Steinerkoulu

kokemuksia?

Millaisia kokemuksia teillä on opettajina/oppilaina steinerkoulu yhteisöstä? nimim. kannattaako sinne lastaan laittaa?

16

3823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylärakki

Steiner koulu on semi-vammaisten paikka. Kauniisti sanottuna omaperäisille lapsille, jotka eivät sopeudu normaaliin peruskoulu-yhteisöön.

• steinerin käynyt

Korjataan heti alkuun käsitys, että Steinerkoulu olisi jotenkin semivammaisille tarkoitettu, aika monet kun tuntuvat luulevan näin. Steinerissa on ihan yhtä lahjakkaita ja normaaleja lapsia kuin missä tahansa muualla, mutta opetuksessa otetaan huomioon ihmisten yksilöllisyys, ja annetaan ns. lasten kehittyä omaa tahtiaan ensimmäisinä vuosina. Opetus eroaa aika reilusti tavallisen peruskoulun opetuksesta, mutta ei mitenkään kasvata lapsista vähemmän älykkäitä, pikemminkin päinvastoin. Useinhan lapset ilmoitetaan Steineriin jo ennen syntymäänsä, näin myös omalla kohdallani. Steinerissa lukion käyneet kirjoittavat ylioppilaiksi keskimääräisesti hyvin arvosanoin.

Kannattaa tietenkin perehtyä tarkkaan koulun pedagogiikkaan ja muihin asioihin ennen kuin tekee mitään päätöksiä.

Paljon tietoa: http://www.steinerkoulu.fi/

• hippula
        steinerin käynyt kirjoitti:

Korjataan heti alkuun käsitys, että Steinerkoulu olisi jotenkin semivammaisille tarkoitettu, aika monet kun tuntuvat luulevan näin. Steinerissa on ihan yhtä lahjakkaita ja normaaleja lapsia kuin missä tahansa muualla, mutta opetuksessa otetaan huomioon ihmisten yksilöllisyys, ja annetaan ns. lasten kehittyä omaa tahtiaan ensimmäisinä vuosina. Opetus eroaa aika reilusti tavallisen peruskoulun opetuksesta, mutta ei mitenkään kasvata lapsista vähemmän älykkäitä, pikemminkin päinvastoin. Useinhan lapset ilmoitetaan Steineriin jo ennen syntymäänsä, näin myös omalla kohdallani. Steinerissa lukion käyneet kirjoittavat ylioppilaiksi keskimääräisesti hyvin arvosanoin.

Kannattaa tietenkin perehtyä tarkkaan koulun pedagogiikkaan ja muihin asioihin ennen kuin tekee mitään päätöksiä.

Taas tarjotaan luotettavaksi lähteeksi itse koulun sivuja. Etsikääpä muualta objektiivista tietoa.

Harva steinerkoululaisen vanhempi tietää, kuka Rudolf Steiner oli: mystikko, esoteerikko, okkultisti. Steinerilaisuus hengentieteenä perustuu okkultismiin ja mm. hindulaiseen teologiaan. Eihän tämä nyt niin paljoa koulun arjessa näy, mutta esim. kristillisyyttä siellä ei vaalita, vaan aamullakin esille on aurinkorukous, joka on otettu muinaisegyptiläisestä mytologiasta.

Haluatteko oikeasti kannattaa pehmeäksi pedagogiikaksi naamioitua kulttia?

• steinerin käynyt
        hippula kirjoitti:

Taas tarjotaan luotettavaksi lähteeksi itse koulun sivuja. Etsikääpä muualta objektiivista tietoa.

Harva steinerkoululaisen vanhempi tietää, kuka Rudolf Steiner oli: mystikko, esoteerikko, okkultisti. Steinerilaisuus hengentieteenä perustuu okkultismiin ja mm. hindulaiseen teologiaan. Eihän tämä nyt niin paljoa koulun arjessa näy, mutta esim. kristillisyyttä siellä ei vaalita, vaan aamullakin esille on aurinkorukous, joka on otettu muinaisegyptiläisestä mytologiasta.

Rudolf Steinerista itsestään ei todellakaan puhuta koulun yhteydessä, en sitten tiedä onko piilottelua vai mitä. Harva oppilas tai vanhempi tosiaan tietää mitään tarkemmin kyseisestä henkilöstä, ja tuskin kovin monia edes kiinnostaa. Vaikka tietenkin pitäisi kiinnostaa.

Enpä kuitenkaan luule että itselleni steinerkoulun käymisestä on mitään haittaa koitunut. Lähdin kymppiluokalla pois (eli lukion eka), koska opetus ja luokaton ja vanhanaikainen lukiosysteemi ei miellyttänyt minua.

Omia lapsiani en laittaisi Steineriin, vaikkei minulla käytännössä huonoja kokemuksia koulusta olekaan. Tuskin omat vanhempanikaan tällä hetkellä kannattaisivat tätä koulua, mutta silloin 70-80-luvulla se oli suuri puheenaihe ja sitä käsittääkseni arvostettiin ja kovasti hehkutettiin, joten vanhempani halusivat minut sitten sinne laittaa, tuskin kuitenkaan perehtymättä kovinkaan tarkemmin itse kouluun.

• kokemuksia?

Rudolf Steinerista itsestään ei todellakaan puhuta koulun yhteydessä, en sitten tiedä onko piilottelua vai mitä. Harva oppilas tai vanhempi tosiaan tietää mitään tarkemmin kyseisestä henkilöstä, ja tuskin kovin monia edes kiinnostaa. Vaikka tietenkin pitäisi kiinnostaa.

Enpä kuitenkaan luule että itselleni steinerkoulun käymisestä on mitään haittaa koitunut. Lähdin kymppiluokalla pois (eli lukion eka), koska opetus ja luokaton ja vanhanaikainen lukiosysteemi ei miellyttänyt minua.

Omia lapsiani en laittaisi Steineriin, vaikkei minulla käytännössä huonoja kokemuksia koulusta olekaan. Tuskin omat vanhempanikaan tällä hetkellä kannattaisivat tätä koulua, mutta silloin 70-80-luvulla se oli suuri puheenaihe ja sitä käsittääkseni arvostettiin ja kovasti hehkutettiin, joten vanhempani halusivat minut sitten sinne laittaa, tuskin kuitenkaan perehtymättä kovinkaan tarkemmin itse kouluun.

Tämä oli kyllä mielenkiintoinen vastine ettei omiaan ko kouluun laittaisi. Millä perusteella? Luuletko että tarjotun tiedon määrä on huomattavasti pienempi Steinerissä kuin tavallisessa koulussa? Ja jos niin on niin sekö ei sitten missään ole haitannut?

Opetus ja kokemukset kouluajoista kulminoituvat tietty kaikissa kouluissa paljon opettajaan ja sen ammattitaitoon/henkilökemiaan. Mahtaneeko Steinerkoulu vaatia enempi henkisiä resursseja kuin tavan koulu?

Itsellä kantautunut korviin lähikoulun opettajainhuoneen huono ilmapiiri ja siitä syystä usean opettajan poistuminen paikkakunnalta. Koulu kiinnostaa mutta..mutta.. Hyviä ja kokemukseen perustuvia mielipiteitä edelleenkin kaipaan.
        Kiitos kaikille jo tähän mennessä vastanneille!

• steinerin käynyt
        kokemuksia? kirjoitti:

Tämä oli kyllä mielenkiintoinen vastine ettei omiaan ko kouluun laittaisi. Millä perusteella? Luuletko että tarjotun tiedon määrä on huomattavasti pienempi Steinerissä kuin tavallisessa koulussa? Ja jos niin on niin sekö ei sitten missään ole haitannut?

Opetus ja kokemukset kouluajoista kulminoituvat tietty kaikissa kouluissa paljon opettajaan ja sen ammattitaitoon/henkilökemiaan. Mahtaneeko Steinerkoulu vaatia enempi henkisiä resursseja kuin tavan koulu?

Itsellä kantautunut korviin lähikoulun opettajainhuoneen huono ilmapiiri ja siitä syystä usean opettajan poistuminen paikkakunnalta. Koulu kiinnostaa mutta..mutta.. Hyviä ja kokemukseen perustuvia mielipiteitä edelleenkin kaipaan.
        Kiitos kaikille jo tähän mennessä vastanneille!

Haluan vain laittaa lapseni kouluun jossa painotetaan eri asioita kuin Steinerissa, esim. englantilaiseen tai ranskalaiseen kouluun. Näistä löytyy ns. kokemusta ystävien ja sukulaisten kautta, ja molemmat vanhemmat sisarukseni ovat käyneet englantilaisen.

Lisäksi itseäni häiritsi aina atk-opetuksen puuttuminen steinerkoulussa, se kun olisi kiinnostanut ja useimmissa kouluissa kuitenkin opetetaan tietotekniikkaa. Toinen miinus on pitkä saksa ja lyhyt englanti - tämä siis on vain oma mielipiteeni, en mitenkään dissaa pitkän saksan opiskelua. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että Steinerissa sen opetus on hieman, hmm, omaa luokkaansa. Itselleni on usein aika kiusallista kun ihmiset olettavat minun osaavan hyvin saksaa kun olen lukenut sitä _10 vuotta_ steinerkoulussa, mutta itse asiassa se pieni osaaminen on hankittu vasta jälkeenpäin _lyhyen_ saksan lukemisella. Ja olen hyvä kielissä, eli sillä asialla ei pitäisi olla mitään tekemistä asian kanssa. Se varsinainen saksan opiskelu kun alkaa steinerissa oikeastaan vasta lukioluokilla, alaluokilla lähinnä leikitään ja laulellaan - ehkä siitä olisi tarkoitus jäädä jotain käteen, mutta itseni ja ystävieni kohdalla ei juuri näin käynyt. Enkä voi sanoa tuntevani ketään Steinerin käynyttä hyvää saksankielen taitajaa joka olisi taitonsa sieltä hankkinut.

En myöskään pitänyt tästä 12 (tai 13) -vuotisesta systeemistä ja luokallisuudesta, ts. siitä että samat naamat pyörii ympärillä sen 13 vuotta. Onhan siinä hyviäkin puolia, mutta itse kaipaisin välillä vähän vaihtelua. Olen myös aika itsenäinen luonteeltani ja haluan tehdä omia päätöksiä ja ratkaisuja. Kun kymppiluokalla lähdin pois, eivät meinanneet aluksi millään päästää, ja syntyi kamala show koko asiasta johon vedettiin vanhempanikin mukaan. Minusta ns. tehtiin se musta lammas vaikka halusin vain vaihtaa koulua, eli mennä muualle lukioon. Mielestäni 16-17 vuotias on kuitenkin jo valmis tekemään itse tämäntyyppisen päätöksen.

• suomi

steinerhän oli monijumalia palveleva mystikko, uskoi mm keijuihin menninkäisiin ja muihin höpinöihin ja tätä steinerkoulut jatkavat kun pitävät steineriä eräänä jumalanaan.

lue:
        Kirjan nimi on MITÄ STEINER TODELLA OPETTI.
        Antroposofit (lue Wilenius ja muut) yrittivät vetää kirjantekijää oikeuteen mutta eivät voineet mitään kun mies puhuu täyttä totta ja asiaa. Ne jotka suosittelevat ova mystiikkaan ja monijumaluuteen taipuvia typeryksiä.

• Gestapo
        hippula kirjoitti:

Höpö höpö. Oletko katsonut ikkunasta ettei supon pojat ole sinua tarkkailemassa? Yläpuolellamme kiertää jatkuvasti satelliitteja, jotka kuvaavat kaikkia liikkeitämme ja hammaslääkärit asentavat hampaisiimme pieniä mikrofoneja.... Yhtä totta kaikki!

• opiskelija

Hei! Kävin ensimmäiset neljä vuotta steinerkoulua, enkä missään nimessä vaihtais niitä pois! Onhan se erilainen kuin tavallinen peruskoulu, mutta ei mielestäni ainakaan huonompi!! Koska muutimme paikkakunnalle jossa ei ollut steinerkoulua niin jouduin menemään tavalliseen peruskouluun. Steinerkoulussa on hyvät ja huonot puolet mutta niin on myös tavallisessakin koulussa... Luokkakaverit ne kuitenkin ratkaisee aika paljon...

• suomalainen

Steinerkoulun lähtökohdat ovat tosi outoja....

• kokonaisvaltaisesti

Minulla on kolme lasta, vanhin on jo koulussa steinerissa ja pienet ovat päiväkodissa steinerissa.

Steinerkoulu sopii vanhemmille joilla on arvoja elämästä. Koulussa lapsi huomioidaan yksilönä; esim ujous on luonteenpiirre ei vamma!

Ja lapsen psyykkisiä ja sosiaalisia voimavaroja vahvistetaan , avitetaan häntä löytämään yksilölliset vahvuutensa.

Ryhmää ohjaa sama opettaja 8 vuotta. Porukka on tiivis ja kokee elämän muutokset yhdessä esim murrosikä ei ole niin repivät kuin ala-asteelta vieraalle ylä-astelle vaihtavilla peruskoululaisilla. Opettaja tuntee oppilaansa läpikotaisin. Lapsen on tärkeää tuntea läiaikuisensa hyvin ja näin tuki varmistuu!
      Lapset oppivat luottamaan toisiinsa hyväksymään toistensa luonteenpiirteet ja näin oppimaan sosiaalisuutta. Koulussa ei missään nimessä painoteta tätä vallalla olevaa kilpailuhegemoniaa: eli lasta ei pistetä henkiseen rääkkiin 7 vuotiaasta, vaan hän on hyvä omana itsenään: Itsetunto vahvistuu. Ei tule suorittajapellejä jotka palava loppuun työelämässä 40 vuotiaina.
      Esim. meidän koulusta valmistuvat lukiolaiset kirjoittavat loistavaia yo- arvosanoja ja jatkavat yliopistoihin. He ovat moniosaajia ja ymmärtävät asiat perinjuurin ei ulkoaoppimisen avulla.

• Tyytyväinen isä

Steinerkoululaisen vanhempana voin suositella koulua muillekin. Kolmen vuoden kokemus koulusta ja opettajasta on ylittänyt odotukseni. Kysehän on kuitenkin yksilöllisestä kokemuksesta, kuten muista vastauksista voi päätellä. Omat kokemuksni peruskoulusta ja siellä tietyltä opettajalta saatu "uskonnollinen" koulutus oli ahdistavaa ja tekopyhää. Steinerkoulussa lapseni saa samaa uskonnon opetusta kuin peruskoulussa.
      Kouluun tai opetukseen ei ole liittynyt mitään hindusmia tai egyptiläistä mystiikkaa eikä edes antroposofiaa. Lyhyesti: lapseni on tyytyväinen, lähtee erittäin mielellään kouluun joka aamu ja yhteistyö opettajan kanssa sujuu mallikkaasti.

• Jvc

Jos harkitsette laittavanne lapsenne Steiner kouluun toivon, että olette itse sitoutuneet asiaan. Steinerkoulu,joka on jo yksin nimensä vuoksi ennakkoluuloja herättävä koulu,jomka vuoksi on hyvä miettiä jo etukäteen, miksi haluaa laittaa lapsensa ko. kouluun.
        Ei kannata odottaa ihmeitä. On viisasta katsoa, ehkä hieman enemmän lapsen opiskelujen perään kuin tavallisessa koulussa. -Steinerkoulu on, ehkä korostetummin koko perheen juttu. Ja on hyvin tärkeää,että vanhemmat voivat luottaa lapsen luokanopettajaan,joka on usein sama ensimmäiset 8. vuotta. Se on pitkä aika -hyvässä & pahassa. Kaikkia oppiaineita luokanopettaja ei opeta, mutta usein hyvin monta.
        Steinerkoulussa koin, että suurimerkitys oli, tai on itse tekemisellä -ja kokemisella, jolloin ainakin hitaammalla opisekelijalla on vaara pudota kyydistä, kun ei ole esimerkiksi juurikaan valmiita oppikirjoja,vaan ne tehdään itse. Vanhemman on hyvä seurata, sitä, mitä lapsen työkirjoihin (työvihkoihin) kertyy. Kyllä pelkällä jäljentämisellä (ja myöhemmin itse laatimista) ja itse tehdyistä vihkoistakin oppii, mutta ikävää on se jos oppilas ei pysy tekemisessä mukana. Steinerkoulussakin kun on usein, niin isot luokat,että sittä mistä
        kauniisti puhutaan "voida kehittyä omaan tahtiin"
        ei tarkoita,sitä että Steinerkoululla olisi, jokin ihme resepti jolla saataisiin kaikki opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioiduksi. Sitä vaarten voisi kai suositella omien kotiopettajien palkkaamista. (Huomaattehean monikko muodon)
        Koululuokka on aina sosiaalinen yhteisö ja se, miten lapsenne tulee viihtymään koulussa (missä hyvänsä) on paljon kiinni tuon sosiaalisen yhteisön tasosta verrattuna lapsen kehitykeen -ja luonteeseen. (Sen ennustaminen voi olla vaikeaa. Ja erityisesti kaikkia erityiskouluja tuntuu "piinaavan" usein suuret odotukset ja toiveet)
        Mutta kuten edellä on tullut mainittua on Steinerkoulussa viihtymisen kannalta keskeistä erityisesti alaluokilla: (1-8) on se kuka,tai paremmin minkälainen persoona sattuu luokanopettajaksi. Hän kun käytännössä vastaa hyvin paljon siitä minkälaisessa ilmapiirissä luokassa opiskellaan. Eli esimerkikisi siitä, kuinka koulupäivä aloitetaan. Mutta myös siitä, mitä asioita tullaan käsittelemään ja, miten luokka etenee opiskelussa. Tämä rooli on "klassissessa" peruskoulussa tavallisesti jaettu usealle eri aineopettajalle. Toki, myös peruskouluissa aivan ensimmäisillä luokilla on oma luokanopettaja,joka opettaa enemmän kuin muut ns. aineenopettajat, mutta steinerkoulussa perinteisesti luokanopettja -suhde kestää pidempään. Se toistettakoon vielä on toisaalta hyvä asia esimerkiksi opettaja taatusti oppii tuntemaan jokaisen oppilaansa kahdeksan vuoden aikana,mutta kysymys kuuluu, myös oppiiko hän tuntemaan heidät liiankin hyvin? Opettajan olisi kuitenkin pysyttävä eräänlaisena auktoriteettina, joka osaa opettaa, tukea ja neuvoa oppilaitaan eteenpäin. Vaikka saman oppilaan kanssa joutuisikin useamminkin esimerkiksi sanaharkkaan.
        -Johon periaatteessa,jokainen kasvavan nuoren kanssa tekemisissä oleva voi joutua.

Lopuksi kertauksena, koska lapsen ensimmäiset kouluvuodet ovat tärkeimmät on tärkeää, että myös lapsen vanhempien -ja luokan opettajan välit ovat hyvät ja /tai ainakin asialliset. Pienen lapsen vanhemmilla on vastuu lapsen (viimekädessä) koulunkäynnistä, aivan kuin vaikkapa hänen ravinnosta ja riittävästä yö-unesta. Siksi, jos epäilee lapsen koulun käynnin sujumista kannattaa ottaa yhteys lapsen opettajaan ja kysyä, mitä koulussa tapahtuu. Lapsi kun ei aina itsekään ymmärrä (Vallankaan kun kaverilla peruskoulussa saattaa olla erilaista). Siksi suosittelen katsomaan ja, vaikka kutsumaan lapsen opettajan kylään keskustelemaan siitä,miten koulussa lapsella on mennyt, tai mitä koulussa, tai luokalla /opetuksessa tapahtuu. Se,että pystyy luottamaan luokanopettajaan, joka opettaa ensimmäiset 8 vuotta ei ole pikkujuttu. Ja lienee luonnollista, jos lapsi kokee välillä "kyllästymistä". Nykyinen hektinen maailma kun ei aina muista arvostaa pitkäjänteisyyttä. Vaikka toisaalta pitkäjänteisyys ja riittävän tasainen ja monipuolinen arki voi luoda kestävän pohjan, jolta ponnistaa myöhemmin elämässä.

• Äiti
        Jvc kirjoitti:

Jos harkitsette laittavanne lapsenne Steiner kouluun toivon, että olette itse sitoutuneet asiaan. Steinerkoulu,joka on jo yksin nimensä vuoksi ennakkoluuloja herättävä koulu,jomka vuoksi on hyvä miettiä jo etukäteen, miksi haluaa laittaa lapsensa ko. kouluun.
        Ei kannata odottaa ihmeitä. On viisasta katsoa, ehkä hieman enemmän lapsen opiskelujen perään kuin tavallisessa koulussa. -Steinerkoulu on, ehkä korostetummin koko perheen juttu. Ja on hyvin tärkeää,että vanhemmat voivat luottaa lapsen luokanopettajaan,joka on usein sama ensimmäiset 8. vuotta. Se on pitkä aika -hyvässä & pahassa. Kaikkia oppiaineita luokanopettaja ei opeta, mutta usein hyvin monta.
        Steinerkoulussa koin, että suurimerkitys oli, tai on itse tekemisellä -ja kokemisella, jolloin ainakin hitaammalla opisekelijalla on vaara pudota kyydistä, kun ei ole esimerkiksi juurikaan valmiita oppikirjoja,vaan ne tehdään itse. Vanhemman on hyvä seurata, sitä, mitä lapsen työkirjoihin (työvihkoihin) kertyy. Kyllä pelkällä jäljentämisellä (ja myöhemmin itse laatimista) ja itse tehdyistä vihkoistakin oppii, mutta ikävää on se jos oppilas ei pysy tekemisessä mukana. Steinerkoulussakin kun on usein, niin isot luokat,että sittä mistä
        kauniisti puhutaan "voida kehittyä omaan tahtiin"
        ei tarkoita,sitä että Steinerkoululla olisi, jokin ihme resepti jolla saataisiin kaikki opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioiduksi. Sitä vaarten voisi kai suositella omien kotiopettajien palkkaamista. (Huomaattehean monikko muodon)
        Koululuokka on aina sosiaalinen yhteisö ja se, miten lapsenne tulee viihtymään koulussa (missä hyvänsä) on paljon kiinni tuon sosiaalisen yhteisön tasosta verrattuna lapsen kehitykeen -ja luonteeseen. (Sen ennustaminen voi olla vaikeaa. Ja erityisesti kaikkia erityiskouluja tuntuu "piinaavan" usein suuret odotukset ja toiveet)
        Mutta kuten edellä on tullut mainittua on Steinerkoulussa viihtymisen kannalta keskeistä erityisesti alaluokilla: (1-8) on se kuka,tai paremmin minkälainen persoona sattuu luokanopettajaksi. Hän kun käytännössä vastaa hyvin paljon siitä minkälaisessa ilmapiirissä luokassa opiskellaan. Eli esimerkikisi siitä, kuinka koulupäivä aloitetaan. Mutta myös siitä, mitä asioita tullaan käsittelemään ja, miten luokka etenee opiskelussa. Tämä rooli on "klassissessa" peruskoulussa tavallisesti jaettu usealle eri aineopettajalle. Toki, myös peruskouluissa aivan ensimmäisillä luokilla on oma luokanopettaja,joka opettaa enemmän kuin muut ns. aineenopettajat, mutta steinerkoulussa perinteisesti luokanopettja -suhde kestää pidempään. Se toistettakoon vielä on toisaalta hyvä asia esimerkiksi opettaja taatusti oppii tuntemaan jokaisen oppilaansa kahdeksan vuoden aikana,mutta kysymys kuuluu, myös oppiiko hän tuntemaan heidät liiankin hyvin? Opettajan olisi kuitenkin pysyttävä eräänlaisena auktoriteettina, joka osaa opettaa, tukea ja neuvoa oppilaitaan eteenpäin. Vaikka saman oppilaan kanssa joutuisikin useamminkin esimerkiksi sanaharkkaan.
        -Johon periaatteessa,jokainen kasvavan nuoren kanssa tekemisissä oleva voi joutua.

Lopuksi kertauksena, koska lapsen ensimmäiset kouluvuodet ovat tärkeimmät on tärkeää, että myös lapsen vanhempien -ja luokan opettajan välit ovat hyvät ja /tai ainakin asialliset. Pienen lapsen vanhemmilla on vastuu lapsen (viimekädessä) koulunkäynnistä, aivan kuin vaikkapa hänen ravinnosta ja riittävästä yö-unesta. Siksi, jos epäilee lapsen koulun käynnin sujumista kannattaa ottaa yhteys lapsen opettajaan ja kysyä, mitä koulussa tapahtuu. Lapsi kun ei aina itsekään ymmärrä (Vallankaan kun kaverilla peruskoulussa saattaa olla erilaista). Siksi suosittelen katsomaan ja, vaikka kutsumaan lapsen opettajan kylään keskustelemaan siitä,miten koulussa lapsella on mennyt, tai mitä koulussa, tai luokalla /opetuksessa tapahtuu. Se,että pystyy luottamaan luokanopettajaan, joka opettaa ensimmäiset 8 vuotta ei ole pikkujuttu. Ja lienee luonnollista, jos lapsi kokee välillä "kyllästymistä". Nykyinen hektinen maailma kun ei aina muista arvostaa pitkäjänteisyyttä. Vaikka toisaalta pitkäjänteisyys ja riittävän tasainen ja monipuolinen arki voi luoda kestävän pohjan, jolta ponnistaa myöhemmin elämässä.

Niinkuin joka koulussa vanhemman tulee luottaa opettajaan ja opettajan kunnioittaa vanhempia- yhteistyötä.
        Vertailuna peruskouluun- tuttavien tarinoista kuulee miten siellä opettajat vaihtuvat tuhkatiheään- milloin homeongelmien takia milloin minkäkin syyn takia, ei taideta viihtyä?

Steinerkoulun opettaja on jo alkuasetelmiltaan sitoutuneempi ihminen, hän on pohtinut asioita tarkemmin ja valmis satsaamaan oppilaisiinsa ihan eri tavalla kuin peruskoulun opettajat.

On upeaa seurata kun valmituneen luokan loppuun vetänyt opettaja siirtyy takaisin uusiin eppuihin, kyllä antaa opettajalle varmaan paljon tälläinen työskentelytapa.

Itse en kunnolla edes muista omien aikojen peruskoulunluokanopettajaa - tunnit olivat lähinnä opoa- mitä se sitten lieneekään?!

• Asiasta tietoinen
        Äiti kirjoitti:

Niinkuin joka koulussa vanhemman tulee luottaa opettajaan ja opettajan kunnioittaa vanhempia- yhteistyötä.
        Vertailuna peruskouluun- tuttavien tarinoista kuulee miten siellä opettajat vaihtuvat tuhkatiheään- milloin homeongelmien takia milloin minkäkin syyn takia, ei taideta viihtyä?

Steinerkoulun opettaja on jo alkuasetelmiltaan sitoutuneempi ihminen, hän on pohtinut asioita tarkemmin ja valmis satsaamaan oppilaisiinsa ihan eri tavalla kuin peruskoulun opettajat.

On upeaa seurata kun valmituneen luokan loppuun vetänyt opettaja siirtyy takaisin uusiin eppuihin, kyllä antaa opettajalle varmaan paljon tälläinen työskentelytapa.

Itse en kunnolla edes muista omien aikojen peruskoulunluokanopettajaa - tunnit olivat lähinnä opoa- mitä se sitten lieneekään?!

Asia on kyllä niin,että kaikissa asioissa on omat puolensa, niin tavallisissa kouluissa,kuin muissakin kouluissa.

Itse Steinerkoulua sekä tavallista koulua käyneenä voin sanoa, että steinerkoulu oli minulle ainakin monta tuhatta kertaa parempi koulu!,
        ensinnäkin oppilaat ovat yksilöitä,eivät massaa, koulussa on mukava ilmapiiri,joka kannustaa opiskelemaan ja viihtymään, saa kokeilla monia sellaisia oppiaineita,jotka muissa kouluissa ovat ns.valinnaisena,tai niitä ei ole ollenkaan!
        oppilaita kuunnellaan, jne..lista tuntuu loputtomalta. koulu myös tarjoaa paljon elämyksiä, mm. matkoja, näytelmiä jne.. Nehän on tosi mukavia ja kasvattavat myös monella tapaa.

Toki hyviä puolia on "tavallisissakin" kouluissa,mutta minusta steinerkoulu on myös yksi koulu muiden joukossa.
        ...ja musta se on se kaikkein paras =)

• Tyttö

Hei. itse olen nyt Steiner- koulussa ysillä. Koulu on ollut mahtava, tosin jatkosta en tiedä.. Steiner lukio on mahdollisuus Steiner koulun omille oppilaille, jota madollisuutta ei välttämättä peruskoululaisilla ole. Toisaalta ammattikoulu on toinen vaihtoehto. Miinuksia koulussa on ehkä jokseenkin hidas opetustahti,ja joskus opettajien liiallinen yksityiselämään puuttumuninen (kuvittelen tämän olevan kuitenkin opettajakohtaista).. Plussaa koulussa tuotta käsin tehdyt vihot, ja ystävieni niita katsellessa he eivät usko itseni edes niitä tehneen, vaan kysyy et "onks nää päinettu tänän jostain.. ". Kädentaidot tulevan todella paljon esiin. Ylä-asteella tulee vasta enemmän peruskoulumaista opetustyyliä, ainakin meidän koulussa, kirjoja tulee vihkojen sijaan yleensä vasta lukiossa, muttta itseltäni ainakin saksankirja jo löytyy. Kielien kanssa käytetään kansioita. Todellinen plssa tulee siitä, että sama luokka pysyy koossa 9 vuotta, ja lisäksi vielä lukio. Plussaa myös siitä, että koulun 13 luokka on pelkästään kirjoituksiin valmentava luokka, jolloin on mahdollisuus käydä alkeista asti asioita läpi. Kyllä kannattaa... :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat
      Politiikka
      13
      5083
    2. Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset

Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard
      Maailman menoa
      238
      3706
    3. Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"

"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."
      Maailman menoa
      9
      3349
    4. Ammattiliittojen jäsenmaksut valtion maksettavaksi

Ammattiliitot neuvottelvat jäsenilleen paremmat palkat, jotka lisäävät valtio verotuloja. Tästä syystä valton tulee maks
      Maailman menoa
      15
      3003
    5. Seiska: Helmi Loukasmäki, 25, rehellisenä Dannystä, 83, ja isosta ikäerosta

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat pitäneet yhtä jo useamman vuoden. Nyt Helmi kertoo rehellisenä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      2939
    6. Uus terveysassema

Ei taia olla vielä ketjua siitä ni minäpä alotan. Joko sitä ruvettas porukalla nyt mollaamaa ja arvostelemaa ku nii ruma
      Kuhmo
      13
      2765
    7. Toksinen persuvasemmisto

Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k
      Maailman menoa
      19
      2699
    8. Särkyneelle sydämelle

Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂
      Suhteet
      51
      2365
    9. Purralla luistaa hihna isolla pyörällä, kasetti ei kestä

”Purra käy nyt pahasti ylikierroksilla” Nähtiinhän Purran sekoilut jo Lohjan torilla taannoin. Eikö eduskunnassa ole
      Maailman menoa
      27
      1963
    10. Riikka Purra: Autoilu tulee Suomen valtiolle pyöräilyä edullisemmaksi! Siksi pyöräetu poistettiin!

🐸🐸🐸🐸🐸 Perussuomalaisten trollitehdas kiukkuaa kun Riikka Purra päästi taas sammakoita suustaan että autoilu tulee S
      Maailman menoa
      304
      1607
    Aihe