Ajelen -98 2.0TD avensiksella, jossa kilometrejä takana vaatimattomat 578tkm. Ohjaustehostin alkoi keväällä takkuamaan niin, että ratti pyörii kevyesti n. puoli kierrosta ja sitten tuntuu semmonen jäykempi kohta. Sen yli kun kääntää niin taas pyörii puoli kierrosta normaalisti. Sama tuntuu olevan molempiin suuntiin.
Ongelmat alkoivat aivan yhtäkkiä ja ovat jatkuneet nyt muutaman kuukauden. Viime viikolla tehostin alkoi yllättäen toimia normaalisti 3pv ajaksi ilman mitään toimenpiteitä. Ratti pyöri kevyesti ilman mitään nykimistä, mutta sen jälkeen ongelmat palasivat. Tänä aamuna tehostin toimi tosi huonosti ja ratti oli raskas kääntää melkein koko ajan. 15 min ajon jälkeen ratti alkoi taas kääntyä kevyemmin, mutta ei normaalisti.
Tehostajan nesteet on vaihdettu, eikä tuntunut auttavan. Ja sen verran kauan on rattia jo vaihdonkin jälkeen pyöritelty tasaisella ja keula ilmassa, ettei siellä varmaan ilmaa ole. Ellei sitten jostain pääse uutta ilmaa järjestelmään.
Tehostimen pumppu on ainakin parisen vuotta ollut kostea öljystä takaa, joten pikku vuotoa siellä on. Muualla ei ole vuotoja näkynyt, eikä tehostimen öljyjä ole tarvinnut lisätä.
Kilometrejä on jo sen verran kertynyt, että pumppu voi olla aikansa elänyt. Ainakin pumpun laakerissa tuntuisi olevan väljää, kun hihnapyörästä rynkyttämällä akseli liikkuu useamman millin.
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia? Itsellä kun ei ohjaustehostimista ole kokemusta niin en oikein tiedä mistä alkais vikaa etsimään. Ei viitsisi alkaa summassa vaihtamaan pumppua ja muita osia, kun koko ajan on harkinnassa laittaisiko auton jo paalaimeen vai vieläkö korjaisi. Mutta jos pumpun vaihdolla selviäisi, niin se kannattaisi vielä tehdä.
Ihmetyttää tuo 3pv ajaksi "parantuminen". Jos olisi mekaaninen vika, niin olettaisin ettei tuommosia väliaikaisia paranemisia voi oikein tapahtua.
Ohjaustehostin takkuaa
12
5389
Vastaukset
- 2024
Oletko tarkastanut hihnan kunnon? Joskus se kääntyy selälleen ja saattaa silti ottaa ajoittain päälle. Syynä voi olla hihnan reunaan osunut kivi, joka rispauttaa reunan ja vie siltä ryhdin.
Hihna on uusi, joten vika ei ole siinä. Ratti takkuaa aina samalla kohdalla, eli suorassa ja siitä 1/2 kierroksen päässä molempiin suuntiin. Lisäksi sen tiukemman kohdan yli kun on kääntänyt, niin tuntuu ja kuuluu lonksahdus. Muuten kuulostaisi siltä, että hammastangossa tms. olis vikaa, mutta miten selittyisi se 3pv toimivuus...
Pumpunhan voisi koittaa vaihtaa, mutta jotenkin tuntuu että se olis vain hukkaan heitettyä rahaa.- ohjaus
Onko ohjauksessa kuinka paljon väljää? Jos paljon, niin onko välys ristikkonivelissä? Onko tiukka kohta havaittavissa keula nostettuna moottori sammuksissa? Onko ohjausventtiili, joka tulee hammastankoon kiinni (siis hammastangon osa, josta rattiakseli lähtee) kunnolla kiinni hammastangossa? Tuntuuko hammastangosta lähtevässä akselissa välystä?
- TheKöle
Tämä on ollut vanhempien Tojotien ongelma, MUTTA MISSÄ KUNNOSSA ON OHJAUSAKSELIN RISTINIVEL? (se siellä konehuoneessa, öljyn suodattimen alla)
-onko voideltu huollossa säännöllisesti? jne....
Tiedän tapauksen, jossa ko. nivel jumitti aikansa, kunnes helppasi ja sitten ohjauksessa olikin melkoinen klappi (Corolla diesel 1.8 vm. 87) - OnkoTutkittu
Hammastangon kunto?
- korjattuon
Rattiakselin ristinivel on kuiva ja hirttää kiinni. Nivel on kestovoideltu mutta meidän hiacessa 460.000km kuivatti ristikon niin että toisin päin ei liikkunut ollenkaan. Oireet olivat juuri kuvailemiasi. Vaihda nivel ensi tilassa. Itse vaihto on yksinkertainen mutta lukitse tai merkitse ratin asento ettei mene rumasti vinoon ratti.
Tehostin ilmeisesti myös vuoti vähän nestettä, koska parkkipaikalla oli pieni kostea kohta jatkuvasti. Vika hävisi kun vaihdoin uudet nesteet tehostimeen ja lorautin sekaan vielä Motonetistä ostettua ohjaustehostimen tiivistysainetta. Vaihdon jälkeen ohjaus meni aluksi vielä jäykemmäksi (vaikka ilmauksen suoritin kyllä todella huolella ja pitkän aikaa), mutta n. viikon ajon jälkeen tehostin alkoi toimia kuin uusi. Ja on nyt kuukauden toiminut täysin ongelmitta.
En tiedä oliko apu nesteen vaihdosta, tiivistysaineesta vaiko molemmista. Mutta nesteen vuoto loppui ja tehostin toimii, joten olen tyytyväinen. Saas nähdä kauanko toiminta jatkuu, mutta toivotaan parasta :)- BMWF10
Kyllä on murheet pojilla...olisko aika siirtyä 2000-luvulle ja oikeisiin autoihin?! Ei tartte murehtia jonkun loppuunajetun bingo-Avensiksen ohjaustehostinta.
- 2024
Ikävä kyllä olen huomannut, ettei se autokaupassa käyntikään ole aina tilannetta helpottanut - riippumatta merkista. Ja erityisesti olen todennut tiliotteen saldorivillä ikäviä muutoksia.
Kun ajelee varmasti "sisäänajetuilla" autoilla, niin ei kovin suuria yllätyksiä tule kohdalle. Sitäpaitsi sillä autokauppiaan paperien kirjoitusrahalla korjailee vanhaa palvelijaa monesta paikasta:) - Anonyymi
Ja sinä bmw:n omistajana ( BMWF10) tuut tänne mollaamaan toyotan omistajia.. samoja
Hitlerin kirouksia ne bemarit on kuten volkkarit..
- Anonyymi
Vaikea uskoa, että joku tiivisteen pullistusaine tehoaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35088781 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692358- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227