Kuka repii ja kenen selkänahkaa?

minäjaneljä

Jatkuvasti saa lukea näiden ammattiyhdistysaktivistien teksteistä kuinka työnantajat repivät työntekijöiden selkänahkaa, ai miten niin repivät, eikö heille makseta vähintään tessin mukaista palkkaa minkä liitto on sopinut työnantajapuolen kanssa, meni sitten yrityksellä hyvin tai huonosti ?
Yrittäjänä olen usein kokenut kuinka työntekijät ovat repineet omaa selkänahkaani. Itse joudun omien töitteni lisäksi tekemään sairastuneiden hommat ja paikkaamaan virheitä tehneitten työt, joko rahalla tai uudelleen tehdyllä työllä minkä joudun itse maksamaan.
Yrittäjä maksaa aina, meni hyvin tai huonosti, tai hyvin huonosti.

Mielelläni antaisin osan hyvien aikojen tuotosta työntekijöilleni, jos hekin toimisivat vastaavasti huonoina aikoina antaen osan palkastaan saadakseni kaikki palkat maksetuiksi.

63

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitin tämän esimerkin aijemmin erääseen ketjuun.

      Voi herranjumala, palkkatyöläinen ei ikinä suostuisi siihen mitä itse tein pienyrittäjänä.

      Esim. Vappu oli tulossa ja ruokaravintolassani oli ensin lounasaika ja aatto iltana yksityistilaisuus. Vappupäivänä vappulounas. Kokkini repes ryyppäämään. Tein yhtäjaksoisesti aattona 16-tuntia kävin kotona sängyn vieressä kontallaan muutaman tunnin ja jatkoin aamulla tehden 14-tunnin työpäivän. Apuna oli yksi salityöntekijä. Itse riuduin keittiössä ja salilla kun työntekijä oli tehnyt oman osuutensa vajaan 8- tuntia hän lähti kotiin. Ylityökorvauksiin en katsonut minulla olevan varaa, saati sunnuntai korvauksiin, joten minun oli tehtävä aina sunnuntaivuorot itse.

      Isommissa tilaisuuksissa esim. hää- tai yritysjuhlat jne. oli useampi työntekijä. Tilapaistöihin oli vaikea haalia porukkaa ja kaikkien tunnit piti laskea tarkkaan, että tilauksista jäisi jotain itselle ja yritykselle.

      Pakko oli itse tehdä ei auttanut alkaa ryyppäämään tai hakea sairaslomaa kun asiakkaat odottivat myymiäni palveluita.

      Esimerkiksi kesäjuhlat myytiin edellisen vuoden lopulla ja seuraavana kesänä piti olla täysvahvuus työntekijöitä. Jos ei muulloin niin itse juhlatilaisuudessa. Itse tein ruokavalmistelut pitkälle kokkini kanssa.

      Jos olisi ollut mahdollisuus palkata enempi työvoimaa, olisi työntekoni ollut ihanaa, rakastan juhlien järjestlyitä, organisointia. Mutta kun kaikki piti repiä OMASTA SELKÄRANGASTA se ei enää ollutkaan ihanaa.

      Onneksi lapseni eivät ryhtyneet yrittäjiksi.

      • henrjii

        Palvelut kannattaa hinnoitella sillälailla ettei itse tarvitse repiä itseään


      • henrjii kirjoitti:

        Palvelut kannattaa hinnoitella sillälailla ettei itse tarvitse repiä itseään

        Niin, en ole koskaan valittanut enkö olisi pärjännyt ja elänyt jopa ruhtinaallisesti ruuhkavuoteni, mutta kun ikää karttui ei enää jaksanut. Onneksi siinä vaiheessa kun lopetin esikoinen oli jo ammatissa ja elätti itsensä ja kuopus kirjoitti ylioppilaaksi, kävi armeijan ja sitä tietä omilleen joten pystyin pistämään sen luudan yritykseni oven eteen.

        Tuo esimerkki oli lopun alkua yritystoiminnalleni. Ei jaksanut.

        Joku kysyi miten minulla on niin paljon kirppismyytävää. Voi kristus. Olen koko päivän lajitellut lasi- ja posliiniastioita. Niistä suurin osa esim. alkoholilasit ovat yritystoiminnan ajoilta. Nyt kun en niitä jaksa enää mukanani kuljettaa laitan ne sievästi kirpputoripöydälle myyntiin.

        Kauaskantoista on yrittäminen ollut kun vieläkin on tavaraa pistää rahoiksi.

        Minä taidan olla tyyppiä revin itsestäni irti kaiken kun johonkin alan, nytkin. Ei se paha juttu ole päinvastoin nyt kuitenkin on varaa maata aamulla pitkään tai ottaa nokkaunet päivällä, muu aika sitten kuluukin puuhasteluun. Eilen kun myin vanhan piirongin vein siitä saamani rahat puupilkkeiden tekijälle.

        Niin se tuo raha pyörii, ei se pyöri jos pistää perseen penkkiin.


      • Vilpitönihailijasi
        henrjii kirjoitti:

        Palvelut kannattaa hinnoitella sillälailla ettei itse tarvitse repiä itseään

        Wau! Ihanko itse keksit tuon? Miten me muut olemmekaan tyhmiä kun emme osaa aina ottaa kaikkia mahdollisia muuttujia huomioon niin kuin sinä.
        Kuinka monen hengen yritystä pörität tuloksekkaasti ilman tappioita?


    • Viatonsivullinen

      Minulla kalahtaa korvaan ilkeästi kun lapsilla "ratsastetaan". Otetaan
      lapsia mukaan mielenosoituksiin, puhelimessa anotaan rahaa lasten nimessä. Tietysti lapsista pitää huolehtia, mutta ei lasten tarvitse olla
      taisteluissa mukana, huutamassa iskulauseita. Minulla loppuu siinä tilanteessa myötätunto, ihan periaatteessa kun en pidä tyylistä.
      Harmitus jää päällimmäiseksi.

      • Minä sanon aina puhelimeen jos lapsiin vedotaan et mulla on tässä lähipiirissä kahdeksan joita mileuusti jelppaan ja pieni palkka ei muuhun riitä.


    • cr88

      Voi raukkaa,on se kovaa......:))))))))))))))))
      Onnittelut,viikon mauttomin provo.

    • näinollen

      Sipilän leikkaus jutulla ei tule hirveesti työpaikkoja jos töiden määrää ei pystytä lisämään. Hyöty menee firmoille pystyykö ne lisämään tuottavuutta tai ainakin kasvattavat omaa tilipussia.
      Tiukka työehtosopimukset tuovat kilpailukykyä vaikka viiveellä.

    • asialla-toinenki-puoli

      alottajalle :
      Onhan se hirveetä että sinäki joudut joskus tekemään töitä kun sinun työntekijä on sairaana, huh huh,
      sinä se vaan laiskana makoilet kun sinun työntekijät tekee sunki työt silloin kun ovat terveinä, ja reippainaina työpaikalla,
      etkö huomaa,
      SINÄ RIKASTUT työntekijöitten kustannuksella huh huh,
      eikä työntekijä saisi olla edes sairaana levossa ,
      sinäki olet yksi vähemmän älykäs
      pelkkä toisten kustannuksella rikastuva lailistettu rosvo,
      tee itse vaan työsi,
      kokeile rikastutko OMALLA työlläsi ,
      vai rikastutko työntekijän kustannuksella,

      • de-meter

        Ihmeen sitkeänä elää tuokin vastakkainasettelu työnantajan ja palkatun työntekijän välillä.
        Harva palkkatyöläinen pystyy asettumaan vähääkään työnantajan asemaan.
        Kenestä tahansa ei ole yrittäjäksi ja ilman työnantajaa ei olisi töitäkään.


      • minäjaneljä

        En jaksa nyt provosoitua, tuli eiliselle illalle/yölle ylimääräinen työvuoro yhdelle työntekijälle mökillä sattuneen tapaturman vuoksi. Kohta unta palloon noin 6 tuntia ja sitten tuplavuoroon rikastumaan ilman mitään sunnuntaikorotuksia.

        Enemmän on velkaa kuin omaisuutta, toivottavasti joskus toisin päin.


      • de-meter
        minäjaneljä kirjoitti:

        En jaksa nyt provosoitua, tuli eiliselle illalle/yölle ylimääräinen työvuoro yhdelle työntekijälle mökillä sattuneen tapaturman vuoksi. Kohta unta palloon noin 6 tuntia ja sitten tuplavuoroon rikastumaan ilman mitään sunnuntaikorotuksia.

        Enemmän on velkaa kuin omaisuutta, toivottavasti joskus toisin päin.

        Työmies on aina palkkansa ansainnut, pomo ei koskaan..))


      • Isot.firmat.eri.asia

        Jos ajatellaan nyt pelkästään pienyrittäjiä ja työntekijöitä. Niin pätee sanonta "Ei ole yrittäjän eikä työläisen vika, että valtio ja ay liikkeet ovat tehneet yrittämisestä ja työnteosta lähes kannattamattoman".


    • onrevitty

      Minäkin kerran revin brojektin, joka tuttti työnantajalle voittoa 50 miljoonaa markkaa. Arvaa paljon itse sain?

      • "onrevitty"

        Kuulehan Broireli.
        Kieli-oppi-virheesi näyttävät korppikselta?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "onrevitty"

        Kuulehan Broireli.
        Kieli-oppi-virheesi näyttävät korppikselta?

        H.

        Eiku...

        Bloireli


        H.


      • Korppis1
        hunksz kirjoitti:

        "onrevitty"

        Kuulehan Broireli.
        Kieli-oppi-virheesi näyttävät korppikselta?

        H.

        Hunksi@ Sinulla on Korppis-trauma.

        roileri ; )


      • henrjii
        hunksz kirjoitti:

        Eiku...

        Bloireli


        H.

        tarkoitit varmaa boileri


      • Punksz-rokkari

        Spoileri tai proileri tai vesamatti-ploireli - sinne päin kaikki.


    • äijä-

      -olisi kyllä hyvä, jos enemmän ymmärrettäisiin meidän olevan samassa veneessä, ja kaikkia tarvitaan, vastakkainasettelu on todellakin turhaa ja pikkusieluista vanhan ajan poteropolitiikkaa tjn...

    • 1eero

      Islannissa saatiin talous kuntoon siten rikkaat maksoi eniten köyhemmät ei ollenkaan, tilannetta ei voi noinvain verrata mutta kuitenkin voisi olla joku raja.

      • aikaeriasia

        Islannin talouden romahdus johtui pankkikriisistä joka alkoi Yhdysvalloista. Islantia ei ole rasittanut liian suuri julkinen sektori eikä töttömyys. Sijoittajat laitettiin vastuuseen omista tekosistaan.


    • totuus-on-karvaspala-

      Kyllä se niin vain on,
      työnantajat rikastuu aina työntekijöitten kustanuksella,
      turha väittää toista,

      • äijä-

        -miksi ei saisi rikastua?..yrittäjähän on aloittanut kai firman, ja viime kädessä vastuussa, me duunarit voidaan vaikka vaihtaa paikkaa, yrittäjälle se on vaikeampaa, sekin...turha kateus pois, asenne kuntoon ja töihin, hei...


      • ON-NÄHTY-ja-kuultu
        äijä- kirjoitti:

        -miksi ei saisi rikastua?..yrittäjähän on aloittanut kai firman, ja viime kädessä vastuussa, me duunarit voidaan vaikka vaihtaa paikkaa, yrittäjälle se on vaikeampaa, sekin...turha kateus pois, asenne kuntoon ja töihin, hei...

        MINKÄ VASTUUN ???
        jooo,
        kaikki kunnia yrittäjille,
        mutta vastuuta te ette kanna oikeesti,
        aivan turha väittää vsataan,
        kun yritys menestyy, sillä on hyvin VASTUULISET HYVÄT työntekijät,
        siis kaikki kunnia lopulta kuuluu juuri TYÖNTEKIJÖILLE,
        - moni yritys johtajan tekee vain konkurseja ja kähmii tilanteessa mijoonta omaan taskuunsa ja vie rahat paratiisisaarille perheen jäsenten nimissä,
        itse näyttelee rutiköyhää, velallista konkurssin tehnyttä,
        tässä sulle vastuuta hah hah,


      • ent.siivoojaparka
        ON-NÄHTY-ja-kuultu kirjoitti:

        MINKÄ VASTUUN ???
        jooo,
        kaikki kunnia yrittäjille,
        mutta vastuuta te ette kanna oikeesti,
        aivan turha väittää vsataan,
        kun yritys menestyy, sillä on hyvin VASTUULISET HYVÄT työntekijät,
        siis kaikki kunnia lopulta kuuluu juuri TYÖNTEKIJÖILLE,
        - moni yritys johtajan tekee vain konkurseja ja kähmii tilanteessa mijoonta omaan taskuunsa ja vie rahat paratiisisaarille perheen jäsenten nimissä,
        itse näyttelee rutiköyhää, velallista konkurssin tehnyttä,
        tässä sulle vastuuta hah hah,

        Työntejijähän se oikeastaan on pomon työnantaja. Ilman työntekijöitä ei tarvittaisi pomoakaan.


      • enjaksaprovosoitua
        ON-NÄHTY-ja-kuultu kirjoitti:

        MINKÄ VASTUUN ???
        jooo,
        kaikki kunnia yrittäjille,
        mutta vastuuta te ette kanna oikeesti,
        aivan turha väittää vsataan,
        kun yritys menestyy, sillä on hyvin VASTUULISET HYVÄT työntekijät,
        siis kaikki kunnia lopulta kuuluu juuri TYÖNTEKIJÖILLE,
        - moni yritys johtajan tekee vain konkurseja ja kähmii tilanteessa mijoonta omaan taskuunsa ja vie rahat paratiisisaarille perheen jäsenten nimissä,
        itse näyttelee rutiköyhää, velallista konkurssin tehnyttä,
        tässä sulle vastuuta hah hah,

        juupa juu, vielä makselee moni yrittäjä ysärin laman velkoja, kaik mänt eikä riittänytkään


      • äijä-
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Työntejijähän se oikeastaan on pomon työnantaja. Ilman työntekijöitä ei tarvittaisi pomoakaan.

        -mutta kyllä kana oli ennen munaa, eli yrittäjä ehkä sai idean, pisti firman, työllisti jne....meitä työntekijöitä löytyy pilvin pimein, olis vaan työnantajia enemmän, olis työttömyysluvutkin siten kohtuullisempia...


      • ent.siivoojaparka
        äijä- kirjoitti:

        -mutta kyllä kana oli ennen munaa, eli yrittäjä ehkä sai idean, pisti firman, työllisti jne....meitä työntekijöitä löytyy pilvin pimein, olis vaan työnantajia enemmän, olis työttömyysluvutkin siten kohtuullisempia...

        Nythän näitä työllistäjiä on tullut ja lisää tulee. Riittää työtä pohjoisessakin. Mistä vaan työläisiä ja kuka maksaa palkan?
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091820377823_uu.shtml


      • äijä-
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Nythän näitä työllistäjiä on tullut ja lisää tulee. Riittää työtä pohjoisessakin. Mistä vaan työläisiä ja kuka maksaa palkan?
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091820377823_uu.shtml

        -eikö saisi heitä tutkia?..vai meinaatko et, rajat kii, älkää tänne, hei?...


      • ent.siivoojaparka
        äijä- kirjoitti:

        -eikö saisi heitä tutkia?..vai meinaatko et, rajat kii, älkää tänne, hei?...

        Meinaan.


    • Pirrepäs

      Kiitos yrittäjät, olemme saaneet leipämme jo monessa polvessa teiltä.

    • 1eero

      Ai että johtajat rosvoja voi voi kumpa Suomi saisi tuplasti näitä rosvoja jotka laittaisi iiisoja tehtaita niin ei tarvitsi aaaina leikata.

    • Korppis1

      Pienyrittä ei johtajanimikkeellä keikaroi. Nauroin aina kun sain yritykseeni kirjeitä johtaja ...... En ole ikinä ollut johtaja, olin omistaja ja jokapaikanhöylä. Tein toimistohommia, laadin ruokalistoja, kirjoitin tarjouksia juhlatilaisuuksiin, kokosin tulot ja menot tilitoimistolle, maksoin laskut, paistoin pullia, keitin soppaa, tiskasin astioita, tarjoilin, juoksin tukussa tavaroita hakemassa jne jne.... Pääasiallinen vaate oli esiliina.

      Onko niin, että miehet rakastavat johtajatitteleitä, naiset ovat realisteja he erottavat, että johtajat ovat isojen firmojen liituraita porukkaa eivät niitä tuhansia ihmisiä työllistäviä pienyrittäjiä, jokapaikanhöyliä.

      Koettakaa erottaa johtajat ja yrittäjät toisistaan.

      • 1eero

        26 v. Minäkin olin itseni johtaja, sanoisin 24 h naimisissa eukko sanoi kerran kumman kanssa.


    • hytinäx1

      Aloittajalle, onhan se totta että Suomessa on työnantajan palkkakustannukset tilastotieteiden mukaan seitsämänneksi kalleimmat EUmaissa. Mutta mihin kilpailevaan EU maahan sitten Suomen palkkoja verrataan? Viron vai Bulgarian, vai Tanskan ja Saksan? Ja melko helposti myös Suomessa lomautetaan jos firmalla menee huonosti tai ei ole tilauksia. Kuka ne lomautukset maksaa?

      EC.Europa.eu/eurostat/statistic sivustolta löytyy aika paljon vertailuja palkkakustannuksista ym. Euroopan maissa.

    • tyhjälläpäälläeiyrittäj

      On se hauskaa kun joku sanoo että työnantaja rikastuu työläisen kustannuksella heh!!

      siis miksi ei sellainen työläinen laita itse yritystä pystyyn ja rikastu saman tien, kertokaa millainen lookisuus teillä oiken mahtaa olla juttujenne mukaan!

    • Yrittäjä yrittää 24/7, työntekijä tekee kahdeksan tuntia, painaa oven kiinni ja se on siinä. Ikinä en alkaisi yrittäjäksi vai pitäisikö sanoa en alkanut.

      • Tämä keskustelu osoittaa sen, että tämä ikäluokka näkee edelleen vastakkainasettelun yritys-, työntekijä suhteessa.
        Myös minä tiedän mitä yrittäminen on, itse työskentelin muualla ja voin sanoa, että välillä ihmettelin x-mieheni jaksamista - tosin terveys prakaili vakavasti viiskymppisenä. Pekkaspäivät, sairaslomat sorsastuksen alkaessa, alkuviikon selkäkivut, lomalta paluu raha - kuka tekee tekemättömästä työstä saatavan palkan edestä työn. Nämähän ovat alakohtaisia etuja, mielestäni aivan järjettömiä nykypäivänä ja etu kilpailijamaiden yrityksille.
        Tämän ajan yritysten täytyy voida tehdä paikallisesti sopimuksia, tietenkin perussopimusten pohjalta, eli joustoa tarvitaan. Ei kukaan lähde suuriin investointeihin, jos kokoajan on pelko lakoista ym. kasvavista rasitteista. Onneksi on nähtävissä kasvavassa määrin yrityksiä, joissa ajattelu lähtee yhteisestä tuloksesta ja henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimisesta. Lopulta yhteisön / yrityksen etu on yksilön etu myös ja heijastuu perheisiin jne.


      • kawe kirjoitti:

        Tämä keskustelu osoittaa sen, että tämä ikäluokka näkee edelleen vastakkainasettelun yritys-, työntekijä suhteessa.
        Myös minä tiedän mitä yrittäminen on, itse työskentelin muualla ja voin sanoa, että välillä ihmettelin x-mieheni jaksamista - tosin terveys prakaili vakavasti viiskymppisenä. Pekkaspäivät, sairaslomat sorsastuksen alkaessa, alkuviikon selkäkivut, lomalta paluu raha - kuka tekee tekemättömästä työstä saatavan palkan edestä työn. Nämähän ovat alakohtaisia etuja, mielestäni aivan järjettömiä nykypäivänä ja etu kilpailijamaiden yrityksille.
        Tämän ajan yritysten täytyy voida tehdä paikallisesti sopimuksia, tietenkin perussopimusten pohjalta, eli joustoa tarvitaan. Ei kukaan lähde suuriin investointeihin, jos kokoajan on pelko lakoista ym. kasvavista rasitteista. Onneksi on nähtävissä kasvavassa määrin yrityksiä, joissa ajattelu lähtee yhteisestä tuloksesta ja henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimisesta. Lopulta yhteisön / yrityksen etu on yksilön etu myös ja heijastuu perheisiin jne.

        Juu. Yritys ei toimi ilman motivoituneita sitoutuneita työntekijöitä. Henkilöstöjohtamisella on iiiiiiso merkitys siihen. Miten työntekijät sitoutuvat.


      • 1eero

        Sitä mitä teet kyllä pitää olla motivoitunut vaikka lannanajo ilman perälautaa myötätuuleen heinänkorsi suupielessä sunnuntai-aamuna.


      • 1eero kirjoitti:

        Sitä mitä teet kyllä pitää olla motivoitunut vaikka lannanajo ilman perälautaa myötätuuleen heinänkorsi suupielessä sunnuntai-aamuna.

        No näinpä :D. Jos kaikki muu viedään pois, palkka työstä on se viimeinen ja jos siihe kajotaan., voipi olla vitsit vähissä.
        Vaihteun vuoksi lannanajo kuulostaa todella mukavalta :).


      • k-kk
        kawe kirjoitti:

        Tämä keskustelu osoittaa sen, että tämä ikäluokka näkee edelleen vastakkainasettelun yritys-, työntekijä suhteessa.
        Myös minä tiedän mitä yrittäminen on, itse työskentelin muualla ja voin sanoa, että välillä ihmettelin x-mieheni jaksamista - tosin terveys prakaili vakavasti viiskymppisenä. Pekkaspäivät, sairaslomat sorsastuksen alkaessa, alkuviikon selkäkivut, lomalta paluu raha - kuka tekee tekemättömästä työstä saatavan palkan edestä työn. Nämähän ovat alakohtaisia etuja, mielestäni aivan järjettömiä nykypäivänä ja etu kilpailijamaiden yrityksille.
        Tämän ajan yritysten täytyy voida tehdä paikallisesti sopimuksia, tietenkin perussopimusten pohjalta, eli joustoa tarvitaan. Ei kukaan lähde suuriin investointeihin, jos kokoajan on pelko lakoista ym. kasvavista rasitteista. Onneksi on nähtävissä kasvavassa määrin yrityksiä, joissa ajattelu lähtee yhteisestä tuloksesta ja henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimisesta. Lopulta yhteisön / yrityksen etu on yksilön etu myös ja heijastuu perheisiin jne.

        Ajankohtanen asia ,tierätkö yhtään työpaikkaa missä työntekijän edustaja on tasavertaisena johtoryhmässä tekemässä päätöksiä?
        Entäs se juttu että kun vaaditaan paikallista sopimista niin annetaanko työntekijöiden edustajalle ne tilitiedot ja sopimus paperit mitä johtajilla on?
        Että pystyis tekemään niit sopimuksia ,sellaisia et ne olis realistisia.
        Onko työpaikkaa missä palkkoja liutetaan molempiin suuntiin?
        entäs se sopimusten tulkinta etuoikeus?
        Ainakin nää jutut pitäs jotenkin ratkoa ennen ku ollaan tasavertaisina samassa veneessä ja voitais puhaltaa siihen yhteiseen hiileen.


      • äijä-
        k-kk kirjoitti:

        Ajankohtanen asia ,tierätkö yhtään työpaikkaa missä työntekijän edustaja on tasavertaisena johtoryhmässä tekemässä päätöksiä?
        Entäs se juttu että kun vaaditaan paikallista sopimista niin annetaanko työntekijöiden edustajalle ne tilitiedot ja sopimus paperit mitä johtajilla on?
        Että pystyis tekemään niit sopimuksia ,sellaisia et ne olis realistisia.
        Onko työpaikkaa missä palkkoja liutetaan molempiin suuntiin?
        entäs se sopimusten tulkinta etuoikeus?
        Ainakin nää jutut pitäs jotenkin ratkoa ennen ku ollaan tasavertaisina samassa veneessä ja voitais puhaltaa siihen yhteiseen hiileen.

        Kyllä näen niin, et pikkasen enemmän täytyy sillä työnantajalla olla sitä päättämisvaltaa, mut tietysti yhteistyössä, kuten sanottu; samassa veneessä ollaan. Siis kun toinen on luonut yrityksen, palkannut ihmiset, antaa toimeentulon jne. ei voi olla oikein oikeudenmukaista, et toiset alkavat päättää hänen luomuksensa, yrityksensä, asioista noin vain, se olis nurinkurista hieman.


      • 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

        No näinpä :D. Jos kaikki muu viedään pois, palkka työstä on se viimeinen ja jos siihe kajotaan., voipi olla vitsit vähissä.
        Vaihteun vuoksi lannanajo kuulostaa todella mukavalta :).

        Kyllä seuraan päiväntahtumia erittäin tiiviisti ja kokoan niistä mielipiteen no tästä Sipisipilän saksiulusta en pidä, mutta olen melko varma ettei hä saa tahtoaan läpi ehkä joltain osin.
        Miten muute pyyhkii kas olin monta viikkoa poies erinäisten asioiden vuoksi, pakolaisaihe tuntuu ole tapetilla nii on uutimissakin tuskin muuta tullee joten se riittänee mullee.


      • k-kk
        äijä- kirjoitti:

        Kyllä näen niin, et pikkasen enemmän täytyy sillä työnantajalla olla sitä päättämisvaltaa, mut tietysti yhteistyössä, kuten sanottu; samassa veneessä ollaan. Siis kun toinen on luonut yrityksen, palkannut ihmiset, antaa toimeentulon jne. ei voi olla oikein oikeudenmukaista, et toiset alkavat päättää hänen luomuksensa, yrityksensä, asioista noin vain, se olis nurinkurista hieman.

        Lähinnä sitä tarkotin et jos halutaan ymmärrystä enemän työntekijöiltä niin sen ymmärryksen perusteeksi tarvitaan enemän tietoa.
        Lopullinen sana on tietysti omistajalla.
        Kun vaaritaan ymmärrystä niin sen pohjana pitää olla muutakin kuin sokeeta luottamusta, näin mä olen sen funteeranu.


      • äijä- kirjoitti:

        Kyllä näen niin, et pikkasen enemmän täytyy sillä työnantajalla olla sitä päättämisvaltaa, mut tietysti yhteistyössä, kuten sanottu; samassa veneessä ollaan. Siis kun toinen on luonut yrityksen, palkannut ihmiset, antaa toimeentulon jne. ei voi olla oikein oikeudenmukaista, et toiset alkavat päättää hänen luomuksensa, yrityksensä, asioista noin vain, se olis nurinkurista hieman.

        Minä näkisin silleen ettäyritysjohtaja päättää mutta ei työntekijöitä voi sillain jättää piementoon asioista. Siinä mielessä ajatus sitä että työntekijätaso on mukana johtoryhmän kokouksissa on hyvä. On hyvä tietää mitä yrityksissä tapahtuu oikeasti ja pääsee myös saomaan oman mieleipiteensä ja ruohonjuuritason näkemyksen asioista. Luulisi johtoportaan olevan siitä kiinnostuntu.

        Sellainen sanelupolitiikka työntekijöiden suuntaan ei oikein ole tätä päivää. Työtyytyväisyyttä lisää jos työntekijä kokee tulleensa kuulluksi ja edes jossain määrin kykenee voivansa vaikutta työhönsä ja sen tekemiseen.


      • 1eero kirjoitti:

        Kyllä seuraan päiväntahtumia erittäin tiiviisti ja kokoan niistä mielipiteen no tästä Sipisipilän saksiulusta en pidä, mutta olen melko varma ettei hä saa tahtoaan läpi ehkä joltain osin.
        Miten muute pyyhkii kas olin monta viikkoa poies erinäisten asioiden vuoksi, pakolaisaihe tuntuu ole tapetilla nii on uutimissakin tuskin muuta tullee joten se riittänee mullee.

        Juu. Hallitus Sipilöineen taitaa olla sellaisen edessä että pakko on toimia ja jostain rahat saada. Joku ehdotelma täytyy tehdä ja siitä lähteä sitten neuvottelemaan. En minäkään usko että sellaisenaan menee läpi, mut sepä näkyy sitten.

        Pyyhkimisestä kiitos kysymästä, kiva että snäkin olet hengissä ja annat kuulua itsestäsi :). Mulla elämä rullaa radallaan entistä tahtia, ei mitään uutta mainttavaa.


      • k-kk kirjoitti:

        Lähinnä sitä tarkotin et jos halutaan ymmärrystä enemän työntekijöiltä niin sen ymmärryksen perusteeksi tarvitaan enemän tietoa.
        Lopullinen sana on tietysti omistajalla.
        Kun vaaritaan ymmärrystä niin sen pohjana pitää olla muutakin kuin sokeeta luottamusta, näin mä olen sen funteeranu.

        Minä olen tuosta samaa mieltä. Tuo liittyy vähän siihen että jos työntekijä kokee olevansa tärkeä osa yritystä ja että mielipidettään arvostetaan ja tulee kuulluksi, se lisää sitoutumista työpaikkaan ja työnantajaan.


    • att2

      Olen punikki--- sen olen kuullut.


      Tänään on Suomalainen apina, eri asia.

      • serkkusi

        Suomessa olisit turvenuija, parempi kun pysyt siellä punaperse paviaanina honk honk.


    • att2

      Suomi on apina joka ei kuulu EU:n. Apinoilla on eri lait ---veteraanit ....

      • selväpäisenä

        Saisit pitää välillä aivojen kirkastamis kuukauden.


    • xzceewew

      Kyllä kaikesta olen jokseenkin samaa mieltä. Tosin en kaikeasta, totuus löytyy yllättävästä suunnasta, eikä missään nimestä mistään raamatuista tai muista satukirjoista: http://tinyurl.com/paivanpelastus

      • Viatonsivullinen

        Akuankkalehti ei ole entisensä, toista oli 60-70 luvuilla. Luin, kun
        tyttärelle tilattiin. Hänelle tulee vieläkin vaikka on 45v


      • kawe

        Jatkan hiukan, kiitos muutamille, jotka ovat samoilla linjoilla..
        Kun yrittäjä ottaa taloudellisen vastuun ja tarjoaa työtä tekijöille, he saavat työpaikan-siitä rahallisen korvauksen-palkallisia vapaapäiviä-ylityökorvauksia-verot maksetaan-sosiaaliturva-heille on vakuutus ym.
        Nyt on erittäin monilla yrityksillä-isoillakin - yt-neuvottelut, miksi ei voitaisi tehdä halvemmalla töitä , elää niukemmin ja palata normaaliin kun tilanne helpottuu - se on tarkoittamaani paikallista sopimista.
        Eli yhteisön edun nimissä, kaikki hyötyisivät, kun verotulot tulisivat valtion kirstuun, eikä menisi menetettyinä työpaikkoina saamatta kokonaan.
        SAK lähtee neuvotteluihin, tod. hyvä päätös - pitää ainakin yrittää nähdä kokonaisuus. Hyvää yötä K


      • No ehkä työntekijät eivät luota siihen että niitä parempia aikoja jolloin taas "palattaisiin normaaliin" koskaa enää tulisi. Tämä on nähty jo joilain aloilla. Kun työnantajapuoli huomaa että työtä tehdään halvemmallakin, nousua siitä ei enää valitettavasti näytä olevan. Sen työntekijäpuoli on oppinut kantapään kautta.


      • auttajaatarvitaan

        Ammattiyhdistysliike SAK repii Suomen kansalaisten selkänahkaa riekaleiksi. Muiden elämisellä ja olemisella ei niin väliä kun SAK:laisten. Kirvelee tietty, kun paperimiehet neuvottelivat itsensä puille paljaille kun firmat siirsivät totantonsa muihin maihin.

        Kysynkin, vastaako SAK lylyn johtamana siitä mihin rotkoon se on Suomea ajamassa? Todellinen kansan riisto on SAK toimesta menossa. Seuraavana tuleekin sitten EU joka määrää leikkausten tahdin se hetki on hyvin lähellä.


      • hankiapuahyvämies
        auttajaatarvitaan kirjoitti:

        Ammattiyhdistysliike SAK repii Suomen kansalaisten selkänahkaa riekaleiksi. Muiden elämisellä ja olemisella ei niin väliä kun SAK:laisten. Kirvelee tietty, kun paperimiehet neuvottelivat itsensä puille paljaille kun firmat siirsivät totantonsa muihin maihin.

        Kysynkin, vastaako SAK lylyn johtamana siitä mihin rotkoon se on Suomea ajamassa? Todellinen kansan riisto on SAK toimesta menossa. Seuraavana tuleekin sitten EU joka määrää leikkausten tahdin se hetki on hyvin lähellä.

        Muista,herrasmies ei nauti väkeviä ennen puoltapäivää.


    • säästöä
      • Kyllä työntekijäpuolella on, tottakai demokraattisessa yhteiskunnassa, oikeus lakkoilla- ilmaista mielipiteensä, mutta täytyykö se aina tehdä provokaation ja mahdollisimman suuren haitan kautta.
        Se on jotenkin niin jo vuosikymmenien takaista toimintaa, Perjantain sessio maksoi yli 140 miljoonaa. Kannattiko SAK.n kilven kirkastus, hehän lähtevät neuvotteluun, kun näyttö poverista on nyt annettu.

        Se, että huonojen aikojen palkka jäisi voimaan, kertoo yrityksen huonosta johtamisesta, eli arvostus puuttuu, eikä jaloilleen ole päästy.
        Nykyjohto sopii alkuvaiheessa yhdessä työntekijöiden kanssa säännöistä joihin kaikki sitoutuvat ja kun luottamus on olemassa on huoli poissa ja kaikki tekevät mitä pitää tehdä, huom. hyvässä työilmapiirissä - tod. tärkeää ym. ym.


      • "kawe"

        Jokainen kuoro valitsee johtajansa.
        Sinä olet yksi johtajista.
        Äänestykseen saakka.
        Sen jälkeen sinä et ole mitään.
        Voit enää vain laulaa väärin.


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "kawe"

        Jokainen kuoro valitsee johtajansa.
        Sinä olet yksi johtajista.
        Äänestykseen saakka.
        Sen jälkeen sinä et ole mitään.
        Voit enää vain laulaa väärin.


        H.

        Aika hauska tuo kuoro vertaus. Olemme tasavertaisia laulajia, ainakin kevääseen asti, johtaja pysyy pestissä *taidoilla jotka meiltä puuttuvat.
        Assosiaationa tästä; näinhän työpaikoillakin on, yrittäjä vastaa taloudesta / työn saannista yritykselle ja työntekijät antavat työpanoksensa kohtuullista korvausta vastaan ilman taloudellista riskiä.
        Nyt olemme yritystenkin osalta uudenlaisen tekemisenmallin edessä. Koska työn kuva muuttuu, teknistyy, on pätkissä,- niin koulutuksen on limityttävä ihmisten kehittymiseen jatkumona. Näin pidämme yllä tasoa jolle kilpailukykyisiä yrityksiä perustetaan, eikö............


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe