357magnum?

Jamppe

Kyselisin ihan uteliaisuuttani sellaista kun olen huomannu et tuota ko.kaliperia kehutaan ns.karhunkaatajaksi...minä en ymmärrä....mun käsittääkseni tuo ei ole 9millistä tehokkaampi..? te viisaat kertokaa jos kokemusta on?!

15

4729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka

      22,n kokopitkällä

    • revolverini kal.

      Onhan se huomattavasti tehokkaampi patruuna kuin 9mm.Hylsyn pituuskin lähes kaksinkertainen.
      En kyllä lähtis karhua sillä härnäämään.
      Revolveri patruuna.

      • Anonyymi

        Magnumeita käytetään Pohjois Amerikassa metsästykseen myös karhujen, tarkka ase jo ilman kiikari tai punapiste tähtäintä kaataa viä Hirven 300metriin


    • Kimi

      on 9mm verrattuna n. 2X määrä. 9mm n.500J kun taas.357mag saadaan yli 1000J joillakin latauksilla. Kyllä näin vaan on..

    • 686

      Kantaahan vaeltajat huippuvuorilla 357 mag revolvereita mukanaan jääkarhujen varalta. Joten kyllä sillä ammuttu tarkoituksenmukainen luoti vahvalla latauksella karhun kaataa. Läteehän siitä ammuttu 10,2 g luoti, parhaimmillaan 450 m/s. Energiaa löytyy 1033 J.

      9 mm:sta lähtee 8 g luoti 350 m/s = 490 J.
      Joten 357 mag on noin 2x tehokkaampi kuin 9 mm.

      • Revolverini kal.

        Kyllä sillä kaataa,mutta se on osuttava aivoihin tai selkärankaan, jotta se putois niile sijoilleen.Käsi aseella niin pienille alueille osuminen on tuurissa.Ampuma matkahan ei ole pitkä jos vaikka luoti menisi sydämmestä läpi, kerkiä se varmasti tappaa ampujan.Juoksee nimittäin 100-200 metriä viellä.
        Kyllä se .357 käyttö on se viimeinen keino ,jos karhu meinaa päälle tulla.


      • seurannut
        Revolverini kal. kirjoitti:

        Kyllä sillä kaataa,mutta se on osuttava aivoihin tai selkärankaan, jotta se putois niile sijoilleen.Käsi aseella niin pienille alueille osuminen on tuurissa.Ampuma matkahan ei ole pitkä jos vaikka luoti menisi sydämmestä läpi, kerkiä se varmasti tappaa ampujan.Juoksee nimittäin 100-200 metriä viellä.
        Kyllä se .357 käyttö on se viimeinen keino ,jos karhu meinaa päälle tulla.

        teitin sanailua,et miksi ei sit 9mm tapa karhua,tai miksi magnum 357 tappaa?


      • kaato
        seurannut kirjoitti:

        teitin sanailua,et miksi ei sit 9mm tapa karhua,tai miksi magnum 357 tappaa?

        Taitava ampuja kaataa karhun vaikka 22 LR:llä. Kyllähän todennäköisyys karhun kaatoon lisääntyy, jos löytyy iskuenergiaa. Unohtaa ei myöskään pidä luodin rakenteen merkitystä. Jos karhua täräyttää sydämeen 357 magnumilla 1000 J latauksellä ja ihanteellisella luodilla, niin kyllä se siihen putoaa.


      • revolverini kal.
        kaato kirjoitti:

        Taitava ampuja kaataa karhun vaikka 22 LR:llä. Kyllähän todennäköisyys karhun kaatoon lisääntyy, jos löytyy iskuenergiaa. Unohtaa ei myöskään pidä luodin rakenteen merkitystä. Jos karhua täräyttää sydämeen 357 magnumilla 1000 J latauksellä ja ihanteellisella luodilla, niin kyllä se siihen putoaa.

        Saattaa pudotakkin,itse olen ampunut hirven sydämmen läpi.308lla,juoksi viellä n.100m.
        Kaatuhan se vaikka ilmakiväärillä,kun ampuu silmästä aivoihin 10cm.n päästä.
        Karhu on sen verran vaarallinen otus varsinkin haavoitettuna ,että ei sitä kannata härnätä hernepyssyillä.


      • kaatoi
        revolverini kal. kirjoitti:

        Saattaa pudotakkin,itse olen ampunut hirven sydämmen läpi.308lla,juoksi viellä n.100m.
        Kaatuhan se vaikka ilmakiväärillä,kun ampuu silmästä aivoihin 10cm.n päästä.
        Karhu on sen verran vaarallinen otus varsinkin haavoitettuna ,että ei sitä kannata härnätä hernepyssyillä.

        Ei tietenkään kannata, mutta huippuvuorilla tosiaan annetaan lainaksi 357 mag revolverit joka vaeltajalle ja joillekin kivääri. Vuosia sitten oli ase ja erä lehdessä juttu karhunkaatajasta joka oli ampunut lehmiä hätyytellyttä karhua piekkarilla päähän. Karhu oli kuollut siihen paikkaan. Patruuna oli .22 short. Jos varta vasten menee karhua jahtaamaan, niin ainakin itse ottaisin vähintäin .308 tai järeämmän kiväärin.


      • 308,n
        kaatoi kirjoitti:

        Ei tietenkään kannata, mutta huippuvuorilla tosiaan annetaan lainaksi 357 mag revolverit joka vaeltajalle ja joillekin kivääri. Vuosia sitten oli ase ja erä lehdessä juttu karhunkaatajasta joka oli ampunut lehmiä hätyytellyttä karhua piekkarilla päähän. Karhu oli kuollut siihen paikkaan. Patruuna oli .22 short. Jos varta vasten menee karhua jahtaamaan, niin ainakin itse ottaisin vähintäin .308 tai järeämmän kiväärin.

        käyttäjä 1200 laukauksella,ainakin hirvi kaatuu hyvin ,,sinähän on naton sot. patr.,eri luotiversioita ja painoja tosi monia,uskallan kyllä aseen ja patr. puolesta suos,vaikka karhujahtiin


      • 357
        kaato kirjoitti:

        Taitava ampuja kaataa karhun vaikka 22 LR:llä. Kyllähän todennäköisyys karhun kaatoon lisääntyy, jos löytyy iskuenergiaa. Unohtaa ei myöskään pidä luodin rakenteen merkitystä. Jos karhua täräyttää sydämeen 357 magnumilla 1000 J latauksellä ja ihanteellisella luodilla, niin kyllä se siihen putoaa.

        ehkä se olikin 375H&H magnum


      • täsmä
        357 kirjoitti:

        ehkä se olikin 375H&H magnum

        Tuskinpa vaan. Eiköhän siellä huippuvuorillakin ammuta ensin varoituslaukaus lähestyvää karhua kohti ja sitten vasta yritetään sihdata sydämeen. Kova päin suunnattu laukauksen ääni voipi viedä enimmät hyökkäyshalut eläimestä.


    • Custom

      Hieman vanha kysely mutta vastaan kuitenkin. 357 mag on eräs revolverimaailman versatiileimmistä (lue monimuotoisimmista ) kaliibereista. Aseella voi ampua hyvin mietoja 38. spl wadcuttereita ja toisaalta hyvin 'tiukkoja' magnum latauksia. Olen ampunut em. kaliiberilla kilpaa silhuettia ja pinball ammuntaa ( keila-ammunta ). Silhuetissa voimakas lataus 180 gr luoti antaa miltei 44. mag tehon. Keiloissa piemenpi teho ja oikea luodin muoto ( 'tarttuva' eli keilaan pureutuva ) on tärkeä. Kaliiberi sopii moneen ampumamuotoon. On kiinni aseesta mitä tasoa havittelee. Silhuetissa esim Manurhin on huippuluokkaa. Revolveri IPSC:ssä colt tai S&W. Rata-ammunnassa esim Korth. Tuosta voimasta. Winchester 180 gr Metal Piercing lataus kiellettiin Palmen murhan jälkeen. Syy ei ole tietenkään panoksen vaan sen että sitä käytettiin välineenä. Olen kokeillut latausta mm. auton moottorilohkoon. Se on nimensä veroinen.

      • sotaan

        mainitsen vain pojille että 308 on suomessa heikoin kaliperi hirven tappoon. itse suosin
        30.06 kaliperia siksi koska siihen on 357M tapaan
        esim luoti valikoima parhaimpia, 4,5gr aliäänipatruunasta 14,7gr kipeää tekevään asti.
        nimikin jo kertoo että pati on kehitetty v 1906?
        miksi se muuten olisi enää käytössä kuin laatunsa
        takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2904
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      411
      2798
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2237
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      1984
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      9
      1821
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1775
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1592
    Aihe