyy olla jonkun osaamisesta kiinni? rekka ei pysähdy samalla tavalla kun henkilöauto, jarrutusmatka pitenee varsinkin jos painoa on paljon. joo ja oot neiti! "yyyhh! mun meikit meni pieleen" "yyyhh! mun yksi hiuskarva meni hieman vinoon" "yyyhh! ei paina kypärä yhtään mutta valitan silti" miten ajattelit mennä jossain työmaalla tai jossain tehtaassa jossa pitää käyttää kypärää?


      • joojusttnii
        no.seliseli.ja.valivali kirjoitti:

        epäammattimainen? joo kuka tässä nyt muka sano että sen täytyy olla jonkun osaamisesta kiinni? rekka ei pysähdy samalla tavalla kun henkilöauto, jarrutusmatka pitenee varsinkin jos painoa on paljon. joo ja oot neiti! "yyyhh! mun meikit meni pieleen" "yyyhh! mun yksi hiuskarva meni hieman vinoon" "yyyhh! ei paina kypärä yhtään mutta valitan silti" miten ajattelit mennä jossain työmaalla tai jossain tehtaassa jossa pitää käyttää kypärää?

        Tietenkin se on osaamisesta kiinni. Älyäähän ne rekkakuskit sen, että ei oo rekka sama asia kuin henkilöauto ja ne osaa toimia tilanteen mukaan, muuten on epäammattimainen. Ja turha sun on puhua tuosta valituksesta jos et kuitenkaan tajua aiheesta mitään. Ja siinäpä se, työmaalla pitää käyttää kypärää, mutta pyöräillessä ei. Haluan tietenkin pitää hiukseni kauniina mielummin kuin käytän jotain joutavaa kypärää.


      • no.seliseli.ja.valivali

        Kestikö sulta muka näin kauan keksiä mitä sanot?


      • joojusttnii

        Käyn täällä vain parin päivän välein kattomassa keskusteluja, eli en oo joka tunti kyttäämässä täällä ja valmiina trollaamaan kuten sä.


      • voivituntyhmä
        joojusttnii kirjoitti:

        Mahdollisia, mutta harvinaisia. Mielummin otan sen pienen riskin että joku epäammattimainen rekkakuski tekee virheen, kuin että käytän vittumaista, hiostavaa ja kampauksen tuhoavaa kypärää.

        Ei tarvi olla epäammattimainen jos saa vaikka sairaskohtauksen ratin takana vitun hölmö! Tarhapöllö!


    • seiskanen

      Meidän koulussa ope otti vanhemmat puhutteluun koska vaan muutama oppilas käytti noh nyt käyttää valtaosa luokasta ja näytetään muille kouluun pyöräileville hyvää esimerkkiä.

    • köntys

      Muhahaa tunnensut Moi

    • Niin.se.on

      Pyöräilykypärä on täysin tehoton suojaamaan loukkaantumiselta tai kuolemalta. Kypärä aiheuttaa onnettomuuksia antamalla väärän turvallisuuden tunteen.

      Suomessa pyöräilijän ei ole pakko käyttää kypärää. Laista löytyy vain suositus kypärän käyttämisestä. Liikenneturva ja sen alistamat koulut antavat oppilaiden ymmärtää että Suomessa olisi kypäräpakko.

    • Niin.se.on

      Kypärää paljon tärkeämpää on näkyä ja ennen kaikkea muistaa että joka ikinen ihminen liikenteessä voi olla joko kyvytön tai haluton noudattamaan liikennesääntöjä ja varovaisuutta.

    • gfwrg

      Laki vaatii, että pyöräillessä on käytettävä kypärää.

      • jooeijuu

        Ei muuten vaadi vaan suosittelee


    • älälaita

      Jos ei ole mitään suojattavaa...

    • yrittäkääedes

      Itse olen 13 vuotias tyttö, eikä luokallanikaan moni kypärää käytä. Itse käytän, eikä ketään se ainakaan ole haitannut. Ei ole ollut kiusaamista tai mitään. Tuskin sinuakaan kiusataan vain koska haluat suojella päätäsi. Juuri pari viikkoa sitten yksi luokkalaisistani jäi auton alle. Ei oman taidottomuutensa takia, vaan koska autoilija ei huomannut häntä. Ilman kypärää ja aivotärähdyshän siitä tuli.

      • 1-18

        Kypärä ei suojaa aivotärähdykseltä. Aivot tärähtävät myös kypärän sisällä.

        Kypärä antaa suojaa vain hyvin marginaalisella alueella. Pienissä iskuissa se ei suojaa (vammaa ei tulisi ilman kypärää), muttei isoissakaan (vamma tulee kypärästä huolimatta).

        Ketään ei saa kiusata kypärän käytöstä, mutta ei myöskään tulisi opettaa ketään uskomaan pyöräilykypärän olevan tehokas suoja.


      • No kyllä se selviytymismahdollisuus silti kasvaa kun kypärä on käytössä, ei paljon mutta on sekin nyt parempi kuin ei mitään.


    • vajakkikakara

      Yhyy. Vittu ei taida pissiksestä pojat tykätä jos käyttää kypärää. Pyydä äidiltäs lupa ottaa silikonit ja botoxia.

    • Mul.ainakin.järkee.pääs

      Jos olisin sun äitiä, alottaja 12wee, niin haluisin suojella sua sanomalla noin et "käytät kypärää kun minä niin sanon", että tiedoksi vaan. Vaikka äitisi ei kypärää käyttäisikään, on kuitenkin tärkeää että lapsi elää pitkän elämän. Voit elää vielä monta hyvää vuotta. Ellet kuole omaa tyhmyyttäsi kun teet toisin kuin mitä äitisi sanoo. Äitisi ei tässä tapauksessa ole se idiootti. Odota vaikka kunnes olet täysi-ikäinen niin sitten voit itse päättää mitä teet. Kypärää ei "heitetä pois" vaikka kukaan muu luokkalainen niin tekisikin! Suurin osa aikuisista ihmisistä kuitenkin käyttää kypärää, sekä Suomessa että ulkomailla. Monta ihmishenkeä on säästynyt sillä että on käytetty kypärää, joten mieti itse haluatko kuolla tai saada pahan aivotärähdyksen vai mieluummin elää. Vaikka tuollaisia asioita tapahtuu vain harvoin, niiden mahdollisuus on kuitenkin olemassa. Eikä ole kyse siitä ettetkö osaisi itse ajaa, vaan syy voi olla myös autoilijan; mutta sellaisessakin tapauksessa on ihan omaa syytä jos aivot vaurioituu sen seurauksena kuin ei ole ollut mitään päässä. Viimeistään siinä vaiheessa kaduttaa.

      Yksi asia mitä olen alkanut ihmettelemään, on se, että kypärää ei haluta käyttää vaikka kuinka sanottaisiin miten vaarallista on ajaa ilman, mutta kuitenkin ratsastajatkin pitävät ihan itsestäänselvyytenä sitä että pidetään kypärää vaikka olisi oma hevonen eikä mitään ratsastuskoulujen sääntöjä. Vaikka hevonen olisi kuinka vanha, rauhallinen ja luotettava ja kokenut ja ratsastaja olisi rauhallinen ja kokenut, se ei takaa sitä jos tapahtuukin törmäys esim.auton kanssa pimeällä jäisellä tiellä, vaikka ympärillä olisi kuinka paljon valoja ja ratsukko käyttäisi heijastimia. Vaikka hevonen ei pelästyisikään helposti, voi mitä tahansa tapahtua koska tahansa, ja jos siihen ei ole varautunut laittamalla kypärää päähän, voi henki aika pian olla pois. Pää on paha kehonosa jos se haavoittuu;aivoihin voi tulla pahakin vamma jos kypärää ei käytä. Yhtä lailla pyörää ajaessa voi loukkaantua todella pahasti tai jopa kuolla, kuten myös ratsastaessa.

      Kaikki eivät ole pelastuneet siitäkään huolimatta vaikka ovat käyttäneet kypärää, mutta on ollut suurempi mahdollisuus myös pelastua.

      T. 18wee kypärää käyttävä tyttö Suomesta

      • Erinomaista! Juuri tuollaista puhetta halusinkin kuulla! Olet todella järkevä. Sinun kaltaisia ihmisia täytyisi olla täällä enemmänkin. Kuten hän sanoi, mahdollisuus on erittäin pieni mutta se on silti mahdollista.


    • Mul.ainakin.järkee.pääs

      Siis jos olisin sun äiti, sori kirjoitusvirhe

    • Tämmönenimi

      Kun lähet johonkii ni heitä kypärä johokii ojaa ja kun tuut kotii nii laita se päähä. Mulla toiminu ainakii

      • ei.kannata

        otitko huomioon sitä jos ne vanhemmat sattuvat löytämään sen sieltä ohimennen?


      • Tämmönennimi

        Ei sitä löydä jos ei oo niin retardi et laittaa sen siihe näkyvimmälle paikalle


    • jadw

      Ohjaustangolla se itsellä aina 90-luvulla roikku ja päähän laitetiin ennen kolunpihaan tuloa muuten ei ole tarvinnut pitää.

    • käytäkypärääettetkuole

      "käytä kypärää ettet kuole"

    • äidinäidintädinäidintäi

      Lasten kannattaa käyttää kypärää. Hyvä, että äiti ohjeistaa. Saisi tosin näyttää myös malliakin.

      Osaatko pyöräilyn liikennesäännöt? Jos et osaa, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa totella äitiä asiassa.

    • 274748

      Ei sitä kypärää tartte mihikää jos osaa ajaa.

    • Fiksumpikuinluuler

      Kai tiedät että laissa on määrätty että pitää pitää kypärää

      • voivituntyhmä

        No ei kyllä minun tietääkseni, lueppa lakia kiitos!


    • Huvapitsasullepaistelee

      Älä käytä sitä vitun kypärää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1459
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1093
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1019
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1008
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1001
    6. 3
      900
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      899
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      898
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      891
    10. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    Aihe