Minulla on jo pienenä todettu Coats disease. Näen sillä tavalla että pärjään jokapäiväisessä elämässä, mutta mikään erityisen hyvä näköni ei ole. Onko tähän tautiin mitään hoitokeinoja? Mitä tulisi tehdä ja miten toimia, jotta näkö säilyy mahdollisimman pitkään? Minulla on 60-vuotias sukulainen joka myös sairastaa samaa tautia, hänkin näkee vielä melko hyvin vaikka on verkkokalvot jo kerran kiinnitetty uudelleen.
Tehdäänkö sellaista tieteellistä tutkimustyötä, jossa voidaan aikoinaan saavuttaa menetelmiä, joilla tällaisesta taudista kärsiviä silmiä voidaan korjata?
Kiitos jos osaat vastata!
Silmälääkärille: Coats disease?
6
2196
Vastaukset
- silmälääkäri
Taudin synty on vielä selvittämättä. Verisuonimuutoksia voidaan joissakin tapauksissa hoitaa laserilla, jolla saatetaan joissakin tapauksissa vaikuttaa myönteisesti taudin kulkuun. Taudille on kyllä tyypillistä, että on aktiivisia ja inaktiivisia jaksoja (jolloin tilanne ei pahene).
Verkkokalvon irtauma on tyypillinen komplikaatio Coatsin taudissa.
Se, miten hyvänä näkökyky säilyy riippuu paljolti siitä, vaikuttaako tauti keskeisen verkkokalvon (tarkan näön alueen) toimintaan. Esim. verkkokalvon irtautuessa saattaa tarkan näön alue irrota.
Enpä tiedä tuosta tutkimustyöstä, mutta tietääkseni syytä taudin kehittymiselle ei ole vielä tiedossa joten mahdollisten (parantavien) hoitojen löytymiseen voi kulua vielä paljonkin aikaa. Asianlaitaa ei paranna se, että tauti on melko harvinainen.- ihmettelevä
Kiitos asiantuntevasta vastauksestasi. Taudista on netistäkin (ilmeisesti) kovin vähän tietoa saatavilla. Muistaisin, että paikallinen silmätautiopin professori olisi joskus sanonut minulle taudin olevan lähtöisin jostain muinaisesta kuninkaallisesta suvusta. Pitääköhän paikkansa? Tautia sairastavia tai sitä kantavia on kuitenkin niin vähän koko maapallolla, että on hyvin mahdollista tautien olevan lähtöisin yhdestä suvusta. Onneksi minua on lohdutettu sillä, että tähän tautiin sairastuneet ovat älyllisesti keskimääräistä kehittyneempiä. Onkohan siinä jotain perää?
- Minna
ihmettelevä kirjoitti:
Kiitos asiantuntevasta vastauksestasi. Taudista on netistäkin (ilmeisesti) kovin vähän tietoa saatavilla. Muistaisin, että paikallinen silmätautiopin professori olisi joskus sanonut minulle taudin olevan lähtöisin jostain muinaisesta kuninkaallisesta suvusta. Pitääköhän paikkansa? Tautia sairastavia tai sitä kantavia on kuitenkin niin vähän koko maapallolla, että on hyvin mahdollista tautien olevan lähtöisin yhdestä suvusta. Onneksi minua on lohdutettu sillä, että tähän tautiin sairastuneet ovat älyllisesti keskimääräistä kehittyneempiä. Onkohan siinä jotain perää?
Saattaa olla tosiaan mahdollista, että tauti peräisin muinaisesta kuninkaallisesta suvusta, muinoin oli tyypillistä, että kuninkaalliseen sukuun kuuluvat menivät naimisiin serkkunsa kanssa, ja tällöin aiheutui paljon perinnöllisiä sairauksia...koska vanhempien geenit olivat "liian lähellä toisiaan", joissakin maissa on edelleen tapana, että kuninkaallista sukua olevat valitsevat puolisokseen toisen kuninkaallisen , joka on yleensä serkku yms. Sisäsiittoisuus on huono asia, koska lisää erilaisten sairauksien esilletuloa,periytyvyyttä.olen katsonut jonkin dokumentin aiheeseen liittyen.
- ädä
15-vuotiaalla pojallani on viime viikolla diagnosoitu coats. Onko tämä sama kuin coats disease ?
- Anonyymi
Hei,
11v pojallani on todettu 9-vuotiaana coatsin tauti. Olisi kiva keskustella tautiin liittyen jos saat viestini ädä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
11v pojallani on todettu 9-vuotiaana coatsin tauti. Olisi kiva keskustella tautiin liittyen jos saat viestini ädä?Hei,
Myös minun pojallani diagnosoitiin coats 2 vuotta sitten kun hän oli 10 vuotias.
Olisi kiva vaihtaa vähän ajatuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik103379MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681858Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61982Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33948Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768