Mulla siis normisti alkaa menkat 20-22pvä ne on ollu nyt pitkään säännölliset ja yleensä on edellispäivänä jo tuntunut jotain mahassa jonka vuoksi oon voinu varautuu ja napsii jo illalla särkyläkkeitä, mulla pahat menkkakivut. No nyt sitte heräsin tänä aamuna mahaan sattu viiltävästi ajattelin sen johtuvan siitä et on rakko täynnä pissaa joten menin vessaan. No huomasin sit et sehän on ihan veristä ja siitä se helvetti alko. Hetiku tyhjensin rakon nii iski AIVAN JÄRKYTTÄVÄT KIVUT!! siis mulla on aina todella kivuliaat ajattelin ettei ne niistä kivuliaimmiks voi muuttuu nii näköjää. Maha meni heti sekaisi, iski kylmä hiki, alko huippaan ja oksettaan menin vaan pskaselle vessanlattialle makaamaan ja se kipu oli sietämätöntä ja itkin vaa et mitä helvettii tää on.... No sit menin kuumaan suihkuun varmaa tunnin istuin siellä, tulin tos joku aika sitten pois ja oksentelin vaan ja meinasin sieltä suihkun lattialta noustessakin pyörtyä, nyt on vähän hellittäny et pystyn tänne kirjottaan ja kysyyn mikä hemmetti mun menkoille tuli?? Tietäskö kukaan?? Miks ne yhtäkkii alkaa 13pvä ku odotin niiden tulevan vasta silloin 20pvän tienoilla, ja vielä kivuliaimpana tulivat.... meinasin jo hukuttaa itteni suihkuun sattu niin maan perkeleesti D: oon 18v ja menkat tosiaan aina olleet säännölliset ja kivuliaat, mutta ei näin kivuliaat.... oon kyllä aina oksennellu menkkojen takia mut nyt oisin voinu vaa kuolla ennemmi ku oksentaa ja kestää tota kipuu...
Kuukautiset tulivat aikaisin!!??
14
291
Vastaukset
- lääkäriin
Ettei vaan keskenmeno ollut? Olisko mahdollista? Mutta syitä on useita joten menisin päivystykseen mielenrauhan takia,ei noin voi mennä että 13 pvä alkaisi menkat ja tuollaisin rajuin oirein? Mene päivystykseen lääkäriin ja kerro rajuista oireista .Älä vaan odota vastauksia täältä koska sehän voi olla mitä tahansa ja vaikka kysta puhjennut,,,oikessti varaa se lääkärin aika tai ainakin soita sairaalan sairaanhoitajan juttusille ja kysy kantaa asiaan.Itse olen mennyt heti lääkäriin kun ollut poikkeavaa ja aina jotain on joskus löytynytkin.
- Hemmetinmenkat
No en usko ainakaan että keskenmeno en taida olla ollut raskaana D: mitä sulta on löytynyt tai siis onko sulla ollu tämmöstä vastaavaa? Hävettää myöntää mut pelottaa mennä minnekkään missä pitää avata jalat ja sit tutkitaan sisuksia, vaikka ne tekee työtä ja näkee kaikkee, niin silti.... mutta jos tää on sit nii vakavaa nii tottakai on sitten pakko mennä :/ Sain nyt lievitettyä pahimman kivun pois VAHVALLA paracetamol lääkkeellä ja siltikin vaikka sellaisen popsin niin vatsassa aaltoilee kipua... mä vaan halusin kuulla täältä alustavasti että onko muilla vastaavaa ja mitä on selvinnyt syyksi vai onko selvinnyt? Ku siis tosiaan ensimmäistä kertaa mulla näin heittää menkat ja tuo suoraan sanoen kuin puukolla viiltelis kohtua kipu tuli, niin siks kysyin nyt täältä ensin vaik tiiän että lääkäri on oikee paikka, ois pitäny kutsuu kyllä ambulanssi hakeen, en pystyny liikkuu mitenkään D: oisko ihan höhlää oottaa muutama päivä et oliks nää ees oikeet menkat ja sit mennä vaik gynelle tai lääkäriin? Mulla on menkat yleensä saattanut olla päivän myöhässä, ne siis on alkujaan ollut tuon 11-13pvän tienoilla sit ne rupes siirtymään joka kuukausi päivällä ja sit ne jäi tuohon 20pvän tienoille. Mä vaa ku en oo ikinä käyny missään alapää tutkimuksis... ja siis jos on menkkoihin liittyvistä ongelmista kyse nii ne varmaa tutkii just sieltä? D: oon trauma henkilö siks pelottaa... voisko ne sit määrätä siellä mulle jotain vahvoja särkylääkkeitä, en syö e-pillereitä enkä mieluusti alottaiskaa, mut apteekin perus särkylääkkeet ei tehoa paitsi jos tosi ajoissa osaa ennakoida ja syö niitä sit muutaman tunnin välein... paracetamoliikaa en ois saanu syödä, ku ei oo mun lääkkeitä, ja sit on vaa yks juttu jolla kivuista pääsen eroon mut sekin on sit laitonta... tuleekohan ikinä päivää milloin voisin olla ylpee siit et oon nainen.... mulla on muuten ollut lievää anemiaa rupesin sit tossa pari viikkoo sitten syömään vitamiini lisiä, että sain niistäkin rautaa ja tarvittavat vitamiinit, voiko liittyä jollain lailla siihen? Nyt varmaa piätte mua tyhmänä ku edelleen täällä kyselen mutta jos löytys kohtalotoveri D:
- perttieinari
joo kiitti meetkö muualle jauhamaan verisestä vitustas! Pitäs vielä tässä elämässä syödäkin...
- Tyhmätperttieinarit
No meetkö muualle lukemaan juttuja... mikä ihme ku aina pitää tommone pska kommentti jonku joka paikkaan survoa... idiootti tää on kuukautis palsta.
- hoidettu
Aloittajalle-mulla oli keskenmeno tuollainen,kauhee kipu oikealla puolen ja sen jälkeen karsee verentulo 3päivää.Tuo on senverran poikkeavaa että mene oikeesti päivystykseen,koska tuo kipu kertoo jotain poikkeavasta tilanteesta.Älä turruta kipua lääkkeillä koska kipu kertoo lääkärille missä se on ja kauanko kestänyt ja onko kuumetta...ym.Mene ainakin huomenna terveyskeskukseen ,soita aamusta jo aikaa ja kerro koko kauheaus.Kuolemaa ei varmaan tule,mutta joktain on poikkeavaa sulla kehossa,lääkäri antaa lääkkeet ym tutkimukset,olkootkin jalat auki ,mutta se on vain yksi kehon osa,hoitoalalla nähdään jokja kolo ja se on normaalia.Mene lääkäriin ja äläsyö ja turruta kipua pois,koska kipu viestii kehon hälytystilasta.illanjatkoa.mulla oli keskenmeno alussa tuolainen.
- siskosein
Aloittajalle,älä turruta kipua lääkkeillä jotta voit lääkärillä osoittaa kipukohdat ja tarkasti selittää mitä tapahtui ja olotilasi.Ei aita nolostua kun kyseessä on sellainen tapaus joka vaatii lääkäriä.Minun keskenmeno oli tuollainen,paitsi ei pyörryttänyt,sattui vaan oikealla ja alkoi karsee vernvuoto,kesit 3päivää,kuin suihkusta.
- työntekijä
Aloittaja ,saattaa olla myös paha virtsarakon tulehdus...mene ja tiedä mutta sun olisi pitänyt soittaa ambulanssi kuten ajattelit.Pahinta miten voit tehdä on se että annat vaan asian odottaa ja katsoa.koska akuutti paha kipu jo kielii että jotain on nyt sellaista joka vaatisi oikeaa lääkäriä,puhumattakaan verenvuodostasi,joka ei ole menkkaa.Ilmoita kun olet käynyt lääkärillä ,mitä löytyi.Häpeä ei kuulu terveydestään välittäville ihmisille,siellä näkee kaikenlaista koloa ja kohtia,ei he sitä ihmettele,vaan tutkivat ja parantavat oloasi!
- Hemmetinmenkat
No siis kyllä nää vaikuttaa olevan ihan menkat, mulla on ollu pissatulehuksii ja ne ei oo ollu tällasii sillo ei oo pystyny kusta D: mutta oli pakko vetää särkylääkettä ku meinas taju lähteä. Mulla on kyllä tosiaan menkat aina olleet todella kivuliaat, mut myönnetään että nyt kyllä kipu poikkes aijemmista kivuista. Mä varaan ajan muistakin syistä tkseen niin voisin kyllä tosiaan ottaa näistäki selvää tai mennä suoraan gynelle ku en oo käyny niis testeissä joissa pitäs vissiin käydä ainaki jo 18vuotiaana ku moni tyttöpuoleinen kaveriki käyny .__. Ja hui nuo keskenmenot, alko täsä jo pelkään oonko ollu tietämättäni raskaana, mutta ei ei ei en onneksi. Juuh tiiän et teit ärsyttää ku kyselin täältä ennemmin ku menin lääkäriin, mutta oon vaan semmonen ihminen että haluun tietää mun vaivoille ees jotain syitä jotka vois olla mahollisii, et tietää mitä pelätä vai pelätäkkö ollenkaan, ju nou? mut kiitti kuiteki vastaajille! Toivon että selvii syy ja ei ois mitään vakavaa :/ haluun voida saada lapsiakin joskus, nii pakko voittaa pelot!
- Lekurin_luo
Joskus voi normaalissa hormonikierrossakin tapahtua jokin "luonnonoikku". Esim. normaali munarakkula alkaakin vuotaa verta, tai munasarja kiertyy, jolloin on samantyyppisiä oireita kuin esim. kohdunulkoisessa raskaudessa. Voi olla sinänsä vaaraton kysta, joka aiheuttaa massiiviset oireet. Tai sitten keskenmeno tai kohdunulkoinen raskaus. Jos raskausoireita ei ole ollut, niin olisin kystan tms. kannalla. Joka tapauksessa runsaassa vuodossa ja kivussa tarvitaan nopeaa hoitoa, riskinä on kipu- ja/tai vuotosokki.
Tarkoititko kuukautiskierron pituutta vai sitä kuukauden päivää, jolloin kuukautiset alkavat? Jos kuukautiskiertosi on 20 - 22 pv, se on vähän liian lyhyt, ja sinulla on ainakin anemiariski, ehkä jotain häikkää hormoneissa tai tulehdus. Jos taas kuukautisesi alkavat kuukauden 20. tai 22. pv, lasket kierron väärin. Silloinhan kuukautiskiertosi pituus on n. 30 - 31 pv (eli normaali). Jos kierto on säännöllinen 28 pv (ehkä heitellen silloin tällöin päivän pari eteen tai taaksepäin), niin kuukautiset ovat kerran kuussa siirtyen vähitellen aiemmaksi siten, että kerran vuodessa on menkat sekä alku- että loppukuussa, eli vuodessa on useinmiten kuukautiset 13 x (näin itselläni).- Lekurin_luo
Huomasin vasta oman viimeisen viestisi. Eli siitä, voiko saada lapsia, ei koskaan voi olla 100 %:isen varma. Se, että on nuori ja on olemassa kuukautiset, puhuu lasten saannin puolesta. Eli on ainakin aikaa yrittää ja saada hoitojakin, jos joku syy estää saamasta. Joka tapauksessa sinulla on suurempi todennäköisyys saada lapsia kuin olla saamatta. Mikään tutkimus ei automaattisesti sulje pois kaikkia hedelmällisyyttä alentavia tekijöitä, sellaista supertestiä ei ole. Homma selviää vasta kokeilemalla. Itsestä huolehtiminen turvaa myös hedelmällisyyttä (ajoissa hoidetut vaivat).
Virtsatulehdus voi levitä myös munuaisiin pyelonefriitiksi, eli virtsatulehdukset on oikeasti myös hoidettava kunnolla. Pyelonfriitissä tarvitaan suonensisäistä antibioottihoitoa.
- Hemmetinmenkat
Niin siis meinasin nuilla 20-22pväl että niinä päivinä mulla on piitkään jo alkaneet menkat eli jos 20pvä niin viimesin vuotopäivä on 25-26, ja oon osannu ennakoida esim jo 19pvä että jaahas taas se aika, otetaanpa pian särkylääkettä. Mutta nyt ei ollu aijempana päivänä mitään oireita ei yhtään tuntunu siltä että menkat alkais enkä osannut tietenkään sen takia niitä odottaakkaan, kunnes sitten aamul oli vähän menkkojen tuntua vatsassa ja heti kustua se kipu ylty niin tuskalliseks et piti lyyhistyy huutaan vessan lattialle, ja siis vuoto alko heti, ku mulla saattaa tulla kivut mut vuoto alkaa hiljalteen siitä, siks musta tässä on jotain outoa ja kuitenki ku tuo vuoto on lähes samanlaista ku mulla menkkojen aikaan yleensä, paitsi illalla suihkussa ollessa lattialle tipahti hyi, iso veriklöntti, semmone no tiiätte kyllä, mä en nimittäi tiijä mikä hitto se oli, oksettaa jo nähdäkki verta nii menkat on aina yhtä kamala asia D: sain vasta huomiselle ajan tkseen, täälä on oikeesti vaikee saada lääkäri aikaa jos ei oo joku vakava hätä, tää ei oo kuulemma vakavaa jos en oo ollut/ole raskaana, mut tä voi johtua siitä anemiasta että ku on ollu raudanpuute anemiaa, niin aijemmat menkat on jääny vähäisiks, niin nytku oon lisänny nuita vitamiinei ja näin niin ne lähti taas ns toimimaan siis on runsasta vuotoo, mut ei silti selitä sitä kipuu, kipu siis kunse tuli niin yllättäen se voimistu 10-100 ihan muutamas sekunnis... yritin ettiä vielä muiden kertomuksii nuista et menkat tulee viikon ajoissa ja kovalla kivulla nii kyllä ne vaan melkeen kaikki liitty keskenmenoon tai raskauteen muuten vaan D: otin tietoo myös nuista kohdun kasvaimista yms niin edelleen vaan keskenmenon oireet viittas tähä... paitsi et edelleen on vuotoo se väheni paljon eilisestä ja kipua ei oo enään. Mutta jos olisinkin ollut raskaana ois tää ollut 7 viikon alku (mä en tiedä miten nuo oikeestaa lasketaa, ei oo tullut tarvetta perehtyy raskauksiin), mut mulla tuli normisti viime menkat jotka olivat kyllä normaalia lyhyt kestoisemmat, ja päälle viikko loppumisen jälkee yhen vessakäynnin aikana paperiin jäi vaaleenpunasta limaa, mut aattelin et se johtuu mustikkamehusta....
- kolmos
aika sekavaa tekstiä,kai tiedät oletko harrastatanut seksiä miehen kanssa ja mahdollinen raskaus ehkäpä....Mutta tuo sun älytön särkylääke akti on jo aika vaarallisilla vesillä,lopeta se etukäteen popsiminen ja syö kun oikea tarve!Tulehduskipu lääkkeiden arkinen syöminen saattaa aiheutttaa vatsantulehduksia,mahahaavaa ja verenvuotoa suolistosta pahimmaallaan.sinuna menisin pikimmiten lääkäriin puhumaan tapahtumista ja rajuista oireista,sitten lähete gynelle ettei mitään pahempaa olisi.Outoja oireita.Ja kuukuatiskiero lasketaan alkamispäivästä seuraavaan alkamispäivään,niin selvää se on.pidä kuukautiskalenteria!
- kirkkis
Kipu viestii että kehossa on ongelmakohta,joka täytyy tutkia ,jos noinkin pahana jo.Särkylääkkeet pois ja ihan oikeesti lääkäriin siitä netistä istumasta ja pähkäilemästä.aikuinen nainen!
- hoitsukko
Ilmota mitä lääkäri sanoi,ei menkat tule 13päivänä,sulla on jotain ongelmaa kehossasi.Endrometrioosia tai varhainen keskenmeno,älä ole kevytmielinen asiassa,kuulostaa vakavalta ,sairaanhoitajan silmissä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401440Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2971280- 1091115
- 191061
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841