Vanhempani ovat eronneet. Isäni on naimisissa espanjalaisen kanssa. Molemmat äitini ja isäni ovat suomalaisia. Voinko teidän mielestä sanoa että olen puoliksi espanjalainen jos olen yli puolet elämästäni puhunut espanjaa ja kasvanut espanjalaisessa kulttuurissa ja käytöstapojen mukaan. Tunnen myös itseni enemmän espanjalaiseksi kuin suomalaiseksi. Onko väärin sanoa että olen espanjalainen tai puoliksi espanjalainen? Onko kellään muulla samanlaista tilannetta?
Vastaukset 1
- Chomchom
Mielestäni sinulla on täysi oikeus määritellä, millaiseksi itsesi tunnet. Se, miten muut sinut määrittelevät, on toinen juttu. Perimältäsi et ole espanjalainen, kulttuurisesti varmaankin osittain. Mutta miksi pitäisi puolittaa tai osittaa? Missä yhteyksissä espanjalaisuutta/suomalaisuutta ylipäätään pitäisi tuoda esille?
Olen naimisissa ulkomaalaistaustaisen miehen kanssa. Osaan tarpeen tullen toimia miehen kulttuurin käyttäytymiskoodin mukaan ja joissakin asioissa tunnen olevani lähempänä sitä kulttuuria kuin suomalaista. Identiteeltiltäni koen itseni suomalaiseksi, mutta luokittelulla ei ole mielestäni käytännössä merkitystä, koska samankin ryhmän sisällä ihmiset voivat erota toisistaan huomattavasti. Jotkut eivät pidä lapsiamme "oikeina" suomalaisina tai "oikeina" ulkomaalaisina, mutta eniten merkitystä on sillä, miten he itse kokevat. Sekin on tilannesidonnaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olivia Oras
"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde1552207MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(
MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku1371252- 1421185
Haluatko että unohdan sinut kokonaan
Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j751003- 47991
- 60926
- 80761
- 38737
- 34707
Ylen typerät rinnastukset.
Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan247682