vatsan tähystys!?

pelko

Voiko vatsalaukun tähystystä tehdä nukutuksessa? Tai edes "taju pois" -lääkityksellä? Pitäisi mennä tähystykseen, vaan pelottaa niin paljon, etten halua mennä, ellei ole taju pois

18

4749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toope

      Minulle on tehty se kahdesti. Sanoin jo vastaanotolla että selvinpäin en siihen suostu. Ekalla kerralla se tehtiin "humauksessa", aineena oli midatsolaami, ja se meni kivuttomasti, en muista siitä mitään ja pääsin parin tunnin lepäilyn jälkeen kotiin. Muutamaa vuotta myöhemmin jouduin siihen uudestaan ja tällä kertaa se piti tehdä kunnon nukutuksessa koska syön lääkitystä joka heikentää miedompien pamien vaikutusta, ja jouduin olemaan yhden yön sairaalassa. Mieluummin suosittelen tuota kevyempää humausta, ainakin minä voin nukutuksen jälkeen pahoin, tosin siihenkin sain todella tehokasta lääkettä. Sano lääkärille ihan suoraan että haluat tajun kankaalle, kyllä se pitää voida tehdä jos on tarpeen. Lapsillehan se joudutaan tekemään myös nukutuksessa.

      • Laama

        Tosiaan kannataa ottaa tuo miedompi huumaus, joka vie muistia. Nukutus on aina ihmiselle iso riski, kuten lemmikkieläimille.

        Itse menin ekalla kerralla "raakana" ja toisella sain muistia vievää. Heti sen jälkeen pääsin saattajan mukaan autolle ja hän ajoi kotiini. Jotain muistikuvia on huonoista vitseistä, jota alkoi minulta tulemaan. Kun heräsin, vieressä lappu, että olette käyneet vatsalaukuntähytyksessä.

        Muista vaatia rauhoittavaa, koska julkisella sektorilla ne ei kovin helposti sitä anna, koska "tämä on vain pieni ja kivuton toimenpide".

        Täällä päin en ole kuullut, että julkisellla nukuttavat, yksityiset mainostaa kylläkin.


    • Maza

      Gastroskopiaa on turha pelätä. Pari kertaa siinä käyneenä sanoisin, että se on hieman epämukavaa, mutta täysin siedettävää ilman lääkkeitäkin. Toimitus kestää vain muutamia minuutteja. Letku kurkussa tuntuu pahalta vain sen hetken, kun se sinne laitetaan. Silloin pääsee yksi yökkäys, mutta sen jälkeen homma helpottuu. Lopun aikaa maataan kyljellään ja ainoa, mitä pitää itse tehdä on hengittää rauhallisesti. Lääkäri kertoo koko ajan, mitä tapahtuu.

      Unohda tainnutuslääkkeet ja mene rohkeasti lääkäriin. Jälkeenpäin vain naurat itsellesi, miten sitä pelkäsit.

      • toope

        Mutta kun jotkut (kuten minä) kammoavat oksentamista ja kontrollin menettämistä, niin hölmöltä kuin se kuulostaakin. Minulle yritettiin aikanaan ilman lääkkeitä ja sain siitä sellaisen trauman etten unohda sitä ikinä.


      • kauhistunut

        Vaikka sinulle tehty tähystys on ollut pikkujuttu, on olemassa erilaisia ihmisiä! Itselläni nielussa on niin herkkä yökkäysrefleksi, että hammaslääkärillä on vaikeuksia. En varmasti anna tehdä enää tähystystä ilman huumausta tai unta. Ennemmin kuolen.


      • päiväsäde
        kauhistunut kirjoitti:

        Vaikka sinulle tehty tähystys on ollut pikkujuttu, on olemassa erilaisia ihmisiä! Itselläni nielussa on niin herkkä yökkäysrefleksi, että hammaslääkärillä on vaikeuksia. En varmasti anna tehdä enää tähystystä ilman huumausta tai unta. Ennemmin kuolen.

        mäkin pelkäsin sitä ihan kamalasti aluksi,mut se on nopeammin ohi kun uskoiskaan. kamalasti tuli kyllä yökittyä tottakai koska letkua tungetaan väkisin mahaan..kurkku ja ruokatorvi pari päivään kipeä sen jälkeen..mutta ei niin kamala kokemus kun kuvitellaan.


    • Kokenut

      Turha pelätä, etsi vanhoja keskusteluja, niitä on kymmenittäin.

      Ei koske, ei tunnu miltään, voisin käydä vaikka joka viikko. Ei mitään puudutuksia tarvittu, ei yhtään mitään. Nukutus on aina riski, ja sitä ei sen takia noin vain anneta kenellekään. Turha tehdä vaivattomasta ja vaarattomasta asiasta vaarallista, kallista ja vaivalloista.

      Ja sama koskee kolonoskopiaa. Ei siinäkään ole yhtään mitään pelättävää. Nämä eivät ole mitään leikkauksia (vaikka niissäkään ei ole pelättävää).

    • Antsu1

      Nää on niitä yksilöllisiä juttuja. Se mikä on toiselle helppoa, ei sitä toiselle ole - ja päinvastoin.

      Itselläni esim. colonoskopia onnistui tosi hyvin eikä mitään kipuja ollut. Gastroskopia taasen epäonnistui, koskapa mulla on niin herkkä kurkku ja nielemisrefleksiä en saanut syntymään.

      Eli jokainen tietää omalta osaltaan helppouden/vaikeuden vasta kerran kyseisissä tutkimuksissa käytyään.

      • pipari

        no joo, mä kävin n. kuukausi sitten gastroskopiassa ja senverran ikävä kokemus se oli etten toiste mene jos ei ihan pakko ole. kurkku oli seuraavankin päivän kipeä ja melkein koko tähystyksen ajan (n. 15 min.) yökkäilin vedet silmissä.


      • Kokenut

        Se on totta ja täysin luonnollista, että toisille on helpompaa ja toisille ei. Mutta ei pidä etukäteen peloitella ketään muuta, koska SUURIMMALLE OSALLE ihmisistä nämä ovat läpihuutojuttuja, kuten terveydenhoitohenkilökuntakin voi kertoa. Ei siis jokaisen poikkeustapauksen tarvitse tulla kertomaan näitä kauhutarinoita "toista kertaa en mene vaikka kuolisin" jne., koska niiden tarkoitus on usein vain pelotella. Lieneevätkö edes käyneet tähystyksessä oikeasti, kunhan kiusataan. Epäilen tätä myös siitä syystä, että vaikka itsekin yökkäilin jne., niin en ikinä ryhtyisi niin raukaksi, että myöntäisin tätä. Jotain itsehillintää pitää olla aikuisella, terveellä ihmisellä. Lapset ja vammaiset ovat asia erikseen, ja heidän kohdallaan joudutaankin useammin turvautumaan apukeinoihin.

        Minulla on äärimmäisen voimakas yökkäilyrefleksi, ja esim. hampaita harjatessa ja yskiessä meinaan aina oksentaa. Menin silti gastroskopiaan sillä asenteella, että ei siinä mitään ole. Eikä ollutkaan. Jokainen hammaslääkärikäyntikin on pahempi. Ymmärrän sen, että naisilla voi olla hankalampaa, mutta mies nyt ei ainakaan tunnusta että nuo tuntuisivat yhtään missään - itselläni eivät tuntuneetkaan. Totta kai esim. kolonoskopiassa koski hieman mahaan (suoleen siis), mutta kun on ilmavaivojen kanssa vuosikaudet elänyt niin ei mitään uutta. Kyllä ihmisen pitää kestää pahempiakin juttuja. Kuten tuossa yllä jo sanottiin, nämä eivät edes ole mitään leikkauksia. Haavoja ei tehdä tms.

        Sen lisäksi, että tähystettävässä on eroja, myös tähystyksen tekijä voi tietysti olla parempi tai huonompi työssään. Mutta sekään ei ole tärkeintä vaan asenne. Ja jos vielä palataan tuohon sukupuoliasiaan, niin kyllä naisenkin pitäisi kestää 3-15 minuuttia kestävä tähystys, joka ei koske, kun heidän pitää kestää tuntikausia kestävä synnytyskin, joka koskee ja paljon. Rohkeudella täällä elämässä pärjää, jokaisen on voitettava itsensä.


      • vertaa: puoli tuntia vai ko...
        Kokenut kirjoitti:

        Se on totta ja täysin luonnollista, että toisille on helpompaa ja toisille ei. Mutta ei pidä etukäteen peloitella ketään muuta, koska SUURIMMALLE OSALLE ihmisistä nämä ovat läpihuutojuttuja, kuten terveydenhoitohenkilökuntakin voi kertoa. Ei siis jokaisen poikkeustapauksen tarvitse tulla kertomaan näitä kauhutarinoita "toista kertaa en mene vaikka kuolisin" jne., koska niiden tarkoitus on usein vain pelotella. Lieneevätkö edes käyneet tähystyksessä oikeasti, kunhan kiusataan. Epäilen tätä myös siitä syystä, että vaikka itsekin yökkäilin jne., niin en ikinä ryhtyisi niin raukaksi, että myöntäisin tätä. Jotain itsehillintää pitää olla aikuisella, terveellä ihmisellä. Lapset ja vammaiset ovat asia erikseen, ja heidän kohdallaan joudutaankin useammin turvautumaan apukeinoihin.

        Minulla on äärimmäisen voimakas yökkäilyrefleksi, ja esim. hampaita harjatessa ja yskiessä meinaan aina oksentaa. Menin silti gastroskopiaan sillä asenteella, että ei siinä mitään ole. Eikä ollutkaan. Jokainen hammaslääkärikäyntikin on pahempi. Ymmärrän sen, että naisilla voi olla hankalampaa, mutta mies nyt ei ainakaan tunnusta että nuo tuntuisivat yhtään missään - itselläni eivät tuntuneetkaan. Totta kai esim. kolonoskopiassa koski hieman mahaan (suoleen siis), mutta kun on ilmavaivojen kanssa vuosikaudet elänyt niin ei mitään uutta. Kyllä ihmisen pitää kestää pahempiakin juttuja. Kuten tuossa yllä jo sanottiin, nämä eivät edes ole mitään leikkauksia. Haavoja ei tehdä tms.

        Sen lisäksi, että tähystettävässä on eroja, myös tähystyksen tekijä voi tietysti olla parempi tai huonompi työssään. Mutta sekään ei ole tärkeintä vaan asenne. Ja jos vielä palataan tuohon sukupuoliasiaan, niin kyllä naisenkin pitäisi kestää 3-15 minuuttia kestävä tähystys, joka ei koske, kun heidän pitää kestää tuntikausia kestävä synnytyskin, joka koskee ja paljon. Rohkeudella täällä elämässä pärjää, jokaisen on voitettava itsensä.

        Tähystämällä saadaan paljon informaatiota. Eikä se kestä kauaa. Pahimmassa tapauksessa voidaan käydä kädenvääntöä; puoli tuntia elämästä tai koko elämä. Jos tulos on potilaalle hyvä, hän menetti jokusen minuutin hyvinvointia, tietää kaiken olevan kunnossa ja osaa arvostaa terveyttään taas. Jos tulos on taas vähemmän hyvä, onnitelkoon itseään siitä että tilanne huomattiin ja hoitoa osataan jatkaa uusin eväin.

        Olen kuullut paljon tähystyskertomuksia, toisilla kaikki on sujunut ok, toiset ovat kokeneet sen epämiellyttävänä. Toivon, että toimenpiteeseen keksitään tulevaisuudessa helpotusta. Mutta mahdoton tehtävä se ei käsittääkseni ole, eikä kestä kauaa. Ja on sen väärti.


    • käynyt

      Minulle on tehty virtsarakon, paksunsuolen ja vatsalaukun tähystykset. Kaikki olivat melko vaivattomia. Kai siinä lääkärin ja sairaanhoitajan käytöskin vaikuttavat. Kokenut, ystävällinen hoitohenkilökunta vaikuttaa paljon asiaan. Täällä Oulun kaupunginsairaalassa ne onnistuivat hyvin. Samoin OYS:ssa, jossa tehtiin virtsarakon tähystys. Tärkeää on kuunnella suullisesti annettavia ohjeita tähystyksen aikana. Olen mies, joten virtsarakon tähystys oli edellä mainituista tähystyksistä ehkä vaikein, sillä miehen virtsaputki on pitkä ja siinä on mutka, jonka läpi laite pitää saada. Minuakin jännitti vatsalaukun tähystys etukäteen eniten, mutta se ei ollutkaan hankalin, vaan virtsarakon tähystys.

    • repe

      En tiedä, mutta varmaan laitteiden kehityskin vaikuttaa asiaan. Joskus muinoin - olen ymmärtänyt, että 'kaapeli' oli todellakin paksu kaapeli joka työnnettiin vatsaan. Nykyään se on todella ohut.

      Paljon on myös kiinni hoitohenkilökunnan luomasta ilmapiiristä.

    • ja parin viikon päästä uude...

      Helppo homma!

      Nielaisee kerran ja letku on sisällä. Aluksi ehkä hieman ahdistaa, mutta kun toimii ohjeiden mukaan ja on rauhallinen tähystys on nopeasti ohi. Hengitystekniikkaan on hyvä keskittyä, koska jos ilmaa pääsee mahasta liiaksi pois röyhtäisemällä, tähystys kestää kauemmin.

      Itsellä tähystettiin ilman puudutusta, koska verensokerini oli alhainen (olen diabeetikko) ja piti varmistaa että voin syödä heti tähystyksen jälkeen. Kurkuun ei sattunut, mutta tuntui sen päivän hieman kummalliselta.

      Loppujen lopuksi helppo homma. Paksusuolen tähystys on myös helppo homma (jos joudut). Kipua tuntui vain alussa sigma-mutkassa (?). Pahinta on ollut paksusuolen tähystyksessä tyhjennysaineen (Colon steril) juominen tähystystä edeltävänä päivänä - 10 minuutin välein hirveen makuista litkua 4-6 tunnin ajan.

    • Vatsakipuja

      Mitä ne eri skopiat ovat? Gastroskopia tms kun joutuu nielemään sen letkun.

      Entäs sitten muut.
      Minulta meni ohi kun kuulin puhelimessa, että pitäisi tehdä joku...skopia ja siihen tarvitaan lähete Keskussairaalaan.

      Pelottaa niin julmetusti.

      • tähystetty

        Gastroskopia on vatsalaukun tähystys. Koloniaskopia on paksusuolen tähystys. Muita on vielä ohutsuolentähystys, mutta se tehdään harvemmin.


      • sama
        tähystetty kirjoitti:

        Gastroskopia on vatsalaukun tähystys. Koloniaskopia on paksusuolen tähystys. Muita on vielä ohutsuolentähystys, mutta se tehdään harvemmin.

        Kerropa tämäkin ja miten se tehdään, nukutus, puudutus? Poliklinikalla vai osastolle otettuna?


    • Anonyymi

      Joo,letku tungetaan väkisin mahalaukkuun,Yrjö tulee väkisin,mä yrjösin lääkärin päälle😄😄

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10255
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1576
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe